Inseminaatio 2013

Tsemppiä vauvayritys pistosvehkeiden kanssa! Kannattaa mielestäni ehdottomasti pyytää hoitavalta lääkäriltä, että kirjoittaa reseptiin varakynän, ettei vaan mene sen takia hoito pilalle, jos kynä hajoo tms. Itsehän olen sähläillyt Pregnyl-ampullien kanssa ja täytyykin seuraavaksi pyytää, että lekuri kirjoittaa myös vara-ampullit reseptiin.

Ja sitten omaa päivitystä. Tänään 2. inssistä tasan 2 vkoa ja testasin negan:(. Testi oli lähinnä muodon vuoksi, jotta voin sanoa klinikan hoitajalle että sellaisen olen tehnyt ja hyvällä omallatunnolla lopettaa Luget. Sillä tiesin kyllä jo joitain päiviä sitten, että ei todellakaan tärpännyt tällä toisellakaan kerralla, kun kaikki raskauteen vähänkään viittaavaat oireet lakkasivat ja kohdun kohdalla täysi hiljaisuus. No nyt sitten odotellaan menkkoja ja sitten alan syödä Anastrozolia isommalla annoksella, 2 tbl/pvä 3. inssiä varten. Joka kyllä sitten saisi mun puolesta olla viimeinen ja sen jälkeen olisi mielestäni IVF:n aika. Toivottavasti lääkärini on samaa mieltä:).
 
Täällä odotellaan seuraavaa kiertoa alkavaksi, ja sitä miten se ajoituu - ettei vain todennäköisin ovulaatioaika osuisi työmatkan aikaan.

Oletteko missään vaiheessa tuumanneet ajattelevanne "liikaa" raskaaksi tulemista? Minusta alkoi eilen tuntua, että omat ajatukset pyörii nyt ihan liikaa yhden asian ympärillä. Siis onhan se luonnollista, kun asia on tärkeä ja hoitojen takia ajankohtainen. Mutta jotenkin... olenko tulossa ihan pakkomielteiseksi?

Nytkin minulla on yhtaikaa päällä kummallinen kohtalouskoinen kuvitelma, että tästä kierrosta vielä luomusti raskaaksi tulisin (nyt dpo 7), JA keskittynyt odotus seuraavan kierron inssiin - vihdoin tapahtuisi jotain konkreettista - JA varmuus siitä, että ikinä ei lapsenteko onnistu. Miehen kanssa katsottiin se YLEn dokumentti kotimaan adoptiosta, ja minä siitä ajattelemaan vain että tuokin mahdollisuus meiltä on jo mennyt, kun mies on yli 40v.

Minusta tuntuu, että minun täytyy alkaa määritellä viikossa joku päivä, jona en kerta kaikkiaan ajattele fertiliteettiasioita yhtään.
 
vauvayritys, kiitos päivityksistä ja tsemppiä jatkoon!!

Tiuku, pahoitteluni! :hug:
Ja eikun eteenpäin, niinkuin jo menetkin. Toivon sulle parasta!!

Kasenja, totisesti olen välillä kehitellyt päähäni ajatusratoja, jotka pyörivät vain ja ainoastaan lapsettomuuden ja yrityksen ympärillä. Joskus on tullut sellainen olo, että on umpikujassa - ei jaksaisi yhtään enää ajatella koko asiaa, mutta kun ei pääse siitä irti. Huomaan myös, että pakkomielteisyys vaihtelee kierron eri vaiheissa. Ovulaation aikoihin on vielä sellainen olo, että no eihän tässä mitään, kun ei tärppää kuitenkaan ja elämä on hyvää näinkin, ihan oikeasti. Kun luteaalivaihe sitten etenee, pakkomielle alkaa kehittyä... En ole enkä voi olla raskaana, mutta jos kuitenkin olen? Sitten kuukautisten alkamispäivänä ja vähän sen jälkeen maailma kaatuu niskaan, ja siitä sitten muutaman päivän päästä olo on ihan normaali ja näen kauniit asiat ympärilläni - kunnes ovulaatio taas lähestyy ja mietin, että yrittää pitää, jotta tietää yrittäneensä, mutta ei siitä kuitenkaan mitään hyötyä ole, jne. Ihan perseestä. Olen tähän kuvioon aivan sairaan väsynyt!! (Mutta tällä hetkellä elämä on ihan jees, koska olen menossa ovulaatiota kohden, eli pakkomielteisyyttä ei ole...)

Että sellaista. Tuskailen täällä keltarauhashormonituen mukaan ottamisen kanssa luteaalivaiheeseen. Tai no ei ehkä sen (tabuthan voi lopettaa jos olo on kestämätön), vaan sen, että käykö niin, että mun on otettava irrotuspiikki (pregnyl), että inseminaatiota päästään tässä kierrossa kokeilemaan. En ole koskaan kokeillut pregnyliä, ja pelkään mahdollisia psyykkisiä sivuvaikutuksia ja mahdollista rajua pahoinvointia... Kun aine kerran on truutattu, sen jälkeen ei voi muutakuin odottaa viikon päivät, että vaikutus hälvenee. Mitä jos en pysty käymään töissä tuona aikana? Tiedän olevani hormonikammoineni kummajainen joukossa, jossa ihmiset käyvät läpi raskaita hormonihoitoja lapsettomuuteen - pregnyl sekä keltarauhashormonituki luokitellaan vielä kevyeksi hoidoksi. Kaikki me ollaan kuitenkin yksilöitä, mitä tulee sivuvaikutusten määrään ja vakavuuteen. Nyt täytyy vissiin vaan tsempata itteään kokeilemaan, koska ei tässä muutakaan vaihtoehtoa ole. Pelottaa kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Fiia: mulla sama edessä eli Pregnylin ottaminen. Jos inseminaatio on maanantaina jo niin sitten ei tartte ottaa, mutta jos ei niin Pregnyl on edessä. Voimia sen kanssa!

Mulla etenkin ensimmäisen inssin jälkeen alkoi pyöriä lapsettomuusasiat 24h päässä ja jotenkin ahdisti se kun koko ajan vain mietin sitä että onnistuuko vai ei. Ehkä juuri nuo piinaviikot on pahimmat kun ei tiedä missä mennään ja kierron alkuviikot on yleensä helpompia. Olen huomannut sen että lapsettomuushoidot ja niiden ajatteleleminen vievät hirveästi energiaa. Olen tosi väsynyt kun pitää piikittää ja tehdä ovistestejä ja käydä ultraäänissä ja hoidoissa jne. Meillä myös rahatilanne kiristää mieltä kun yksityisellä ollaan ja hoidot+lääkkeet maksavat paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Fiia: Kiitos myötätunnosta! Kyllähän tämä koville ottaa joka kerta, kun niin kovasti sitä tulosta toivottaisiin, mutta ei auta muu kuin suunnata nokka kohti seuraavaa kiertoa (tällä hetkellä kp2). Sinua haluaisin nyt rohkaista kokeilemaan niitä lääkkeitä, vaikka takana onkin huonoja kokemuksia hormonivalmisteista. Itsekin stressasin ties mistä sivuoireista erityisesti Anastrozolien kanssa, koska tuoteselosteessa luvattiin ties mitä, kuten ruokahaluttomuutta ja pahoinvointia. No mitään ei sitten tullutkaan, lukuunottamatta lievää yöhikoilua joskus harvoin, joten turhaan stressasin. Kuitenkin niillä lääkkeillä mahikset raskautumiseen oleellisesti paranee ja ainoastaan kokeilemalla asia selviää, joten ole rohkea:). Ja sen melkein uskaltaisin luvata, että sivuvaikutukset ei tosiaan kestä mitään viikkoja lääkkeen lopetuksen jälkeen, jos toteat, että lääkettä et pysty käyttämään.

Vauvayritys ja Kasenja: Mulla myös alkanut pyörimään ajoittain vähän liikaa nämä lapsettomuusasiat päässä ja mieheni on selkeästi kyllästynyt puheenaiheeseen. Tiedän, että hänen niskaansa ei tätä asiaa saisi kaataa, mutta ei ole kovasti muitakaan, kenen kanssa asiaa voisi puida. Kaikista rankinta tässä jutussa on se epävarmuus siitä, tuleeko raskaaksi koskaan saati saako lapsen syliinsä saakka. Koska vaikkei niin haluaisikaan ajatella, niin sellainenkin mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Samoin se, että lapsettomuusaika venyy älyttömän pitkäksi ja joutuu laukkaamaan vuosia hoidoissa.

Ja Vauvayritys, meillä myös sama tilanne, että yksityisellä ollaan ja rahaa menee paljon ja sekin tietty pistää vähän stressaamaan.. Pitänee miettiä, pyytäisikö jossain vaiheessa lähetettä julkiselle etenkin jos monta IVF:ää joudutaan loppupeleissä tekemään.. Mutta kun en millään haluaisi sinne julkisen jonoihin ja joustamattomaan järjestelmään pompoteltavaksi. Yksityisellä on se niin kivaa, kun saa kohtelun maksavana asiakkaana ja klinikka koittaa ainakin järjestää aikataulut asiakkaan toiveiden mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Ajattelin itsekin liittyä ketjuun, kun alkaa näyttämän hoidot todennäköisiltä myös omalla kohdalla ja alunperin "eksyin" plastalle tietoa hakiessani..Olisinkin kysynyt onko jollain kokemusta luovutetuilla siittiöillä tehdyistä inseminaatioista Helsingissä yksityisellä klinikalla?? Ilmeisesti hinnoissa on suuriakin eroja- ja kuinka "pitkä" tuo alkuprosessi on ennen kuin voi päästä itse hoitoon?? Päätimme mieheni kanssa mennä suoraan yksityiselle, ensi sijaisesti nopeuden takia- ja myös siksi että asumme eri paikkakunnilla, joten hoitoihin pääseminen ym voi olla haastavaa!

Yritystä on siis takana vuosi ja tällä hetkellä odotellaan miehen siemenanalyysin tuloksia..
 
heippa murut!tänään on sit viides pistopäivä ja huomenna folliultra,hieman taas jänskättää kunka käy!kuinkas monta päivää teillä muilla on ollu nuo pistokset?mietin vaan että ehditäänkö inssiin vielä tällä viikolla vai sattuuko pregnylin pistäminen juuri sillai että menee viikonlopulle...jos niin käy niin kotihommiks menee :( ja jotenkin turhauttaa.tiuku pahoittelut negasta,haleja! vauvayritys ja kasenja kyllä tuntuu siltä että kaikki pyöriii vain tämän vauva-asian ympärillä,vähän liikaakin,vaikka tällähetkellä olen töissä ja harjoittelussa samaan aikaan,eli teen pikiä päiviä,niin luulis että näille asioille ei jää aikaa mutta kyllä se vaan niin on että ne päässä pyörii töissäkin.me ollaan oltu jullkisella hoidoissa ja oon kyllä enemmän kun tyytyväinen meidän hoitopaikaan,kaikki ihmiset sielä elää kyl tosi paljon mukana tässä asiassa,niinkuin heidän työnkuvaansa varmasti kuuluukin...hoitoonkin päästiin suht nopeasti ja tiedustelin varmuuden vuoksi ivf jonoja ja ne oli 3-6kk,onhan tuo pitkä aika ja ajattelinkin kysäistä huomenna josko päästäisiin jo jonottelemaan vaikka meille inssejä tässä välissä tehtäisiinkin.
 
Tervetuloa Mari32! Toivottavasti Tuija86 ehtisit inssiin tällä viikolla tai sitten luomuna onnistais! Meillä yksityisellä pystyy käymään myös lauantaina, mutta sunnuntaina Väestöliittokin on kiinni.

Elikkä eilen oli viimonen ultra tässä kierrossa. Ok:lta kaikki vaikutti, mutta vielä ei ollut inssin aika. Ostin vielä lisää gonal F:ää kun lääkäri kehotti vielä pistämään pari päivää kunnes on ovistesti plussalla. Tänään oli jo toinen viiva testissä, mutta ei yhtä vahva kuin se toinen joten inssi menee näillä näkymin (taas) torstaille. Pregnylin pistän ilmeisesti huomenna. Sikäli hyvä että vasta huomenna on pregnylin laitto kun vaikka sitä opettelin sairaanhoitajan kanssa niin jännittää se kun se ei ole yhtä yksinkertaista kuin gonal F:n pistäminen. Pitää nimittäin itse laittaa ruiskuun aineet, rikkoa kaksi ampullia sitä ennen jne. Sekä minä että mieheni satumme olemaan huomenna aamulla kotosalla niin laitetaan se yhdessä. Itse asiassa tosi hyvä etten joutunut sähläämään pregnylin kanssa tänään kun olen töissä. Loppuviikosta olen myös vapaalla, joten inssin ajoittuminen torstaille tai perjantaille oli itse asiassa ihan hyvä juttu. Tällä kertaa en ole ottanut lomaa inssiä seuraavalle viikolla, joten toivottavasti ei olisi ensi viikolla pahoja kipuja.

Vauvayritys ........3.ins 21.2.................................... testipäivä 7.3 (?)

Kaikille kovasti toivon energiaa!:)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa, Mari32!

Lämmin kiitos rohkaisusta, Tiuku. Nyt on Ovitrelle-resepti laukussa... Onko teistä joku käyttänyt tän merkkistä irrotuspiikkiä? Monilla tuntuu olevan käytössä Pregnyl. Kyllä jännittää ja kovasti, että miten tässä käy, saanko pahoja sivuvaikutuksia. Mulla siis kokeillaan tuota irrotuspiikkiä nyt joka tapauksessa vaikka tulis plussa ovistestiin luomunakin. Pistos tukee munasolun kypsymistä ja sillä tavoin lisää raskautumisen mahdollisuutta. Tämä siirtyminen hormoneihin on mulle hormonipelkoiselle tosi tosi iso askel, vaikka monille muille Ovitrelle tai Pregnyl on vain yksi mitätön pistos muiden hormonimömmöjen joukossa. Muut vaihtoehdot on kuitenkin vähissä, jos haluaa vielä uskoa hoidoissa edes jollain todennäköisyydellä plussaavansa.

On ollut tosi tärkeätä saada teiltä tukea ja rohkaisua!

Tsemppiä ja rohkaisua tähän kiertoon Kasenja, vauvayritys ja Tuija!

Fiia..........3. inssi (+Ovitrelle) 22.2..........testipvä 10.3.
 
Huomenna siis inssi. Tänään pistin Pregnylin aamulla. Gonal F:stä ei siis tullut mitään sivuvaikutuksia, mutta nyt vaikuttaisi että Pregnylistä tulee. Alavatsassa ja alaselässä on kipuja. Jännittää huomisen inssin onnistuminen.
 
Paljon onnea insseihin fiia,tuija ja vauvayritys :) meillä tänää ultra(kp10) ja sit katotaa millon inssi ja otetaanko mukaa pregnyl. Hiukan jännittää jos joutuu pistää kun olen erittäin piikkikammoinen. Mukavaa päivää kaikille :flower:
 
Tuija86, vauvayritys ja Fiia, onnea insseihin. :)

hanzku, onnea ultraan! :)

Te joilla on käytössä pistokset, niin kuinka usein ja monen päivän välein olette käyneet ultrissa? Mulla kun ens kiertoon tulee Anazol 2 tbl/vrk pidennettynä kp 3-10, folliultra kp 11 ja siitä alkaen tarvittaessa pistokset. Mietin vaan, että millaista ravaamista ultrissa se sitten on. Mun olis tarkoitus aloittaa tässä kierrossa terot noin kp 40 tienoilla vuodon aikaansaamiseksi, niin oon vähän miettinyt, että täytyy varmaan laskeskella kiertopäivät tarkkaan ja kenties hieman aikaistaa/myöhäistää terojen aloitusta, kun tuo kp 11 näyttää osuvan pääsiäisviikolle. Siinä on sitten pitkä viikonloppu tulossa, milloin ei pääse ultraan tai inssiin... : /
 
Hydra toivottavasti saat kierron menee nii ettei menis ultra yms. päällekkäin pääsiäisen kans. :)

Ultrassa oli kaksi pienenpää follia ja 19mm joten hoitaja laittoi tänää pregnylin ja huomenna olis sitte inssi. Limis oli vaa 5mm mut lääkäri sano et se on ihan ok.
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Mulla ei ollut laitettu mitään tiettyä määrää ultria etukäteen pistoshoidon aikana vaan kävin vain tarvittaessa. Kolmessa ultrassa loppujen lopuksi olin + inssin yhteydessä tehtiin vielä ultra.

Tänään oli siis inssi. Isoin folli oli jo mennyt kasaan, muutama pienempi oli tulossa perässä. Lääkäri kyllä sanoi että juuri nyt oli oikea aika tehdä inssi. Silti pelottaa että onnistuuko nyt. Jostain syystä ultra+itse inssi sattuivat nyt tosi paljon. Johtuen tuosta vulvodyniasta, mutta yleensä ne eivät kyllä pahemmin satu. Tietysti yritin niin olla välittämättä kivusta, mutta kyllä se vaikutti niin etten oikein osannut olla rentoutuneena.

Lugeista oli puhetta että aloitan niitä kapseleita laittamaan tossa sunnuntaina eli kolmantena päivänä inssin jälkeen. Laitan niitä kahdesti päivässä aamuin illoin aina siihen asti kun testaan kahden viikon päästä olenko raskaana. Oman hankaluutensa tosiaankin tähän tuo krooninen kiputila mun sisällä että äityykö kipu vieläkin pahemmaksi kuin mitä se tällä hetkellä on ja miten sen kivun kestän. Toisaalta tähän mennessä olen jo joutunut kokemaan hoitojen aikana kipua tuon tuosta, joten yllätyksenä se ei ainakaan tule ja tietysti tärkeintä olisi että se vauva saataisiin.

Nyt ne piinaviikot sitten taas alkaa....tsemppiä teille muillekin niiden sekä muutoinkin hoitojen kanssa!

Vauvayritys ........3.ins 21.2.................................... testipäivä 7.3 (?)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hanzku_91
No niin, nyt on irrotuspiikki pistetty. Pistäminen sujui ok. Kattellaan, miten asia etenee. (Mulla siis piikkiä käytetään myös kypsyttämään munasolua, siksi laitoin sen vasten viikonloppua.) Pitäisittekö murut mulle peukkuja, etten saa vahvoja psyykkisiä sivuvaikutuksia, pliis....... Inssiä ootellen täällä koitan pysyä rentona..
 
Viimeksi muokattu:
Fiialle Peukut pystyssä :)

vauvayritys Varmasti inhottavaa tuommonen krooninen kipu : / onnea inssistä ja täällä peukut pystyssä myös sulle :)

).( Inssi ohi ja voin onnekseni todeta että minulle ei sattunut yhtään. Limiskin oli kasvanut 7,2 millii ja folli 23 millii. Ei ollut vielä puhennut mut eiköhän se siitä. Lääkäri sanoi myös et kun se puhkeaa tulee joku estrogeeni piikki ja limis kasvaa lisää.
 
Heippa!
Kyselisin että minkä kautta ootte inssiin menny ja paljonko on kustantanu? Mulla ovulaatiohäiriö ja miehellä huonosti liikkuvat simpat. Lääkäri sano että varmasti tulee meille ajankohtaiseksi. Nyt ei jaksaisi enään odottaa sitä "ajankohtaa" joten ollaan mietitty yksityistä. Yritystä takana reilu vuosi.
 
hanzku_91 mulle tulisi vielä clomit inssin yhteyteen. missä yksityisellä ootte hoidoissa? varmasti tehdään niin että pysytään julkisen puolen hoidoissa mutta käydään muutama inssi koittamassa yksityisellä. julkisellä eivät vielä halua laittaa inssijonoon.
 
tarana me oltii väestöliiton klinikalla ja meitä hoitanut lääkäri oli aivan ihana :)

tuossa on nettiosoite Lapsettomuusklinikka - Väestöliitto

muoks. me oltii jo aikasemmin puhuttu lääkärin kans et siirrytää julkiselle ennen kalliimpia hoitoja mut tultiin siihen tulokseen että eka inssi tehää vielä yksityisellä nii pääsee sit julkisella nopeampaa etenemään hoidoissa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tarana
tarana, me ollaan Ovumiassa hoidossa. Meillä on eka inssi siellä ensi kierrossa. Kela-korvausten jälkeen sille hintaa tulee hinnaston mukaan 397-531 €. Tähän hintaan kuuluu 2-3 ultraa ja lopullinen hinta riippuu siten siitä, kuinka monta kertaa joudutaan ultraan. Päälle tulee toki lääkkeet. Mulla lääkityksenä on Anazolit, jotka on onneksi tosi edullisia (noin 5€/28 tbl) ja lisäksi saan ehkä pistokset (ne ehkä noin 140 €), jos pelkät Anazolit ei riitä. Monen yksityisen nettisivuilta löytyy hinnastot, niin voi niitä helposti verrata ja soittamalla hinnat myös saa selville. Meille on juuri laitettu julkiselle lähete ja siellä varmaan sitten jatketaan inssejä. Tuo ensi kierto ainakin mennään vielä Ovumiassa. Siellä haluaisin kyllä jatkaa, koska palvelu on ollut ensiluokkaista.

Lapsettomuustutkimusten ja lapsettomuushoitojen hinnat | Ovumia Hedelmöityshoitoklinikka - Lapsettomuuden tutkimukset ja lapsettomuushoidot Tampereella
 
  • Tykkää
Reactions: tarana
Heippa!nyt on sit toinen inssi tehty,viikonlopun aikana piti pupuilla kotona mutta mulla nousi perjantaina hirveä kuume ja kauhea flunssa on edelleen niin ei oikeen ole huvittanut muu kun peitonalla makaaminen!mulla oli tosi miellyttävä ulkomainen lääkäri inssin jälkeen makoilutti mua "pääalaspäin" noin 15min,mutta edellisen inssin jälkeen mitään valumia ei tullut,tästä tuli ihan verta ja jotain nestettä,toki se lääkäri sanoi että saattaa tulla!onks muilla tullu inssin jälkeen vuotoja?lääkäri laittoi meidät ivf jonoon jo vaikka takana on vasta toinen inssi.suunniteltu ivf olisi viikolla 24 että jonoa on...tsemppiä kaikille,piinaajille ja inssiin meneville!
 
Tänään kp 1. Laskujeni mukaan ovulaatio menisi todennäköisimmin viikonlopulle, vaikka eihän sitä varmasti voi tietää. Jännitystä kuitenkin nyt tulee inssistä: toteutuuko vai ei.

Tutulta kuulostaa teidän "pakkomielteilynne", Fiia, vauvayritys, Tiuku_2013 ja Tuija86. Alkukierrosta minunkin ajatukseni ovat rauhallisempia, mutta ovulaation aikoihin ja varsinkin siinä dpo 9-12 on ihan villiä. Ihan testipäivänä (dpo 13-14) yleensä olen jo siirtänyt hermoilun seuraavaan ovulaatioon. Kai sitä jotenkin suojautuu pettymykseltä siinä, kuittaa testauksen "varmuudella" ettei tärpää taaskaan.

Olen tuon edellisen kirjoitukseni jälkeen kokeillut kahta juttua: pidin päivän, jolloin päätin olla ajattelematta lapsettomuutta ollenkaan. Ja sitten pidin toisen päivän, jolloin "aikataulutin" asian murehtimisen tiettyyn ajankohtaan päivästä. Jälkimmäinen toimi paljon paremmin. Se vapautti aikaa ja energiaa muuhun päivän aikana, kun saatoin sysiä kaikki vauva-asiat mielestäni odottamaan sitä klo 18 illalla, jolloin olin päättänyt pähkäillä asiaa niin paljon kuin vain sielu sietäisi.

Fiia, minua myös jännittää kaikki nämä hormonihoidot sivuvaikutuksien takia! Kokemusta minulla on e-pillereiden aiheuttamista ihmeellisistä oireista. Ensimmäiset pillerit nuorena laukaisivat masennuksen - aika syvänkin, mutta ihan puhtaan kemiallisen ilmeisesti, koska se hälveni täysin kun vaihdoin pillerimerkkiä. Minusta on jotenkin pelottavaa, miten lääke voi vaikuttaa niin persoonallisuuteeni tiukasti kytkeytyvään asiaan kuin ajatteluun ja tunteisiin.
 

Yhteistyössä