jokainen pystyy rahan puolesta olemaan kotiäitinä

• Viestiketjun aloittaja näin on asia
  • Ensimmäinen viesti
täällä myös
No, meillä yksi lapsi ja kotihoidontukea ja hoitolisää yhteensä 330 kuussa + 100 e lapsilisää. Sitten miehen palkka 1800-2000 euroa kuussa. Asutaan vuokralla ja autolaina on. Hyvin pärjätään ja rahaa jää säästöönkin joka kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä osataan raha-asioiden hoito ja ollaan säästäväisiä en ymmärrä mihin voisin tuhlata kun mulla on kaikkea.

Jos sulla on jo kaikkea, niin sun on ehkä vaikea kuvitella, että toisilla ei ole. Eikä pitää faktoina sellaisia asioita, jotka pätee vain sinuun ja osaan muista perheistä.
ja monillehan se ettei pääse etelään tänä vuonna tai voi vaihtaa autoa, tarkoittaa sitä ettei vielä ole kaikkea :)

Mutta monet ovat tyytyväisiä vähempään ja silti eivät yhden palkalla pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja YH:
no selitäs mulle miten yksinhuoltaja pystyy rahan puolesta olemaan kotiäiti?
Jaa no miksei pystyis?
no kyllä varmaan pystyy siihen asti kun kotihoidontuki loppuu, mutta entäs siitä eteen päin?

Iso perintö, hyvä tuuri sijoituksissa tai hyvät elarit. Oikeastaan, ihan samahan se on onko ydinperheessä vai yksinhuoltaja, jos kuitenkin lapsilla kaksi elättäjää on.

vieras
meillä osataan raha-asioiden hoito ja ollaan säästäväisiä en ymmärrä mihin voisin tuhlata kun mulla on kaikkea.

Jos sulla on jo kaikkea, niin sun on ehkä vaikea kuvitella, että toisilla ei ole. Eikä pitää faktoina sellaisia asioita, jotka pätee vain sinuun ja osaan muista perheistä.
ja monillehan se ettei pääse etelään tänä vuonna tai voi vaihtaa autoa, tarkoittaa sitä ettei vielä ole kaikkea :)

Mutta monet ovat tyytyväisiä vähempään ja silti eivät yhden palkalla pärjää.
sit en tajuu mihin se fyrkka katoaa.. tiedätkö sinä?

lkop
meillä kyllä matkustellaan ja syödään ulkona,auto maksettu farmari ja velkaa talosta ei kauheasti.
No varmaan pystytkin jos velkaa ei kauheasti talo maksettu. Daa..

Voi voi taas näitä.

Hoitovapaalla vielä hyvinkin moni pärjää, mutta kotiäitinä kun lapset on 4v 7v ja 9v. Paljos noista ny sais lapsilisää..??

Ohis
Alkuperäinen kirjoittaja täällä myös:
No, meillä yksi lapsi ja kotihoidontukea ja hoitolisää yhteensä 330 kuussa + 100 e lapsilisää. Sitten miehen palkka 1800-2000 euroa kuussa. Asutaan vuokralla ja autolaina on. Hyvin pärjätään ja rahaa jää säästöönkin joka kuukausi.
Aika yllättävää, että saatte hoitolisää vaikka miehen tulot on noin suuret.

vieras
no selitäs mulle miten yksinhuoltaja pystyy rahan puolesta olemaan kotiäiti?
Jaa no miksei pystyis?
no kyllä varmaan pystyy siihen asti kun kotihoidontuki loppuu, mutta entäs siitä eteen päin?

Iso perintö, hyvä tuuri sijoituksissa tai hyvät elarit. Oikeastaan, ihan samahan se on onko ydinperheessä vai yksinhuoltaja, jos kuitenkin lapsilla kaksi elättäjää on.
ei mullakaan oo mitään näistä kolmesta osunut, silti en (eikä lapsi) kuollut nälkään tai kylmyyteen, vaikka yh:na kotiäiteilin. Alimmalla elarilla silloinkin.

Ihan normaalit, laina, sähkö, vesi yms. asumiskustannukset, autoihin menee vakuutukset bensat korjaukset, 5 lapselle vaatteet urheiluvälineet ja kaikki pienemmät jutut vaikka käytettyinä lähes kaikki hankitaan ja suurena menona ruoka.

Kyllä me saadaan esim. ruoka halvemmallakin, mutta tykätään myös nauttia. Nyt toki äippärahakautena sain hyvin säästettyä ruokamenoista ja pääsimme ulkomaanmatkalle, mikä ei ihan halvalla lähtenyt 7 hengellä. Eli kyllä aina jotain extraa saa kun ottaa jostain toisesta pois.

Mutta kun jään hoitovapaalle, ei yhtään jää ylimääräistä ja kun sekin loppuu, niin ei puhettakaan, että pärjäisimme edes. Pakko mun on töitä löytää.

ei mullakaan oo mitään näistä kolmesta osunut, silti en (eikä lapsi) kuollut nälkään tai kylmyyteen, vaikka yh:na kotiäiteilin. Alimmalla elarilla silloinkin.

Siis sait pelkän elarin ja lapsilisän. Sulla ei ollut mitään tuloja etkä myöskään saanut sossusta. Juu eilitte varmaan oikein luksuselämää.

joo..
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja täällä myös:
Aika yllättävää, että saatte hoitolisää vaikka miehen tulot on noin suuret.
90 euroa saadaan hoitolisää.

Edith

Kyseessä on arvovalinta. Piste. Allekirjoitan aloituksen. Siis miten ihmeessä esimerkiksi ei-lapsiperheet tulevat toimeen, esim. työkyvyttömyyseläkkeella olevat. Uskon, että rahasta on todella tiukkaa, jos ei mitään säästöjä ole, on yh, miehen palkka on pieni. Mutta ensin tekisin tarkan suunnitelman ja laskisin joka sentin, hankkisin tavaraa ja vaatetta käytettynä, tekisin isot satsit edullista ruokaa, jne. jos haluaisin olla kotona. Jossain vaiheessa tulee monella se raja vastaan että pitää saada vähän parempaa ja uudempaa, siksi pitää laittaa lapset hoitoon. Ja mitä sitten vaikka sossu auttaisi? Jos jäisin yh:ksi, en yhtään häpeäisi mennä sossuun. Tämä on minun arvovalintani.

Minähän en tosin omasta kokemuksestani mitään tiedä, koska pystyin säästämään ennen esikoisen syntymää ja mieskin osallistuu melko hyvin kuluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on asia:
juuri niin pitkään kuin haluaa.Meillä pienet tulot ja silti pärjätään.
jaa, ei muuten pysty... mä en ainakaan... raha kun ei mystisesti vain ilmesty lompakkoon... ;)
kotiäideille sitä tupsahtaa Kela-nimisestä paikasta

?? Öö ehkä siihen asti kun pienin on 3v, mutta ei siellä kelalla mitään kotiäitirahaa ole tarjolla.

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on asia:
juuri niin pitkään kuin haluaa.Meillä pienet tulot ja silti pärjätään.
jaa, ei muuten pysty... mä en ainakaan... raha kun ei mystisesti vain ilmesty lompakkoon... ;)
kotiäideille sitä tupsahtaa Kela-nimisestä paikasta
niin juu :D mutta se et pärjäis omillaan... nope.. ei ole mahdollista ainakaan meillä joten siksi olen töissä

vieras
Olen hoitovapaalla, mies pienipalkkainen, on asuntolainaa, autolainaa, opintolainaa, ei saada asumistukea tms. Joka kuukausi jää säästöön eikä mistään tarvitse tinkiä. Mutta kotiäidiksi / rouvaksi en kyllä pystyisi jäämään, menisi liian tiukalle.

vieras

Ihan normaalit, laina, sähkö, vesi yms. asumiskustannukset, autoihin menee vakuutukset bensat korjaukset, 5 lapselle vaatteet urheiluvälineet ja kaikki pienemmät jutut vaikka käytettyinä lähes kaikki hankitaan ja suurena menona ruoka.

Kyllä me saadaan esim. ruoka halvemmallakin, mutta tykätään myös nauttia. Nyt toki äippärahakautena sain hyvin säästettyä ruokamenoista ja pääsimme ulkomaanmatkalle, mikä ei ihan halvalla lähtenyt 7 hengellä. Eli kyllä aina jotain extraa saa kun ottaa jostain toisesta pois.

Mutta kun jään hoitovapaalle, ei yhtään jää ylimääräistä ja kun sekin loppuu, niin ei puhettakaan, että pärjäisimme edes. Pakko mun on töitä löytää.
no sun tapauksessa ois kandennut pistää vaikka matkarahat säästöön, mun näkökulmasta. Seitsemällä hengellä palaa ulkomaanreisulla helposti tonnitolkulla rahaa. Matkailla ehtii sitten ku on palannut työelämään vaik sen kotihoidotuen loppumisen jälkeen. Valintoja, valintoja..

Meillä:
+ kh-tuki + lapsilisä = 350 e
+ miehen palkka = 1300 e

- asuntolaina 650 e
- auto (pakollinen miehen työn takia) + bensa 200 e
- ruokakauppa (sis vaipat, pesuaineet, jne) 450 e
- vakuutukset 25 e
- sähkö 80 e
- öljy 80 e
- puhelimet 40 e
- netti 20 e
- tv-lupa 20 e
- pojan ja mun lääkkeet 50 e
- jää 35 e / kk

Ei meillä kauaa tätä talous kestä vaikka kiva olisi olla vielä kotona.

vieras

Siis sait pelkän elarin ja lapsilisän. Sulla ei ollut mitään tuloja etkä myöskään saanut sossusta. Juu eilitte varmaan oikein luksuselämää.
lapsen näkökulmasta taisi olla luksusta ja sitä se oli mullekin. Luksus ei välttämättä oo synonyymi materialle.. sain siis elarin, lapsilisän ja kotihoidontuen plus asumislisän; nää on ihan normitukia kaikki.

heh

no sun tapauksessa ois kandennut pistää vaikka matkarahat säästöön, mun näkökulmasta. Seitsemällä hengellä palaa ulkomaanreisulla helposti tonnitolkulla rahaa. Matkailla ehtii sitten ku on palannut työelämään vaik sen kotihoidotuen loppumisen jälkeen. Valintoja, valintoja..
Niin minäkin olisin varmaan pannut ne matkarahat säästöön ja mennyt matkalle sitten myöhemmin, mutta se olisi vaan mun valinta.

Vieras
Nyt puhuu ap paskaa. Että vain miehen tuloilla voisi elää ja maksaa asuntolainaa ja kaikki omakotitalon kulut ja elämisen ja kampaamot ja ulkona syömiset. Ja mies tienaa vähän...

Yhteistyössä