Iso riita joulunvietosta miehen kanssa, todella vaikeaa..

  • Viestiketjun aloittaja "Joulutonttu"
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Ymmärrän miestäkin. En mäkään haluis tänne aattona ketään muita, edes omaa äitiä tai isää. Saati sitte anoppia. No onneksi noi kaikki haluaakin viettää joulun tahoillaan. Mun äiti yksin ja siis ihan omasta halustaan. Isästä en tiedä onko seuraa vai ei. Anoppi on tyttärensä kanssa.

Toisaalta jos noista joku ehdottomasti haluis viettää joulun meillä niin sitten niin tehtäisiin. Eikä se mun joulua pilais. Joulu ei tosiaan olis sitten niin rento mutta kerkiäähän sitä rentoilla sit muina päivinä. Ja lapset tykkäis, mikä nyt kuitenkin olis tärkeintä.
 
"ihmettelen"
Meillä anoppi myös yksinäinen, ja hän on todella kovaääninen, joka puhuu ihan pelkästään omista asioista. Pidän itse rauhasta ja hiljaisuudesta, ja kun omista 4 lapsesta lähtee myös ääntä. Mutta silti on aivan selvää, että anoppi viettää meillä joulun, ei tarvi olla varsinkaan jouluna yksin.
 
vierasa
Ymmärrän kyllä miestä siinä, että on ikävä, jos ei jouluna osaa rentoutua kun on vieraita. Mutta kun kyseessä ei ole koko päivä tai koko pyhät niin kyllä aikuisen ihmisen pitää mielestäni osata sen verran joustaa, että voi muutaman tunnin viettää yksinäisen vanhuksen kanssa.
 
viera.s
Minä kyllä ymmärrän miestä. Tottakai se on eri juttu, onko kylässä oma äiti vai anoppi, varsinkin vähän sisäänpäinkääntyneemmälle ihmiselle. Helposti voi mennä kuvio niin, että äiti ja tytär sitten häärää joulutouhuja niin, että mies tuntee itsensä ulkopuoliseksi, kuin vieraaksi omassa kodissaan.

Meille olisi anoppi tai joku muu yksinäinen miehen sukulainen tervetullut vaikka joka joulu, mutta edellytyksenä että vieras on vieras ja minä saan rauhassa emännöidä (ja mies isännöidä). Jos joka joulu menisi niin, että joku muu pyrkii ottamaan kodissani määräysvallan (vaikka sitten miehen kanssa yhdessä) ja itse jäisin statistin rooliin, en tykkäisi yhtään. En myöskään suostuisi kyläilemään joka joulua muualla, toki kompromisseihin olen valmis.

En tiedä, johtuuko joulujen epämiellytävyys anopin seurassa siitä, että mies jätetään ulkopuoliseksi eikä anoppi pysy roolissaan vieraana. Vähän siihen viittaa se, että aloittajan äidille pitäisi varta vasten ilmoittaa että ei ole tervetullut. Normaalisti kun vieras kutsutaan kylään, vaikka olisi tapana kutsua ihan joka joulu. Jos vieras automaattisesti kuitenkin tunkisi kylään jos ei varta vasten kielletä, viittaa se jonkinlaiseen dominoivuuteen, joka todennäköisesti ilmenee myös kyläilyn aikana.

Joten jos pääsette sopuun siitä, että anoppi tulee tänäkin jouluna kuitenkin kylään, koita huomioida miestä siten, ettei hän jää ulkopuoliseksi. Esim. päivän ohjelmasta, aikatauluista yms. päätät miehesi, et äitisi kanssa.
 
Vierass
Mitäs jos äitisi tulisi tänä vuonna vaikka puurolle aamupäivällä? Avaisitte vaikka jonkun tontun jättämän paketin päivällä yms ja olisitte sitten illan keskenään,jonkinlaisen kompromissin keksisitte.
Tuohon perään vielä haudoilla käynti, niin olisi hyvä. Pois sulkeminen koko jouluksi on tylyä, kun ei koskaan tiedä mikä on viimeinen joulu. Lapsellekin lapsuuden joulumuistot ovat ainutkertaisia.
 
viera.s
Ei ehkä vääriä, mutta hyvin itsekkäitä. Mieti voisitko itse viettää perheinesi mukavaa joulua jos tietäisit että äitisi olisi täysin yksin? Minä en vois, eikä lapseni eikä luojan kiitos mieheni.
Jos isäni jää joskus leskeksi, en kyllä silti kutsu häntä meille jouluksi. Vaikka hänellä ei olisi sitten muita lähiomaisia, joten todennäköisesti viettäisi joulunsa yksin. Mutta lapseni mukava joulu on minulle huomattavasti tärkeämpää kuin isän jouluseura ja isä kuitenkin todennäköisesti juomisella pilaisi kaikkien joulun.

Jos taas äitini jäisi yksin, hän kyllä saisi tulla meille jouluksi. Hän on kuitenkin hienotunteinen ja mieleltään positiivinen ihminen, joten ei varmasti ahdistuisi jos jonkun jouluaattoillan viettäisi yksin. Eikä varmasti tunkisi kutsumatta kylään. Voisin viettää mukavan joulun vaikka äiti olisi yksin, koska tietäisin että hän on silti ihan hyvillä mielin eikä mitenkään masentuisi tuollaisesta asiasta. Toki sitten muuten joulunpyhinä nähtäisiin.

Vanhempani eivät ole yhdessä, vaan molemmat uusissa liitoissa, joten onhan sekin mahdollista, että molemmat olisi jouluna yksin jos en heitä kylään kutsu. Molempia ei voisi kutsua samaan aikaan. No asia ei oikeastaan olisi ongelma, koska isääni en kutsuisi muutenkaan, mutta joillainhan voi tosiaan olla kaksi yksinäistä vanhempaa joista toinen täytyy jättää yksin jo sen takia, että vanhemmat ei siedä toisiaan.
 
"Vieraana"
Ymmärrän, että mies tuntee noin, mutta en silti ymmärrä, että valmis jättämään vanhan ihmisen yksin. Aikuinen ihminen voi olla kohtelias muutaman tunnin ja jättämään oman itsekkyytensä sivuun. Todellakaan ei mitään vuorovuosia. Jos ei mies osaa olla aikuinen, niin on sitten yksin.
Näin juuri. Kyllä miehen tässä tapauksessa pitää joustaa se muutaman tuntia. Joulu kestää monta päivää joten suurimman osan ajasta saa olla oman perheen kanssa. Vanhenevaa äitiä ei todellakaan saa jättää yksin jouluna jollei tämä sitä halua itse.
 
"mei"
Jaahas. Meillä on toisinpäin.
Miehen isä on yksinäinen. En todellakaan halua tissuttelevaa,kusipäistä appiukkoa pilaamaan oman ja lasteni joulun. Jos mies halaua isänsä kanssa olla joulun, tervemenoa isänsä luo.
Samoin on anopin kanssa (asuu kauempana). Yksinäinen on. Mutta KOSKAAN ei anoppi pyydä meitä sinne,ja laita joulupöytää. odottaa että minä, viiden lapsen äiti ja yksityisyrittäjä, teen hänelle valmiin joulun.
Juu ei todellakaan, teen juuri sen verran kuin jaksan ja kerkeän ja vietän joulun lasteni ehdoilla.
Joulu on lasten juhla.

Kyllä ap:n pitää kuunnella miestään. Jos mies on tuota mieltä, ilmoita äidillesi että MIES haluaa viettää joulun ilman anoppia. Sehän on faktaa,eikö? Mies sitten eläköön sen asian kanssa että tieto menee myös anopille.
Ensi jouluna sitten sinun vuorosi päättää.
 
"mei"
Me olemme tehneet kompromisseja aiemmin,esim. tapaninpäivänä syödään meillä. Taikka sitten pidetään pikkujoulut.
Mutta nyt en järjestä mitään, koska kukaan muu ei koskaan osallistu.
 
nohh
Ymmärrän miehesi mielipiteen, ymmärrän, että hän kaipaisi vain perheen omaa, keskinäistä aikaa, mutta silti en hyväksy hänen käytöstään. Joulu on juhla, jolloin ketään ei jätetä yksin. Minun mielestäsi miehesi pitäisi vain niellä mielipiteensä.
 
"elli"
Ap olet ihan kuin mun anoppi. Minun äiti on ollut yksin jouluisin, koska anoppi aina väänsi riidat sekä meidän kanssa että äitini kanssa. Anopin mielestä äitini voi viettää joulun yksin, ja meidän on pakko viettää joulun anopin luona, koska hän niin haluaa ja meidän sanoilla ei ole mitään merkitystä.
Kolmen vuoden aikana olen kuullut vaikka mitä p..kaa anopilta kun miehen kanssa päätettiin viettää joulun kotona ja anopit + apit sai tulla meille. Anopin mielestä olen pilannut kaikki nämä joulut, kun ei menty hänen pillin mukaan.
Inhottaa katsoa tälläiset Minä-ihmisiä. On muita ihmisiä ja voisi ottaa heidänkin mielipiteensä huomioon.
ihan sama onko miehelläs kuin huonot välit omiin sukulaisiin, jos joskun haluaakin viettää joulun perheen kesken, se ei ole maailmanloppua.
 
  • Tykkää
Reactions: Tweet
miehen ymmärtäjä
Täällä myös yksi joka ymmärtää erittäin hyvin ap:n miestä. Itse myös sellainen että ahdistuisin jos pitäisi joku kutsua joulua viettämään ns. velvollisuudesta. Onhan se ikävää jos toinen joutuu antamaan periksi vuodesta toiseen eli kyllä minusta välillä olisi ihan kohtuullista että myös toisen mielipide huomioitaisiin. Entä jos kävisitte vaikka tapanina äidin luona.
 
"xxx"
Ymmärrän miestäsi, jos anoppi on ärsyttävä tai rasittava ja on pahasti loukannut joskus, eikä riitoja ole selvitetty. Mutta muutoin kyllä sen pitäisi olla mahdollista, että pystyy anopin kanssa saman katon alla joulun viettämään, ainakin muutaman tunnin, jos ei koko jouluaattoa.
 
vierass
Minäkin ymmärrän hyvin miestäsi. En minäkään halua anoppia tänne enää pilaamaan jouluani. Käymme sitten hänen luonaan jouluaattona aamupäivästä tai päivällä. Aattoillan vietämme kotona ihan oman perheen kesken.
 
njoo
voi herra jestas onko nyt kyse nimenomaan jouluaatosta? miksipä et viettäisi 24äivän perheenkesken ja sitten äiti kylään 23 tai 25 päivä? voi ku on vaikeeta. mieheni on kai samanlainen ei osaa rentoutua sukulaisten kanssa ymmärrän tavallaan onneksi meille ei ole juuri tiettynä päivänä tärkeetä viettää mitään juhlallisuuksia kunhan tulee vietettyä
 
"Rilla"
Kyllä mullakin löytyy ymmärrystä miehelle tässä asiassa. Meillä anoppi viettää joulut yksin, eikä meillä ole koskaan käynyt edes mielessä kutsua häntä meille jouluksi. Hän on persoonaltaan hyvin rasittava ihminen, minä, minä minä -tyyppi, joka harrastaa yksinpuhelua, eikä anna toisille suunvuoroa laisinkaan. Kyläilyt hänen luonaan ollaan rajattu 2 tuntiin, koska olemme aina ihan puhki niiden jälkeen. Minulla ja muulla perheellä on myös oikeus mukavaan ja rauhaisaan jouluun. Miksi anopin tyytyväisyys olisi tärkeämpi kuin meidän muiden?? Vierailemme toki anopin luona ennen tai jälkeen jouluaaton, mutta jouluaattona hän ei ole meille tervetullut.
 
"Heinekeeni"
Itse olet miehesi valinnut, minä pidän enemmän anteliaista ihmisistä joilla on aina tilaa kodissaan.

Jos äitini olisi yksinäinen ja mieheni jostain syystä kieltäisi häntä tulemasta kotiimme jouluksi, niin sitten äiti olisi kyseisen joulun yksin. Seuraavana vuonna asuttaisiinkin miehen kanssa jo eri osoitteissa eli ongelma ei toistuisi.
 

Yhteistyössä