Inseminaatio 2012

Eipä kestä :)

Olen ihan tylsistynyt. Viikko sitten pistin Pregnylin, tässä kierrossa oli siis käytössä pelkät clomit ja pregnyl, kun klinikan joulutauon takia ei päästy inssiin. Odotukset on täysi nolla, ollaan lääkärien kanssa eri mieltä eikä uskota tippaakaan minkäänlaiseen luomuraskautumiseen. Eikä siis edes tarvi bongailla mitään oireita... tässä sen muuten huomaa miten mieli toimii; nyt kun on TÄYSIN varma että raskaus ei ole mahdollinen, ei ole myöskään minkäänlaisia oireita :D Nyt siis vaan odottelen että kuluis vielä viikko, menkat alkaisi ja päästäis seuraavaan inssiin. Julkiselle lähti lähete ivf:iä varten. Labrassa kävin tutkituttamassa prolaktiinin ja kilppariarvot, mutta ne oli ihan kunnossa kaikki. Eli edelleen, mitään vikaa ei missään, silti vaan kaksi inssiä jo on mennyt persiilleen. Huoh. No, tekee varmaan hyvää pitää tämä taukokierto ja ajatella muita asioita...
 
Täällä myös yksi, joka ei malta pysyä poissa täältä vaikka inssit on meidän kohdalta jo ohi.. Päästään onneksi aloittamaan eka IVF tähän kiertoon (nyt kp7), joten täällä on jännät paikat. Tämä on nyt viides peräkkäinen hoitokierto ilman välikiertoja eli henkisestikin alkaa olemaan rankkaa. Toivon todella, että tämä ensimmäinen IVF/ICSI toisi toivotun tuloksen!
Tsemppiä kaikille uusille ja vanhoille insseilijöille :)
 
Hei kaikki!

Täällä ilmoittautuu yksi tämän vuoden tuore inssiläinen. Meillä siis raskautta yritetty kesästä 2010. Viime kesänä hakeuduttiin tutkimuksiin ja diagnoosiksi paljastui syyskuussa miehen azoospermia. Eli siis siittiöitä ei ole miehellä lainkaan. Tämä oli hiukan odotettavissakin, koska mies on nuorena läpikäynyt syöpähoidot. Kova isku diagnoosi kuitenkin oli.

Nyt on kuitenkin ensi pettymyksestä selvitty ja hoitoja aloitellaan. Mieheltä on ennen syöpähoitoja tallennettu spermaa eli olemme tämän yli kymmenen vuotta vanhan pakastetun sperman varassa.

Hoitona meille suositeltiin aluksi suoraan ivf.ää. Olemme kuitenkin hoidossa kahdessa eri paikassa. Varsinaisesti olemme hoidossa oman paikkakunnan klinikalla, mutta inssit ja ivf-hoidot tehdään Naistenklinikalla, sillä miehen sperma on siellä tallessa.
Naistenklinikan lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että kokeillaan ensin edes yksi inssi. Ihan hyvä näin, koska ivf-jono on Naistenklinikalla puoli vuotta. Inssiin sen sijaan päästiin ilman jonotusta.

Minussa ei mitään "vikaa" ole. Lääkärin mukaan inssiä kannattaakin kokeilla, koska minä olen vielä nuori, terve ja normaalipainoinen. Eli onnistumismahdollisuus on olemassa. Lisäksi minulla on edellisen miehen kanssa 06 syntynyt luomulapsi.

Tuossa siis taustaa lyhykäisyydessään.

Ensimmäinen inssi mulle olis tarkoitus tehdä seuraavasta alkavasta kierrosta. Eli tämän kuun loppupuolella.
Lääkityksesksi mulle on määrätty Pregnyl ja Puregon.
Hiukan tässä alkaa jo jännittää, mutta pakko vaan yrittää pysyä toiveikkaana.

Onnekasta vuotta 2012 kaikille!
 
Me saimme vähän lisää tietoa tilanteestamme, mutta jatko ei tunnu oikein selvältä. Minulle tehtiin nyt uudelleen munatorvien aukiolotutkimus, koska edellisestä on reilusti yli kymmenen vuotta aikaa. Minulla on kaksi hoidoilla saatua lasta edellisestä avioliitosta, ja torvet olivat siis auki silloin kauan sitten. Koska tutkimuksesta on niin kauan, se uusittiin nyt. Onneksi menetelmät ovat kehittyneet, viimeksi se oli muistaakseni todella epämiellyttävä ja kivulias ja nyt aivan superhelppo toimenpide.

Vasen puoli oli auki, mutta oikealle ei neste virrannut. Joko oikeanpuoleinen torvi on tukossa, tai sitten spasmi eli lihaskouristus tukki torven tilapäisesti tutkimuksen aikana. Tutkimuksen tehnyt lääkäri ei ollut vakituinen hoitava lääkärimme, joten nyt pitäisi varmaan varata puhelinaikaa ensi viikolle omalta hoitavalta lääkäriltämme ja keskustella jatkosta.

Olisin mielelläni vielä kokeillut inseminaation tai pari, mutta onko siinä nyt järkeä, jos oikea puoli ei ehkä ole auki? Tietysti jos follikkeli sattuisi kasvamaan vasemmalle (kuten kahdessa viimeisimmässä inseminaatiossa peräkkäin), inssi olisi vielä varmaan ihan hyvä hoitomuoto. Mutta onko ihan hölmöä lähteä stimuloimaan lääkkeillä, kun rakkula voi hyvinkin kasvaa myös oikealle, ja jos se puoli onkin tukossa? IVF tietysti olisi ratkaisu tähänkin, mutta olin toivonut, ettei niin "raskaita" hoitoja tarvittaisi.

Tutkimuksen tehnyt lääkäri muistutteli vielä, että ei kannata kovin paljon aikailla, kun ikä huonontaa niitä IVF-tuloksiakin... Täytän tänä vuonna 36.

Mitähän tässä kannattaisi tehdä. Mitä te tekisitte?
 
Albus; kovinkaan syvällisesti tilannettasi tuntematta sanoisin, että porskuta kohti IVF:iä jos niihin on mahdollisuus (tietysti varmaan oman lääkärisi mielipide kannattaa kuunnella ensin....) Olen samaa ikää kanssasi ja meillä on nyt lähete vetämässä julkiselle IVF:iin, vaikka inssejä on tarkoitus tässä odotellessa tehdä vielä ainakin pari. Mun mielestä on turha odotella ja pitää kynttilää vakan alla, tässä saa varmaan muutenkin varautua kaikenlaisiin viivytyksiin joten turha niitä on enää itse aiheuttaa lisäksi... :) En halua valaa sinuun epäuskoa etteikö inssitkin vallan hyvin voisi onnistua, mutta ymmärtänet pointtini.
 
Albus: samaa mieltä olen minäkin että menkään vaan Ivf-hoitoihin, tai jonoon suoraan... Voihan sitä tietenkin kokeilla kerran että miten inssi onnistuisi, mutta senhän voi tehdä vaikka jonottaisittekin.
Mökkelö: Onpa kiva kun pääsette heti aloittamaan hoidot! Onnea paljon Teille matkaan :)
Scarleth: Älä nyt kuitenkaan kaikkea toivoas heitä, koskaan ei tiedä miten kroppa reagoi. Joskus ilmeisesti ei anna minkäänlaista merkkiä ennakkoon ja sitten onkin tullut raskaaksi :)

Tässä jaksaa nyt olla positiivisella mielellä, kun tänä aamuna oli inssi ja siellä yhä oli ne kaksi follia (23 mm ja 19 mm), limis 10,4 mm ja muutenkin taas kaikki näytti hyvältä :D Ainut huoli tässä on se että aiemmat kaksi inssiä on tehty kp 17 ja pregnylin pistämisen jälkeen noin 8-10 tunnin kuluttua on ovulaatio tapahtunut. Nyt inssi kp14 ja pregnylin pistin 24 h ennen inssiä, eikä ovulaatiota ole vieläkään tapahtunut, aikaa on pistoksesta 29 h :( Kai se (tai mielummin NE) lähtee liikenteeseen sieltä?? Niin toivon että sieltä irtoaisi ne kaksi munasolua... en kaksostoiveen vuoksi vaan tuplamahiksen vuoksi.
 
Kiitos tsempistä Luru :) Joo, ainahan kannattaa toivoa, kun meillä kai kuitenkin on joku teoreettinen mahdollisuus onnistua ilman hoitojakin. Ei sitä toivoa nyt vaan oikein meinaa tähän kierrokseen löytyä, mutta oikeastaan ihan hyvä niin. Tämä on ollut ihan hyvää hermolepoa. Tiistaina kuulen vähän tarkemmin tilannetta miten nopeasti päästään julkisella vastaanotolle.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen menossa 18. päivä suunnittelukäynnille. Toivottavasti itse inssiinkin mahdollisimman pian. Viime loppukeväänä kokeiltiin femaria ja ajoitettua yhdyntää pari kertaa, mutta sitten petti hermot ja ollaan oltu nyt tauolla. Mitenköhän ne suhtautuu siihen kun syön nyt pillereitä? Tai siis täytyykö mun odottaa yks normaali kierto, joka voi kestää vaikka kolme kuukautta vai voiko ne femarit ja inseminaation tehdä heti ekaan kiertoon pillereiden jälkeen? Kellään kokemusta?
 
Kiitos, Scarleth uuden ketjun avaamisesta ja tervetuloa uusille! waninkalle: oletan, ettei pillereistä pitäis olla haittaa, koska meille on jopa lääkärit yrittäneet tuputtaa niitä ehkäisyks välikiertojen ajan (täällä mennään luovuttajan simpoilla). Lurulle tsemppiä piinapäiviin ja muille välikiertoihin/IVF-jonotteluun/inssin odotteluun! Täällä siis tätiä odotellessa ensi viikoksi, jotta päästään taas käyntiin tämän kierroksen kuudenteen inssiin...
 
Hyvää uutta vuotta 2012 kaikille!! Hetken aikaa meni että löysin uuden sivuston :) meillä tosin nyt välikierto pyhien vuoksi ja tässä ootellaa menkkoja, jotta päästään toiseen inssiin.. Kovasti uusia asioita tuntuu puhaltavan meille kaikille tänä vuonna ja toivotaan, että niitä plussatuulia puhaltelis jokaselle meille tänä vuonna!
 
Sattuuko joku tietämään, että pääseekö Naistenklinikalla inssiin ivf-jonotuksen aikana?
Meille sanoi lääkäri, että ekan inssin jälkeen vasta päästään ivf-jonoon, mutta aloin sitten tässä miettiä, että onkohan tuon jonotuksen aikana mahdollista päästä toiseen inssiin... Ollaan miehen kanssa mietitty, että kaksi tai kolme inssiä halutaan kokeilla ennen ivf.ää.

Meillähän on vaan kymmenen ampullia spermaa käytössä, mutta kolmen inssin jälkeen jäisi kuitenkin vielä seitsemän satsia käyttöön. Tietysti on otettava huomioon miten sperma reagoi sulatukseen.

Jos jonotusaikana ei inssiä tehdä niin sitten siirrytään ilmeisesti suoraan ekan inssin jälkeen vaan odottelemaan ivf.ää.
 
Hei,

mielellään tulisin mukaan ketjuun. Olen 33-v nainen, mies muutaman vuoden vanhempi ja lasta olemme yrittäneet tuloksetta reilun vuoden. Syksyllä hakeuduimme yksityiselle puolelle tutkimuksiin ja selvisi, että syy on minussa (vaihdevuosihormoni FSH koholla ja munasolujen reserviä kuvaava AMH sekä keltarauhashormoni matalalla). Yksityisellä hoitosuositus oli pari hormoniavusteista inssiä peräjälkeen ja sitten nopeasti eteneminen IVF:ään ajan säästämiseksi. Emme kuitenkaan olleet valmiit tähän, tulokset olivat erityisesti itselleni kriisi ja vaati sulattelua. Pyysimme lähetteen julkiselle ja jäimme mietiskelemään asioita.

Nyt on ensikäynti takana julkisella ja ensimmäinen hoitokierros alkanut. Olen pistänyt puregonia 50 yksikköä nyt 4 iltana peräkkäin ja huomenna on ultra, jossa katsotaan tilanne. Tarkoituksena käyttää Pregnyl irrottamiseen ja sitten inseminaatio.

Vertaistuen tarve on suuri. Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville!
 
aurinkoa97, tervetuloa! :) Toivottavasti saat meistä kaipaamaasi vertaistukea. Ainakin täällä on ihmisillä monenlaisia tarinoita ja historioita - ja aina välillä saadaan positiivisia uutisia jotka valaa muihinkin uskoa :) Toivotaan tietysti teille mahdollisimman pikaista tärppiä. Ollaan itsekin jonossa julkiselle ivf:iin ja odotellessa tarkoitus tehdä vielä pari inssiä yksityisellä.

Täällä tosiaan arvioituun menkkojen alkamisaikaan vielä 5-6 p.... hassua että olen onnistunut pitämään järjen päässä enkä edes kuvittele, että tässä inssittömässä kierrossa olis voinut tärpätä. Normaaleja loppukierron oireita jotka kertoo lähestyvistä menkoista ja that's it :) Onneksi se seuraava inssikin sitten on jo varmaan kolmen viikon sisään, ellei nyt jostain syystä tää kierto veny.
 
Heippa taas kaikille! Tänään kotiuduttu Suomeen ja teki kyllä hyvää olla pari päivää pois kotoa toisten nurkissa :) Tervetuloa kaikki uudet ja kiitos myös inseminaatio 2012 perustajalle vaivannäöstä!

aurinkoa79 -minulla myös ultra huomenna (kp14), tosin minulla ei ole ollut puregonia vaan clomit käytössä. Meillä myös yritystä pian 1,5 v. ja ensimmäinen inssi tehdään nyt tästä kierrosta. Hieman jännittää huominen, että saadaanko inssi tehtyä ja onko siitä apua meille. Tsemppiä sulle (muille myös) ja tule huomenna kertomaan mitä lääkäri sanoi :)
 
Kiitos Scarleth ja Peikko89 tervetulotoivotuksista!

Lääkäri takana ja kaksi munarakkulaa siellä näkyi kasvaneen. Nyt pistelen vielä pari iltaa Puregonia menemään, keskiviikkona irrotuspiikki ja perjantaina inseminaatio (kp 14). Aika hurjaa!

On huojentunut olo, pelotti, ettei mitään munasoluja ole kasvanut (mulla siis viitteitä ennenaikaisista vaihdevuosista ja erityisesti tuo AMH-arvo matalalla mikä viittaisi munasolujen vähäisyyteen), mutta olikin kaksi ja vielä yksi pienempi! Ja ensi viikolla yksi pakollinen matka tulossa, joten stressasi sekin, että jos inseminaatio siirtyy paljon eteenpäin, niin sitä ei voida tehdä (mies ei lähde siis matkalle mukaan, joten myöskään ajoitettu yhdyntä ei tule kysymykseen). Toivottavasti perjantai 13. päivä toisi tällä kertaa onnen eikä onnettomuutta.

Miltä Peikko89 sun ultrassa näytti?
 
Hei kaikille!

Ja kiitos tosiaan uuden ketjun perustamisesta! =) Ihan mukava tulla tähän ketjuun mukaan alkumetreiltä, kun siihen toiseen vasta niin lopussa pääsin mukaan... Hieman muistin virkistykseksi meidän taustaa: Minä 29v ja mies 36v, yritystä meillä takana 06/2009. Tutkimuksiin 11/2010 ja 6 clomikiertoa sekä 1. inssi 11/2011 takana! Yhtään plussaa enkä haamua en ole elämäni aikana saanut eli negaa vain...:mad: Sekä selittämättömiä tapauksia ollaan ainakin tähän mennessä oltu.

Nyt minulla menossa välikiero ilman mitään lääkitystä, kun loppiainen sotki kuvioita. Olen yrittänyt Scarlethin tavoin pitää jalat maassa ja olla ihan lomalla! ;) Ovistestit olen jättänyt kaappiin ja nyt odottelen että menkat alkais... Ihmeen hyvin se on onnistunutkin vaikka nyt kp 14 ja näihin aikoihin yleensä ovis. Ens kierrosta sit clomi+Fostimon+Pregnyl ja 2.inssi... Katseet olen jo suunnannut seuraavan inssiin! :)

Tervetuloa mukaan aurinkoa 79, KarKKI, Waninka ja Amalia Armas! :D

Albus: Minusta kans sinun kannattaisi mennä IVF jonoon, jos se on jo nyt mahdollista!
Luru -73: Täältä oikein paljon onnea tähän kiertoon ja hienoa että siellä oli tuplamahdollisuus! :p
Aurinkoa 79: Oikein paljon onnea tulevaan inssiin ja sielläkin tuplamahdollisuus! :p
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -KarKKI- ja Luru-73
No niin, lääkärillä on täälläkin käyty ja hyviä uutisia tuli! Eli minulla homma etenee samalla lailla kuin aurinkoa79:llä. Eli limis oli 6mm ja clomeilla on kehittynyt kaksi munarakkulaa, molemmat 13mm halkaisija. Tänään ja huomenna pistän puregonia 150 yksikköä (?) ja keskiviikko-illalla pregnylin. Sitten perjantai ja 13. pv on inssi (kp18), ja minä myös toivon sen olevan onnenpäivä!:) Pieni paniikki iskee kun pitää ruveta pistämään :s Mutta eiköhän se onnistu, jos se kerran edesauttaa raskaaksi tuloa ;)

Kaverilta tuli tänään uutisia, että on testannut haamun. Ensimmäisenä tunteena olin tosi onnellinen hänen puolestaan, sitten tietenkin iski pieni kateus, mutta kestän sen kyllä. :) Vauvarikasta vuotta kaikille :heart:
 
No niin siellähän on Peikko89:llä myös tuplamahdollisuus! :D Teitähän on nyt monta menossa inssiin ihan pikapuoliin ja vielä samana päivänä! ;) Saatte sitten jännätä yhdessä... Toivotaan nyt että plussatuulet puhaltais ja saataisiin aloittaa vuosi 2012 mukavasti! :heart:

Minä olen täällä taustalla hengessä mukana ja ens kuussa sitten jännäilen itsekin... =)
 
Hui, onpa jännää! Onnea hyvistä uutisista Peikko89:lle!

Mulle lääkäri ei sanonut limakalvosta mitään, mutta munarakkulat käsittääkseni 13mm ja 15mm. Nyt aloinkin heti stressaamaan, että onko mun Puregon-annostus (50 yksikköä / päivä) liian pieni, jos Peikko89:lle määrättiin kolminkertainen annos ja munarakkulta samaa kokoa ja inssi samana päivänä?!? O-ou. No mut kaipa ne lääkärit osaa hommansa, siihen täytyy luottaa.

Mua vähän jännittää myös se Pregnylin pistäminen, en ole sitä ennen tehnyt ja näytti se neula paljon isommalta ja hankalammalta. Ehkä nakitan miehen siihen hommaan, tähän asti olen Puregonit pistellyt itse.
 
Tuosta Puregonista ei itsellä kokemusta, mutta kai se annos vaihtelee yksilöittäin ja mikä vaste saadaan... Mullahan käytössä clomifenin jälkeen 2 pistosta Fostimonia, joka käytännössä tekee samaa eli kypsyttää munarakkuloita... En sit tarkkaan tiedä mikä ero niillä! ;) Mutta en usko et sulla liian pieni annos kun mullakin oli ultrassa 1. inssissä 13mm ja 15mm pe ja seuraavana maanantaina ennen inssiä oli kasvanut 18mm ja 20mm! :D Ei kuitenkaan sit tuottanut toivottua tulosta, mutta lääkärin mukaan tavoitteena on saada aikaan ainakin yksi n. 20mm munarakkula...:)
 
Kiitti Aurinkoa79, jännää onkin :)

Mä luulen että mulle määrättiin isompi annos, koska mulla on jo kp 14 eli rakkulat on kasvanu hitaammin ku sulla.. ? Puregonin pistäminen olikin kyllä tosi helppoa, Pregnylissä on vain se aineiden sekoitus ja vähä pidempi piikki, mutta onneksi sain tosi hyvät ohjeet tänään pistämiseen, niin en panikoi :) Minä pistän mieluummin itse kuin annan miehen tyrkätä neulan muhun...:LOL:
 

Yhteistyössä