Jos hääkutsussa vaan vanhempien nimet..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko nähneet vaikkapa linnan juhlissa lapsia? Tai työpaikan pikkujouluissa? MIksi kummassa häiltajuhliin pitäisi "hyvien tapojen "mukaan kutsua lapsetkin??? En tajua!

Häät on ainakin suurimmassa osin PERHEjuhla, niin siksi.

juu perhejuhla voi olla mutta ei aina lastenjuhla. sä vaan nyt et taida
ymmärtää että kaikki ei tee niinkuin sinä tekisit tai haluaisit... jos joku hääpari haluaa että mukaan tulee lapset, niin asia on mulle ok.... ja jos ne haluaa että sinne ei lapsia tuoda niin sekin on minulle ok....

Silloin kun kärsittiin vielä lapsettomuudesta ja jos oltais oltu naimisiin menossa niin silloin olin sitä mieltä että lapsia ei mun häihin tuoda. En mennyt edes serkkupuoleni vauvan ristiäisiin kahvia kaatamaan, kun niin kovasti sattui edes nähdä muiden vauvoja. :ashamed:

Mutta nyt kun on oma lapsi niin lapsetkin ois tervetulleita häihimme jos sellaiset joskus pitäisimme :D

Meidät kutsuttiin myöskin viime kesänä häihin joissa oli vain meidän nimet. Kysyttiin hääparilta että saisko lapsi tulla mukaan jos ei saada hoitajaa. Ois saanu tulla mut saatiin hoitaja. Oli siellä pari vauvaa muillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Oletteko nähneet vaikkapa linnan juhlissa lapsia? Tai työpaikan pikkujouluissa? MIksi kummassa häiltajuhliin pitäisi "hyvien tapojen "mukaan kutsua lapsetkin??? En tajua!

Häät on ainakin suurimmassa osin PERHEjuhla, niin siksi.

juu perhejuhla voi olla mutta ei aina lastenjuhla. sä vaan nyt et taida
ymmärtää että kaikki ei tee niinkuin sinä tekisit tai haluaisit... jos joku hääpari haluaa että mukaan tulee lapset, niin asia on mulle ok.... ja jos ne haluaa että sinne ei lapsia tuoda niin sekin on minulle ok....

No mä nyt vaan vastasin, kun joku kysyi, että miksi lapset pitäisi kutsua häihin. On siinä vielä sellainenkin ero, että pikkujoulut ja linnan juhlat alkaa illalla, mutta häät yleensä iltapäivällä. Jos häät on illalla, niin tuskin silloin lapsia kutsutaankaan. Niin, eikä se, että lapsetkin kutsutaan tarkoita, että häät muka olisi jotkut lastenjuhlat, järki käteen!

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmyys tiivistyy:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Meille tuli kutsu viimekesänä ja kutsu oli vain minulle ja isännälle. Kysyttiin että voiko ottaa lapsia, vastaus oli ehdottomasti ei. Meillä oli silloin 2 kuukauden ikäinen vauva ja siihenkin vastattiin ehdottomasti ei! No minäpä en sitten mennyt ollenkaan. En voinut jättää kenellekkään noin pientä hoitoon viikonlopuks ja häät oli vieraalla paikkakunnalla ja oltais oltu mökissä yötä.

Ja sä olisit sinne vienyt parin kuukauden ikäisen vauvan????

Hei, morsiuspari päättää keitä häihinsä haluaa. Aivan turha kitistä siitä. Ei ole teidän asianne se. Jättäkää menemättä jos ei käy päivän tärkeimpien ihmisten toiveet. Ne häät kun ei ole teidän ja lastenne juhla.

Ei kai tuossa mitään kitisty? :o

Toimittiin ihan niin kuin olisit itsekin toiminut, eli jätetään menemättä koska tuon ikäisen pois jättäminen olisi käytännössä mahdotonta. Hääpari todella itse päättää ketä haluaa kutsua ja tässä päättivät näin. Tosin heidänkään on turha sitten enää kitistä perään jos/kun vauvojen vanhemmat jäävät pois. =) Mutta ei tässä sanottu että olisivat katsoneet tuota pahalla, voipi hyvin olla että heidän mielestään ihan looginen ja järkevä valinta jäädä pois.

Tuo lapsettomat juhlta ei ole aina niin mustavalkoinen juttu. Joillekin se todella tarkoittaa sitä että vauvat ovat tervetulleita (jo imetyksen takia usein vaikeita jättää pois) mutta taaperot ja isommat ei. Eli heille ei olla järjestetty tarjottavaa ja tekemistä ja juhlat halutaan muutenkin pitää aikuisväelle rauhallisina.

Mutta tietty sen luulisi myös näkyvän jo kutsuissa eli Virtasten (äiti, isä, 3v tyttö ja 2kk vauva) kutsussa lukee Matti, Maija ja vauva Virtanen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Mun mielestä siinä vaiheessa, kun jotain hääkutsuja kirjoittaa, pitäisi ottaa etikettiasioista myös selvää, että miten kuoreen kirjoitetaan se, että ketä kaikki on kutsuttu.

Ja toinen etikettijuttu, niin mun tietääkseni olisi hyvien tapojen mukaista, että KAIKKIEN täysikäisten kutsu olisi avec, jos ei vakikumppanista ole tietoa.

Toikin avec juttu on vähän semmoinen, että mä en halua juhliini ketään tuntemattomia tyyppejä, joten ne, joilla ei ole vakikumppania, kutsutaan yksin.Olipa kyseessä sit mitkä juhlat tahansa Johan siinä budjettikin tulee vastaan jos jokaiselle täysi-ikäiselle lasketaan mukaan avec.
Kutsuu ketä tahtoo ja jättää kutsumatta ne, joitten ei väliksi tulla. So simple.

Peesi tälle. Meillä ei ainakaan ois ollu varaa kustantaa kaikkia meille tuntemattomia avecceja. Tietty jos raha ois riittäny, niin miksikäs ei. Mutta monesti sitä kutsulistaa täytyy muutenkin karsia, jopa niistä, jotka oikeesti haluis kutsua. Mieluummin sitten kutsun sellaisen, jonka oikeesti haluun häihin, enkä jotain minulle täysin yhdentekevää aveccia. Häät on kuitenkin kalliita järjestää, yleensä jokainen kutsuttu maksaa monta kymppiä.

Ja yleensä jokainen häihin tuleva kustantaa omat ruokansa lahjan muodossa. Sanoin vaan, että miten asia menee etikettien mukaan. Mun mielestä on ainakin todella noloa kutsua ilman aveccia täysi-ikäistä. Jos hänellä ei ketään ole, niin tuskin baaristakaan yksiä häitä varten ketään metsästää seuralaiseksi.

mun mielestä on ainakin todella noloa sanoa, että jokainen häihin tuleva kustantaa oman ruokansa lahjan muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Ja yleensä jokainen häihin tuleva kustantaa omat ruokansa lahjan muodossa. Sanoin vaan, että miten asia menee etikettien mukaan. Mun mielestä on ainakin todella noloa kutsua ilman aveccia täysi-ikäistä. Jos hänellä ei ketään ole, niin tuskin baaristakaan yksiä häitä varten ketään metsästää seuralaiseksi.

mun mielestä on ainakin todella noloa sanoa, että jokainen häihin tuleva kustantaa oman ruokansa lahjan muodossa.

No sitä nyt tuskin ihan sanasta sanaan kannattaa ottaa tosissaan :whistle: Jos sanotaan, että hääpari kustantaa häät, niin katsoisivatkohan hyvällä, jos menisin häihin ilman lahjaa ;) ? Ainahan sitä kuitenkin hääpari odottaa, että lahjan kanssa juhliin tullaan.

Kyllä minusta hääparin toivetta tulisi kunnioittaa. Siis jos haluavat "lapsivapaat" häät niin se heille suotakoon ja jos itselle ei käy etteivät lapset voi tulla mukaan (esim. lapsenvahtia ei saatavissa tms. ) niin jättää sitten menemättä. Kysyisin siis ap:n tapauksessa hääparilta suoraan mitä ajattelevat vauvan mukaan tulosta.

No eipä tarvitse sitten hääparinkaan ottaa nokkiinsa tai pettyä jos haluavat täysin lapsettomat häät ja sen takia pienen vauvan vanhempia jää pois juhlista. Kyllä minua ainakin enemmän harmittaisi se, että pariskunta jonka haluaisin häissäni olevan jää pois, koska eivät saa pienen vauvan kanssa tulla, joka ei vie yhtään paikkaa eikä syö juhlasapuskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:
jos kutsussa ei ole lasten nimiä/lue matti &maija perheineen, hääpari ei halua myöskään lapsia sinne, korjaan vielä että melskaavia lapsia jotka juoksentelee ees-taas ja vieraiden on kunnioitettava myös tätä heidän päätöstä.
mutta sylivauvat on erikseen,eli kun imetät voit vauvan ottaa hyvin mukaan.

Kunhan poistut takavasemmalle, jos vauva saa hepulin... *jäi tahdon kuulematta*

Kaikille häät eivät ole PERHEjuhla vaan juhlat YSTÄVIEN kesken. Ja ehkä osan perheestä.
Ei me oltais kutsuttu kaikkia sukulaisia kuitenkaan, vaan pääasia vieraista olis ollu ystäviä. ja jos oltais kutsuttu lapsia, olis osa ystävistä pitänyt jättää kutsumatta. Ja mulla ystävät nyt menee serkunlapsien ja pienten serkkujen ohi ,sori nyt vaan :whistle:

mä en oikein ymmärrä että mitä pahaa siinä on jos ja kun hääpari kutsuu omiin häihinsä vain ne, jotka haluavat häihinsä? kutsutut voi sitten rauhassa vedellä niitä herneitä nenään jos siltä tuntuu.... eihän ketään kutsuttua kuitenkaan pakoteta juhliin, eikä edes korttia ole pakko lähettää jos ei huvia...

Onko niin vaikea tajuta, että toiset haluavat täysin lapsettomat juhlat tai toiset haluavat rajoittaa vierasmäärää jättämällä ei niin tärkeät lapset (eli kutsuvat vain sisarten lapset ja kummilapset ym). Esim jos kaikilla kavereilla ja sukulaisilla on 2-10 lasta niin jättääkö mielummin kutsumatta ne kaverit ja sukulaiset kokonaan?

Yhteistyössä