Inseminaatio 2014

Täällähän on mukavan vilkasta keskustelua :)

Onpa kyllä hurjan erilaisia käytäntöjä inssien suhteen... Meillä on tarkoitus mennä ihan pelkällä Femarilla, Pregnyliä ei kuulemma yleensä sen yhteydessä käytetä eli inssi ajoitetaan ovulaatiotestin perusteella. Eikä ilmeisesti mitään tukilääkitystäkään käytetä.

Mursulle ja Läitille pahoittelut negasta :(

Minä piinailen täällä viimeisen luomukierron loppua... Mulla ei joka kuukausi ovulaatiota ole, mutta tässä kuussa oli, joten nyt on jonkinlaisia toiveitakin ilmassa :whistle: Tähän kiertoon tehtiin aukkari ja kun sekin saattaa joillakin auttaa, niin kai senkin vuoksi on varmaan taas turhan paljon toiveita. Ensi viikon alussa pitäis menkkojen alkaa, mutta saattaahan se olla, että viikonloppuna tulee jo testailtua :whistle:
 
Mursu ja Läitille: voi gusipaskura ja vielä sisäavaruus sentään... mut toisaalta ei kaikilla näy HCG-arvo heti alussa koska se nousee hitaasti, oisko vielä toivoa...
Testatkaa vielä vkl aikana...

Spirit: tsemppiä piinailuun...Mitäs aukkarissa sanottiin, oliko auki :)

StellaI: Hold your horses, kuten sanottiin munasolu on kuitenniin elossa 12-24 h eli ei mitään ole vielä menetetty ja lisätietoa saat huomenna. Nyt vaan rauhoitut ja anna lääkäreiden hoitaa huolehtiminen.. (toki helpompi sanottu kuin tehty):hug:

ON: ei mitään kummempaa, huomista folliultraa odotellessa:popcorn:
 
INSSILÄISET 2014

Nimimerkki......Inssi........Ajankohta......Lääkitys........Syy

Jenett..............3.IUI.......tammi-helmikuu....pu+pr+l...........selitm.
Luis.................3.IUI.......maaliskuu............g+pr+l.............selitm.
StellaI.............1.IUI.......28.02..................c+pu+pr..........endo.
Kais................2.IUI........huhti-toukokuu......?....................?
Viiva84............3.IUI........03.03.................f+pr................PCO+simpat
Zoona.............3.IUI........maaliskuu?..........pu+pr+l..........selitm.
Tähtisilmä........5.IUI........maaliskuu...........pr+l................selitm.
Spirit...............1.IUI........maaliskuu...........f.....................PCO+simpat
Chiligail...........1.IUI........huhtikuu.............mp+pr+l..........simpat

c=clomifen, lz=letrozol, a=anazol, f=femar, pu=puregon, mp=menopur, m=metformiini, g=gonal-F, pr=pregnyl, o=ovitrelle, l=luget, lt=lutinus, t=terolut, pri=primolut, ol=orgalutran


PIINAILIJAT :popcorn:

Nimimerkki......Inssi........Testipvä.. ......Lääkitys........Syy

Läiti.................1.IUI............26.02.........m+lz+mp+pr.....PCO
Mursu83............1.IUI...........26.02..........c+pu+pr...........selitm.
Spirit...................................01-02.3........viba_luomu_kierto.......
metsätähti84.....2.IUI............04.03..........c+g+pr............selitm.



PLUSSANNEET :heart:

Nimimerkki.......Inssi.....Plussauspvä. ....Lääkitys........Syy


PLUSSANNEET 2013
Tähtisilmä*...........1.IUI.........27.8...........pr+l......……...selitm. (kkm)
Daysleeper...........2.IUI.........19.10 ..........f+m+pr……...PCO+simpat
haave31...............3.IUI.........25.10 ..........?+pr.............selitm.
Tulppu83..............3.IUI.........27.10 ..........g+o+l ..........selitm.


Listaan tulevat PÄIVITYS PYYNNÖT PUNAISELLA
Ohjeita listan päivitykseen:
1) Hae viestiketjun viimeisin viesti, jossa päivitetty lista.
2) Klikkaa ko. viestin (listan) alapuolelta "LAINAA"
3) Listan alapuolelle avautuu uusi muokattava lista. Poista lainausta osoittavat hakasulut ja edellisen päivittäjän nimi nimimerkkilistan alusta ja lopusta. Siis kaikki se joka on ekojen hakasten sisällä!
4) Voit esikatsella muokkaamaasi listaa, kun klikkaat painiketta "muokkaa ja esikatsele".
5) Sitten lopuksi painat, "Lähetä"
Näin voit halutessasi päivittää joko koko listaa tai omalle kohdallesi omia tietojasi aina halutessasi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä niin tykkään kun täällä on aktiivista keskustelua :heart:

Läiti: Voi harmi negasta. Kyllä se siitä!!!! :hug:

Mursu: Myös sinulle pahoittelut negasta :( Ja kiitos kun jaksat buustailla munarakkuloitani :D

Spirit: Joskushan aukiolotutkimuksen jälkeen hedelmöittyminen voi tapahtua helpommin, joten eihän sitä koskaan tiedä :)

Stella: Voi kurjuus. Toivotaan nyt parasta. Ovulaatiotestipakkauksessahan sanotaan, että ovulaatio tapahtuu 24-36 h päästä siitä kun testi tulee positiiviseksi. Joten voihan aivan hyvin olla ettei ole vielä tapahtunut. Pidän todella peukkuja pystyssä :) Itselläni ensimmäisen inssin kohdalla ovulaatio ei ainakaan ollut vielä tapahtunut 24 h ensimmäisestä plussauksesta. Ja munasolut tosiaan eivät heti menetä hedelmöityskykyään. Tosi paljon tsemppejä huomiseen.

Metsätähti: Mä olen ollut siinä uskossa/luulossa (ilman tietoa tosin), että kierronkartoitus tehdään aina :O Ilmeisesti ei.

Chiligail: Itselläkin huomenna heti aamusta folliultra :)

ON: Ei mitään uutta, puregonia pistellään ja ihan kuin menisi hieman paremmin kun aiakisemmin.
 
Mursu83:lle ja Läidille pahoittelut negoista :hug: Toivoin niin kovasti vihdoin positiivisia uutisia tähän ketjuun! Ainahan on toivoa vielä menkkoihin asti, mutta kävi niin tai näin näin, niin toivottavasti piina päättyy pian.

Mieki oon muuten joskus käyny niitä "meinasinkaatua"-sarjakuvia kattomassa, kuvaavia kyllä ovat.

Chiligail: Siltä kyllä tuntuu, että täällä äitiluontoon ja mihin lie metsäkeijuihin luotetaan, pitäsköhän alkaa niille jotain uhrilahjoja antaan jos se auttais :LOL: Tsemppiä sinulle folliultraan!

Stella: Toivotaan, että inssin ajankohta kuitenkin osuu kohdilleen, vaikka varmasti paniikkia pukkaa! Pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin! :hug:

-Spirit-: Jes, piinailijoiden joukko kasvaa, toivotaan tärppiä ovulaation ja aukiolotutkimuksen perusteella! :)

Viiva84: Luulo ei ole tiedon väärti, olin itekki samassa uskossa ennen ku karu totuus paljastu :D Tsemppiä huomiseen ultraan, toivottavasti siellä sopivat näkymät!

ON: Ei kummempaa, vähän menkkamaisia jomotuksia jo. Liekkö ne sieltä jo viikonloppuna tulevat, kierto nimittäin vaihtelee. Ja toivonkin kyllä, että menkat jo viikonloppuna alkaisivat (jos ja kun siis ovat tullakseen), koska sitte 3. inssin maholinen ajankohta ei ainakaan viikonloppuun osuisi :)
 
Aargh, rintakehää painaa, happi loppuu... Meninpä sitte taas vaihteeksi kiduttaan itteäni seikkailemalla puolituttujen facebook-sivuilla - ihan vain bongatakseni jälleen yhden, uuden äitiyslomalaisen! Miks tuntuu pahalta, vaikkei kuitenkaan toivois tahatonta lapsettomuutta kenellekään?!?! Tyhmät aivot vielä tyhmemmässä kropassa.
 
Kiitos tsempeistä kaikille :heart: Jännittää hirmuisesti, että mikä on tilanne. Etenkin kun digi ei hymyillyt enää tänä aamuna : / Jos munis on todella jo kerennyt irrota (eikä siis vasta irtoamassa) ja elää vain sen 12-24h irtoamisen jälkeen, niin kupsahtanuthan se jo todennäköisesti nyt on. Miehelläkin kun ainakin viime näytteestä puuttui nopeat (A -luokkaiset) siittiöt kokonaan, niin sekin mietityttää.. Mutta ei tässä tarvi enää onneksi kovin montaa tuntia jännittää.. =)

Mursu: :hug: Tuo facebookki on välillä paha : /

Viiva: Hyvä, että pistäminen sujuu =)

Chiligail: Tsemppiä folliultraan!! =)

Piinailijoiden testituloksia odotellessa: :popcorn: Toivottavasti saadaan iloisia uutisia! =)
 
Mursu: Kun kaukaisempi ja ei-niin-läheinen kaveri laittaa Facebookiin vauvamahansa kuvan, olen kateudesta vihreä. Tunne on niin kauhea. Varmasti meille kaikille jollain tavalla tuttu.

Stella: Tsempit. :) Harmi kun testi ei enää hymyillyt.

ON: ultrassa KAKSI FOLLIKKELIA, kooltaan 17-18 mm :heart:. Se yksi sieltä oikealta oli kadonnut. Maanantaina inssi :) Nämä kaksi ehtivät kasvaa 22-24 millisiksi. Kysyin Ovitrellesta, helpompi pistää ja sitten lääkäri kysyi että otanko mieluummin Pregnylin. Nyökytin, että kyllä kiitos. Siinä säästää kuitenkin rahaa. Pregnylin pistän huomenna klo 22 ja inseminaatio on maanantaina aamupäivällä eli nyt tulee sitten Pregnylin pistosta 36 h inssiin. Nyt jännittää :) Vaikka tämä jo kolmas kerta. Jos tämä olisi se inssi....
 
  • Tykkää
Reactions: Chiligail
Viiva84 & Mursu: myös havaittu tällä viikolla fb:ssä kuva viimeisillään raskaana olevasta ei-enään-niin-tutusta kaverista. Kuvan alle oli ilmestynyt kommentteja ja kysymys mm. koska pitäisi syntyä. Vastaus: "jos vaikka ennen kymppiuutisia"..Ääääh.

Viiva84: Hyvä tilanne!

Täällä tylsä vaihe ovulaation ja vuodon välissä. Viikonloppuna jouduin jännän äärelle, kun olimme synttäreille jonne tuli tammikuun alussa syntynyt vauva. Kuulin vauvan osallistumisesta vasta kylään tullessani ja aloin välittömästä pelkäämään sitä, että PUHKEAN VETISTELEMÄÄN julkisesti. Melkein vetistelin ennakkoon kun aloin jännittämisen, mutta kun vauva kannettiin sisään olinkin ihan viilipyttynä. Jes! Jonain toisena kuukauden päivänä tilanne olisi voinut olla toinen.

Piinailijoiden plussauutisia odottelen minäkin :hug:
 
OmaNApa varoitus: Ihanaa naiset et olette täällä et saa teille purkaa Olen kans niin onnellinen kun täällä on PALJON keskustelua...

Folli ultrassa käyty ja .... FOLLI 20mm ja nyt vasta kp 9... WOOW No eihän me mihinkään inssiin tänään keritä ku matkaa inssipaikalle pitkälle toistasataa kilometriä yhteen suuntaan + pitäis vielä keretä paikanpäällä pestä simpat ennen minuun sisälle asennuksia eli tähän kiertoon ei inssiä, MUTTA me päästään pöllytteleen peittoja LUOMUNA jeee jee, ei mitään pilli tyydytystä vaan aitoa "munaa"
No simpat on mitä on, mut näillä mennään ja talletuksia tehdään.
Muuta:
Keskiviikkona marisin miehellä ku alkaa panettaa NIIN paljon et mistähän tuulee (kp 7), no nyt ymmärrän tunteeni koska folli alkoi sillo tykyttää jo 17-18 mm eli kyllä keho osaa sanoa mulle ku H-hetki lähestyy.
Ultrassa muuten kaikki hyvin, limat 8 mm ja komea 3 kerroksinen ja folleja tosin ei ollut kuin 1 kpl oikealla puolella mutta se oli ISO JA KOMMEE!

Näillä mennään, taidan tikuttaa ovis-testin tänään ihan mielenkiinnosta ja huomenna sit pistän Pregnylin, + talletukset jatkuu... :popcorn:


Tsemppiä kaikille piinailijoille ja nyt toivotaan sit R-testiin II-viivaan kuitenkin ÄitiL, Mursu, ja Spirit sekä Metsätähti.....

Zoona: Paras ystäväni odottaa ja masu alkaa näkyä, joudun siis totuttelemaan vauvaan kokoajan, mutta onneksi olen onnellinen 100 % vaikka väliin pienen piston tunnenkin. Halit sulle...

Viiva84: valitan, nyt en päässyt sun kans ihan samaan inssikiertoon, mut tsemppaan sua kyl. Hei ja hyvän kokoiset noi sun follit, tuntuu et tää on SUN kuukausi.

StellaI: onnea sullekin inssin suhteen, nyt vaan rauhoitellaan ja naatiskellaan, tekin saatte tehdä viikonloppuna rakkaus temppuja ihan luomusti.. =)
 
Viiva: Jeeee! :heart: Kolmas kerta toden sanoo ;)

Chiligail: Sehän nyt taitaa olla näin, että molemmilla on luvassa paritteluviikonloppu ja vieläpä ihan lääkärin määräyksestä :LOL: Tärppionnea! :heart:

Inssikuulumiset: Elikkä kolme follia löytyi (22mm, 18,5mm & 16,5mm) oikealta ja inssi tehtiin. Toimenpide oli vielä helpompi kuin uskoin =) Pregnylin sekoitin ja pistin paikan päällä lähtiessä. Ainut mutta vaan, että miehen simppatulos oli heikentynyt puolella! :ashamed: Normaalirajoissa kuitenkin vielä, niin ei mitään hätää sen suhteen =) Parhaamme on tehty eikä nyt voi muuta kuin toivoa :heart: Nyt onkin sitten luvassa elämän piinallisimmat kaksi viikkoa! Iiiiikk! :D Ja hmm.. testipäivä nyt on vähän kysymysmerkillä. Hoitaja kun sanoi Mursu minullekin, että kannattaa testata vasta kun menkat on viikon myöhässä! Mutta kuka hullu sitä nyt niin kauas jaksaa odottaa! Vaikken mikään himotestaaja ookkaan, niin ei mulla sinni sentään niin pitkälle riitä! :D Tasan 2 viikkoa tästä on 14.3, niin jospa silloin alkais harkitsemaan testailuja jos menkat ei oo alkanu..

Ai niin ja hoitaja sanoi, ettei kannata masentua jos ei kerralla onnistu. Kyllähän se varmasti kirpaisee, mutta ei muuta kuin uuteen nousuun sitten =)
 
Heiii, mahtavia folliuutisia täällä! Onnea kaikille, ja nyt onkin sitte siimahäntien vuoro kantaa kortensa kekoon. :)

StellaI: Oliko lääkärillä mitään teoriaa positiiviseen ovistestiin liittyen? Oisko tapahtumassa ilman pregnyliäkin ihan näillä näppäimillä? Voi että välillä tekis mieli tohtoriksi opiskella, kun haluais tuntea ja ymmärtää kaikki mahdolliset skenaariot. Vaikka taitaapa hedelmöitysprosessi kokonaisuudessaan olla edelleen aikamoinen mysteeri lääketieteen ammattilaisillekin.

Minä edelleen vuodon alkua odottelen. Eilen jo tapahtui itselleni tyypillinen ennen menkkoja -ilmiö eli "tissien lusahtaminen", mikä vei viimeisetkin toivonrippeet siitä, että jotain muuta olisi tekeillä...
 
Mursu: Höh.. :( Millaiset jatkosuunnitelmat teillä on? Päätin aamulla luottaa vain lääkärin ammattitaitoon tilanteen arvioimiseksi ja mainita ovistestistä siinä tapauksessa jos jotain hämminkiä olisi ollut =) Eli en sanonu mitään. Pregnylistä lääkäri sanoi, että usein pistetään vähän aikaisemmin, mutta "ihan hyvä näinkin".

Tänään on muuten Onnin päivä, toivottavasti enteilis hyvää =)
 
Tänään 17 pv Pregnylin pistämisestä alkoi kuukautiset. Maanantaina edessä soitto polille ja tiedustelu, löytyisikö parin viikon päähän aikoja. Eli inseminaatiota nro 2 odotellessa. Suunnitelmissa 3-4 kokeilua ja sitten piste (tai ainakin pilkku) tälle asialle.
 
Hieno juttu Stella että inssi onnistui hienosti ! Ja Chiligailille mukavia luomutalletuksia :D

Mursulle pahoittelut uudesta kierrosta :(

Täällä alkaa toivo plussasta jo vähän hiipua :( Menkkoja edeltävä tiputtelu alkoi, joten eiköhän ne menkatkin sieltä viimeistään tiistaina saavu. On kyllä taas tosi surkea fiilis :(
 
Heips!

Mahtuuko mukaan? Meillä olis tarkoitus tehdä seuraavaan kiertoon ensimmäinen inssi,tähän mennessä 4 kiertoa clomeilla ilman tulosta. Koko tausta: esikoista yritettiin useampi vuosi ja ekasta clomikierrosta syntyi tyttö 02/12. Pikkukakkosta yrittämään aloitettu 07/13 ja nyt siis 4 kiertoa clomit käytössä mutta ei apuja. Meillä kyseessä selittämätön lapsettomuus,ovistestit näyttää plussaa ja oviskrampit tuntuu mut ei tärppää,ei sit millään.

Mut voi lisätä sit listalle ku seuraava kierto alkaa, nyt menossa kp 27/28-30..tähän kiertoon siis testattu nega myöskin että vuotoa odotellessa.
 
Pahoittelut Mursu ja Spirir :(

Karmini: Tervetuloa :)

Chiligail: Voi höh ettei voida piinailla yhdessä. Tai voidaan, mutta ei juuri inseminaation puolesta.

Stella: Kiva kun pääsitte inssiin. Mä täällä nyt tunnen olevani lähes samassa tilanteessa kun sä....mulla on niin kova jomotus vasemmalla ja limat siinä jamassa että ovulaatio on kyllä lähellä :( Nyt pelkään, ettei follit millään jaksa maanantaille.

ON: Tänään illalla pitäisi se Pregnyl pistää. Ovistestiä ei nyt ole tässä kotosalla joten en tiedä mikä sen kohtalo olisi, pelkään limojen ja kipujen puolesta että ovulaatio on ihan käsillä. Viimeksi kun oli tällaisia tuntemuksia niin ovulaatiotesti jo hymyili :( En tiedä tehdäänkö inssi joka tapauksessa vaikka olisi "myöhässäkin". Maanantaina sitten selviää, nyt pitäisi vaan jaksaa odottaa sinne asti. Kai ne siittiöt on jo sulatettu kun sinne pääsen niin tuskin niitä nyt poiskaan heitetään. Jotenkin meni vähän toivo tähän kiertoon.

Eilen olin vielä onneni kukkuloilla kahdesta follikkelista ja nyt pelkään, että puhkeavat ihan kohta. Mies vain nauraa... :) Kai tässä mun panikoinnissa sitten on jotain huvittavaa näin miehen näkökulmasta.
 
Minä täällä taas kirjoittelemassa. Arvon leidit, eikös se ole niin että Pregnyl näkyy ovulaatiotestissä positiivisena tuloksena?

Voih, nukuin niin huonosti kun mietin mahdollista huonoa inssin ajankohtaa :/ Ihan turhaa, en voi mitenkään omilla toimillani tässä vaiheessa nopeuttaa tai hidastaa munarakkuloiden irtoamista. Täytyy vain odottaa ja mennä maanantaina suurin toivein inssiin :)

Anteeksi jos nyt jaan ällökategoriaan kuuluvia asioita. Olin illalla niin kipeä alavatsasta, että olin ihan varma että nyt se irtoaa jo heti kohta pian eikä toivoa enää ole. Sitten tulikin valtava paukku eli ilmaa oli vain kiitettävästi ja siitä se niin iso kipukin johtui. Ai että mä olen hölmö :ashamed: Olin syönyt päivällä papuja, vaikka vatsani ei niistä tykkää.

Voi huooh.
 
Mukavaa, kun keskustelu käy vilkkaana =) Ja tervetuloa mukaan Karmini! :)

Mursu83 ja -Spirit- : Pahoittelut ja jaksamista! :hug:

Viiva84: Mahtavaa, siis tasan 2 hyvää follia! Voi ei tuota paukkua :D voin vain kuvitella kuinka tuntemukset säikäytti! Hyvä kuitenkin, että selitys löytyi ja pidetään peukkuja, että huomenna kaikki menee hyvin inssissä! Käsittääkseni Pregnyl näkyy positiivisena tuloksena niin ovulaatio- kuin raskaustesteissäkin. Googlen mukaan 5000IU voi näkyä 10pv ja 10000IU 14pv.

Läiti: Mikä siellä tilanne?

Chiligail: Huh, mikä kasvuvauhti follilla! Harmi, ettei inssiin ehtiny mutta kiva toisaalta luomustikin hoitaa hommat ;)

Stella:
Hyvä, että inssi takana onnistuneesti, nyt sitte vaan tsemppiä piinailuun!

Paljon on puhuttu tuntemuksista, joita raskausuutiset, vauvat ym asiaan liittyvä aiheuttavat. Vaikka tiedän, etteivät toisten raskaudet tai lapset ole minulta pois, täytyy silti myöntää että ajoittain kirpaisee ja kovaa. Olin vasta eräillä kutsuilla ystäväni luona, jossa oli useampi raskaana oleva tuttava ja kyllä koin itseni ulkopuoliseksi, kun kahvipöydässä kaikki (paitsi tietenkin minä) kertoivat raskaus- ja synnytyskokemuksistaan. Mielessä pyöri väistämättä, että saanko itse koskaan kokea raskautta tai vauva-aikaa, mutta liimasin sinnillä hymyn huulilleni ja hymistelin mukana, vaikka mieli olisi tehnyt lähteä kotiin välittömästi!

ON: Loppuviikosta tuli postia OYS:stä, toimenpidepalaute tästä 2. inssistä. Näyttää siltä, että miehen spermassa ilmeisesti kuitenkin parantamisen varaa. Alkuperäisessä siemennnesteanalyysissä lääkärin mukaan määrä (22milj./ml) korvasi laatua (A 7%, B 49% ,C 8%, D 36%). Tässä toisen inssin kertomuksessa kuitenkin näkyy, että pesun jälkeen siittiöitä vain 2.8milj/ml. Liikkuvuus A 19% ja B 62%, mutta kyllä ihmettelen, miten lääkäri ei tuohon määrään mitenkään tarttunut! Harmittaa, kun 1. inssistä ei ole tullut kotiin kertomusta jotta voisi verrata, ovatko pesun jälkeiset tulokset olleet samaa luokkaa vai onko nyt kyse jostain väliaikaisesta.. Vaikka tiedän, että periaatteessa yksikin siittiö riittää, niin kyllä alkoi epäilyttämään tämä inssien toimivuus tuollaisilla tuloksilla :( Miehelle en ole tästä vielä mitään puhunut, ettei turhaan pahoittaisi mieltään..
 
Hei! Meinasinkin juuri alkaa kysellä, miten Läitin tilanne etenee, mutta tännehän olikin tullut jo raportti. Harmillisesti vain hieman toisen suuntainen kuin olisin toivonut. :( Pahoittelut! Kierretään ja tuskaillaan näköjään aika samaa rytmiä.

Itse olen nyt alkanut kehitellä uusia diagnooseja, kun niin turhauttaa tämä selittämättömyys. Usein lääkärissä ollessa kuvittelen, että minulta pimitetään jotain tietoa (jotain mitä ammattilaiset pitävät todennäköisenä, mutta josta eivät kuitenkaan voi olla varmoja ja siksi jättävät sanomatta). Toinen tyypillinen tuntemus on, että mennään ihan liukuhihnameiningillä; ei kysellä mitään, aivan kuin vain katsottaisiin kaaviosta mikä on hoitoputken seuraava vaihe, ei siis aidosti yritetä miettiä, mistä kiikastaa vaan senkun kokeillaan. Houkuttelisi mennä yksityiselle, mutta ajokilometrejä tulisi turhan paljon...

Miten Spiritin tilanne on edennyt? Onko tiputtelu jatkunut ja sen myötä mieli maassa? Voimia! :hug:

Viiva84: Tsemppiä odotteluun, huomenna se h-hetki vihdoin koittaa ja siittiöt lähtevät kilpauinnille! Raportoihan sitten, miten meni!

Metsätähti84: Minulla ainakin menee ihan aivot solmuun noiden sperma-analyysien kanssa, vaikka kaksi tulosta olenkin vain nähnyt (1. varsinaisen siemennestetutkimuksen yhteydessä, 2. inssin yhteydessä). Niissä ainakin oli selvä ero sekä määrän että laadun suhteen (ensimmäisessä huonommat arvot kuin teillä ja silti todettiin normaaliksi, jälkimmäisessä ei eritelty A- ja B-liikkuvuutta). Täytynee luottaa, että lääkäri sanoo, jos aihetta huoleen on. Eihän ne varmastikaan suosittelisi inseminaatiota, ellei siittiöitä olisi riittävästi. Kuinka monta ml nesteen määrä oli? Sitä kauttahan voisi laskea siittiöiden kokonaismäärän. Vaikka lieneekö sillä väliä: kuten sanoit, yksi siittiöhän pelin loppupeleissä voittaa. ;) Ymmärrän kuitenkin spekulaatiosi... Onhan se ihan luonnollista, että piina-aikana pää täyttyy kaiken maailman ajatuksista, vaikkeivät aina ihan perusteltuja olisikaan, saati sitten, että asioihin voisi itse mitenkään vaikuttaa.

Kirjahyllystäni löytyy kirjastosta lainattu Ihmisen fysiologia -opus... :ashamed: Siinä kerrotaan siittiöiden matkasta munanjohtimiin ja perustellaan, miksi yhdynnässä siittiöiden tarve olisi väh. 20 milj. Mutta tuohan on täysin laskennallista eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä yksittäisen todellisen tapahtuman kanssa. Ja kaiken lisäksi, inseminaatio muuttaa tilannetta aika lailla, kun siittiöitä autetaan pahimpien esteiden ohi. Tietääkö joku, onko määritelty suositusta siittiöiden vähimmäismäärälle inseminaatiossa?
 

Yhteistyössä