Inseminaatio 2013

Kiitos vastauksestasi Tuija86! Mulla on mies luvannut auttaa kun hän on pistänyt ihmisiä työkseen aikoinaan, mutta kyllä mäkin varmaan opin nopeasti vaikken ole aiemmin itseäni pistänyt.

No niin, nyt sitten alkoi menkkakivut:( Eli parin päivän sisällä alkaa sitten menkatkin. Tosin kyllä tämän arvasinkin, sillä koko ajan on ollut sellainen tunne että inssi tehtiin ovulaation kannalta liian myöhään. Lääkärikin sanoi että munasolu oli jo menossa kasaan, mutta että se ei haittaa yhtään. Mulla ois tuolla menkkakipuihin kaapissa kipulääkettä, mutta en uskalla sitä ottaa varmuuden vuoksi kuin vasta sitten kun menkat ovat alkaneet ja toisaalta olen kuullut että tulehduskipulääkkeet (burana tässä tapauksessa) voivat vaikeuttaa raskautumista. Tuo tavallinen paracetamol 1g ei auta mulla yhtään. Kieltämättä harmittaa kun ei onnistunut inssi tällä kertaa, mutta toisaalta mitä nopeammin nyt tulevat menkat niin sitä nopeammin päästään taas tekemään inssiä. Eli suunnitelmana on siis Gonal F+Pregnyl+lugesteron. Huh miten kallista...menee kyllä meillä säästöt aika tehokkaasti, mutta vauva on kyllä ehdottomasti sen arvoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Vauvayritys: koita kestää alkavat menkkaoireet.. Valitettavasti ne tuntemukset yleensä itse tunnistaa. Eikä siinä auta, vaikka muut sanoisi, että toivoa on niin kauan kuin ei ole vuotoa:)

Marjaana84, Sandaali ja Tuija 86: kovasti tsemppiä rasittaviin piinapäiviin!

Oman tilanteen päivitystä: mulla oli tänään ultra ja siellä yksi 17 mm johtofollikkeli. Huomenna tehdään inssi nro 2. Pistin tänään Pregnylin ja taas oli sen kanssa sellaista säätämistä.. Ihmettelin miksi liuotinta oli ruiskussa vain noin puoli milliä, vaikka ampullissa lukee 1 ml, kunnes tajusin (tietysti vasta pistämisen jälkeen), että osa liuottimesta oli jäänyt ampullin yläosaan ja pysyi siellä jollain ihme alipaineella (ei meinannut tulla millään pois). Eli vähänlaisesti tuli nyt sitten sitä liuotinta pistettyä, mutta toivotaan että varsinaista lääkeainetta olisi siihen sekoittunut kuitenkin riittävästi.. Monta kertaa olen jo pistänyt tota Pregnyliä ja aina jotenkin onnistun sähläämään sen kanssa.

Jatkosuunnitelmaakin kyselin lääkäriltä ja hän oli sitä mieltä, että ainakin kolmas inssi vielä tehdään ja siihen nostetaan Anastrozolin annosta siinä toivossa, että saataisiin kaksi follia kehittymään. En huomannut kysyä, eikö minun kohdalla kannattaisi siirtyä pistoshoitoihin, mutta ehkä kysyn huomenna inssin yhteydessä. Kolmannen inssin jälkeen sitten harkitaan IVF:ää. Ja sehän taas maksaa paljon rahaa yksityisellä, missä me käydään. No pitää miettiä pyytäiskö sitä jossain vaiheessa kuitenkin sen lähetteen sinne julkiselle. Mutta nyt siis kuitenkin seuraavaksi toinen inssi ja sitä seuraavaa piinailua..
 
Vauvayritys,harmi jos menkat alkaa,mutta toivoa ei kannata hukata ennenkuin ne oikeasti alkaa:) mulla ollu sellaista ihmeellistä aikas kovaakin paineen tunnetta tuossa oikealla alavatsalla,tuntuu välillä että mikään asento ei ole hyvä,oliskohan tämä sitä mitä luulen:) tai sitten se kuuluu vaan tähän kun tuo inssi on tehty,mites muilla onko mitään oiteita ollu inssin jälkeen?vielä olis 8päivää tätä piinaa jäljellä ennenkyn sais testailla...tuntuu kyl siltä eettei uskalla testiä tehdä kun niin monta negaa on niistä tullu:(
 
Piinailen täällä (dpo 13) inseminaation jäljiltä ja odottelen ja pelkään kuukautisia alkavaksi huomenna... Ohjeeksi sain testata dpo 16, mutta tuskinpa tarvii odotella sinne asti. Ihmettelen silti, että kuukautiset ei oo vielä alkanu - ehkä raskaana olemisen mahdollisuuden pyörittely ja stressaaminen on jotenkin vaikuttanut asiaan, mene ja tiedä. (Luteaalivaiheen kesto on mulla vaihdellut 11-13 päivän välillä, yleisimmin 12 ja tasan kerran aiemmin on ovistestailujen aikana ollut 13 pvää. Keltarauhashormoniarvo on kuitenkin ok.)

Mitään mainitsemisen arvoisia oireita raskaudesta ei oo ollut, mutta ei tämä odottaminen totisesti kivaa ole. Välillä mulle on ihan selvää, että en ole raskaana ja that's it, välillä taas mieleen hiipii, että jos kuitenkin. Joku on kuitenkin todistetusti joskus tullut inseminaatiolla raskaaksi, ei tämä muuten Kelan korvaama hoitomuoto olisi..... :)

Onko kenelläkään muulla yhtä totiset ja jännät paikat, esim. suht' samat kiertopäivät meneillään?
Tsemppiä kaikille piinailijoille!!
 
Täällä taitaa tänään olla dpo 10-11 ja perjantaina olisi oletettujen menkkojen alkamispäivä. Aikalailla vuoristorataa ollut tämä odottelu... Lauantaina alkoi painetta tuntua alamahalla ja pientä veristä vuotoa tuli, mutta mitään menkkoja ei sitten alkanutkaan, joten kamalat toiveet heräsivät että olisiko se ollut kiinnittymisvuotoa! Mutta nyt on sitten nipistellyt ja ollut kipua alamahassa vähän väliä ja aivan uusia tuntemuksia. Jotain siellä tapahtuu, kokoajan ihme tuntemuksia mutta se mistä ne johtuu niin en uskalla toivoa, enkä ajatella. Välillä tulee hymy kasvoille kun jotain tuntuu ja ajattelee, että ehkä se pikkuinen siellä onkin kiinnittymässä ja raskaus alkanut, mutta samalla iskee kamala paniikki ja hätä jos ei inssikään tuottanut tulosta. Noh, kuukautiset alkaa niin täytyy sanoa, että on varmasti henkisesti vaikeimmat ajat edessä. Keskiviikkona ajattelin tehdä testin...
...Niin, ja pahoittelut vain oman navan päivitystä! Tsemppiä kaikille ja erityisesti meille piinaajille voimia ja malttia :heart: HALIT!
 
No voi höh Fyi että ei teille inssit toimineet...:( Mutta peukut pystyssä luomuyllärille:) Kiitos kovasti tuosta hysteroskopia-tiedosta.

Sandaali; ei ole ollut mitään puhetta mistään irrotuspiikeistä, lääkärin mukaan jos ovista ei saa tikutettua perjantaihin mennessä niin se kierto on sitten "menetetty". Joka tuntuu jotenkin niin tyhmältä, kun kuitenkin heti ekaan inssiin piti laittaa clomit tueksi, vaikka mun ovuloinnissa ei vikaa pitänyt ollakaan. Että miksi siihin sitten jätetään tuollainen epävarmuustekijä että jos ovulaatio osuukin viikonlopulle niin palatkaapa asiaan ensi kuussa...

Ja kyllä se ovis ehti tulla ajallaan :D. Kp.12 aamulla ei hymynaamaa ilmestynyt mutta ONNEKSI tein uuden testin illalla. Ja sehän oli sitten positiivinen, eli ei muuta kuin aamusta soitto klinikalle. Vähän aikaa arvottiin että onko inssille sopiva ajankohta silloin kp. 13 vai vasta seuraavana päivänä kun testi muuttui positiiviseksi vasta illalla (ja oli sitä myös aamulla) mutta päädyttiin heti siihin kp.13 iltapäivään. Ja täytyy sanoa, että ONNEKSI taas, koska illalla oli aika karseat ovulaatiokivut ja huvikseni testasin vielä ennen nukkumaanmenoa ja lh-huippu oli tosiaan saavutettu kun ei hymynaamaa enää ilmestynyt. Eli hyvin meni ainakin ajoitus, vaikka taas pelkäsin muuta :D Ja onneksi testailin noin ahkerasti, sillä ovislimat, jotka mulla AINA ovat tulleet n. 12-24h ennen ovista ja toinen satsi saman ajan päästä sen jälkeen, alkoivat pikku hiljaa valua vasta kp.14:O

Täällä sai antaa näytteen kotona, jota mies kovasti etukäteen toivoikin, kunhan vaan sen sai toimitettua "kylmettymättä" klinikalle pesua varten. No minähän kävin ryöväämässä tk.n labrasta näytepurkin ja jemmasin sen matkan ajaksi sitten tuohon rintsikoiden ja rintojen väliin, niin ei päässyt kylmettymään:D Pesun jälkeen näytteestä löytyi yllättävän paljon hyvälaatuista porukkaa ja kuulemma jos tämä kerta ei nyt tuota tulosta niin inssiä voidaan hyvin kokeilla uudelleen.

Inssi itsessään oli kyllä ihan hullun nopea toimenpide, alle 10min kaikkinensa (onko muita muuten ultrattu enää juuri ennen inssiä, mua ei ainakaan ja ihmettelin vähän, että miksei:confused:) ja eikun kotiin. Köllöttelin sitten reilun puoli tuntia selälläni kintut kohti kattoa ihan vaan varmuuden vuoksi ja vapaatkin alkoi juuri sopivasti niin otin ihan rauhallisesti sitten sen illan. Ja sitä rauhallisesti ottamista on nyt sitten riittänyt tähän päivään asti...
Silloin inssi-iltana oli tosiaan hyvin vahvat ovulaatiokivut (olin autonratissa juuri silloin ja meinasin ajaa ojaan kun eka vihlaisu tuntui...) ja siitä lähtien olenkin sitten ollut aikas kipiä. Aamut ovat helpompia, mutta jo muutaman tunnin jalkeillaolon jälkeen kipu varsinkin tuolla oikealla puolella alkaa olla todella kovaa ja pakottaa makuulle. Siinä sitten kärvistellään hetkittäin tulevien voimakkaiden kipuvihlaisuiden ja aika karsean painontunteen kanssa. Eilisiltana tuo painontunne tuntui saavuttavan huippunsa, tunnin verran ähisin ja puhisin sohvalla kun missään asennossa ei helpottanut ja lopulta jo melkein itkua väänsin kun olo oli niin tukala, mutta yht´äkkiä se helpotti ja pelkkä tuo hetkittäin tuleva kipuilu jäi. Saapa nähdä, miten tämä ilta menee... Mä olenkin yhden kaverin kanssa naureskellut asiaa, että mimmoinenkohan mun mahdollinen raskauteni sitten on, jos jo nyt on tälläistä:D No, kummasti sen kovankin kivun kestää kun tietää, mistä se johtuu, ja mihin sillä tähdätään:heart:

Mites, vauvayritys, tuliko ne menkat sieltä vai jäikö pelkkään kipuiluun...?

Mä tässä vielä pohdiskelen, että pitäiskö mun soitella tässä jo ennen menkkojen alkua polille, kun pyydettiin ilmoittamaan vasta sitten, että onko inssi tuottanut tulosta vai ei. Mutta olis kyllä ihan kiva tietää, että jatkanko mä clomien syömistä ensi kiertoon (ja ennen niiden aloittamista haluan kyllä käydä veritestissä, etten varmasti ole raskaana jos on yhtään epäilystä siihin suuntaan vaikka kotitestit näyttäis negatiivista) ja jos menkat alkaa to/pe niinkuin niiden pitäisi, niin enpä mä silloin perjantaina enää mitään clominsyöntiohjetta ehdi saada siihin kiertoon. Onhan se ihan kiva, että oletetaan että tämä inssi nyt tuottaisi tulosta, mutta ehkä nyt hieman tarkemmat ohjeet olisivat olleet ihan jees sen varalta että mitään ei tapahdu...

Mulla meinaa olla vaikeuksia pysyä kartalla, että kuka on missäkin vaiheessa menossa hoidoissa ja millä päivillä, joten mitä olisitte mieltä jos laittaisi pienen listan pystyyn vähän samaan tyyliin kuin tuolla clomittarissa on? Mutta sillä poikkeuksella, että jokainen täyttäisi listaan itse omat tietonsa eikä kellään olisi sitä päivitysvastuuta? Siis tyyliin;

annalii............1.ins (+clomit) 31.1...........testipvä. 14.2
ja tähän sitten halukkaat lisäisi omat tietonsa samaan tyyliin. Kannatetaanko vai onko ihan tyhmä idea?:D
 
Juu sitä tässä ihmettelenkin että missä ne menkat? Ei mulla yleensä ole kestänyt näin kauan menkkakipujen alkamisesta siihen että vuoto alkaa (5pv). Ja itse asiassa menkkakivutkin ovat miltei poissa. Periaatteessa menkat eivät vielä ole myöhässä, koska inseminaatiosta on vasta 12 päivää ja lääkärit sanoivat että nyt on tulossa tosi pitkä kierto ja nyt on vasta kp 31. Mulla on siis välistä tosi epäsäännöllinen kierto kun viime kierto oli 25pv. Eilen oli aivan sellainen olo että just nyt alkaa vuoto, särky oli siirtynyt alemmas vatsaan ja selkään, aina tämän olon jälkeen on alkanut saman päivän sisällä vuoto, mutta ei tällä kertaa...mitään raskausoireita mulla ei ole ollut, joskin ihmettelin torstaina sitä kun oli nopeita viiltäviä kipuaaltoja, mitä ei normisti kuukautisten aikana juuri tuollaisia ole. Ehkä sitten jos ei huomiseen mennessä ole tullut vuotoa niin teen raskaustestin. Olisihan se aivan älyttömän ihanaa jos olisinkin raskaana:)

Annalii: ensimmäisen inssin kohdalla mua ei ultrattu, mutta tämän toisen kohdalla ultrattiin eli sekalaista käytäntöä ilmeisesti niiden kohdalla. Ja ultraajana siis sama lääkäri. Koettiin vaan ton ensimmäisen yhteydessä että ei ollut tarvetta ultralle.
 
annalii Ei muakaan ultrattu ja meillä siellä inssissä käynti kesti varmaan sen 5min. Ja täytyy sanoa, että ekakertalaisena olin kyllä vähän ihmeissäni :O Mutta ilmeisesti se on sit niin nopea käynti ja ilman niitä ultria, ainakin täällä Jyväskylän klinikalla?! Eikö sulle annalii määrätty verikokeeseen menoa noin 16pvä inssin jälkeen? Meidät ohjeistettiin, että soitto inssin jälkeen jolloin hoitaja laittaa lähetteen verikokeeseen. Kuulemma tuosta verikokeesta näkee, jos raskaus on edes yrittänyt lähteä tms. Muuten mulla on ihan yhtä epävarma olo miten jatko, eli juuri tuo jos en ole raskaana niin jatkanko clomeilla, kokeillaanko vielä inssiä ym ym. Mutta ehkä se hoitaja kertoo, kun soittaa verikokeen tuloksen.

vauvayritys Aika hurjan kuuloista tuo lääkemäärä. Mihin kaikkeen ne on määrätty? Ihan vieraita nimiä oli nuo lääkkeet, niin olisi kiva kuulla miten ja miksi niitä käytetään.

Ja loistava idea tuo päivittely :D Täällä siis:

kp 25............dpo 12..........1 inssi(+clomit)24.1...........testipvä.8.2
 
Viimeksi muokattu:
Marjaana84: Gonal F on hormooni, jota tullaan mahdollisesti pistämään seuraavaa inssiä varten, jotta saataisiin säännöllisemmäksi tuo kuukautiskierto, Pregnyl on munasolun irrottamista varten (sama syy) ja Lugesteron sitä varten että saataisiin pidettyä se sikiö matkassa. Tarkemmin tiedän näistä kun menisin mahdollisesti seuraavaan ultraan kp 3-5.

Vauvayritys kp 31...................2.ins 24.1........................testipäivä 7.2 (5.2)
 
Viimeksi muokattu:
Hei,
Olen uusi tässä ketjussa, sattumalta löysin teidät eilen googlaillessani inseminaatiojuttuja.
Olen lukenut teidän kertomuksianne, ja aika erilaisia käytäntöjä näemmä on lääkäreillä sen suhteen, ultrataanko ennen inseminaatiota vai ei. Oma kokemukseni on se, että julkisella puolella ei ultrattu, truutattiin vaan tavara sisään nopeasti ja sanottiin, että saa nousta.

Tämä toinen inseminaatio tehtiin yksityisellä, ja meno oli kyllä aivan erilaista. Lääkäri sanoi, että laittaa pikkuhiljaa sperman kohtuun, jotta kohtu ehtii rauhassa "mukautua" aineen tuloon. Näkemyksiä on erilaisia, mutta hänen mukaansa kohtu voi (siis VOI, ei ole automaatio) reagoida ruiskutukseen tavalla, joka jotenkin sulkee munatorvia tai heikentää virtausta sinnepäin tai jotakin muuta (lienenkö ymmärtänyt oikein...). Tästä syystä siis hidas toimitus, jonka jälkeen vielä makasin rauhassa paikallani ainakin 10 min. (Toistan siis, että lääkäreillä on tässä koulukuntaeroja, jotkut tekee yhdellä tavalla ja pitää sitä parhaana, toiset toisella tavalla. :)

Jos omasta kokemuksestani puhun, niin mielestäni yksityisen lääkärin tyyli oli huomattavasti miellyttävämpi ja harmonisempi tapa toimia kuin julkisen puolen nopea truuttaus ja eikun ylös. Ajattelen myös, että psykologisesti oli parempi näin, että sai rauhassa "maata asian äärellä", se oli kuitenkin itselle hirveän tärkeä hetki.

Jos muistan oikein, joku ketjulaisista kirjoitteli holahtelusta heti ylös nousun jälkeen. En huomannut juurikaan mitään ulosvalumista noustessani (vaikka ymmärtääkseni se juokseva litku, joka valuu ulos, ei pääasiassa ole siittiöitä, vaan "apunestettä", joka spermassa on kuljettamassa siittiöitä "alkumatkan").

Myös testipäivät annetaan näköjään paikasta (ja hoitomuodosta?) riippuen erilailla.
Vauvayritys, sun inssi esimerkiksi oli myöhemmin ja testipäivä aiemmin kuin mun.
Annalii, sulla on ilmeisesti testauspvä 12 pvää inseminaatiosta.
Molemmilla teillä taisi olla lääkitys?
Mulla ei ole mitään hormonihässäkkää tässä ohella, ehkä se vaikuttaa annettuihin testauspäiviin. Mulle sanottiin (niinkuin taisin jo sanoa ekassa viestissä), että testaa 16 dpo, jos menkat ei ole alkanut. Vielä ei ole, joten täällä sitä totisesti kärvistellään ja odotellaan...Vähän väliä ja tosi usein olen ihan varma, että nyt ne alkaa.

Tsemppiä ja peukkuja taasen toivotan kaikille!

Mun päivitykset:
Fiia kp 32.......dpo 14.......2. ins. (luomu) 21.1........testipvä 6.2.
 
Viimeksi muokattu:
Noh...itse asiassa viime inssin aikaan puhuttiin että tekisin testin noin 14 päivää inssistä. Tän tokan inssin yhteydessä ei sovittu tiettyä testipäivää. Ajattelin että voisin huomenna testata kun on hyvin vaikea epäsäännöllisen kuukautiskierron vuoksi tietää että milloin kuukautiset olisivat myöhässä. Huomenna on kuitenkin jo kp 32. Voihan tietysti olla että kuukautiset alkavat ensi yönäkin. Joka tapauksessa alkaa harmittamaan nämä jatkuvat vatsa- ja selkäkivut. Mulla ei vielä lääkitystä ole, ensi kierron yhteydessä sitten aloitettaisiin eli luomuna vielä menty. Voi hyvinkin olla Fiia että lääkärisi on oikeassa siinä että rauhallisesti tekemällä inseminaatio voisi onnistua paremmin. Ekassa inssissä lääkäri kysyikin että haluaisinko jäädä siihen vielä makaamaan 15 minuutiksi. Valitettavasti en silloin älynnyt sanoa kyllä. Toisessa inssissä hän ei enää kysynyt.
 
Mulle kans ei lääkäri sanonu mitään tarkkaa testauspäivää,ainoastaan että kahdenviikon päästä olettaisin että 14päivää siitä kun inssi on tehty???meillä siis eka inssi tehtiin 29.1 elikkäs maanantaina sit sais testailla :) jännittää kovasti,alavatsaa nipistelee,ja on sitä paineentunnetta!teidän muiden tuntemuksien lukeminen jotenkin vahvistaa ja auttaa jaksamaan näiden omien tunnemyllerrysten keskellä,joskus tuntui että olen ainut joka ajattelee tätä lapsettomuus asiaa koko ajan vähän liikaakin,ja että kukaan muu ei ymmärrä näitä tuntemuksia mutta onneksi löysin teidät :) paljon plussatuulia ja halit kaikille <3
 
Kiitos vauvayritys ja Tuija viesteistänne! Tästä ketjusta on tullut kolmessa päivässä mulle aivan ääritärkeä, antaa paljon tukea lukea toisten samassa tilanteessa olevien ajatuksia.

Tähän asti olen päivittänyt kaikki lapsettomuusasiat tasan tarkkaan ystävilleni, mutta tällä kertaa huomasin olevani niin loppu ja alakuloinen pienine raskautumismahdollisuuksineni, etten jaksanut. Ajattelin, että jos jotain hyvää tapahtuu, ehdin sen kertoa sittenkin, kun se on tapahtunut. En jaksa selittää nyt just kenellekään yhtään mitään ja sitten taas kertoa, että no ei tärpännyt. Selittämiskiintiöni on siltä osin täynnä.

Mutta tänne näköjään onkin tosi kiva selittää ja tilittää, kun koko ajan aivoissa raksuttaa ja jonnekin pitää näitä juttuja purkaa. Onneksi löysin teidät! Te tiedätte, mistä tässä hommassa on kysymys, joten ei tarvitse sen enempää selitellä, voi vain lyhytsanaisesti todeta, että persiilleen meni ja täti tuli.

Toki jauhan miehelleni asiaa niin paljon kuin sielu sietää, mutta jotenkin on tuntunut nyt siltä, että en halua häntä samojen asioiden veivaamisella rasittaa, enkä jaksa puhua niistä enää. Fakta kuitenkin on se, että joko olen tai en ole raskaana. Ei auta kuin odottaa. Koitan kotona keskittyä välillä johonkin muuhunkin kuin saman jauhamiseen. Tämä on käytännössä tarkoittanut, että olen ollut tavanomaista enemmän hiljaa ;)

Piinailen täällä edelleen. Teen testin huomenna aamulla, jos menkat ei sitä ennen ala. Kyllä on vessassa käynnissäkin näillä kiertopäivillä (kp 33, dpo 15) dramatiikkaa ja suuren urheilujuhlan tuntua - en koskaan muista näin intensiivisesti tuijottaneeni pönttöä ja housuja vuodon alkamisen näkymisen pelossa...

Haleja ja tsemppiä!!!!!
 
Samaa mieltä olen Fiia...on niin ihana tunne kun voi jossain purkautua ja tietää että toiset ymmärtävät. Tein tänään testin, mutta negaahan se tietysti näytti. Ramppaan jatkuvasti vessassa katsomassa että joko ne alkoivat. Vaan ei vieläkään. Pientä särkyä edelleenkin, mutta vuotoa ei näy. Teen uuden testin torstaina jos vuoto ei ole siihen mennessä alkanut. Tässä alkaa olla kriittiset paikat sen vuoksi että ultraääni pitäisi tehdä seuraavassa kierrossa kp 3-5 ja Gonal F aloitettaisiin kp 5 eikä Väestöliitossa pääse ultraan viikonloppuna. Muutenkin vaan ei jaksaisi odottaa enää.
 
vauvayritys Pahoittelut negasta :( Mutta jospa se nyt vaan oliskin liian aikaista ja torstaina napsahtaisi plussa :D

fiia tervetuloa mukaan :) Tämä palsta on kyllä ollut tukena ja mikä hauskinta, myös mieheni on kokenut tämän hyväksi. Kyselee aina välillä onko täällä plussanneita ja eilen kun illalla itkeskelin että nyt alkoi varmaan menkkakivut ja toiveet taas romahti ja ja ja... Mieheni lohdutti ja kun olin rauhoittunut, ehdotti vielä että kysyisinkö täältä tukea ja kokemuksia onko muilla ollut menkkakipuja vaikka olisikin ollut raskaana :LOL: Mun mielestä se oli vain niin suloista!

ON: Tänään siis dpo 13 ja huomenna ajattelin testata, vaikka on varmasti aivan liian aikaista ja pelottaa, mutta sen verran ikävät menkkakivut alkoi tosiaan eilen, että eiköhän ne menkat sit perjantaiksi ala. Kai sitä vain haluaa äkkiä tuon pettymyksen alta pois. Mutta raskainta tämä on tähän mennessä. Olin vielä viikonloppuna niin varma ja onnellinen ajatuksesta, vaikka samalla pelkäsinkin.

Plussatuulia meille kaikille nyt loppuviikoksi :heart:
 
Päivitän tähän munkin tiedot:

Tiuku_2013: kp 15.....2. ins. 1.2.(Anastrozol+Pregnyl+Lugesteron)....testipäivä 15.2.

Eli täällä menossa pp 4. Mä en tiedä olenko erityisen negatiivinen ja skeptinen ihminen, mutta jotenkin olen ihan varma jo nyt, että tämä toinenkaan inssi ei mitään tulosta tuota.. No toivottavasti olisin väärässä:) Ei edes yhtään huvittaisi mitään raskaustestejä ostella, kun negaa ne kuitenkin näyttää. Ja yleensä mun kohdalla mitään testejä ei edes tarvita, kun vuoto alkaa joka tapauksessa jo aiemmin.. Klinikan hoitaja kyllä käski joka tapauksessa testaamaan, kun raskauteenkin voi vuotoa liittyä. No joo periaatteessa, mutta uskon kyllä jo näillä vuosilla kuukautisvuodon tunnistavani.

On tämä vauvan yrittäminen henkisesti rankkaa hommaa, ei voi muuta sanoa. Mutta oletteko kanssasisaret ajatelleet, että toisaalta olemme myös varsin onnekkaita, kun elämme 2000-luvulla kehittyneessä valtiossa ja meillä on ylipäätään mahdollisuus saada hoitoja lapsettomuuteen? Nämä hoidot ja hormonilääkitykset ovat kuitenkin aika uusia juttuja. Ja kuitenkin osa naisista on aina kärsinyt lapsettomuudesta kautta ihmiskunnan historian, eikä ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä asia tai tietty adoptoida. Näitä juttuja itse koitan miettiä, kun meinaa synkkyys iskeä:) Tsemppiä meille kaikille!
 
vauvayritys, pahoitteluni negasta. Helppo ehkä sanoa (mutta ei kyllä ole toteuttaa, tiedän kokemuksesta!), että koita ajatella asioita, jotka ovat tällä hetkellä hyvin. Olen yrittänyt menkkojen alettua ja mielipahan laannuttua laittaa voimani kaiken sen ihanan miettimiseen, jota minulle on suotu, ja josta olen hyvin hyvin kiitollinen.

Tiuku kirjoittikin asioiden perspektiiviin laittamisesta. Olen joskus ajatellut, että on absurdia, että suren välistä niin paljon jotain, jota ei koskaan ole ollutkaan. Samanaikaisesti samassa kaupungissa elää lukuisia ihmisiä, jotka surevat jotakin oikeasti menettämäänsä: läheisen kuolemaa, sairautta, yksinjäämistä, näköalatonta taloudellista ahdinkoa tai työttömyyttä, jne.

Marjaana, taidetaan siis molemmat testailla huomenna. Mun tuurilla tässä käy justiinsa niin, että menkat alkaa kun saan testin maksettua tai pääsen apteekista kotiin. Lähen meinaten nyt ostamaan raskaustestiä huomiseksi. (Olen tehnyt jo ajat sitten sellaisen periaatepäätöksen, että testaan vasta, kun kuukautisten olisi kaiken järjen mukaan jo pitänyt alkaa. Olen tämän päätöksen ansiosta säästänyt kymmeniä ja taas kymmeniä euroja.) Erilaisiin tikkuihin pissaamiseenkin alkaa pidemmän päälle kyllästyä. :) Toivotaan nyt kuitenkin, että tämä kierto etenee raskaustestin käyttämiseen asti!!

Lämpimiä plussatuulia kaikille!!!
 
Fiia Joko teit testin?

ON: Heräsin tänä aamuna klo.05 (loppui vain uni), joten teinpä sitten sen kauhulla odottamani testin. Positiiviseksi yllätykseksi siellä näkyikin haaleaa plussaa. Noh, käytiin apteekista hakemassa uusi testi, joka sekin näyttää haaleaa viivaa ja tuohon toiseen testiin ehdin pidättää pissaa vaan 1.5h. Ihanan kamalaa odottelua nyt siis... Mutta mitä mieltä olette muut??? Luonnossa nuo viivat näyttävät vähän selvemmiltä
Aijaa.com - Ylempi clearblue ja alempi predictor early
Aijaa.com - 11732333

On muuten tosi epätodellinen olo! Ja heti iski kamala hätä, että jos meidän toiveisiin ja rukouksiin onkin nyt vastattu ja olen raskaana, mutta mitä jos siellä onkin ne KOLMOSET? Kun mullahan oli inssiin mennessä mahdollisesti 3 isoa follia... Voi luoja tätä ajatusten juoksua. Ja testit on siis tehty 2 päivää ennen oletettujen kuukautisten alkamista. Perjantaina verikokeisiin ja vasta maanantaina saadaan vastaus! Miten tätä epävarmuutta jaksaa melkein 6 päivää!!??
 
Viimeksi muokattu:
Marjaana84, kyllähän nuo nyt ihan ilmiselvät plussat ovat :) Mahtavaa!! Onnea :flower:

Fia:n testituloksia odotellaan täälläkin.

Vauvayritys, täällä on sormet ristissä, että testailit vain liian aikaisin ja että se plussa sieltä vielä testiin pärähtää. Meinaatko malttaa huomiseen asti? :)

Meillä piinapäivät päättyivätkin yllättäen jo lauantaina jolloin alkoi vuoto ihan puskista. Tai siis oli mulla ollut jo tiistaista lähtien menkkamaisia kipuja ja vatsa ihan sekaisin, mutta lauantai oli kuitenkin vasta dpo10. Tosi outoa tästä tekee se, että luomuna mulla on ollut lutis aina minimissään 12 päivää ja nyt näihin inssikiertoihin on ollut tukena lääkitys jonka olisi pitänyt tuota luteaalivaihetta tuosta vielä vähän pidentää. Ei sit vissii toiminu mulla :/ Onko kellään koskaan käynyt näin? Kiertokin jäi 28:n sijaan 24:ään. Eikö luteaalivaihe ole kuitenkin lähtökohtaisesti aina vakio eli kierron pituus riippuu siitä, missä vaiheessa ovulaatio tulee? Lääkityksenä mulla oli 1x Anastrozol kp2-6 ja Gonapeptyl dpo 5.

Mutta me päätettiin ettei jäädä tätä sen enempää munimaan ja murehtimaan vaan loikattiin maanantaina lennosta ivf:ään. Pari päivää Gonalin pistelyä siis takana, perjantaina ensimmäiseen folliultraan ja punktioon ensi viikolla. Hetken aikaa miehen kanssa mietittiin, olisiko tauko ollut paikallaan, mutta olen todella tyytyväinen päätökseen siirtyä hevimpiin hoitoihin heti. Onpahan taas ohjelmaa helmikuuksi :D

Tervetuloa uusille ja tsemppiä kaikille :)
 
Marjaana84, ihanaa!! En voi muuta sanoa, kun että tällä hetkellä teillä ei voi asiat paremmin olla - testeissä näkyy viivat, joiden vahvistumista ilmeisesti voi odotella testaamalla uudestaan muutaman päivän päästä (jos olen oikein ymmärtänyt - itse en ole koskaan saanut testiin yhtikäs mitään kontrolliviivan lisäksi).

On aivan huippua, että voitte jatkaa tästä tilanteesta asian jännittämistä ja odottamista. :) Toistamiseen, paremmin ei tällä hetkellä musta ainakaan voisi olla! Toivon sulle paljon paljon onnea, että asia etenisi tästä toivotulla tavalla tässä lähipäivinä!!!!

Tein raskaustestin aamulla apteekin raskaustestillä (se valkosininen paketti), eikä viivan hitustakaan missään. Muistan lukeneeni jostain, että jos menkat ovat myöhässä, syynä on myöhästynyt ovulaatio, ei venynyt luteaalivaihe. Mulla ovulaatio tuli kuitenkin kuten ennenkin, ei myöhässä. Silti kuukautiset ovat myöhässä, enkä ole raskaana. Lääkkeet eivät voi asiaan vaikuttaa, koska en ole pillereitä niellyt tai itseeni pistellyt. Olen aiemmin luullut, että todistetusti tapahtuneen ovulaation jälkeen menkat alkavat "väistämättä" viimeistään näillä kiertopäivillä (kp34, dpo 16). Ainahan toitotetaan, miten luteaalivaihe kestää noin 14 päivää, tai sitten vähemmän.

Oman kokemukseni, turhan toivon heräämisen ja siitä seuranneen kovan pudotuksen vuoksi (olin eilen jo ihan varma, että olen raskaana) haluaisin siis teille muillekin piinailijoille sanoa, että myös luteaalivaihe voi venyä stressin tms. syyn vuoksi. Ehkä tämä on teille ihan selvää, mulle vaan ei ole ollut. :( [Hei, muokkaan vielä kun huomasin nyt vasta Sandaalin viestin: Säkin sivuat samaa asiaa viestissäsi.)

Odottelen täällä nyt menkkoja alkavaksi ja ajattelin illalla vetäistä lasin viiniä ja rentoutua. Oletan, että kuukautiset alkaa todennäköisesti viimeistään viikonloppuna, ja jos ei, niin soitan maanantaina klinikalle (soitin sinne aamulla ja kysyin "toimintaohjeita", kun olin hämmentynyt, että mitäs nyt). Tuskin kuitenkaan tarvii soitella, tää oli niin tässä.

Kuten eilen kirjoitin, koitan nyt keskittyä kaikkeen hyvään ja positiiviseen elämässäni. Häntä pystyyn ja hetkestä nauttimaan, ulkona on kaunis ilma ja läheiseni ja minä olemme terveitä, toivottavasti jatkossakin.

Sandaali, paljon paljon tsemppiä hoitoihin!
 
Viimeksi muokattu:
Marjaana84, ihanalta kuulostaa, onneksi olkoon!:)

Eli mulla kävi taas perinteinen, nimittäin kuukautiset alkoivat. Vähän olin näin arvannutkin käyvän, mutta sattuuhan se tietysti. Onneksi ei ole täksi päiväksi mitään tapaamisia tai sellaisia suunnitteilla, ainoastaan kaupassakäynti. En olisi oikein hyvää seuraa tänään kun mieli on niin musta. No, tästä kyllä vielä nousen ja lähden taas yrittämään uudestaan. Soitin Väestöliittoon ja sain ajan ultraan omalle lääkärilleni perjantaiksi eli kp 3. Jostain syystä tuntuu vähän epämukavalta kun varmasti on silloin vielä kuukautiset päällä, mutta sehän siinä olikin tarkoitus että ultraääni tehdään 3-5 kp ja kuukautiset varmaankin olevat vielä silloin. Tällä kertaa siellä Väestöliitossa menee vähän enemmän aikaa, koska sairaanhoitaja näyttää sitten miten niitä pistoksia annetaan. Tosi hyvä juttu kun en ole ikänä pistänyt. Onneksi se pistosten alkamispäivä sattuu olemaan sunnuntai niin mies on kotona silloin oikeaan aikaan auttamassa.

Kovasti toivon kaikille voimia plussan yrittämiseen!
 
Viimeksi muokattu:
Jihuu, Marjaana, onnea ja toivottavasti kaikki menee nyt hyvin :flower::heart:
(mitennii mun hormoonitoiminta käy ihan ylikierroksilla, pääsi itku kun tuolta hoidoissa jkl.ssä tän uutisen bongasin:D)

ja Fian puolesta sitten harmittaa:hug: Muttamutta; en nyt tiedä onko tätä järkevää sanoa, tarkoitus siis ei ole valaa sitä "turhaa toivoa", mutta on myös mahdollisuus että alkanut raskaus ei pissatesteissä vielä näy. Yhdellä mun tutulla (ja siis oikeasti ihan läheisellä ihmisellä, ei millään kumminkaimankaverilla:D) pissatesti muuttui positiiviseksi vasta kun menkat oli vajaan 2vko.a myöhässä, ja hän oli testaillut "yllätysraskauttaan" jo kun säännöllinen kierto oli päivän myöhässä. Että vaikka se nega on valitettavasti se todennäköisin vaihtoehto, niin ethän heitä kirvestä kaivoon ihan kokonaan ennenkuin se täti sieltä kunnolla kurvaa kylään?
(ja mulle ei muuten annettu mitään testauspäivää, laskeskelin sen ihan itse päiväksi jolloin normisti menkkojen pitäisi alkaa)

Sandaali, toivottavasti hevimmät hoidot tuottavat tulosta mahdollisimman nopeasti:)

Tiuku kirjoitti asiasta jota itsekin on tullut pohdittua. Juurikin tuosta, että vaikka lapsettomuus on synkkä ja kipeä asia ja toivottomuus valtaa hetkittäin isonkin alan elämästä niin kuinka oikeasti saa olla kiitollinen, että tahän asiaan on nykyisin olemassa hoitoja ja apukeinoja. Itse huomaa varsinkin aina lääkäri- ym. käynneillä juurikin miettivänsä näitä asioita kun esim. ajat ovat reilusti myöhässä ja käynnit ovat hetkessä ohi, niin toki sitä vähän ihmettelee mutta ei jotenkin tule mieleen purnata näistä, on vaan niin kiitollinen että lapsettomuuteen saa (toivottavasti) apua.
Mutta sitten toisaalta olen antanut itselleni luvan myös surra ja kiukutella asiaan liittyen silloin kun on siltä tuntunut. Koska mä olen esim. läpikäynyt kaikki nuo Fian mainitsemat asiat (läheisen kuolema, yms.) ja jotenkin lapsettomuus on ollut mulle kovin paikka, koska se pettymyksen tunne on niin musertava kuukausi toisensa jälkeen. Tämä asia on jatkuvasti avonainen haava, joka kuukausi ehtii hieman parantua kunnes se revitään auki jälleen kun ei sitä lasta tule vieläkään. Tämä asia on ainoa elämässäni, johon mä en voi konkreettisesti vaikuttaa tai jota mä en voi käsitellä "loppuun" kun se koko ajan vaan "kesken".

Jatketaans nyt vielä vähän omaa napaa... Kipuilu ja painetuntemukset loppuivat eiliseen ja vaihtuivat parin tunnin menkkakipuihin:D Hillitön janokin alkaa laantua (alkoi siis ovis-iltana) en enää kulje vesipullon kanssa ympäriinsä mutta tämä saakelin itkuherkkyys... Mulla normaalisti kuuluu PMS-oireistoon juuri muutamaa päivää ennen menkkoja se että meinaan ruveta pillittämään milloin mistäkin asiasta, mutta nyt ollaan kyllä aikataulusta vähän edellä...:whistle:
Mä olen jotenkin ulkoistanut tunteeni tästä jutusta nyt täysin. Toki mä toivon, että jo tämä ensimmäinen inssi tuottaisi tulosta mutta otan huomioon myös sen, ettei niin käy. Etukäteen oletin että mä hermoilen ja stressaan itseni hengiltä näiden piinapäivien aikana, mutta olen jotenkin kummallisen tyyni ja rauhallinen asian suhteen. Ei sillä, varmasti sitä tullaan alas kovaa ja korkealta viikon päästä tälläkin rauhallisuudella jos ja kun se testi negaa näyttää. Päätin, että vaikka tekee kuinka mieli testailla etukäteen niin testipäivä on silloin viikon päästä ja sillä selvä. Jos tässä on raskautta yli vuosikymmen jo toivottu, niin pitää olla kärsivällisyyttä odottaa "varsinaiseen" testipäivään nyt :kieh:

(Muoks.) Vauvayritys:hug::'(
 
Viimeksi muokattu:
Annalii, lämmin kiitos lohduttavista sanoista. :hug:
Kirjoitat tosi hyvin, justiinsa sopivasti: et valanut turhaa toivoa, mutta kuitenkin asetuit tilanteeseeni. Kunhan taas jaksan (jos jaksan), sitkun menkat alkaa, koitan asennoitua niihin 'täti tuli täti meni' -periaatteella - eikun uutta kiertoa kohti. Ajatus raskaaksi tulemisesta tuntuu vaan omalla kohdalla kerta kerralta utopistisemmalta, suorastaan pähkähullulta ajatukselta..... Saan hormoneista pahoja (siis PAHOJA) sivuvaikutuksia, joten katotaan nyt, mitä jatkossa tapahtuu, uskallanko kokeilla, mitä ja milloin. Tämäkin on yksi surun aiheeni - lääkkeellisiä keinoja olisi, mutta niistä seuraa todennäköisesti infernaalinen, pelottava mentaalinen helvetti. Onko teille kellekään tullut ja minkälaisia sivuvaikutuksia inseminaation tukena käyttämistänne hormoneista?

Kirjoitat Annalii tosi osuvasti myös lapsettomuuden erityisyydestä surun aiheena. Sen suhteen ei tässä yrittämisvaiheessa voi tehdä sentyyppistä surutyötä, joka jotenkin "valmistuisi" tai menisi eteenpäin. Tässä sitä vaan vellotaan enemmän tai vähemmän syvällä kierron vaiheesta riippuen niin kauan, että lakkaa yrittämästä tai saa lapsen. Ja jos lakkaa yrittämästä, senkin päätöksen tehtyään saa vielä tehdä surutyötä milloin missäkin yhteydessä... Pikkasen nyt masentavaa, mutta tää on omalla kohdallani ainakin fakta. Eikä nuo Annaliin mainitsemat vihan/kiukun tunteetkaan vieraita ole.. Kyllä pikkusen v****taa suoraan sanoen tämä jatkuva eestaas soutaminen ja huopaaminen - mikä tolkuton määrä aikaa ja energiaa menee, ja mitään ei siltikään tapahdu.:kieh:

Jään odottelemaan teidän testipäiviänne Annalii, Marjaana, Tuija, vauvayritys, Sandaali (jos vielä tuut tänne inseminaatioketjuun päivittelemään) ja muut (kirjoitan tämän 'ja muut' siksi, jos vaikka epähuomiossa unohdin jonkun nimen listasta).

Eteenpäin, siskot!!
 
Viimeksi muokattu:
:heart: Kiitos kaikille onnitteluista :heart: Kumpa ei nyt iloitaisi ennenaikojaan!

Pahoittelut menkkojen vuoksi vauvayritys ja sandaali :(
vauvayritys Minkäs takia teillä se ultra on jo kp 3? Siis noin ajoissa?
Sandaali loistavaa asennetta. Hitunen tuota samaa meille kaikille, joohan :LOL: Mutta vakavasti, tsemppiä kovasti perjantaille. Toivottavasti sieltä löytyisi mahtavia folleja!
Fiialle pahoittelut negasta ja voimia! Hieman herkillä, mutta tuli niin paha olo teidän puolesta, että parahdin itkuun. Toivottavasti olisi vain liian aikainen testipäivä.

Voi Fiia ja annalii miten samanlaisia ajatuksia sitä voikaan meidän mielissä liikkua.
Tuli mietittyä, miten onnekas sitä onkaan ja miksen osaa olla tyytyväinen siihen mitä meillä jo on. Ja välillä taas oli olo niin katkera ja epäreilu. Mutta onneksi aina tulin siihen tulokseen, että ollaanhan me onnekkaita ja osataan arvostaa sitä ja se että toivomme perheenlisäystä ei tee meistä huonompia tai itsekkäämpiä. Joskus kävin mietteissäni jopa niin syvällä, tuli jopa pohdittua että mikäli Luoja on olemassa niin on olemassa varmaan tietty määrä onnea, jonka jokainen ihminen ansaitsee ja olin aivan varma että minulle on se määrä onnea jo annetty, minkä ansaitsen... Ja tämän vuoksi emme saa lapsia. Ja huh mitä ajatuksia! Itse kävin eilen illalla niin syvällä kiukun, vihan ja "itsesäälin" syövereissä kuin ihminen osaa... Mietin miten selviän tämän aamun pettymyksestä jos testiin olisikin tullut nega. Tuli itkettyä oikein pohjia myöten kaikki ulos. Joten voitte uskoa miten hölmö olo oli aamulla, kun testiin ei tullut selvää negaa. Itkin ja nauroin yhtäaikaa. Enkä mä tätä usko kyllä vieläkään. Kokoajan pelottaa että mitä jos tää kaikki onkin vain ihanaa unta, josta herään tai huomenaamuna kun ajattelin tehdä vielä varmuus varmuus testin ja se onkin negatiivinen?! Miten korkealta sitten tipun?! Kai sitä on jo niin "tottunut" siihen negatiiviseen tulokseen ja pettymyksiin, ettei osaa iloita ennenkuin kaikki on varmaa! Ja osaako sittenkään, vai meneekö koko raskaus hätäillessä ja peläten pahinta?

Noh, johan tuli avauduttua! Toivottavasti en ihan hölmöltä kuulostanut :LOL:

Fiian sanoin -> eteenpäin siskot ja onnea kaikille :heart:
 
moikkelis kaikille :) paljon onnea marjaana ihan selvistä plussista,mä oon niin onnellinen sun puolesta!tyhmä kysyy,mutta mikä tuo dpo on?miten olette testailleet inssin jälkeen,siis kuinka monta päivää väliä?kyllä tää on niin piinaavaa odotella ja kun selvää testipäivää ei sanottu,niin on hirveää odottaa,kuinkas niiden menkköjen pitäis alkaa jos alkaa?mulla ollu tissit kipeenä nyt kaks päivää,MUTTA mulla ne kipeytyy kyllä yleinsä ennen menkkojakin! voi kumpa meille kaikille tulisi plussia vielä tässä keväällä,halit :)
 

Yhteistyössä