Kävin uudelleen neuroligilla nyt "ekan" kerran tän uuden huimausjakson aikana, eli siis viimeksi oon käyny neurologilla reilu vuosi sitten (jopa 4 kertaa). Halusin mennä, kun alkoi taas tuskastuttaan nää oireet ja halusin taas vaihteeksi kuulla ammattilaisen mielipiteen kaikesta tästä. Mulla alkoi silmäoireet pahempana vajaa 2 viikkoo sitten. Tuntui etten nähnyt läheskään yhtä kauas kuin aikaisemmin.. eli et näkö olis huonontunut selkeesti ja etenkin vasemmasta silmästä. Kävin sitten optikollakin ja olihan se näkö huonontunut verrattuna 4 vuotta sitten otettuihin tuloksiin, mutta ei kuitenkaan kuin vähän. Nytkin tuntuu, että katse ei tarkennu läheskään normaalisti kauemmas katsottaessa. Mähän tietty oon tässä panikoinut, että mulla on ms-tautiin liittyvä näköhermon tulehdus... ja sekin vaikutti siihen, että menin neurologille.
Noh neurologin mukaan mulla on kaikki jees ja ei tietookaan ms-taudista. Oli helpottavaa kuulla, mutta näiden oireiden kanssa eläminen saa epäileen lääkärin sanoja, vaikka kyllä koitan niitä parhaani mukaan uskoa. Neurologi katsoi myös mun silmänpohjat sillä lampulla ja sanoi, että puhtaat ovat. Sit se teki myös sen kynän liikuttamistestin silmien edessä.. eli testas, että nykiikö silmät johonkin suuntaan kynää kliikutellessa.. no ei nykiny
Helpotti kyllä saada varmistus, että ei ole näköhermontulehdusta, mutta silti jäi vähän semmonen fiilis, että olisko silmälääkäri osannut sanoa näköhermon tulehduksesta luotettavammin. Taidan olla aika tyhmä kun en meinaa uskoo mitä lääkärit sanoo :headwall:
Mun täytyy myöntää, että oon ollut tosi laiska jumppaan niskaa ym, kun välillä lukee että ei sais venytellä ja sit ei tiedä mitä uskaltaa tehä. Enkä ole saanut oikeastaan keltään mitään kunnon jumppaohjeita.. mitä nyt fysioterapeutilta kallonpohjan venytysliikkeen ja syvien kaulalihasten reenaamis liikkeen.
Millaisia venytyksiä ja jumppaa te teette ja onko ollut apua?
Tiinuli81: Mulle katottiin purenta tossa tammikuussa. Kävin ihan hammaslääkärissä, mutta semmoisella immeisellä, joka on perehtynyt purentaan. Kuulemma purennassa oli vikaa, mutta sillä hilkulla kuitenkin, että kandeeko laittaa purentakiskoja yöksi. Se hammaslääkäri ei osannut sanoa myöskään, että johtuuko jumit purennasta vai että purenko vaan sen takia kun on jumit
Oli ehkä epäselvästi ilmaistu, mutta siis ei ole varmaa onko pureta jumin syy vai seuraus. Mullakin on kaulan lihakset ihan jumissa ja etenkin vasen puoli. Kun hieroja niitä hieroi niin oikeen vihloi ja sit kun mua on hierottu myös silleen, että makaan selällä, niin johan tuntuu vihlonta kun kaulan lihaksia hierotaan ja niitä kohtia tossa rintakehän yläpuolella mihin kaulan lihakset kiinnittyy. Niin joo.. taisi olla Drosera joka myös sanoi, että neurologi oli sanonut, että nykinät ei liity ms-tautiin.. niin toi neurologi mullekkin väitti (haha.. huomatkaa taas meikäs skeptinen kirjoitus sävy
) Mulla kans testattiin taas noita refleksejä, mutta eivät olleet neurologin mielestä ylivilkkaat.. kaippa kuitenkin hieman vilkkaa, mutta ihan normi rajoissa. Hassu yhteensattuma Tiinuli, että sullakin nilkan refleksit oli hitaammat kuin muut B) Äläkä sure sitä, että läkäri laittoi varmuuden vuoksi magneettiin.. mullekkin puhui samoin silloin vuosi sitten ja käsitin, että se lähete on suurimmaksi osaksi helpottamaan potilaan omia pelkoja eikä sitä että mitään vakavaa epäiltäisi. Täytyy kuitenkin myöntää, että mulla ajatukset kulki sen "varmuuden vuoksi lähetteen" jälkeen ihan samaa rataa kuin sulla
Joo ja tiedän niin noi tunteet ja pelot tulevaisuudesta. Itse ollaan ajateltu muuttaa miehen kanssa kerrostalosta paritaloon tai rivariin ja asuntokuumetta on ilmassa, mutta haluisin semmoiseen kämpään jossa on ehkä kaksi kerrosta. Mutta sit oon alkanut pelkään ja miettiin, että mitä jos ms-puhkee ja meikä joutuu nopeesti rullatuoliin niin siinä ei pahemmin oo hyvä asua 2 kerroksessa. Sit on miettinyt et miten jaksaa/uskaltaa hankkii lapsia vielä jos olo on koko ajan näin p*ska! Oon myöskin laiskempi ja kärttyisämpi miehelle kun oireet on päällä, joten kuulostaa tuttuakin tutummalta toi pelko siitä, että mies jättää. Noh onneksi en sitä oikeesti usko, mutta välillä pelkään. Jos jotain hyvää tästä kaikesta hakee niin se, että olen todellakin oppinut arvostaa terveyttä ja pieniä asioita elämässä. Kavereiden pienet murheet välillä jopa vähän ärsyttää, kun ne ei tajua kuinka suuria murhieta kannan sisälläni joka päivä. Toki en halua vähätellä heidän murheita, mutta välillä tekee mieli herätellä heitä, että olkaa hyvät ihmiset onnellisia, että saatte elää normaalia elämää.
Drosera: Suosittelen sellaista magnesiumpurkkia kuin Magnesan. Saa apteekeistakin. Mulla lähti pahimmat nykinät sillä 2 viikossa. Se on semmoinen vatsaystävällinen. Purkissa on iso punainen sydämen kuva ja pillerit siis sisältää b-vitamiinia ja magnesiumia. Mullakin on muuten tota välillä silmäoireena, että silmät (katse) liikahtaaaa nopeesti vaakatasossa ihan kuin hyppäisi ns. suraavalle sivulle!
Karoliina: Mullakin oli vuosi sitten sellaista sumuisuutta silmissä, nyt on siis sitä että toisella silmällä näkee huonommin ja näkö tuntuu heikentyneen. On tää kyllä niin vammasta jos niska saa näönkin temppuileen tälleen. Mulla on lisäksi alkanut särkeen välillä tosta silmien välistä tai sit otsalta ja tuntuu et katseleminen on aristanut ja valonarkuutta on myös. Ei se neurologi noita hirveesti ihmetellyt.. huoh! Tuntuu välillä et ne ei oikeesti tajuu kuinka häiritseviä nää oireet on, mutta toisaalta ei tälläsiä juttuja kukaan muu voi oikein ymmärtää, kuin sellainen joka on itse kokenut saman.
Tsemii kaikille viikkoon ja kiva kun myös Mysan on täällä :heart: !!