Jännitysniska...

Huimausta ollu nyt viikon ajan, jonka ajan olen syönyt myös Cipralex 10mg lääkettä pelkotiloihin, ahdistukseen, masennukseen (?). Luulin että lääkkeestä se johtuu, mutta tänään olo on erilainen, tunnen niskassani kuinka veri ei pääse kiertämään päähän, pää tuntuu samalta kuin päänsäryn aikana, paitsi että nyt se itse kipu puuttuu, on vain tämä tällainen hieman tikusteleva tunne ympäri päätä. Jonkinlaisia näköhäiriöitä ehkä myös on, ja ylipäätään semmoinen höperö tunne, kuin pää ei olisi oikein oma. Jokin näistä tai ehkä kaikkikin, voi johtua lääkkeestä, mutta kaiketi ja varmasti osa myös tuosta jumisesta niskasta. Huomenna menen hierojalle, ja tiedän että lihasten vahvistaminen ja venyttely auttanevat varmasti pidemmän päälle, kunhan tämän akuutin tilanteen saisi pois päältä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nenya2:
Nyt luin eräältä amerikkaselta näköpalstalta, että noin 3/4 näköhäiriöistä (floaters ->sellaiset haituvat näkökentässä ja visua snow) kärsivistä on tinnitus ja kymmenet ihmiset kuvaavat oireitaan juuri samalla tavalla kuin minä. Nyt ihmettelen eikö ketään tosiaan tällä palstalla tunnista näitä oireita ja eivätkö nämä liity tähän jännitysniskaan...

.
Tunnistan haituvat näkökentässä! Itse vain olen nimittänyt niitä söpösesti siittiöiksi, siltä ne näyttävät ;) Mutta siis sellaisia harmaita ohuita kiemuraisia viivoja, haituvia juurikin. Ja menee siis parhaillaankin.
 
Nenya2: Juuri samanlaiset oireet on mullakin. Paitsi etteivät jää ihan noihin, mutta kuitenkin..

Olen nähnyt niitä lenteleviä pisteitä (nimenomaan pisteitä, ei viivoja) kylläkin koko ikäni, mutta viime talvena niitä näkyi ainakin satakertaisesti enemmän, joka puolella riippumatta siihen mitä katsoi. Pahinta on tumma tausta ja taivas. Ja tosiaan vähenevät kun jumitus vähenee, lisääntyvät kun jumitus pahenee. (Ihanaa vihdoin tavata joku muu joka mainitsee samoja näköoireita, mutten vieläkään ole löytänyt ketään, jolla olisi välkkynyt kirkkaalla valolla... uskon silti senkin olleen jännitysniskasta johtuvaa)

Alan kyllästymään toistelemaan oireitani, olisi loistavaa perustaa ihan suomenkielinen sivusto, jossa voisi luetella kaikki oireet, mitä jännitysniskaan voi liittää ja tietysti muukin aiheeseen liittyvää, kuten selviytymisohjeita.. hmm.. saatan ehdottaa tätä eräälle..
Nämäkin 29 sivua sisältävät hyvin paljon samaa asiaa, mutta eipä sitä moni jaksa lukea. (Itse kyllä luin kaiken joskus muinoin, mutta oli se aika rankkaa)

Olen melko väsynyt, hartiat pelkkää kiveä ja särkee koko selkää. En tiedä mitä nyt olen muka tehnyt. Pakko vaan oppia elämään tän p*skan kanssa.
 
Sellainen palsta missä olisi lueteltu kaikkia mahdollisia jännitysniskaoireita olisi tosiaan kiva. Yhden amerikkalaisen löysinkin, mutta en enää uudestaan, kun yritin etsiä linkkiä sinne tänne laitettavaksi.

Itselläni selkä ja niskaoireet myös aika pahana tällä hetkellä. Jostakin syystä vaan esim. itselläni silmäoireet ovat häiritsevämpiä ja olisin helpottunut jos ne todella johtuu jännitysniskalasta. Kierre ja noidankehä tämä vaiva on taatusti. yhdestä oireesta seuraa toinen ja jokainen linkittyy oudolla tavalla toisiin. Ollaan niin lähellä aivoja ja pään hermotuksia, että oireet alkaa olla aika outojakin. Onko sinulla Drosera lumisadaoireet tämännäköisiä kuin tässä linkissä?


http://www.thevisioncommunity.com/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=171

Mä näen myös päivänvalossa ne "pilkut ja tähdet" ihan hyvin ja taatusti en nähnyt niitä puoli sitten ja toivottavasti en näe puolen päästä. Hirveä työ on edessä että selkä ja niska saadaan kuntoon. Yritän työntää ahdistuksen pois aktiivisesti, koska se ei tätä soppaa auta enää yhtään. Pakko oll avaan iloinen, että silmillä näkee vielä, korvilla kuulee, pää toimii ja pystyy kävelemään =)
 
Nenya2: Kyllä tuo näytti ihan tutulta, mutta vähemmän valkoista on mun silmissä. Sillon pahemmassa vaiheessa pisteet oli kooltaan suurempia, kuin mitä nyt. Tuo linkin kuva oli kyllä melkoista sadetta, mutta siis joo, sama asia.

Ja tosiaan itsekin olen panikoinut kaikista eniten silmäoireita, näkö on kuitenkin sen verran tärkeä asia. Mulla laittoi lääkäri oireita vähän piilokarsastuksen piikkiin ja toinen sitten vähätteli, että ei se tuommoisia aiheuta (tässä tarkoitan pitkäänkestäviä varjokuvia (?) eli kun normaalisti katsoo lamppuun ja jää se valopallo silmiin, niin mulla jäi kellot seinille ja huonekalut ja kaikki ihan ilman valoa. Sininen valo jotenkin häiritsi, en vaan enää muista miten. Sit oli se usein aamulla kun avas silmät niin kaikki vaan pomppi edestakaisin. Ja ne välkkeet. Paineentunne oikeen puolen (eli mulla pahempi puoli naamasta) silmässä on yhä edelleen välillä, täytys varmaan mittauttaa paineet, kun ei tainnu sitä tehdä tohtori. Tuntuu että silmä pullahtaa pihalle. Ei pystynyt katsomaan pitkään kohteeseen, eli katse haki jatkuvasti..) En muista toistaiseksi muuta, muistilaputkin on ties missä..

Kappas kun tätä juttua tulee taas. Eilispäivä oli tuskaa, vihloikin taas tuolta takaraivolta eteen ja jaloissakin pulputteli pitkästä aikaa, kädet puutuu. Suosittelen kaikille niskatuen hankintaa, helpottuu elämä huomattavasti, mutta ei kannata käyttää liian pitkiä aikoja kerralla.
Olisi kiva pystyä vetämään joku linja siitä, että mitkä oireistani johtui/tuu pelkästään jännitysniskasta ja mitkä tuosta ylimmän nikaman poukkoilusta.

Ja niin, en muista että olis ollu puhetta aiemmin, mutta onko muille tuttua alhaalta ylöspäin nousevat kylmänväreet, jotka jää päähän ja naamaan?? Tuli taas hetki sitten ja viime talvena oli melko jatkuva oire tuokin.
 
Niin tutuille kuulostaa nuo teidän mainitsemanne oireet silmissä. Itsellänikin välillä ilmestyy näkökenttään niitä "siittiösoluja" :D Silmälääkärin mukaan ne kyllä johtuvat muistaakseni silmän lasiaisesta tms., eivätkä liittyisi jännitysniskaan mitenkään. Tosin itselläni on silmissä ollut vuosien aikana muitakin ongelmia, joten siittiöiden näkeminen tavallaan kuuluu asiaan :) Uutena tulokkaana tässä kesän ja syksyn aikana on kuitenkin ollut sellaiset mustat liikkuvat läntit. Aivan kuin kärpänen lentäisi nopeasti ohitse, vaikkei koko ötökkää näy mailla eikä halmeilla. Eli sellaisia varjoja ilmestyy toisinaan näkökenttään. Drosera mainitsi kirkkaalla valolla välkkymisestä. Noitakin oireita on ilmennyt noin parin kk aikana. Kerran esim. lehteä lukiessa, lehti "välkähti" laidoilta. Aivan kuin joku olisi laittanut lampun sen takana päälle. Kuulostaa oudolle, mutta minkäs teet... Tuollaisia kirkkaita välkkymisiä tulee muissakin tilanteissa aika ajoin. Nuo silmäoireet ja muiden oireiden paheneminen esim. kovemman rasituksen yhteydessä ovat alkaneet häiritä siinä määrin, että ensiviikolla olisi tarkoitus käydä taas neurolla. Saa nähdä kuinka asiaan suhtaudutaan... Hieman jännittää. Tsemppiä ja jaksamisia teille muille jännittäjille! Joudun opiskelujen puolesta istumaan koneen ääressä melkoisia aikoja, joten täällä käynnit jäävät valitettavasti vain piipahduksiksi.
 
Heippa!

Nopeesti silmäilin teidän kirjoituksia ja päättelin, että ehkä mullakin jännitysniska vaikka niskat harvoin onkaan kipeet. Tässä lista mun oireista;

- musta liikkuva piste toisessa silmässä
- näköhäiriöitä rasituksen jälkeen (lukeminen hankalaa kun osa sanasta jää näkökentästä)
- jalkojen pulputus
- lihasten nykiminen eli elohiiret
- silloin tällöin voimattomuus käsissä (yleensä silloin hartiat kipeenä)
- kokovartalotärinä varsinkin vaakatasossa ollessa

Miltä kuulostaa? Eniten mua vaivaa noi nykinät ja toi näköhäiriö. Tutkittu mua on vaikka kuinka, mutta silti en usko olevani terve:(
 
Täällä myös yksi,joka kärsii silmäoireusta ja jännitysniskasta :|
Mulla on huono näkö,ollut jo kauan silmälasit,oon ajatellut että valopisteet johtuis siitä :/
Mulla on ollut myös tuota keinutusta,ihan paniikki meinasi yksi ilta tulla :'(
 
Moi!
Tämä ketju on asiallisen tietonsa ja tunnelmansa ansiosta kullanarvoinen niskaoireista kärsiville! Kiitos!
Itse kärsin huimauksesta, voimattomista käsistä, puutumisesta ja kaikkein eniten pökkyräisestä päästä. Niska ei ole erityisen kipeä, korkeintaan tuntuu epämukavalta tai on painon tunnetta. Pahinta on varmaan paniikin tunne oireiden iskiessä, erityisen inhottavaa pelko on, kun on kotona pienten lasten kanssa... Yritänkin oppia sitä hallitsemaan niskan venyttelyn lisäksi. Olen käynyt lääkärissä ja OMT-fysioterapiassa, mutta pitkällä tähtäimellä itsehoito on kuitenkin paras apu.

Mulla olisi teille kysymys, jota en huomannut kenenkään ottaneen esiin aiemmin, eli autolla ajaminen. Mulla huimaus iskee monesti nimenomaan istuessa, ja koen sen erityisen epämiellyttävänä auton ratissa. Kärsiikö kukaan muu tästä, ja onko teillä mitään neuvoja näihin tilanteisiin? Itse yritän vain kohentaa ryhtiä ja vähän venytellä niskaa, ja tietysti pysyä rauhallisena. Aika nopeasti se pahin olo on yleensä mennyt ohi.

Nyt käyn vähän loikoilemaan korkean tyynyn kanssa
:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja naptime:
Mulla olisi teille kysymys, jota en huomannut kenenkään ottaneen esiin aiemmin, eli autolla ajaminen. Mulla huimaus iskee monesti nimenomaan istuessa, ja koen sen erityisen epämiellyttävänä auton ratissa. Kärsiikö kukaan muu tästä, ja onko teillä mitään neuvoja näihin tilanteisiin? Itse yritän vain kohentaa ryhtiä ja vähän venytellä niskaa, ja tietysti pysyä rauhallisena. Aika nopeasti se pahin olo on yleensä mennyt ohi.

Nyt käyn vähän loikoilemaan korkean tyynyn kanssa
:)

Minä ainakin jännitän autolla ajoa varsinkin pimeillä ja liukkailla,heti menee niska jumiin ja tuntuu huimaamista
:( Oon yrittänyt pysyä vaan rauhallisena siinä tilanteessa :whistle:
 
Mulla tuli ennen tuota huimausta juuri autolla ajaessa. Kerran mies oli kyydissä ja kommentoi mun ajoasentoa. Olin kuulema ihan jäykkänä ylävartalosta, ettei kuulema ihme, että niska jumiutuu ja huimaa. Maantielle en uskalla vieläkään lähteä ajamaan, kun pelkään vieläkin tätä huimausta. Kaupunki ajossa sitä ei ole ollut enää ainakaan vuoteen.
 
ootteko huomannu et auton "tärinä" vaikuttas? Mulla autto auton vaihto (vanha jäi tohon nurkkiin) mut edelleen sillä autolla en voi ajaa ku max 10km:a kun jo olo on tosi tukala. ...ja juu, "jännitän" mä muutenkin: pidempiä matkoja (max 40km), liukkaita, ja pimee on kaikista pahin, se saa "silmän lipsumaan" ja paniikin iskeen :( ! ...ja hurraa: huomenna on taas lunta luvassa =) !
 
Mulla ihan ensimmäisiä oireita ennen kaikkee pahempaa oli nimenomaan autoa ajaessa huimaus, päässä pimeni hetkeks ja vähän heitti. Se kyllä säikäytti, vaikka aina tapahtuikin esim. liikennevaloissa, onneks ei kesken matkaa. Enää pitkään aikaan ei oo tota tullu ja koitankin säätää penkin parhaiten tukevaan asentoon ja niskatuki aina käytössä.
Tais olla osa syy mullaki vanha auto ja siinä oli kuskin penkin jousetki rikki ja istuin aina selkärangan päällä, siitä alkokin toi alaselän jatkuva naksuminen ja naksuttelu..
Koitan välttää pimeellä ajoa kun en nää oikein mitään, paitsi harhoja ja se taas lisää kokovartalojännitystä; ei kivaa.
 
Seisomatyötä ei pysty tekemään kun pää on sekavan oloinen ja huimaa niin vietävästi. Aamulla kun herää on niin kuin hakattu niskoista ja nukuttu on hyvin koko yö. Herätessä olo on kohtalainen, mutta kun nousee ylös sängystä niin jo alkaa huimata hetkenpäästä. :( Istuminen ja syöminen on hirvittävä urakka, kamppailua tajunnan menetyksen pelossa ja jaloista tunto menee ja veri ei kierrä. Koko hela dagen on tämä sama olo. Maa vajoaa jalkojen alla, keinuttaa ja kaaduttaa. Kun seisoo paikallaan tulee humahduksia ym.....silti vielä hengissä.. :) :) Kerro kokemuksistasi.... Multa kun on kaikki tutkittu ja yritetty hoitaa....ilman apua. Nyt turhan kuntoutusjakson jälkeen sain vain celebraa tulehduskipulääkettä ja lihasrentouttajaa norgesic....onko kokemuksia muilla näistä..... itselläni on ollut klotriptyl mite ja ainakin on hyvä lääke jossa ei sivuoireita :heart:

TÄÄ ON TOSI KIVA PALSTA KUN HUOMAA ET ON MUITAKIN SAMANLAISII KUN MINÄ :xmas:
 
Kiitos kaikille autoiluun liittyvistä kommenteista - ajattelinkin, etten mitenkään voi olla ainoa!

Vielä noista tyynyistä... Niskavaivojen myötä olen tosiaan siirtynyt aiempaa korkeampiin tyynyihin. Selällään niska koholla nukkuminen oli alkuvaiheessa ainoa, jolla makuuasennon huimauksen sai loppumaan, ja se on edelleen tuntunut hyvältä. Tulin juuri ruokakaupasta kotiin uuden Korkea&napakka -mallisen tyynyn kanssa, kun vanha korkeampi on huonolaatuisena mennyt ihan toispuoleiseksi. Mulla on myös Puolikorkea&napakka (nämä on siis Familonin malleja :) ) ja sitä olen kokeillut uudelleen ja nukkunut ihan hyvin.

Kävin myös pari viikkoa sitten apteekissa ostamassa magnesiumia ja olen nyt siitä saakka ottanut yhden tabletin päivässä. Mulle on ihan sama, onko kyseessä lumevaikutus vai todellinen apu, mutta pää on ollut ihan skarppi ja huonot olot nopeasti ohimeneviä. Ehkä uskaltaudun pian taas kuntosalillekin - olen pitänyt muutaman viikon taukoa, kun niska meni yhtäkkiä treenauksen jälkeen pariksi päiväksi ihan jumiin ja oli tosi paha olo. Kuitenkin se punttiksella käynti olis ennen kaikkea selän takia tosi tärkeetä...

Toivon, että niskavaivat helpottavat siinä vaiheessa, kun kuopus oppii kävelemään (nyt 10 kk) ja kantaminen vähenee. Toisaalta aika pian sen jälkeen meillä tapahtuu kotona vahdinvaihto ja palaan töihin päätteen ääreen. Mitenköhän sitä sitten pärjää? Meillä on onneksi työterveyshuollon järjestämä niska-hartia-selkä-jumppa, jonka voi kaiken lisäksi laskea työajaksi, joten sinne kiiruhdan oitis!

Tällä hetkellä siis ihan hyvät fiilikset...
 
Heissan!!


Mulla on ollut nyt reilut kaksi viikkoa niska aivan tulessa. Tai siis se tuntuu siltä. ikäänkun mun niskassa/kallonpohjassa olis sellainen jännitys ja paine, ja jatkuvasti huomaan että yritän itse hieroa käsilläni niskaa ja kallonpohjaa, että saisin sen inhottavan olon pois. Samoihin aikoihin kun tämä vaiva alkoi, tuli myös sellainen epätodellinen ja sumuinen olo, sekä kamalat keskittymisvaikeudet ja hajamielisyys. herään joka yö siihen, kun puren hampaita yhteen, samoin päivällä puren. Päätä särkee KOKO ajan, ja mikään särkylääke ei kunnolla auta. Myös silmien takaa sellaista paine kipua, samoin näköhäiriöitä ja rajua huimausta.
Tänään kävin läärillä ja diagnoosi: JÄNNITYSNISKA!!!!!!
koskaan aikaisemmin en ole moisista vaivoista kärsinyt, ja olenkin ollut tosi peloissaan että mikä mulla on. Mut nythän se sit selvis.
Lääkäri kirjoitti sirdaludia ja lähetteen fysioterapiaan.


Mut täytyypähän todeta että helvetillinen vaiva tämä on. aiheuttaa suorastaan työkyvyttömyyttä, ja pinnan kireyttä, kun koko ajan päätä ja niskaa särkee :'( :'(
 
Hei.

Minulla on myös diagnosoitu ainakin tuo jännitysniska, vaikkakin olen enemmän tuonne ahdistuksen fyysiset oireet -ketjun puolelle jutellut. Tukirankaongelmista, tai jostain muusta, johtuvia oireita mulla on jatkuva huono ihon tunto käsissä (sekä isovarpaissa :| ), hengenahdistus, tokkuraisuus ja kivut mm. rintakehässä, selässä koko pituudelta, hartioissa ja niskoissa ajoittain, päässä oli kerran päivittäin kuukauden putkeen. Tuo tunnon katoaminen minua eniten on säikäytellyt, mutta pää on kuvattu, eikä pitäisi ms:ää tai kasvaimia löytyä. Jossain myös törmäsin semmoseen hassuun kommenttiin, että tukipohjalliset ovat auttaneet jonkun isovarpaiden herättelyyn, joka oli erittäin lohdullista. Onko kellään muulla täällä jatkuvia tuntohäiriöitä? Siis sellaisia jotka voi mennä vähäsen paremmaksi tai huonommaksi muttei katoa?

Nyt nelisen kertaa olen käynyt fysioterapiassa ja yrittänyt parhaani mukaan päivittäin tehdä terapeutin minulle laatimat liikesarjat ja Oinas äidin iloksi voin kertoa että terapeutti esitteli mulle ainakin yhden tehokkaan liikkeen, jonka vuoksi päänsäryt ilmeisesti lähtivät lähes kokonaan.

Muuten, vaikka mulla on tossa fysioterapiassa tosi aktiivinen ohjelma eikä niinkään paljoa tuota niskojen ja selän käsittelyä, niin yksi päivä kun tuo terapeutti kuitenkin päätti vähän naksutella tuota rintarankaa ja painella kipupisteitä yläselässä ja niskahartiaseudulla niin tuli aika outoja oloja. Näkökenttä mm. täyttyi semmoisilla violeteilla ja vihreillä "kentillä" ja päästä otti ihan älyttömästi. Ilmeisesti tuo huimaus on ihan normaalia käsittelyn jälkeen, mutta onko tuollaista näköefektien muuttumista tapahtunut kellään muulla täältä niksauttelun yhteydessä? Normaalisti mulla on vain näkökenttä rakeinen ja seinät ikäänkuin hengittää.
 
kau
en oo pitkään aikaan käynyt tällä palstalla mutta nyt ajattelin kirjoittaa niskastani.
minulla on siis nämä vaivat olleet jo yli vuoden mutta viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet taas tosi kamalia! :( minulla on kasvot puutuneet ja pistelevät (ainoastaan otsa ei ole) sekä vasen puoli kaulasta.vasen puoli niskasta oli eilen kipeä joten kyllä tuo puutuminen varmasti lihaksista johtuu!??voiko hartiajumi aiheuttaa myös hengenahdistuksen tunteen??kuka tietäis?se on kaikista pelottavinta tässä tuon puutumisen ohella!lisäksi minua huimaa helposti nykyään.teillä on monella tuota huimausta myös.inhottavaa olla koko ajan jotenkin vajaa kuntonen :'( .
nämä ahistukset ja kiristykset on siis ollu jo yli vuoden mulla joten soisin jo niiden loppuvan!ikää minulla on huikeat 26 vuotta,mutta onhan tällä palstalla minua nuorempiakin "vaivaisia".toivottavasti me kaikki parannuttas =) . Ois ees joulun ajan hyvä olo_Onnellista joulua kaikille!
 
Ikävä kuulla kau, että sullakin vielä ongelmat jatkuu. Tuntuu että useemmallakin kroonistunut tää 'jännitysniska' tai jotain kun ei meinaa loppua ikinä. Ja tosta hengenahdistuksesta on puhetta paljonkin muutama sivu taakse päin, tuttua touhua.

Toivoisin että lääkäreiden keskuudessa alettaisiin hiljalleen ymmärtämään mikä tämä jännitysniska oikein on. Ei se burana aina auta, jos koskaan.

Ite oon aika solmussa tällä hetkellä, kun työtön ja mahdotonta ottaa oikein mitään työtä vastaan, saati sitten että minua töihin otettaisiin kun kerron ongelmista. Jos en kerro, niin pakottavat tekemään mitä tahansa ja pahimmillaan tulis karenssi, kun ei vaan pysty.
Onneksi masennus on alkanu vähän helpottaan ja olen lähestulkoon vapautunu ms-pelosta, tulee sitten jos on tullakseen, mitä sitä turhia pelätä kun ei se mitään auta.

Todella toivon että voisi vielä joskus tuntea olevansa terve.
 

Yhteistyössä