Riita äidin kanssa ja nyt paha mieli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plaa

Vieras
Vauva 1vko ikäinen. Esikoisen synttärit ensi lauantaina jolloin vauva vajaa 2vko. Esikoisella hirveä uhma ja reagoi tosi vahvasti vauvaan. Mulla perse täynnä tikkejä ja olo todella heikko edelleen synnytyksen ja ison verenhukan jäljiltä.

Äitini keksi pyytää pääsisikö mieheni auttamaan tavaroiden kantamisessa tuolloin synttäripäivän aamupäivänä "ihan vain puoisen tuntia". Meiltä ajaa heille ja takaisin reilu 40min plus roudaamiseen käytetty aika siihen päälle. Kun kysyin eikö tätä voisi hoitaa joskus toiste, alkoi natina siitä kuinka hän ei usein pyydä mitään, ja että onhan se mieheni välillä muutenkin puoli tuntia tästä poissa. Sanoin että juu, mutta synttäreitä valmistellessa sitä on tarpeen että toinenkin aikuinen on paikalla, että saan kaiken tehtyä, jos esikoisella on huono päivä tai vauva haluaa syödä jatkuvasti tai olen taas valvonut puoli yötä sen kanssa. Siitä alkoi sitten alentuvaan sävyyn "voi en tajunnut että sä olet NOIN VÄSYNYT voi voi vaikka mies on KOKO AJAN SIINÄ SUN TUKENA ja kyllä MINÄ silloin hoidin lapset ja kodin AIVAN YKSIN kun te olitte pieniä, kyllä MINÄKIN JAKSOIN" jne.

Mua aloi niin julmetusti suututtamaan että annoin tulla tuutin täydeltä mitä ajattelin, pointteina lähinnä

1) oliko hän edes ajatellut _kysyvänsä_ meiltä saako apua, vai oliko jo _päättänyt_ että näin tullaan tekemään?
2) kun itse olin lapsi ja veljeni syntyi, oli meillä 8v ikäeroa, nyt meillä esikoisella ja vauvalla 3v eli hiukan työläämpi tilanne
3) meillä oli tosi kurja tilanne lapsuudenkodissa, faija dokasi ja aina sai pelätä jokaöistä kotiutumista ja tappelua mikä siitä seurasi, äiti keskittyi täysillä pikkuveljeen ja minä kirjoittelin anteeksi että olen olemassa-lappuja vanhemmilleni ja suunnittelin itsemurhaa kymmenenvuotiaana.

Äitini argumentti on että olen ollut hänen silmäteränsä ja kaikkein rakkain koko lapsuuteni ajan, ja että häntä loukkaa suunnattoman paljon, kun kyseenalaistan sen rakkauden kaikkivoipuuden ja kerron millaiset jäljet perhetilanne tuolloin on minuun jättänyt. No, se on voi voi ja minä olen valitettavasti joutunut näitä kipupisteitä pureskelemaan pitkän terapian verran. Nyt olen niiden osalta jo sujut, mutta ihan mitä vain en suostu kuuntelemaan enää.

Yritin kertoa, että eniten mua satuttaa se alentuva sävy jolla hän muhun suhtautuu. Ja ettei hän suostu näkemään sitä, kuinka eri tilanne meidän perheessä on, ja kuinka paljon korkeammalla mun rima on onnellisen elämän rakentamisessa kuin hänellä ehkä aikanaan oli. Mun lasten ei tarvitse pelätä kotonaan ketään eikä ikinä.

Sanon harvoin äidilleni vastaan missään asiassa, myönnyn yleensä kaikkeen enkä esitä vasta-argumentteja vaan mielummin nielen sanani ja annan hänen päteä asioissa joissa olemme ehkä eri mieltä. Mutta nyt, viikon vanhana uusioäitinä kaikkien hormonien ja väsymyksen yhteisvaikutuksesta, meni vaan yli ja sanoin pahasti takaisin, ja se taisi yllättää äitini pahanpäiväisesti. Normaalisti olisin varmaan sanonut että no joo, kai se roudausjuttu saadaan sumplittua johonkin väliin jotenkin, kai mä pärjään näiden hunnien kanssa ja ei siinä mitään, vaikka oikeasti en olisikaan halunnut päästää apukäsiä pois siltä aamupäivältä.

Puhelun lopuksi mua vielä jäi raivostuttamaan äidin asenne joka tulee hyvin esiin siinä, kun sanoi että asia selvä, jätänpä teidät sitten ihan rauhaan (vaikka nyt siis tietää että olen hemmetin väsynyt ja heikkona edelleen ja esim. esikoisen kanssa olisi kiva jos joku viettäisi välillä aikaa) ja vielä tokaisi että "Nähdään sitten siellä synttäreillä - mikäli olen enää tervetullut sinnekään! En halua tulla sinne kuuntelemaan kun huudat minulle ja loukkaat minua!" Ööö, mulla ei todellakaan ole tapana huutaa ja raivota ylipäätään ikinä, saati nyt sitten synttäreillä joita tiedän esikoisen odottavan todella kovasti. Piti vielä vetää tuo marttyyrikortti esiin "jos nyt enää olen tervetullut" - hohhoijaa. Sanoin tuota ennen jo, että nyt järki käteen, hoidetaan asiat asioina ja suunnitelma pitää mutta en ala kuunnella mitään olotilani vähättelyä tai vertailua hänen tilanteeseensa.

No jopa tuli tilitys, mutta raivostuttaa niin valtavasti, itkettää ja on paha mieli. Ja olisi oikeasti kiva jos äiti ymmärtäisi eikä olisi aina tuollainen diiva jonka pillin mukaan kaikkien on tanssittava :/. Joo, itsekin olisin voinut olla rauhallisempi, tiedetään, mutta joskus se minunkin kuppini menee näköjään nurin. Nyt sitten ollaan ilman isovanhempien apua vähintään synttäreihin saakka, ei sillä että sitä apua olisi tähänkään mennessä liikaa saanut. Äitini vahti poikaa yön yli kun olimme synnyttämässä ja puoli päivää sen jälkeen, että mies pääsi käymään töissään ja ruokakaupassa, nyt koko viikkona ei ole nähty sen jälkeen. (vaikka asumme siis ihan lähekkäin, ruuhkista riippuen vajaa/reilu 20min suuntaansa)

Mun äiti on välillä kanssa tuollainen keskenkasvuinen itsekeskeisyys kun sunkin. Pysy kovana vaan, ja jatkossa lopetat sen ainaisen myöntymisen. Ihmiset joilla jäänyt joku kehitysvaihe elämättä, paitsi ottaa kumppanikseen holhottavan paskiaisen, jotta saa itse säälipisteitä, lisäksi on huonoja vanhempia, koska ei kykene ajattelemaan lapsen etua ennen omaansa.

Jäi mietityttämään tuo että äitisi pyytää sinulta miestä lainaan.

Miehellä ei ole tässä kokonaisuudessa mitään sanomista mihinkään? Hän menee kuuliaisesti aina sinne minne vaimo ja anoppi osoittavat?

Olisin vastannut, että juttelen miehelle, hän saa ottaa yhteyttä, tai haluatko itse kysyä häntä. Ja sitten ehkä olisin vihjaissut miehelle että sano että sulla on joku meno just sillä hetkellä. Tai olisin itse sanonut jo äidille, että miehellä ei varmaan ole siinä aamupäivällä kylläkään aikaa, että se kantelu yms. siirtyy nyt toiseen ajankohtaan.

Tai sitten oltais sovittu, että mies voi (jos haluaa itse mennä) mennä auttamaan äitiä, ja ottaa sitten sen kaksivuotiaan mukaansa.

Meillä äiti harvoin pyytää mitään ja mies menis ilman muuta. Ottais esikoisen mukaan ja mummo vois viihdyttää sen aikaa. Vauvahan viihtyy vaikka liinassa ja itsekin sais tuohuta rauhassa.

Äitisi on törppö marttyyri... olisiko häne aikaa hieman aikuistua.

Äitini argumentti on että olen ollut hänen silmäteränsä ja kaikkein rakkain koko lapsuuteni ajan, ja että häntä loukkaa suunnattoman paljon, kun kyseenalaistan sen rakkauden kaikkivoipuuden ja kerron millaiset jäljet perhetilanne tuolloin on minuun jättänyt.

Äitis on ääliö, törppö ja kaikkea muutakin, se nyt on selvää, mutta tossa on musta sullaki muutama vähän kyseenalanen pointti:

-Miksi esikoisen synttärit on järjestettävä 2vk vauvan syntymän jälkeen? Miksi ei 1kk, 1,5kk tms?

-Ootte synttäreihin asti ilman apua ja jo viikon ollu? Yhteensä 2 viikkoa. Voi hyvänen aika. Joka päiväkö sen äitis olis teillä oltava? Johan se oli reilu, ku mies sai hoitaa kauppareissutki synnärin jälkeen rauhassa jne, mitä vielä odotat?

Mullakin on hankala äiti, joten ymmärrän kyllä miksi riepoo, mutta vielä pahemmalta se tuntuu, jos toivet ovat ihan epärealistiset.

Mikäs sen vihatun äidin tilanne mahtaa olla? Käykö töissä, onko muuta perhettä kuin tämä nyt synnyttänyt uupunut tytär oman perheensä kanssa, onko terve?

Eikä hänestä tiettykään saa tuntua miltään. Selvähän tämä.

Järjestä ristiäisiet myöhemmin!

Kyllä sun äitis pitäis ymmärtää että olet uupunut ja toipumassa synnytyksestä, ja sen koinsyömät tavarat voi varmasti odottaa. Selkeesti äitis ei osaa ajatella yhtään empaattisesti sun tilannetta. SINÄ olet se, jota nyt tulee auttaa ja tukea.

Mielestäni teet oikein, kun turvaat lastesi vakaan perhe-elämän - jotain mihin oma äitisi ei pystynyt.

Sitä en osaa sanoa, miten saatte välit kuntoon ennen ristiäisiä -oli ne milloin vaan. Sanoit jo äidillesi aika paljon asioita, anna hänen miettiä niitä nyt aikansa. Jos vaikka ymmärtäisi...? Valitettavasti loukattu itsetunto on vaikeasti parantuvaa sorttia :/

t. ammatiltaan psykologi

No minullekin tuli ihan ensimmäisenä mieleen että mikä pakko niitä synttäreitä on just nyt ruveta järjestämään, eikö niitä olisi nyt voinut vaikka viikolla parilla siirtää että olisit kerinnyt vähän paremmin toipua synnytyksestä. Varmaan sille 3-vuotiaalle ois riittänyt et saa synttärilahjat ja vähän ylimääräistä herkkua ja yhteistä aikaa vanhempien kanssa.

[QUOTE="piu";27201661]Järjestä ristiäisiet myöhemmin!

Kyllä sun äitis pitäis ymmärtää että olet uupunut ja toipumassa synnytyksestä, ja sen koinsyömät tavarat voi varmasti odottaa. Selkeesti äitis ei osaa ajatella yhtään empaattisesti sun tilannetta. SINÄ olet se, jota nyt tulee auttaa ja tukea.

Mielestäni teet oikein, kun turvaat lastesi vakaan perhe-elämän - jotain mihin oma äitisi ei pystynyt.

Sitä en osaa sanoa, miten saatte välit kuntoon ennen ristiäisiä -oli ne milloin vaan. Sanoit jo äidillesi aika paljon asioita, anna hänen miettiä niitä nyt aikansa. Jos vaikka ymmärtäisi...? Valitettavasti loukattu itsetunto on vaikeasti parantuvaa sorttia :/

t. ammatiltaan psykologi[/QUOTE]

Niin, synttärit tosiaan eikä ristiäiset.

Niin. Kun tietäisi mikä olisi ollut oikein, vaadinko minä liikaa, olenko yliherkkä, missä kaikessa mättää kun jäljelle jää vain pohjattoman paha mieli.

Tietenkään en lupaa mitään miehen puolesta. Jos äiti soittaa mulle pyytääkseen meiltä kanto- tms. apua, kysyn mieheltä hänen halukkuutensa (mitä siis normaalin rajoissa aina löytyy) ja sitten kuittaan että joo, sopii.

Sitten tuohon, että esikoinen isoäidilleen siksi aikaa kun mies on kantamassa. Ei käynyt mielessäkään. Ei mun äiti ole sellainen joka vapaaehtoisesti ottaa lapsia hoidettavakseen. Poika on ollut hänellä hoidossa ehkä kuusi kertaa elämänsä aikana muutaman tunnin kerrallaan ja nyt sitten tää yksi yö kun olin synnyttämässä, äitini oli meillä vahdissa sen aikaa. En siis suostu ainakaan sitä nielemään, että liikaa vinguttaisi häneltä apua, ei todella olla oven takana kerran viikossa.

Ja ei, äidin ei tarttis olla meillä joka päivä, eikä suinkaan olekaan :D. Hyvänen aika. Itse vaan ehkä haluaisin olla apuna, en tiedä vaikea toki sanoa, mutta luulisin näin. Äiti käy töissä, on hyväkuntoinen alle kuusikymppinen eikä joudu huolehtimaan kenestäkään itsensä lisäksi :). Istuskelee illat kotona ja meditoi, käy kävelyllä ja lueskelee.

Toi oli mielenkiintoinen näkökulma, että minäkin olen marttyyri. Hm. En tiedä. Herkässä on ollut kyllä katkeroituminen vuosien varrella mutta mielestäni olen siitä aika hyvin päässyt yli jo. Ei mulla ole mitään äitiäni vastaan, välillä vaan risoo julmetusti tuo hänen tapansa ottaa kaikki itsestäänselvyytenä ja suuttua jos uskallan sanoa vastaan puolikkaan sanankin.

Ja sitten se että synttärit olisi järkännyt muulloin. Ihan totta. Fiksuahan se olis ollut, mutta ei sitä tajunnut ajoissa ja tässä on jo kuukauden verran katsottu kalenteria pojan kanssa ja laskettu päiviä synttäreihin :). Poika kovasti odottaa kekkereitään.

Meistäjokainen on yliherkkä viikko synnytyksen jälkeen. Anna miehesi ja äitisi sopis tekemiset keskenään ja keskity olennaiseen. Kakut saa kaupasta valmiina jos välttämättä haluat synnärit pitää.

Oli tosi hyvä että sanoit sille. Muista vaan se, että et saa perääntyä ja alkaa perumaan sitä mitä sanoit, koska se on totta. Älä anna periksi äidillesi, jääkööt vaikka pois syntyäreiltä, jos niikseen tulee. Äitisihän on karmea manipuloija.

-Entä jos pyytäisi pojaltaan apua?
-Älä kerro liikaa yksityiskohtia äidillesi asioista, niin ei pääse sanomaan.

Tämä asiaa taitaa vaivata, joten teepä näin:
-soita äidillesi ja kysy selvällä suomella: "Mitä haluat?"
-odota hänen vastaustaan ja pyydä selvä vastaus. Kehota häntä puhumaan suoraan mitä hän juuri nyt haluaa.
-Jos hän haluaa yhä kantoapua, sano, että siihen on kaksi vaihtoehtoa, joko siirtäminen myöhempään ajankohtaan tai se että hän katsoo esikoista sen ajan.

Kehottaisin yhtä asiaa miettimään. Huomasin tekstistäsi että "oletat" tuntevasi äitisi jo ennakolta. Et esimerkiksi ollut kysynyt häneltä, voisiko hän vahtia poikaasi kun mies kantaa tavaroita. Monesti liian läheiset perhesuhteet ovat tällaisia että molemmat osapuolet olettavat tietävänsä KYSYMÄTTÄKIN sopiiko tai eikö sopi, tykkääkö vai eikö tykkää. Mutta näin ei ole. Älä oleta, vaan kysy. Aivan kuin kysyisit naapurin Martalta. Kysy, voiko poika tulla mukaan. Pyydä selvää vastausta.

Minusta ei ole ole olennaista, onko tikkejä yms. On todella huonotapaista alkaa vinkua palveluksia perheeltä viikko synnytyksestä. Käsite lapsivuodeaika on ilmeisesti osalle tuntematon.

[QUOTE="Lotta";27202084]Minusta ei ole ole olennaista, onko tikkejä yms. On todella huonotapaista alkaa vinkua palveluksia perheeltä viikko synnytyksestä. Käsite lapsivuodeaika on ilmeisesti osalle tuntematon.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. En ole itse koskaan käsittänyt, miksei henkisen puolen ja levon tärkeyttä ymmärrä. Mutta ap, äidilläsi tämäkin on puute jolle hän ei ehkä vain voi mitään.

Yhteistyössä