Hei!
Vieläkö ketjuun mahtuisi mukaan? Löysin tämän keskustelun ihan sattumalta jokin aika sitten, kun googlettelin inseminaatiota. Täällä on raskautta toivottu 1,5 vuotta ja hoitoihin hakeuduttiin elokuussa. Mitään vikaa ei ole löytynyt, selittämättömiä siis ollaan. Toki minulla on lyhyehkö kierto (kp23-26) ja lääkäri väläytteli endometrioosinkin mahdollisuutta. Miehellä siittiöt hieman huonommin liikkuvia, mutta kuulemma määrä paikkaa liikkuvuutta.
Joulukuun alussa oli ensimmäinen inssiyritys (clomi 1tabl kp 3-7 ja gonal-f 75IU kp 8-9), mutta follikkeleita oli kp10 ultrassa 7kpl. Uusintaultrassa kp12 oli 5 suurempaa follikkelia, eli inssi peruuntui ja tuli ehkäisypakko. Olihan se surkuhupaisaa palata ehkäisyn käyttöön, mutta riskiä ei uskallettu pohdinnoista huolimatta ottaa..
Seuraava kierto meni joulun vuoksi ohi ja nyt tämän vuoden puolella alkoi toinen yritys päästä inssiin. Tällä kertaa lääkityksenä clomi 1 tabl kp3, 5 ja 7 sekä gonal-f 75IU kp8-9. Ultraa jännitin kovasti ja pelkäsin taas inssin peruuntumista, kun lääkitystä ei reilummin vähennetty. Hyvin kuitenkin kävi, kp10 ultrassa oli 2 selkeää johtofollikkelia ja 24.1 eli kp12 oli sitten inssi.
Minulle ei puregonia tai lugeja määrätty, vaan lääkäri halusi antaa luonnon tehdä tehtävänsä. Antoi kotiläksyjä ja ohjeisti tikuttamaan ovista, jonka bongasinkin testeillä kp13. Nyt sitten piinaillaan, ja piinalta tämä todellakin tuntuu verrattuna luomukiertoihin, joissa ei ole ollut niin selvillä aikatauluista ym. Joka päivä sitä miettii, tapahtuuko jossain jotain, vihdoin ja viimein. Vaikka mielestäni follikkelit olivat liian pieniä, ilmeisesti siittiömäärä aika vähäinen ja inssi ehkäpä liian aikaisin ovulaatioon nähden (eikä onnistumisprosentti muutenkaan huima ole), meinaavat toiveet silti nostaa päätään. Voipi olla, että reilun viikon päästä putoan korkealta ja kovaa..
Luis: Harmi, ettei inssiä tehty viikonlopun vuoksi, toivottavasti ensi kerralla olisi parempi onni! Käytännöt näyttävät kovin vaihtelevan paikkakunnittain ja lääkäreittäin.
Kais: Sinun kanssasi mennään suunnilleen samoilla päivillä, tai minä hieman perässä.. Kyselit inssin jälkeisistä oireista. Minulla oli ensimmäisinä päivinä pientä paineen tunneta alavatsalla ja tuntui, ikään kuin virtsatiet olisivat jotenkin "tukossa". Suurimpana sivuoireena on silti tässä kierrossa ollut armoton väsymys clomeista lähtien. Miten teillä muilla, aiheuttavatko hormonit tai hoidot oireita?
Toivotan kaikille oikein kovasti plussaonnea! Ja onnea Grill luomuplussasta koko sylillinen!
Pahoittelut vielä pitkästä "esittelytekstistä"! Näköjään käy niin, että kun vihdoin jonnekin avautuu, ei asioita tiiviisti kasattua saa..