jokainen pystyy rahan puolesta olemaan kotiäitinä

  • Viestiketjun aloittaja näin on asia
  • Ensimmäinen viesti
josk
Kertokaahan minulle kuinka minun olisi mahdollista jäädä kotiäidiksi? Haluaisin sen olevan mahdollista, mutta keinoja en tiedä. Mies on tällä hetkellä työtön yrittäjä eli hänellä ei tuloja ollenkaan. Tilanne voi toki muuttua nopeastikin, mutta sen varaan ei voi luottaa, että hänellä olisi edes 100? tuloja kuukaudessa. Työttömyystukea siis ei saa, eikä sossustakaan saada mitään, ainakaan nyt kun minulla äitiyspäivärahakausi vielä menossa ja saan käteen n.1000?/kk+lapsilisät kahdesta lapsesta. Meidän perheen tulot siis nyt 1200? ja tästä maksetaan lainanlyhennystä 750? ja muut laskut sekä eläminen. Nipin napin tullaan toimeen hyvällä taloudellisella suunnittelulla, mutta mahdotonta olisi kotihoidontuelle jäädä =( Vai olisiko? Kertokaa mulle keinoja, jotain muuta kuin myykää talo tai meidän vanha rupsu auto, jonka arvo varmaan 200? ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sit en tajuu mihin se fyrkka katoaa.. tiedätkö sinä?

Ihan normaalit, laina, sähkö, vesi yms. asumiskustannukset, autoihin menee vakuutukset bensat korjaukset, 5 lapselle vaatteet urheiluvälineet ja kaikki pienemmät jutut vaikka käytettyinä lähes kaikki hankitaan ja suurena menona ruoka.

Kyllä me saadaan esim. ruoka halvemmallakin, mutta tykätään myös nauttia. Nyt toki äippärahakautena sain hyvin säästettyä ruokamenoista ja pääsimme ulkomaanmatkalle, mikä ei ihan halvalla lähtenyt 7 hengellä. Eli kyllä aina jotain extraa saa kun ottaa jostain toisesta pois.

Mutta kun jään hoitovapaalle, ei yhtään jää ylimääräistä ja kun sekin loppuu, niin ei puhettakaan, että pärjäisimme edes. Pakko mun on töitä löytää.
no sun tapauksessa ois kandennut pistää vaikka matkarahat säästöön, mun näkökulmasta. Seitsemällä hengellä palaa ulkomaanreisulla helposti tonnitolkulla rahaa. Matkailla ehtii sitten ku on palannut työelämään vaik sen kotihoidotuen loppumisen jälkeen. Valintoja, valintoja..


Sieltähän se tuli. Kotiäitiyskö loppuu kun lapsi täyttää 3v? Mä luulin, että se alkaa vasta siitä. Entäs kun nytkin on 3 viimeistä lasta saatu n. 3v välein, niin minkä kotihoidontuen jälkeen...

Ei se elämä ole niin suoraviivaista kuin se tuntuu susta näyttävän.

Niin ja kun joku kuitenkin puuttuu autoihin. Meillä meno lähimpään kaupunkiin asioille koko perheellä bussilla maksaisi menopaluu 54e
:eek: Juu jos ei autoa olisi, niin eipä kyllä lasten kanssa missään kuljettaisikaan. Noh, voisi sitä muuttaa kaupnkiin, mutta mielummin mene töihin, kuin muutan kaupunkiin. Eli valintoja toki, mutta mielestäni ihan kohtullisia lapsia ajatellen.
 
Mä oon kyllä aikalailla samaa mieltä. Lainoja pystyy laittamaan koroille ja budjetoimaan elämiset tarkkaan. Moni ei siihen vaan halua ryhtyä, vaan näkee helpompana vaihtoehtona lähteä töihin ja viedä lapset hoitoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin on asia:
juuri niin pitkään kuin haluaa.Meillä pienet tulot ja silti pärjätään.
Rahan puolesta joo. Se tietysti edellyttää muuttamista pois omistusasunnosta takaisin vuokra-asuntoon. Ja huom. ei sitten olla kalliilla rakennettu mitään ökytaloa vaan ihan vanha rivitalo 3 h+k on asuntona. Ja sellaiselta alueelta ettei ole kalleimmasta päästä, moni kerrostalo kämppäkin on kalliimpi.

Sossu ei auta lainan lyhennyksessä ja se kuitenkin on samaa luokkaa kuin vuokra-asunnon vuokra. Eli säästöä ei sitäkautta tule.

Mä en oikein näe vaihtoehtona sitä että jään pois töistä ja alan sossun elätiksi. Muutoin ei nimittäin pärjää.

 
tyytyväinen elintasoon
joo tultais toimeen varmasti miehen tuloilla, tai tultiinkin sen 4v. jonka kotona lasten kanssa olin kotihoidontuella.

nyt kuitenkin lapset 4v. ja 3v. ja paluu vakituiseen työpaikkaani oli ajankohtainen, enhän kuitenkaan halunnut irtisanoa itseäni.
meillä on omakotitalo, kaksi autoa ja matkustelemme mielellämme ihan kotosuomessa.

lapset saavat uusia kaupasta ostettuja vaatteita, kengät on laadukkaita, on polkupyörät, sukset, luistimet, trampoliini ym.
toinen lapsista harrastaa judoa ja toinen tanssia.

mulla työpäivät 7-15, joten lapset on hoidossa sen reilun 8h päivässä. miehellä vuorotyö, vie kyllä silloin tällöin lapsia hoitoon aamuisin ja hakee iltapäivällä aiemmin.

mieleeni ei tulisikaan muuttaa tästä ihanasta isosta talosta, jossa iso piha (kesällä mahtuu uima-allas yym. leikkivälinettä) mihinkään kuppaseen kaupungin vuokra-asuntoon.

meillä ei myöskään syödä viikkotolkulla makaronilaatikkoa ja kaurapuuroa, vaan paljon tehdään ruokaa laadukkaista tuoreista raaka-aineista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on asia:
juuri niin pitkään kuin haluaa.Meillä pienet tulot ja silti pärjätään.
Rahan puolesta joo. Se tietysti edellyttää muuttamista pois omistusasunnosta takaisin vuokra-asuntoon. Ja huom. ei sitten olla kalliilla rakennettu mitään ökytaloa vaan ihan vanha rivitalo 3 h+k on asuntona. Ja sellaiselta alueelta ettei ole kalleimmasta päästä, moni kerrostalo kämppäkin on kalliimpi.

Sossu ei auta lainan lyhennyksessä ja se kuitenkin on samaa luokkaa kuin vuokra-asunnon vuokra. Eli säästöä ei sitäkautta tule.

Mä en oikein näe vaihtoehtona sitä että jään pois töistä ja alan sossun elätiksi. Muutoin ei nimittäin pärjää.
Miksi pitäisi muuttaa vuokralle? Lainat voi laittaa koroillekin.
 
Itse olen ollut 7½-vuotta kotiäitinä.
Saanut minimi äitiyspäivärahaa ja välillä kotihoidontukea.
Miehen tuloilla pärjätty hyvin.
Nyt itsellä tulot 0e/kk eli miehen palkalla + lapsilisä nyt tuloina.
Hyvin pärjätään. :)

Mutta ei kaikki halua olla kotona ja joillain tosiaan
voi olla todella tiukkaa, että ei pärjää rahallisesti,
että voisi olla kotona vaikka haluaisi.
 
Kotiäiti
Olen samaa mieltä ap:n kanssa kahdella varauksella: 1) perheessä on alle kolmivuotias ja 2) puoliso ei ole yrittäjä. Lähes kaikki pystyvät olemaan kotiäitinä ainakin sen kolme vuotta, moni sitä pidempäänkin. Jos haluavat - minä halusin ensimmäiseltä äitiyslomaltani töihin lapsen ollessa kaksivuotias, myöhemmin olen viihtynyt kotona.
 
pl
Kotihoidontukikausi on hoitovapaa. Mä koen itse olevani kotiäiti, lapset 4-14v enkä saa penninpyörylää mistään. Yritähän itse kun niin hehkutat, tuo sun 600e on aika luksusta.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on asia:
juuri niin pitkään kuin haluaa.Meillä pienet tulot ja silti pärjätään.
Rahan puolesta joo. Se tietysti edellyttää muuttamista pois omistusasunnosta takaisin vuokra-asuntoon. Ja huom. ei sitten olla kalliilla rakennettu mitään ökytaloa vaan ihan vanha rivitalo 3 h+k on asuntona. Ja sellaiselta alueelta ettei ole kalleimmasta päästä, moni kerrostalo kämppäkin on kalliimpi.

Sossu ei auta lainan lyhennyksessä ja se kuitenkin on samaa luokkaa kuin vuokra-asunnon vuokra. Eli säästöä ei sitäkautta tule.

Mä en oikein näe vaihtoehtona sitä että jään pois töistä ja alan sossun elätiksi. Muutoin ei nimittäin pärjää.
Miksi pitäisi muuttaa vuokralle? Lainat voi laittaa koroillekin.
eipä noi pankit riemastu siitä että ehdottaa korkojen amksamista 5v...
itseasiassa valtaosa pankeista antaa max vuoden maksaa vain pelkkiä korkoja... ja jos asunto on suht uusi (eli siis sitä ei ole vielä maksettu kuin 1-4v) niin siinä ne korot on isommat kuin se lyhennys.. eli mitään suurta pudotusta maksuihin ei edes tule...
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa kahdella varauksella: 1) perheessä on alle kolmivuotias ja 2) puoliso ei ole yrittäjä. Lähes kaikki pystyvät olemaan kotiäitinä ainakin sen kolme vuotta, moni sitä pidempäänkin. Jos haluavat - minä halusin ensimmäiseltä äitiyslomaltani töihin lapsen ollessa kaksivuotias, myöhemmin olen viihtynyt kotona.
ei pysty, mä en pystynyt olemaan kuin osittain, eli puolikasta listaa kävin tekemässä töissä... muutoin ei oltais pärjätty
 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on asia:
juuri niin pitkään kuin haluaa.Meillä pienet tulot ja silti pärjätään.
Rahan puolesta joo. Se tietysti edellyttää muuttamista pois omistusasunnosta takaisin vuokra-asuntoon. Ja huom. ei sitten olla kalliilla rakennettu mitään ökytaloa vaan ihan vanha rivitalo 3 h+k on asuntona. Ja sellaiselta alueelta ettei ole kalleimmasta päästä, moni kerrostalo kämppäkin on kalliimpi.

Sossu ei auta lainan lyhennyksessä ja se kuitenkin on samaa luokkaa kuin vuokra-asunnon vuokra. Eli säästöä ei sitäkautta tule.

Mä en oikein näe vaihtoehtona sitä että jään pois töistä ja alan sossun elätiksi. Muutoin ei nimittäin pärjää.
Miksi pitäisi muuttaa vuokralle? Lainat voi laittaa koroillekin.
eipä noi pankit riemastu siitä että ehdottaa korkojen amksamista 5v...
itseasiassa valtaosa pankeista antaa max vuoden maksaa vain pelkkiä korkoja... ja jos asunto on suht uusi (eli siis sitä ei ole vielä maksettu kuin 1-4v) niin siinä ne korot on isommat kuin se lyhennys.. eli mitään suurta pudotusta maksuihin ei edes tule...
Mä kommentoin tolle edelliselle, jolla oli rivari 3h+k. Mutta en ymmärrä (eikä mun tarttekaan) että joku haluaa ottaa mielummin sellaiset lainat ettei voi kotiin jäädä, kuin valitsee mielummin niin että saa hoitaa lapset kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
saa jos hoitaa lasta kotona.Käyn monimuotokoulutusta.

Noh, täähän on ihan sama, kun itsekin suunnittelin, että yritän ensin hakea viikonlopputöitä. Mutta silloin tosiaan ei elettäisi miehen tuloilla ja kotihoidontuella vaan lisänä olisi mun palkka. Mutta kun sitä työpaikkaa ei ole, niin voi olla, että kituutellaan pitkäänkin ilman mun tuloja tai sitten jos hyvän päiväduunin saisin, niin toki menisin.

 

Yhteistyössä