Heippa!
Olen pitkään lukenut viestejänne, suurta helpotusta samalla tuntien. On jotenkin lohduttavaa huomata, ettei ole asioiden kanssa yksin vaan muillakin on samankaltaisia oireita. Aivan kaikkia viesteistänne en ole jaksanut lukea läpi, tämä tietokoneen ääressä istuminen kun ei ole mikään hyvä paikka.
Itselläni ei jännitysniskaa ole varsinaisesti diagnosoitu. Yksi sun toinenkin fysioterapeutti ja hieroja on siitä kyllä puhunut, mutta lääkärien mielipidettä asiaan en ole saanut. Ensimmäistä kertaa oireet tulivat noin viitisen vuotta sitten. Käsissä ja jaloissa tuntomuutoksia, puutuneisuutta, tikkuilua (aivan kuin muurahaisia juoksisi pitkin kroppaa), puutumista ja pistelyä myös kasvoilla, erityisesti huulissa ja nenässä, lisäksi hirveä väsymys, huimaus, lihasnykäyksiä, vatsassakin outoa pistelyä, ja tunne että on paikalla, muttei läsnä. Tällöin lekuri käski syödä magnesiumia ja oireet hävisivät noin kolmen kk kuluttua. Kunnes viime syksynä tilanne palasi. Olen opiskelija ja tein itselleni vähän turhan kiireisen opiskelutahdin. Päätteen ääressä tuli istuttua välillä koko päivä, kirjaimellisesti. Ja kun kroppa alkoi käymään ylikierroksilla, välillä tuli istuttua öitäkin. Ja sitten alettiin kärsimään seurauksista. Niska jökkäsi aivan totaalisesti, liikkunut paljoa mihinkään ja kaikki edellä mainitut oireet tulivat takaisin. Päänsärkyä ei juurikaan esiintynyt, mutta oikea puoli päästä ikään kuin "tuntu" koko ajan ja ilkeitä vihlaisuja tuli. Lisäksi oikealla puolella päälakea oli/on edelleen noin kolikon kokoinen alue, joka on varsinkin painaessa arka. Myös oikea silmä on ollut ajoittain takaa kipeä ja välillä menee näkö sekunniksi. Silmiä liikuttaessa ylös/alas välillä tuntuu, että oikean korvan vieressä joku tavallaan muljahtaisi. Rankempi liikunta, jossa syke nousee ja hiki lentää, tuntuu vain pahentavan oireita. Purennassa on vikaa ja yökiskot on tehokkaassa käytössä. Tuttua on myös tuo vasemman kyljen pistäminen. Hengittäminenkin tuntuu välillä sattuvan, muttei mielestäni liity mitenkään sykkeeseen. Närästystäkin on.
Lääkärissä olen viimeisen vuoden aikana ravannut kyllästymiseen asti. Kävin keskussairaalan neurolla, joka liitti oireet migreeniin ja siihen, ettei aivoissa aina kaikki käskyt mene ns. perille. Tuohon huonoihin käskytyksiin liitti lihasnykimiset ja mielestäni osaksi nuo ns. muurahaiset. Vaivat voivat kuulemma vain jatkut kuukausia jopa vuosia. Varsinaista migreeniä en ole koskaan potenut. Muutaman kerran olen vuosien varrella nähnyt ns. auroja, mutta koskaan ei ole ollut perinteisiä migreenioireita kuten pahoinvointia, kovaa päänsärkyä, valonarkuutta jne. Siksipä kävin yksityisellä neurolla, joka ei migreenistä puhunut laisinkaan. Itselläni myös huoli MS-taudista joten kinusin lähetteen pään MRI:hin. Yksityisesti maksoi noin 300?. Tilanne on tällä hetkellä se, että olen käynyt pään ja niskan MRI:n läpi, niskasta ja selästä otettu röntgenkuvat, ENMG katsottu ja silmälääkärissä käyty useastikin. Kaikki ovat olleet kunnossa. Ei poikkeamia mihinkään suuntaan. Selässä minimaalisen pieni skolioosi, jonka en luulisi vaikuttavan. Selkä on yhdestä kohdasta yliliikkuva ja toisesta jäykkä, seisoessa/kävelyssä erityisesti pakaroiden ja reisien lihakset joutuvat koville, kun en jaksa oikeaa asentoa aina pitää yllä. Selkälihakset kuitenkin kunnossa.
Siksi olenkin ollut toisinaan aivan H.Moilasena, että missä mennään. Lihaksisto on tälläkin hetkellä aivan tiltissä niskaa, hartoita, selkää ja pakaroita myöten. Olen aina ollut kova jännittämään lihaksia, erityisesti stressin yhteydessä. Sekalaisista oireista kärsin edelleen. Onko teillä kokemusta, pystyykö pelkät lihasjumit aiheuttamaan ko. oireita? Jotenkin asia ei vain maalaisjärkeeni käy, tai sitten olen itsepäinen. Viesti ei mene perille
Lähinnä nuo silmäoireet ja oikean puolen pään "tuntuminen" sekä se kipukohta päälaella askarruttavat. Ja oireiden heijastuminen jalkoihin, vatsa oireet yms. Hieman oudoksuttaa myös oireiden paheneminen rankemmassa liikunnassa ja toisinaan tuntuu alkoholinkin niitä pahentavan. Oireiden kanssa tulee toimeen, mutta ne ovat välillä todella kiusallisia