Jännitysniska...

mara3:mulle diagnosoitiin tuo kanssa neurologikäynnillä. onko siulla sitä suvussa? mulle sanottiin että tuo on perinnöllinen sairaus, omalla äidilläni on myös tämä migreenin muoto ja hänen isällään myös, todennäköisesti jompi kumpi lapsistanikin siarastuu jonain päivänä samaan :( itselläni ei ihan noin pahana tuo migreeni esiinny ja saankin vain kerran pari vuodessa noita kohtauksia, nyt ei ole ollut pitkään aikaan migreeniä kun olen syönyt magnesiumia+b-vitamiinia ja kalaöljyä. lääkitystä minulle ei tuohon migreeniin määrätty kun saan niin harvoin kohtauksia.
 
Vielä kysyisin..onko kellääm mullä jännitysniska vuoksi olo koko ajan kuin 3 promillen humalassa? Eli päässä heittää...

Entä kuuluuko tähän tautiin, kun oikea käsi tuntuu toimivan vähän huonosti? Puristusvoima on kyllä tallella...
 
Itse sain ekan lapseni Sveitsissä ja tutustuin siellä Phiten tuotteisiin. Mulla ainakin vei selkä/niskakipuja pois ja helpotti myös jalkasärkyihin. Voin suositella lämpimästi ja toimii hyvänä vaihtoetona särkylääkkeille. Ei tarvitse imettäjienkään olla huolissaan rintamaidostaan... Tuolla lisätietoja www.phiten.fi
 
mitäs niskavaivaisille kuuluu?? on ollut hiljaista pitemmän aikaa, onko kaikki päässeet vaivoista eroon?

itsellä edelleen on niskat ja hartiat juntturassa joskus enemmän ja joskus vähemmän, nyt olen käynyt pari kertaa kuussa hierojalla ja saanut jonkinmoista apua vaivaan. 9kilon painonpudotus on kai hiukan auttanut, alaselkä ei ole enään kipeä, ja ryhtikin on korjaantunut parempaan suuntaan, kun muistaa vetää olkapäät taakse ja lapaluut alaspäin niin eiköhän se jossain vaiheesa ole ihan normaaliryhtikin. vielä kun saisi toiset 9kiloa pois niin johan olisi ainakin painovoima kohdillaan.
nyt aloitan työtkin ja toivon että sekin sitten auttaa näihin lihasvaivoihin, ehkä olen vain liian samanlaisissa asennoissa ollut täällä kotona, ainakin toivonmukaan.
mutta kertokaahan vaivaiset kuulumisia :wave:
 
Moikka,

Mä oon myös kärsiny about 10v jännitysniskasta ja lukkoja on avattu sen sata kertaa (OMT-käynneillä). Tyynyjä olen kokeillu kaikenlaisia ja kalliita!, mutta ei apua. Vyöhyketerapiasta sain avun myös selkäkipuihin, joihin ei löytyny mistään syytä. Varmaan se rentoutus auttaa. Kävin n. 1*kuukaudessa ja se riitti mulle.

*muoks* Ja nukkumisasentokin saattaa vaikuttaa. Mä nukuin aiemmin puoliks selällään puoliks mahallaan käsi pään alla ja siks vas. yläniska jämähti hetimmiten. Selällään nukkuminen on auttanu kans, mutta tsiiisus se oli alussa vaikeeta.

Toivottavasti löydät avun.
 
Hei kaikki!

Minulla olo on kuin eri ihmisellä. En tiedä, mitkä asiat ovat auttaneet eniten jännitysniskaan, mutta listaanpa tähän muutoksia joista uskon saaneeni avun: E-EPA+karnosiini, Relaxant voidetta niskaan aamuin+illoin, korkeampi tyyny+nukkuma-asento selällään (ennen nukuin mahallani), suurin ja selvin apu: RAUTAKUURI! Raudan aloittamisen jälkeen huimaus on hävinnyt kokonaan, väsymys hävinnyt, jatkuva paleleminen hävinnyt! Olen myös unohtanut niskani, ts. en mieti niskoja ja niiden jäykkyyttä/huimausta enää yhtään. Mitä enemmän niitä miettii ja tunnustelee oloaan, sitä enemmän huimaa ja niskat jännittyy. Epämääräinen henkinen ahdistus on hävuinnyt, oloni on aivan mahtava nykyään!
 
Olipas kiva löytää tällainen palsta. Kivaa ei tietenkään ole se, että kipeistä hartioista, niskoista ja päistä kärsii niin kovin moni, mutta lohduttaahan se tietenkin, kun tietää, ettei ole oireidensa kanssa yksin.

Itselläni luopuminen istumatyöstä ja purentakiskojen käyttö ovat vähentäneet niska-hartiaseudun kipuja ja etenkin päänsärkyä ja ristiselän kipuja. Kesällä alkoi kuitenkin taas hartiat jumiutua ja yhtenä aamuna pää ei enää vaan kääntynyt vasemmalle. Vasen puoli niskasta oli kipeä ja kaikenlainen päänkääntäminen ja lihasten venyttely sattui vietävästi. Kipu on säteillyt myös vasempaan olkapäähän, jolloin nukkuminen vasemmalla kyljellä on ollut mahdotonta. No, nukkuminen oikeestaan asennossa kuin asennossa on ollut välillä kivuliasta. Hankin uuden sängyn/patjan ja tyynyn ja nyt parin viikon totuttelun jälkeen alkaa nukkuminen helpottua.

Aluksi sain tutulta fyssarilta neuvon, että olisi syötävä 3 krt päivässä 800 mg ibuprofeiinia ja kenties yöksi joku relaksatti ja että niskaa ja hartiaa voi painaa kylmäpussilla. Tämä helpottikin ja viikon jälkeen kipu häipyi joksikin aikaa. Nyt se on palaillut ja ollut välillä tosi kova. Olen käynyt epäsäännöllisen säännöllisesti osteopaatti-hierojalla, ja viime viikolla se käsitteli ihan kunnolla mun niskaa. Aiemmin ollaan paljon keskitytty mun selän hoitoon, mutta kun pää lakkasi kääntymästä, päätti hän keskittyä niskajumituksen poistamiseen. Huusin tuskasta kun käsitteli niskaa ja takaraivoa, mutta olo on ollut käsittelyn jälkeen parempi. Huomenna taas uuteen käsittelyyn. Ja antoi kotiohjeeksi niskan ja kaulan lihasten jumppamista (kuminauhaan apuna käyttäen) ja sanoi, että kaikki liikunta on hyväksi, etenkin jos se lisää rintarangan, käsien jne. liikkuvuutta. Pyöräilyn kielsi toistaiseksi ja sanoi, että hölkkäämässä voi käydä, jos pystyy itse varmistamaan, ettei juostessa jännitä hartioita tai niskaa paljon. Ja kylmäpussia saa käyttää 3-4 krt päivässä n 10 min kerralla. Hän ei suositellut lääkkeitä nyt, kun pahin vaihe alkaa olla ohi.


 
Näitä sivuja on tosi paljo, enkä nyt niskojeni kanssa pysty tässä kauaa istua, mutta onko kellään kokemusta sellaisesta huimauksesta, joka samanlaista kun jossain vuoristoradassa istuessa...siis että oikeen mahassa pyörähtää. Mulla on ilmeisesti selkärankareuma ja niskat ihan jumissa. Ensi viikolla lääkäri, niin sitten tiedän tarkemmin. Mutta se huimaus...se on kamalan pelottavaa!!!!vastailkaa pliis! :ashamed:
 
Itsellä menee PALJON paremmin kuin keväällä. Olen oppinut elämään näiden oireiden kanssa jotenkin. Itseluottamus lisääntyi kun selvisin 30 km vaelluksesta rinkka selässä lapin erämaassa ja niska suuttui vain päiväksi. Olen pystynyt myös tekemään töitä, fyysistä ja rankkaa, vaikka nukunkin sitten loppupäivän, on mieli paljon parempi. Koitan muistaa pahat ajat ja ajatella miten en pystynyt edes leipäpakettia nostamaan saati leikkaamaan juustosta siivua ja nyt nousee muutaman kilon laatikot ja sorminäppäryyskin on lähes palautunut.

Vasen polvi on kiukutellut, itselle uutta kun en ole aiemmin polvikivuista kärsinyt. En ole kehenkään tuosta ottanut yhteyttä. Itse pähkäillyt, että suuttuu kun joudun töissä seisomaan ja polvet menee väärinpäin..

Koitan muistaa oikeat asennot ja olla purematta hampaita yhteen, vaikka toisinaan jännitän leukaa ihan ilman puremistakin. Fysioterapeutin antamat liikkeet unohtuvat helposti kun on parempi olo, koitan tehdä päivässä edes kerran tuplana sen sarjan mitä neuvoi keväällä.

En tiedä pääsenkö ikinä MS-tauti pelosta. Mutta toivon että pääsisin ja helpottaa aina kun tajuaa kivun syy-yhteydet siihen mitä on tehnyt. Edelleen kun kaikki vaivani on selitettävissä. Helposti sitä vaan yhä vaipuu epätoivoon.

päkä1001: huimaus on aina pelottavaa, itse koin sitä monenmoista niskajumituksen aikana. Kiertohuimausta alussa ja pientä keinumista lopussa, kaikenlaista siinä välissä. Välillä vähän keinuu vieläkin, kummasti siihen tottuu. Kerro kaikki ongelmat lääkärille, toivottavasti hän kuuntelee. Kyse kun voi olla vakavammasta asiasta tai sitten jostain pienestä korvan ongelmasta, hankala sanoa. Ja niskahan saattaa aiheuttaa korville hyvinkin kummallisia oireita.
 
Mun niskavaivat oli muutaman kuukauden lähes poissa omt-fysioterapian jälkeen. Sehän lopetettiin kesken, kun mun selkä vain kipeytyi siitä liikaa. Mutta nyt viikko viikolta taas vaivat pahenee. Nyt pärjään hierojalla käynnin jälkeen noin 2 vk. Vielä vähän aikaa sitten pärjäsin kuukauden. Eli huonompaan suuntaan taas menossa. Migreeniä tai rajua päänsärkyä, johon liittyy myös kova kipu ja särky niskassa, on monta kertaa viikossa. Ja oikeastaan joka päivä on jonkinlaista pientä päänsärkyä. Huimausta ei ole vielä ollut uudestaan. Mutta puutumiset on taas lisääntymässä myös. Eli jotain apua olisi taas saatava.
Menen viikon kuluttua Kuopioon yhdelle maan parhaimmista selkälääkäreistä. Mulla kun tuo selkä on myös tosi paha. Sieltä uskon saavani jotain apua ja neuvoa kuntoutuksen aloittamiseen. Sen jälkeen ajattelin lääkärin ohjeiden mukaan aloitaa fysioterapian tai mitä nyt suositteleekin. Niskaahan sain apua omt-fysioterapiasta, vaikka niskakin ärtyi siitä aluksi pahasti. Mutta lopulta siitä olikin suuri apu. Se vain loppui kesken.
Mä olen myös raskaana ja senkin vuoksi olisi saatava selkä edes jonkinlaiseen kuntoon ennen kuin vauva syntyy helmikuun lopussa. Muuten olen pulassa nosteluiden, kantamisten, kumarteluiden, imettämisen ym. kanssa. Pitäkää peukkuja, että saan apua Kuopiosta!! =)
 
Mammax3:

Saanko kysyy että kenelle lääkärille olet menossa? Itsekin asun Kuopiossa ja minulla on paljoltikin samat oireet kuin sinulla. Olen selkävaivoistani aiemmin kirjoitellutkin. Omt:lla olen nyt minäkin käynyt kaksi kertaa, lukkoja on availtu, hirveet jumit oli. Nyt on taas liikkuvuutta, mutta minulla kun tuo ranka on sellainen että on yliliikkuva toisesta kohtaa, toisesta kohtaa tulee jumit. minulla on myös pullistumia alaselässä selkäydinkanavaan päin, jalkaoireita. Nyt uusimpana niskajumit ja siitä seuraavat kaikki moninaiset oireet mitä täällä on käsitelty... tuo omt on tuntunut hyvältä, käsittelysärkyä lähinnä on seurannut.Kovasti ei ole oireet helpottaneet, mutta joudunkin istumaan nyt työharjoittelussani liikaa. selälle se on myrkkyä. ja hermosärky jaloissa on sietämätöntä. Tietokoneella työskentely taas vetää niskat jumiin..aah, kun on ihanaa. Tuntuu että koko ranka on p..na ja jotkut lääkärit pitää luulosairaana. Olen raskaana. Kaikki ei suosittele omt:ta silloin, mutta olen käynyt koska en muuta apua keksinyt. Lääkkeitä ei viitsis syödä.

Kaiken huipuksi jouduin tappelemaan kelan kanssa ja elokuulta tuli hylätty sairauspäivärahapäätös, valitin ja kirjoitin pitkät selvitykset, mutta ei tietenkään tulosta. Tuntuu riippuvan käsittelijästä/ päätöksentekijästä/ "asiantuntijalääkäristä" joka siellä sattuu kulloinkin käsittelemään asioita. Itkuksi on mennyt näiden vaivojen kanssa lähes päivittäin. Kuukauden tulojen menetys ajoi laskukierteeseen ja sitä kautta sitten oli pakko mennä työharjoitteluun, vaikka selkä ei kestä :'(

Onko sinulle tehty synnytystapa-arviota? Minä ainakin pelkään, että alatiesynnytys ei välttämättä onnistu. Tai varmasti onnistuukin, mutta sen jälkeen voi olla selkä mutkalla aikas pahasti...
 
Haidi: Meillä on kyllä todella samanlaisia oireita! Mulla myös siis yliliikkuvuutta ja toisessa kohdassa taas siitä johtuvaa aliliikkuvuutta. Oikoryhtiä lannerangassa ja niskassa.
Omt-fysioterapiassa kuuluukin tulla alkuun käsittelyarkuutta. Muistan itse, kun 2003 kävin siellä (ja selkä saatiin kuntoon), niin alkuun olin hyvinkin kipeä. Mutta pikkuhiljaa helpotti. Nyt siis kävin 11 kertaa ja tilanne meni vain huonommaksi. Olin niin kipeä, että jalat meni alta, kun pöytää pyyhein ym.
Mulla sama juttu, että tuntuu että koko ranka on p..na. Kun viimeksi kävin ortopedillä, niin mainitsin myös näistä niskavaivoista. Eipä se todellakaan lääkäriä kiinnostanut. Sanoi vain, että nyt puhutaan alaselästä :/
Kun mulla puutuu aina samalla kertaa ylä- ja alaosa oikealta puolelta, niin sanovat vain ettei se täsmää lääketieteellisesti. Siinä kaikki.

Laitan sulle yv:tä tuosta lääkäristä.
 
Vielä jatkoa. Mä olen myös tapellut kelan kanssa. Eivät lopulta myöntäneetkään mulle kuntoutustapaarviota Ortoniin. Asiantuntijalääkäri oli sitä mieltä, että se kuuluu keskussairaalan tehdä. No, sielläkään en päässyt fysiatrille eli ei hyötyä asiaan sieltäkään.

Mulle ei ole tehty synnytystapa-arviota. Mutta sellainen on muista syistä tulossa vielä (raju vuoto kahden synnytyksen jälkeen). Otan kyllä selänkin siellä puheeksi.
Yhdessä synnytyksessä mulla oli näitä selkäongelmia. Silloin muuten pärjäsin, mutta ponnistusvaiheessa tuli ongelma, jonka onneksi mies osasi ratkaista =) Mulla alkoi krampata alaselkä ja tuntui, että pitää saada tuttu pyyheliinarulla selän alle tukemaan. Hoitaja olisi antanut ison tyynyn, joka ei todellakaan olisi käynyt. Mies onneksi tajusi, että kotonakin käytän pyyheliinaa, joten sellaisen sitten mun selän alle laittoi. Olin itse niin kipeä, etten osannut sitä ääneen pyytää.
 
Mten sulla on mennyt sitten synnytyksen jälkeen, oletko tullut aina kipeämmäksi vai onko tilanne ollut lähes sama? Inhottavaa, kun ei oteta aina tosissaan kelalla ja muuallakin. Jotkut katsovat kieroon, kun minullakin kävely onnistuu ok, ihan hyvin voin vaikka lenkkeillä, mutta kipu on kauheaa usein paikoillaan ollessaan. Sinäpä sitten moikkailet vaikka työkaveria lenkillä, kun jäisi sairaslomalle. Moni ei tajua, että kipu voi olla kauheinta juuri tietyissä työasennoissa.

Oko sinulla hermosärkyä jaloissa? Se on kamalinta mitä tiedän... Miltä synnytykset ovat tuntuneet, jos vertaa kipua esimerkiksi jatkuvaan hermosärkyyn?? Onko synnytyskipu jotain aivan kamalaa, vai onko se asteikolla "kyllä sen kestää, kun se ei ole kroonista kipua"... esikoistani siis odottelen ja tietysti synnytyskin mietityttää.

Aihe on nyt vähän ohi jännitysniskasta, mutta sitäkin löytyy..

Pitäis varmaan perustaa kroonisesti selkäsairaiden ketju.
 
Mulla sama juttu, että kävely onnistuu. Siitähän tietysti olen iloinen, mutta kun eihän silloin voi olla selkäsairas muiden mielestä. Tuntuu tyhmältä mennä lääkäriin tai kelalle, kun kävelee ihan normaalisti yleensä. Tosin mulla tulee kausia, jolloin kävelykin on vaikeaa. Mutta lenkkeily ei sovi mulle. En voi kävellä pitkiä matkoja. Silloin tulen tosi kipeäksi. Kyllä se kävely onnistuu hitaasti pitemmänkin matkan, mutta ne kivut.

Mulla on ollut tuota hermosärkyäkin pahimpina aikoina, mutta nyt siis vain silloin tällöin tuikkii.
Viimeisen synnytyksen jälkeen sanoin, etten ikinä enää synnytä, niin kipeä olin. Samoin mies järkyttyi tästä synnytyksestä niin paljon, että sanoi ettei tule enää koskaan mukaan. Mutta molemmat on helmikuussa sinne taas menossa =)
Kahdessa ekassa synnytyksessä sain epiduraalin, joka oli mulle tosi hyvä. Kaikki kivut hävisi. Luulen, että auttoi selkäänkin samalla.
Tämä viimeinen oli sitten eri tapaus. Sinnittelin kotona niin kauan, etten kerennyt saada epiduraalia ollenkaan. Kohdunkaulanpuudutus ei onnistunut. Huusin kuin eläin (tai en tiedä mihin sitä kauheaa ääntä vertaisin :ashamed: ) yhtä kyytiä. Supistusten välillä ei ollut sekunnin helpotusta. Yhteen putkeen supisteli aivan järkyttävästi. Edellisten synnytysten supistukset ei ollut mitään verrattuna tähän. Mutta vauva syntyi pikkusen reilussa tunnissa, kun olin tullut sairaalaan. Voi ajatella, että ne kivuthan loppuu, kun vauva syntyy. Jos nyt siinä tilanteessa kykenee siihen.
Kaikillahan on synnytykset niin erilaisia. Ei voi verrata keskenään. Jos et kestä kipua, niin pyydä epiduraali. Milloin sulla on la?
 
En muista onko täällä ollut aiheesta suoranaisesti puhetta, mutta mulla on nyt pari viikkoa vihlonut vasemman rinnan alta, välillä oikein kipeästi. Onko muilla ollut samanmoista oiretta? Jotain juttua oli keväällä, en jaksa etsiä. Vihlaus ei vaikuta sydämen lyönteihin, mutta säikäyttää hyvin ja lisää mun vainoharhaisuutta. Muuten sydän kyllä pompottelee vähän turhan kovaa aina välillä taas. Ihmetyttää tuo vaan kun itsellä siis oikea puoli kropasta pahempi ollut ja en ole viimeaikoina mielestäni tehnyt mitään poikkeavaa kummallakaan kädellä. Luulisin että on joku lihas/hermo juttu kuitenkin..
 
Eksyimpä taas internetin maailmaan etsiessäni tuosta tietoa. Hyvin todennäköisesti johtunee nikamalukosta tai selkäjumista tuo rintakipuilu. Koitanpa lepäillä ja tehdä harjoitteeni.

Ja pistänpä tänne nyt linkin tuonne yhdelle sivustolle, josta löytänyt paljon tietoa. Eli koko sivustolta, mutta toi nyt menee suoraan tuommoiseen paikkaan..
http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Pehmytkudossairaudet_ja_ekstra-artikulaariset_kiputilat
 
Mulla tulee tuota vihlontaa, kun on jokin lukko rintarangassa. Jos on oikein paha, niin käyn jossakin sen aukasuttamassa.
Kävin tänään lääkärissä. Haidi, laitan sulle huomenna yv:tä!
Mulla on alaselässä vanha pullistuma L4-L5 välissä. Siihen en ole saanut oikeaa hoitoa, joten molemmat nikamat on vaurioituneet, toisesta puolet ja toisesta 1/3. Samoin hermoihin on tullut jotain vaurioita ilmeisesti.
Samoin sen alapuolinen väli. Siellä on annulusrepeämä, joka myös vuotaa sellaista hapanta massaa, joka tekee näitä vaurioita. Sitä ei ole kukaan kolmesta lääkäristä täällä huomannut magneettikuvista :/ Tätä lääkäri ihmetteli!
Nämä johtuu taas siitä, kun en hallitse mun lantiota. Siinä on jatkuvasti virheliike, joka rasittaa selkää. Siitä tulee vain lisää pullistumia, rappeumaa, kulumaa... Tämän virheen olen saanut geeneissä isältäni, jolla on samanlainen selkä. Se on kuulema ollut mulla lapsesta asti, joten nyt on vaikeaa alkaa sitä opettelemaan. Mutta se on pakko. Siinä kestää ainakin kaksi vuotta! Eikä sekään välttämättä riitä. Tämä johtuu aivoista. Siellä on "musta paikka", joka ei ota käskyjä vastaan. Ja siinä kohtaa on just tämä lantion hallinta. Eli ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin saada se lantio kuntoon.

Lääkäri oli myös huolissaan päänsäryistäni ja puutumisista (kun se on ylhäältä alas asti). Samoin ihmetteli ylivilkkaita refleksejä. Hän antoi lähetteen pään magneettikuvaukseen, jotta ms-tauti voidaan sulkea pois. Arvatkaa olenko kauhuissani! Samoin menen johonkin päänsärkytestiin, jossa testataan on se migreeni vai tensionperäistä.
Pääsen myös hermoratatutkimukseen tai joudun. Se on kamala! Mutta sillä saadaan arvokasta tietoa!
Samoin verikokeita otetaan iso joukko. Mm. osteoporoosijuttuja, selkärankareuma ym. Vihdoinkin joku alkaa selvittämään mun asioita.

Tietääkö joku, mitä maksaa yksityisellä pään magneettikuvaus??

Olen iloinen, kun sain jo jotain tietoa lääkäriltä. Vihdoinkin, olenhan yrittänyt saada sitä kohta kaksi vuotta. Mutta toisaalta hirvittää nämä muutamat asiat.

 
Heippa!

Olen pitkään lukenut viestejänne, suurta helpotusta samalla tuntien. On jotenkin lohduttavaa huomata, ettei ole asioiden kanssa yksin vaan muillakin on samankaltaisia oireita. Aivan kaikkia viesteistänne en ole jaksanut lukea läpi, tämä tietokoneen ääressä istuminen kun ei ole mikään hyvä paikka.

Itselläni ei jännitysniskaa ole varsinaisesti diagnosoitu. Yksi sun toinenkin fysioterapeutti ja hieroja on siitä kyllä puhunut, mutta lääkärien mielipidettä asiaan en ole saanut. Ensimmäistä kertaa oireet tulivat noin viitisen vuotta sitten. Käsissä ja jaloissa tuntomuutoksia, puutuneisuutta, tikkuilua (aivan kuin muurahaisia juoksisi pitkin kroppaa), puutumista ja pistelyä myös kasvoilla, erityisesti huulissa ja nenässä, lisäksi hirveä väsymys, huimaus, lihasnykäyksiä, vatsassakin outoa pistelyä, ja tunne että on paikalla, muttei läsnä. Tällöin lekuri käski syödä magnesiumia ja oireet hävisivät noin kolmen kk kuluttua. Kunnes viime syksynä tilanne palasi. Olen opiskelija ja tein itselleni vähän turhan kiireisen opiskelutahdin. Päätteen ääressä tuli istuttua välillä koko päivä, kirjaimellisesti. Ja kun kroppa alkoi käymään ylikierroksilla, välillä tuli istuttua öitäkin. Ja sitten alettiin kärsimään seurauksista. Niska jökkäsi aivan totaalisesti, liikkunut paljoa mihinkään ja kaikki edellä mainitut oireet tulivat takaisin. Päänsärkyä ei juurikaan esiintynyt, mutta oikea puoli päästä ikään kuin "tuntu" koko ajan ja ilkeitä vihlaisuja tuli. Lisäksi oikealla puolella päälakea oli/on edelleen noin kolikon kokoinen alue, joka on varsinkin painaessa arka. Myös oikea silmä on ollut ajoittain takaa kipeä ja välillä menee näkö sekunniksi. Silmiä liikuttaessa ylös/alas välillä tuntuu, että oikean korvan vieressä joku tavallaan muljahtaisi. Rankempi liikunta, jossa syke nousee ja hiki lentää, tuntuu vain pahentavan oireita. Purennassa on vikaa ja yökiskot on tehokkaassa käytössä. Tuttua on myös tuo vasemman kyljen pistäminen. Hengittäminenkin tuntuu välillä sattuvan, muttei mielestäni liity mitenkään sykkeeseen. Närästystäkin on.

Lääkärissä olen viimeisen vuoden aikana ravannut kyllästymiseen asti. Kävin keskussairaalan neurolla, joka liitti oireet migreeniin ja siihen, ettei aivoissa aina kaikki käskyt mene ns. perille. Tuohon huonoihin käskytyksiin liitti lihasnykimiset ja mielestäni osaksi nuo ns. muurahaiset. Vaivat voivat kuulemma vain jatkut kuukausia jopa vuosia. Varsinaista migreeniä en ole koskaan potenut. Muutaman kerran olen vuosien varrella nähnyt ns. auroja, mutta koskaan ei ole ollut perinteisiä migreenioireita kuten pahoinvointia, kovaa päänsärkyä, valonarkuutta jne. Siksipä kävin yksityisellä neurolla, joka ei migreenistä puhunut laisinkaan. Itselläni myös huoli MS-taudista joten kinusin lähetteen pään MRI:hin. Yksityisesti maksoi noin 300?. Tilanne on tällä hetkellä se, että olen käynyt pään ja niskan MRI:n läpi, niskasta ja selästä otettu röntgenkuvat, ENMG katsottu ja silmälääkärissä käyty useastikin. Kaikki ovat olleet kunnossa. Ei poikkeamia mihinkään suuntaan. Selässä minimaalisen pieni skolioosi, jonka en luulisi vaikuttavan. Selkä on yhdestä kohdasta yliliikkuva ja toisesta jäykkä, seisoessa/kävelyssä erityisesti pakaroiden ja reisien lihakset joutuvat koville, kun en jaksa oikeaa asentoa aina pitää yllä. Selkälihakset kuitenkin kunnossa.

Siksi olenkin ollut toisinaan aivan H.Moilasena, että missä mennään. Lihaksisto on tälläkin hetkellä aivan tiltissä niskaa, hartoita, selkää ja pakaroita myöten. Olen aina ollut kova jännittämään lihaksia, erityisesti stressin yhteydessä. Sekalaisista oireista kärsin edelleen. Onko teillä kokemusta, pystyykö pelkät lihasjumit aiheuttamaan ko. oireita? Jotenkin asia ei vain maalaisjärkeeni käy, tai sitten olen itsepäinen. Viesti ei mene perille :D Lähinnä nuo silmäoireet ja oikean puolen pään "tuntuminen" sekä se kipukohta päälaella askarruttavat. Ja oireiden heijastuminen jalkoihin, vatsa oireet yms. Hieman oudoksuttaa myös oireiden paheneminen rankemmassa liikunnassa ja toisinaan tuntuu alkoholinkin niitä pahentavan. Oireiden kanssa tulee toimeen, mutta ne ovat välillä todella kiusallisia :(
 
Heippa Mammax3 !

Kuulostaa siltä, et sä oot löytäny itelles erinomasen lääkärin =) ! Hurjiltahan noi tutkimukset kuulostaa, mut ompahan sitte tutkittu -kunnolla- ja varmaan helpotuskeinotkin löytyy sitä myöten??? Kovasti tsemppiä :hug: !!! Ja tietty kaikille muillekin =)!
Ai nii ja kovasti onnea odotukseen =)!!!!
 
Mammax3: Hyvä että aletaan tutkia, toivottavasti et joudu kauaa odottelemaan. Pidän peukkuja ettei olisi pahempaa!!
Mun pää-magneetti yksityisellä tampereella oli jotain vähän alle 300 euroa.

stressaaja: tervetuloa vaan. Kuten monesti todettu, oireet on jännitysniskassa mitä moninaisemmat ja jonkin verran myös yksilölliset. Listassasi on monia, mitä tunnistan itsessäni, mutta myös asioita, joita ei minulla ole ollut. Silmissä on ollut outoja oireita, särky kuitenkin etu- ja yläpuolella ja pimentyminen kuin joku räpsäyttäysi valot nopeasti päälle-pois, eli ei ihan sekuntiakaan kestä mulla. Olen kyllä huomannut olevani herkempi valojen räpsymiselle ja säikyn nykyään aina että onko päässä taas vikaa kunnes saan jonkun todistamaan, että kyllä se räpsähti. Pahimmassa vaiheessa räpsyi ulkona ja pimeässä valkoisena ja vaikka mitä. Ja silmänpohjat oli ainakin terveet tuolloin.

Sain lähetteen näkökenttätutkimukseen, mutten mennyt ja nyt olen hetken aikaa koittanut henkisesti valmistautua siihen. (Pidän tuota tutkimusta viimeisenä naulana mun MS-arkkuun, koska kaikki muu on jo katsottu, joten pelottaa). Ensin pitäisi kuitenkin löytää se lähete jostain.
 
Luin tätä ketjua ja löysin kaikki oireeni lähes.Huhhuh!

Itsellä kaikkea mahdollista puutumisista outoihin tuntemuksiin päässä ja selässä ja rinnassa ja vatsaoireita ym.Nyt on kuristuksen ja palan tunnetta kurkussa,sydän läpättää välillä korkealla sykkeellä,voimattomuutta ja heikkoutta.Lapojen välissä on todella inha olo,jomotus ja valtava painon tunne siellä ja hartioilla,rintaa painaa ja röyhtäyttää.Tuntuu että tulee hulluksi :eek:

Pelkään keuhkoveritulppaa,sydänvikaa jne.Eniten ihmetyttää aktiivisena liikkujana tuo heikotus.Joka kyllä vaihtelee,siis jopa tunneittain.Tänä aamuna lapojen välistä poltti ja puristi sekä hartioista,tuntemuksia oli otsallakin ja silmät ikäänkuin haritti :( Keuhkoissa on sellainen tyhjä olo,ihankuin siellä olisi vain tyhjät palkeet,etten jaksa hengittää,vaikka henki kulkee ihan hyvin.Mutta tuntuu ettei jaksa!

Tällä hetkellä tuo puristava olo on siirtynyt vyötärön yläpuolelle selkään.Mulla on rauhoittavia lääkkeitä ja pahimpaan oloon joudun ottamaan ja oireet lievenee.Uuh,kiitos että sain purkaa,mieliala on nollassa,mikään ei innosta...jaytkuva kierre ja pelko mikä mulla on.Aikoinaan tehty kaikki mahdolliset tutkimukset,nyt ois lähete omt-terapiaan muttei ole rahaa.Onko kellään ollut kuristusta kurkussa/painon tunnetta rinnassa ja lavoissa/hartioilla?

Hierojalla kävin kerran viime keväänä ja sanoi,ettei mun selkään auta tavallinen hieronta,vaan pitäis jotain syvempää.Mutta nää oireet on pelottavia,ahdistavia ja vetää tosiaan monikirjoineen mielen maahan kun saa koko ajan pelätä et mitä nää on ja sopii vaikka mihin tauteihin.tsemppiä samojen kanssa painiville!
 
Moi! Olipas huojentavaa löytää täältä porukkaa joilla samoja ongelmia. Itselläni on nyt kaikkein pahimpana oireena keinuva huimaus. Keinuttaa ihan koko ajan. Alun perin tuskat alkoivat sillä että palan tunne kurkussa ja kieli ihmeellisen kipeä. Nyt ei kieltä koska enää paljoakaan mutta huimaa ja heikottaa. Ja tuntuu ihmeellistä nykimistä joka puolella kroppaa ja sisäistä vapinaa. Myös näkö on jotenkin huono tai silmiä ei jaksaisi pitää auki normaalisti. Ja mullakin on päänahassa kipeitä kohtia ja hiuksia lähtee aika huolella. Mielenkiintoista on tietysti se, että niskat ei mun mielestä ole kipeinä ollenkaan. Tämä on todella masentavaa ja ahdistavaa kun ei ole normaali itsensä vaan ihan kuin joku muu. Kaikki vinkit olon parantamiseksi otetaan vastaan.
 
Moi! Kyselen vähän onko täällä kellään ollut niskavaivojen yhteydessä tinnitusta ja silmissä ns. lumisadetta (visual snow) eli musta ei ole kokonaan mustaa vaan sellaista rakeista ja samoin kun katsoo kirkkaalle taivaalle ikäänkuin pienet valkoiset pilkut lentelee ympäri näkökentän. Olen pitänyt näitä erillisinä oireina,mutta ihmetellyt kuinka kummatkin alkoivat samaan aikaan reilu puoli vuotta sitten kun jännitysniskakierteenikin alkoivat. Nyt luin eräältä amerikkaselta näköpalstalta, että noin 3/4 näköhäiriöistä (floaters ->sellaiset haituvat näkökentässä ja visua snow) kärsivistä on tinnitus ja kymmenet ihmiset kuvaavat oireitaan juuri samalla tavalla kuin minä. Nyt ihmettelen eikö ketään tosiaan tällä palstalla tunnista näitä oireita ja eivätkö nämä liity tähän jännitysniskaan...

Itselläni jännitysniskakierteen taustalla aika paljolti hampaiden yöllinen pureminen ja pieni niskarangan vääntymä kakkosnikamassa sekä aivan yliliikkuvat nivelet. Luultavasti ylikorkea paikka hampaassa aloitti tämän mukavan kierteen ja oireina huimaus, tinnitus ja nuo näköhäiriöt. Päänahka puutuu ja kipeytyy, leut ovat kipeät, mutta niska itse aika harvoin. Tämä johtuu varmaan noista yliliikkuvista nivelistä. Itselleni on osteopaatti auttanut, omt fysioteraeutti aukasi nikamalukkoja, mutta se ei paljon auttanut kun itse vaiva vain uusiutui parin kuukauden sisällä. Osteopaattini on selittänyt paljon noita oireitani ja sitä miten lähellä niskanlihaksia kulkevat aivohermot ja juuri ne hermot jotka vaikuttavat kuuloon ja näköön. Aika loogiselta kaikki loppujen kuulostaa. Omalla kohdallani apu taitaa tulla vain ja ainoastaan ryhdin korjaamisesta ja lihasten vahvistamisesta ja ehkä voisi stressata vähemmän =) Toivon, että tuo lumisade häviää ajan myötä, mutta te ketkä sen tunnistatte, niin kertokaahan oireistanne ja miten pärjäätte tuon rasittavan vaivan kanssa.
 
Täällä myös lumisadetta ja tinnitusta, keinuntaa, humahduksia, niskat ihan täysin jumissa! Myös asentohuimausta...ehkä? Nyt olen syönyt Betaserc lääkitystäkin huimaukseen, ehkä auttaa vähän, en ole varma vielä. Kauhee paniikki ja ahdistus jne. :'(
 

Yhteistyössä