IVF marras/joulukuu

Huomenta!!!
Olen joo ihmetellyt, että tuolla meidän klinikalla siirron ja punktion välissä on aina 2 vrk. eli jos pe punktio, ma siirto ja mulla ma punktio ja torstaina siirto. En tiedä, haluavat kait paremmat chanssit onnistumiseen, mutta samalla porukasta karsiutuu aika lailla alkioita, kun eivät pysy mukana kehityksen vauhdissa.
Marime edelleen on kipuja...
mulla ei ole mitään toiveita tän suhteen. Olen oppinut jo niin hyvin pettymään ja luopumisprossessi hoidoista on meneillään. Vaikka ehkä ensi vuoden lopulla se kolmas kerta sitten tehdään, jos tehdään. Mä en ole onnistunut näillä hoidoilla vielä koskaan ja 4v. ollaan lasta yritetty. 1 keskenmenoon johtanut raskaus oli silloin pari vuotta sitten luonnollisessa kierrossa. Se keskeytyi rv12 (tää on tätä pco:ta kai...)
Niin, kyllähän ne roskiin laittaa täysin huonot alkiot ja tosiaan eivät turhaan niitä pakastele. Näin luulisi. pp1
 
Tervetuloa mukaan Hillevi, ice-78, Gardenia ja marime :hug:

Mithril: Mulla oli pääsyynä lääkkeettömän passin pyytämiseen se, etten halunnut yhtään enempää hormonihoitoja. Toisaalta en oo varma oisko ne edes kysynyt sitä - ite halusin, että eka pas tehdään heti tuoresiirrosta seuraavaan kiertoon ja sanoin samaan hengenvetoon, että kierto on niin säännöllinen, joten voisko sen tehdä ilman muita tukihoitoja kuin Lugeja.

Elämänperhonen: Meidän kaikki kuusi "pakkaslasta" oli 7-8 soluisia ja luokiteltu 3-4 luokkaan. Jokaisessa oli melkein jotain pientä tumaongelmaa (?) Meille ei sen kummemmin selvitetty, mitä se tarkoittaa vaikka kysyttiinkin. Parista alkiosta hävisi sulatuksessa kolmesta neljään solua, mutta se ei kuulemma vaikuta asioihin mitenkään.
Paljon tsemppiä odotteluun :hug:

Täällä alkoi tänään vuotelut ja Puregonit sitten siis huomenissa. Pitää varmaan soitella kohta klinikalle ja varata eka ultrakerta.

 
hei,
Onko teistä kenellekään tehty IVF:ää yli 40-vuotiaana? Minä olen jo tuon rajan ylittänyt... Onko kukaan saanut kela-korvausta, siis yli 40-vuotiaat, IVF:stä? Meissä ei ole vielä todettu mitään vikaa, ja insseistä sain korvauksen. Nyt laskin, että ilman kelan korvausta, IVF-lääkkeet maksavat minimissäänkin 2200 e. Ja mikä ikävintä, jos ei saa 40% kelalta, ei myöskään kelan 627,47 euron vuosikatto kerry näistä lääkkeistä.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!
 
Iltaa! Jatkampas oman tilanteeni pähkäilemistä ja kertomista...eli siis olen vuonna 2005 sairastanut munasarjatulehduksen, jonka vuoksi jouduin sairaalahoitoon ja siinä yhteydessä huomattiin PCO. Samana vuonna toisessa munasarjassa puhkesi kysta, jonka seurauksena jouduin laparoskopiaan ja siinä todettiin endometrioosia. Myöskin vuonna 2005 minulle tehtiin 4 inseminaatiota peräkkäisiin kiertoihin, joista viimeisestä testasin elämäni ensimmäisen plussan joka todettiin myöhemmin tuulimunaraskaudeksi. Toinen plussa saatiin hormoniavusteisella ovulaation induktiolla, ja tästä hoidosta syntyi poikamme :heart: Suurin ongelma meillä on ovuloimattomuus, useimmissa kierroissa sitä ei nähtävästi tapahdu ollenkaan, ja tätä vaivaa Metforem on auttanut kyllä huomattavasti. ja sitten tietenkin nuo keskenmenot, joihin ei vielä lääkettä ole löytynyt. Voin vain kuvitella miten pelottavaa on seuraavan raskauden alkuaika (jos vielä tulen raskaaksi....) sinne np-ultraan asti. Viimeksihän narahdettiin siinä seulaan, ja syystäkin; en koskaan saa tietää mikä vauvassa oli vikana koska syntyessään hän oli ollut jo noin viikon kuolleena ja oli hajonnut jo liikaa kromosomi-tutkimuksia ajatellen. :'( Noh, ensiviikolla ollaan miehen kanssa menossa verikokeisiin, jossa laitetaan meidän kromosomit syyniin.

jahas, nukkumaan kai sitä on joudettava jotta aamulla taas jaksaapi touhuta! Hyvää yötä kaikille!

Gardenia pp2
 
Heippa! Tietääkö joku kenelle on tehty PAS, että kuinka kauan Zumenonia pitää syödä?? Apteekin tätit oli ihmeissään kun mulle oli määrätty kolmesti päivässä ja määrä oli 200kpl!! Joten heidän mielestään tässä tapauksessa tämä lääke ei kuulu enää korvattaviin lääkkeisiin, koska määrältään ylittää jotkut heidän saamansa maxmäärä tiedot.. en oikein ymmärtänyt asiaa. Eli minulle on määrätty aloitettavaksi nyt tokana vuotopäivänä (MENKAT ALKOI VIHDOIN SITTENKIN!!)Zumenon ja sitten ultran jälkeen Lugesteron. Ja niitä on määrätty ihan tolkuton määrä. Lugejakin riittäisi moneksi kuukaudeksi. Onko jollain asiasta tietoa? Reseptistä puuttui joku "sic" -merkintä, joka olisi pitänyt olla, että määrä on normaalista suosituksesta poikkeava. Apteekin täti ei meinannut antaa koko lääkettä, mutta kun sanoin, että MUN ON PAKKO SAADA LÄÄKKEET NYT, koska ne pitää alottaa. Niin antoi sitten, mutta jouduin ne maksamaan, vaikka ne on korvattavia, koska tätä sic-merkintää ei ollut. Tosi sekavaa tämä korvausjuttu..
 
Moikka!
Mä nyt edelleen valitan, kun kerta mahdollisuus on. Mulla on tosi raskas olla. Lämpöä ei kuitenkaan ole 37.5 vain, mutta on vaan niin väsy ja palelee koko ajan, että en ymmärrä. Mitään flunssan oireita ei sinällään ole - mutta mistäs senkin tietää, jos vaikka jip jee sekin tulisi. Samoin edelleen kipuja on, tosin nyt vähemmän. Mä en vaan yksinkertaisesti meinaa jaksaa olla ylhäällä - makaisin vain. pp2, mites muilla piinailijoilla menee? Toivottavasti paremmin.
Tänään tuli dokumentti, jossa muutes mainittiin taas siitä foolihapon tärkeydestä - arvatkaa vaan, tuliko tarve lähteä heti ostamaan....
:(
 
elämänperhonen
katselin mun vanhoja päiväkirja merkintöjä edellisestä icsi-hoidosta jossa mulla oli tulehdus. Niin noi sun oireet on ihan samat mitä mulla silloin oli. Lämpöä oli 37.7 ja olo tosi vetämätön, en muista et maha ois ollu mitenkään mahottoman kipeä. Silloin soitin tays,n niin ne sano et mentävä seinäjoelle päivystykseen ja jos tulehdusarvo yli 30, niin aloitettava antibiootti suoneen. Ja kun menin niin tulehdusarvo oli 53 ja olin osastolla kolme päivää. Et suna menisin käymäs ainakin verikokeissa!!!! Ja sit ne sano tays,sta et sisäkautta ei saa ultraa tehdä missään nimessä!

Oma olo on jo aivan hyvä, tänään olin jo sit töis. Ainoa mikä vaivaa, niin on menkkamainen jomotus mahassa ja selässä :(
Tosta foolihaposta, niin mä alotin syömään noita odottajan vitamiineja mitä multa on jääny edellisestä raskaudesta, niin ne sisältää foolia. Leikitään nyt et ollaan raskaana :D
 
Hei elämänperhonen, en tiedä millä klinikalla käyt, mutta meilläkin oli punktion ja siirron välillä kaks päivää, lääkäri sanoi että voidaan myös toisinaan siirtää pidemmänkin ajan päästä (5pv), jos tarvis. Mutta meillä oli tosiaan sit kahden päivän kuluttua enää jäljellä 1 siirtoon ja 2 meni pakkaseen, muut 9 oli jo siinä vaiheessa heittäny veivinsä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamilla:
Luin tuon viestisi ja oli pakko kysyä et mitenkä se foolihappo on tärkeää ja mitä apua siitä on? Naiselle vai miehelle vai kummallekin? Kaikki apu on kyllä tarpeen.. :headwall:
Foolihappo ja raskaus
Raskautta suunnitteleville sekä raskaana oleville foolihapon saanti on erittäin tärkeää, sillä ennen hedelmöittymistä ja alkuraskauden aikana käytetty foolihappolisä vähentää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön eli NTD:n syntymistä. Suomessa NTD-raskaudet ovat harvinaisia, niiden esiintyvyys on 7,7/10.000 raskautta kohden.



Foolihapposuositus raskautta suunnitteleville Suomessa
Tavalliset raskaudet: 400 µg / vrk. Ravinnosta noin 300 µg
Mahdollinen foolihapon puute alkuraskaudesta: 400 µg foolihappolisä päivässä
Suuri NTD-riski: 4 mg foolihappolisä päivässä



Laita googleen hauksi raskaus+foolihappo, niin saat lisätietoa
 
Mä oon vissiin yksin koneella, muilla on varmaan parempaa tekemistä näin lauanai iltana =)

kris
mulle määrättiin pas,a varten zumenonia 84 tbl. Siirtoon ei koskaan päästy ja mun päiväkirja merkinnät on vajavaisia, mut mulla on täs ohje minkä oon saanu. Siinä lukee et zumenonia 3xpvä 12-14 päivänajan, sit ultra minkä mukaan määrätään luget ja sit siirron jälkeen zumenon vielä 14vrk. Niin ku laskeskelin et siitä ultrasta siirton on n.viikko, niin zumenonia menis n.60tbl. Et kyllä sulle on aikamoinen satsi kirjotettu. Mullekin määrättiin nyt lugeja mahottomasti, mut sain otettua vain sen määrän mitä tarvin raskaustestiin asti. Et sullekin on varmaan määrätty jo valmiiksi jos raskaudut.
 
Marime kiitos! Mun reseptissä ei lue tota aikajaksoa ollenkaan, vaan että 3 krt pvässä zumenon ja määrä oli se 200kpl.. Muistatko, korvattiinko zumenon sulla? Niinkun aiemmin tossa tänään kyselin korvausasiaa, mun reseptistä puuttui "sic", ja oli ongelmia saada koko lääkettä tämän takia. Mutta ei siis korvattu tämän "sic"in puuttumisen takia, vaikka on korvattava lääke..?
 
Mun vanhassa reseptissä ei sic,ä ollu, mut tuossa on jonka nyt sain mahdollista pas,a varten. Ja mä kyl tosta reseptistä ymmärtäisin et oon korvauksen saanu.

Näin luki tohtori.fi=
Sic = Juuri niin!, Merkittynä esim. yleisestä ohjeesta poikkeavan lääkkeen vahvuuden, määrän tai annostuksen perään viestii apteekille, että merkintä on tehty tarkoituksella.

Kyllä sun mies pääsee turhan helpolla, tai kyllä hänkin varmaan asiaa siellä reissussa murehtii. Eikös oo jännää et sä voit tulla raskaaksi, vaikka mies on aivan eri paikassa kuin sinä. Vaikka tää on jo kolmas hoitokierros, niin aina vain tämä nykyajan lääketiede menee multa yli
:D
 
Iltaa! Törmäsin ketjuunne kerätessäni voimia marraskuun lopulla olevaan PAS:iin. Roppakaupalla onnea ja hyviä vointeja teille jokaiselle! Oikeastaan syy, miksi kirjoitan on Krisin ongelmat apteekissa Zumenonien hankinnan suhteen. Kävin tänään itse juuri samoilla ostoksilla :) ja tosi hurjat satsit oli minullekin lääkäri määrännyt. Zumeja oli 280 tablettia ja Lugeja myös tosi iso määrä. En muista minkä luvun apteekin täti sanoi, ja en dorka osaa tuota reseptiä oikein tulkita. Jos oikein ymmärrän, on Lugejakin yli 200. Luulen kans kuten Marime, että lääkäri on kirjoittanut lääkkeitä raskautumisen jälkeiselle ajalle valmiiksi jo. En kysynyt vielä lääkäriltä, mihin asti Zumenoneja napsitaan, jos PAS sattuisi onnistumaan. IVF:ssä lopetin Luget rv 8 muistaakseni.

Mulla on reseptissä maininta sic molempien lääkkeiden kohdalla. Lugethan ei ole Kela- korvattavia, mutta Zumenonit korvattiin kyllä. Eikä ihmetelty mitään isosta määrästä pillereitä; kysyttiin vain kuinka paljon haluan ottaa tällä kerralla. Tosi harmi, että Sinulla Kris puuttui tuo merkintä. Olisikohan mahdollista jälkikäteen saada se lääkäriltä ja lähettää korvaushakemus Kelaan? Toivottavasti asia selviää ja PAS sujuu kaikin puolin hienosti.

Oikein hyvää illan jatkoa!
terkuin Gemma

 
Iltaa! Sieltä se joulu tulee :xmas: meillä on maa valkeana =)
Jotain valoa tähän kurjaan oloon. Kiitos marime vinkistä. Täytyy katsoa jos kestäisi maanantaihin ja kävis sit vaikka työterveydessä et sais crp:n otettua, jos tää jatkuu. Täytyy seuraila tuota lämpöä. Näissä ongelmatilanteissa on vähän hankalaa kun on yksityisellä hoidossa...
 
Heippa Kris!
En tiedä limakalvon vastaanottavaisuudesta, mutta ainakin sen kasvuun ovat suositelleet e-vitamiinia 400mg/vrk, sinkkiä ja greippimehua... Itse noita ja Progynovaa naukkailin ja kp13 oli limakalvo 9,3mm eli erinomainen lääkärin kuvailemin sanoin. Eilen siirrettiin yksi 8-soluinen 3vrk ikäinen alkio ja nyt piinaillaan ja yritetään olla liikaa miettimättä...
 
Iltaa taas, Noh noiden zumenonien pari kymppiä on yks hyttysen xxx siihen mitä koko hommaan uppoaa.. Mutta eiköhän se reseptisotku selviä ja pääasia, että sain sen lääkkeen. Kun apteekintäti meinas, että reseptissä on virhe ja että hän ei voi antaa lääkkeitä l!!! Ja siitäkös meinasin kimpaantua, näin pyhäpäivänä kun ei saa edes lääkäriä kiinni ja lääkkeet on nyt aloitettava.

Matkalla lentokentälle mies totesikin apteekin pussiin katsoessaan, että on se tekniikka vaan aikamoista ja kuinka paljon tutkimusta on vaadittu, että voidaan tällaisia asioita tehdä!! Mies toisella puolen maapalloa ja silti voi tulla sillä aikaa raskaaksi.. noh ei se tota miettinyt, vaan yleensäkin että syömällä noita ja noita lääkkeitä limakalvo kehittyy hyväksi ja pistämällä näitä ja noita jne.. Nyt alkaa jutut mennä aika pehmosiksi.. ja kuinka pehmosia ne on kun kolme viikkoa on pyöriny omien ajatustensa kanssa ja jutellut vain itselleen ja napsinut kasan noita pillereitä. Nyt taitaa olla parasta lopettaa :x
 
Hip! Kivaa kun pinoomme on liittynyt lisää passia odottelevia tai jo piinailevia :) Meillä on ensimmäinen pas vasta joskus joulukuun puolella. Viikkojen odotus tuntuu turhauttavalta, mutta kaipa tämä toipumistauko ivf:n jälkeen on ihan perusteltu. Sen verran olen kuitenkin jo fiiliksissä, että heti alkoi kiinnostaa keskustelunne kohdun limakalvon "valmistelusta".
Tyhmä kysymys Ice-78: Mitä on Progynova? Entä millaisia annoksia sinkkiä pitää ottaa? Tiedätkö riittäkö 100% vuorokausitarpeesta, jonka saa ihan tavallisesta monivitamiinivalmisteesta?
+++++onnea piinailijoille ja mahtavaa sunnuntaita kaikille :hug:
 
Heip Mithril, mulla oli aivan samankaltaiset fiilikset, kun ivf:stä ei jäänyt mitään käteen, ja klinikalta annettiin vaan ohjeet, että "odottele heidän ohjeita, lääkäri suunnittelee, koska tehdään ja mitä.." ja mitään ei kuulunut, vaivuin aivan masennuksen partaalle ja soittelin hoitajalle ja laitoin lääkärillekin sähköpostia.. että koska jatketaan.. ja vastaus oli aina vaan, että ei ole vielä päätetty, odottele rauhassa. Olin jo siirtänyt ajatukset pois koko hommasta, ja ajattelin, että olen jossain unohdettujen, epäonnistuneiden potilaiden pinossa, kunnes kotiin tuli kirje, että haepa apteekista lääkkeet ja varaa aika heti kun menkat alkaa.. ja nyt taas siis heti ja vauhdilla eteenpäin. Vähän kyllä ottaa päähän tämä, kun ei oikein voi pidemmälti suunnitella tekemisiään ja menemisiään hoitojen suhteen. Kun nimenomaa kyselin suunniteltua ajankohtaa, että mieheni olisi voinut suunnitella omat työkuvionsa ma matkansa sen mukaan.. ja nyt hän on sitten seuraavat kolme vkoa matkalla, kun tieto pasista tuli vasta nyt.. ja se tehdään sit just tälllä ajalla kun hän on pois. Noh, eihän häntä siihen tarvitava, mut olis ollut tietenkin kiva jos olisi ollut tukena.. :ashamed:
 
Progynova on estrogeenia joka limakalvoa kasvattaa käsittääkseni samantapasta kun Zumenon. En tiedä tarkkaa annosta mikä suositus, mut ite olen ottanut 15mg/vrk ihan senki takia että jättihelokit ja muut rasvahapot imeytyisivät paremmin. Efamol jättihelokkivalmiste tukee hormonitoimintaa ja iholle se on myös tehny hyvää. En tiedä onko noista miten paljon apua, mut limakalvo näytti ainakin hyvältä johtuiko se ainoastaan Progynovasta...Muutamat ystäväni joille tehty tosi paljon hoitoja ovat ko lisiä mulle suositellut (ovat asiaan hyvin perehtyneitä) Onko kellään ollut Progynova+Crinonen lääkitystä PAS hoidossa? Jos on niin onko alkionsiirron jälkeen tullut ihmeellistä ahdistusta????????
 
Kiitos ice-78! Tuota Efamolia pitää hankkia heti huomenna. Monesko pp sulla onkaan nyt menossa ja mikä on olo? Toivottavasti ahdistus häipyy pian muille maille :hug:

Kris: Tosi kurjaa, ettei miehesi pääse mukaan. Tärkeintähän se kuitenkin on, että on hengessä mukana :hug: Meidän hoitopaikassa on sellainen käytäntö, että n. 5 viikkoa ivf:n jälkeen tehdään jälkitarkastus, jonka jälkeen jatkoa vasta ryhdytään suunnittelemaan. Onhan ivf tietenkin tosi rankka juttu elimistölle, mutta kun mulla meni kaikki niin helposti. Punktion jälkeen en tarvinnut edes särkylääkkeitä ja siirrossa lääkäri ihmetteli, että miten munasarjatkin olivat jo niin hyvin palautuneet... Eli oma olo on sellainen että "alettais jo..." Ehkäpä se oma olo ei kuitenkaa ole tässä luotettava mittari. Munasoluja tuli nimittäin yli 30 eli eihän ne paikat sellaisesta ihan hetkessä palaudu. Mutta hienoa, että te pääsette eteenpäin ja vauhdilla. Eräs kolme ivf:ää läpikäynyt (nyttemmin kaksosten äiti!!) ystäväni varoitteli minua, että odotteleminen on tässä touhussa se raskain osuus. Nyt vasta ymmärrän, mitä hän tarkoitti... :ashamed:
 

Yhteistyössä