Ivf hoitoja lapsettomille

Minulla syynä lapsettomuuteen päällimmäisenä endometrioosi (leikattu keväällä 2012) mutta ei pitäisi olla niin pahana, mutta näköjään on. Nyt taas kasvanut molempiin munasarjoihin pienet endon alut. Leikattiin aiemmin vain toisesta n.4cm iso ja jonkin verran arpea vatsakalvolla (sille ei tehty mitään kait), mutta toinen lääkäri sanoi, ettei arpeakaan paljon olisi. Ota näistä selvää...ja toinen munajohdin voi olla hieman tukossa...oli vain tihkunut vähän läpi. Lisäksi miehellä simppoja normaalia vähemmän, mutta uivat 100% ja ovat normaaleja muodoltaan.

Yritystä takana siis 1v 3kk...kaksi inseminaatiota jo syksyllä 2012. Endon takia näin nopeasti hoitoihin. Endo löydös syksyllä 2011 järkytti ja käynnisti meillä lapsen teon. Olin ajatellut, että ehdin vielä ja naimisiinkin oltiin vasta menty...toisin kävi. Kovasti ollaan lapsirakkaita ja sydäntä viiltää pelko.

Lapsettomuuden myytti alkaa pikku hiljaa raottaa oviaan, mutta silti ihmisten asenteet ovat ihmeellisiä. Tekstitv;ssä oli uutinen, että lapsettomuushoidot lisääntyneet naisten ensisynnyttämis iän - ja miesten siittiöiden huonontumisen takia. Jospa nämä uutiset lisäisivät ihmisten tietoa ja he eivät pitäisi itsestään selvänä lasten saantia ja toki myös laittaisi ajattelemaan uudella tavalla tuomitsijoiden arvomaailmaa...Saatoin itsekin joskus ajatella, että kohtalo päättää ketkä saa lapsia, mutta pyh..Näen työssäni yhtä sun toista ja luojan tarkoituksia on vaikea aina ymmärtää...kohtaloon ja tarkoitukseen uskomiseni loppui.

Kiitos tsempeistä ja Voimia kaikille:heart:
 
keijukainen ja Lutinus :hug: voi surkeus mitä uutisia. Voimia! Miten tää nyt on niin takkusta, pistää kypsyttämään, ei tää mikää hauska harrastus ole! :mad:

Joo miksi lapsettomuus on sellanen tabu? En osaa vastata, mut kyllä mua "hävettää" jollain tasolla etten osaa tulla raskaaksi. Siitä puhutaan aina luonnollisena osana naisen elämää. No on kyllä luonnollisuus näistä hommista kaukana! :kieh: mut siis...en vaa halua näin henkilökohtaisesta ja kipeästä asiasta kahvipöydissä jutella tai sukulaistädeille kertoa. En ees omille vanhemmile, mitä ne tällasesta ymmärtäis? Mut jos joku haluaa, en tuomitse, jokainen tyylillään.
 
ohoh, ompa tullut paljon tekstiä :) pahoittelut keijukainen ettei vieläkään onnistunut. Onneksi teillä on alkioita ja toivotaan ettei uutta hoitoa tarvita vaan jäljellä olevista alkioista joku tarttuu kiinni :)

Tervetuloa palstalle Rachel ja Minnie

Kaikesta huolimatta Lutinus ja Nannukka toivotaan nyt vielä, aivan käsittämätöntä ettei plussia tule, pakkohan jonkun on jo onnistua.

Helge toivotaan että seuraavan verikokeen tulos olisi jo nollissa.

keijukainen voit törmätä myös minuun TAYSsissa :wave:

Meillä nyt hoitotaukoa joten olen taustalla mut käyn kyllä lukemassa päivittäin teidän kuulumisia :heart:

Koitetaan jaksaa me kaikki vahvat naiset! :)
 
  • Tykkää
Reactions: *keijukainen*
Keijukainen Sinä vahva Nainen :heart: :hug: Muista, että surulle/turhautumisellekin on annettava sijaa. Toivotaan, että pakkasen asukit ovat sitkeitä sissejä ja joku niistä on alkaa teidän vauvaksi. Meillä on nyt kans tällä hoitojaksolla ollut samanlainen kanta tuosta hoitovaiheen kertomisesta. Jos joku kysyy niin sanotaan, että emme halua kertoa missä vaiheessa menemme. Mutta kerrotaan kyllä kohteliaasti lapsettomuushoidoista yleensä, jos joku haluaa tietää.

Lutinus Sinä toinen vahva nainen. Voimia, ikävien uutisten käsittelyyn. Muista olla armollinen itsellesi :hug:

Minnie Millä mielellä olet? Minulta kanssa rohkaisua kertoa hoitaville lääkäreille kaikista oireista mitä hoitojen aikana ilmenee, koska sitten mahdolliseen tulevaan hoitojaksoon voidaan lääkitystä muuttaa ja sitä kautta sivu-oireita vähemmäksi. Toivotaan, että lääkityksen nostaminen toisi lisää noita follikkeleita. Mutta toivottavasti laatu ratkaisee, ei määrä ;)

Ameile Tervetuloa takaisin remmiin mukkaan =) Ihana kuulla sinunkin kuulumisia.


Minä luulen, että jos kertoisin esimiehelleni meidän tilanteesta niin saisin vain kannustavia kommenteja. Noh, minun ei ole tarvinnut tähän mennessä vielä sen kummemmin selitellä saikkujani (olen vain antanut ns. ennakkovaroituksen tulevasta saikusta ja toimittanut todistuksen). Mutta jos hän tulee jonain päivänä keskustelemaan/kyselemään, niin todennäköisesti kerron hänelle asiasta rehellisesti.

Lapsettomuudesta puhuminen.. Monta vuotta podin huonoa omaatuntoa ja pohdin, että mitä niin väärää olen tehnyt menneisyydessäni, että emme lasta saa… nykypäivänä haluaisin joka päivä olla niin vahva, että jos joku kysyy niin jaksaisin asiallisesti vastata lapsettomuuteemme/hoitoihin yleisesti liittyvistä kysymyksistä. Tiedän, että tämä ei ole kaikkien juttu (avoimesti puhuminen). Mutta itse koen, että kun minä olen kerännyt mieheni kanssa tietoa asiasta niin miksi emme jakaisi sitä? Koska mistään ei voi tietää kenelle se menee tarpeeseen.

( . ) Voin kuulkaa kertoa, että vaikka työkiireitä on ollu sopivasti tälläkin viikolla niin menee piinapäivät vain niiiiii-in hitaasti. Ja nyt on iskenyt sitten vielä testi-kammo :/ Mun ei tee mieli yhtään tehdä testiä. Lauantaina tulee nuorempi sisko perheineen päiväksi kylään, niin en punaisin silmin haluais heidänkään seurassa olla. Joten sunnuntaina tehdään testi jos ihmeen kautta menkat ei ala (oloja kyllä niiden alkamiseen on), ja olen tarpeeksi vahva ja rohkea sen tekemään…

Vahvoja tunteita, voimaa ja piiiiitkää pinnaa odottamiseen, jonottamiseen jokaisen omaan vaiheeseensa. Moikkelis moi :wawe:
 
Nannukka81: En oikein osaa sanoa millä mielellä olen...toisaalta parempi ettei hyperiä tulisi, mutta...ja tiedän erään tutun jolla oli saman verran tässä vaiheessa ja sitten kehittyikin lisää.

Toivotaan, että ovat edes laadukkaita, kuten sanoitkin:) Tässä vaiheessa yrittää vain asennoitua etten pettyisi ensi viikon punktioon ja sen jälkeen stressaan vasta hedelmöittymistä ja sitten taas jakautumista jne...
 
Hei rakkaat kanssa sisaret

Pitää kyllä sanoa että olette todella tärkeitä ja tämä keskustelupalsta on todella tärkeä henkireikä, kaiken tämän pyörityksen keskellä !! Vaikka aina ei jaksa kommentoida jokaista kirjoitusta niin jokainen teistä on ajatuksissa !!

Täällä pp14 ja nega :( Soitin pkl hoitajalle ja hän paasasi minulle antaumuksella ja kehoitti vielä jatkamaan tukilääkitystä ja odottamaan pari päivää ja testaamaan uudelleen. Mikäli silloin edelleen nega niin voi lopettaa lääkkeet... Hänen 20 vuoden urallaan on myös ollut niitä tapauksia että se plussa onkin ilmestynyt vielä, aika epätodennäköiseltähän se nyt kyllä tuntuu että plussaks muuttuu... mutta onpahan sitten tehty ja yritetty kaikki.

Onko teillä kokemuksia että plussa olisikin tullut vasta 14 päivän jälkeen ?
 
Lutinus, just koiralenkillä ajattelin sinua! Ja ajattelin, että älä vielä lopeta tukilääkkeitä, koska jos teillä ei tehdä verikoetta, niin voi se olla niin, ettei raskaus vielä näy tikkutestissä. Mun lääkäri paasasi (myös tästä, onko ihme, että olen välillä ihan hermona! ;)), että joskus on käynyt niin, että tukilääkitys on lopetettu tikkutestiin ja sitten vähän myöhemmin huomattu, että keskenmeno on alkanut. Tukilääkkeen lopetus voi olla kohtalokasta ykskaks.
Et mitään menetä ainakaan, jos vielä pari päivää odotat. Itse tekisin niin. Onko sulla muuten mitään oireita muuten?

Nannukka, miten on sun oireiden laita? Ymmärrän hyvin, että testin teko hirvittää. Muakin hirvittää jo nyt.

Minnie, onko sulla ensi viikolla siirtokin?

On niin kornia, kun piinapäivien aikana tulee postiluukusta tonnin lasku hoidosta, jonka lopputulostakaan ei vielä tiedä. Pitäis olla joku hoitolupaus. Jos nega, hinnasta -50 %. ;)

ps. otin, ehkä liian myöhään, mutta kuitenkin, käyttöön myös venhänalkioöljyn. Siitäkin on kai hyviä kokemuksia runsaasti.
 
Rachel79 Ma niin komppaan tuota alennusta, jos hoito ei onnistu. :LOL: Me ollaan myos yksityisella ja rahaa on palanut jo aivan tarpeeksi! Ja herranpieksut jos ainoa vaihtoehto on se luovutettu munasolu, sitten taytyy kylla miettia tarkkaan lahteeko siihen, on siis sellaista 5000 € luokkaa. Just, ja jos ei onnistuisikaan, niin itkuhan siina tulee jo pelkasta rahan menetyksesta!

Lutinus Olen taalla myos samaa mielta. Tama on pieni henkireika myos minulle ja varsinkin kun voi kirjoittaa mita sattuu ;) tai olla kirjoittamatta jos silta tuntuu, lueskella vain mita muille kuuluu. Itse unohdan kylla takuuvarmasti aina jonkun, mutta en toki tarkoituksella. En aina pysy karryilla, mika vaihe on kenellakin menossa, mutta toivottelen kylla kaikille tsemppia ja tulevia plussia tasapuolisesti!

Lutinus odotellaan nyt viela se pari paivaa, jos se plussaksi viela muuttuisi :hug:. Mina siis paraskin tassa neuvomaan, kun itse lopetin luget ennen kuin piti, mutta sieltahan se vuoto sitten tuli paivan paasta. En usko, etta mulla laakityksen jatkaminen olisi lopputulosta muuttanut, mutta ei varmaan olisi kannattanut niita liian aikaisin lopettaakaan, mutta mun hermo petti ihan totaalisesti. Pidenna hermosaijetta hieman ja jatka viela muutamat paivat.

Nannukka Nyt kaikki tahdet ja kuut ojoon ja toivotaan se plussa myos sinne, eihan tassa muuten mitaan jarkea ole, jos kukaan meista ei plussaa. Tsemppia ja hermoja odotteluun!

Rachel79 Minulla takana siis lahes 7 vuotta toivetta lapsesta ja yhteensa mieheni kanssa 4 vuotta. Tassa valissa siis pari muutakin miesta, mutta eipa niistakaan tahan vaivaan apuja ollut :LOL:.

Toinen IVF tehty tuloksettomana ja mitaan meilla ei siis saatu koskaan pakkaseen, just haavisti yksi munasolu on kituuttanut hengissa ja siirretty, tuloksetta. Miehella huipputavaraa eika mitaan vikaa muissakaan tutkimuksissa silla puolella. Eli vahvasti sormi osoittaa minua, josta paastaankin siihen, etta tanaan laakari soitti ja loput testituloksista olivat tuleet. Ja siellahan se vika toistaiseksi piilee, vasta-aineista suurin osa on ok ja normaaleissa arvoissa, mutta yksi, tumavasta-aineet (?) koholla. Ja tama vaikuttaa ilmeisti siihen, etta tapahtuu hylkimisreaktio. Just, no onhan tamakin jokin syys tahan suohon. Seuraavaan kierrokseen siis kortisoni mukaan, pitaisi kuulemma vahentaa tuota hylkimista, mutta mene ja tieda, onko siita tarpeeksi apua. DHEA tekee ihan samaa, joten tassa ollaan kahden tabun varassa nyt. Ja jos naista toimista ei ole mitaan apua tahan niin se on sitten finito, muita keinoja siihen ei ilmeisesti ole, huoh!

Mutta unohdin kysaista laakarista, etta onko siis niin, etta mun tapauksessa ainoa keino raskautua on hoidot, etta turha siis odotella mitaan luomuihmeita tapahtuvaksi. Kuka tietais?
 
Rachel Olojahan on vaikka ja minkälaisia… Palelee, etoo, päänsärkyä, kramppeja/vääntöjä/jomotuksia vatsan seudulla, väsymystä, turvotusta, alaselkäkipua… Kaikkea mahdollista, mutta silti TUNNEN että menkat alkaa.. tosin mulla ei ole kauheasti tietoa menkka-kivuista kun normi-kierrolla en tiedä oikeastaan mitään… Joten mikä on menkka jomotusta, mikä närästystä tms. - mene ja tiedä sitten. Sen tiedän, että tikuttaa en halua tällä hetkellä. Tosin ei oo tuhru vuotoja vielä näkyny, mutta eiköhän ne tämän illan aikana ilmesty… Mieli on vähän maassa ja tunteet ristiriitaiset.

Kiitos kaikille tsempityksestä, mutta uskon että joku toinen tuo sen pitkään odotetun plussan tälle palstalle.
 
Kävin nollaamassa ajatuksia piloxingissa ja kylläpä teki hyvää :) Rachel joo kyllä se täytyy kärvistellä nyt, ellei vuoto tule läpi. Viime viikolla oli oireita oikein olantakaa, mutta tällä viikolla ei sitten yhtään mitään.... ei menkka tuntemuksiakaan enää...

nannukka Tsemppiä, Tsemppiä !!!
 
Lutinus jospa se vielä plussaksi muuttuisi.

*keijukainen* :hug: Niin epäreilua ettei teillekään plussaa tässä hoidossa suotu. Nostan kyllä hattua sun asenteelle. :)

Minnie82
tervetuloa ja onnea hoitoihin. Kyllä se laatu on määrää tärkeämpi asia. :)
Mullakin follion määrä nousi muistaakseni kolmella follilla ultrien välillä.

Haikala, kaikki tuntuu vaikuttavaan kaikkeen joten hyvä että sinut tutkitaan ja hoidetaan. Huurunenä kyllä odottaa pakkasessa. :)

Mullahan on ne viiruiset kynnet. Se on merkki magnesiumin puutteesta. Olen sitä syönyt aikasemminkin, mutta nyt vaihdoin merkkiä. Luontaistuotekauppiaan mielestä valmisteissa ja niiden imeyvyydessä on eroja.

Syön nyt monivitamiinin, D:n, Möllerin, vehnänalkioöljyn lisäksi siis magnesiumia. :p Mitähän vielä keksis? Ai niin..no jos kokeilis sitä DHEA:ta. :D Tosin söisin vaikka pieniä kiviä, jos lääkäri sanoisi siitä olevan apua raskautumiseen. :LOL:

Rachel79 ja Nannukka, stemppiä piinailuihin! Ei mitään paineita, mutta voisitteko pliiis tehdä sen plussa-testin. ;)

aniraz, onpa hienoa että jo tiedät jatkosta ja lääkärin mielipiteen ensimmäisestä IVF:stä. Täällä peukku pystyssä lyhyelle kaavalle.

Mulla on soittoaika parin viikon päästä. Meillähän oli tuo sama ongelma. Pakkaseen ei saatu mitään, jakautumisessa oli ongelmia yms. Tosin folleja oli huomattavasti vähemmän eli hyperin piikkiin ei meidän (tai siis mun) ongelmia voida laittaa. Puhuttiin jo miehen kanssa että luovutettuja munasoluja voitaisiin kokeilla, jos ei mun rupuilla soluilla onnistuta.
:D Ameile, oletteko te ajatelleet tätä vaihtoehtoa?

Läheisille kertomisesta...itse on ollut avoin ja saanut pari kertaa näpeille. Ennen kuin edes oltiin hoitoja aloitettu kerroin ystävälleni luottamuksella asiasta...tai niin ainakin luulin. Eiköhän juttu tullut esiin yhden toisen kanssa jutellessa. :headwall: Sen jälkeen olen ollut varoivaisempi kenelle puhun ja mitä. Sisarukset ja vanhemmat tietävät hoidoista, mutta emme ole välttämättä kertoneet missä vaiheessa hoidot ovat. Osa tahtoo kysellä silloin kun se ei hyvältä tunnu... Jos tai siis kun ;) raskaudun/saamme kauan toivotun lapsen, voin kyllä puhua avoimesti lapsettomuudesta. On helpompaa olla avoin, mutta hoitojen ollessa kesken ja tunteiden ailahdellessa, tuntuu että itseään pitää suojella.

Olen kyllä Ameilen kanssa samaa mieltä. Hoidot rullaa mukavasti, mutta sosiaaliset jutut on aivan oma suonsa. :D

Töissä ei tiedä kuin lähimmät työtoverit ja esimies. Esimiehelle en ole kertonut kovin tarkkaan mitä tapahtuu. Vain sen että olen jonkin toimenpiteen (=punktio tms.) takia pois.
 
Viimeksi muokattu:
piu_pau ei oo kyllä reilua että kun luottamuksella jollekin kertoo niin kuulee sen sitten muualta. Kyllä tässä on itsekin tullut nähtyä hoitojen aikana että kuka on OIKEA ystävä. Mullahan oli sellainen ystävä joka vuoden verran oli yrittänyt lasta (tietää meidän hoidoista) ja alkoi oleen jo ihan rikki (eivät kerinneet edes hoitoihin asti) no kappas tuli raskaaksi ja nyt hehkuttaa sitä sitten mulle ja täysin "unohti" tukea mua sen keskenmenon aikoihin. Eli ihan oikeesti ei nähdä sen oman navan yli sen jälkeen kun itsellä kaikki hyvin, oikeesti tosi surullista :(

aniraz se lyhyt kaava on kyllä oikeasti aika lyhyt :) toivottavasti se tuottaa paremmin tulosta.

Ameile olipas kiva kuulla sinusta :)

Oon töissä paikassa jossa on pieniä lapsia joka ikinen päivä. Nyt sain esimieheltäni palautetta etten ole hoitanut hommiani tarpeeksi hyvin. (hän tietää hoidoista) eli ei heru sieltäkään suunnalta aina sitä ymmärrystä vaikka niin luulin. Hänen mielestään nämä hoidot hallitsevat mun elämää. No totta helvetissä hallitsevat!!! Lapsettomuus on oikeasti kuoleman jälkeen yksi ihmisen pahimmista kriiseistä!! Tuon kommentin jälkeen olen katsonut uutta työpaikkaa.

Tsemppiä piinailijoille! Mä tahdon sen plussan teille!! Mahkuja on teillä jokaisella! eikös Nannukka sun oireet kuitenkin oo aika lupaavia
 
Viimeksi muokattu:
HelgeR :hug:, mika sun olo ja vointi on nyt? Voi herranpieksut mika pomo! Sypatiat ovat todella sun puolella. Tassa joutuu todella kestamaan kaikenlaista, mutta mielestani pomosi kayttaytyi hyvin epasiallisesti ja asenteellisuus paistaa kauas. Eihan sita tarvitse hyysata, mutta pieni tuki myos pomon puolelta olisi paikallaan. Itse inhoan todellakin sita saalivaa katsearmeijaa tyopaikalla, voi voi kun sinulla ei ole lapsia, niin et mistaan tiedakkaan. Mutta hienotunteisuutta arvostan todella paljon ja tassa on kyse juurikin sen puutteesta. Jos sulla on voimia ja mahdollisuuksia katsoa uutta tyota, niin ana palaa. Maailma on tyota taynna!

Olen tassa matalalennossani tajunnut, etta ystavat jotka ovat olleet tosi laheisia ja on kaanetty elaman kaikki kivet puhumalla, muuttuvat. Ihmeellista kylla, kuten yksi oikein hyva ystava, joka ei tosiaankaan nae omaa paisuvaa mahaansa pidemmalle ja uskon etta hauakkaan. Joten olen todennut, etta annan hanelle onnensa ja olen hiljaa, enka jaa lapsettomuuttani hanelle. Mika myos tarkoittaa, etta en pysty kylla nakemaankaan hanta enka kohtaamaan hanen onneaan ja mahaansa, puhumattakaan siita kuin pikkuinen syntyy. Haluan olla itsekas tassa, koska niin monesti olen monta paivaa rikki vauvojen nakemisen jalkeen, etta ei mitaan rajaa. Ja taman ystavan kanssa en koe ymparistoa turvalliseksi, koska en ole pystynyt jakamaan lapsettomuuttani hanen kanssaan. Mielummin kohtaan vauvat (ja sen tuskan ja surun) niiden ystavien kanssa, jotka tietavat ja tukevat minua tassa. Talloin ymparisto kohtaamiselle on turvallinen ja voin tirauttaa itkunkin jos silta tuntuu. Eli laitan kylla ystavyyssuhteet katkolle, ehka sitten kun hanen lapsensa on 3 vuotias, niin pystyn nakemaan.

piu_pau Juu, me ollaan jo munasolun luovutusjonossa. Laakari suositteli site tassa toisen epaonnisen hoidon jalkeen. Siina menee keskimaarin se vuosi odotellessa ja voidaan tassa nyt viela miettia olisiko se meidan juttu. Mulle se passais vaikka heti, mutta mies haluaa viela kokeilla jos omilla tuotteilla onnistuis, mutta ei todellakaan ole sita vastaan. Mutta mietitaan kylla tosi tarkkaan, kun se hinta on noin hirvea. Onnistumisprosentti naissa on kylla korkeampi, mutta ei sekaan mitaan takaa, aina joku kuitenkin on epaonninen ja niin monta kertaa olen siina rivissa, joten en jaksa nyt uskoa siihenkaan. Mutta aika naytta!
 
Hyvä päätös Lutinus!:)

Apua, mikä esimies sinulla HelgeR on! :(Voisi ihmetellä, miksi henkilö, jolla ei ole minkäänlaista tilannetajua, voi toimia edes esimiehenä. Ja vielä jos teette töitä lasten kanssa, luulisi, että hän senkin vuoksi ymmärtäisi, mitä käyt läpi. Ymmärrän kyllä, että katselet uusia töitä. Uuteen paikkaankin liittyy aina stressiä, joten punnitse kumpi "stressi" on kohdallasi suurempi. En tiedä auttaisiko, jos puhuisit esimiehesi kanssa ja kertoisit, että tämä on elämäsi suurin kriisi ja kohdallasi on kuitenkin vielä parempi, että olet tässä kriiseinesi kuin esimerkiksi sairaslomalla.. En nyt tarkoita neuvoa, mutta mietin, olisiko mitään, miten pystyisit parantamaan nykyistä tilannetta. Ymmärrän kyllä, jos et halua keskustella hänen kanssaan asiasta enempää. Ja varmasti sitä miettii, ettei vaan pahenna tilannetta. Voimia!

Ameile, on kyllä outoa, miten ihmiset edes hyvät ystävät eivät tajua omaa käytöstään. Juuri tuota tarkoitin myös aiemmin kun kerroin aiemmin parhaasta ystävästäni, joka viime syksynä hehkutteli omaa raskauttaan ja naapurin lasten synttäreitä yms. Heillä on jo yksi lapsi ja näistähän tarinaa riitti. Aiemmin emme juurikaan ole lasten asioita ruotineet, mitä olen aina arvostanut ystävässäni. Hän joskus, kun emme vielä edes yrittäneet lasta (meillä yritystä nyt vajaat 2 v. takana), tunnusti, että hieman kadehtii minun ja mieheni elämää. Mm. matkustamista. En siis ole voinut olla ajattelematta, onko se, että hänellä on lapsia, joista voi puhua, ollut joku lapsellinen vastaisku nyt myöhemmin, mutta jotenkin se, että joku käyttäytyisi noin tahallisesti on jotenkin liian julmaa. Hänkin on muuten esimiesasemassa työssään, joten jo senkin vuoksi pitäisi tilannetajut olla kohdillaan.

Ameile, sinulla on oikeus toimia, miten parhaaksi näet. Kaipaakohan tuo ystäväsi sinua? Onko hän sinuun yhteydessä? Voitko kuvitella koskaan kertovasi ystävällesi, miltä sinusta vauvajutut yms. tuntuvat. Olen miettinyt, että sopivan tilaisuuden tullen, puhun tästä tuolle edm. ystävälle.

Piu pau - niin kovasti toivon, että voisin toiveesi toteuttaa. :) Ei ole kyllä ihmeempiä tuntemuksia, tuota yöllistä nuhaa lukuunottamatta. Välillä jotain pientä vatsanpohjassa ja palelua iltaisin. Mutta nämä kaikki voisivat hyvin olla ihan muulloinkin. Sitähän kyllä sanotaan, että suurin osa naisista ei tunne mitään ennen kuukautisten poisjäämistä. Tässä tietysti kun hoidossa on, toivoo, että sais jo jotain positiivisia merkkejä ennen testiä. Tosin kaikki merkitkin saattaa viedä harhaan lääkkeiden takia.. Mies lähtee työmatkalle ensi viikolla, mikä tarkoittaa sitä, että minäkin teen ensimmäisen testini jo ensi tiistaina eli pp11, mikä on kyllä aivan liian aikanen. En kuitenkaan halua tehdä ensimmäistä testiä yksin.

Ihanaa, kun olette rehellisenä seuranani näinä piinailun päivinä! :heart:

Rachel pp6
 
Viimeksi muokattu:
Ameile osaatko sanoa kuinka paljon parempi onnistumisprosentti on munasolun luovutushoidossa? En ole tähän hirveästi perehtynyt joten en ihan tarkalleen tiedä miten kaikki tapahtuu. Haluaisitko kertoa miten se teidän kohdalla siis menisi? Miksi siinä on niin pitkä odotusaika?
Kiitos kysymästä vointi on ihan hyvä ja itseasiassa tämä tauko tekee kyllä päänupille hyvää :LOL: MUTTA eilisen verikokeen tulokset tulivat tänään ja tulos edelleen positiivinen. Uusi seuranta jälleen parin viikon päästä. Tosin mehän lähdetään sinne reissuun reilun parin viikon päästä ja lääkäri sanoi että mun pitäisi katsoa sieltä reissun päältä sairaala valmiiksi jos tulee jotain. Hmm..mitenköhän mahtaa onnistua verikoe tai mikään muukaan asiaan liittyvä tuolla maapallon toisella puolella :confused: No, oli miten oli niin matkalle lähdetään joka tapauksessa ja toivotaan parasta ettei tule siellä mitään ihmeitä. Se tästä kaikesta kärsimyksestä nyt enää puuttuukin.

Rachel kiitos erilaisista näkökulmista tuohon työasiaan. Oot ihan oikeassa että uusi työ olisi kuitenki taas oma stressinsä, ja siellä uudet ihmiset ja esimiehet. Meillä tulossa kehityskeskustelut joten taidan siellä ottaa asian puheeksi.
Rautaisia hermoja sinulle piinailuun.

Nannukka mikä tilanne??
 
Viimeksi muokattu:
piu_pau piti vielä lisätä että lääkäri sanoi ettei pysty tässä vaiheessa arvioimaan johtuivatko meidän alkioiden lukuisat ongelmat munasoluista tai siittiöistä. Eli ei lähdetä heti munasoluja syyttämään! :) Teilläkin on siis kaikki mahdollista omin voimin, toki ymmärrän että mietitte jo pidemmälle. Samaa mietin itsekin, mutta toi puhelu lääkärin kanssa rauhoitti mieltä. Onneks kinusin soittoajan, olisi ollu tää 5 kk välisaä liian pitkä aika pyöritellä omassa päässä kysymyksiä.

Ystäväkeskusteluun palaan vielä, voi miten samalaisia kokemuksia teillä! Luulin tässäkin olevani jotenkin ainutlaatuinen. Surullista on kuulla miten nää hoidot voi vaikuttaa ystävyyssuhteisiin negatiivisesti, mut toisaalta voihan vaikuttaahan ne myös parisuhteeseenkin. Ja toisaalta sitten lähentää, muut asiasta tietävät kaverit on ihanasti tukena ja tulleet sitä kautta entistäki tärkeimmiksi. Mut on tää sellanen juttu mitä en osannut odottaa. Ameile ymmärrän sun ratkaisun, ei voi vaatia tämän rumban lisäksi että jaksaa tollasta kohtelua.

Nyt niitä plussia meidän pinoon! Vilkaisin muita pinoja ja siellä oli plussia tullut, nyt meillekin tänne!
 
Viimeksi muokattu:
Helge Tilanne on se, että torstai-aamusta ollut tosi tosi pientä vuotoa, satunnaisesti (oikeaa sidettä ei edes tarvitse siis vielä)… Muita oireita ei väsymyksen ja kylmän horkan lisäksi enää juurikaan ole (nipistelyjä siellä ja täällä jossain vaiheessa päivää). Eilen tuli kyllä pohjattomalta tuntuva itku, vaikka niihin menkkoihin onkin jo hyvän aikaa valmistautunut. Mieskin tuli ruokatunnilla poikkeuksellisesti kotia kukkien, nenäliinojen ja lämpimän sylin kanssa, kun ilmoitin vuodosta. Ja jo ennen vuotoa tai mitä se nyt onkaan niin oli testikammo – nyt on JÄÄTÄVÄ TESTIKAMMO. :O Musta ei oo vaan naista tekemään testiä ainakaan tännään :( Haluan odottaa, että alkaako tyhjennysvuoto nyt sitten kunnolla viikonlopun aikana vai ei. Tosin mietin, että voiko tukilääkitys pitää vuodon pois, vaikka viime hoitokierroksella tuli läpi jo pp9 tai 10? Ihanaa matkaa teille =)

Rachel Mitä lääkärissä on näkynyt? Auttoiko lääkityksen nosta? Millä mielellä ensi viikon punktiota kohden?

Ameile Mun mielipide on myös se, että sie saat ja sun pitää toimia niin, että omat voimavarat riittää. Joskus se vaatii kipeitä päätöksiä ja etäisyyden ottamista.

Ystävistä… musta tuntuu, että ne ystävät, jotka tietää niin puolet (neljästä ystävästäni) ei osaa käsitellä meidän lapsettomuus asiaa. Eli se on ilmiselvä vaikea asia, vaikka itse olen yrittänyt heille nimenomaan avoimesti vastata kaikkiin heidän esittämiin kysymyksiin. Yhdellä heistä on lapsi (ihana rakas kummityttöni), mutta muut ovat lapsettomia. En tiedä, eivätkö he tiedä miten voisivat tukea vai mikä on vaikeaa. Mutta tiedän sydämessäni, että tiukan paikan tulle kuka tahansa näistä neljästä ihanasta läheisestä voimanaisestani, tulee sairaalaan ihan mihin tahansa toimenpiteeseen henkiseksi tueksi/konkreettisesti kädestä pitäjäksi ilman kyselyjä milloin tahansa. :heart: Mutta kaverien ja ystävien ero on kyllä käynyt selväksi.

Anteeksi tämä omanapaisuus…

Ihanaa Naistenpäivää teille ihanat, vahvat ja teräksiset Naiset :flower:
 
Nannukka, miten ikävää, että vuoto näyttää alkavan. :hug:Ihanaa, että sinulla on tukeva ja ymmärtävä mies, joka auttaa lähellä... Ymmärrän kyllä testikammon. Siitä seuraa aina niin kova romahdus, jos tulos ei ole toivottu. Oliko teillä vielä pakkasessa seuraavat odottamassa? Minulla luget näyttää pitävän vuodon poissa, mutta se on kai yksilöllistä.

Nannukka, minulla on piina puolessa välissä täällä, ei siis kummempia lääkkeitä tai punktioita. :)

Haikala, voi ei, mikä tuuri.. Ja varmasti erottavaa olla porukassa ainut, kenelle ei lapsia ole. Silti aika erikoista sulkea sinut ulkopuolelle. Kertoo varmaan just siitä, että ystäväsi eivät osaa käsitellä asiaa eivätkä tiedä esim. kuinka puhua asiasta kanssasi. Voivathan he kokea jonkinlaista syyllisyyttää omasta onnestaan myös kanssasi tai pelkäävät pahoittavansa mielesi.

Mikä teidän diagnoosi olikaan muuten? (Pahoittelut, jos kysyn tätä taas.) Jos itsestä tuntuu paremmalle pohtia jo vaihtoehtoa elämästä ilman lasta, pitää niin tehdä. Toisaalta kovin paljon voidaan tehdä, jos vaan itse jaksaa henkisesti. Minulle nimenomaan näiden hoitojen henkinen puoli on ollut fyysisiä hoitoja/ sosiaalisia suhteita tai mitään muutakaan, se kaikista vaikein. Halaus sinulle. :hug:


Piinailusta vielä ruokavaliokysymys eli oletteko piinaviikkojen ajan varoneet pastoroimattomia tuotteita? Kaikkea minä täällä kyselenkin, mutta itse olen varonut esim. pastoroimattomia juustoja. Ei ole kyllä lääkärissä tästäkään varoitettu.

Ihanaa naistenpäivää tänne dynamiittisille naisille! :)

Rachel PP7
 
Ihan upee uutinen Nannukka! Plussa siis pärähti niistä menkkaoireista huolimatta? Mitäs minä... ;)Voi onnea ja halaus. :hug: Eikös se pieni vuotelukin ole ihan normaalia? Nyt pidän kyllä sulle kovasti peukkuja pystyssä, että pieni pysyy mukana. :) Ihanaa kyllä kuulla näitä + uutisia. Ja minä tuolla aiemmin jo lohduttelin. Onneksi aivan turhaan.

Onko nyt jotain erityisiä oireita jäljellä?

Tosiaan tuolla toisella palstalla on myös kovasti onnistumisia, joten uskokaa naiset tai älkää, mutta kyllä meillä toivoa on. :)
 
Esikoista yrittävät IVF-hoitolaiset:

YRITTÄJÄT
Nimimerkki.....................Tuleva hoito..................Ajankohta
Valoa..*29v......................2.IVF.. .. ........ .........maaliskuu
Snipsu..........................1.IVF... ......... ...........kevät 2013
Mohair.........................2.IVF.... ........ ............huhtikuu 2013
Haikala..*25v..................1.ICSI/3.PAS ..............huhti-toukokuu 2013?
grosjean..*31v.............2.IVF........ .... .............syksy 2013?
Ameile..*35v................3.IVF...... .... ...............huhtikuu 2013
ambrosio..*31v...........2.IVF......... .... ............touko-kesäkuu 2013?
Helge..*31v................2.IVF....... .... ......................??
RBAM..........................3.IVF?.... ....... ....................?
ainox..*28v................2.IVF/ICSI?............................?
aniraz..*31v.............2. IVF/ICSI............toukokuu tai elokuu 2013?
piu_pau..*30v............2.IVF......... ....................elokuu
Toive13..*35v.............1.IVF/1.PAS...................huhtikuu
Minnie82..*31v............1.IVF......... .................maaliskuu
*keijukainen*..*29v.......1.ICSI/3.PAS...............maaliskuu

PIINAILIJAT
Nimimerkki........................Hoito. ................Alkiot......Testipäivä
Nannukka.. *31v.............. 2. ICSI ..................2..............8.3
Rachel79..*33v..................1.ICSI/3.PAS.........1.............15.3

PLUSSANNEET
Nimimerkki....................Hoito..... ........ ..................Plussauspäivä
Neela84.......................1.ICSI.... ........ ...................29.12.12
idealisti........................väliki erron ylläri.................14.1.13
Vihervaara..*28v............1.ICSI...... ....... ................1.2.13[/QUOTE]
 
Nannukka81 Onnea plussasta:heart: Onneks joku edes plussaa tässäkin ketjussa! Toivotaan, että kaikki sujuu teillä hyvin ja eikös teillä ole kaksikin alkiota mahdollisesti kiinnittynyt? Tuosta veikkasin sulle plussaa, kun vuoto ei tullut lugien läpi sulla tällä kertaa. Siis kunnon vuoto.

Ja :hug: kaikille neganneille..

).( Menossa nyt kp10 ja parin päivän päästä alan kuulostelemaan, tuleeko ovulaatio ajallaan vai ajoissa/myöhässä. Onko teillä minkälaisia kokemuksia, että miten ovis tulee näiden välikiertojen aikana, esim. tuoresiirron jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä