jokainen pystyy rahan puolesta olemaan kotiäitinä

  • Viestiketjun aloittaja näin on asia
  • Ensimmäinen viesti
Mitä on tarkoitus tehdä?
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on asia:
juuri niin pitkään kuin haluaa.Meillä pienet tulot ja silti pärjätään.
Rahan puolesta joo. Se tietysti edellyttää muuttamista pois omistusasunnosta takaisin vuokra-asuntoon. Ja huom. ei sitten olla kalliilla rakennettu mitään ökytaloa vaan ihan vanha rivitalo 3 h+k on asuntona. Ja sellaiselta alueelta ettei ole kalleimmasta päästä, moni kerrostalo kämppäkin on kalliimpi.

Sossu ei auta lainan lyhennyksessä ja se kuitenkin on samaa luokkaa kuin vuokra-asunnon vuokra. Eli säästöä ei sitäkautta tule.

Mä en oikein näe vaihtoehtona sitä että jään pois töistä ja alan sossun elätiksi. Muutoin ei nimittäin pärjää.
Miksi pitäisi muuttaa vuokralle? Lainat voi laittaa koroillekin.
eipä noi pankit riemastu siitä että ehdottaa korkojen amksamista 5v...
itseasiassa valtaosa pankeista antaa max vuoden maksaa vain pelkkiä korkoja... ja jos asunto on suht uusi (eli siis sitä ei ole vielä maksettu kuin 1-4v) niin siinä ne korot on isommat kuin se lyhennys.. eli mitään suurta pudotusta maksuihin ei edes tule...
Mä kommentoin tolle edelliselle, jolla oli rivari 3h+k. Mutta en ymmärrä (eikä mun tarttekaan) että joku haluaa ottaa mielummin sellaiset lainat ettei voi kotiin jäädä, kuin valitsee mielummin niin että saa hoitaa lapset kotona.
Hmm. mielenkiintoista. Mietitään sellaista tilannetta, että olisi ollut elämää ennen niitä lapsiakin eli ostettu talo, jossa on asuttu vaikkapa viisi vuotta jo. Laina-aikaa jäljellä 15 vuotta. Oletko sitä mieltä, että pitäisi pistää talo ns. lihoiksi koska lainaa on enemmän kuin yhden palkalla pystyy maksamaan. Ja joko ostaa kerrostaloasunto jostain hyvin kaukaa työpaikoista tai sitten muuttaa vuokralle. Ihan mielenkiinnosta kysyn. Katsokaas kun kaikilla ei ole se tilanne, että tekee lapset heti peruskoulusta päästyä.

Ja lainojen laittaminen koroille useaksi vuodeksi vasta hölmöä taloudenpitoa onkin.
 
ei onnistu vaikka miten laskisit
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mun mieheni on yrittäjä ja kyllä mä kun tuet loppuu kotiin jään vaikken saa muuta kuin lapsilisän.
no siinähän sit jäät, mitä sun miehesi kuukausi tulot noin suunnilleen on?
yrittäjällähän ne kuitenkin vaihtelee kuukausittain.

jos sun miehes tulot olis vaikka 1400?/kuussa (käteen jäävä osuus)
niin pystyisittekö todella lyhentelemään asuntolainan, sähkön,veden, kiinteistöveron, vakuutukset, auton kulut, ruuat, vaatteet, matkailun ym.?
 
juu juu
Alkuperäinen kirjoittaja Halloota h:
No ethän sä silloin ole kotiäiti ap! Eikä kela maksa kahta tukea samaan aikaan..
Kyllä muuten maksaa! Minäkin olen saanut. TÄytyy vaan osata järjestää opiskelut niin, ettei lasta tarvitse viedä hoitoon. Mm etäopiskelua, tenttejä ja kirjallisia töitä. Läsnäolotunneille sukulaisapua lapsenhoitoon jne...
 
-
Kyllä varmasti, jos myy asuntonsa, hakee asumistuet ja luopuu isompien lasten elatuksesta (tai no jos sossu maksaa harrastukset ja vaatteet). Kun vähän tuosta vanhenet, niin ymmärrät, että ihmisillä on hyvin erilaisia tilanteita.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja lk:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mieheni tienaa 1800 eur kk netto ja asuntolainanlyhennys on 520 eur kk.Mun tulot jotain 600 eur kk.
Jos oliskin asuntomenot noin pienet, niin jo kelpais :) Näillä menoilla ei naurata.
kotihoidontukihan on kyllä sen 300? kuussa... joten et voi laskee itseäsi normaalisti tienaavaksi kotiäidiksi.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on asia:
juuri niin pitkään kuin haluaa.Meillä pienet tulot ja silti pärjätään.
Rahan puolesta joo. Se tietysti edellyttää muuttamista pois omistusasunnosta takaisin vuokra-asuntoon. Ja huom. ei sitten olla kalliilla rakennettu mitään ökytaloa vaan ihan vanha rivitalo 3 h+k on asuntona. Ja sellaiselta alueelta ettei ole kalleimmasta päästä, moni kerrostalo kämppäkin on kalliimpi.

Sossu ei auta lainan lyhennyksessä ja se kuitenkin on samaa luokkaa kuin vuokra-asunnon vuokra. Eli säästöä ei sitäkautta tule.

Mä en oikein näe vaihtoehtona sitä että jään pois töistä ja alan sossun elätiksi. Muutoin ei nimittäin pärjää.
Miksi pitäisi muuttaa vuokralle? Lainat voi laittaa koroillekin.
eipä noi pankit riemastu siitä että ehdottaa korkojen amksamista 5v...
itseasiassa valtaosa pankeista antaa max vuoden maksaa vain pelkkiä korkoja... ja jos asunto on suht uusi (eli siis sitä ei ole vielä maksettu kuin 1-4v) niin siinä ne korot on isommat kuin se lyhennys.. eli mitään suurta pudotusta maksuihin ei edes tule...
Mä kommentoin tolle edelliselle, jolla oli rivari 3h+k. Mutta en ymmärrä (eikä mun tarttekaan) että joku haluaa ottaa mielummin sellaiset lainat ettei voi kotiin jäädä, kuin valitsee mielummin niin että saa hoitaa lapset kotona.
no kas, kun asuinkunta vaikuttaa siihen että paljonko se asunto maksaa ja apljonko sitä lainaa tarvii ottaa.. lisäksi hölmöä on kituuttaa liian pienessä asunnossa tai maksaa asunnosta enemmän per neliö vain siksi että voisi ostaa sen pienemmän ja mukamas edullisemman asunnon...
mä olen tehnyt valinnan ihan kaikki asiat huomioon ottaen, plussat ja miinukset ja ne plussat oli vahvemmat siinä töihin menossa ;)
 
lk
Alkuperäinen kirjoittaja juu juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Halloota h:
No ethän sä silloin ole kotiäiti ap! Eikä kela maksa kahta tukea samaan aikaan..
Kyllä muuten maksaa! Minäkin olen saanut. TÄytyy vaan osata järjestää opiskelut niin, ettei lasta tarvitse viedä hoitoon. Mm etäopiskelua, tenttejä ja kirjallisia töitä. Läsnäolotunneille sukulaisapua lapsenhoitoon jne...
..meillä lähin sukulainen reilun 300 km:n päässä: ei onnistu sairaanhoitajaksi lukeminen, sen verran paljon läsnäolopakkoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä on tarkoitus tehdä?:
Hmm. mielenkiintoista. Mietitään sellaista tilannetta, että olisi ollut elämää ennen niitä lapsiakin eli ostettu talo, jossa on asuttu vaikkapa viisi vuotta jo. Laina-aikaa jäljellä 15 vuotta. Oletko sitä mieltä, että pitäisi pistää talo ns. lihoiksi koska lainaa on enemmän kuin yhden palkalla pystyy maksamaan. Ja joko ostaa kerrostaloasunto jostain hyvin kaukaa työpaikoista tai sitten muuttaa vuokralle. Ihan mielenkiinnosta kysyn. Katsokaas kun kaikilla ei ole se tilanne, että tekee lapset heti peruskoulusta päästyä.

Ja lainojen laittaminen koroille useaksi vuodeksi vasta hölmöä taloudenpitoa onkin.
Jo siinä vaiheessa, kun sitä taloa ostaa/rakentaa (vaikka ei lapsia olisikaan), ne ehkä saattaa olla mielessä, että jossain vaiheessa niitä haluaa..? En vaan itse lähtisi ottamaan sellaista lainaa, jos tietäisin etten tulevaisuudessa pystyisi lapsiani kotona hoitamaan. Tai edes jompi kumpi meistä. Tai ettei lainoja pystyttäisi hoitamaan yhden tuloilla, jos toinen vaikka jää työttömäksi.

Kaikki ei tee tosiaan peruskoulun jälkeen lapsia, minäkään =)
 
jepjep
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin no meillä ei olekkaan iso talo vain vanha rintamamiestalo,tosin hyvällä paikalla ja isolla tontilla.
meillä kans rintsikka, tampereen viereisessä kunnassa, tonttikin on ihan keskiverto kokoa, silti lyhennys on kuussa sen 800?
ei haluttu mitään 20vuoden laina aikaa
tulevaisuudessa kun voi sattua vaikka mitä,
 
se joku
Voi p*rkele taas!

Mikä siinä kaivelee että kaikki eivät pysty eivätkä halua olla sitä 3 vuotta kotosalla.

Kärsitkö jostain kompleksista kun noin pitää todistella omaa kykeneväisyyttäsi?
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mun mieheni käteen jäävät tulot on 1800-2000 eur kk.Tässä talossa suht pienet menot.asuntolaina 520 eur kk.Sähkö 50 eur kk.Lämmitys 100 eur kk.yms.
Juu kaikille varmaan löytyykin noin halpoja asumismuotoja. Aijuu mutta sitähän voi vaikka muuttaa veneen alle asumaan... Voi samperi mikä puusilmä...
 
mielenkiinnosta lasken
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mun mieheni käteen jäävät tulot on 1800-2000 eur kk.Tässä talossa suht pienet menot.asuntolaina 520 eur kk.Sähkö 50 eur kk.Lämmitys 100 eur kk.yms.
eli sähkön, lainanlyhennyksen ja lämmityksen jälkeen teille jää 1730? käteen, vielä sitten vesi, puhelinlaskut, auton kulut, nettiliittymä, vakuutukset, kiinteistövero, mahdolliset lääkekulut, vaatekulut, ruokakulut.

miinukselle kyllä jäätte ja pahasti.

montako henkeä teitä olikaan kaksi aikuista ja monta lasta?

lapsilisät jätin nyt laskuista, kun en tiedä lapsilukuanne.
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ymmärrän etteivät kaikki halua olla kotona.Eipä ole miinukselle ikinä jääty,autosta ei lainaa ja kulutusluottoja ei ole.Meitä 2 aikuista ja 1 lapsi.
No mitä sä vielä todistelet? Ole sinä tyttyväinen omaan elämääsi ja pidät mölyt mamahassasi jos kerran "ymmärrät".
 

Yhteistyössä