Ivf hoitoja lapsettomille

Minnie82 saat lisättyä tietosi listalle kun klikkaat tuota Lainaa-nappia. Alusta ja lopusta pois ne QUOTE-jutut ja sit omat tiedot paikolleen. Tervetuloa mukaan!

Kertomisesta muille; oon kertonu vaan läheisille ystäville. Mut harmikseni oon huomannu et nää lapsettomuusjutut ei yhtä kaveria kiinnosta tai kokee vaikeena aiheena. No en ole sitten jutuillani häntä rasittanut, eikä ole kysynyt vaikka tietää et hoidot on käynnissä. Suoraan sanottuna on käyny ottamaan päähän tuo asenne. Sanotaan et kriiseissä näkee kuka on oikea ystävä ja kuka ei. Taitaa tää henkilö lukeutua jälkimmäiseen joukkoon. Surullista mut en näe miten voisi sanoa olevansa mun ystävä jossei pysty mua tässä elämäni vaikeimmassa tilanteessa tukemaan. Huh, tulipa vuodatus!

Piinailijoille tsempitykset, kohtahan on testipäivät käsillä! Niitä ihania plussa-uutisia odotan!
 
Viimeksi muokattu:
Ok,,,kiitos Aniraz..lisäilen itse paremmalla ajalla. Nannukka81: sumut alkoi 15.2 ja piikit 28.2...tänään eka seuranta ultra..perjantaina toinen ja ensi viikolla punktio jos kaikki menee hyvin..pelottaa et hoito tyssää jo tänään...
 
Lutinus, pp10 ei vielä välttämättä näy tikkutestissä. Oliko klinikallasi varmistus verikoetestissä? Meidän klinikalla se on "pakollinen", koska kuulemma kaupan testeihin ei voi kuitenkaan samalla tavalla luottaa. Voimia sinulle jokatapauksessa!

Nannukka, ensi kerralla kyllä koitan taas sinun metodiasi. Tällainen slow-down saa kyllä aikaan sen, että asia on koko ajan mielessä. Jotenkin kuitenkin ajattelin, että on helpompi, jos ei työasioilla stresssaa ja ne ovat kyllä pysyneet taka-alalla yllättävän hyvin.

Helge, yritin tuolta lueskella, mutta en saa kiinni, mihin nuo sinun verikokeesi perustuvat? Toivottavasti asia, mikä se vaan onkaan, normalisoituisi. Entä oliko teillä jokin erityinen syy vaihtaa julkiselle? Tulee ensimmäisenä mieleen hoitojen kustannukset, joiden kanssa itsekin kipuillaan. Jos tämä on syy, niin ovatko oikeasti selvästi edullisempia siellä kuin yksityisellä? Luulisi, että teidän hoitotiedot saa kokonaisuudessaan, jonkinlaisella "lupalapulla" siirrettyä uuteen hoitopaikkaan. Olisihan aivan järjetöntä aloittaa kaikki alusta.

Aniraz, tuntuu tosiaan, että kavereille, jotka tietää näistä, pitäisi olla joku ohjekirja toimimisesta netissä. Kurjaa, jos joku ei välitä ollenkaan kriisistänne / ohittaa sen. Toisaalta sekin, jos siitä kysellään (hyväntahtoisenkin uteliaasti) ärsyttää minua. Fiksut osaa kyllä olla hiljaa ja kuunnella sitten kun koen, että haluan asiasta puhua. Jotkut kyselee pyynnöstäni huolimatta..

Minnie, tervetuloa!

Täällä huomio on omissa oireissa / oireettomuudessa. Rasittavaa tämä omaan napaan tuijotus! :D
PP3 eli eilen olin koko päivän "flussaoireissa", aivastin varmaan 200 kertaa päivän aikana, nenä vuoti ja palelin hullun lailla. Menin mittaamaan toiveikkaana lämmötkin, jotka eivät kyllä olleet mitenkään koholla. Tietääkö joku, pitäisikö niiden siis olla? Joskus olen viimeisinä pp:nä mittaillut ja silloin on ollut jo helposti 37,0 c. Mutta lugeistahan se johtuu pääasiassa?

Oikeastaan vatsan tienoilla ei ole muita tuntemuksia kuin pieni painon tunne, mutta sekin alkoi jo ennen siirtoja lugeista. Gonapeptylkin on tuikattu, kunnon sadattelun saattelemana. Nyt kun on PP4 odotan hullun lailla jotain kunnon kipristyskiinnittysmistunnetta vatsassa ja merkkejä kiinnittymisvuodosta. Mutta ei kai niitäkään kaikille tule, kuten Helgekin tuolla jo valisti.

Lähtökohtaisesti olen ihan positiivisella päällä, mutta mikäköhän siinä on, että kuitenkin koko ajan varautuu pahimpaan. Minullahan on testi ensi viikolla perjantaina, niin varasin jo seuraavan hoidon suunnitteluajankin lääkärillemme sitä seuraavaan maanantaiaamuun, ettei päivääkään mene hukkaan, vaan voidaan aloittaa seuraavan hoitokokonaisuuden suunnittelu HETI. Toivottavasti tuo aika on turha ja saan perua sen...

Mitä olette muuten selittäneet työpaikoilla punktiosaikusta? Sitäkin jo täällä taas mietin.. Minä kerroin syksyllä, että joudun yhteen alavatsatoimenpiteeseen, joka vaan täytyy hoitaa. Se oli ihan ok, mutta mietin, mitä sanon, jos tähän joudutaan taas. Oho, se "alavatsajuttu" täytyy hoitaa uudelleen. Minulla on nuorehko naisesimies ja mietin jopa, pitäisikö hänelle kertoa rehellisesti missä mennään... Pitäisikö tekeytyä yllättävään flunssaan? Vai mennä taas toimenpidelapun kanssa töihin.

Tsemppiä kaikille arkiseen tiistaipäivään! :)

R. PP4

PS. mulla on illalla treffit kahden kaverin kanssa, joilla on molemmilla vauvat. Hahaa. No itsepähän olen tapaamiseen suostunut ja sitäpaitsi varoitin jo etukäteen, että yritetään puhua muustakin maailmasta kuin vauvoista. Toinen ei tiedä näistä meidän kuvioista, joten tähän aiheeseen ei kuitenkaan tarvi mennä.
 
Kiitos taas kaikille tasapuolisesti tsemppailuista! Olette ihania. :heart:

Ei se tälläkään kertaa ollut meidän vuoro. Soitin raskaustestituloksesta lapsettomuuspolille ja seuraava PAS tehdään onneksi jo tulevaan kiertoon. Jännä juttu, mutta mua ei edes itketä. Viimeks olin niin rikki kuin ihminen vaan voi olla... Tää aikaisin testaaminen on näköjään hyvä taktiikka mulle. Ehdin henkisesti valmistautua negaan, vaikka tottakai silti toivo elää viralliseen testipäivään asti. Pudotus ei kuitenkaan kerralla ole niin suuri, kun on nähnyt sen negan testissä jo ennen virallista testipäivää.

Helge meillä on vielä kaksi olkea jäljellä. Toisessa yksi ja toisessa kaksi alkiota. Jos niistä yksikään ei meille vauvaksi ala niin kesätauko tekee varmasti hyvää ja syksyllä sitten uuteen rumbaan. Luulisi, ettei teitä nyt enää kauheasti tutkittaisi, kun yksityisellä on kaikki jo valmiiksi tehty. Silloin kun meille tuli kutsu lapsettomuuspolille niin siinä oli mukana lähete siemennestetutkimukseen, jotta tulokset siitä oli valmiina silloin, kun menimme ensikäynnille. Eli voihan se olla, että kutsussa on jo jotain mainintaa siitä, pitääkö teille vielä jotain tutkimuksia tehdä. En muista sanottiinko kutsussa, pitääkö kummankin olla mukana ensikäynnillä... Mut tulee siinä yhteystiedot mukana, joten voithan sä sitten soittaa sinne hoitajalle ja kysyä, onko välttämätöntä miehen olla mukana, jos hän ei annettuun aikaan sinne mukaan pysty tulemaan. :)

Rachel mä kerroin pomolleni ihan rehellisesti näistä hoidoista ja olen saanut häneltä paljon tukea ja tsemppausta. Kaikki muutkin meillä töissä tietää, koska ajattelin sen olevan mulle itselleni helpompaa niin. Ei tule vatsalle taputteluja ja kyselyjä, että "koskas teille vauva tulee" (mitä oikeesti tuli silloin tällöin). Aluksi kerroin hyvin avoimesti, missä hoitovaiheessa mennään yms, mutta se kävi pitemmän päälle raskaaksi, kun ei töissäkään pystynyt olla ajattelematta hoitoja, kun koko ajan joku otti asian puheeksi. Tuossa jokin aika sitten sanoin työkavereille heidän kysellessä hoitotilanteestamme, että päätimme mieheni kanssa, ettemme kerro muille, missä vaiheessa mennään, koska tämä on niin raskasta. He ymmärsivät täysin ja sanoivat, että ota sinä asia puheeksi, jos haluat puhua, että he kyllä mielellään kuuntelevat. Nytkin on jotenkin helpompi käsitellä tämä nega, kun ei tarvitse kaikille ilmoittaa, että nega tuli, kun muut eivät tienneet, että minulla kyytiläinen oli mukana. Niin ja tuosta yksityinen/julkinen hintaeroista sen verran, että julkisella hoidot tulevat kyllä melkoisesti halvemmiksi. Verikokeet eivät maksa mitään, kaikista tutkimuksista (munatorvien aukiolotutkimus, kivesten uä, mun kontrolliultrat yms) menee vain poliklinikkamaksu 27,50€, myös PAS maksaa vain tuon 27,50€. Ainoastaan munasolupunktio oli vähän kalliimpi, mutta sekään ei maksanut muistaakseni kuin 90€ (päiväkirurginen maksu). Lääkkeet tekee suurimman osuuden hoitokustannuksista. Tsemppiä piinailuun ja voimia iltaan! :heart:

Minnie82 tervetuloa! Toivottavasti kontrolliultrassa kaikki on hyvin. :)

Lutinus toivon koko sydämestäni, että se vielä sulla plussaksi muuttuu! :heart:

Kaikille piinailijoille hirrrrveästi tsemppiä!
Kyllä sieltä on pakko kohta plussiakin tulla.
 
Tervetuloa Minnie! toivotaan että seurantaultrassa kaikki ok! :)

Lutinus toivotaan nyt kuitenkin vielä viimeiseen asti että plussa pärähtäis tikkuun!

keijukainen mikä tilanne?? sinun virallinen testipäivähän on tänään??

Rachel niin siis viimeisimmässä PASsissa kävi niin että sain elämäni ensimmäisen plussan. Voit varmasti kuvitella kuinka taivaissa ehdin ollapari päivää, kunnes kotona testejä tehdessä huomasin että viivat alkoi haalenemaan. Maailma romahti. Hcg oli oli jäänyt paikoilleen ja sitten alkoi laskea. Meni par pari viikkoa, ja hcg oli kuitenkin tuplaantunut. Oli lääkärin kanssa jo puhetta solumyrkystä että saadaan se raskausmöykky pois missä ikinä se sitten onkaan. Viime viikolla hcg vielä 27 eli sitä kontrolloidaan siihen asi että nollissa. Aluksi siis epäiltiin varhaista keskenmenoa, sitten kohdunulkoista, enkä itseasiassa tiedä kumpi se oli, ja ei kai sillä väliäkään.Mutta pakko sanoa, että nyt jo pystyn tavallaan "iloitsemaan" tästä tapahtumaketjusta, tämä todisti että raskaus pystyy alkamaan, nimittäin epäilin jo että onko se mahdollista.
Mulla oli siis tässä viimeisimmässä lämmöt koko ajan 37,2-37,5 välillä, palelsi, väsytti, janotti, välillä oli ihan ku ois ollu krapula ja siis vahva TUNNE että olen raskaana.

Oon kertonut mun esimiehelle hoidoista, joten ei oo koskaan tarvinnut sen kummemmin selitellä mitään saikkuja. Sen takia kerroinkin etten joudu ikäviin tilanteisiin. Hän on ymmärränyt paremmin kuin mitä olisin voinut ikinä kuvitella.
Raha todellakin on meillä syynä että siirrytään julkiselle. En tiedä mitä hoidot siellä maksaa, mutta meillä on nyt mennyt yhteensä 10 000 euroa yksityiselle..joten voisin kuvitella että on halvempaa julkisella :LOL:
Tsemppiä treffeille! Mä en pystyisi samaan! Olet vahva nainen!


Esikoista yrittävät IVF-hoitolaiset:

YRITTÄJÄT
Nimimerkki.....................Tuleva hoito..................Ajankohta
Valoa..*29v......................2.IVF.. .. ........ .........maaliskuu
Snipsu..........................1.IVF... ......... ...........kevät 2013
Mohair.........................2.IVF.... ........ ............huhtikuu 2013
Haikala........................1.ICSI/3.PAS ..............maaliskuu 2013?
grosjean..*31v.............2.IVF........ .... .............syksy 2013?
Ameile..*35v................3.IVF...... .... ...............huhtikuu 2013
ambrosio..*31v...........2.IVF......... .... ............touko-kesäkuu 2013?
Helge..*31v................2.IVF....... .... ......................??
RBAM..........................3.IVF?.... ....... ....................?
ainox..*28v................2.IVF/ICSI?............................?
aniraz..*31v.............2. IVF/ICSI............toukokuu tai elokuu 2013?
piu_pau..*30v............2.IVF......... ....................elokuu
Toive13..*35v.............1.IVF/1.PAS...................huhtikuu
Minnie82..*31v............1.IVF..........................maaliskuu


PIINAILIJAT
Nimimerkki........................Hoito. ................Alkiot......Testipäivä
*keijukainen*..*29v...........1.ICSI/2.PAS.........1.............5.3
Nannukka.. *31v.............. 2. ICSI ..................2..............8.3
Lutinus.. *30v...................2.ICSI/3.PAS..........2..............6.3
Rachel79..*33v..................1.ICSI/3.PAS.........1.............15.3

PLUSSANNEET :heart:
Nimimerkki....................Hoito..... ........ ..................Plussauspäivä
Neela84.......................1.ICSI.... ........ ...................29.12.12
idealisti........................väliki erron ylläri.................14.1.13
Vihervaara..*28v............1.ICSI...... ....... ................1.2.13
 
Viimeksi muokattu:
Onko teille muille tullut sivuoireena pientä huimausta esim. puregonista? Toki itselläni kulkee rinnalla sumut..tänään on lääkäri, mutta mietin uskallanko sanoa, ettei hoito tyssää siihen:( Voi myös johtua niskoista...
 
keijukainen oon pahoillani :hug: mukava kuitenkin kuulla että olet suht hyvillä mielin. Voi kumpa itsekin pääsisi tuohon tilaan ettei nega saisi romahdusta aikaan. Ja onneksi teillä on vielä alkioita pakkasessa. :) :heart:
Taidan kanssa seuraavaan hoitoon ottaa samanlaisen menetelmän etten kerro muille.
 
  • Tykkää
Reactions: *keijukainen*
Keijukainen, hyvä, jos maailma ei ihan romahtanut. Häntä pystyyn ja uudelle kierrokselle asennoitumaan!

Keijukainen ja Helge, ok, molemmat siis olette kertoneet esimiehellenne. Pitää kyllä harkita tätä. Keijukainen, aikamoista, että olet pystynyt jakamaan asian myös kollegoiden kanssa. Itse en pystyisi, koska en kestäisi, jos tietäisin, että muut esim. puhuvat asiasta ilman minua. Mutta hieno juttu kyllä ja varmasti helpottavaa.

Olipa kurja tapahtumaketju tuo juttu sinulla Helge. Hyvä, että asia tutkitaan nyt ja onhan se positiivista, että jotain oikeasti lähti tapahtumaan näistä hoidoista. Monesko PAS tämä oli tuosta ekasta hoidosta? Samalla kartoitan sitä, monta siirtoa kaikkiaan saitte tuolla kymppitonnilla.

Onhan nämä hirveen kalliita hoitoja kyllä. Keijukainen, kiitos silmien avaamisesta noiden hintojen suhteen. Mutta, entä sitten julkisen jonot. En kestäis, jos omasta tahdosta riippumatta pitäisi negan jälkeen odotella kuukausia uutta hoitorutistusta yms. Mutta pistäähän tämä miettimään, olisiko järkevämpää mennä julkiselle. Olemme puhuneet mieheni kanssa, että voidaan tarvittaessa pientä lainaakin ottaa pankista, jos hoidot jatkuu pitkään. :(


Minnie, juttele nyt ihmeessä lääkärisi kanssa. Nuo voi olla ihan yleisiä sivuoireita, joiden takia ei nyt koko hoitoa peruta.
 
  • Tykkää
Reactions: *keijukainen*
Rachel tuossa kymmpitonnissa on mukana siis myös meidän kaikki 6-7 clomikuuria, munatorven aukiolotutkimukset, molempien verikokeet ja pari inseminaatiota. Kaikista kalleintahan tuossa on punktion osuus joka on jo pelkästään yli 2000 ja alkioiden pakastus 600 euroa, jokainen siirto on melkein tonnin. Mulla siis takana yksi tuoresiirto ja 3 PASsia. Kipuherkkänä ihmisenä tarvitsin myös nukutuksen punktioon joka oli sekin 600e. Toivottavasti nukutuksen saa myös julkisella?? ihan sama mitä maksaa, en kestä sitä kun alakertaa ronkitaan :( pelkkä ajatuskin siitä vie mun yöunet.
 
Minnie82 rohkaisen sua sanomaan kaikista oireista lääkärillesi. Voihan olla, että oire johtuu annostuksesta ja sitä hiukan muokkaamalla se sopisikin sun kropalle paremmin. Tsemppiä! :)

Rachel jonot on varmaan aika paikkakuntakohtaisia. TAYS:ssa ei jouduttu kauaa odottamaan. Kesäkuussa meidät laitettiin "icsi-jonoon" ja elokuussa oli suunnittelukäynti, syyskuussa alkoi piikittelyt (lyhyt kaava). Ja tuossahan oli kesätauko välissä, jolloin koko pulju oli kiinni. Ollaan kyllä tosi iloisia, ettei jouduttu kauaa odottamaan. :) Mutta varmasti on taas sellaisiakin paikkakuntia, joissa joutuu kauemmin jonottamaan ja varmasti TAYS:ssakin on välilä lyhempi ja välillä pidempi jono..

Helge huiiih! Kylläpä nämä onkin kalliita hoitoja yksityisellä. Tiesin, että kallista on, mutta että NOIN kallista... Tervetuloa julkiselle! Eihän sitä tiedä, vaikka joskus kuule törmätään tietämättämme odotusaulassa. :D Uskon, että ottavat sun mielipiteen huomioon tuossa punktioasiassa. Toivottavasti pian pääsette ensikäynnille! :)

Ja sitten vielä listan päivitystä...

Esikoista yrittävät IVF-hoitolaiset:


YRITTÄJÄT
Nimimerkki.....................Tuleva hoito..................Ajankohta
Valoa..*29v......................2.IVF.. .. ........ .........maaliskuu
Snipsu..........................1.IVF... ......... ...........kevät 2013
Mohair.........................2.IVF.... ........ ............huhtikuu 2013
Haikala........................1.ICSI/3.PAS ..............maaliskuu 2013?
grosjean..*31v.............2.IVF........ .... .............syksy 2013?
Ameile..*35v................3.IVF...... .... ...............huhtikuu 2013
ambrosio..*31v...........2.IVF......... .... ............touko-kesäkuu 2013?
Helge..*31v................2.IVF....... .... ......................??
RBAM..........................3.IVF?.... ....... ....................?
ainox..*28v................2.IVF/ICSI?............................?
aniraz..*31v.............2. IVF/ICSI............toukokuu tai elokuu 2013?
piu_pau..*30v............2.IVF......... ....................elokuu
Toive13..*35v.............1.IVF/1.PAS...................huhtikuu
Minnie82..*31v............1.IVF......... .................maaliskuu
*keijukainen*..*29v.......1.ICSI/3.PAS...............maaliskuu

PIINAILIJAT
Nimimerkki........................Hoito. ................Alkiot......Testipäivä
Nannukka.. *31v.............. 2. ICSI ..................2..............8.3
Lutinus.. *30v...................2.ICSI/3.PAS..........2..............6.3
Rachel79..*33v..................1.ICSI/3.PAS.........1.............15.3

PLUSSANNEET
Nimimerkki....................Hoito..... ........ ..................Plussauspäivä
Neela84.......................1.ICSI.... ........ ...................29.12.12
idealisti........................väliki erron ylläri.................14.1.13
Vihervaara..*28v............1.ICSI...... ....... ................1.2.13
 
Viimeksi muokattu:
Minnie Tervetuloa ! :)

Rachel kerroit, että sinulle tehtiin keliakia testi ennen hoitoja. alkoi kiinnostaa, että onkohan muille täällä tehty tätä testiä??

KeijukainenPahoittelut negasta :hug: Ihailen kun voit ottaa sen noin rauhallisin mielin:heart: kiitos tähystys infosta :D Nyt on jo oma mieli rauhoittunut ja tämän tähystyksen jälkeen minä kyllä voin sitten sanoa, että nyt on sitten joka reikä kehosta tutkittu :LOL:

Miten muilla piinailijoilla menee? Onko oireita ?
 
  • Tykkää
Reactions: *keijukainen*
Päivitin listan omalta kohdaltani :)


Esikoista yrittävät IVF-hoitolaiset:


YRITTÄJÄT
Nimimerkki.....................Tuleva hoito..................Ajankohta
Valoa..*29v......................2.IVF.. .. ........ .........maaliskuu
Snipsu..........................1.IVF... ......... ...........kevät 2013
Mohair.........................2.IVF.... ........ ............huhtikuu 2013
Haikala..*25v..................1.ICSI/3.PAS ..............huhti-toukokuu 2013?
grosjean..*31v.............2.IVF........ .... .............syksy 2013?
Ameile..*35v................3.IVF...... .... ...............huhtikuu 2013
ambrosio..*31v...........2.IVF......... .... ............touko-kesäkuu 2013?
Helge..*31v................2.IVF....... .... ......................??
RBAM..........................3.IVF?.... ....... ....................?
ainox..*28v................2.IVF/ICSI?............................?
aniraz..*31v.............2. IVF/ICSI............toukokuu tai elokuu 2013?
piu_pau..*30v............2.IVF......... ....................elokuu
Toive13..*35v.............1.IVF/1.PAS...................huhtikuu
Minnie82..*31v............1.IVF......... .................maaliskuu
*keijukainen*..*29v.......1.ICSI/3.PAS...............maaliskuu

PIINAILIJAT
Nimimerkki........................Hoito. ................Alkiot......Testipäivä
Nannukka.. *31v.............. 2. ICSI ..................2..............8.3
Lutinus.. *30v...................2.ICSI/3.PAS..........2..............6.3
Rachel79..*33v..................1.ICSI/3.PAS.........1.............15.3

PLUSSANNEET
Nimimerkki....................Hoito..... ........ ..................Plussauspäivä
Neela84.......................1.ICSI.... ........ ...................29.12.12
idealisti........................väliki erron ylläri.................14.1.13
Vihervaara..*28v............1.ICSI...... ....... ................1.2.13[/QUOTE]
 
Ultra käyty...neljä sopivan kokoista kasvamassa vain:(...pienempiä kylläkin...annosta nostettiin 200:taan 150;stä. Perjantaina sitten taas uudestaan...ja katsotaan punktio...no ei ainakaan hyperiä tässä vaiheessa:) Mainitsin huimauksesta, kun pyörrytti siellä lääkärissäkin makuuasentoon käydessä. Lääkäri sanoi, ettei pitäisi johtua lääkkeistä...
 
Haikala kiitos. :) Hyvä, että sä olet rauhallisella mielellä tähystyksen suhteen ja pystyt heittämään asiasta huumoriakin. ;) Mulla ei ole lapsettomuuden vuoksi tutkittu keliakiaa, mutta joskus aikoinaan vatsavaivojen vuoksi otettiin keliakiakokeet.

Minnie toivotaan, että sinne vielä muutama follikkeli annoksen nostamisen myötä ilmaantuisi. Ja jos ei ilmaannu niin jospa ne kaikki saatais talteen ja kaikki hedelmöittyisi. Tsempityksiä sinulle! :)
 
Taalla taas, ompas taalla ehtinyt sattua ja tapahtua tassa valilla, tulin kurkkaamaan missa mennaan. En ole enaa taysin karryilla missa mennaan, mutta yritan paasta taas kartalle. Ja tervetuloa uusille!

Mutta ei yhtaan plussaa, voi itku!!! Nyt on kylla tahdet vaarassa asennossa ollut liian kauan. Nyt Nannukka, Lutinus, Rachel79 Toivotaan nyt teille kaikille maaliskuiset plussat, tsemppia jannailyyn!

*keijukainen* Voi surullisuus, mutta onneksi olet jo hyvalla mielella ja valmis uuteen koitokseen!

Kiva, kun moni on ottanut puheeksi naiden hoitojen vuoksi muuttuvat sosiaaliset suhteet. Itse pidan tassa hoitorumbassa kaikkea muuta kuin itse hoitoja hirvean raskaana. Hoidot menevat kaavan mukaan ja siina sitten odotellaan ja jannaillaan, mutta kaikki muu, erityisesti sosiaaliset suhteet ovat mulle ihan jarkyttava kompastuskivi. Itse pyoriskelen naiden kanssa oikeasti ihan paivittain ja paa meinaa hajota! En vaan jaksa kauheasti enaa niita ihmisia, joilta ei loydy mitaan ymmarrysta tai kykya/halua ymmartaa tata suota. Ja olen avoimesti kertonut tasta tosi monelle ja valilla mietin olikohan sittenkaan viisasta kertoa. Aika helposti torkkaan ne ihmiset sivuun, kun ihan riittamiin on tullut jo tata samaa "olen niin pahoillani teidan puolesta"-lappaa, mutta eipa sitten mitaan muuta. Ja siitahan ei saa kuin itselle pahan mielen ja huonon ihmisen leiman. Joku tuolla aikasemmin kommentoikin, etta tassa katsotaan nyt kuka oikeasti ystavista jaksaa rinnalla kulkea. Surullista kylla, ne kenelta eniten tukea odotin ja pyysin, niin en ole sita saanut. Ja se jos mika tuntuu ihan hirvealta!

Mutta onneksi mulla on mies, joka on ihan taysilla mukana tassa rumbassa, enka voisi kenenkaan muun kanssa kayda tata lapi (kokeiltu on). Meilla menee nuo spermanaytteiden otot jo huumorin piikkiin, vaikka ei se kauhean mielekasta ole, mutta mielestani aika pieni panostus miehelta tahan. Ja miehen sanoikin, etta pistelisi piikkeja itseensa, jos voisi ja saisi taakkaa multa pois, ihana!

piu_pau Kyselit DHEA:sta. Mulle laakari maarasi naita ihan oma-alotteisesti toisen IVF:n jalkeen, empa tiennyt tammaoista nuorennuseliksiisia edes olevankaan. Annostus mulla on 1+1 hamaan tappiin asti. Naiden pitaisi kaiken jarjen mukaan "nuorentaa soluja", mita ikina se tarkoittaakaan, epailen tietysti tehokkuutta, mutta mitapa nappia en nappailisi tassa suossa. Mulla kun nayttaisi silta, etta munasolut on rupuiset, eivatka jakaudu ja siita syysta emme onnistu. En tieda johtuuko naista napeista, mutta melkeimpa taman ajan mulla on ollut pienta paakipua koko ajan, ja mulla ei oo koskaan paa kipea! Kysaisen seuraavaksi laakarilta tasta, mutta taitaa olla oikesti vain henkinen stressi, joka pukkaa ulos.

Haikala Minulle myos on tehty keliakia testi, mutta se otettiin vasta toisen IVF:n jalkeen kun tehtiin laajemmin tutkimuksia. Keliakia siis ilmeisesti vaikeuttaa imeytymista, mutta suoraa yhteytta ei lapsettomuuteen kai tiedeta, mutta ovat alkaneet sulkemaan pois tata syyta myos. Jos piilevana loytyy, niin sitten vain gluteiinittomalle dietille. Olin itse valmistautunut jo vahan, etta joudun aloittamaan dietin, mutta ei mulla mitaan haikkaa siina ollut. Eika mitaan poikkeavaa loytynyt kromosomeistani eika miehen DNA-fragmentaatiosta. Viela odottenen vasta-aineiden tuloksia, jos siella olisi jotain mita voisi edesauttaa asian onnistumista. Valilla jo toivon, etta olisi oikeasti vikaa ja voisi heittaa toiveet romukoppaan ja yrittaa selvita elamassa sitten jotenkin muuten. Ja helpottaisi, jos voisi jattaa epavarmuuden taakse, kun on jo niin lyoty ja isketty lapsettoman muottiin.
 
Haikala, meidän klinikalla (Hki yksityinen) keliakia katsottiin heti alkukartoituksessa. Siinä naureskeltiinkin, että alkaakohan tästä karppaajan polku, kun olen todellinen pastan rakastaja. Mies vielä sanoikin siellä lääkärissä, että no ei sulla voi sitä olla, kun syöt niin paljon hiilareita :))) ja vaikka se oli ihan huolimaton kommentti, niin lääkäri totesi tosi jämäkästi, että tämä on tärkeä juttu sulkea pois heti alussa. Ja aika halpa kaikkeen muuhun nähden.

Sosiaaliset suhteen on kyllä hankalia. Itsellä on sellainen metodi, että hyvien kavereiden kanssa ei haittaa, jos ei ihan kaikki jutut liity lapsiin. Se on minusta jo ihan muutenkin huomaamatonta käytöstä toisia kohtaan. En ole kovinkaan kiinnostunut kavereiden lapsista (en ole ollut koskaan!), mutta sen sijaan siskoni lapset ovat minusta aivan mahtavia. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, kun näin suora olen. En siis itse lapsiin kiinnitä hirveästi huomiota. Olen aina ollut tällainen, joten kukaan ei pidä sitä outona. :) Kummilapsistani toki olen sitten enemmänkin ja oikeasti kiinnostunut. Eniten minua on loukannut se, että yksi parhaista ystävistäni, joka on tiennyt tilanteestamme, tuli raskaaksi itse syksyllä ja kun tapasimme oli hänen raskaus ja muut lapsijutut lähes ainoita asioita, joita suusta pääse. En tajua, mitä hän ajatteli. Mietin jopa tekikö hän sen tahallaan. No ei nyt sentään, mutta silti tällaiset tuntuu käsittämättömiltä. :/ Toinen minulle vaikea juttu on työpaikan kahvikeskustelut, jotka niin usein päätyvät lapsiin ja vauvoihin ja jopa lapsettomuuteen. Siinä sitten otat vaan osaa keskusteluun "juu on tosi yleistä nykyään, kyllä".

Olisi kiva (onkohan ihan väärä sana tuo kiva, haha))kuulla myös Minnien ja Ameilen syyt hoitoihin. Jos tämä oli ihan sopimaton kysymys, niin anteeksi ja ei tietenkään ole pakko kertoa. :)

Täällä on tosiaan vasta PP4, mutta eikös näillä main kiinnittymisen pitäisi tapahtua kolmen päivän alkioilla..? No siihen liittyen ei ole ollut tuntemuksia, kipristelyjä yms. Toissayönä alkoi tosin kova nuha, joka on säilynyt näihin hetkiin. Yöllä ja aamulla pahempi kuin päivällä. Tällainen on minulla harvinaista ja pienenpienenpieni toive on, että tämä olisi hyvä merkki kiinnittymisestä ja kehon puolustusreaktiosta. Ilmeisesti aika yleistä on, että tulee flunssaoireita. Tosin en liikaa halua lähteä flunssa-aikana tällaiseen merkkiin luottamaan... Mutta tiedätte varmaan tunteen, kun toivoo, edes jotain merkkejä ja sitten tulkitsee mitä vaan. En tiedä kuinka selvä esim. lämmönnousu on ja onko sitä ihan kaikilla, sellaisena selvänä. En kuitenkaan haluakaan alkaa mittailemaan, mutta eilen tosiaan kun olin ihan jäässä mittasin ja ei ollut kuumeen puolella. Mutta aika monihan on myös oireeton.. Eli siinäkin mielessä, pitäisi tämä tulkitseminen unohtaa.

Nannukka, muistan, että muutamat normaalisti raskautuneet kaverini ovat sanoneet, että ensioireina olivat nimenomaan menkkaoireet, ihan samanlaiset. Sitten ne menkat kuitenkin jättivät tulematta. Tsemppiä, kyllä sinulla vielä toivoa on. Niin kovasti toivon sinulle plussaa!
 
Rachel79 mulla on juuri samanlainen kokemus, tää kaverini sai lapsen ja vaikka tietää meidän tilanteesta, ei kysy siitä ja jauhaa vaan omista ja muiden kakaroista. Ihan kuin muuta aihetta maailmassa ei ole! Ja en tiedä mitä päässä liikkuu, niin hämäriä kommentteja oon saanu kuulla ettei enää ees kiinnosta. En itsekään halua et kysellään jatkuvasti, mut jos haluan jutella, niin arvostan et vastapuoli on tsemppaava muttei vähättele asiaa. Ja hoidon aikana tykkäsin et kyseltiin et missä mennään.

).( Lääkärin kanssa juttelin tänään. Meillähän ei jäänyt mitään pakkaseen, vaikka 14 alkiota saatiin alulle. Siirretty oli kuulemma ihan hyvä, muttei mikää huippu-alkio, joilla on se korkein onnistumisorosentti. Lopuissa olin monitumaisuutta ja fragmentaatiota, sitte oli kans liian hitaita ja liian nopeita alkioita. Että kaikenlaista häikkää. Hyperi saattoi vaikuttaa huonontavsti munasolujen laatuun. No mutta yhden hoidon perusteella ei voida vetää johtopäätöksiä, täytyy katsoa seuraavan hoidon tulos. Lääkäri mainitsi et mulle tehtäis ehkä lyhyt hoito ens kerralla! Sillä nimittäin voisi saada vähemmän munasoluja, ja ne ois laadukkaampia. Mikä helpotus se olisi, vaan 2 vk lääkitystä ja sit punktioon, ihan luxus-hoito mun mielestä. On mullaki onnen aiheet!
 
Kiitos keliakia kysymykseen vastanneille. Kysyisin vielä, että voiko keliakiaa todeta muulla lailla kuin vain tähystyksellä?:D

oon tsempannu itseäni nyt niin, että on tähystys on tehty ja ehkä jokin kuuri syöty, niin sitten on meidän vuoro saada oma pien :heart:

Juu, kyllä se on ikävä tosi asia, että moni lapsellinen ei osaa keskustella muusta kuin lapsista. onhan se lapsi tietysti suuri ja varmasti tärkein asia elämässä, mutta jos tietää ystävän lapsettomuudesta kannattaisi ehkä valita eri puheenaihe. Helppohan minun on näin sanoa, kun omia lapsia ei ole, mutta jos ystävä näkisi ja tuntisi tämän aukon sydämessäni luulen että hänen olisi helpompi ymmärtää. Kaiken kruunaa tilanne, jossa olet kolmantena pyöränä ja ainoa porukan lapseton. Mistä siinä sitten puhut, kun aiheena on pikku markon ripuli. Yritän vain olla hiljaa ja huomaamaton.
 
  • Tykkää
Reactions: aniraz
Haikala oikein hyvä asenne! :)

Tulinpa tänne avautumaan tuosta 8-vuotiaan tytön kuolemasta, pisti niin vihaksi ja surulliseksi. Mitä h*******ä oikeesti?! 11 lastensuojeluilmoitusta ja takaisin vaan "kotiin". :'( niin julma tää maailma. Onhan tää sanottu jo miljoona kertaa, mut silti; MIKSI tuollaisille tulee lapsi?
 
Haikala, keliakin voi todeta verikokeen kautta. Myyvät näitä testejä muuten jopa samoissa nettikaupoissa, joista saa raskaustestejä yms, mutta eiköhän lähete ole parempi vaihtis.

Aniraz, lyhyempi kaava toimi ainakin minulla tosi hyvin. Ei tullut hyperiä, mutta paljon hyviä alkioita. Tästähän erästä on viimeiset sitten kyydissä, että toisaalta, mikä nyt toimi oikeesti. ;)
Aivan järkyttävä tuo uutinen. Siinä kyllä viranomaiset mokasi pahemman kerran myös.

Joku mietti, miksei lapsettomuudesta voisi puhua enemmänkin ääneen. Olen sitä myös itse miettinyt, että aikamoinen tabu tämä on ja turhaan, koska on tietyllä tavalla kuitenkin tosi yleistä. Nyt tuntuu vaan, etten liian laajalle halua asiaa levitellä, mutta olen ajatellut, että sitten kun (huom: KUN) raskaaksi vihdoin tulen, aion kyllä kertoa avoimemmin, ettei tämä ollut ihan helppoa. Välillä sitä kyllä töissäkin miettii, olenko oikesti ainut tässä tilanteessa jne.
 
  • Tykkää
Reactions: piu_pau ja aniraz
Moikkis

pp13 ja negatiivinen testi jälleen, turha tässä on varmaan enää ihmettä odottaa :( Huomenna testailen aamulla ja jos nega jätän tukilääkkeet pois. Meillä ei oteta täällä itä-suomessa päin verikoetta, tikkutesti vain tehdään...

Nämä kaverit oli pakastimen viimeiset ja en tiedä jaksetaanko missä vaiheessa kolmanteen hoitorumbaan enää lähteä.. ehkä... tai ehkä ei. Täytyy keskustella lääkärin kanssa josko voitais ne kromosomit ja hyytymistekijät vaikka tutkia ja vaikka jotain vasta-aineita ettei tartteis taas alkaa arpomaan.

On tää kyllä niiiin perseestä, vuodesta toiseen toivomista ja odottamista ja tässä tulos. Ei voi sanoa muuta kun että vituttaa !!! Töissäkin pitää yrittää jaksaa raahautua, sais lapsettomatkin jotain lomaa kun ei sitä äitiyslomaa ilman lasta saa.

Tsemppiä kaikille !! sori vuodatukseni...
 

Yhteistyössä