Jännitysniska...

minua askarruttaa tämä minun vaivani..mä aina kauhistelen kaikkia eri sairauksia,kun oon kans niin pelokas aina kaikkee kohtaan.. et jos jostain vaan jokin piakka kolottaa niin ajatuksissa oon ajatellut jo kaikki vakavimmat vaihtoehdot..mä tarkkailen aivan liikaa omia vaivojani..no mutta kysymykseen, mulla vaivaa niskan lisäksi myös alaselkä, joka paukkuu ja naksuu,mulla on vähän notko selkä,nooh,nyt mulle on tullut ihan joka päiväiseksi pikku varpaiden pistely ja ei oikein varsinainen puutuminen mutta semmonen niin kun ei oikein veri kiertäisi,ja aina kun istun..mä oon itse tohtoroinut itseäni, ja päättellyt et isualtaan mulla menee varmaan jokin hermopinne,et se alkaa tekeen tollasta,jännä pieni vaiva,mutta inhoittava...ja onko teillä ilmennyt käsisää myös jonkilaista särkyä,ettei vain puutuneisuutta..mulla on, muuta suurimpana syynä ja aiheuttajana pidän 8 kk ikäisitä tyttöä...
 
Mulla on just parhaillaan sellasta pientä kihelmöintiä jalkapohjassa... niitä tulee aina välillä ja etenkin koneella istuessa. En jaksa ressata niistä hirveesti, kun on toi huimaus inhottavampana niin se vie hieman huomiota muilta oireiden tarkkailuilta. Kannattaa testata venytellä jalkoja.. se voi joskus auttaa noihin puutumisiin. Mäkin oon sellainen stressaaja ja melkeinpä luulosairas, vaikka kyllä sairaskin.. eli jännitysniskainen (sormet ristiin ettei muuta). Tuntuu välillä, että kukaan ei ymmärrä mua näiden oireitteni kanssa... niitä kun on hankala selittää sellaiselle jolla niitä ei ole. Omalääkärikin piti luulosairaana... hyvä ettei mielenvikasena kun oireitani sille taannoin kerroin. Siksi ei huvita enää mennä valitteleen sille mitään, mieluummin sitten maksan yksityiselle joka oikeesti kuuntelee. Mullakin on selässä ongelmia. Välillä jomottaa just toi alaselkä... mullakin se rusahtelee välillä jos vaikka kierrän selkää sivusuuntaan. Sulla vaikuttaa varmasti tosi paljon noihin oireisiin pienen lapsen kantelu. Mulla ei ole vielä lapsia, joten se ei pahenna mun oireita. Käsittääkseni tosi monillai äideillä on selkäongelmia. Saas nähä millanen supervaivainen musta tulee sitten, jos joskus saan lapsia :whistle: Niin ja mullakin on välillä käsissä särkyjä... vähän niinkuin hermosärkyjä? tai mitä lie.. ne yleensä lähtee tosta olkapäästä kohti käsivartta. Mulla hierojat onkin löytäneet tosi arkoja triggeri pisteita lapaluun ja kainalon tienoilta. Koitappa venytellä käsiä ja hieroa olkapäitä ja kainaloa josko säryt helpottuisi :saint:
 
Elina-81: multa kuvattiin pää, josta löytyi kaks plakkia otsalohkosta. Sen takia jouduin selkäydinpunktioon, kun juurikin ms-tautia epäiltiin (pää sekos tuosta pelosta ja huimaamisesta aika totaalisesti, noin 2kk odottelin ensin koetta ja sitten vastauksia). Selkäydin oli kuitenkin puhdas, eli ovat sitä mieltä ettei kyse ole ms-taudista. Plakkeja on kuulemma hyvin monella 'terveellä' kuvatulla, eikä niitä osata selittää mistä ja miksi ja mihin ne vaikuttaa. Ja sekin on mahdollista että ne katoaa itsestään.
Kuvattiin sitten myös kaularanka, josta löyty kulumaa vähän. Kuitenkin 25 ja kulunut jo, että mikähän sitä ollaan joskus tulevaisuudessa :whistle: Ja myös lanneranka, jossa ei taas tällä kertaa ollut mitään vikaa.
Eli keskiosa selästä on vielä kuvaamatta, mutta en usko että sieltä sen kummempia löytyisi, kun toi alaselkä on se isoin ongelma aina ollut ja sielläkään mitään vikaa oo :/
Mulla usein helpottaa kävellessä kun pitää katseen jossain kaukana edessä, heti heiluu jos maata kattelee.

Kahden tytön äiti: Mulla oli käsissä aika ilkeetä hermosärkyä, semmosia vihlauksia. En muista muuta, on ollu pitkään poissa. Alaselkä on napsunut ainakin vuodesta -95, mutta vasta lähikuukausina se on alkanut sattumaan. Tänään just taas lääkäri totes ettei se oo haitallista jos naksuu, mutta jos sattuu niin on. Ja se keskustelu muuten jäi siihen. Tosin aika loppui kesken muutenkin. Menen kyllä tapaan sitä uudestaan, jahka saan hankittua paperin mitä se tahtoi...
 
kiitos vastauksista..
joo käsissä juuri semmoista hermosäryn tapaista,mutta sitä on aina ajoittain..
Tuo alaselkä on sellaisen ilkeän tuntuinen,odottaa vaan että koska naksahtaa niin että jalat lähtee alta..sellainen todella epätodellinen olo,mutta ei satu vain tuota puutumista..
Aloitin kuntosalijumpan, saa nähdä onko siitä mitään apua...jos se auttaisi tuohon hyvän ryhdin saamiseen,kun tuntuu että aina on hartiat edessä...
 
Mulle tuli nyt aika tuonne ENMG-tutkimukseen....3.2. ja sitten ois lääkärikäynti tuloksista 19.2. Katsotaan löytyykö tuohon peukalon sisäpuolen puutumiseen joku syy??????? Huimaus ei mulla vain tunnu helpottavan. Ilkeää kun koko ajan keinuu, pyörii ja on sellainen outo olo. Silmät sekavat ja niska-hartia seutu sitten liikuttaessa arka ja kankea. Pakko vain jaksaa....päivästä toiseen :hug: Olis niin kiva mennä lasten kanssa ulos, uimaan tai tehdä jotakin. On vain niin omituinen ja heikko olo koko ajan. Edelleen odotellaan selän-ja kaulanmagneetikuvaa. Mullahan on tuo aivokuvaus ollut vuonna 2006 lopussa ja tietokonekuva myös.....samallá otettiin selkäydinnäyte ja puhdasta oli kaikki.... :heart: Mutta joku on vikana kun olo ei ole normaali ikinä :'( Mutta huomaan että en ole yksin näiden ongelmien kanssa....on teitä muitakin paljon :hug:
 
Minttux: Oon lukenut varmaan kaikki sun viestit täällä, ja huomaan että meillä on tosi samanlaiset oireet. Kiva siis että en ole yksin :flower: En nyt muista mikä toi ENMG-tutkimus on.. siis joku magneettikuva? Mistä se sulla otetaan? Mullakin keinuu päässä koko ajan ja juurikin sama fiilif kuin sulla... et haluis tehä kaikkee kivaa mitä normaali ihminen voi tehä, mutta kun ei vaan pysty. On hirveetä olla sisällä ja kattella kauniita aurinkoisia pakkaskelejä ulkona, kun muut hiihtää, luistelee ja nautii elämästä. Ite vaan on pelosta sekaisin neljän seinän sisällä.

Drosera: Uskon että on ollut hirveetä kuulla niistä plakeista, ja odottaa siihen selkäydinnäytteen ottoon pari kuukautta. Tosi raastavaa elää epätietoisuudessa. Onneksi ei muualta löytyny mitään ja olet terve.

Mä siis kävin hutikuussa 2008 tossa pään magnettikuvassa, mutta muuta mulle ei oo tehty. Miten te kaikki ootte päässy tohon selkäydinpunktioon ja kuinka herkästi lääkärit sen tekee? Pitääkö vaatimalla vaatia? Saako tohon selkäydinnäytteen ottoon yleensä ajan magneettikuvien yhteydessä vai ootteko saaneet siitä erillisellä kerralla lähetteen? Tarviiko tohon selkäydinnäytteeseen jonotta hirveesti? Missä Tampereen suunnalla olevat ootte ottanu ton näytteen? Tehäänkö sitä vaan kunnallisella vai myös yksityisellä? Oliko se näytteen ottaminen kivuliasta?

Jaksamista kaikille!
 
Elina-81: Koskarissa päänmagneetti ja koska löytyi plakit niin selkäydintestiin Tayssiin. En usko että Tampereella edes pääsee/joutuu punktioon, jos ei ole mitään näytettävää syytä. Multakun otti näytettä niin neurologi totesi että pitää hyvin epätodennäköisenä että mitään löytyy, hänen mielestään plakkeja olisi pitänyt olla enemmän ja selkäydinneste oli kuulemma niin puhtaannäköistä. Mutta totesi neurologi myös päänmagneettiin lähettäessä että ei siellä varmaan mitään ole. Kuitenkin ms-palstoilta lukenut ihmisistä jolla plakkeja on hyvin vähän ja toisilla ei päässä ollenkaan, silti saanut diagnoosin. Kaiken kaikkiaan mulle on tullut vähän semmonen kuva että moni asia perustuu arvailuun.. no joo. En kyllä usko enää ms-tautiin itseni kohdalla, ei tämä sitä ole, mutta voihan se joskus tulla, kelle vaan. Jotain vikaa on, mutta vielä kun tietäis tarkasti että mitä.

Käsittääkseni Tays on täällä ainoa vaihtoehto missä se tehdään, tai ainakin halvin. (Myös helpompi jatkaa hoitoja, jos jotain löytyy). Ja itseäni toistaakseni en usko että sinne kovin helposti pääsee. Kiireellisellä lähetteellä odotin reilun kuukauden että ottivat näytteen, tuo oli jonkun mielestä nopeaa. Ja siitä kuukausi että sain vastauksen.

Itse näytteenotto ei sattunut mua ollenkaan ja ei tullut myöskään päänsärkyä (eli jos tulee, niin täytyy lähteä takas lääkäriin hakeen veripaikka). Ainoo mitä tuli, niin h..vetin kipee selkä viikoks. Ohihan sekin meni, että ei paha sinänsä. Otettiin näyte, heti ylös ja kotiin.
En muista enää mitä kaikkea muuta katsoivat näytteestä, ainakin borrelian, enkä saanut itselleni muuta lausuntoa, kuin että puhdas on.

Nyt vedellään nappeja kunnolla omalääkärin toiveesta, triptyl 20mg, panacodia kolmesti päivässä ja sirdaludia illalla. Tahtoi testata että auttaako mitään. Ärsyttää kun en haluaisi lääkkeitä syödä, mielestäni asiat voi hoitaa muillakin tavoin, kun vaan ensin keksitään mitä ne on.
 
Elina-81 Ei näin saisi sanoa mutta kiva kun on toinen samanmoinen :hug: Mä olin neurologisella osastolla 06 kovan huimauksen vuoksi. Heti otettiin tuo tietokonekuva, jossa ei ollut poikkeavaa. Seuraavana päivänä selkäydinnäyte ja kotiutettiin....kunnes tuo paljon puhuttu jälkipäänsärky alkoi. Ei kun ambulanssilla takas ja oli niin kauhiaa että en kelleen toivo. On erityisesti nuorten naisten ongelma. Mulle tehtioin veripaikkaus kaksi kertaa kun eka kerta ei auttanut kuin päivän. Taas kotiin ja ambulanssilla taas takas. Sillon sitten otettiin magneettikuva päästä ja niin kuin kerroin ei löytyny erikoista. Tuo ENMG-tutkimus tarkoittaa hermopinteiden selvitystä eli kun mulla silloin tuo vasuri puutuili paljon niin tutkittiin ettei ole pinnettä missään ja ei ollut. Nyt olen taas menossa samaiseen tutkimukseen kun tuo peukku vaivaa :'( Otettiin mulla käsistä veren virtaussuunta kun sekin voi puuduttaa ja särkeä kun on väärän suuntaista. Kaulavaltimot myös ultrattiin. Ja taas olen samassa kunnossa ellen huonommassa. Mistä päin Elina olet???? Jos saan kysyä???? :heart: taisit olla tampereelta vai?????
 
Kiitos kaikille vastauksista selkäydinnäytejuttuun ym. :hug: Joo... voi olla, että siihen selkäydinnäytteen ottamiseen ei pääs sit ihan helpolla :D Eli kaippa vaan tyydyn sinnittelee ja toivoon salaa et oireet lähtis. Voi olla jos nää mun huimaukset ei lopu kuukauden sisällä, niin sit meen neurologin puheille. Jotkut teistä (en muista kuka) oli käyny fysiatrilla. Siis semmoisella joka tutkii ilmeisesti hermotuksia? Onko teille käynnistä ollut mitään hyötyä ja ootteko saaneet jotain auttavaa tietoa. Paljonko fysiatrilla käynti maksaa ja tietääkö kukaan missä olis hyvä fysiatri Tampereella? Mä kävin tänään taas fysioterapiassa. Se fysioterapeutti ei enää hirveesti manipuloi mun nikamia, kun niissä ei ilmeisesti oo mitään pahoja lukkotiloja. Yläselän nikamat on vähän jäykät, joten nittä se painelee ja yrittää saamaan joustaan. Mulla on pahimmassa kondiksessa tällä hetkellä niskan lihkset. Eli kaulan sivuilla olevat lihakset jotka rasittuu, jos syvät kaulalihakset ei jaksa kannatella päätä. Mulla siis noi syvät kaulalihakset on olemattomat. Niitä pitäis reenata. Hartiat ja epäkkäät on kanssa ihan kovat ja kllonpohjassa pahoja jumeja. Onko muilla paljon ongelmia lihaksissa vai enemmänkin nikamissa? Ootteko muuten käyny Omt-fysioterapiassa ja onko ollu apua? Mä kävin pari kertaa, mutta se mies ei kyllä osannu tehä oikeen mitään. Onko kellään tietoo olisko Tampereen suunnassa ketään hyvää Omt-fysioterapeuttia?

Drosera: Mä kävin vuosi sitten akupunktiossa, mutta siitä ei ollu mitään hyötyä ainakaan mulle. Siinä pitää käydä muistaakseni ainakin 3 kertaa jotta tietää auttaako vai ei. Kuulemma se voi auttaa enenmmän päänsärkyyn kuin huimauksen ja siksi monet joilla on migreeni käy siellä. Mulla tuli parista ekasta kerrasta ennemminkin tosi huono olo. En sit tiä johtuko siitä, että veri lähti kiertään, mutta mun jumien takia se ei sit päässy virtaan kunnolla :/

Minttux: Juu Tampereelta nääs ollaan :D Mistäs itse olet jos saa kysyä? Aikas kauhee juttu toi sun sairaalarumba, mutta hyvää siinä oli se, että kerralla selvitettiin kaikki eikä tarvinnu jonotella magneettiin ym. Haluun vielä tarkentaa sulta tosta huimauksesta, että onko se sulla sellaista joka on päällä alvariinsa. Mulla se on koko ajan päällä.. semmosta pientä keinutusta tai sitten ylipäätään sekava olo päässä. En tiedä paljoa hermopinteistä... eli mitä se tarkalleen tarkoittaa? Onko vaarallista?

ps. Toi google vois kyllä mainostaa jotain muuta kuin MS-tautia tossa alla :LOL: Varmaan pistäneet meidän kiusaksi ton linkin tohon grrrr :kieh:
 
Viikon sairastamisen myötä olen vakuuttunut että flunssa pitäisi kieltää niskavammaisilta. Taas heiluu päässä, tällä kertaa vähän joka suuntaan eikä niinkään tasaisesti. Onneks pää on selvä, itseasiassa selvempi kuin mitä on ollut vuoteen. En tiedä onko mahdollista että sirdalud vois selventää pään ja vaikuttaa myös siihen että osaan taas kirjoittaa! käsittämätöntä.
On meinaan ollut ongelmia kirjoittamisen kanssa koko vuosi, kynä menee minne tykkää ja kirjaimia jää välistä. Nyt ei mitään, käsialakin taas kuten ennen vanhaan. Ihmettelen vaan mitä mussa oikein tapahtuu.
Ylävatsa ärtynyt yskimisestä, liian rankka treeni ilmeisesti ja eilen veteli vasurin keskisormihermoa.. hmmhmmm...

Elina-81: Fysiatrilla kävin, mutta hän vain tutki ja kirjoitti näkemyksensä ja laittoi lähetteen fysioterapiaan (ja kaulan magneetti ja triptyl sitä kautta). Eli ei hoitanut, sanoi vaan että vikaa on. Sanoisin että hän ainakin osasi hommansa, mutta olisi voinut olla puheliaampi. Voisin mainostaa tota paikkaa, mutten tahdo tehdä sitä kuitenkaan julkisesti.
Ja jos neurologille meet käymään, niin kysy toki tosta selkäydinpunktiosta mielipidettä. Vaikkei siihen muuten olis aihetta niin rentoutti mieltä kyllä huomattavasti kun sai tietää ettei ainakaan siellä ole vikaa.
 
Heippa :wave: !
Olen uusi ja tahtoisin tulla mukaan keskustelemaan jännitysniskan mukanaan tuomista kivuista, säryistä ja ongelmista.
Minä sain tällaisen jännitysniskan riesakseni kolarin jälkeen kun niska meni jumiin ja sain odottaa pitkän aikaa vastapuolen vakuutusyhtiön päätöstä siitä maksavatko fysioterapiani vai eivätkö.
Kun viimein sain päätöksen fysioterapeutti totesi, että olen tosi jumissa eikä tilannetta helpota se, että olen joutunut odottamaan liian pitkään hänen apuaan.
Fysioterapiaa myönnettiin 6 kertaa ja niistä olen käyttänyt 2 kertaa.
Toivottavasti jäljellä olevat 4 kertaa auttavat. Viimeksi sain siellä akupunktiota, joka ei tuntunut kuin sen hetken rentoutumisena.
Olisin kaivannut hierontaa, mutta ilmeisesti tämä fysioterapeutti ei hiero.

Onko kukaan saanut täällä apua jännitysniskaan omt-fysioterapeutilta?
Kuinka monta kertaa olette tarvinneet?
 
Hipsutus: Omt-fysioterapiallla kun aloitin,niin tuntui kuin vaivat olisivat kadonneet samantein..mutta sitten tuli takapakkia, ja tuntui että niskat menivät huonommaksi,mutta pikku hiljaa olen huomannut että jotain parannusta on tapahtunut..oma aktiivinen kuntoutuminen on tärkein...


Mutta mulla on tullut itselleni nyt aivan järjetön ms-taudin pelko..tämä on ihan kamalaa,kun tuntuu että mullahan on noi kaikki oireet mitä siihen kuuluu..ja tämä alkanut jalkojen pistely vain pahentaa mun olo tilaa...juur nämä kaikki paikkojen puutumiset ja pistelyt saa mun pelot päälle,ja tunne on ihan kamala..kun sitten taas ajattelee että mä vaan stressaan ja kun mulla on yliliikkuvuutta niin että oireet johtuisivat siitä,niin sitten ajattelee että voiko tosiaan reagoida noin dramaattisesti stressiin tai huoliin...kun ei periaatteessa itse tunne että asia olisi niin vakava..mutta mitä teille on sanottu,kun olette käyneet neurologilla...mulla nää pistelyt ja puutumiset on ajoittaisia,mutta silti riittävän usein..välillä tuntuu että ei mitään, mutta sitten taas hetken kuluttua tuntuukin taas..onkohan mulla vaan kaikki paikat niin jumissa..kun pistelyä ja puutumista tuntuu lähinnä jalkapohjissa ja käsissä..
 
Mä voin suositella omt-fysioterapiaa. Tavalliselta fysioterapeutilta en ole saanut apua jännitysniskaan. Omt-fysioterapia kestää kauan, mutta sillä voi saada tuloksia. Tällainen vaiva ei parane nopeaan.
Mulla aloitettiin hoito syvistä niskalihaksista. Ne oli täysin jumissa ja ne pitää myös saada ensin jonkinlaiseen kuntoon. Pienen pieniä liikkeitä oli nämä hoidot, ei hierontaa. Piti aloittaa varovaisesti. Ensin näitä hoitoja ja vasta kun niska on paremmassa kunnossa, saa jumppaohjeita kotiin. Ne myös ohjataan, että tekee ne varmasti oikein.
Yleensä lääkäri lähetteessä määrää 10 hoitokertaa, mutta sekään ei aina riitä.
Kalliimpaa kuin tavallinen fysioterapia, mutta paljon tehokkaampaa. Omt:llä on mm. puolet laajempi koulutus kuin tavallisella fysioterapeutilla.
 
hipsutus: Jos ongelmasi ovat alkaneet kolarista, niin onko varmaa tietoa että kyse on jännitysniskasta eikä ns. Whiplash-vammasta? Näillä on paljonkin yhteisiä oireita. Googlaa ja katso.

Tän päivän oon viettänyt vähän turhan ahkerasti koneella istuen, kun vihdoinkin tuli mieleen etsiä tietoa yliliikkuvuudesta. Mulla toi todettu ekan kerran -95, mutta kukaan ei oo siihen ikinä puuttunut tarkemmin ja sikäli oon itsekin ajatellut että olen vain tavanomaista notkeampi. Todellisuus on näköjään aivan muuta ja selittää hyvin kaikenlaisia kokemiani oireita. Laittoi oikein naurattamaan kun tunnistin itseni HMS-sairaaksi, mutta tuskin tuota vielä ihan täysin pystyn diagnosoimaan, täytynee kysellä lääkäriltä tyhmiä jahka kohta sinne menen taas käymään. Tai no, kyllähän neurologi keväällä totesi ettei tuon ikäisen pitäisi vielä tuossa kunnossa olla yliliikkuvuudesta johtuen. Eikä sitten nähnyt syytä auttaa mua parempaan kuntoon.. pläh. joo.

Itselleen pystyy kyllä antamaan vaikka minkä taudin googlailemalla. Tosin itse kyllä koen sen rauhoittavana kun pääsen toteamaan että tuosta ei ainakaan ole kysymys.
 
Kahden tytön äiti, Mammax3, Drosera: Kiitos! :heart:

Drosera: Täytyykin googlata, kiitos!

Nyt on jäljellä enää 2 kertaa kuudesta omt-fysioterapia käynnistä. Ensi viikon alussa menen tapaamaan samaa lähetteen tehnyttä lääkäriä, joka saisi kyllä hakea lisäkertoja fysioterapiaan.
Viime kerralla sain mukaani jumppakuminauhan jonka ripustan kotona oven kahvaan, laitan lenkin pään taakse korvien yläpuolelle, istun tuolille ja lantiosta lähden vetämään ihan hivenen taaksepäin, jotta niska venyy. Liike ei tunnu oikein missään, mutta ei pitäisikään.
Tuo vahvistaa niskaa, kun pääni retkahtelee pienellä liikkeellä joka suuntaan, aivan kuin olisi irti.
Jänskättää myöntääkö se vastapuolen vakuutusyhtiö lisää fysioterapiaa ja miten monta kertaa. Lisäksi ongelmana on, että se vakuutusyhtiön päätös kestää tosi kauan. Tulee väkisinkin tauko fysioterapiaan.

 
Drosera: tarkoitit tuolla lyhenteellä varmaan hypermobiliteettisyndroomaa?? Mullahan on se todettu. Kävin silloin aikoinaan reumalääkärillä (viime vuonna) ja se heti sanoi testien jälkeen, että mulla on se. Löysin hyvin linkin siihen tautiin kerran, mutta menetin sen vanhan koneen mukana. Enkä muista osoitetta enää.
Toivottavasti hipsutus saat lisää noita fysioterapiakäyntejä!!
 
Mammax3: joo, just sitä. Tuolla on jotain: http://209.85.135.104/search?q=cache:I-L-cPnNgHIJ:www.suomenkivuntutkimusyhdistys.fi/Common/PubPage.asp%3FID%3D14%26IndexID%3D12+eds+sairaus&hl=fi&ct=clnk&cd=6&lr=lang_fi
Mielettömän pitkä linkki vaan. Mulla kun ei varsinaista syndroomaa ole todettu, lausuntona on vain "erittäin liikkuvanivelinen", "yliliikkuvat nivelet", "hypermobilitas univers" jolle en ole löytänyt suoraa suomennosta, vaan jotain aika hauskaa.. universaalinen yliliikkuvuus??
 
Fysiatrin mielestä en ole niin yliliikkuva, että kyse olis tuosta asiasta. Hänen mielestään ns. käärmenaiset sun muut on sellaisia ja mun yliliikkuvuudet on vaan yliliikkuvuutta, jotka saattavat osaltaan olla autonomisen hermoston häiriön taustalla... Toisin sanoen oli vähän eri näkemys tohon asiaan hänellä, kuin tuolla ja monella muulla tekstillä. Mutta ei mulla mitään tarvetta ole tuota diagnoosiksi saada, eipä siitä mitään hyötyä ainakaan olis. Tulipahan kysyttyä. Pitäisi liikuntaa lisätä ja muistaa oikeat asennot.. joo-o, kun tietäisi mitä ne on.
Tuonne menin vain omalääkärin tahdosta ja siitä hyvästä 130e sain maksaa. Kivaakivaa. Haukkuipa muuten omalääkärin, että juuri noin tehdään kun ei mistään mitään tiedetä, tällä viitaten sirdaludin syömiseen. Kuulemma pahinta tässä tilassa kun kaikki jumittaa. Sitä vähän itsekin mietin, että taisi olla tuo sirdalud joka mua heilutti, eikä flunssa.
 
Käyn täällä lähes joka päivä, mutta silti en saa aikaiseksi kirjoitella :whistle: Noh.. tässä koitan parantaa tapojani :D

Drosera: Pakko heti kirjoittaa sulle. Mäkin oon välillä koittanut syödä tota sirdaludia, mutta se ei sovi mulle kyllä yhtään. Meinaan nukahtaa pystyyn ja huimaus pahenee huomattavasti. Muistaakseni niissä ohjeissakin oli sivuoireissa tuo huimaus. En myöskään ole saanut niistä mitään hyötyä, joten lakkasin tosi nopsaan syömästä niitä. Mun fysioterapeutti sanoi, että niitä ei kandee syödä. Jotkut saa niistä hetken helpotuksen, mutta kun ne ei auta varsinaisiin ongelmien syihin.. eli poista todellisesti lihasjännitystä ja lukkoja. Omalääkäri tai vastaava taisi määrätä niitä mulle vuosi sitten :/

Sit pakko kirjoittaa tosta yliliikkuvuudesta. Kysyin mun fysioterapeutilta, että onko mulla yliliikkuvuutta ja se sanoi, että hän ei yleensäkkään puhuisi yliliikkuvuudesta vaan tilasta jossa nikamat liikkuvat liikaa, jos nikamien ympärillä on pahat jumit. Eli jos siis selkärangassa on jumeja/lukkoja... sen jumipaikan ympärillä olevat nikamat yrittävät liikkua väkisin, jotta selkä toimisi paremmin. Onko teillä sama käsitys yliliikkuvuuden käsitteestä.. vai tarkoittaako se teistä ennemmin sitä, että nikamat vain ovat vähän "löysällä" ja liikkuvat enemmän jolloin tukirakenne pettää ja lihakset ym joutuu kovemmalle rasitukselle?

Hei pakko kysyä vielä noista yötuista. Kävin hammaslääkärillä ja se sanoi, että purentani ei ole ihan kondiksessa, eli on siinä rajoilla että tartteeko mun ottaa niitä purentatukia yöksi. Onko teillä kellään auttaneet noi purentatuet näihin ongelmiin? Mun kohdalla on vähän epäselvää, että aiheuttaako niskajumi osin ton purentavian ja et puren hampaita yöllä yhteen vai et johtuuko niskajumi viallisesta purennasta. Toisaalta en usko, että mun jumit ja huimaukset ym. johtuis hampaista, koska ei se varmaan tonne selkään asti jomottais :LOL:

Välillä on kyllä niin invalidi olo näiden oireiden kaa.. henkisesti ja fyysisesti. Ei nappaa ees enää paljoo olla ulkona. Mulla ei oo ainakaan auttanut näihin oireisiin et oon paniikissa tehny tässä viimeisen kuukauden tätä lopputyötä koneella kippurassa. Pelkäänpä että en voi koskaan olla missään tietokonetta vaativassa ammatissa, jos tää kaikki johtuu tosta niskasta. Tänään taas panikoin MS-tautia, kun tulin just body pumpista (sellainen vähän rankempi jumppa painoilla)... niin tuntui et resilihakset meni tosi nopeesti maitohapoille. sitä on ollu pari kertaa aiemminkin. Tosin oon liikkunut nyt normaalia vähemmän, joten voihan se olla et lihakset rasittuu herkemmin. Pelkään vaan, kun MS-taudissa isot lihakset muistaakseni heikkenee. Sit pelkään et jos tää mun ajoittainen nykinä johtuu kans lihaksien heikkenemisestä. Huoh... on tää niin rassaavaa. Oon käynyt jo 8 kertaa fysioterapiassa, mutta ei ole auttanut ollenkaan huimauksiin. Puutumiset on kyllä lähteneet. Kävin myös hierojalla tossa maanantaina ja se kauhisteli mun selkää, kun lihakset on niin jumissa. Sen mielestä mun pitäs eka hoidattaa lihasjumit pois ennen kuin nikamia ees kantsis käsitellä. Koska ei paljoo auta hoitaa nikamia, jos niiden ympärillä olevat lihakset on jumissa ja vetää selän aina samaan p**kaan kondikseen. Onneksi mun fysioterapeutti hieroo aina välillä, mutta ei sitä voi silti verrata hierojalla käyntiin. Mulla on vasen puoli selästä pahempi ja noi epäkkäät on ihan kivikovat... lisäksi mulla on jumissa 2 nikama.. eli niskassa se vähän sivummalla oleva nikama. Tulipahan taas purkauduttua!! Purkautukaa muutkin B)

Ainiin.. kahden tytön äiti: Mullakin siis on ollu noita puutumisia.. käsissä jaloissa ja kasvoissa. Vähän milloin missäkin.. onneksi ne on kuitenkin lähteneet nyt toivottavasti pois. Mulle neurologi sanoi, että syytä huoleen ei ole puutumisissa, jos ne menee välillä pois... ilmeisesti MS-taudissa tulee pysyvä muutostila ihoon.. eli puutuminen ei lähde pois (kait ollenkaan). Musta toi sun kuvaus kuulosti aikas samanlaiselta puutumiselta kuin mitä mulla
on ollu.

Jaksamista kaikille viikonloppuun. Kiva että on muitakin niin saa ainakin telepaattista lohtua täältä :heart:
 
Heips! Lueskelin kirjoituksianne, ja tässä ketjussa oli mielenkiintoista kertomuksia!

Olemme parhaillaan käynnistelemässä uutta keskustelufoorumia, joka on keskittynyt niskavaivoihin ja -vammoihin. Näin alkuvaiheessa keskustelijoita on kuitenkin vielä vähän. Niinpä olisitte erityisen tervetulleita keskustelemaan näistä aiheista myös tuonne uudelle foorumille ja jakamaan tietojanne, linkkejänne yms.

Hiukan pohjatyötä aiheesta on tehty, mutta paljon on vielä tekemättä. Olisi kiva, jos liittyisitte keskustelijoidemme joukkoon ja saisimme koottua keskustelun lisäksi myös mukavasti tietoa eri niskavaivoista foorumille. Niskan retkahdusvammoista on jonkun verran tietoa, mutta muilta osin tietoa on vielä suht vähän. Tiedon keräämistä varten on perustettu mm. omat "Artikkelit, kirjallisuus, linkit" -osionsa. Sinne on kerätty tietoa kaikenlaisista vastaavista ongelmista, kuten TOS-ongelmasta, näissä monessahan on aika samanlaisia oireita.

Teretulemast foorumille! Osoite on http://p3.foorumi.info/niskavamma

-Ulla

PS. Muutamalla kirjoittelijalla näytti tosiaan olevan sellaisia oireita, että niissä saattaa olla whiplash- eli niskan retkahdusvamma taustalla. Siitä on tietoa ja keskustelua myös palstalla. Ja joku kyseli hyvää fysiatria Tampereelta. Kaverini tahdonvoimaa suositteli Tampereen fysiatripalvelua/Penttistä, on kuulemma hyvä! Tahdonvoimaa on myös mukana tuolla palstalla, häneltäkin voi kysellä kokemuksia.
 
Kävelyinnostuksen seurauksena meinasin lentää selälleni eilen, eikä tehnyt nopea kiskaisu yhtään hyvää niskalle. Mutta enpäs kaatunut :p

ulla75: bongasin nuo sivut tuossa taannoin ja tarkoitus oli sinne siirtyä kun sais aikaseks. Muutama kuukausi sitten sitä mietinkin että täytyis tehdä aiheelle omat sivut, kun näitä oireilijoita ilmaantuu koko ajan vaan lisää ja tuntuu ettei kukaan täysin parane...

Ja mainostetaan nyt sitten kuitenkin, että Penttisillä olen käynyt hoidettavana, ja vain todella hyvää sanottavaa on heistä.
 
Jäi mainitsematta, että palstallamme fysioterapiaopintojen loppuvaiheessa oleva nimimerkki, vastaa palstalaisten esittämiin kysymyksiin tuoreella tiedolla ja nuoruuden innokkuudella. Eli jos haluatte kysellä asioita lähes valmiilta fysioterapeutilta, niin sinne vaan kyselemään! Suora linkki on http://p3.foorumi.info/niskavamma/viewforum.php?f=19
 
Luulin olevani aivan yksin näiden oireitteni kanssa kunnes googletin aikani huimauksesta ja päädyin näille sivustoille. On aivan uskomatonta että näitä samoja oireita on muillakin. Mulla alkoi aamusta iltaan kestävä huimaus uudenvuodenaattona 2008 eli reilu kk sitten. Lääkäreissä olen rampannut ja neurologilla. Diagnoosi on lihasjumi + yöpurenta....niin kuin monella teistäkin. Pelkona mulla myös ms ja muut neurologiset sairaudet. Yksi lääkärikin sanoi epäilevänsä mulla ms tai muuta aivoperäistä sairautta jonka neurologi pois sulki testeillään. Silti en ole aivan vakuuttunut diagnoosista koska huimausta on vielläkin...hieronnoissa olen käynyt ja ehkä ne hieman auttaa. Olen myös ottanut sirdaludia iltaisin, en ole huomannut mitään muutosta olooni.

Elina-81: Luin sun kaikki kirjoitukset tästä pinosta ja kaikki samat oireet löytyvät myös multa!!!! Mitä sulle nyt kuuluu?
 

Yhteistyössä