Pelastaako ruotsin opetuksen alasajo Ylivieskan?

vierailija
vierailija
Ihan ok, jos joku tykkää ruotsista, mutta miksi pitää valehdella? Kouluruotsilla ei todellakaan ymmärrä tanskaa, kun natiivit ruotsalaisetkin käyttävät tanskalaisten kanssa englantia.

"Ruotsi on myös erittäin hyvä kielivalinta 10-vuotiaalle, sillä sen ääntämistä ja sanoja on suhteellisen helppo oppia. Se on myös portti moniin muihin kieliin, esimerkiksi saksaan, ja sillä pärjää Suomen ja Ruotsin lisäksi myös Norjassa ja Tanskassa."

vierailija
Ihan ok, jos joku tykkää ruotsista, mutta miksi pitää valehdella? Kouluruotsilla ei todellakaan ymmärrä tanskaa, kun natiivit ruotsalaisetkin käyttävät tanskalaisten kanssa englantia.

"Ruotsi on myös erittäin hyvä kielivalinta 10-vuotiaalle, sillä sen ääntämistä ja sanoja on suhteellisen helppo oppia. Se on myös portti moniin muihin kieliin, esimerkiksi saksaan, ja sillä pärjää Suomen ja Ruotsin lisäksi myös Norjassa ja Tanskassa."
Pakkoruåtsin porttiteoria. 🤣

vierailija
natiivit ruotsalaisetkin käyttävät tanskalaisten kanssa englantia.
Mistä olet saanut tällaisen käsityksen? Itse olen ollut nähnyt ihan oikeassa elämässä tilanteita, joissa kummankin maan kansalainen käyttää omaa kieltään, kun keskustelevat keskenään. Tämän lisäksi myös esim. tv-sarjoissa.

Esimerkiksi tässä asiasta lisää yliopiston tutkimana:

"I naturliga samtal och situationer kan danskar och svenskar förstå varandra utmärkt, visar en studie från Uppsala universitet. När människor från Danmark och Sverige får utveckla en relation kan de överbrygga språkskillnaderna genom att anpassa språket och samtalet för att kommunicera effektivt och skapa samhörighet. Karin Ridell försvarar sin avhandling vid Uppsala universitet den 13 december."

vierailija

Ai, minä kyllä ymmärrän tanskaa ihan hyvin ruotsin pohjalta. Ja tanskalainen kollega ymmärsi minua, kun puhuin ruotsia hänelle.

vierailija
Onneksi palstalla kirjoittaa myös fiksuja ihmisiä. En ole kotoisin Ylivieskasta, jonka radanvarrella lapsuuskotini sijaitsee. Häpeäisin suunnattomasti kunnan vai liekö kaupunki ruotsin kielen opetuksen alasajoa. Eikö se ole persujen vahvinta aluetta, jossa sijaitsee surullisen kuuluisa Kärkkäinen tavaratalo?

Yhteistyössä