Ja taas tämä kiusaamisen kulttuuri ...mahtavaa, on meillä viisaita aikuisia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidin blogi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletko sinä ihan tosissasi? Ja ihan tahtomattasi matkit R-vikaa... Ihmisen kanssa saa nauraa jollekin hänen ominaisuudelleen, mutta luulisi sen nyt olevan aikuiselle ihmiselle selvää, ettei toisen puutteille saa yksipuolisesti naureskella. Murre on sitä paitsi eri asia kuin R-vika, murrehan on vain yksilöllinen ominaisuus ilman negatiivista kaikua, mutta R-vika on jo nimitykseltään "vika" jota yritetään useimmiten korjata, joten ihmiselle se voi olla hyvinkin herkkä paikka. Toisin kuin murre. Eikä toki murteenkaan perusteella ketään saa kiusata, mutta sitä voi vapaammin kommentoida kuin ääntämisvirhettä.

En minä ole sitä mieltä, että vain toisen osapuolen kokemus merkitsisi ja kiusaamiseksi voitaisiin sen perusteella luokitella myös käytös, joka on yleisten normien mukaan täysin hyväksyttävää. Otetaanpa tämä sininen huppari esimerkiksi.

Jos lapsen hupparia tai sen väriä haukutaan rumaksi, ehkä samalla jopa sille naureskellen, kyse on selvästä kiusaamisesta.

Jos taas lapsen kaveri sanoo lapselle, "minun mielestäni sininen on ruma väri" ja toinen pahoittaisi siitä mielensä, en silti ihan suoranaiseksi kiusaamiseksi tuota luokittelisi. Mielipiteensä tuohon tyyliin laukova lapsi kaipaisi kuitenkin opetusta siitä, millä tavalla ja missä tilanteessa niitä mielipiteitä on soveliasta julistaa, koska tuollainen on epäkohteliasta ja voi mahdollisesti pahoittaa toisen mielen, vaikka ei olisikaan tarkoitus kiusata. Toistuessaan tuontyylinen kommentointi voisi olla ihan tarkoituksellistakin kiusaamista, ensimmäisellä kerralla menisi ajattelemattomuuden piikkiin.

Mutta jos kommentti olisikin vain sellainen, että toisella lapsella on punainen huppari ja hän sanoisi "minä tykkään enemmän punaisesta väristä" ja toinen siitäkin pahoittaisi mielensä, en vaatisi "kiusaajalta" anteeeksipyyntöä enkä häntä edes puhutteluun ottaisi, vaan olisi olennaisempaa keskittyä siedättämään mielensä pahoittanutta siihen, että kaikki eivät voi olla hänen kanssaan samaa mieltä ja erilaiset mielipiteet ovat sallittuja.

Olen kanssasi samaa mieltä tuosta kiusaamispuolesta.

Ja kyllä, minä saatan tahtomattani matkia R- vikaa. Tai joskus muinoin ystävälläni oli tapana näkyvästi räpäyttää silmiään, minäkin huomasin tekeväni niin hetken kuluttua. Itse näen R- vian ominaisuutena, aivan kuten murteenkin. R- vikakin on korjattavissa, monia ei vaan jaksa kiinnostaa, mikä ei siis häiritse minua mitenkään.

Ja ei, en tarkoittanut jatkuvaa naureskelua jonkun puhevialla, mutta joskus yllättävissä tilanteissa tahaton naurahdus kyllä voi päästä. Nauran myös itselleni yllättävissä tai tahattomissa tilanteissa.

Ja ei, en missään nimessä puolusta kiusaamista. Se on kamalaa ja julmaa. Edelleen, koitan puhua siitä, miten turhauttavaa on tehdä kaikesta kiusaamista. Jos mä nyt tahattomasti naurahdan yllättävässä tilanteessa, niin ei se mun mielestä ole kiusaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195323:
Pyydän anteeksi jos olen loukannut sinua. Ei ollut tarkoitus. En ole täydellinen, jos tulee jotain kiihkeää vastaan, voin unohtaa käytöstavat. Mutta kuten jo sanoin, pyydän anteeksi, vaikka en millään muista kommentoineeni sinun kommentoimaasi.

Sen lisäksi että henkilöt täällä sallivat toisten kiusaamisen ja osallistuvat siihen itse tai kiusaavat oikein porukalla..kiusataan myös koulussa.

Ja rapa lentää. NIIN kauan kuin yksikin ihminen ajattelee, että voi kiusata yhtään millään tavalla, olemalla pisteliäs, hyökkäämällä, osoittelemalla...niin tulee olemaan lapsenne. Tapa on opittu.
Aamen.

Muista itsekin tuo antamasi selitys omalle käytöksellesi "kiihkeydessä unohdetuista käytöstavoista" seuraavan kerran kun tulet kirjoittamaan palstalaisista tuohon tyyliin mitä tuohon olen lainannut.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Sen lisäksi että henkilöt täällä sallivat toisten kiusaamisen ja osallistuvat siihen itse tai kiusaavat oikein porukalla..kiusataan myös koulussa.

Ja rapa lentää. NIIN kauan kuin yksikin ihminen ajattelee, että voi kiusata yhtään millään tavalla, olemalla pisteliäs, hyökkäämällä, osoittelemalla...niin tulee olemaan lapsenne. Tapa on opittu.
Aamen.

Muista itsekin tuo antamasi selitys omalle käytöksellesi "kiihkeydessä unohdetuista käytöstavoista" seuraavan kerran kun tulet kirjoittamaan palstalaisista tuohon tyyliin mitä tuohon olen lainannut.

Vaikka sen itse tajuaisikin uutena "tulokkaana", miten sen saa kaikkien palstalaisten jakeluun (uusien ja vanhojen)? Ja eikö joka ikinien palstalle kirjoittaja ole palstalainen? Vai omistaako joku tietty ryhmä tämän paikan?

Ihan yleisesti sanoen, minun mielestäni fyysisestä viasta tai vaivasta pilkkaaminen (puhevika, fyysinen poikkeavuus tms.) on melkeimpä julmuutta. Eritoten tuollaisista asioista kiusaamisesta olen omalle paljon puhunut. Tyttö oli ysillä tukioppilaana, ja paljon tukivat pienempää oppilasta jolla oli puhehäiriö. Alakoulussa asiasta ilmeisimmin oli kiusattu aika lailla.

Vaikka sen itse tajuaisikin uutena "tulokkaana", miten sen saa kaikkien palstalaisten jakeluun (uusien ja vanhojen)? Ja eikö joka ikinien palstalle kirjoittaja ole palstalainen? Vai omistaako joku tietty ryhmä tämän paikan?

Kirjoitukseni oli vain Äidin blogille tarkoitettu joka kyllä tietää mitä siinä kirjoitan. En näe tarpeelliseksi muiden (varsinkin sellaisten jotka eivät ymmärrä mistä on kyse) kanssa sitä lähteä analysoimaan.

Mä kiusasin pienenä, musta se oli kertakaikkiaan mukavaa, mulla ei tullut mieleenkään, että toisesta tuntuu pahalta. En tiedä miksi käyttäydyin niin, mutta lopetin sen vitosella..Silloin heräsin omaan paskamaisuuteeni. Yläaste oltiin porukalla hyvässä hengessäm myös nämä minun "uhrit".

Opettaja, vanhemmat ym ei olisi voineet ikinä eikä koskaan kuvitella kuinka ilkeä olin.
Kaduttaa, Mitein sitä usein.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
[QUOTE="sipsi";30195552]Ihan yleisesti sanoen, minun mielestäni fyysisestä viasta tai vaivasta pilkkaaminen (puhevika, fyysinen poikkeavuus tms.) on melkeimpä julmuutta. Eritoten tuollaisista asioista kiusaamisesta olen omalle paljon puhunut. Tyttö oli ysillä tukioppilaana, ja paljon tukivat pienempää oppilasta jolla oli puhehäiriö. Alakoulussa asiasta ilmeisimmin oli kiusattu aika lailla.[/QUOTE]

Olen aivan samaa mieltä. Asia on kuitenkin niin, että joskus jokin fyysinen ominaisuus yllättäen esiintyvänä on huvittava.
Jos nyt tietää, että työtoverin toinen jalka on 5 cm lyhyempi, niin ei se minusta ole mitenkään huvittavaa tai huomion arvoista. Jos aivan mieletön adonis istuu vaikkapa pankissa edessäsi pöydän takana ja olet aivan hullaantunut sen upeisiin kasvoihin, se nousee ylös ja lähtee kävelemään silleen hassusti tai päräyttää ilmoille oikein kunnon pärisevän RRRRn. Niin onhan se huvittavaa, joskus tahattomasti sitä saattaa naurahtaa.

Mutta olen samaa mieltä kanssasi. Ketään ei tulisi kiusata fyysisen vian, varallisuuden tai minkään muunkaan piirteen takia.

Oman kokemukseni mukaan "spontaanisti naureskelu" muiden vioista tai omituisuuksista vähenee radikaalisti, kun tutkiskelee jonkin aikaa tapaa, jolla arvostaa ja kunnioittaa muita ihmisiä. Mitä syvemmin on peruskunnioitus ja arvostus puhdasta ihmisarvoa kohtaan, sitä vähemmän muiden omituisuudet, viat tai puutteet sen enempää naurattavat kuin kiinnittävät huomiota.

• Tykkää
Mä kiusasin pienenä, musta se oli kertakaikkiaan mukavaa, mulla ei tullut mieleenkään, että toisesta tuntuu pahalta. En tiedä miksi käyttäydyin niin, mutta lopetin sen vitosella..Silloin heräsin omaan paskamaisuuteeni. Yläaste oltiin porukalla hyvässä hengessäm myös nämä minun "uhrit".

Opettaja, vanhemmat ym ei olisi voineet ikinä eikä koskaan kuvitella kuinka ilkeä olin.
Kaduttaa, Mitein sitä usein.

Kiitos valtavasta rohkeudestasi. On rohkeaa sanoa jotain tällaista ääneen.
Kiitos.

Pyysin itse anteeksi yhdeltä luokkalaiseltani jota kiusasin kun olin 9.v. Hän ei tuntunut muistavan, mutta ajattelin että hän ei ehkä halunnut muistaa. Pyysin anteeksi useaan kertaan. Oli paha olla sen asian kanssa. En tiedä oliko siitä apua, mutta itse koin että jos vaadin lapseltani käytöstä, on osattava itsekin käyttäytyä.

Viimeksi muokattu:
Oman kokemukseni mukaan "spontaanisti naureskelu" muiden vioista tai omituisuuksista vähenee radikaalisti, kun tutkiskelee jonkin aikaa tapaa, jolla arvostaa ja kunnioittaa muita ihmisiä. Mitä syvemmin on peruskunnioitus ja arvostus puhdasta ihmisarvoa kohtaan, sitä vähemmän muiden omituisuudet, viat tai puutteet sen enempää naurattavat kuin kiinnittävät huomiota.

Hmmm. Voi olla. En oletusarvoisesti kunnoita ketään. Mikä ei siis tarkoita sitä, että olisin ihmisille epäkohtelias tai tökerö tahallisesti.

En ojenna vaan sanon kun on asiaa mutta ei sinun sitä tarvitse ymmärtää. :) Ja sanoin sen tässä ketjussa koska tässä oli Äidin blogin selitys omaan töykeyteensä/ilkeyteensä samaan aikaan kun itse "ojentaa" muita palstalaisia kiusaamisesta.

Pyydän anteeksi jos olen loukannut sinua. Tavoitteni ei ole täällä kirjoitella muita herjaavia asioita, vaan herättää aitoa keskustelua.
Ja kuten aiemmin ilmaisin, se mikä sinun historiassasi on kiusaamista, se ei minulle sitä ole.
Pidän tärkeänä sanoa suoraan, tuo on kuisaamista, mikäli niin koen. Jos koet, että kirjoitan sinua loukkaavasti tai asioita jotka loukkaavat sinua, olet vapaehtoinen poistumaan. Näiden lueskeluun ei ole kukaan sinua tai muitakaan velvoittanut.

Olen todella pahoillani, mikäli jostakin olet loukkantunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195668:
Pyydän anteeksi jos olen loukannut sinua. Tavoitteni ei ole täällä kirjoitella muita herjaavia asioita, vaan herättää aitoa keskustelua.
Ja kuten aiemmin ilmaisin, se mikä sinun historiassasi on kiusaamista, se ei minulle sitä ole.
Pidän tärkeänä sanoa suoraan, tuo on kuisaamista, mikäli niin koen. Jos koet, että kirjoitan sinua loukkaavasti tai asioita jotka loukkaavat sinua, olet vapaehtoinen poistumaan. Näiden lueskeluun ei ole kukaan sinua tai muitakaan velvoittanut.

Jotenkin vaan kaksinaismoralistista, että sä olet valmis tuomitsemaan minut siksi, että saatan yllättyä jossakin tilanteessa esim. jonkun puheviasta ja naurahdan.

Sensijaan on ihan ok, että sinä voit kiivastuessasi olla ilkeä ja puhua mitä sylki suuhun tuo, kunhan pyydät sitä jälkikäteen anteeksi.
Sinusta siis kaikkien muiden tulee hillitä itsensä ja tahattomat reaktionsa, mutta sinulla on oikeus käyttäytyä miten sattuu?

Jotenkin vaan kaksinaismoralistista, että sä olet valmis tuomitsemaan minut siksi, että saatan yllättyä jossakin tilanteessa esim. jonkun puheviasta ja naurahdan.

Sensijaan on ihan ok, että sinä voit kiivastuessasi olla ilkeä ja puhua mitä sylki suuhun tuo, kunhan pyydät sitä jälkikäteen anteeksi.
Sinusta siis kaikkien muiden tulee hillitä itsensä ja tahattomat reaktionsa, mutta sinulla on oikeus käyttäytyä miten sattuu?

toimintaa havainnoillistamista esimerkin avulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195668:

Ei sinun minulta tarvitse pyytää anteeksi. Muistutin sinun vain jotta seuraavalla kerralla et niin kärkkäänä ole toisille ilkeilemässä vaan muistat itsekin "omat oppisi" joita auliisti muille jakelet. Jään seuraamaan tapahtuuko näin. :)

Mitä tuolla mustatulla tarkoitat?

Eikö sua muka naurata, jos joltain tippuu yllättäen housut keskellä katua?

Riippuu tilanteesta ja siitä miten henkilö asiaan suhtautuu.

Jos kyseessä on teekkari Mannerheiminkadulla kello 2:00, joka huutaa tapahtuman perään että eikö ookin hienot kalsarit. Mä voin ottaa nekin nekin pois jos haluatte. Kyllä, luulen että nauraisin katketakseni. Enkä usko että siitä kukaan pahoittaisi mieltänsä.

Jos taas kyseessä on vähän ujompi kaveri keskellä normaalia iltapäiväruuhkaa joka vaan vetää vaan nopeasti housut takaisin ja näyttää siltä muistaa tapahtuman seuraavan 1/2 vuoden ajan joka päivä, niin tekisin kaikkeni etten nauraisi.

Minun täytyy olla välillä varovainen, koska olen ilmeisesti sen verran vakavan oloinen kaveri että joskus leikin laskun jälkeen ovat vähän tuntemattomammat ihmiset tulleet huolestuneena kyselemään että olinko tosissani. Joopa joo - vähän on matkaa vielä Hedbergin Samiin.... Voi kökkö.

• Tykkää
Ja saat seurata ihan rauhassa. En esitä mitään, oikeasti ajattelen näin. En ole täydellinen minäkään, mutta pyrin hillitsemään itseni. Pyrin siihen että viestin lähtökohtaisesti positiivisen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195784:
? ei ole mikään mustattu.. ainakaan tahallisesti..

Minä mustasin kirjotuksestasi kohdan jota en ymmärtänyt ja kysyin mitä sillä tarkoitit. Nyt se lause on copypastettu myös tuohon alle.

Mitä tuolla lauseella tarkoitat?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195788:
Ja saat seurata ihan rauhassa. En esitä mitään, oikeasti ajattelen näin. En ole täydellinen minäkään, mutta pyrin hillitsemään itseni. Pyrin siihen että viestin lähtökohtaisesti positiivisen kautta.

Ja kuten minä sanoin niin pidä myös sinä mielessäsi nämä opit joita meille jaat niin kaikkien on mukavampi täällä keskustella. Koska tähän mennessä eriäviin mielipiteisiin et ole vastannut kovinkaan "positiivisen kautta" mutta nyt toivottavasti tulee muutos.

Ja todella, kukaan ei ole täydellinen.

Ja kuten minä sanoin niin pidä myös sinä mielessäsi nämä opit joita meille jaat niin kaikkien on mukavampi täällä keskustella. Koska tähän mennessä eriäviin mielipiteisiin et ole vastannut kovinkaan "positiivisen kautta" mutta nyt toivottavasti tulee muutos.

Ja todella, kukaan ei ole täydellinen.

Eli tarkoitatko, että en saa vastata samalla sävyllä takaisin?
Saanko kysyä miksi?

Jos tarkoitat jotakin muuta, osoita minulle missä kohden olen käyttäytynyt huonosti.

Minä mustasin kirjotuksestasi kohdan jota en ymmärtänyt ja kysyin mitä sillä tarkoitit. Nyt se lause on copypastettu myös tuohon alle.

Mitä tuolla lauseella tarkoitat?

Siis kokemushistoriaasi.

ääriesimerkki: lapsi jota on hakattu ei koe kosketusta mielekkääksi, vaikka minä ajattelisin vain silittäväni häntä. Hän kokee kosketuksen, minkä tahansa negatiiviseksi ja vaikka toipuisi kokemastaan, ei koskaan unohda kosketuksen vahingollisuutta.
Tulkitsee kosketusta aina oman historiansa kautta.

eli tätä tarkoitan. Tämä esimerkki oli helpoin tie kertoa mitä tarkoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30195814:
Eli tarkoitatko, että en saa vastata samalla sävyllä takaisin?
Saanko kysyä miksi?

Jos tarkoitat jotakin muuta, osoita minulle missä kohden olen käyttäytynyt huonosti.

Jos joku kritisoi jotain kirjottamaasi asiaa niin ei todella ole fiksua vastata takaisin tyyliin "ole vittupää hiljaa".

Esimerkki (ei tosin ole räikeimmästä päästä vaan on suht iisi esimerkki vielä, törkeämpiäkin löytyy) löytyy ihan siitä ensimmäisestä käymästäni keskustelusta kanssasi joka koski lastenvaatteita.

Kysyt kysymyksen tyyliin että miten voit olla tuomatta itsestäsi leuhkaa mielikuvaa vaikka tykkäät merkkivaatteista yms.

Vastasin täysin asiallisesti kysymykseesi jonka jälkeen sanoit että on se ihme ettei täällä voi asiallisesti keskustella. Vastasin siihen että täysin asiallisesti vastasin kysymykseesi jonka jälkeen kysyit että "mikä minua vaivaa". Jätin asian siihen koska en viitsinyt alentua vastaamaan siihen.

Voin myös kaivaa keskusteluhistoriastasi melkoisesti räikeämpiäkin vastauksia jos niitä tähän haluat mutta näethän ne itsekin lukea ja voit sitä kautta opiskella missä on mennyt vikaan kun ihmiset puhuvat kaksinaismoraalista kohdallasi.

Yhteistyössä