Iso riita joulunvietosta miehen kanssa, todella vaikeaa..

  • Viestiketjun aloittaja "Joulutonttu"
  • Ensimmäinen viesti
Ei tulisi mieleenkään jättää äitiä tai anoppia yksin jouluna, varsinkin kun kyse on vain parista tunnista eikä koko päivästä tai joulusta.
 
hämmästynyt äiti
Näin anoppi-ikäisen sukupolven äitinä ja mahdollisesti tulevana anoppina olen hämmästynyt osasta vastauksista. Oletteko te naiset naimisissa äitinne vai puolisonne kanssa? Miksi vaaditte joustoa ja ymmärrystä miehiltänne, mutta ette äideiltänne? Myös me äidit olemme aikuisia ihmisiä ja kykenemme kestämään sen, että aikuiset lapsemme eivät ehkä vietä kanssamme joulua. Yksin oleminen myös mahdollistaa erilaisia joulunviettotapoja.

Itse olen viettänyt lasteni kanssa heidän lapsuutensa joulut perhejouluina. Aikuisina he ovat toki tervetulleita meille tai ottamaan minut/meidät kylään, mutta toivon, että he eivät tee sitä oman perheensä hyvinvoinnin ja joulurauhan kustannuksella.
 
60 vee
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt äiti;30495611:
Näin anoppi-ikäisen sukupolven äitinä ja mahdollisesti tulevana anoppina olen hämmästynyt osasta vastauksista. Oletteko te naiset naimisissa äitinne vai puolisonne kanssa? Miksi vaaditte joustoa ja ymmärrystä miehiltänne, mutta ette äideiltänne? Myös me äidit olemme aikuisia ihmisiä ja kykenemme kestämään sen, että aikuiset lapsemme eivät ehkä vietä kanssamme joulua. Yksin oleminen myös mahdollistaa erilaisia joulunviettotapoja.

Itse olen viettänyt lasteni kanssa heidän lapsuutensa joulut perhejouluina. Aikuisina he ovat toki tervetulleita meille tai ottamaan minut/meidät kylään, mutta toivon, että he eivät tee sitä oman perheensä hyvinvoinnin ja joulurauhan kustannuksella.
Juuri näin minäkin ajattelen. Lapsemme ovat 36 vee, 32 vee, 27 vee ja 24 vee. Kahdella vanhimmalla on myös lapsia. Vanhempani ovat yli 80-vuotiaita.

En koskaan tahtoisi olla pilaamassa kenenkään joulua, enkä ainakaan vävyni tai miniäni joulua. Minun jouluani ei todellakaan pilaa se, etten jota kuta lasta näe juuri jouluaattona. Ehkä voisin jotenkin sietää vaikka koko joulunpyhätkin näkemättä jotain lastani, jos vain tiedän että se lapsi on onnellinen. Haluan että lapseni elävät omaa elämäänsä, rakastavat omiansa, elävät ja nauttivat.

Ja tämä ei ole mikään semmoinen juttu että mullahan ei nyt ole väliä. On mulla väliä. Mutta en ole mikään muumio joka nostetaan kaapista ja pistetään kaappiin. Minulla on ystäviä, kiinnostuksen kohteita ja rakkaitakin monella taholla. Ainoa mitä lapsiltani välillä kovasti toivoisin, olisi että kertoisivat vähän etukäteen suunnitelmistaan... eikä tulisi niin että hei nyt me tultiin ja kas nyt mentiinkin jo.

Mutta kaikkein isoin toive lapsilleni on vain, että onnellinen perhe-elämä heidän oman ihan ikioman perheen kesken... sitä toivon ja toivotan.
 
joulua kaikille
Miettinyt olen tätä pulmaa koko päivän ja itse päädyin tämmöiseen ratkaisuun, että jospa perheen äiti viettäisi oman perheensä kanssa puolet jouluaatosta ja lopun puoliskon lapsensa + oman äitinsä kanssa hänen äitinsä kodissa. Tyyliin vaikka iltapäivään 3-4 asti oman miehensä + lapsensa kanssa ja siitä eteenpäin oman äitinsä huushollissa lapsensa kanssa iltaan asti.
 
"Sirkkeli"
Älä ap kuuntele näitä ymmärrän miestäsi-kommetoijia.

Sulle kuulostaa olevan hyvin tärkeätä, ettei äitisi ole yksin joulua, ja sulla tuntuu olevan hyvä äiti.
Näillä monella vastaajalla saattaa olla huonot väliti omiin vanhempiiinsa ja anoppiin, joten ne vastaa siltä kantilta.

Itselläni on myös ollut huonot välit anoppikokeelaaseen, ja omiin vanhempiin. Silti osaan ajtella, että miten pahalta tuntuisi jättää oma rakas äiti yksin jouluksi. Vaikka mulla ei sellaista tosiaan ole.
 
"vieraana"
Olen samaa mieltä noiden isoäiti-ikäisten vastaajien kanssa. Oman puolison toiveet menevät omien tai omien vanhempien toiveiden edelle. Ainakin mikäli aikoo elää onnellisessa ja tyydyttävässä parisuhteessa pitkään. Mitähän muuten vastattaisiin, jos kysymys olisikin ap:n anopista? Pitäisikö silloinkin ehdottomasti viettää jouluaatto yksinäisen isovanhemman kanssa??
 
"mei"
Oma äitini on minulle hyvin rakas. Ja ymmärrän että mieheni äiti on hänelle.
Mies ei kuitenkaan tee mitään joulun eteen. Jos alkaa tekemään,niin voisin hyvinkin ottaa anopij tänne jouluksi.

Perheitä ja tapoja on niin monia.
 
[QUOTE="Sirkkeli";30495732]Älä ap kuuntele näitä ymmärrän miestäsi-kommetoijia.

Sulle kuulostaa olevan hyvin tärkeätä, ettei äitisi ole yksin joulua, ja sulla tuntuu olevan hyvä äiti.
Näillä monella vastaajalla saattaa olla huonot väliti omiin vanhempiiinsa ja anoppiin, joten ne vastaa siltä kantilta.

Itselläni on myös ollut huonot välit anoppikokeelaaseen, ja omiin vanhempiin. Silti osaan ajtella, että miten pahalta tuntuisi jättää oma rakas äiti yksin jouluksi. Vaikka mulla ei sellaista tosiaan ole.[/QUOTE]

Ei se tarkoita automaattisesti, että on huonot välit.
Muiden kuin oman perheenjäsenten kanssa pitää yleensä harrastaa pikku smalltalkia ja viihdyttää. Jos haluaa olla vain hiljaa niin silloin on tyly.
Jouluaattona on ihan mukava syödä ja rentoutua vaikka ne risaset verkkarit jalassa ja tehdä asioita omalla aikataululla. Vieraita jos on niin ruoka-ajat on sovittu etukäteen ja kaikki aikataulutettu. Ei sellaista aina jaksa, varsinkaan jos on lapsia.
 
Vierass
Hyvä ketju, sillä tässä on tullut esile täysin vastakkaisia ajatuksia, jotka saavat ajattelemaan asiaa eri näkökulmista.

Oleellista ratkaisussa on ap:n ja miehen välinen kyky keskustella asiasta ja tehdä kompromissieja siten, että kumpikin osapuoli on tyytyväinen. Ison riidan saa aikaisesti mistä tahansa, jos kumpikin pitää jääräpäisesti kiinni omasta näkökulmastaan eikä suostu kuuntelemaan toista eikä tee minkäänlaisia myönnytyksiä.
 
vieras...
Meillä toisinpäin. Yhtenä jouluna anoppi oli meillä joulun ja hänen miehensä oli kuollut puoli vuotta aiemmin. Istui koko joulun naama norsunvitulla, haukkui sen miten hän ei saanut tehdä mitään meillä, mutta eiehdottanutkaan osallistumista esim. lasten hoitoon vaan olisi halunnut tehdä nimenomaan jouluruoat jotka haluan aina tehdä itse(vaikka anoppi alan ammattilainen-tosin huonosellainen). Ei ole toista kertaa meille tullut ja vietetään perheen kesken joulut. Olen sitten hyväksynyt mieheni päätöksen ettei siskoni tule meille jouluna koska ei jaksa katsoa sen puuhia. Parempi omissa piireissä ettei tule turhia riitoja toisten kanssa.
 
vieras2
Niin, että oletkos oikeastaan kertaakaan kysynyt äidiltäsi, että mitä hän itse haluaisi? Tuskin kukaan haluaa viettää jouluaan jossain, missä selvästi joku toinen ei häntä kaipaa. Ihan vain keskustelemalla äitisi kanssa voisit löytää jonkin tavan jakaa päivä yhdessä. Ja samalla keskustella miehesi kanssa siitä, että luotte nuorena perheenä yhdessä uuden perinteen, joka sopii kaikille.
Esim Äitisi joulupuurolle ja joulurauhan julistusta seuraamaan teidän kanssa, mutta illaksi jäisitte oman pienen perheenne kesken.
 
Rks
Mulle tuli mieleen, että eipä tuo mummikaan välttämättä mielellään jouluaattona reissaa kyläilemään... Ainakin minun äitini saattaisi vastaavassa tilanteessa tulla "kun niin toivovat ja kun aina ennenkin", mutta valittaisi jälkeenpäin naapurinrouvalle, kuinka raskasta on viettää joulu lapsiperheessä :D
Me olemme aina viettäneet jouluaaton vain oman perheen kanssa. Viikonloppuna ennen attoa käydään aina äitini luona ja Tapanina mennään miehen vanhemmille syömään.
 
Rks
Ap:n tapauksessa yrittäisin järjestää niin, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Jotenkin tuntuu siltä, että ap haluaa oudosti koskaa miehelleen pahoittamalla äitinsä mielen.

Soittaisin äidille ja ehdottaisin esim, että menette sinne aamulla valmiin puurokattilan kanssa, syötte ja käytte vaikka porukalla hautausmaalla. Sen jälkeen voisitte viedä äidin kotiinsa "lepäämään ja nauttimaan rauhasta". Siis kyllähän sitä nyt jotenkin osaisi selittää niin, ettei kukaan pahoittaisi mieltään. Ei tulisi mieleenkään sanoa äidille, ettei mies halua sitä meille.
Mikä on äidille joulussa tärkeintä? Entä miehelle?
 
"sipsi"
Kyllä minä pidän nimenomaan itsekkäänä sitä, ettei puolison yksinäinen äiti voi tulla jouluaattona muutamaksi tunniksi kylään tyttären, v'ävyn ja lapsenlapsen luo. Voi hyvänen aika. Niitä "kolmestaan pienen perheen kanssa" päiviä varmaan vuoteen mahtuu. Kyse ei ole viikon kyläreissusta, vaan muutamasta vaivaisesta tunnista, jotka tuntuvat olevan tärkeät ap:lle.
 
"hmm"
Olkaa jouluaatto ihan vain oman perheen kesken tällä kertaa ja hakekaa äitisi kylään vaikka joulupäivän tai tapaninpäivän lounaalle. Kyllä sun pitäisi mun mielestä kunnioittaa myös miehen tahtoa saada edes joskus ihan oman perheen kesken vietetty joulu. Ymmärrän hyvin, ettei mies voi ihan kunnolla rentoutua jos oman perheen ulkopuolisia saapuu teille jouluksi, vaikka onkin sun äiti. Et sinä itsekään varmaan ole yhtä rento kotonasi jos joku oman perheen ulkopuolinen saapuu sinne. Mies saattaa haluta vaikka olla kalsareissa ja rennossa hieman reikäisessä t-paidassa jouluruuan jälkeen illalla ja ei kehtaa jos äitisi on paikalla. Lisäksi hän joutuu keksiä hieman väkisin keskustelunaiheita. Ei se ole niin rentoa.
 
fskifj
[QUOTE="sipsi";30494951]Minä en jaksa ymmärtää, ettei omaa äitiä saisi muutamaksi tunniksi jouluna kutsua :( En millään.[/QUOTE]


En minäkään. Jokainen meistä voi joskus olla tuo yksinäinen vanhus...myös ap:n mies.
En suostuisi edes miettimään asiaa oli sitten kyseessä oma äitini tai anoppi.
 
???
[QUOTE="hmm";30496291]Olkaa jouluaatto ihan vain oman perheen kesken tällä kertaa ja hakekaa äitisi kylään vaikka joulupäivän tai tapaninpäivän lounaalle. Kyllä sun pitäisi mun mielestä kunnioittaa myös miehen tahtoa saada edes joskus ihan oman perheen kesken vietetty joulu. Ymmärrän hyvin, ettei mies voi ihan kunnolla rentoutua jos oman perheen ulkopuolisia saapuu teille jouluksi, vaikka onkin sun äiti. Et sinä itsekään varmaan ole yhtä rento kotonasi jos joku oman perheen ulkopuolinen saapuu sinne. Mies saattaa haluta vaikka olla kalsareissa ja rennossa hieman reikäisessä t-paidassa jouluruuan jälkeen illalla ja ei kehtaa jos äitisi on paikalla. Lisäksi hän joutuu keksiä hieman väkisin keskustelunaiheita. Ei se ole niin rentoa.[/QUOTE]


Tsiisus!!!
 
"sipsi"
[QUOTE="hmm";30496291]Olkaa jouluaatto ihan vain oman perheen kesken tällä kertaa ja hakekaa äitisi kylään vaikka joulupäivän tai tapaninpäivän lounaalle. Kyllä sun pitäisi mun mielestä kunnioittaa myös miehen tahtoa saada edes joskus ihan oman perheen kesken vietetty joulu. Ymmärrän hyvin, ettei mies voi ihan kunnolla rentoutua jos oman perheen ulkopuolisia saapuu teille jouluksi, vaikka onkin sun äiti. Et sinä itsekään varmaan ole yhtä rento kotonasi jos joku oman perheen ulkopuolinen saapuu sinne. Mies saattaa haluta vaikka olla kalsareissa ja rennossa hieman reikäisessä t-paidassa jouluruuan jälkeen illalla ja ei kehtaa jos äitisi on paikalla. Lisäksi hän joutuu keksiä hieman väkisin keskustelunaiheita. Ei se ole niin rentoa.[/QUOTE]

Kyllä minun mielestäni aikuisen miehen (tai naisen) pitäisi tuon verran kyetä toisen toiveen mukaan toimimaan :( Kysehän ei ole vennonvieraasta kadun-perasta tai - pirkosta, vaan oman puolison äidistä. Oman lapsen mummosta. Ja muutaman tunnin vierailusta...

Mielestäni tuo on kyllä eräänlaista vallankäyttöäkin :(
 
Anoppi
Meille tulee anoppi 500 kilometrin päästä koko joulunpyhiksi. Tuo yleesä osan ruuista mukanaan. Ja tuo omat lakanat ja vie likasena pois. Mun ei tarviikaan sitten kokata eikä siivota keittiötä eikä muutakaan kun nauttia vapaapäivistä. Ja voin olla ihan oma itseni. On meinaan tosi rento ja hyvä tyyppi muutenkin.
 
hmmmm
[QUOTE="hmm";30496291]Olkaa jouluaatto ihan vain oman perheen kesken tällä kertaa ja hakekaa äitisi kylään vaikka joulupäivän tai tapaninpäivän lounaalle. Kyllä sun pitäisi mun mielestä kunnioittaa myös miehen tahtoa saada edes joskus ihan oman perheen kesken vietetty joulu. Ymmärrän hyvin, ettei mies voi ihan kunnolla rentoutua jos oman perheen ulkopuolisia saapuu teille jouluksi, vaikka onkin sun äiti. Et sinä itsekään varmaan ole yhtä rento kotonasi jos joku oman perheen ulkopuolinen saapuu sinne. Mies saattaa haluta vaikka olla kalsareissa ja rennossa hieman reikäisessä t-paidassa jouluruuan jälkeen illalla ja ei kehtaa jos äitisi on paikalla. Lisäksi hän joutuu keksiä hieman väkisin keskustelunaiheita. Ei se ole niin rentoa.[/QUOTE]

Kai tämä oli vitsi? Jos mun mies olisi jouluaattona kalsareissa ja reikäisessä t-paidassa niin kyllä joutaisi ulkoruokintaan. Ei saatana...
 

Yhteistyössä