jokainen pystyy rahan puolesta olemaan kotiäitinä

  • Viestiketjun aloittaja näin on asia
  • Ensimmäinen viesti
Mitä on tarkoitus tehdä...
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä on tarkoitus tehdä?:
Hmm. mielenkiintoista. Mietitään sellaista tilannetta, että olisi ollut elämää ennen niitä lapsiakin eli ostettu talo, jossa on asuttu vaikkapa viisi vuotta jo. Laina-aikaa jäljellä 15 vuotta. Oletko sitä mieltä, että pitäisi pistää talo ns. lihoiksi koska lainaa on enemmän kuin yhden palkalla pystyy maksamaan. Ja joko ostaa kerrostaloasunto jostain hyvin kaukaa työpaikoista tai sitten muuttaa vuokralle. Ihan mielenkiinnosta kysyn. Katsokaas kun kaikilla ei ole se tilanne, että tekee lapset heti peruskoulusta päästyä.

Ja lainojen laittaminen koroille useaksi vuodeksi vasta hölmöä taloudenpitoa onkin.
Jo siinä vaiheessa, kun sitä taloa ostaa/rakentaa (vaikka ei lapsia olisikaan), ne ehkä saattaa olla mielessä, että jossain vaiheessa niitä haluaa..? En vaan itse lähtisi ottamaan sellaista lainaa, jos tietäisin etten tulevaisuudessa pystyisi lapsiani kotona hoitamaan. Tai edes jompi kumpi meistä. Tai ettei lainoja pystyttäisi hoitamaan yhden tuloilla, jos toinen vaikka jää työttömäksi.

Kaikki ei tee tosiaan peruskoulun jälkeen lapsia, minäkään =)
Krhöm. Jaa että olisi suositeltavaa ihan siltä varalta, että niitä lapsia joskus vuosien päästä tupsahtaa (ei sekään ole itsestäänselvyys), jättää siis ostamatta talo, jossa ehtii asua ja viihtyä vuosikausia ennen kuin edes tarvitsee miettiä tällaisia asioita...Okei.

Ymmärrän kyllä, että ihmiset tekevät valintoja lasten takia (ja olen itsekin niitä tehnyt), mutta että vaikka viisi vuotta ennen kuin niistä on edes mitään tietoa, pitäisi tehdä valintoja ottaen lapset huomioon, sitä en ihan heti käsitä.

Voi olla, että jollekulle lapset todellakin ovat elämän keskeinen sisältö ja kaikki kaikessa, mutta itselle lapset ovat vain osa sitä normaalia elämänkulkua. Pahoitteluni tästä...
 
en voisi olla noin epävarmassa taloustilanteessa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ymmärrän etteivät kaikki halua olla kotona.Eipä ole miinukselle ikinä jääty,autosta ei lainaa ja kulutusluottoja ei ole.Meitä 2 aikuista ja 1 lapsi.
vaikka auto olisi oma niin kulujahan siitä on, verot,vakuutukset, bensa, huollot, katsastus ym.

eli jos teille jonain kuuna tupsahtaa vaikka asunnon ja auton vakuutukset yhtäaikaa ja pesukone hajoo, niin ette pysty niitä ostamaan, tai lapsi tarvitsee uuden haalarin yllättäen, kun vanha mennyt hajalle.

vanhasta talostanne menee jotakin rikki ja joudutte korjaamaan, samaan aikaan auton vakuutukset tulevat ja mahdollisesti vielä kiinteistöverokin sille kuulle, ette selviä menoistanne :)

ikävää, mä en tahdo koskaan olla noin stressaavassa tilanteessa, että pitää olla pelko perseessä mikäli auto jättää tienpäälle ja osan korjaaminen maksaa vaikka parisataa, niin enpäs pystyisikään ostamaan perheelle ruokaa.
 
Joopajoo
Eli ap:sta alkaa paljastua yhä enemmän seikkoja, jotka vaikuttavat.
Ei olekaan pelkällä kotihoidontuella, vaan saa enemmän, koska opiskelee myös. Heillä on myös säästöjä.

Kai sitä nyt melkein jokainen voi halutessaan elää hetken kotiäitinä, jos elää kädestä suuhun. Kai tämän nyt jokainen tietää.
 
Ei meillä onnistuis pelkästään miehen tuloilla eläminen, molemmat ollaan töissä mutta nuorin lapsi hoidetaan kotona. Ja kun tää neljäs syntyy ja palaan töihin, jatketaan samalla tavalla. Minusta ihanteellinen ratkaisu. (meillä ei siis käy kotona hoitajaa)
 
:-:
Olen ollut kotiäitinä 5 vuotta, välillä äitiyslomalla ja välillä hoitovapaalla. Mies välillä työssä ja välillä työttömänä. Tällä hetkellä itse kh-tuella ja mies työtön, oma ok-talo, jonka lainanlyhennys+korot ja kaikki asumiskulut maksetaan itse.
Tämä on siis suurimman osan mielestä mahdoton yhtälö.
 
Ei meinaa kyllä pärjätä pelkällä kotihoidontuella, kun ei mitään lisiä saa siihen päälle. Isäntä maksaa omista tuloistaan kaikki lainat ja antaa mullekin vielä 100-200 euroa "elatustukea" joka kuukausi. Mutta en silti haluaisi vaihtaa päivääkään pois. Kotona olen ollut jo 2½ vuotta.
Onneksi on uusi vauva tulossa ja työnantaja maksaa muutaman kuukauden palkkaa, joten tulot nousee ihan kivasti. Jos siitä saisi muutaman euron säästöön ensi vuotta varten, kun taas tippuu kotihoidontuelle...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä on tarkoitus tehdä...:
Krhöm. Jaa että olisi suositeltavaa ihan siltä varalta, että niitä lapsia joskus vuosien päästä tupsahtaa (ei sekään ole itsestäänselvyys), jättää siis ostamatta talo, jossa ehtii asua ja viihtyä vuosikausia ennen kuin edes tarvitsee miettiä tällaisia asioita...Okei.

Ymmärrän kyllä, että ihmiset tekevät valintoja lasten takia (ja olen itsekin niitä tehnyt), mutta että vaikka viisi vuotta ennen kuin niistä on edes mitään tietoa, pitäisi tehdä valintoja ottaen lapset huomioon, sitä en ihan heti käsitä.

Voi olla, että jollekulle lapset todellakin ovat elämän keskeinen sisältö ja kaikki kaikessa, mutta itselle lapset ovat vain osa sitä normaalia elämänkulkua. Pahoitteluni tästä...
En ole missään sanonut, että se on suositeltavaa. Vaan itse en lähtisi siihen. Ja kyllä, sellaista taloa en ostaisi mihin ei varat riittäisi tulevaisuudessa jos toinen jäisi työttömäksi ja vaikka lapsia ei saisikaan. Muut saa ottaa niitä turbolainoja, itse en. Jotkut myös tyytyy vähempään, kaiken ei tarvitse olla uutta ja kiiltävää. Mutta toisille se taas on tärkeää.

Mitä sä pahoittelet valintojasi.
 
olava harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Ilman tukia:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä ilman sossun avustusta pärjätään omillamme.Yksinhuoltajista en tiedä pariskuntia tarkoitin.
ei siis yhtään asumistukeakaan?
meki pärjätään, minä minimiäippärahoilla ja isäntä työtön. 3lasta ja liuta elikoita. Eikä saada asumistukea :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
halusin vain herättää keskustelua,pienimmilläkin tuloilla pärjää ja pystyy olemaan kotiäitinä,halusta se vain yleensä on kiinni.
Mikä ääliö sä olet? Oikeestiko sä tulet toteamaan tällaisia itsestäänselvyyksiä kuvitellen että tuo on joku oikein älykäskin havainto ja sellainen, että kukaan muu ole sitä tehnyt?

:LOL:

No, vuosia kotosalla olo tylsistyttää aivot joillakin, näemä :D
 
Mitä on tarkoitus tehdä...
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä on tarkoitus tehdä...:
Krhöm. Jaa että olisi suositeltavaa ihan siltä varalta, että niitä lapsia joskus vuosien päästä tupsahtaa (ei sekään ole itsestäänselvyys), jättää siis ostamatta talo, jossa ehtii asua ja viihtyä vuosikausia ennen kuin edes tarvitsee miettiä tällaisia asioita...Okei.

Ymmärrän kyllä, että ihmiset tekevät valintoja lasten takia (ja olen itsekin niitä tehnyt), mutta että vaikka viisi vuotta ennen kuin niistä on edes mitään tietoa, pitäisi tehdä valintoja ottaen lapset huomioon, sitä en ihan heti käsitä.

Voi olla, että jollekulle lapset todellakin ovat elämän keskeinen sisältö ja kaikki kaikessa, mutta itselle lapset ovat vain osa sitä normaalia elämänkulkua. Pahoitteluni tästä...
En ole missään sanonut, että se on suositeltavaa. Vaan itse en lähtisi siihen. Ja kyllä, sellaista taloa en ostaisi mihin ei varat riittäisi tulevaisuudessa jos toinen jäisi työttömäksi ja vaikka lapsia ei saisikaan. Muut saa ottaa niitä turbolainoja, itse en. Jotkut myös tyytyy vähempään, kaiken ei tarvitse olla uutta ja kiiltävää. Mutta toisille se taas on tärkeää.

Mitä sä pahoittelet valintojasi.
Ei meillä edes ole mitään "turbolainaa" vaan tosi vähän verrattuna moneen muuhun. Satutaan vaan asumaan pk-seudulla. Eikä kaikki ole uutta ja kiiltävää, vaan vanha remontoitava talo (johon siihenkin muuten uppoaa kiitettävästi rahaa, jota saa käymällä töissä).
 
jojo
Näitä samanlaisia alotuksia sikiää ku sieniä sateella. Satavarmasti taas siis provoillaan.

Ja hirvee tappelu pystyssä :eek: Joku huonolla itsetunnolla varustettu, elämätön KOTIÄITIkö näitä tänne raapustaa jatkuvasti??

Niin joo, itsekin oon kotona kht:llä, mut mun napaa ei tosiaan kaiva mitä muut tekee. Ainakaan en tunne tarvetta ketään syyllistää valinnoistaan. ei kattokaa kuulu mulle :D
 

Yhteistyössä