Jännitysniska...

Moi!
Mulla on tammikuun alkupuolelta asti (käytännössä katsoen siitä asti kuin appivanhempien jouluvierailun aiheuttama stressi helpotti =) ) ollut normaali olo! Siis todellakin ihan normaali. Olin jo unohtanut, miltä tuntuu, kun ei ole paha olo, pää kipeä, päästä heitä jne. Ainoa ero aiempaan on, että olen ruvennut käymään sauvakävelemässä jopa 4-5 kertaa viikossa ja nyt viime aikoina myös hiihtämässä (mikä on aika luksusta täällä pääkaupunkiseudulla). Mene ja tiedä, saako niska-hartiaseutu sitten tuolla tavoin tarvitsemansa treenin yhdistettynä "äidin omaan aikaan".

Moni on täälläkin sanonut kokeneensa juuri tällaisia pitkiäkin oireettomia jaksoja ja sitten vaivat ovat taas ihan yhtäkkiä palanneet. Itse nautin nyt tästä hyvästä olosta ja yritän olla murehtimatta tulevaa.

Ihania talvipäiviä kaikille!
 
itsellä olo taas kuin halolla päähän lyöty, kostautuu aina tuo saunassa käynti..jos ei muuten joku paikka vaivaa niin niska ainakin yltyy aina pahemmaksi..
Miten te oikein jaksatte kaikkine näiden oireiden kanssa päivästä toiseen lasten kanssa..mulla rupee välillä iskemään epätoivo,kun päässä pyörii ja kroppa muutenkin tuntuu jo niin ei omalta,kun ei haluaisi vaan tätä hyväksyä että oirehtii näin ja niskojen takia..
Tuo joka paikan naksuminen on ruvennut jo ottamaan päähän, kun sitten selkä jumituu..
miten muuten teillä, mulla tuntuu ainakin että paikat naksuu tekee mitä tahansa vaikka nostaa jotain,tai vain kurottaa ottamaan jotain?ihan raajarikko kohta ollaan.. :whistle:
tälläinen jännitysniska jo ottaa vaan jo nuppiin... :headwall:
 
Tilanteen päivittelyä: nyt on sitten katsottu b12-vitamiini, joka ihan hyvä ja hemoglobiinikin oli ennätys korkealla eli 136. Yleensä ollu mulla tosi alhaalla. Eli kaikinpuolin vaikuttaa siltä että sairauksista ei ole kysymys. Odottelen aikaa kunnan jumpparille, jos osaisi neuvoa mulle oikeita liikeratoja. Pään plakit jäänee selittämättömiksi, toivon että kuvataan joskus muutaman vuoden päästä uudestaan, ellei nyt aiemmin mitään järisyttävää ilmene. Triptyl jatkuu. Liikuntaa ilman venyttelyä ja hyppyjä pitäs lisätä.

Noin muuten mieliala on alkanut piristymään. Pidän mahdollisena että tässä saattaisi olla hieman kysymys tuosta retkahdusvammasta, kuitenkin tiedän että niska 'vähän' venähti noin kuukautta ennen kuin kivut, jumitus ja naksuminen niskassa alkoi. Omaa tyhmyyttäni. Ja tuo antaisi selitystä vähän paremmin, kuin se että pelkkä jumi olisi taustalla. Toisaalta ei asialla ole merkitystä mikä kaiken aiheutti, vaan sillä miten tästä eteenpäin.

Tällä hetkellä huomion vie lähinnä jalat, jotka tuntuu oudoilta. Toisaalta niissä on vihdoin jännitys loppunut, joten ehkä seurausta siitä. Rasituksen myötä (joka saattaa olla ihan pientä ) koko kroppa, mutta etenkin jalat vaan tärisevät. Usein myös jumpatessa tärrää oikein kunnolla. Kävellessä ja levossa ei. Luulisin että on jotenkin sama homma niissä, kuin niskassa vuosi sitten, kun en makuuasennossa pystynyt nostaan päätä lattiasta, tärisi vaan. Niin, ja naamassa ja kyljessä on aina välillä ärsyttäviä elohiiriä, mutta tottuupa noihin.

naptime: mulle omalääkäri ehdotti sauvakävelyä, fysiatri haukkui omalääkärin ja sanoi ettei missään nimessä, johtui käsittääkseni tuosta ylimmän nikaman siirtymästä. Hyvä jos sulla auttaa!!

Lenkkeily kannattaa, kun muistaa pitää yläkropan rentona! (varsinkaan ei kannata väkisin yrittää vetää ryhtiä suoraksi. Pitää kiinnittää huomio siihen että selkä on suorassa ja pää sen mukaisesti eikä yhtään liian edessä, ja katse johonkin kohteeseen kaukana edessä!! (hankalaa liukkaalla kävellä noin, kun pakko katsoa jalkoihin, mutta toisaalta saa silmätreeniä kun vilkuilee välillä alas)

Kahden tytön äiti: Mulla naksuu lähes missä vaan. Helpompi on sanoa, että oikea polvi on ainoa paikka, joka ei yleensä naksu. Kivuliain on alaselkä ja oikea kyynärpää ja vasen polvi ja ja ja. Mut kuitenkin yleensä ei oo kipua mukana, joskus vaan.. Olen, niin paljon kuin tietoisesti pystyn, alkanu välttään liikkeitä, jotka tiedän aiheuttavan naksahduksia. Esim. en nosta mitään suorilta jaloilta vaan aina kyykkyyn ja kurkottelua vältän myös. Samoin monta vuotta ollu tapana pyöritellä nilkkoja (nyrjähtäny monesti ja hyvin löysät) etenkin aina ennen nukkumaan menoa. Nyt olen lopettanut tuon, korkeintaan venytän vähän ylös alas, muutama viikko mennyt ja tuntuvat jo paljon jämäkämmiltä.
Saunassa käynti ei yleisesti ottaen pahenna mulla, mutta aina saunassa puutuu kädet ja naama, helpottaa kylmä suihku.
 
Mulla ei oo tää huimaus lähtenyt mihinkään pois :-( Lohduttavaa kuulla, että sulla on kaikkia samoja oireita kuin mulla :) Toivottavasti päästään niistä eroon. Mulla ei niitä nykinöitä ja elohiiriä ole enää juuri lainkaan lihaksissa, mutta nyt sit on alkaneet silmät temppuilla.. grrr! Tänään on ollut ihan epätoivoinen olo, kun tuntuu että koskaan ei saa olla "normaali" tilassa. Onko sulla Tiinuli ollut myös silmäoireita ja millaisia jos on ollut? Musta tuntuu, että mun silmät on vaan jotenkin sekasin... ja vähän sumuisen ja epätarkan tuntuiset. Tuntuu että katseen tarkennus ja kohdistus on jotenkin pyllyllään. Mulla oli kyllä samantyyppistä oiretta viimevuonnakin, mutta silti nää oireet pukkaa taas pelot pintaan. Millaista sulla toi huimaus on Tiinuli? Onko se kanssa sellaista keinutusta? Tää on niin rasittavaa. Mä tosiaan kävin tossa 10 kertaa fysioterapiassa, mutta huimaukset ei lähtenyt sillä mihinkään pois. Puutumisiin se helpotti, mutta ei poistanut niitäkään 100%. Mulla siis tilanne on se, että niskan ja kaulan lihakset edelleen jumissa. Noita kaulan lihaksia oikein vihloo hieroessa. Ilmeisesti myös 2 nikamassa on jäykkyyttä.

Kahden tytön äiti: Koita jaksaa siellä. Mustakin tää arki tuntuu välillä tuskalta, kun ei voi elää ihan normaalisti ja nauttia kaikista asioista tavallisesti. Mulla siis ei oo lapsia, mutta nyt kun työt lisääntyi 5 päiväisiksi viikossa niin oon aikas väsyny. Työssäni myyjänä koitan jaksaa hymyillä niin kuin aina, mutta välillä tekis mieli huutaa ja kertoo kuinka ärsyttävä olo on. En vaan jaksa valittaa työkavereille, kun ei ne tunnu oikeen ymmärtävän kuinka paljon tää huimaus haittaa kaikkea tekemistä. Välillä toisaalta toivon, että tulis joku iso pahempi oire esim. pyörtyisin... et ihmiset heräis ja tajuis et nää mun vaivat on todellisia. Sit jos jotain muillekkin näkyvää tapahtuisi, niin pääsis suoraan lääkäriin tutkittavaksi... eikä tarvi itse arpoo paikasta toiseen ja pelätä eri sairauksia. Ärsyttää kun ei vaan voi mennä Tayssiin ja sanoo, että tutkikaa mut nyt kunnolla. Mielenrauha olis niin ihanaa saada, vaikka kyllä mä silti uskon ja toivon että mulla tää kaikki johtuu "vaan" jännitysniskasta :/

Drosera: Kiva kuulla taas susta :) Musta tuntui, että mulla auttoi noihin nykinöihin magnesiumin syönti, sillä nyt yhen purkin jälkeen toi nykinä ei oo enää kuin satunnaista. Mullakin toi tärinä kuulostaa tutulta. Siis muuten sitä ei oo ollu, mutta jumpassa (body pump) tuntui et jalat meni aikas nopeesti maitohapolle ja sit lopputunti olikin yhtä tärinää jaloissa jos koitti vaikka tehdä selkää, niin takareidet/etureidet alkoi täriseen aikas lailla.. todella rasittavaa! Onko muilla tälläistä tärinää lihastreenien yhteydessä? Mä idiootti oon vähentänyt kaiken urheilun lähes nollaan :eek: Jotenkin sitä motivaatiokin menee ihan alas, ja ei jaksa lähtee jumppaan ym kun huimaa. Onko sulla Drosera huimausta vielä?

Mä muuten kirjauduin tonne Ulla-75 mainitsemaan niskavamma ym. foorumiin. Mitäs ootte mieltä, että siirretäänkö keskustelut sinne? Olis kyllä kiva saada sellainen yksi linkki sinne pelkälle tension necille, niin sinne vois sitten helposti löytää ja laittaa juttuu. Itse oon jo aikas kotiutunut tänne, joten sen takia on pieni kynnys kirjoittaa muualle, mutta kuten Ulla-75 sanoi, niin sieltä vois kysellä myös alan ammattilaisilta.

Toivon kaikille sydämeni pohjasta paranemista... :hug: uskon ja toivon, että me kaikki selviämme vielä näistä vaivoista terveeksi :flower:
 
Mulla on ollut myös silmäoireita, alkaneet jo 10 vuotta sitten ja jotenkin tuntuu että ovat pahentuneet. Eli 10 vuotta sitten alkoi silmissä sellainen hassu vilistävä "tunne" eli kun esim autolla ajaa lujaa niin silloinhan maisema vilistää, samanlailla aloin näkeen vilistystä ihan kävellessäkin, silloin kävin ekan kerran neurologilla. Ei osannut sanoa syytä, ja se sitten loppuikin ajan kanssa tai ainakin väheni. Muutama vuosi sitten alkoi näköhäiriöitä ilmaantuun hämärässä, jos olin hämärässä huoneessa ja vaikka tv päällä ja liikuttaa kättä yms niin jää omituinen varjo perään. vaikea selittää....mutta pimeässä/ hämärässä alkaa kaikki silmäoireet... mulla myös näön tarkennuksessa on jotain omituista ja tuntuu tosiaan että silmät on aivan eri paria. Huomasin että kun tää huimaus alkoi mulla 31.12.2008 niin silmät on siitä asti näyttäneet jotenkin väsyneiltä. Ainiin sain myös eräästä hormonilääkkeestä pahoja näköhäiriöitä tuossa vuosi sitten, ohjeessa luki että harvinaisissa tapauksissa voi aiheuttaa näköhäiriöitä ja lääkkeen käyttö on keskyetettävä välittömästi, lääkäreiltä oon kysellyt että mistä kyseinen asia johtuu ja kukaan ei ole osannut vastata.

Mulla on ollut omituisia nykinöitä ja sähköntuntemuksia yms, ne ovat olleet jo kymmenisen vuotta myös. Ovat ihan joka päväsiä ja koko aikaisia. Huimaus mulla on kans sellaista keinuvaa. Se on ollut kans aamusta iltaan. Nyt uusinpana tunteena on selllainen tasapainon häiriö, se ei näy ulos päin vaan musta ittestä tuntuu että esem. keikun tuolilla hiukan suuntaan jos toiseenkin mutta ulospäin sitä ei huomaa eli ilmeisesti en oikeasti keiku vaan musta tuntuu siltä vaan.

Onko sulla katsottu että puretko hampaita yöllä yhteen? Mulle neurologi sanoi että huimaus johtuu mun kohdalla yöpurennasta ( kaulan ja kasvojen lihakset aivan kireät johtuen siitä purennasta) eli oon nyt hommaamassa yöpurentakiskoa. Niin ja tietty toi jännitysniska juttu. oon lukenut että tätä vaivaa tarvisi alkaa hoitaan siten että ko lihaksia hierotaan lämmön kanssa pehmeiksi, tarvii noin 5-10 kertaa kerran kaks viikossa. Sen jälkeen saa vasta alkaa vemytteleen/ treenaan lihaksia. Tässä vaiheessa kuulemma venyttelyt ym liikkeet ovat huonosta. Olen alkanut käymään hierojalla kerran viikossa ja jollain tasolla se on alkanut vaikuttaan, ei vielä kerran eikä parin kerran jälkeenkään. Niin ja sain lihaksia rentouttavia yöksi käytettäviksi, olen niitä ottanut nyt jo melken kuukauden, ehkä silläkin on jo vaikutusta. Ei se vaikutus tuntunut yhtään vielä 2 viikon käytön jälkeen.

Lueskelin sun teksteistäja hassu yhteensattuma oli myös se että meillä molemmilla neurologin tutkimuksissa refleksit ovat vilkkaat paitsi nilkoissa, aivan samanlailla mulla! Pelkään kans aivan hirveesti että mulla on jokin lihassairaus yms. Olin aivan 100 % varma että mulla on ms kun menin neurologin vastaanotolle, mutta sanoi että 99.9% varmuudella mulla ei ole mitään neurologista sairautta mutta ei musta kyllä siltä tunnu tällähetkellä :-(

Keskiviikkona olen menossa julkisen puolen neurologille ja ajattelin pyytää pään magneettikuvausta. Viimeksi kuvaus on tehty 10 vuotta sitten ja kaikki oli ok. Nyt kun tää huimaus alkoi niin tekivät päivystyksessa vaan pään kerroskuvauksen ja eihän siitä näy muuta kuin se että ei oo esim. aivoverenvuotoa

tälläistä tänne....

Tiinuli81

 
Elina-81: Ostin tossa pari kuukautta sitten kans magnesium-lisää ja söin muutaman viikon, mutta sitten meni maha niin sekaisin että lopetin. Vois kyllä koittaa uudestaan, että varmistuisi sekottiko se mahan vai joku muu. Tuntui todella että tunto-oireet väheni sen myötä. Mulla on nyt huimaus tauolla taas. Usein illalla saattaa vähän keinutella, mutta pääasiassa pois. Ja koitan joku päivä rekisteröityä tonne uudelle sivustolle, aattelin vaan alottaa sillä, että kerron tarinani ja ei oikein jaksa alkaa.. vaikka vois kai sitä muutenkin. (Suosittelen että otat yhteyttä tuohon mua hoitaneeseen fysiatriin, on hyvin pätevä, mutta sitä myöten ei halvimmasta päästä. Osaa kyllä varmasti sanoa jotain tosta huimauksesta ja kaikesta muustakin. Toisaalta tulee halvemmaksi löytää kerralla hyvä, kuin maksaa monesta huonosta).

Oon tullu siihen tulokseen, että ainakin mun kohdalla lihasjännitys aiheuttaa hampaiden yhteen puremista, niin yöllä kuin päivälläkin. Eli ei päinvastoin, että hampaiden pureminen olis niskajumin syynä.
Ja tosiaan nyt viimeksi kun kävin fysiatrilla, niin löysi multakin vilkkaita refleksejä, jaloista ja joku keskisormijuttu. Kuulemma eivät aiheuta huolta. Jos sormi ois ollu vilkas toisinpäin, niin sit olis ollu paha juttu. Ennen noi on todettu aina normaaleiksi tai vähän vilkkaamman puoleisiksi.

Tiinuli81: Toi kädestä jäävä (pätkivä häntä ) varjo on tuttua jo vuosien takaa. En itse koe sitä niinkään ongelmana, mutta eipä se varmaan ihan normaaliakaan ole. Tosin oon huomannu, että ainaki itellä se on yleisempää, jos oon ihan väsynyt.
Mulla on ollu vaikka mitä ongelmia silmissä ja pelännyt olen tosi paljon, että jotain pahaa niissä tapahtuu. Mutta kas kummaa kun olo parani, niin jopas katosi vilkkeet ja välkkeet. Mutta kannattaa tottakai tarkistuttaa silmät, jos mietityttää. Tosin on ihan todettu jännitysniskan oire, siis nuo kummalliset silmäoireet.

(itellä siis todettiin likinäköisyyden lisäks taittoo, piilokarsastusta ja silmänpaineet on siinä rajoilla eli 21 viime kerralla. Triptyl saattaa aiheuttaa silmänpainetautia, että vähän riskillä tässä mennään). Kyllä mulla edelleen silmissä vähän väpättää ja häiritsee noi kirkkaat pisteet välillä, jotka sillon tällön ilmestyy näkökenttään. Eniten ärsyttää ehkä semmonen mikä alkoi tuossa vähän ennen niskanjumitusta ja tulee edelleen; jos teen makuuasennossa ristikkoa tai luen kirjaa pitkään, niin silmät välillä hakee nopeasti sivulta sivulle. Tolla on siis selkeä yhteys siihen, että kädet on koukussa, ja usein ristikkoa tehdessä myös jännittyneenä. Toinen mikä ärsyttää on se että edelleen tuntuu siltä että oikea silmä pullahtaa pois päästä. Mutta eipä ole vielä syliin tippunut, että kai siitäkin huolestutaan vasta sitten.
 
Heippa kaikki pitkästä aikaa. On mukava taas kuulla teidän kuulumisia ja tietysti kaikkien uusienkin.
Minulla on nuo silmäoireet olleet aina ne jotka on haitanneet eniten... ja tässä välillä oli taas vaihteeksi parempi kausi... mutta yllätys yllätys kun niskajumpan lopetti niin kyllähän silmäoireetkin tuli takaisin. Ja tällainen hassu kun on vielä niin tottakai sitä miettii myös aina MS:n mahdollisuutta mutta kuitenkin yrittän sen unohtaa. Koska kyllähän sitä löytää itsestään vaikka minkä taudin oireita jos oikein alkaa niitä tutkimaan. =) Mutta siis minulla silmäoireet on olleet aina enemmän sellaisia että silmät on sumuiset... ja välillä toisessa silmässä tuntuu olevan huonompi näkö kuin toisessa. Onko teillä muilla tällaisia oireita silmissä ollut? Kiinnostais kovasti tietää tästäkin, että onko nämäkin ihan normaaleja niskajumi silmäoireita. Mutta mutta... aurinkoa ja kesää kohti ollaan menossa kovaa vauhtia, joten oikein ihanaa alkukevättä kaikille. :hug:
 
Tarkennan vähän tota mitä tossa sanoin, eli sen verran mitä tiedän niin jännitysniskan todettuja oireita on silmien sumuisuus, puuroisuus, ja katseen kohdistamisen hankaluus. Muita en ole "virallisesti" löytänyt, mutta kylläkin yleistetysti on monesti sanottu että erilaset silmäoireet. Mitä tuokin sitten tarkoittaa.

Mutta sen verran samantyyppisiä oireita näkyy ihmisillä olevan (niin tällä palstalla, kuin muillakin niskaoireisilla) kuten on ollut itsellänikin, että eiköhän nuo kaikki tän piikkiin mene. Ainakin toivon niin. Ja kun ei itseltä ole mitään muuta syytä löytynyt, niin koitan siihen uskoa. Tosin harmittaa yhä kun jätin käyttämättä lähetteen näkökenttätutkimukseen. Oli mennyt jo niin paljon rahaa kaikkeen tähän, että ajattelin ettei se ole oleellista. Varsinkin kun tuolloin olin ihan pihalla ja silmät eli omaa elämäänsä, mutta silmälääkäri ei löytänyt niistä mitään vikaa. Oli kuulemma terveet silmät. heh. Kai tuon lähetteen saisi hommattua uudestaankin, mutta nyt ei ole niin paljoa ongelmia että kokisin sitä ajankohtaiseksi. Eikä kyllä rahatilannekaan ole sen parempi.

Alkaa hiljalleen tuntumaan siltä että olis paras vaihtoehto huijata itsensä töihin johonkin ja olla sitten saikulla koko aika. Eipä tunnu saavan töitä kun kertoo olevansa puolikuntoinen. Vaikkakin oon koittanu järkeillä ja etsiä jotain osapäivätöitä, että jäis aikaa palautua.. vuokrausfirmat on mitä ilmeisemmin ainoa mahdollisuus... no joo.. ei jaksa nyt valittaa, täytyy pistää tomaatit itämään :p
 
Tänään kävin neurologilla, tein niitä samoja testejä mitä enempääkin. Kaikki ok, sanoi että juurikin tuosta niskasta + purennasta huimaus ym johtuisivat. Refleksit olivat vilkkaahkot niin kuin ennekin. Se ei kuulemma silti tarkoita yhtään mitään. Sain fysioterapiaan lähetteen ja vielä lisäksi laittoi kuitenkin magneettikuvaan lähetteen. Siinä kuulemma pois suljetaan ms ja muut taudit.... mutta ei kuulemma epäile mulla olevan mitään neurologistasairautta. Silti tietty jäin miettämään että miksi laittoi magneettiin lähetteen jos kerta mitään ei epäile....:/

Nyt tarvis fysioterapeutille varata aikaa....tosin tää pikkupaikkakunnalla niitä ei kovinkaan paljoa ole....ei ainakaan yhtään omt-fysioterapeuttia
 
mysan Löysin hyvän fysioterapeutin, en oo varma että onko omt-ft mutta tiedän että tää on hoitanut todella paljon jännitysniskatapauksia ja myöskin neurologisesti sairaita henkilöitä joten luulen / uskon että ammattitaitoa löytyy. Tiistaina menen ekalle käynnille.

Tänään iski sitten paniikki taas... :( olen aivan 100 varma että mulla on ms tai jokin muu neurologinen sairaus.... Huimaus on tosi voimakasta ollut tän päivän ja käsissä lihasheikkoutta. Tänään on sitten tasan 9 viikkoa takana tätä jatkuvaa huimausta ( lääkäreillä olen käynyt 5 kertaa ja neurologilla 2 kertaa) En ymmärrä kuinka ottivat multa päivystyksessä vain päänkerroskuvauksen kun samalla laitteella ois saanut magneettikuvankin joka piti alkujaankin ottaa jo silloin. Muistelin juuri että multa on otettu päästä magneettikuva 6 vuotta sitten, silloin oli puhdas. Tosin eipä ollut näitä oireitakaan silloin...jono kuvaukseen on 8viikkoa :ashamed: tää on niin kamalaa kun töissäkin oon vaan miettinyt kokopäivän että mitä jos mulla onkin jokin sairaus....voinko saada lapsia ikinä? Voinko ostaa taloa? Jättäiskö mieheni mut? Onko mun unelmat ja haaveet aivan turhia koska mitään en voi tehdä enää koska varmasti mulla on jotain pahasti vialla :'( töissäkin tapaan päivittäin neurologisesti sairaita ihmisiä 8 tuntia päivässä ja kuuntelen heidän huoliaan joten ei ole ihme että olen itekkin tässä pisteessä itekkin jo....
 
Tiinuli81: :hug: koita jaksaa, tiedän ton tunteen, on viheliäistä kun oireet on voimakkaat, pelottaa ja paniikit vaan lietsoo lisää :ashamed: ei niitä saa pois ajatuksista, vaikka mitä tekis + että tieto lisää tuskaa :hug: (...mä oon kans sairaanhoitaja).
Mutta... kiva, et oot löytäny hyvän ft:n =) , kyllä se pikkuhiljaa alkaa helpottaan! Mun ft on kans ihan tavallinen, mutta sellanen, että osaa käsitellä mun rankaa sen vaatimalla tavalla, ja silleen on myös hyvä, et (kun siä enemmän ja vähemmän säännöllisesti oon käyny "roikkumassa") on sellanen hlö, joka tietää ja tuntee pidemmältä ajalta, siitä saa myös henkistä tukee =) -vaikka täytyy myöntää, et välillä nolottaa soittaa, et ...tulisin taas :ashamed: !
p.s mulla oireet oli raskaus+ imetysajan pois ...joten etköhän niitä lapsia voi hyvinkin suunnitella, ja kaikkee muutakin =) -> kun on mukavaa ajateltavaa, olokin on parempi =)! pitäs aina koittaa pitää huolta itestään ja hemmottelukaan ei o pahasta =)! Tsemppiä kuvaukseen =) !!!
 
Voimia Tiinuli81!! Yleensä neurologi laittaa lähetteen pään magneettiin ihan vaan varmuuden vuoksi. Ei tuosta lähetteestä vielä kannata huolestua. Mutta tuttu on tuo tunne, kun lähtee pohja kaikelta mitä on odottanut. Itse sain sentään huomata, että pohjalta voi nousta jos tarpeeksi haluaa, pinnalle on vaan prkleen pitkä matka. Ja oikeasti täytyy sanoa, että mulla ei ainakaan ole ollut varsinaisesti sellaisia selkeitä ms-oireita, vaan lähinnä niitä, jotka löytyy ms-palstoiltakin kohdista oudot oireet. Eli vain ja ainoastaan tuntohäiriöitä, jotka ihan hyvin voi johtua mistä vaan asiasta mikä on ärsyttänyt hermostoa liikaa, kuten esim. jännitysniska.
Noo, vähän oli lihasheikkouttakin, mutta niin vähän ettei kukaan puristuskokeesta mitään sanonut, musta vaan tuntu ettei oo voimia, kun sattu niin paljon ku puristi..
Paljon tsemiä, älä vielä lannistu! :hug:
 
mysan: ja Drosera Kiitos teille lohduttavista sanoistanne :heart: Jotenkin tää pelko on kokoajan vaan päällä, välis vaimeampana ja välis taas voimakkaana. No onneksi fysioterapia alkaa ens viikolla. Mulla oireita riittää joka lähtöön.... :ashamed: Toisaalta tarvii vaan luottaa lääkäreihin kun 2 yleislääkäriä . 2 neurologia ja 1 sisätautienlääkäri on tän 2,5kk aikana sanonut mulle että ei vaikuta miltään neurologiselta sairaudelta...kaikki nää lääkärit ovat tehneet ne perusneurologiset testit mulle...täytyy vaan ajatella että ei tää pelkäämällä parane.

 
Kävin uudelleen neuroligilla nyt "ekan" kerran tän uuden huimausjakson aikana, eli siis viimeksi oon käyny neurologilla reilu vuosi sitten (jopa 4 kertaa). Halusin mennä, kun alkoi taas tuskastuttaan nää oireet ja halusin taas vaihteeksi kuulla ammattilaisen mielipiteen kaikesta tästä. Mulla alkoi silmäoireet pahempana vajaa 2 viikkoo sitten. Tuntui etten nähnyt läheskään yhtä kauas kuin aikaisemmin.. eli et näkö olis huonontunut selkeesti ja etenkin vasemmasta silmästä. Kävin sitten optikollakin ja olihan se näkö huonontunut verrattuna 4 vuotta sitten otettuihin tuloksiin, mutta ei kuitenkaan kuin vähän. Nytkin tuntuu, että katse ei tarkennu läheskään normaalisti kauemmas katsottaessa. Mähän tietty oon tässä panikoinut, että mulla on ms-tautiin liittyvä näköhermon tulehdus... ja sekin vaikutti siihen, että menin neurologille.

Noh neurologin mukaan mulla on kaikki jees ja ei tietookaan ms-taudista. Oli helpottavaa kuulla, mutta näiden oireiden kanssa eläminen saa epäileen lääkärin sanoja, vaikka kyllä koitan niitä parhaani mukaan uskoa. Neurologi katsoi myös mun silmänpohjat sillä lampulla ja sanoi, että puhtaat ovat. Sit se teki myös sen kynän liikuttamistestin silmien edessä.. eli testas, että nykiikö silmät johonkin suuntaan kynää kliikutellessa.. no ei nykiny :D Helpotti kyllä saada varmistus, että ei ole näköhermontulehdusta, mutta silti jäi vähän semmonen fiilis, että olisko silmälääkäri osannut sanoa näköhermon tulehduksesta luotettavammin. Taidan olla aika tyhmä kun en meinaa uskoo mitä lääkärit sanoo :headwall:
Mun täytyy myöntää, että oon ollut tosi laiska jumppaan niskaa ym, kun välillä lukee että ei sais venytellä ja sit ei tiedä mitä uskaltaa tehä. Enkä ole saanut oikeastaan keltään mitään kunnon jumppaohjeita.. mitä nyt fysioterapeutilta kallonpohjan venytysliikkeen ja syvien kaulalihasten reenaamis liikkeen. Millaisia venytyksiä ja jumppaa te teette ja onko ollut apua?

Tiinuli81: Mulle katottiin purenta tossa tammikuussa. Kävin ihan hammaslääkärissä, mutta semmoisella immeisellä, joka on perehtynyt purentaan. Kuulemma purennassa oli vikaa, mutta sillä hilkulla kuitenkin, että kandeeko laittaa purentakiskoja yöksi. Se hammaslääkäri ei osannut sanoa myöskään, että johtuuko jumit purennasta vai että purenko vaan sen takia kun on jumit :eek: Oli ehkä epäselvästi ilmaistu, mutta siis ei ole varmaa onko pureta jumin syy vai seuraus. Mullakin on kaulan lihakset ihan jumissa ja etenkin vasen puoli. Kun hieroja niitä hieroi niin oikeen vihloi ja sit kun mua on hierottu myös silleen, että makaan selällä, niin johan tuntuu vihlonta kun kaulan lihaksia hierotaan ja niitä kohtia tossa rintakehän yläpuolella mihin kaulan lihakset kiinnittyy. Niin joo.. taisi olla Drosera joka myös sanoi, että neurologi oli sanonut, että nykinät ei liity ms-tautiin.. niin toi neurologi mullekkin väitti (haha.. huomatkaa taas meikäs skeptinen kirjoitus sävy :LOL: ) Mulla kans testattiin taas noita refleksejä, mutta eivät olleet neurologin mielestä ylivilkkaat.. kaippa kuitenkin hieman vilkkaa, mutta ihan normi rajoissa. Hassu yhteensattuma Tiinuli, että sullakin nilkan refleksit oli hitaammat kuin muut B) Äläkä sure sitä, että läkäri laittoi varmuuden vuoksi magneettiin.. mullekkin puhui samoin silloin vuosi sitten ja käsitin, että se lähete on suurimmaksi osaksi helpottamaan potilaan omia pelkoja eikä sitä että mitään vakavaa epäiltäisi. Täytyy kuitenkin myöntää, että mulla ajatukset kulki sen "varmuuden vuoksi lähetteen" jälkeen ihan samaa rataa kuin sulla :)

Joo ja tiedän niin noi tunteet ja pelot tulevaisuudesta. Itse ollaan ajateltu muuttaa miehen kanssa kerrostalosta paritaloon tai rivariin ja asuntokuumetta on ilmassa, mutta haluisin semmoiseen kämpään jossa on ehkä kaksi kerrosta. Mutta sit oon alkanut pelkään ja miettiin, että mitä jos ms-puhkee ja meikä joutuu nopeesti rullatuoliin niin siinä ei pahemmin oo hyvä asua 2 kerroksessa. Sit on miettinyt et miten jaksaa/uskaltaa hankkii lapsia vielä jos olo on koko ajan näin p*ska! Oon myöskin laiskempi ja kärttyisämpi miehelle kun oireet on päällä, joten kuulostaa tuttuakin tutummalta toi pelko siitä, että mies jättää. Noh onneksi en sitä oikeesti usko, mutta välillä pelkään. Jos jotain hyvää tästä kaikesta hakee niin se, että olen todellakin oppinut arvostaa terveyttä ja pieniä asioita elämässä. Kavereiden pienet murheet välillä jopa vähän ärsyttää, kun ne ei tajua kuinka suuria murhieta kannan sisälläni joka päivä. Toki en halua vähätellä heidän murheita, mutta välillä tekee mieli herätellä heitä, että olkaa hyvät ihmiset onnellisia, että saatte elää normaalia elämää.

Drosera: Suosittelen sellaista magnesiumpurkkia kuin Magnesan. Saa apteekeistakin. Mulla lähti pahimmat nykinät sillä 2 viikossa. Se on semmoinen vatsaystävällinen. Purkissa on iso punainen sydämen kuva ja pillerit siis sisältää b-vitamiinia ja magnesiumia. Mullakin on muuten tota välillä silmäoireena, että silmät (katse) liikahtaaaa nopeesti vaakatasossa ihan kuin hyppäisi ns. suraavalle sivulle! :D

Karoliina: Mullakin oli vuosi sitten sellaista sumuisuutta silmissä, nyt on siis sitä että toisella silmällä näkee huonommin ja näkö tuntuu heikentyneen. On tää kyllä niin vammasta jos niska saa näönkin temppuileen tälleen. Mulla on lisäksi alkanut särkeen välillä tosta silmien välistä tai sit otsalta ja tuntuu et katseleminen on aristanut ja valonarkuutta on myös. Ei se neurologi noita hirveesti ihmetellyt.. huoh! Tuntuu välillä et ne ei oikeesti tajuu kuinka häiritseviä nää oireet on, mutta toisaalta ei tälläsiä juttuja kukaan muu voi oikein ymmärtää, kuin sellainen joka on itse kokenut saman.

Tsemii kaikille viikkoon ja kiva kun myös Mysan on täällä :heart: !!
 
Elina-81 Olet kyllä ihan oikeassa siinä että näitä oireita on muiden mahdoton ymmärtää. Mullakin mies katsoo ihmeissään vaan kun välillä vaikutan siltä että olisin kuolemassa. Mutta välillä kun se oikeen ihanan kova huimaus iskee päälle niin sitä vois melkein kuvitellakin kuolevansa. Onneksi sitä kuitenkin porskutellaan vielä täällä ja kukaan ei ole ainakaan ikinä sanonut että näihin oireisiin voisi kuolla. :)
 
Elina-81 Kiva kuulla susta =) Kauanko sulla on nyt tätä huimausjaksoa kestänyt? Ilmeisesti käyt yksityisillä neurologeilla? "kiva" kuulla että jollain muullakin on samoja ajatuksia kun mulla :ashamed: mietin kans sitä että mitä jos joudum pyörätuoliin jne...tää on niin kokonaisvaltaista kun koko ajan huimaa

Musta tuntuu että oireet ovat pahentuneet taas, kävin hierojalla ja tällä kertaa ei auttanut yhtään vaan huononsi :( Hieroja teki kuumakivihieronnan ja illalla oireet vaan pahenivat ja niska meni eivan lukkoon...

Onko teillä muilla käsissä ja jaloissa pistelyä? Sellaista kun pienillä neuloilla pisteltäis, kestää ihan pari sekkaa ja menee ohi. Entä onko teillä tätä pyörryttävää oloa maatessa? Mulla on sellainen olo kun makaan että oon kokoajan vähän kuin liikkeessä mutta silti olen paikoillani. Jotenkin tuntuu että selän alla aaltoilee...

 
nopeesti vähän kommenttia..
Tiinuli81: pistelyä ollu joo, tai sanoisin että semmosta ku tikulla pistettäis nopeesti lähinnä silmissä oli ja niitten lähellä. Muuallakin kyl joskus muinoin tossa. Mulle fysioterapeutti sanoi että kylmää pyyhettä hartioille tai jotain kylmäpussia. Ei kuumaa, kuuma pahentaa. Siksi ehkä joillain tuo sauna pahentaa.
Sehän se pahinta tässä on ollu, nuo pelot ja paniikit. Lisää stressiä ja sitä kautta jännitystä ja kierre jatkuu.. Onnekseni luotan itte nyt siihen että semmosista ei oo kyse, saa kehokin alkaa rauhassa paraneen, kun pystyy oleen rento.. Toivoisin sitä muillekin, mutta tiedän ettei se sanomalla parane, että koitas nyt rentoutua.
 
Jep jep... ja piti tulla heti tänne lisäileen kun mulla on nyt tullut taas uusi "ihana" oire muiden oireiden kaveriksi. Ja tämä oire on nyt sitten kuvotus. Eli siis mulla on oksettava olo koko ajan... ja se helpottuu vaan kun menee illalla nukkumaan ja sit taas alkaa heti aamusta. Jotenkin oon ajatellu että tää pahoinvointi vois olla kytköksissä mun silmävaivoihin... kun silmissä tuntuu noita oireita olevan kans vaikka kuinka paljon. Mutta en sit tiedä! Kaipa tähänkin vaivaan jossain vaiheessa selitys löytyy... ei oo vaan kivaa kun on kuvottava olo aamusta iltaan. :'(
 
Tosta kuvotuksesta - mulla on ollut sitä myös tosi paljon aina huimausjaksojen aikana. Lähinnä niin, että syöminen on ollut tosi vaikeeta. Mulla on huimaus vaivannut erityisesti istuessa, esim. just pöydän ääressä. Fysioterapeutti sanoi, että mulla on kaulan lihakset tosi kireät, ja veikkaan, että siihen liittyen myös leuat on jäykät ja syöminen pahentaa asiaa. Luovuin kokonaan purkan syömisestä kuvotuksen ollessa pahimmillaan.

Voiskohan teillä olla yhtään samasta asiasta kyse?
 
Joo, syöminen oli aika tuskaa sillon vuosi sitten. Alkoi keinumaan oikein kunnolla. Muuten mulla ei tosiaan oo huonoa oloa ollu, mutta hyvin se voi huimauksesta johtua. Tosin sit jos oksentaa kiertohuimauksen takia, niin kannattaa kyl mennä lääkäriin..

No joo, tulin vaan toteamaan että mulla pahenee oireet aina kuukautisten aikaan, muilla samaa??

Elina-81: joo, ei ole sitä noi mun magnesiumit. Enkä oo enää yhtään varma aiheuttiko ne sen mahan sekoamisen, kun se oli ihan sekasin tossa viikko sittenkin. En oikein aina ymmärrä tätä ruumista. Täytyy miettiä käviskö noita toisia hankkimassa. Olis kiva saada joku hivenainemittaus, että tietäis tarviiko oikeesti jotain ainetta vai kuvitteleeko sitä vaan. On vaan melkosen kalliita ne mittaukset.
 
Drosera Täällä ihan sama homma bongattu. Kuukautiset alkoi niin ei mennyt kuin päivä pari niin huimaus paheni todella paljon!!!! Muistelin juuri että tää koko huimaus alkoikin silloin kuin kuukautiset olivat olleet päivä pari silloin. Melkein tarvis alkaa kirjaan ylös mitä oireita tulee milloinkin ja mitä muuta silloin tapahtuu. Mä kans oon alkanut magnesiumia popsiin, hain apteekista Emgesan- nimistä valmistetta ja on sopinut ainakin mun mahalle hyvin.

Kävin fysioterapeutilla, oli todella ammattitaitoinen. Tutki 60 minsaa mun niskaa ja teki mitä erkoisempia testejä. Sanoi että vikaa on rankatasolla ja tietyissä nikamissa on myös häikkää. Sanoi että olis hyvä ottaa kaularangankuvat. Yhden testin aikana alkoi etoon aivan hirveesti...sanoi että kuuluu asiaan jos on niskan verenkierrossa häiriötä. Olin niin pyörryksissä kun sieltä lähdin että en tajunnut juurikaan kysyä kaikkea mitä piti. Nyt mulla on käsien pistely pahentunut...eli on melkein kokoajan päällä.....
 
Tiinuli kyseli, että vieläkö täälä pyörin. Kyllä, käyn säännöllisesti katsomassa mitä teille kuuluu...En ole saanut viä diagnoosia, uudet pään MRI:t otettiin viime vuonna, mutta niissä ei ollut muutosta entisiin kuviin, selkäydinpunkiossahan oli kanssa MS-taudin löydökset, mutta kun mulla ei oo tarpeeksi pahenemisvaiheita, niin diagnoosi on vielä auki, olen siitä taistellut jo varmaan 8-vuotta. Oireita on jos jonkilaisia, ne tulee ja menee, jalkojen jäykkyys ja polttelu sekä tuntohäiriöt ovat jokapäiväisiä, mutta en enää jaksa käydä lääkärissä, vasta sitten menen, kun tulee joku oikein vakava oire, joka jää päälle, tsemppiä teille vaivojenne kanssa!! :ashamed:
 

Yhteistyössä