IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Näköjään useilla siis tulossa punktio viikolle 8, Päivän paisteessa myös tuo viikko tähtäimessä. Sinulta voikin sitten kysellä paniikkipäissään, kun sinulla tietoa on enemmän. Olet varmaankin jo kertonut mutta kysynpä silti; onko sinulla ollut päivää paria ennen punktiota kuinka tuskainen olo, onnistuuko töissäkäynti tai kauppa- yms. asioiden hoitaminen normaalisti? Entä teillä muilla kokeneemmilla? Vai pitääkö varautua hidastamaan tahtia jo ennen punktiota?

Minulla on ilmennyt uusi ahdistuksen aihe liittyen tähän hedelmättömyyden kokemukseen. Esikoinen on aloittanut itkemään lohduttomasti sitä että hänellä ei ole siskoa eikä veljeä ja joutuu olemaan ja leikkimään aina vain yksin. Ja kyselee että miksi, miksi hänellä ei ole mutta muilla on sisarus (ja tämä pitää täysin paikkaansa tuttavapiirissä). Tämä on lapselta ihan rehellistä tilitystä, eikä sitä "minäkin tahdon, minäkin tahdon". Kyllä viiltää sydämeen selittää että oltaisiin haluttu sinulle sisko tai veli mutta ei vain olla saatu. Ja että emme tiedä miksi. Siitäkös itku sitten vain yltyy, ja tämä on jokapäiväistä. En tiedä enää mitä vastata kun oma oleminenkin on hankalaa - lopputuloksena itkee lattialla huutoitkua lohduttomasti sekä äiti että lapsi.

Tiedän että teillä joilla ei ole lapsia, on tilanne vielä tuskallisempi ja teille on vielä enemmän tosi kyseessä. Tahdoin vain kertoa että tällainen murheellinen sivujuonne on kun lapsi kokee yksinäisyyttä ja vikahan on... tässä tapauksessa yksistään minun. Tai kuten papereissa lukee, "female factor only". Koeta sitten selvitä senkin syyllisyyden kanssa.
Tuttu tunne tuo lapsen kysely sisaruksesta... Kovasti olen onnellinen että on edes se yksi mutta lapsen "yksinäisyys" ottaa myös välillä koville.
Toisaalta olen ajatelut asian myös näin, että hän on oikein onnekas koska on saanut 100% huomion tähän asti vanhemmiltaan.
 
Teille joiden lapsi kokee yksinäisyyttä, niin voisiko näistä kirjoista olla apua, jossa käsitellään satujen kautta lapsettomuutta? Eihän se yksinäisyyttä vie pois, mutta lapselle voisi ehkä satujen muodossa kertoa tilanteesta. En enää muista missä tämä lista tuli vastaan, joko jossakin täällä palstalla tai sitten jossakin blogissa. Selvästi tullut itsellä kahlattua kaikki mahdolliset palstat yms läpi ;)

http://www.simpukka.info/wp-content/uploads/2014/01/Lahjasolulastenkirjat.pdf

http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/ef2f8af2dd5eb5a71b7ec1cfa76f740d/1455183885/application/pdf/4123491/Pupujuttuja.pdf
 
Roxanne ihan peestä tuo juttu :unsure:
Mä pelkään, että meille käy samoin. Vaikka tää homma ei sais olla vaan rahasta kiinni, mutta kyl se pienituloisella kirpasee niin perk*eleesti hakea noita lääkkeitä ja nähdä vaivaa, saaden palkaksi -ei mitään-. :mad:
Pitää toivoa, että näillä kaikilla vastoinkäymisillä on sitten yyber hieno lopputulos, pakkohan sen on olla!
YrittäjäJ, me mennään melkein samoilla linjoilla! Mullakin on lyhyt kaava, samat lääkkeet näköjään (Gonal,Pregnyl ja Orgalutran) ja tänään saan aloittaa pistelyt. Ei jännitä vielä muu, kuin oma sählääminen etten pistä koko kynää tyhjäks tms :cool:
Jäiks multa jotakin uupumaan vai miks lääkkeet tulivat maksamaan alle 400€?
Ei mua siis haittaa todellakaan. Moni vaan on kirjoittanut lääkkeiden maksavan 600-900euroa :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Yrittäjä J
Täällä aloitettu pistelyt eilen. Sain ilmeisesti kasattua puregon-kynän ja toimimaankin sen oikein ennakkkoepäilyksistäni huolimatta. Pistäminen sujui hienosti ja ei yhtään sattunut. Ekan piikin jälkeen ei ainakaan mitään oloja. Tosin vähän hirvittää etukäteen, millaiset olot tästä kehittyy ensi viikon aikana. Lääkärin mukaan saa tehdä liikuntaa punktioon asti ihan normaalisti. Tosin eri asia on, että pystynkö.

Apteekkiin meni eilen reilut 830€... Eli ei ihan ilmasta ole tämä homma. Mulla oli vaan yllättävää, että työpaikan sairauskassa korvaa nämä lääkkeet. Oli yllättävän helpottunut tieto. Olen meinaan stressannut tätä rahasummaa suhteellisen paljon itsekseni...

Sitten ikävempiä asioita. Miehelle iski viime hetken "paniikkikohtaus" tämän ivf:n suhteen ti-iltana. Raukkaa pelottaa, osaako olla hyvä isä jos hoito onnistuu. Jotenkin nyt konkretisoituu asia, kun siitä tulee tilastojen valossa todennäköisempää. Lohdutteli, että tuskin heti ekalla kerralla heti tärpää. Tämä voi hyvinkin olla vuosien prosessi, joka ei välttämättä koskaan johda raskauteen. Mutta vähän on omat fiilikset maassa... Mies on kuitenkin ollut tässä prosessissa mukana alusta alkaen tosi vahvasti ja mukana muun muassa kaikissa sairaalakäynneissä.

Toivottavasti saadaan tänne plussatuulia enemmän tämän vuoden puolella.
 
Täältä synkkä omanapainen päivitys: viidestä punktioidusta solusta yksikään ei hedelmöittynyt. Ei yksikään!! Ne olivat kaikki jääneet jotenkin epäkypsiksi, eikä icsiäkään voitu sen vuoksi tehdä. Tällä hetkellä olo on aika tyhjä ja epätoivoinenkin. Hukkaan meni kaikki eurot, piikittelyt ja punktio. :cry:

Lääkärin mukaan ei kannata vielä lannistua, vaan hän ehdotti että lähtisimme uuteen hoitoon mahdollisimman pian, kun munasarjat ovat jo valmiiksi aktivoituneessa tilassa. Varmaan kokeillaan erilaista kaavaa ja lääkecoctailia. Kyllä me kai lähdetään sitä yrittämään, mutta oma fiilis on jo valmiiksi lannistunut. Miten ne solut muka kypsyisivät seuraavalla kerralla paremmin, jos nytkään ei onnistunut?

Tuosta henkisestä puolesta voisin vielä kommentoida:
Minullekin tämä palsta on ollut todella tärkeä henkireikä. Ihan uusi, lohdullinen maailma avautui, kun tänne muutama kuukausi sitten ekaa kertaa eksyin. Kiitos siitä teille kaikille!

Oma metodini on ollut se, että olen yrittänyt järjestää elämääni mahdollisimman paljon muutakin tekemistä ja ajateltavaa kuin hoidot: kokeilen uusia harrastuksia, tapaan ystäviä, varaan pieniä reissuja yms. Näin ollen elämässä on aina jotain kivaa, mitä odottaa, vaikka hoidot puihin menisivätkin. Toki meidän hoitojaksomme on ollut vielä aika lyhyt, ja nyt oikeastaan saatiin vasta ensimmäinen isompi (joskin aika murskaava) takaisku. Eli en osaa sanoa, kuinka pitkälle omakaan positiivisuuteni kantaa, jos uutiset ovat jatkossa yhtä huonoja… :(

Niin ja mulla oli lääkecoctailina Clomifen, Menopur, Orgalutran ja Pregnyl, mutta metsään siis meni.
Mä voin niin samaistua sun fiiliksiin. Meillä kävi oikeastaan kahdessa ekassa IVF :ssa noin, ei tullut kypsiä, joku yksittäinen rupu kypsä hedelmöittynyt mutta oli huonoa laatua, siirrettiin säälistä. Kunnes vaihdettiin kaavaa ja lääkitystä ja nappiin meni. Tuo on se pahin pelko aina kun hommaan ryhtyy, nytkin kun neljättä IVF aloitellaan niin hirvittää et jos tässä käy niinku meidän kaikille pakkasukoille, kuukahtaa yks toisensa jälkeen. Henkinen paine on varmasti kova ruveta seuraavaan hoitoon. Mutta tilastojen mukaan onnistumisprosentti nousee neljänteen hoitoon asti, jonka jälkeen ihmiset edelleen raskautuu! Tsemppiä ja sisua jatkoon!

(.) Kp 25, sumuttelut jatkuu. Ens viikolla 0-ultra ja punktio viikolla 9, JOS kaikki menee putkeen. Ainahan näissä on mahdollista, että mikä tahansa vaihe menee pieleen. Mulle on kans edellisistä hoidoista tuttuja odottamattomat vuodot ja epätyypilliset lääkevasteet.. Pitää mennä vaan päivä kerrallaan ja toivoa siirtoon asti pääsyä. Tulis edes yksi top, pakkaseen en edes toivo mitään, kun ei se näköjään tarkota, että niitä päästäisiin siirtämään! Mulla on vaikeuksia muistaa sumuttelut, poikkeuksena edellisiin hoitoihin, kun on jo lapsi, saa onneksi muuta ajateltavaa tarpeeksi arjen pyörittämisestä. Hirvittää ens viikolla mennä apteekkiin ja ostaa Menopur, kun tosiaan ei ole varmuutta siitä meneekö rahat täysin hukkaan, me kun ollaan vielä yksityisellä hoidossa. Mut toisaalta, jos saadaan lapsi, se on arvokkaista mitä niillä tuhatlappusilla voi saada o_O
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Kiitos kaikille myötatunnosta, se on lämmittänyt mieltä. <3 Tupsulille erityiskiitos, kun jaoit kokemuksiasi. Ihana kuulla, että teillä sitten meni homma lopulta nappiin. :) Saako kysyä, millainen lääkitys ja kaava se oli, jolla onnistuitte?

Täällä onkin aika monella punktio lähestymässä, hurjasti tsemppiä teille! Ainakin omalla kohdallani toimenpide meni tosi helposti ja toipuminen on ollut nopeaa. Enkä jaksa millään uskoa, että muille voisi sattua yhtä huono tuuri lopputuloksen suhteen.

Lääkkeiden hinnoista vielä sen verran, että oma satsini maksoi vain vajaat 400 euroa, mutta mulla olikin aika lievä stimulaatio. Ensi kerralla sitten varmaan paljon stydimmät aineet, jospa niillä sitten menisi paremmin... Onneksi tulee lääkekatto jossain vaiheessa vastaan!
 
Jahas pitäisköhän täältäkin taaa ilmoittautua uudelle kierrokselle... Eli viimekuussa negaa 1.ivf:n 2.passista ja nyt siis kp8 ja ultra maanantaina kp 12. Katsellaan pääseekö tikuttelemaan ovulaatiota sitten jos kaikki menee hyvin niin 3.pas olisi edessä.

Tsempit muillekkin hoitoihin ja piinailuihin!
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73
Kiitos kaikille myötatunnosta, se on lämmittänyt mieltä. <3 Tupsulille erityiskiitos, kun jaoit kokemuksiasi. Ihana kuulla, että teillä sitten meni homma lopulta nappiin. :) Saako kysyä, millainen lääkitys ja kaava se oli, jolla onnistuitte?

Täällä onkin aika monella punktio lähestymässä, hurjasti tsemppiä teille! Ainakin omalla kohdallani toimenpide meni tosi helposti ja toipuminen on ollut nopeaa. Enkä jaksa millään uskoa, että muille voisi sattua yhtä huono tuuri lopputuloksen suhteen.

Lääkkeiden hinnoista vielä sen verran, että oma satsini maksoi vain vajaat 400 euroa, mutta mulla olikin aika lievä stimulaatio. Ensi kerralla sitten varmaan paljon stydimmät aineet, jospa niillä sitten menisi paremmin... Onneksi tulee lääkekatto jossain vaiheessa vastaan!
Onnistunut hoito oli pitkä kaava, sumuna jarruna Synarela, kasvattelijana Menopur, Pregnyl irrotukseen ja Gonapeptyl ja Lugesteron limikseen. En muista mitä aiemmat lääkkeet oli, mut tämä hoito oli muistaakseni iäkkäämmille munasoluille/munasarjoille tarkotettu ja tähtää pieneen määrään laadukkaita alkioita. Olen vasta 31, mutta vain yksi munasarjat, joten olettaa saattaa, että sen reservi on hiipumassa, AMH ei oo mitattu.
 
Täällä myös eilen piikitetty ensimmäiset. Gonal F 150iu, sitten myöhemmin jarruna tulee Orgalutran, irroitukseen Pregnyl ja tukena Crinone. Ai niin, minulla lääkkeet reilu 700eur, ja näillä pitäisi päästä koko ensimmäisen rundin ruljanssi.

Viikolla 8 tämän palstan porukkaa on siis puhkottavana ihan urakalla. Saa nähdä mikä päivä se sitten minullakin on, ja mitä selitän pomolle... "oon sillä viikolla leikkauksessa, en tiedä vielä tarkkaa päivää...". Todella uskottavan kuuloista, hävettää jo nyt.

Kiitos ilo2010 noista kommenteistasi siitä yksinäisyydestä. Itse osaan tietysti ajatella noin että onhan tilanteesta myös jotain hyötyä toisen kannalta, saa kaiken huomiomme, mutta tosiaan eihän leikki-ikäinen ymmärrä sitä. Itkee vain yksinäisyyttään. Jospa hän sitten isompana ymmärtäisi kun kerrotaan että kaikkemme yritettiin, muttei onnistunut. Luotto kova siis tällä hetkellä näihin hoitoihin... Ja muuten icsi mamalle kiitos linkeistä.

Päivän paisteessa onko mitään eroa munasolujen määrässä/laadussa, ovatko reagoineet eri tavalla eri hoitokierroissa? Tarkoitan siis että onko esim. mistään lisäravinteista tai lääkkeiden vaihdosta ollut mitään apua laatuun tai määrään? Voiko ne lisäravinteet edes vaikuttaa amh-tasoon ja sitä myötä mahdollisesti munasoluihin vai onko se kiveen hakattu? Lienet ehkä tätäkin pohtinut viesteissäsi mutta kiinnostaisi sinulta sitä silti kysyä.

Nappeus, miehen reaktio on varmaan ihan ymmärrettävä, koska nyt aletaan jo ampua ns. kovilla niin todennäköisyys raskaudelle on jo reilusti lähempänä. Ja vaikka tulosta tulisikin niin jospa ne miehet raskausaikana ehtii sitä pohtia vielä ja taitaa kai monet olla jo loppuajasta ihan "kypsiä", ts. syntyisi jo? Aika lohdullinen luonnonmetodi... Miehesi vaikuttaa olevan aika hyvin mukana tässä kaikessa? Itse olen joutunut miehen raahaamaan puoliväkisin kaksi kertaa polille nyt parin vuoden aikana. Hän kun luottaa edelleen luomuraskauteen vaikka lääkäritkin on antaneet ymmärtää että turha on elätellä toiveita.

Ja noista lisäravinteista pitää kertoilla tässä että minä se olen kohtalaisen kajahtanut jos suoraan sanotaan. Kun tieto IVFään siirtymisestä tuli, piipahdin apteekin ja luontaistuotekaupan kautta ja lista on nyt seuraava: c-vitamiini, b-vitamiini, d-vitamiini, kromi, sinkki, seleeni, maca-tabletit, royal jelly, foolihappo (joo sitä on myös siinä b-vitamiinivalmisteessa), kalkkitabletit, omegat, ubiqinon, l-arginiini, maitohappobakteerivalmisteet. Osa näistä tosin oli käytössä jo aiemminkin. Tämän lisäksi rautaisannos akupunktiota menossa (2xvko). Joo, pitäkää ihan kahjona, mutta ajattelin niin että ei se ota jos ei annakaan, onpahan kokeiltu. Tai no rahaa ainakin ottaa. Mutta se kai ollaan huomattu ettei sillä rahalla niin väliä tässä ole, sitä menee älyttömästi, ja johonkin se kai sitten laitetaan vaikkei menisikään. Mutta jos joku haluaa tunnustaa saako omaa lisäravinnelistaa vielä pitemmäksi niin seuraan mielenkiinnolla.

Voimia teille kaikille hoidon vaiheesta riippumatta!

Ai niin, ja sitä akupunktiota voin suositella jos vain ajatus innostaa. Onko täällä muuten muita jotka käyvät? Kannattaa etsiä sellainen hoitaja jolla on kokemusta näihin asioihin liittyen. Akupunktiossa näköjään on suuntauksia vähän erilaisia.

Pitkä postaus, sorry. Depression lisääntyessä lauseiden määrä varmaan vähenee.
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73
Moi taas! Mä alan olla toipunut pettymyksestä, taisi tulla ladattua vähän liian suuret odotukset tuohon ensimmäiseen punktioon ja tuoresiirtoon, vaikka yritin kyllä kokoajan ajatella että onhan se aika epätodennäköistä että ekalla kerralla tärppäis. Mutta kyllä sitä vaan aika raskaasti pettyi kun piinailukin jäi alle viikkoon. Nyt kuitenkin odotellaan sitten että pääsisi ensi kuussa PAS:n ja sitten uudella innolla uuteen punktioon. Rahatilannekin alkaa kyllä pikkuhiljaa mietityttämään, mutta päätetty on kuitenkin että toiseen kertaan on varaa yksityiselläkin, kolmatta ennen pitää sitten hengähtää hetki.

On kyllä tiukassa ollut plussat tänä vuonna, mutta kohta on piinailijoita oikein kunnolla, eli siihen sitten tulee oikein kunnon plussa-aalto!

Mulla kävi töissä kertomisen ja punktion kannalta vähän liiankin hyvin, jännitin sitä siis tosi paljon kun oon niin onneton valehtelija, mutta sitten punktioiitiinkin sunnuntaina ja maanantaina olin jo ainakin riittävän työkuntoinen. Mutta noin ei varmastikaan enää toista kertaa käy :).

Ja tosiaan tosta miehen osallistumisesta, meilläkin on mies sitä mieltä että luomuna onnistuu. Tavallaan kai voisikin onnistua kun selittämättömiä ollaan, mutta kyllä mulle ainakin ihan selvä on että näin pitkän yrityksen jälkeen se todennäköisyys on aivan häviävän pieni. Mies tulee kyllä mukaan klinikalle ja on muutenkin mukana, mutta vähän mun raahaamana kuitenkin, ja en siis esim. punktioon häntä en edes halunnut mukaan. Kustannuksista kuitenkin on enemmin sitä mieltä että ihan sama miten paljon rahaa menee, mä itse enemmin mietin niitä tuhatlappusia.

En nyt muista mitä muuta piti kertoa, tulen kertomaan myöhemmin uudestaan jos tulee mieleen.

Ainiin, Roxannelle vielä hurjasti tsemppiä, toivottavasti seuraava kierros menee toisin! Ja negan saaneille myös pahoittelut! Ja tsempit kasvatteluihin ja punktioihin!
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73
Noh ni...
Pitkällä kaavalla seuraava hoitokierros.
Sumuttelut alkaa ensi viikolla ja punktion lekuri laskeskeli viikolle 11
Gonal-f pysy pistos lääkkeenä ja Ovitrelle irrotukseen.
Uutena tähän hoitoon tänään aloitettu primolut-n ja sumut.
Nyt yritetään saada parempi laatuisia muniksia kun lyhyellä kaavalla ei kehittynyt kunnolla.
Tolla lyhyellä hoidollahan saatiin 6 munista ja odotukset oli et saataisiin 2-3 hedelmöittynyttä mutta p***an marjat yksi saatiin ja sekin huippu hidas. Iloinen tietenkin nollaa paremmasta tuloksesta. No ikä tekee tehtävänsä. Vaikka tänään lääkäri kylläkin kehuskeli ultrassa kaiken loistavaksi ikään nähden.

Saas nähdä tuottaako hoito muutos paremman tuloksen :)

Monella onkin punktio käsillä. Toivottavasti saatte kunnon saaliit.
Miten pirtsin pistelyt sujuu? Mikä gonalin annostus sulla menee?
Tsempin kaikille(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Yrittäjä J
Eilen ja tänään on aamusta vihlonut kohtua tosi ikävästi varmaan tunnin ajan semmosta välillä häipyvää ja sitten taas palaavaa kipua. Vähän vertakin on tullut lutinusten mukana, joten en kauheasti nyt jaksa toivoa elätellä. Tänään on dpo8 ja pp4. Mitään oireita tuota vihlontaa lukuunottamatta ei vieläkään ole ilmestynyt...
 
HELP! Pitikö avattu Ovitrelle säilyttää jääkaapissa vai huoneenlämmössä?
Jääkaapissa.

Niin piti vielä lisätä, että se pitää säilyttää koko ajan jääkaapissa. Tosin kuulemma ei haittaa jos on esim jotain tunteja huoneen lämmössä, mutta sen jälkeen sen tehoa ei pysty takaamaan.
Nim. jouduin itse hommaamaan kokonaan uuden Ovitrelle tikun kun en ollut ekaa laittanut ollenkaan jääkaappiin, en muistanut eikä apteekissakaan just se farmaseutti muistanut neuvoa. On se kiva heittää 50eur roskiin tuosta noin vaan :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Darni73
Nonniih, taas linjoilla! Mulla menee sitä gonalia 225 yksikköä. Katoin just et sitä menee maanantaihin saakka, sunnuntaina laskee annostus 200 yksikköön mutta eihän se yksi kynä siis riitä, kun kokonaismäärä oli jotain 1075? Joko minä tai farmaseutti on ajatellut väärin. Varmaan siis minä. Pakkohan mun on hakee uus kynä?

Käsittääkseni siis maanantaina on yhtäaikaa jarru ja gonal, onks se mahdollista? Ja tiistaina on ensimmäinen kontrolliultra sitten. Siellä kai selviää tartteeks jatkaa pistelyä?

Ja tsiisus mikä päänsärky tosta gonalista tulee, ihan kun ois ollu viikon ryyppyputkella. Tai mistäs mä tiedän miltä se tuntus. (Seliseli..) :D
 
Pirunpelto se on tosiaan ihan normaalia että jarrua ja kaasua otetaan samaan aikaan. Se jarrulääke estää munasoluja karkaamasta samalla kun gonal kaasuttaa niiden kasvua huippuunsa. Varmasti jatkat ihan muutaman päivän yhteensä niiden yhdistelmää.

Noissa pistoskynissä on yleensä ylimääräistä kyllä mukana (ei niinkään ovitrellessä varmaankaan kuin finaalissa esim) mutta ei ehkä ihan niin paljoa, että riittäisi 1075 asti siitä 900 kynästä.
 
Neiti. En mä usko että toi 5h maailmaa kaataa, en millään. Jatka vaan normisettiä ja toivotaan parasta!

Niin siis niitä kyniä on eri kokosia? No perhana. Jos ostan maanantaina pienimmän kynän lisäksi kun sen tarvitsen, niin sitten jos tarttenki lisää ja lisää niin..? Ostelen niitä kyniä? Onhan tää aika puljaamista, varsinkin kun soittoajalla ei pääse ikinä polille läpi. Onneks maanantaina on se ultra aikaseen, 9.00 niin sais mahdollisimman ajoissa sit tietää tartteenko lisää gonalia. Sitä ei meidän apteekissa ole hyllyssä vaan menee tilattavaksi. Sekin pitäs osata ennakoida (n)
 
Eikä mennyt! Usko pois. Pistät sen silti huomenna, niinkuin pitikin ja kerrot lääkärille asiasta sitten, kun mahdollista. Mullakin on toi ovitrelle, mies oli laittanut sen lämpöiseen odottamaan, itse nostin senkin jääkaappiin odottelemaan.
Suositusaikojahan ei taida lääkkeeseen olla, että mitä jos pakkaus unohtuu pöydälle vaikka 8h tms. Mutta loppujenlopuksi 5h ei ole niiiin pitkä aika. Johan se jäähtynyt neste pitää itsensä viileänä hetken ja paketti eristää lämpöä. Eikä se lämpötilan vaihtelu ole niin suuri että ois helteessä ollut ihan oikeesti lämpimässä. Mun pitää googlettaa tota ovitrellee lisää, mutta en ihan rehellisesti usko, että sait katastrofia aikaiseksi. Aika oli lyhyt ja lämpötilanvaihtelu pieni. :geek:
 

Yhteistyössä