Jännitysniska...

Palasinpa pitkän tauon jälkeen katsomaan mitä tänne kuuluu? Iselläni oireet ovat olleet helpompia nyt viime keväästä lähtien, ja nyt taas alkoivat ennen joulua. Mutta nyt olen saanut ainakin itselleni varmuuden, että oireeni johtuvat reumasta. Juu lääkärit, eivät sitä ole vielä vahvistaneet.
Mitäs Mammax3:lle kuuluu, miten sulla on mennyt, oletko saanut apua, onko tietoa mistä sun vaivat johtuu? Entä Kau, sulla siis ainakin oireet vielä entisellään, eikä tietoa miten ne sais pois, tosi stressaavaa!!
 
Elikä minä olen siis 22-vuotias naisen alku pohjanmaalta. Mulla oli n. 5 vuotta sitten huimausta muutaman kuukauden joka lähti silloin pois fysioterapeutilla käyntien jälkeen. Muita oireita ei silloin tosiaan ollut kun huimausta! Nyt mulla pitkästä aikaa pari kuukautta sitten alkoi taas olemaan huimausta ja on ollut melkein jokapäiväistä. Pikku hiljaa oireita on tullut lisää...mm. päänsärkyä joka tuntuu ihan koko päässä, valonarkuutta silmissä ja muutenkin silmät tuntuu vähän kipeiltä. Nyt siis tärkeä kysymys, voiko niskajumi saada aikaan myös valonarkuutta silmissä? Vähän pelottaa, että jos on jotain vakavaa mutta tunnen kuitenkin kuinka kipeät mun niskat on, että kai nää kaikki oireet kuitenkin niskoista johtuu. Ikävää tää on, kuten monet täällä onkin sanoneet... Kun tosiaan päivät menee vähän kuin "puolikuolleena". Ihanaa nähdä että kohtalotovereita on täällä muitakin!!! :hug:
 
Sun oireet on ihan samoja kun mun eräällä ystävällä. Hänellä kans valonarkuutta silmissä ja varsinkin isot valoerojen vaihtelut ärsyttää kovasti, valojen vilinä tai liian kirkkaat valot tekevät huonon olo, pää tulee kipeäksi, alkaa huimata, heikottaa. Hänellä on myös niskajumeja ja migreeniä. Nyt hänen oireita yritetään saada kuriin migreenilääkkeillä. En tiedä onko valonarkuudella ja niskajumilla oikeasti yhteyttä, mutta kohtalotovereita sulla kyllä valitettavasti on. Toivottavasti joku osaa antaa sulle hyviä neuvoja, vinkkejä. tsemppiä!
 
Sorry kun lopetin tänne kirjoittelun niin äkkiä keväällä. Olin vaan niin ressissä näiden oireitteni kaa, että pyrin olemaan koneella mahdollisimman vähän. Kaiken lisäksi, kun mulla oli taipumus eksyä aina MS-sivuille, niin päätin olla viettämästä aikaa netissä. Tosin tänne palstalle kirjoittelu kyllä aina helpotti ja siksi olen täällä taas :) Eli menin keväällä pään magneettikuvaan huimauksen ja puutumisten ym. vuoksi. Päästä ei löytynyt mitään vikaa.. joten tippa siinä tuli linssiin kun olin henkisesti jo varautunut MS-tauti löydöksiin. Multa ei siis ole kuvattu muuta kuin pää, mutta neurologit vakuutti että ei oo tarvetta lisätutkimuksille ja et mun pitää jatkaa elämää ilman pelkoja. Kaikki oireet hävisikin sitten kevään myötä. Eli koko kesän olin ilman huimauksia ja puutumisia. Mutta nyt sitten taas syksyllä.. marraskussa alkoi nää raivostuttavat oireet uudelleen. Taas huimaa aamusta iltaan ja joka päivä. Oon koittanu venytellä, käydä hierojalla ja fysioterapeutilla, mutta ei taas auta mikään. Tosin viimeksikin meni se 1/2 vuotta et oireet hävis... et kaippa sitä pitää taas henkisesti varautua pitkään kidutukseen :,(

Inhottavinta tässä meitsin jutussa on taas tää alvariinsa oleva huimaava/tokkurainen olo. Asiaa ei auta myöskään se, että joudun tekeen lopputyötä koneella mikä entisestään jumittaa niskaa. Mun pitäs saada lopputyö kuukaudessa valmiiksi ja hirveet paineet on niskassa. Onneksi sain töistä vapaata vihrosta viimein sen tekemiseen. Mulla on ollut nyt aina välillä leuan (jopa hampaiden) puutumista. Usein se heijastelee poskeen silmän alle ja sit huuleen. Fysioterapeutti sanoi että mun pitäis mennä hammaslääkärille tarkistuttaan purenta... josko se jumittaa/puuduttaa leuan. Oon kyllä tiedotanut että välillä puren hampaita yhteen ( en kuitenkaan hirveesti). Sit mulla oli lapsena yöraudat ristipurennan takia. Noh.. kerronpa tähän vähän lisää taustaa jos kaikki ei jaksa lukee mun tarinaa noilta alkusivuilta. Mulla on siis selässä myöskin ongelmia.. ei mitään vakavia, mutta semmoisia mitkä jumittaa selkää. Mulla on oikoryhti, lantion virheasento ja lievä skoljoosi. Nää kaikki saatta jumiutuessaan vaikuttaa myös niskaan. Mulla on välillä toi selkä ja niska kivuttomia, mutta nyt on kyllä ollut kuukauden ajan kallonpohja ja kaulan sivuilla olevat isommat lihakset aikas kipeet. Välillä puristelen niitä käsillä niin oikein vihloo.

Mulla ei oo nyt tullut pahemmin mitään silmäoireita, mutta viime talvena niitä kyllä oli! Silmät tuntui semmoisilta hölmöiltä ja eriparisilta. Sit mulla on ollu ja on edelleen lihasnykäyksiä.. usein nukkumaan mentäessä ja sit semmosta pulputusta ym kivaa mitä muutkin on täällä maininnu :x Mua on taas alkanut ressaan toi MS-pelko, mutta koitan unohtaa sen. Niin.. sit mulla on liittynyt semmoista oksettavaa oloa ja ällöä oloa myös tähän. Se kuulemma kuuluu asiaan fysioterapeutin mukaan. Sit mulla on ollut jäykkyyttä 1 ja 2-nikamassa. Pari selkänikamaa on myös normaalia lähempänä toisiaan ja jumitilassa ne tuntuu aika ikävältä. Sit mulla on koko vasen puoli selästä koholla, kun sen puolen lihakset on enemmän jumissa. Ala-selässä ja lapojen välissä on myös "kivoja" kipupisteitä.

Olis taas sata asiaa mitä tänne kirjoittaa. Mut kiva olla täällä taas :) Koitan nyt käydä täällä lähes joka päivä, joten multa voi kysyä mitä haluaa.

Heippaa ja hyvää viikonloppua kaikille! Huimaillaan ja puutuillaan yhessä! Oon hengessä mukana! Terästetty glögi myös auttaa välillä ;-) Ainakin henkisesti :D
 
Ihanaa Elina-81 kun tulit takaisin!!! En itse ollut täällä vielä silloin kun olit jo kadonnut, mutta kaikki jutut on tullut luettua ja paljon mietittyä että mitä kuuluu. Hyvä ettei löytynyt plakkeja tai muutakaan vikaa päästä :) Ja huomattu on itselläkin että mitä enemmän pystyy olemaan ajattelematta omaa oloa, sen paremmalta alkaa tuntumaan. (Tosin ei päde ihan täysin, kun unohdan oikeat asennotkin ja sitten ollaan kohta taas lepotauolla).
Paljon tsemiä päättötyöhön, itellä venähti viime kevään jumien takia kolmella kuukaudella, mutta sainpahan tehtyä ja tyytyväinen olen lopputulokseen. Osaltaan lisäs jumia tuo kauhea stressi ja suorituspaineet..

Siis eiks ristipurenta oo se kun on alahampaat edessä?? Mulla on oiottu semmonen ties millä raudoilla ja luulen että vaikuttaa osaltaan nimenomaan puremalihasten eli leuassa ja ohimoilla ja sit niskan jumiin ja särkyihin. Yks yö heräsin kun narskutin hampaita, toivottavasti ei tule tavaksi, en oo ikinä ennen tietääkseni sitä tehny..
Taitaa toi kylmyyskin pahentaa oireita.
 
En nyt muista, mitä olen viimeksi kirjoitellut...
Tällä hetkellä on aika hyvä tilanne niska/hartiaseudulla. Välillä tässä oli tosi huonoja aikoja. Kävin taas useammin fysioterapeutilla hieronnassa ja se auttoi. Nyt on taas närästystä tosi paljon (raskauden vuoksi) ja joudun öisin nukkua puoli-istuvassa asennossa. Siitä ei sitten niska tykkää yhtään. Mutta kohtalaisen hyvin olen silti pärjännyt.
Kävin pari viikkoa sitten fysioterapeutilla pitkästä aikaa. Teki kyllä hyvää hieronta, mutta tän ison mahan vuoksi ei löytynyt hyvää asentoa olla hieronnassa. Joudun koko ajan jotenkin jännittää itseäni... Ja kun olin selällään, tuli huono olo ja huimasi. Nyt oli kyllä eri hieroja, kun oma oli lomalla. Ja tämä hieroi tosi kovasti tuosta edestä kaulalta jotain lihaksia. Oli kuulema hirveän jumissa! Siitä kuulema voi tulla myös tällaista oiretta.
Jäi siksi vähän kahtalainen mieli hieronnasta tällä kertaa. Toisaalta tekisi mieli mennä uudestaan, kun se tekee niin hyvää. Mutta kun ei sitä asentoa oikein löytynyt ja se ei tuntunut taas yhtään hyvältä...

Alaselkä oli myös kauan hyvässä kunnossa tän raskauden aikana. Mutta nyt viimeisten viikkojen aikana se on alkanut kipeytyä taas. Tuntuu, että menee poikki. Mutta ei ihme, kun siellä ei siis ole minkäänlaista lihaksistoa tukemassa. Kaikki keskivartalon lihakset on mennyttä. Ei mitään jäljellä. Ja tämä johtuu siitä, kun olen niin pitkään selkääni sairastanut, enkä ole voinut sitä kuntouttaa. Kovat kivut vievät näitä lihaksia. Jotenkin näin lääkäri selitti.
Mullahan löytyi siis yksityisellä lääkärillä käynnillä annulusrepeämä, josta johtuu tämän hetkiset kivut. Ja näitä vikoja alaselkään tulee siitä, kun en hallitse lantiotani ollenkaan. Aivot ja lantio eivät tee yhteistyötä. Olen koko ajan väärissä asennoissa. Ja se kuormittaa vain selkää enemmän. Nyt on kyllä käytössä raskausajan tukiliivi, jonka sain sairaalan fysioterapiasta. Mutta sitäkään en voi käyttää koko ajan, kun alkaa supistelemaan.

Synnytyksen jälkeen aloitan kunnolla kuntoutuksen, kunhan löydän tarpeeksi hyvän fysioterapeutin. Joka siis ymmärtää näistä lantionhallinta jutuista.

Laskettuaika on helmikuun lopussa, joten sinne asti pitää sinnitellä vielä.

Kiva kuulla kaikista pitkästä aikaa. Ja myös uusista palstalaisista!
 
Piti vielä lisätä, että nuo Elinan puutumiset kuulostaa aivan mun puutumisilta! Just samanlaista on mulla ollut. Nyt tosin puutumiset on ollut harvinaisempia, kun en ole niin jumissa.

Niin ja noista kokeista, joita yksityinen lääkäri määräsi. Eeg:stä ja hermoratatutkimuksesta ei löytynyt mitään! Pään magneetti on vielä tekemättä raskauden vuoksi. En stressaa siitä enää, kun lääkäri oli myös helpottunut, kun nuo muut oli ok.
Verikokeissa kalsium arvot oli liian alhaiset, mutta sekin on korjaantunut. Nyt löytyi vain b12-vitamiinin puutos. Siihen saan pistoksia ensin viikon välein neljä kertaa ja sen jälkeen kolmen kuukauden välein 1,5 vuotta. Tämä selittää mun huonon hb:n, 97. Rauta ei pääse imeytymään ollenkaan. Ja tämä puutos voi aiheuttaa monia mun oireista mm. hermokipuja, väsymystä, saamattomuutta...
 
Tää on tosi kiva palsta.... Olen lukenut teidän jutut ja olette aina niin auttavaisia. :heart: Itselläni olo on kauhea eikä meinaa päästää otteestaan sitten millään. Tässä koneella istun vaikka olo on huono ja tuntuu kuin tuoli putoaisi koko ajan alta. Silmät on raskaat ja painavan tuntuiset....taitaa olla eriparia :LOL: . Nyt mulla uutena oireena ollut tuo vasurin peukalon yläosan puudutus koko ajan sisäpuolella. Ei tunnu laukeavan millään.... |O ja leviää välillä myös käteen tuo tunne.....on ilkeääääää. Millähän keinoin sitä sais itsensä kuntoon ja oppis nauttiin elämästä :heart: . Onnesta mulla odottaa nyt selän magneettikuva....päästä kun ei löytynyt muuta kun terveet aivot, välillä ja usein niihin usko horjuu :saint:
 
Tosiaan mulla silmät tuntuu tosi valonaroilta, varsinkin heti heräämisen jälkeen ja kyllä muutenkin. Silmät on kipeät ja sellaiset kun katsois maailmaa jonkun muovin läpi. Eli sumuiset! Ja sit silmänurkat varsinkin on tosi sumuiset.... Kyllä nää silmäoireet ehdottomasti kiusaa näistä oireista eniten. :'( Mutta voimia meille kaikille! Ei näihin oireisiin kuole, toivottavasti ainakaan. Vaikka joskus siltä tuntuukin!
 
Mä tänne aina kirjoitan joka päivä....ja valittelen oloani. Kyselen nyt sellaista, että onko kellään tällasia oireita. Eli mun jalat on ihan oudot ja tuntuu kuin en saisi niitä kunnolla toimimaan. Jäässä ovat ihan koko ajan ja kun seison alkaa kauhea vapina???? Mitähän tässä vielä tulee :'(
 
Drosera: Mulla on venynyt tää pahuksen lopputyö jo vuoden.. eli jouduin hakeen lisäaikaa :( En pystynyt enää tekeen koneella mitään, kun oli niin paha huimaus ja sit pelkäsin ms-tautia, niin ei paljon jaksanut enää ressata mitään lopputyötä. Nyt sitä vasta osaa arvostaa terveyttä. Että sen aina pitääkin mennä kantapään kautta. Hyvä että sä oot kuitenkin jo valmistunut :) Siitä ristipurennasta.. kaippa se on sitä et purenta vaan on vinksallaan :D Mulla siis ylähampaat menee alahampaiden yli. Onko sulla Drosera ollut tota huimausta? Oon kyl lukenu sun ja muidenkin juttuja täältä nyt jälkikäteen, mutta ne on menny päässä jo ihan sekasin, joten en muista kuka kirjoitti mitä :D

Onnea Mammax tulevan vauvelin johdosta :) Ihanaa että sulla ei löytynyt noista kokeista mitään poikkeavaa. Sellainen helpottaa aina mieltä. Vaikka mulla tää mieli tuntuu aina temppuilevan, vaikka lääkärit sanois mitä. Kuinkas pitkään Mammax sulla kesti noi huimaukset silloin kun sulla oli sitä pidempään? Onko sulla muuten mitään purentavikaa?

Minttux: Kiva että olet tullut tänne palstalle :) Noi sun oireet kuulostaa aikas lailla samoilta kuin mulla. Mulla tää huimaus on pahinta. Sellainen juopunut ja tokkurainen olo.. aika pelottavaa. Rasittavaa on myöskin se, että tätä olotilaa on hankala selittää kenellekkään joka ei ole itse kokenut samaa. Jatkuva huimaus kun on aikas invalidisoivaa eikä huvittais tehä mitään. Koska sulla alkoi nää oireet? Laittoiko lääkäri suosilla selän magneettiin vai jouduitko aneleen :p Jos nää mun oireet ei lopu niin kai multakin on se selkä tutkittava. Onko sulla huimaus sellaista jatkuvaa? Entäs oliko sulla neurologin kliinisissä testeissä mitään poikkeavaa? Mulla ei ollut muuta kuin reflekseissä hieman häikkää, mut ei kuulemma niin paljon et olis aihetta tutkia enemmän. Kävin siis viime talven/kevään aikana viimeksi neurologilla ja yhteensä jopa 4 kertaa! :eek: Mulla on kanssa ollut jaloissa semmoista hölmöä tunnetta.. vähän niin kuin voimattomuutta. Sen takia mulla nää ms-pelot oikeestaan pukkas uudestaan pintaan. Pystyn kuitenkin polkeen kuntopyörää tunti 20 min joten siinä mielessä jaloissa ei pitäis olla ongelmaa. Voi olla et tää jatkuva koneella istuminen lopputyön takia myös vaikuttaa noihin jalkoihin.

Heippa Karoliina: Mulla on ollu kans noita silmäoireita ja valonarkuutta. Mutta ne voi täysin johtua tästä jännitysniskasta. Neurologi sanoi ainakin mulle, että vain jos näkökentässä esiintyy sahalaitakuviota tai jos näkö menee kokonaan pois pitkäksi aikaa.. on syytä huolestua. Silmälääkäri ja neurologinkin pitäisi nähdä silmien pohjasta, että onko nökökentän tulehdusta. Kuinka häiritsevää toi sun huimaus on ollut. Mulla se on 24 h :(

Tsemiii kaikille tulevaan viikkoon!
 
Onneksi olkoon raskaudesta Mammax3!!! Oletkin jo loppusuoralla!! Olen sulle kade, mä haluaisin kans olla samassa jamassa!! Mut nää kaikki mun taudit ja lääkitykset taitaa estää vauvaprojektin, useiden lääkäreiden kanssa olen jutskannut aiheesta, mut aika ongelmalliseksi menis. Vielä odotan pääsyä yhdelle reumalääkärille, katotaan onko hänellä mitään ratkaisua mun ongelmiin ja lääkityksiin. Mut isot onnittelut vielä sulle!
 
Kävinpä tk-lääkärillä niskan takia ja yllätyksekseni laittoi lähetten niskan magneettikuvaan :eek: . Vihdoin ja viimein!!! Nyt en sitä edes osannut pyytää, aiemmin olen puhunut useammallekin eri lääkärille, et eikö voi jo päästä magneettikuvaan, mut ei kukaan ole suostunut tekee lähetettä. Ja ajankin sain nopsaan, elikkäs huomenna jo pääsen! Että tällasta!
 
Hienoa Keisari että pääsit niskan magneettikuvaan. Kerro tuloksista kun saat niitä!

Kysyisin nyt kaikilta, että onko teillä ollut lihasten nykinää/ pulputusta.. eli niinkuin elohiiriä eri puolella kehoa? Miten ne on teillä ilmenneet ja kuinka kauan kestäneet? Onko lääkärit sanoneet mitään niiden syistä ja et voiko liittyä jännitysniskaan? Mulla on elohiiri tällä hetkellä tuolla lavan lähellä ja alko ressaan, kun fysioterapeutti sanoi, että jos elohiiriä on usein niin se ei ole normaalia :eek:
 
Eksyin tähän ketjuun surffaillessa. Minulla todettiin syksyllä jännitysniska kun oikean lavan puoli oli aivan jumissa. Vajaa pari kuukautta sitten olin kylmässä varastossa nostelemassa laatikoita ja toinen rinta alkoi tuntua oudolle. Viikon päästä siihen ilmestyi kova ja kipeä pahkura mikä lähti pois lämpimällä kaurahauteella. Kävin lääkärissä ja sain antibioottikuurin kun lääkäri epäili rintatulehdusta. Kävin mammografiassa ja ultrassa eikä mitään poikkeavaa löytynyt. Rinta on edelleen arka, pahkurat kyllä hävisivät kuurin aikana. Alkuun oli niin kipeä ettei koskea kärsinyt. Nyt arkuus tuntuu lähinnä rinnan sivussa ja alhaalla, sieltä missä tissi alkaa. Ompa hankala selittää :LOL: Ja lähinnä silloin kun vaihtaa nukkuessa kylkeä tai jos on ilman liivejä ja kumartelee tms. Jostain luin että jännitysniska voisi aiheuttaa tämmöistä? Olen nyt käynyt kaksi kertaa fysioterapiassa ja niska-hartiaseutu sekä rintalihakset ovat aivan jumissa. Oikea puoli on pahempi fysioterapeutin mukaan. Hän oli sitä mieltä että voi hyvinkin vaikuttaa rinnan kipeyteen.
Onko kellään muulla ollut kokemusta tälläisestä? On niin pitkä viestiketju etten jaksa kokonaan kahlata läpi B)
 
elina-81, mulla on elohiiriä, nykinää, pulputusta ja kaikkee siltä välillä ihan ympäri kroppaa, esiintyy missä lihaksessa tahansa ja ihan koko ajan (ainakin jotakin joka tuntiin mahtuu). Vaivaa mua ihan älyttömästi, mutta eipä noi lääkärit lotkauta korviaan moiselle vaivalle. Ei varmastikaan ole normaalia, mutta ei mua vitamiinit ym. ole auttaneet mitään. Kaikkien kaameiden tautien pelot mua ovat piinanneet tän tiimoilta, mutta kai se on vähitellen alettava uskoa, että tää on vaan mun ominaisuus ja tähän ei kuole. Mulla näitä nykinöitä on varmaankin ollut jo jonkin asteisena 10 vuotta, mutta pahentuivat kaksi vuotta sitten kun esikoinen syntyi. Netistä kun googlaa niin nykinät liittyvät lihaksen rappeutumiseen, mutta jos ei voimattomuutta ilmene niin kai se sitten vaan on uskottava, että tää on "normaalia". Yks toinen tuolla ahdistus-puolella kertoi, että hänen akupunktiohoitaja kertoi nykinän johtuvan veren vähyydestä, mitä sitten kiinalaisen lääketieteen mukaan tarkoittaakin. Helpottavaa kyllä lukea, että muillakin tää vaiva. En jaksa nyt lukea ketjua tarkemmin taaksepäin, mutta olikos se niin, että oot jostain pirkanmaalta? Muistan lukeneeni sun nimimerkillä juttuja koskiklinikan lääkärikäynnistä - kävin itsekin samoihin aikoihin silloin siellä, jäi vaan mileen:)
 
Juu.. et oo ainoo pulputuksien kanssa :D Muistaakseni täällä on aika moni muukin niistä ketjussa aiemmin kirjoittanut. Mulla niitä elohiiriä ei oo kovin usein... en siis usko et ainakaan joka päivä tai sit en vaan huomaa niitä. Nyt oon vaan taas kiinnittänyt niihin enemmän huomiota ja alkanut murehtiin, et mitä jos ne viittaakin johonkin pahempaan. Mulla niitä tulee eniten makuulla... ja silleen se on loogista kun siinä pystyy tarkkaileen itseä paremmin. Neurologille sanoin vuosi sitten niistä, mutta eipä se paljoa niitä ihmetellyt. Sanoi vaan, että kaikilla niitä on :/ Sulla noi pulputukset on kestänyt jo sen verran kauan, että en usko siinä olevan taustalla mitään ihmeellistä. Esimerkiksi MS-taudissa käsittääkseni oireet pahenee vuosien myötä ja sulla olis jo nyt paljon muitakin oireita.

Tampereelta siis olen :) Ootko itsekkin jostain täältä? Mulla on tää huimaus kaikista pelottavinta ja rasittavinta tässä "taudissa". On taas huimannu putkeen jo kohta 2 kk... eli invaliidiksi sitä ittensä tuntee, vaikka pystynkin tekeen periaatteessa kaikkea, mutta kaiken tekeminen on inhottavampaa ja raskaampaa kun päässä heittää. Onko sulla ollut huimausta? :$
 
Elina-81, älä sinä murehdi satunnaisia elohiiriä, älä ainakaan lähde tälle taukoamattomalle tarkkailun tielle. Mulla tosiaan yksittäisiä nykäyksiä koko ajan, elohiiriä päivittäin ja pulputusta viikottain. Tarkkailen itseäni koko ajan ja siksi ehkä huomaankin kaikki yksittäisetkin nykäykset. Huomasin mielenkiinotisn jutun tuolta vauvakuume palstalta; siellä monet jotka toivovat oottavansa vauvaa listaavat raskauoireeksi elohiiret mahassa, heillä kaikki huomio vatsassa ja siksi huomaavat ne:) Eli jos vaan kyttää itseensä tarpeeksi niin varmasti löytyy jos jonkinmoista oiretta.
Tampereelta minäkin ja koskarin neurologi muakin on tutkinut. Sanoi muuten, että MS-taudin oireisiin ei kuulu nykinät. Mulla kans kuvattiin pää, "vain" aivoinfarkti löytyi eli ei viitteitä mistään muusta taudista. Esikoisen syntymän jälkeen muakin huimas tosi paljon ekan vuoden ajan, mutta laitoin sen täysin alhasen verenpaineen ja väsymyksen piikkiin. Varmasti hirveetä jos koko ajanhuimaa, vaikuttaako sulla liike jotenkin? Eikös sultakin ole vakavat taudit poissuljettu?
 
Elina-81: Joo, on noi huimaukset tullu valitettua monesti, mutta kertaus: kesällä 2007 autoa ajaessa pimeni usein päässä, syyskuu 07 viikon sisään muutama kiertohuimaus, oikea poski puutu, pää puuroinen. loka/marras alkoi tasainen välillä voimakkaampi keinutus, kesti noin puoli vuotta. Tuolloin olin kyllä ihan pihalla, ei saanut otetta oikein mistään. Nykyään ajoittain keinuu, mutta ei haittaa kun pääasiassa pysyn paikoillani.
Luulen että lieventyi fysioterapian (=paineluhoitoa tietyistä pisteistä ), triptylin ja sen faktan myötä, että opin rentoutumaan.
Pulputuksesta on tosiaan juttua paljon täällä. Oli hyvin aktiivista etenkin jaloissa, mutta myös kyljissä mulla viime keväänä, eli pahimpana aikana. Nykyään silloin tällöin.
Jotain fysiatri/fysioterapeutti mulle sanoi siitä ja luulen että olen sen tänne kirjoittanut. Nyt ei vaan muista. On jäänyt mielikuva että se liittyisi enemmän ylipäätään hermojen ärsytystilaan, joka saattaa olla seurausta pitkittyneestä jännitysniskasta tai muusta hermoja ärsyttäneestä asiasta, kuin että se olis suoranainen jännitysniskan oire. Nykimisistä se sanoi että on hyvä juttu, jos tulee sillon tällön, eli tarkoittaa että hermot testailee toimintaansa ja paranee. Jos on kokoajan jatkuvaa nykimistä, niin sehän on sitten pahempi homma.

Ärsyttävää on kun menee hissillä ylös tai alas, niin se efekti jää päälle aina joksikin aikaa. Lattia joustaa jalkojen alla.

Hiipahauva: Mulla oli oikeassa tississä kova ja painaessa kipeä möykky, joka kuitenkin itsestään pehmeni ja parani. Tossa niinkun rintojenvälin puolella. Samaan aikaan oli vihlauksia rinnassa ym. Toi möykky oli vaan noin viikon selvästi kovempi ja kipeempi. Nyt sattuu molemmin puolin ku painelee, mutta ei oo möykkyjä. Alapuolet on ollu kipeet usein, mutta oon pistäny kaariliivien piikkiin.. Varmaan vaan rintalihasjumia.

Ja paljastettakoon nyt että Tampereelta ja mm. koskari tuli tutuksi. Ja multahan löyty ne kaks plakkia, mutta ei MS:sää noin muuten.
 
Kävin eilen toisen kerran fysioterapiassa. Vähän selkä/lapaluiden seutu tuntui joustavammalle. Vasemmalta puolelta löytyi hartioista/niskan alueelta tosi kipeitä kohtia, samoin kainalon alta, kylkiluun kohdalla oli pari kipeää kohtaa. Rintalihaksen venytystä kokeiltaessa vasemman puolen sormet alkoi puutua eli jumia löytyy. Ensi viikolla on taas uusi aika. Eilisen käsittelyn jälkeen taas tuo vasen rinta kipeytyi enemmän. Ärsyttävä vaiva ja sitten vielä kun on rinnan kipeytymisestä kyse niin ainahan sitä ajattelee johtuuko se kipeytyminen tosta jännitysniskasta vai onko taustalla muuta. Tosin ultra ja mammo olivat kyllä ihan puhtaat.
 
Ihanaa että löysin teidät...!!
Minäkin ilmeisesti kärsin jännisysniskasta, koska oireeni kuullostaa juuri kuvailemiltanne oireilta.
Minun oireeni ovat vaihdselleet monen vuoden saatossa päänsäryn, jota harvemmin, käsien voimattomuus ja pistely, Huimaus ja nyt uutena oireena oikean puolen kasvojen puutuminen, sekä humahdukset päässä ja muutenkin outo olo, käsien ihmeellistä tuntemusta, ei voi sanoa oikein särkyä.
Olen luonteeltani kova jännittämään,ja se näkyy..olen nyt 25 vuotias, muuta oireeni alkoivat jo 18 kesäisenä...kärsin jatkuvasti pahasta olosta, jota olivat lisäämään paniikkikohtaukset,joilee en löytänyt mitään järkevää syytä..ehkä kärsin jonkinlaisesta ahdistuksesta, jota en tiennyt..ja nämä kaikki vaivat vain lisäsivät sitä..nyt lasten jälkeen paniikit on väistyneet,mutta nämä luettelmani fyysiset oireet ovat päällä...ja olen myös kova stressaamaan, voi että...olen käynyt hirojalla,vyöhyketerapiassa, josta koen saavani hieman apua suurempaan jännitykseen..ja nyt olen käynyt omt-fysioterapiassa, josta minun mielestäni en ole saanut apua..sen jälkeen nämä kasvojen puutumiset alkoivat..en teidä sitten..omt-fysioterapeutti totesi minun kärsivän yliliikkuvasta niskasta,ja että syvät lihakset ovat heikot..no niitä sitten jumppailen..mutta olo on välillä epätoivoinen ja kun tarvitsisi pienten lasten kanssa päivät jaksaa touhuta...se on asia joka minulla lisää tätä stressiä...oravanpyörässä ollaan..
mutta ihanaa että teitä on muitakin..vaikka vaiva on ilkeä...
 
Elina-81: Mulla tuo huimaus ei kovin pahaa ole. Olen saanut sen kuriin varmaankin niskajumpan avulla koska nyt on parin viikon ajan huimaus ollut "parempi". Silmäoireita on silti vieläkin, varsinkin oikea silmä on "sumuinen". Välillä kyllä on pahempia päiviä, että huimaakin enemmän mutta onneksi yleensä sitten seuraava päivä on taas parempi.

Sitten haluan kysyä sellaista kun itselläni tuntuu olevan muistihäiriöitä...ja jossain sanottiin että sekin voisi kuulua niskajumiin. Pitääköhän se paikkaansa? Onko täällä ketään muita jotka kärsii jonkun asteisista muistihäiriöistä?
 
Unohtelen ennen niin itsestäänselviä sanoja ja nimiä, että hoh. En kyllä tiedä onko syynä niskajumi vai se etten muutenkaan käytä päätäni oikein mihinkään, jota pitäisin kyllä todennäköisempänä.

Tänään tapaamassa 'uutta' omalääkäriä. Oli ehdottomasti asiallisin kunnallinen setä mitä oon ikinä tavannu. Ilmeisesti pitäis se yöpurentatuki hankkia. Tietääkö joku mitä ne maksaa?
 
Mulla tää keinutus jatkuu edelleen. Nyt olen alkanut ressaan enemmän noita jo aiemmin mainitsemiani elohiiriä eri lihaksissa. Onko teillä esiintynyt noi elohiiret aina tietyssä kohdassa vai ympäri kehoa sattumanvaraisesti? Mulla on ollut vähän joka paikassa, mutta eniten jaloissa. Eilen fysioterapeutti hieroikin oikeaa pohjetta, kun siinä on ollu aika lailla niitä elohiiriä ja se oli kyllä jumissakin.. sattui se hieronta hirveesti. Nyt on sitten pohje ihan kosketusarka siitä lihaksen päältä :eek: Onko teillä muilla tullut lihas kosketusaraksi hieronnan jälkeen?

Hiipahauva: Unohdin laittaa sulle aiemmin, että mullakin on ollut rinnan kohdalla tai oikeastaan siinä rintojen välissä nikamassa kipeä kohta. Ei siis kuitenkaan mitään pattia, mutta se nikama on kosketusarka... on ollut jo noin vuoden. Mulla todettiin siinä tietzen-oireyhtymä. Käyppä googlaan se. Se siis tarkoittaa, että rintakehän nikamassa on tulehdus. Joskus sitä hoidetaan kortisonipiikillä, jos se ärtyy pahaksi. Mulla sille ei tehdä mitään, kun ei ole niin pahana. Tietzen-oireyhtymä esiinty usein nuorilla urheilevilla naisilla ja se voi saada alkunsa selkärangan lukosta.. eli nikama on siis selkärangan kohdalla sama kuin joka yhdistyy rintalastan puolelle rintanikamaan. Jos selän nikama on lukossa, se aiheuttaa myös rinnan puolelle rasitusta ja painetta :attn:

Huikanek: Nyt mullakin on sit ollu joka päivä tota elohirrtä ja nykinää ym. :-( En sit tiä vaikuttaako se mitään, että seuraan niitä nyt tarkemmin. Hain kaupasta magnesium-tabletteja... saas nähä auttaako mihinkään. Ite jotenkin pelkään et noi nykinät liittyy MS-tautiin kun ne kerran lähtee hermojen häiriöllisestä toiminnasta :$ Mulla tätä olotilaa pahentaa esim. käveleminen. Kun huimaa niin se tuntuu lisääntyvän kävellessä. Multa kyllä lääkärit sulki pois kaikki MS-taudit ym. sen mun pään magnettikuvan perusteella, mutta silti pelkään kun selkärankaa ei oo kuvattu.

Drosera: Mulla ei hissi vaikuta olotilaan sen kummemmin, mutta välillä tuntuu kyllä että maa huojuu/ uppoo jalkojen alta. Etenkin kun olin joulunaikaan pimeessä kävelylenkillä soratiellä, niin tuntui et toi pimeys ja epätasainen alusta ei tehnyt hyvää mun taspainolle :/ Mitä kaikkea sulla on kuvattu? pää ja selkä? Mistä sulla niitä plakkeja löyty ja mitä lääkäri sanoi niistä? Osasko se lääkäri sanoo, että mihin sun oireisiin ne plakit on vaikuttanut?

Kahden tytön äiti: Tervetuloa joukkoomme huimaavaan! :wave: Sun oireet kuulostaa tosi samanlaisilta kuin mulla. Mullakin on ollut välillä myös noita humahduksia.. ja välillä on tuntunut et taju lähtee sekunniksi. Onneksi niitä ei oo ollut nyt vähään aikaan.. eli noin kuukauteen :/ Mullakin on fysioterapeutin mukaan huonot syvät lihakset kaulassa. Sen takia mun niska jännittyykin niin herkästi. Oon menossa parin viikon päästä 29.1 hammaslääkäriin katsastuttaan mun purennan ja et onko sillä yhteyttä mun niskajumiin. Tampereella puolen vuoden jonot kunnalliseen hammashoitoon, joten soitin yksityiselle ja siellä tarkastuskäynti maksaa 108 ? |O Sainkin sit Valkeakoskelta ajan, kun siellä maksaa yksityisellä vain 60 ? ja kelakorvauksien kaa 30 ?.

Karoliina: Mullakin on ollut häikkää vähän muistissa... tuntuu et senat menee sakaisin eli sanat sekaisin ja sit puhun ihan hölmöjä välillä. Sit saatan sanoa jonkun väärän sanan vaikka pitäs sanoo joku toinen, tai sit jätän yhen sanan pois lauseesta. Neurologille sanoin noista vuosi sitten, mutta se ei mitenkään ihmetelly nittä... kun niitä on aika harvoin mulla. Oon myös kova puhuun.. niin kun innostun niin puhun sekoja :LOL:

PS. Kiva et täällä Tampereen sunnalla on muitakin vaivaisia.. minä, Drosera ja huikanek B)
 

Yhteistyössä