ISOmpaa pesuetta haaveilevat 18

  • Viestiketjun aloittaja Titti*
  • Ensimmäinen viesti
Haidi kirjautumati
Ja etsivä löytää lisää...

- vielä kun selviäis perseen sudin arvoitus...

Ja tässä vastaus siihenkin:

Perseen suti oli yleisesti käytössä ainakin 1880 luvulle saakka Kymenlaaksossa ja Karjalassa. Tiettävästi sitä käytettiin myös jonkin verran Kanta-Hämeessä ja Varsinais-Suomessa.

Siihen aikaa maaseudulla tarpeet tehtiin usein niin sanotusti "nurkan taakse". Varsinkin palvelusväki kävi asioilla ulkorakennuksen takana.

Paikalle oli yleensä rakennettu riuku, jotta myös isomman asian eli ulostamisen suorittaminen oli mahdollista.

Vessapaperi oli tuntematon ylellisyystarvike sen ajan maaseudulla. Metsässä takamus pyyhittiin luonnollisesti sammaleeseen. Huusissa oli joko varattu sammalta tai peräti sanomalehden riekaleita. Pärekin kelpasi pyyhkimiseen.

Nurkan takana näiden pyyhkimistarpeiden säilyttäminen olisi ollut vaikeaa ja niinpä käytettiin pehmeää ja tuuheaa lyhyt vartista harjaa peräaukon puhdistamiseen. Perseen suti, tai pers suti tunnettiin myös nimellä perskä. Se laitettiin hirrenrakoon kuivamaan ja odottamaan seuraavaa käyttäjää.

Tämä sitten, ennen kuin harjasi oman ahterinsa puhtaaksi, kopautti harjaa seinää vasten jotta siihen kiinni kuivaneet ulostekikkareet tippuivat pois.

Nykyään käytetty sanonta "Voi perseen suti" viittaa juuri siihen, että suti on joko liian tahmea puhdistuakseen tai se oli pudonnut niin kauas, että tarpeillaan istuja ei siihen ylettynyt. Hänen olisi siis kiskottava vaatteet sottaiset takamuksen päälle, ja sekös harmitti.

Harmittavaa asiaa "perseen sudilla" tarkoitetaan nykyäänkin, vaikka pylly olisikin puhdas.
 
ohdakkeenkukka -
Mä nauran täällä kyyneleet silmissä :'D
Nyt mä pääsen taas pätemään ukolle sellaisena hetkenä jolloin se vähiten sitä osaa odottaa ;}

Papu, niinhän ne on minullakin ennen plussaa enteilleet mutta en kyllä usko enää mitään ennenkun itse näen. On sen verran ollu aiemminkin muka-oireilua :D
 
Haidi kirjautumati
Naura vaan, nauru pidentää ikää ja sitähän tässä tarvitaan...aikaa näyttää kuluvan suurperheen perustamiseen. Kolme lasta ei vielä meikäläisen mittapuulla mitattuna ole suurperhe ja kun tässä on tuota nelosta tekemällä tehty jo 8vuotta ja risat niin saattaa vuodet vieriä, ennen kun se suurperhe on kasassa:)
 
joox vielä
Hitsi.
Mun pitäis siiiivoilla oikein isolla kädellä - ja mitä mä teen ?
Roikun perskeles kokopäivän tässä vaan...
Noh, ehkä sitte huomenna ehtii siivotakin...jos joku on sitä inspistä nähny,
laittaa sen meille heti piakpostina, jookos ??

Vitsi mua eilen taas masensi, kun tuntui, että jokapaikassa
oli vaan ihania pallomassuja ja pieniä vaaveja....
Sokoksellakin jäin suu auki tuijottamaan, kun yksi nuori nainen meni siinä
niin kauniina upeissa farkuissaan ja pallomassussaan - näytti siltä,
että ihan oli viimosillaan.nyyh...
Ja sitten kun en voi sille bestikselleni kertoa tästä vauvahaaveilusta,
kun se teilaa mun ajatukset ihan kertakaikkiaan...
joteskin ahdistavaa.......phoh.
Mut ei auta. Kaupapan ois mentävä ja sellasta...
ehkä tää taas tästä.

Juu, muuten: näillä tän palstan nauruilla elän varppii 106-vuotiaaks.
Siis Ainakin ;o)
 
Papu75*
Haidi, ei munkaan mielestä olla vielä suurperhe, mutta kaikkien matkanjärjestäjien yms. mielestä ollaan jättiläisperhe... Tuo viimeisenkin reisu, piti ottaa kaksi huonetta!! Ei ihan äkkiä moiseen ole varaa...

Emmätiä, onkos ihan typerää jos mä nyt tässä vaiheessa kummastelen omituisia ovisoireita????? No, kuiteskin, olin ihan varma toissapäivänä, (limat+repäisykivut) että nyt pukkaa ovista... mutta nyt sitten taas alkaa sama homma?? ja kpt on jotain päälle 10.... Käääk, tarvii kaivaa kalenteri esiin. Kyllä nuo helokit nyt jotain omituista potkua antaa tähän mun kiertoon..
 
Tehotyttö.
Terkut tuiskusta!
Käytiin just poitsun kanssa kolaamassa eka satsa. Kyllähän sitä olikin...

Jaahas Papu, sulle on nyt kehittymässä joku supermegahyperovis tai kaksi. YES! Nyt sitten ukkoa kaatelemaan jo varuiksi.

Älkääs turhaan puhelko suurperheestä, varsinkaan jos on vaan kolme ;-)
Minähän sain tässä joku aika sitten kuulla, etten ole suurperheen äiti. Meillä sentäs neljä. Itse en kyllä pidäkään meitä vielä suurperheenä, mutta kyllähän nykyisin tosiaan kolmelapsinen perhe jo lasketaan noin virallisesti... Mulla pitää varmaan olla seitsemän mukeloa, että täytän fanien vaatimukset :-D

Mitähän me tolle Jooxin ukkelille nyt tehtäis oikein?
Täällä ois kyllä yksi koulutuspaikka vapaa ;-) Mutta täytys kyllä ajankohta katsoa tarkkaan. Välillä tuo meidänkin olio on sitä mieltä, että tässä on riittävästi. Riippuu niin päivästä...

Mullakin iski eilen joku vatsankaipuu, kun yhden ex-kermitin vatsaa ihastelin suljetulla. JA toisaalta kummiskin vähän aattelin, että toi typy ois kuopus.. Jos oliot on outoja, niin kyllä on naisetkin :-D
 
Haidi kirjautumati
Juu matkanjärjestäjät laskee perkeeksi 2+2 eli yli 2 lapsiset perheet on jotain omituisuuksia. Esim. laivalle mennessä on aina otettava kaks hyttiä, isot plussat nyt tuolle uusimmalle Calaxy-laivalle kun siellä saa väliovella yhdistettyjä hyttejä 4+2, eli me välimalliperheet (3lasta) mahdutaan samaan kämppään.
Sama on missätahansa muuallakin mm. hotellit on aina 2+2, kuten myös monet ns. perheliput johonkin...on se niin väärin!!!

En välitä vieraiden miesten puhelinnumeroista, mut jos mul nyt ois Jooxin miehen numero, soittaisin sille ja pyytäsin illalla antamaan masennuksenestosupon ja järjestämään jotain muutakin mielenpiristystä:)

Nyt olen ihan tyytyväinen, että asun kerrostalossa, lunta on tullut niin pirusti ja lisää sataa koko ajan. Meinasin äsken roskispussi reissulla kolata oliolle valmiiks parkkiksen, mutta avulias naapurinpoika lupasi tuo homman tehdä ja teki kans.
Meidän auto ei oo mikään lumisenilman kulkupeli, vaikka vääntöä pellin alla onkin...liikaa lunta alla lähinnä saa sutimaan paikallaan tai menemään poikittain, sillä ei äkkinäinen pääse mihinkään. Leveet renkaan vie ohjattavuuden mennessään, mutta kertaakaan en vielä ole penkassa ollut ja 4 talvee sil on jo ajeltu:) oppia ikä kaikki.
 
ohdakkeenkukka -
No niin, mä nyt sitten kävin ostamassa sen raskaustestin valmiiksi, ollaanko sitä ny tyytyväisiä :D
Vielä en kyllä ala testailemaan..katotaan kauanko jaksan pinnistellä.

Mullakin muuten myös nuorimmainen näkyi apteekin raskaustestissä viikolla 3. Oireita mulla ei ollut muita, kun että ostin kaupasta "wanhat autot"-karkkia. Se oli niin selvä oire minulle että ajoin suoraan apteekkiin :D

Kävin suihkussa toisaalla, kun meillähän on nuo pesutilat rempassa...ja kun tulin kotiin, sain tehdä tunnin lumitöitä että sain auton ajettua pihaan. Huoh, kohta vedän käsiletkun ikkunasta ulos ja meen hankeen suihkuttelemaan..

Papulla tosiaan megaovis :}
 
ohdakkeenkukka - kotona
Voi vitsi, voi hitsinvitsi. Mä en malta pitää näppejäni erossa tosta testistä :O
Kellään tietoa miten herkkä se apteekin testi on? Kun missään ei lue mitään...

Oirelistaan lisätään alaselkäsärkyä ja ne samperin nännit..ne on niin kipeet et kohta lähtee rintsikat..
Ehhehe, löysin Pesun sivuilta surullisenkuuluisan "tissitestin". Sen tulos oli hyvin positiivinen eikä voinu ees hyppiä ku pari kertaa :D

Jeps, kaipa sitä voisi mennä perhettäänkin katsomaan tonne olkkariin..soon moro
 
joox ohdakkeenkukalle
Mikäs sun kp situation on nyt ?
Voisit torstain kunniaksi testata...torstaihan ON toivoa täynnä.....nii-vai maltatko odottaa perstaihin ?
*Kjähkjäh* ( luon iha vähä paineita sulle...)
Täällä peukut pystyssä odotellaan bd bd bd bd bd
 
joox3, kirjautumati
HUOMENTA, arvon Naiset !!
Onkos kukaan testaillut...?
Täällä vaan lumikinokset kasvaa, kohtapian ei ulos pääse...
onneks eilen kävi naapurin ukko tekemässä lumityöt - ihan pyytämättä, huom ! -
joten ainaski hiukan vähempi on nyt oven edessä kinoksia....

Voisko joku TÄNÄÄN edes laittaa mulle siivousinspiraationsiementä
tännepäin, pliiiiiiide ??!
 
ohdakkeenkukka -
Saat joox mun inspiraationsiemenet. Tuol ne vaan pyörii enkä tee niillä mitään..tänään pitäisi auto katsastaa, muuta en aio todellakaan tehdä. Paitsi ihastelen eilen ostamaani häräntaljaa olkkarin lattialla :p

Se mun kp on nyt 20/28. Ja aamutesti näytti negaa :D
Joo, pakko oli testata. Ei voinu vastustaa MILLÄÄN....seuraava testi ensi viikolla vasta, ei yhtään aiemmin...
Tuli mieleen sellainenkin että mun oireilut voi varmasti johtua myös hormonaalisen ehkäisyn poisjättämisestä :(

 
Tehotyttö.
Huomenta!

Täältä pistän Jooxille nuo käyttämättömät siemenet tulemaan... Ovat tuolla lojuneet kaapissa pidemmän aikaa. Inspistä nääs ois, mut ei aikaa :) Kaikenlaisia isompia projekteja ois alotettavana. No, laitetaan sinne Jooxille tässä, PUUUUH. Tulisko ton puhurin mukana?

Voishan se Ohdis edes jonkun roskishaamun meille tekasta, eiks juu??? Meille riittäis seki nyt tässä vaiheessa. Kaikki samaa mieltä? :-D

Nyt käyn tekasemassa jonkun huushollihomman ennen neuvolaan lähtöä...

Tehis
 
Tehotyttö.
Linjat tukkiutuu, ku samaan aikaan rynnitään.. ;-)
Höh Ohdis. No, eipä peli ole vielä lainkaan pelattu! Odotellaan odotellaa...

Kyllä Jooxin nyt kelpaa, inspistä riittää!
 
joox kiittää...
Kiitos siemenistä !
Eiköhän tää näillä lähde käyntiin.....jos vaan pääsen irti palstalta jotenkin ;o)
Joo, mulla ainakin joka kerta kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn,
kierto on noin 3-4 kuuta ihan sekaisin,
siis vielä enempi ku normisti.
Pätee pillereihin, laastareihin ja kierukkaan.

Joten sitähän se saattaa olla, mut eihän me vielä toivoa menetetä, eihän ?!
 
ohdakkeenkukka -
Rupesi hymyilyttämään Tehiksen kommentti roskishaamusta. Se oli aivan kuin minun ajatuksistani kun taistelin itseni kanssa, testaanko vai enkö testaa :D
Mut ei tullu ees roskishaamua, douh..

Olen syönyt puolisen suklaarasiaa tässä sivussa aamupalaksi *yöh*
 
Papu75*
Pikainen pyörähdys töistä, pimun kanssa täällä taasen hääräillään.
Mikäs sitä Okukan testiä vaivaa kun ei plussaa ymmärtänyt näyttää?!! Kyllähän se saattaapi olla että ehkäisyn jälkeen kierrot hakee paikkaansa, mutta eihän se sitä plussaakaan pois sulje, bd;tä ja uusinta testiä odotellessa =)

Vai siivousinspiraationsiemosia jaossa, kyllä tämä virtuaalisisarusten apu on kyllä ihan ykkösjuttu!!!

Jahas, terotin tippui taaaaas roskikseen.. tarvii vissiin suosiolla tyhjätä koko roskis (laitoin kaikki post-it laput kaappiin)

Papu perkeineen ;)
 
ohdakkeenkukka -
Pienestä sitä voi hullu iloiseksi tulla :D
Kolme tuntia myöhemmin meillä on roskishaamu ;}

Nyt peukkuja että auto menee katsastuksesta läpi, sen remppaan uppois jo 700 euroa joten jos ei mäne läpi niin halvalla ois hyvä auto myytävänä...
Katsastukseen ---->
 
joox vielä häiriköi....
Papu, laita se tyttö tänne häärimään mun kans....
ei tu nimittäin siivouksesta taas mitään...pläääähh.
Ja huomenn ameilläkin on tytsy kotona, niin ettei munkaan tarvii miettiä,
siivoisko vai ei ;o) joten seuraks tänne vaan !

Mulla alkaa varppii ovis lähenee, fiilikset on sellaset että olio pitäis selättää....
hmmm...mihinkäs nuo ipanat laittais siks`aikaa....
eipä tuo taida suostua "saikkupäivää" pitämään mun kans,
arvaa varmana mitä mulla on mielessä...

Kyllä varmana kohta täällä joku ainaski plussailee,
senverran töpäkästi on peukutettu nyt !
Ja tässä lisää db db db db db db db db db db db db db db db db dbdbd bdbdbbdbdbd
phuh.
 
Papu75*
Pikana vieläkin... ;)
Voi vinde OKukka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Etkös sä apteekista hakenut sen testin? Kääääk, nyt vasta mä jänskäänkin.. parin päivän päästä uus, eiks niin?!?!?
bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd

Joox, eikös oliskin näppärää, jos edes pikkasen lähemmin asuttais, niin voitais tehdä "lapsivaihtareita" ! Tai jos laittais taksilla teille tulemaan ;) mitähän maksais... huh.... ei tullut lottovoittoa, joku sen taaaas multa vei!!

Ainiin bd bd myös katsastukseen Okukalle!!!!
 
joox lisää ; PeeÄs
Mä kuuntelen tässä surffatessa ( ööö....lue; siivotessa )
Radio Novaa, ja siellä on kysely lapsilisien suuruudesta ja riittävyydestä.
Ottakaa ihmeessä kantaa asiaan !!
www.radionova.fi päivän dilemma

Juu, Papu, ois tosi kätsää !
mulla ois aikaa "viihdyttää" useempaakin mukulaa,
mut muuta iloa musta ei juur oliskaan.
Laiskamikälaiska...vaimitensenytoli...?

Okukalle miljaaaaaaaaaaaaaaardi peukutusta tähän....
pari päivää ootellaan, saadan hullu(t) vieläkin ilosemmalle mielelle ;o) !
 
Tehotyttö.
Ihana ilma, mutta nälkä ajoi meitit sisälle vähän nopsasti. Jäi lyhyeksi ulkoilu, kun ensin käytiin siellä neuvolassa.

SIIS, aikuisten oikeesti Ohdis? Roskishaamu, jeeeee! Mun ainut kokemus roskishaamusta on tuo vaunuissa nukkuva "Lahja"- neiti.
Nyt peukut pystyyn, että tulee testiajan sisällä muutaman päivän päästä.
BEEDEETÄ ja DEEBEETÄ!!!!!!!!!!!!!

Mä olen muuten tosi tyytyväinen tuohon lapsilisään. Mun mielestä ei ole huono olleskaan. Mutta ainahan sitä korottaakin tietty vois.. Onhan nää kalliita pitää :) Vaikka vaan yhdet toppikset vuodessa meneekin ;-)

Ja mulla taitaa kans vasta se ovis tosiaan olla/tulla. Sukkapuikkopistoskipua toisella puolella ja vatsa turvoksissa... Nyt jalat ristiin eli ehkäisykeino: selibaatti :)

Nyt piti keksiä joku hyvä huijauskonsti tuolla Jooxin oliolle... Sano vaikka että lääkärin määräyksestä ;-) Jos kyselee tarkemmin, niin sano ette et sinäkään sen tarkemmin osaa sanoa miksi. Nyt leikitään, että mä olen lääkäri ja sanon sulle Joox, että kyllä sun tarttis keppiä saada ilman mitään käärepapereita, on vähän sellaset merkit! Nonni, tarviitko kirjallisena tän reseptin?
 
joox3, kirjautumati
Hitsi, Tehis...joo;
Mun täytyy kertoa sille tästä lumiallerkiasta ja ilmottaa ykskantaan,
et sillä on siihen tarvittava lääke.....Oon nimittäin aivastellu taas koko
armaan aamupäivän, joten lääkettä tosiaan tarvitaan ;o) !

Mulla oli kyl toi oma resepti siihen,
mut en kyllä tiedä tosiaan, mahtaako suostua.....tai siis suostuu tietenkin kyllä
kiljuen riemusta, mutta ilman mitään kumiukkoja ei taia suostua...
pitäskö nuo kumit salaa hävittää, ennenku olio tulee töistä,
ja sitten nauttia illalla sitä lääkettä ?
Jos tuo ettii laatikosta kumeja, ni voin sitte silmät ymmyrkäisinä ihmetellä,
et mitäh? onksnenyjossainmuualla ?? täh...?

( arvaiskohan olio ollenkaan, kuka on ollu asialla...? )
 
papu75*
meinasin tuohon lähettäjään kirjoittaa joox, kun piti siis sanomani jooxille että sanoin meijän oliolle eilen että ilman kumeja ei sitten enään irtoa, lohkee, eikä mitään muutakaan römpsäjuttuja!! meillä kun ukko inhoaa noita suojia, niin ajattelin käyttää tällaista käänteistäkieroanaisenkäännytys sykolokiaa!!! =O
Katto vähän vinoon ja totes että minkäs takia nyt sellaisia, eihän me sellaisia tarvita....SIIIS TÄH????? Ja naisetko vaikeaselkoisia?????????????????????????????
 

Yhteistyössä