Ja taas tämä kiusaamisen kulttuuri ...mahtavaa, on meillä viisaita aikuisia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidin blogi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun täytyy varmasti kirjoittaa näin, että osaisitte lukea tekstejäni, muullakin tavoin kuin piru raamattua.

Minä ajattelen tästä asiasta tälla tavalla.
Jos sinä ajattelet jollakin muulla tavalla, se on oikein hieno asia.
Mielelläni haluaisin tietää, miten sinä koet tämän asian.
Luettuasi tekstini, sinun ei tarvitse olla aivopesty. Saat pitää oman mielipiteesi.
Minä haluan mielipiteiden vaihtoa ystävällisessä hengessä.
Toivottavasti se onnistuu, vaikka en ajattelisi samalla tavalla kuin sinä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195278:
Miksi et kirjoita murteellasi, jos se kerran on sulle niin o.k juttu? Koska siihen voisi joku kaltaisesi tarttua ja heittää herjaa?
Koska se on sinulle niin herkkä paikka, niin et halua tuoda sitä itsestäsi julki?

Koska en osaa kirjoittaa murteellani. Olen istunut koulunpenkillä 6- vuotiaasta ja kirjoittanut siitä lähtien siten, ettei murteeni näy kirjoituksessani, koska sellainen olisi vaikuttanut numeroon. Sama jatkui ylä- asteelle, lukioon ja vielä jatko opiskeluun. Myös työni edellyttää tietynlaisen kirjoitusasun käyttämistä.

((( Oli muuten tosi tyhmä pointti, ei millään pahalla )))

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195296:
Minä haluan mielipiteiden vaihtoa ystävällisessä hengessä.
Toivottavasti se onnistuu, vaikka en ajattelisi samalla tavalla kuin sinä.

No mitä mä eilen sun tekstejä luin niin sä kyllä hyökkäsit heti kimppuun jos joku oli sun kans eri mieltä ja käytit vähemmän kaunista tekstiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195278:
Miksi et kirjoita murteellasi, jos se kerran on sulle niin o.k juttu? Koska siihen voisi joku kaltaisesi tarttua ja heittää herjaa?
Koska se on sinulle niin herkkä paikka, niin et halua tuoda sitä itsestäsi julki?

Mä kirjootan murteella, mutta ei mulla todellakaa tullu tuollaaset kysymykset mieleen sellaasista jotka ei murteella kirjoota. Vähä kummastelen, että nuo on ne asiat jotka tuli ekana mieleen...

Niin, asiathan menee vituksi, kun ihmisellä ei ole suhteellisuuden tajua.

Miksi se, jolla on R- vika, ei voi yrittää ymmärtää niitä, joita se joskus naurattaa, että se vaan naurattaa. Ne ei ole tottuneet siihen ja se on vika, jota ei voi piilottaa ja se kuuluu aina, kun avaat suusi. Sehän tulee niille tuntemattomille aina täysin puuntakaa.
Ihan sama, jos jollain tippuu housut keskellä katua. Sori, mutta kyllä se mua naurattaa.

Mitä kaikki suomalaiset sketsit sitten on? Eikö niissä juuri parodioida jonkun henkilöhahmolla tai vioilla? Hiustyylillä tai pukeutumisella?

Onhan se ihan fiksua ottaa muiden tunteet huomioon. Tottakai. Mutta nä "kiusattujen" odotukset alkaa mennä aika kohtuuttomuuksiin, kun loukkaannutaan siitä, että joku muu niistää nenänsä naapurissa.

Huumori on justiinsa hienoa siis just sellanen satu mikä on tavallaan fantasiaa :)

eikä liity henkilöhahmoihin todellisuudessa. Tai itse tykkään sellasesta on se tavallaan omasta mielestä tyylikästä ja ei oo niin junnaavaa toistoa vaan rajattomuutta mielikuvituksissa :)

[QUOTE="friday";30195277]Elämä on aika mustavalkoista jos ei voi pyytää anteeksi kun vain silloin kun on 100% varmasti tehnyt jotakin väärää. Minusta monessakaan tilanteessa ei ole tehty väärin vaan oltu typeriä joko tahtoen tai tahtomattaan ja jätetty se toisen tilanne huomioimatta.[/QUOTE]

Mun nähdäkseni typeryyttä voi pyytää anteeksi. Kuten sitä, että on tehnyt tahattomasti jotain väärää.
Ongelmahan on se, että kun on ihan sama mitä me tehdään, niin se loukkaa jotakuta. Aina on joku, joka loukkaantuu.
Pyytäisitkö sä anteeksi, jos sun naapurisi flippaisi, kun sä grillaat sun omalla pihalla?
Pyytäisitkö sä anteeksi sitä, että jouduit vetämän vessan yöllä kerrostaloasunnossasi?

Ongelmahan on se, että noissa tilanteissa olisi tyhmää pyytää anteeksi, koska todennäköisesti sä tulet tekemään saman jutun uudelleen ja uudelleen. Miksi sä siis antaisit sille vastapuolelle käsityksen, että sä olet tehnyt jotain väärää, kun sä et ole kuitenkaan niin tehnyt? Silloinhan sun pitäis pyytää koko kesä anteeksi sun naapurilta, kun se loukkaantuu sun grillaamisesta. Eikö se anteeksipyyntökin ole jo silloin täysin merkityksetön?

Ylipäätään mua ahdistaa anteeksipyytely tarkoittamatta sitä oikeasti. Pyydetään vaan muodon vuoksi anteeksi.

Jos on eriävä mielipide, miksei sitä osaa esittää ystävällisellä keskustelutyylillä. Esim. ((( Oli muuten tosi tyhmä pointti, ei millään pahalla ))) == ((( Pointtisi ei mielestäni ollut kovin hyvä )))

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
No mitä mä eilen sun tekstejä luin niin sä kyllä hyökkäsit heti kimppuun jos joku oli sun kans eri mieltä ja käytit vähemmän kaunista tekstiä.

Pyydän anteeksi jos olen loukannut sinua. Ei ollut tarkoitus. En ole täydellinen, jos tulee jotain kiihkeää vastaan, voin unohtaa käytöstavat. Mutta kuten jo sanoin, pyydän anteeksi, vaikka en millään muista kommentoineeni sinun kommentoimaasi.

Huumori on justiinsa hienoa siis just sellanen satu mikä on tavallaan fantasiaa :)

eikä liity henkilöhahmoihin todellisuudessa. Tai itse tykkään sellasesta on se tavallaan omasta mielestä tyylikästä ja ei oo niin junnaavaa toistoa vaan rajattomuutta mielikuvituksissa :)

Mutta, on aina olemassa se tyyppi, josta se henkilöhahmo on muokattu.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195323:
Pyydän anteeksi jos olen loukannut sinua. Ei ollut tarkoitus. En ole täydellinen, jos tulee jotain kiihkeää vastaan, voin unohtaa käytöstavat. Mutta kuten jo sanoin, pyydän anteeksi, vaikka en millään muista kommentoineeni sinun kommentoimaasi.

En mä kyllä ittestäni kirjoottanu. Mähän kirjootin JOKU.

Miksi se, jolla on R- vika, ei voi yrittää ymmärtää niitä, joita se joskus naurattaa, että se vaan naurattaa. Ne ei ole tottuneet siihen ja se on vika, jota ei voi piilottaa ja se kuuluu aina, kun avaat suusi. Sehän tulee niille tuntemattomille aina täysin puuntakaa.

Kumpi on helpompaa ja korrektimpaa, opetella olemaan nauramatta R-vialle vai höröttää avoimesti ja odottaa että toinen vain ymmärtää?
Minusta toinen käyttäytymismalli kuuluu ala-asteelle jossa vasta opetellaan tapoja ja toinen sitten kuuluu niille jotka ovat jo oppineet.

Joskus tietysti lipsahtaa ja sitten korjataan - ei siinä sen kummempaa. Toisille se korjaaminen on vaikeampaa (minulle) ja toisille helpompaa.

Otetaanhan ulkomaillekin lähtiessä hieman selvää siitä miten siellä tulee käyttäytyä ettei tulisi loukanneeksi paikallisia.

Aloituksessa oli kyllä minun mielestäni ihan asiaa. Ajattelen, että vanhempien tehtävä on kyllä neuvoa lapsilleen, kuinka toimia kiusaamistapauksissa. Omassa lapsuudessa, liki 40v sitten, ajateltiin usein, että kyllä ne lapset asiansa ratkovat, parempi kun ei aikuiset puutu. Onneksi nyt on toisin, ja kiusaamiseen ainakin yritetään puuttua. Näin minä ajattelen.

Ja kyllä minä olen pienestä saakka opettanut omalle, ettei ole rohkeutta olla mukana joukossa kiusaamassa. Rohkeutta on puolustaa silloin, kun toinen sitä tarvitsee. Omassa työssäkin tulee vastaan tilanteita, joissa aikuisena joutuu miettimään kuinka puuttua jos joku jää toistuvasti yksin ryhmätöissä. harjoituksissa jne.

Ja sitäkin mieltä olen, että aikuiset(kin) osaavat kiusata toisiaan, esimerkiksi työpaikoilla. Ja niin ovelasti, että siihen oikeasti voi olla vaikeaa puuttua.

• Tykkää
[QUOTE="friday";30195335]Kumpi on helpompaa ja korrektimpaa, opetella olemaan nauramatta R-vialle vai höröttää avoimesti ja odottaa että toinen vain ymmärtää?
Minusta toinen käyttäytymismalli kuuluu ala-asteelle jossa vasta opetellaan tapoja ja toinen sitten kuuluu niille jotka ovat jo oppineet.

Joskus tietysti lipsahtaa ja sitten korjataan - ei siinä sen kummempaa. Toisille se korjaaminen on vaikeampaa (minulle) ja toisille helpompaa.

Otetaanhan ulkomaillekin lähtiessä hieman selvää siitä miten siellä tulee käyttäytyä ettei tulisi loukanneeksi paikallisia.[/QUOTE]

En mä nyt puhunut mistään avoimesta höröttämisestä.
Kuten sanoin, kun tuo vika tulee puun takaa, niin se on yllättävä. Yllättävissä tilanteissa reagoi. Eikö sua muka naurata, jos joltain tippuu yllättäen housut keskellä katua?

Kohteliaisuus on muodollista.

On huonotapaista "päästää" itsensä puuttumaan asioihin jotka ovat arkoja( oletan että aikuisen pitäisi tietää olla kommentoimatta "erikoisuuksia").

Tässä varmasti vaikuttaa kaikille oma henkilöhistoria ja lapsena saatu kasvatus.

Minua ei saa nauramaan ihmisten puhevika tai muukaan "hauskavika". Ajattelen että ne ihmiset ovat eläneet sen kanssa ja monelle se voi olla tosi kipeä juttu.
On eri jos hän itse tekee itsestään huumoria, räkättää päälle kun puhuu väärin, silloin hän itse on osoittanut että tälle voi nauraa.

Siihen perustuu koomikkojen itseironia. He itse kertovat kuulijalle, mille heissä saa nauraa ja mikä on huumoria heistä, jolle nauretaan yhdessä.
Yleisö ei naura ja heitä tomaateilla esiintyjää, kysellen perään, missä on itseironiasi..sähän oot esiintyjä!?

• Tykkää
Reactions: Plum
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195358:

On huonotapaista "päästää" itsensä puuttumaan asioihin jotka ovat arkoja( oletan että aikuisen pitäisi tietää olla kommentoimatta "erikoisuuksia").

Tässä varmasti vaikuttaa kaikille oma henkilöhistoria ja lapsena saatu kasvatus.

Minua ei saa nauramaan ihmisten puhevika tai muukaan "hauskavika". Ajattelen että ne ihmiset ovat eläneet sen kanssa ja monelle se voi olla tosi kipeä juttu.
On eri jos hän itse tekee itsestään huumoria, räkättää päälle kun puhuu väärin, silloin hän itse on osoittanut että tälle voi nauraa.

Siihen perustuu koomikkojen itseironia. He itse kertovat kuulijalle, mille heissä saa nauraa ja mikä on huumoria heistä, jolle nauretaan yhdessä.
Yleisö ei naura ja heitä tomaateilla esiintyjää, kysellen perään, missä on itseironiasi..sähän oot esiintyjä!?
se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195358:

Eikö sulle ole mukamas koskaan käynyt niin, että olet tahattomasti naurahtanut tai vähintäänkin pidättänyt nauruasi jonkun "erikoisuuden" tai "omituisuuden" vuoksi.

Mikäli et ymmärtänyt, eti pointtini ollut, että kaikille voi nauraa ja kaikkien vikoihin tai ominaisuuksiin tulee aina puuttua ja nauraa hervottomasti. Joskus kuitenkin niin käy, vaikkei toisen mieltä haluaisi pahoittaa eikä todellakaan suhtaudu tähän erikoisen vian omaavaan henkilöön mitenkään alentavasti tai yritä nöyryyttää häntä.

Mikäli sinä et ole koskaan, vahingossakaan meinannut revetä tai revennyt nauramaan haluamattasi jonkun omituisuudelle, niin hallitset kerrassaan hyvin itsesi.
Mä meinaan jokatoinen päivä revetä nauramaan jollekkin. Ja kyllä, tällaista tilannetta voisi toki pahoitella, mutta jotenkin se tekee tilanteesta vielä vaivautuneemman ja pahoittaa vielä enemmän sen toisen mieltä, koska sitä asiaa aletaan vatvomaan ja tehdään siitä isompi numero, kuin se onkaan.

[QUOTE="jaa";30195368]se voi olla sun tyyli tehä kylän ihmisistä parodiaa ite en sitä ymmärrä. Mä tykkään tarinallisesta huumorista joka ei liity oikeisiin ihmisiin tai se on mulle ominainen juttu.[/QUOTE]

Ööö... niin. Oikeastaan jokainen romaani, novelli tai komedia- pätkä pohjautuu johonkin todelliseen.
En tee komiikkaa, joten en parodioi muita.

Eikö sulle ole mukamas koskaan käynyt niin, että olet tahattomasti naurahtanut tai vähintäänkin pidättänyt nauruasi jonkun "erikoisuuden" tai "omituisuuden" vuoksi.

Mikäli et ymmärtänyt, eti pointtini ollut, että kaikille voi nauraa ja kaikkien vikoihin tai ominaisuuksiin tulee aina puuttua ja nauraa hervottomasti. Joskus kuitenkin niin käy, vaikkei toisen mieltä haluaisi pahoittaa eikä todellakaan suhtaudu tähän erikoisen vian omaavaan henkilöön mitenkään alentavasti tai yritä nöyryyttää häntä.

Mikäli sinä et ole koskaan, vahingossakaan meinannut revetä tai revennyt nauramaan haluamattasi jonkun omituisuudelle, niin hallitset kerrassaan hyvin itsesi.
Mä meinaan jokatoinen päivä revetä nauramaan jollekkin. Ja kyllä, tällaista tilannetta voisi toki pahoitella, mutta jotenkin se tekee tilanteesta vielä vaivautuneemman ja pahoittaa vielä enemmän sen toisen mieltä, koska sitä asiaa aletaan vatvomaan ja tehdään siitä isompi numero, kuin se onkaan.

Nauruun purskahtaminen tai sen pidättäminen on mun mielestä kaksi ihan eri asiaa. Eihän sille mitään voi, jos jokin asia toisessa huvittaa, mutta kyllä aikuisen (ja jo suhteellisen nuoren lapsenkin) pitäisi pystyä hillitsemään itsensä ja nauraa räköttää jossakin muualla, kuin ko. ihmisen lähellä. Oikeastaan ihan nuoret lapset outouden nähdessään ovat vain uteliaita, se sitten muokkaa niitä, miten vanhempi uteluihin vastaa, opettaako nauramaan vai jotain muuta?

• Tykkää
Se, että mä koen esim. R- vian kauheen huvittavana ja alkaa helposti naurattamaan tai joskus jopa tahattomasti jostain syystä matkin R- vikaa, ei ole mielestäni kiusaamista. En mä sitä ihmistä huonona pidä. Mua vaan naurattaa joku sen ominaisuus. Ihan samalla lailla vaikkapa mun murteelle on naurettu, muttei mulle ole hittovie tullut mieleenkään ottaa siitä itseeni.

Oletko sinä ihan tosissasi? Ja ihan tahtomattasi matkit R-vikaa... Ihmisen kanssa saa nauraa jollekin hänen ominaisuudelleen, mutta luulisi sen nyt olevan aikuiselle ihmiselle selvää, ettei toisen puutteille saa yksipuolisesti naureskella. Murre on sitä paitsi eri asia kuin R-vika, murrehan on vain yksilöllinen ominaisuus ilman negatiivista kaikua, mutta R-vika on jo nimitykseltään "vika" jota yritetään useimmiten korjata, joten ihmiselle se voi olla hyvinkin herkkä paikka. Toisin kuin murre. Eikä toki murteenkaan perusteella ketään saa kiusata, mutta sitä voi vapaammin kommentoida kuin ääntämisvirhettä.

En minä ole sitä mieltä, että vain toisen osapuolen kokemus merkitsisi ja kiusaamiseksi voitaisiin sen perusteella luokitella myös käytös, joka on yleisten normien mukaan täysin hyväksyttävää. Otetaanpa tämä sininen huppari esimerkiksi.

Jos lapsen hupparia tai sen väriä haukutaan rumaksi, ehkä samalla jopa sille naureskellen, kyse on selvästä kiusaamisesta.

Jos taas lapsen kaveri sanoo lapselle, "minun mielestäni sininen on ruma väri" ja toinen pahoittaisi siitä mielensä, en silti ihan suoranaiseksi kiusaamiseksi tuota luokittelisi. Mielipiteensä tuohon tyyliin laukova lapsi kaipaisi kuitenkin opetusta siitä, millä tavalla ja missä tilanteessa niitä mielipiteitä on soveliasta julistaa, koska tuollainen on epäkohteliasta ja voi mahdollisesti pahoittaa toisen mielen, vaikka ei olisikaan tarkoitus kiusata. Toistuessaan tuontyylinen kommentointi voisi olla ihan tarkoituksellistakin kiusaamista, ensimmäisellä kerralla menisi ajattelemattomuuden piikkiin.

Mutta jos kommentti olisikin vain sellainen, että toisella lapsella on punainen huppari ja hän sanoisi "minä tykkään enemmän punaisesta väristä" ja toinen siitäkin pahoittaisi mielensä, en vaatisi "kiusaajalta" anteeeksipyyntöä enkä häntä edes puhutteluun ottaisi, vaan olisi olennaisempaa keskittyä siedättämään mielensä pahoittanutta siihen, että kaikki eivät voi olla hänen kanssaan samaa mieltä ja erilaiset mielipiteet ovat sallittuja.

Oletko sinä ihan tosissasi? Ja ihan tahtomattasi matkit R-vikaa... Ihmisen kanssa saa nauraa jollekin hänen ominaisuudelleen, mutta luulisi sen nyt olevan aikuiselle ihmiselle selvää, ettei toisen puutteille saa yksipuolisesti naureskella. Murre on sitä paitsi eri asia kuin R-vika, murrehan on vain yksilöllinen ominaisuus ilman negatiivista kaikua, mutta R-vika on jo nimitykseltään "vika" jota yritetään useimmiten korjata, joten ihmiselle se voi olla hyvinkin herkkä paikka. Toisin kuin murre. Eikä toki murteenkaan perusteella ketään saa kiusata, mutta sitä voi vapaammin kommentoida kuin ääntämisvirhettä.

En minä ole sitä mieltä, että vain toisen osapuolen kokemus merkitsisi ja kiusaamiseksi voitaisiin sen perusteella luokitella myös käytös, joka on yleisten normien mukaan täysin hyväksyttävää. Otetaanpa tämä sininen huppari esimerkiksi.

Jos lapsen hupparia tai sen väriä haukutaan rumaksi, ehkä samalla jopa sille naureskellen, kyse on selvästä kiusaamisesta.

Jos taas lapsen kaveri sanoo lapselle, "minun mielestäni sininen on ruma väri" ja toinen pahoittaisi siitä mielensä, en silti ihan suoranaiseksi kiusaamiseksi tuota luokittelisi. Mielipiteensä tuohon tyyliin laukova lapsi kaipaisi kuitenkin opetusta siitä, millä tavalla ja missä tilanteessa niitä mielipiteitä on soveliasta julistaa, koska tuollainen on epäkohteliasta ja voi mahdollisesti pahoittaa toisen mielen, vaikka ei olisikaan tarkoitus kiusata. Toistuessaan tuontyylinen kommentointi voisi olla ihan tarkoituksellistakin kiusaamista, ensimmäisellä kerralla menisi ajattelemattomuuden piikkiin.

Mutta jos kommentti olisikin vain sellainen, että toisella lapsella on punainen huppari ja hän sanoisi "minä tykkään enemmän punaisesta väristä" ja toinen siitäkin pahoittaisi mielensä, en vaatisi "kiusaajalta" anteeeksipyyntöä enkä häntä edes puhutteluun ottaisi, vaan olisi olennaisempaa keskittyä siedättämään mielensä pahoittanutta siihen, että kaikki eivät voi olla hänen kanssaan samaa mieltä ja erilaiset mielipiteet ovat sallittuja.

Osasit hienosti esittää sen mitä yritin. Kiitos :heart:

Yhteistyössä