Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

"vieras"
No jo nyt on vit** että ap onkin se pahis kun saa vanhemmiltaan tukea. Siis sitäkö pitää hävetä, että on varaa elättää omat lapset tai lapsenlapset? Ja ylpeillä sillä että kitkuttaa tuilla? Jo on perseellään arvot tänä päivänä.

Kuule, joopajoo. Maksoipa apn lasten elämistä ap itse, apn vanhemmat tai molemmat yhteensä, se ei missään näistä tapauksista ole yhteiskunnan tuista pois, ymmärrätkö? YMMÄRRÄTKÖ???
 
"vieras"
[QUOTE="joopajoo";22748868]HÄPEÄ SINÄKIN. jos osaat.[/QUOTE]

Tosi noloa että sä vaahtoot kun et edes ymmärrä asian ydintä. Lasten parhaastahan tässä on kyse. Onko sinusta todellakin hävettävää peräänkuukuttaa sitä, että ihmiset ajattelisivat ensin lasten parasta ja vasta sitten omaa napaa?
 
[QUOTE="vieras";22748875]No jo nyt on vit** että ap onkin se pahis kun saa vanhemmiltaan tukea. Siis sitäkö pitää hävetä, että on varaa elättää omat lapset tai lapsenlapset? Ja ylpeillä sillä että kitkuttaa tuilla? Jo on perseellään arvot tänä päivänä.
[/QUOTE]
Juuh...kieltämättä alkaa tuntua siltä kun näitä kommentteja lukee.

Nykyään kenellä tahansa on oikeus perustaa vaikkapa suurperhe. Ei haittaa, jos ei ole töitä, tuilla eläminen kehdosta hautaan asti on ihan jees, kaikkihan niin tekee, vai mitä? Ei haittaa, vaikkei ole kunnon parisuhdetta, lapsia voi tehdä vaikka kuudelle eri miehelle. Ei haittaa sekään, vaikka olisi sellaista ongelmaa mikä vaikuttaa vanhemmuuteen (päihteet, huumeet, mielenterveys...), eikä haittaa vaikka muutama muksu olisi huostaanotettukin koska tärkeintä on se että RAKASTAA lapsia, eikä suoraan sanottuna haittaa vaikkei rakastaisikaan.

Auta armias, jos kyseenalaistat tuon, ja kysyt ääneen että miksi näin on. Olet pahis, olet kamala ihminen, kyllä jokaisella on oikeus hankkia lapsia ja yhteiskunnalla on velvollisuus huolehtia heikoimmista, ei se tarkoita että olisi huono äiti vaikkei pystyisi aika ajoin edes itsestään huolehtimaan tai vaikka olisi pari lasta jo sossuille menettänyt ihan täydestä syystä. Joskus elämä vaan heittelee, ja hei myös sinä voit olla joskus sellaisessa tilanteessa. Eikä niitä töitä vaan ole kaikille, eikä ketään voi pakottaa kouluttautumaan tai muuttamaan tai menemään millekään tyhmille työkkärin kursseille, sitäpaitsi on kivempaa olla kotona niin jää aikaa muullekin kuin työssäkäynnille, onhan niiden uraihmisten lapset ihan heitteilläkin, eikä rahalla sitäpaitsi saa rakkautta.

Yksilöllä ei enää ole omaa vastuuta, ei velvollisuutta pyrkiä pärjäämään itsenäisesti, eikä omien resurssien (oli ne sitten terveydellisiä, henkisiä tai taloudellisia) miettiminen lapsilukua suunnitellessa ole enää yhtään muodikasta. Ja se on perseestä.
 
"joopajoo"
[QUOTE="vieras";22748895]Tosi noloa että sä vaahtoot kun et edes ymmärrä asian ydintä. Lasten parhaastahan tässä on kyse. Onko sinusta todellakin hävettävää peräänkuukuttaa sitä, että ihmiset ajattelisivat ensin lasten parasta ja vasta sitten omaa napaa?[/QUOTE]

Erittäin vaikea ymmärtää, kenen lasten parhaaksi se on, että talousvaikeuksissa olevia vielä yritetään syyllistää tällaisella ketjulla, varsinkin jos se syyllistäjä on kultalusikalla kakaroidensa suuhun kaviaaria syytävä itsekin kersa vielä.

Minä ymmärrän, että vaikka minä ja mieheni elätämme itse perheemme ja lapsemme eivätkä lapsemme ole saaneet muilta joululahjoja kuin meitlä ja jouluruoat on ostettu omilla rahoilla eikä keräysrahoila, niin en voi mitenkaan olla varma olisiko tilanne tällainen, jos olisin elänyt erilaisen elämän ja kokenut erilaisen lapsuuden.

Jos sen sijaan, etä äitini näytti aina työteliästä mallia, teki koko hereillä oloajan työtä käsillään, aina kädet kuorivat, pilkkoivat, raastivat, pesivät, vaivasivat jne. jopa joskus harvoin kun istui telkkarin edessä siinä oli jotain työtä käsillä samalla. Hän näytti mallin miten elätetään itsensä ja tullaan toimeen vähällä. Osti tavaraa tai ruokaa vain kun oli pakko, muuten käytti hyödyksi puutarhan ja metsän antimia jne. Näin kasvoin säästäväisyyteen enkä itsekään lapsena keksinyt tuhlattavaa. Onni oli myötä ja sain käydä kesätöissä 15-vuotiaasta saakka ja säästin kaiken.

Äitini lisäksi antoi lapsilleen opiskelua varten suuren rahan jotka lapsilisistä oli säästänyt.

Näin opin itsekin että raha ei kasva puussa, koska elin säästäväisessä ja ahkerassa kodissa.

Jos sen sijaan olisin elänyt toisenlaisessa kodissa, jossa tuhlataan rahaa kuin roskaa, joko tukien varassa elävässä perheessä, jossa juostan heseen jos sitä rahaa vähän on. Tai kodissa, jossa vanhemmat elävät sen vuoksi että saavat laittaa kaikista klleinta tavaraa ja tuhlata rahaa. Ja jostain syystä nämä rahahanat katkeaisivatkin, kun muutan pois.
tällaisissa perheissä eläneenä olisi hvin suuri mahdollisuus, että nuorena ja tyhmänä ja kokemattomana parikymppisenä elän heti yli varojeni, koska en vielä ymmärrä, miten vaikea on korjata enää myöhemmin.
Tai vaikka eläisin niin hyvin kuin taidan, niin jos kotoa ei saa mitään, ei yhtään rahaa, eikä kesätöitäkään nuorilla enää ole kuten omassa nuoruudessa, ainakaan kunnolla palkattuja, niin on vaikea elää säästäväisesti jos rahaa ei ole. Jos ei vo ostaa silloin kun jokin on halpaa esim.
 
"joopajoo"
[QUOTE="vieras";22748875]No jo nyt on vit** että ap onkin se pahis kun saa vanhemmiltaan tukea. Siis sitäkö pitää hävetä, että on varaa elättää omat lapset tai lapsenlapset? Ja ylpeillä sillä että kitkuttaa tuilla? Jo on perseellään arvot tänä päivänä.

Kuule, joopajoo. Maksoipa apn lasten elämistä ap itse, apn vanhemmat tai molemmat yhteensä, se ei missään näistä tapauksista ole yhteiskunnan tuista pois, ymmärrätkö? YMMÄRRÄTKÖ???[/QUOTE]

ap n pahis, koska haukku toisia, jotka tulevat erilaisista perheistä kuin hän. Hän olisi itsekin hyvin suurella todennäköisyydellä mielenterveyspotilas tai alkoholisti tai jotain, jos ei olisi koskaan saanut mitään kotoaan. Esim. jo lapsena vain pilkkaa tai huonoa ravintoa.
 
Juuh...kieltämättä alkaa tuntua siltä kun näitä kommentteja lukee.

Nykyään kenellä tahansa on oikeus perustaa vaikkapa suurperhe. Ei haittaa, jos ei ole töitä, tuilla eläminen kehdosta hautaan asti on ihan jees, kaikkihan niin tekee, vai mitä? Ei haittaa, vaikkei ole kunnon parisuhdetta, lapsia voi tehdä vaikka kuudelle eri miehelle. Ei haittaa sekään, vaikka olisi sellaista ongelmaa mikä vaikuttaa vanhemmuuteen (päihteet, huumeet, mielenterveys...), eikä haittaa vaikka muutama muksu olisi huostaanotettukin koska tärkeintä on se että RAKASTAA lapsia, eikä suoraan sanottuna haittaa vaikkei rakastaisikaan.

Auta armias, jos kyseenalaistat tuon, ja kysyt ääneen että miksi näin on. Olet pahis, olet kamala ihminen, kyllä jokaisella on oikeus hankkia lapsia ja yhteiskunnalla on velvollisuus huolehtia heikoimmista, ei se tarkoita että olisi huono äiti vaikkei pystyisi aika ajoin edes itsestään huolehtimaan tai vaikka olisi pari lasta jo sossuille menettänyt ihan täydestä syystä. Joskus elämä vaan heittelee, ja hei myös sinä voit olla joskus sellaisessa tilanteessa. Eikä niitä töitä vaan ole kaikille, eikä ketään voi pakottaa kouluttautumaan tai muuttamaan tai menemään millekään tyhmille työkkärin kursseille, sitäpaitsi on kivempaa olla kotona niin jää aikaa muullekin kuin työssäkäynnille, onhan niiden uraihmisten lapset ihan heitteilläkin, eikä rahalla sitäpaitsi saa rakkautta.

Yksilöllä ei enää ole omaa vastuuta, ei velvollisuutta pyrkiä pärjäämään itsenäisesti, eikä omien resurssien (oli ne sitten terveydellisiä, henkisiä tai taloudellisia) miettiminen lapsilukua suunnitellessa ole enää yhtään muodikasta. Ja se on perseestä.
Hyvin kirjoitettu :flower:
 
"vieras"
Juuh...kieltämättä alkaa tuntua siltä kun näitä kommentteja lukee.

Nykyään kenellä tahansa on oikeus perustaa vaikkapa suurperhe. Ei haittaa, jos ei ole töitä, tuilla eläminen kehdosta hautaan asti on ihan jees, kaikkihan niin tekee, vai mitä? Ei haittaa, vaikkei ole kunnon parisuhdetta, lapsia voi tehdä vaikka kuudelle eri miehelle. Ei haittaa sekään, vaikka olisi sellaista ongelmaa mikä vaikuttaa vanhemmuuteen (päihteet, huumeet, mielenterveys...), eikä haittaa vaikka muutama muksu olisi huostaanotettukin koska tärkeintä on se että RAKASTAA lapsia, eikä suoraan sanottuna haittaa vaikkei rakastaisikaan.

Auta armias, jos kyseenalaistat tuon, ja kysyt ääneen että miksi näin on. Olet pahis, olet kamala ihminen, kyllä jokaisella on oikeus hankkia lapsia ja yhteiskunnalla on velvollisuus huolehtia heikoimmista, ei se tarkoita että olisi huono äiti vaikkei pystyisi aika ajoin edes itsestään huolehtimaan tai vaikka olisi pari lasta jo sossuille menettänyt ihan täydestä syystä. Joskus elämä vaan heittelee, ja hei myös sinä voit olla joskus sellaisessa tilanteessa. Eikä niitä töitä vaan ole kaikille, eikä ketään voi pakottaa kouluttautumaan tai muuttamaan tai menemään millekään tyhmille työkkärin kursseille, sitäpaitsi on kivempaa olla kotona niin jää aikaa muullekin kuin työssäkäynnille, onhan niiden uraihmisten lapset ihan heitteilläkin, eikä rahalla sitäpaitsi saa rakkautta.

Yksilöllä ei enää ole omaa vastuuta, ei velvollisuutta pyrkiä pärjäämään itsenäisesti, eikä omien resurssien (oli ne sitten terveydellisiä, henkisiä tai taloudellisia) miettiminen lapsilukua suunnitellessa ole enää yhtään muodikasta. Ja se on perseestä.
Tätä lukiessa tuli mieleen syksyllä Kaksplussassa ollut juttu pariskunnasta, naisella ainakin taisi olla edellisistä suhteesta olleet lapset huostaanotettuja, miehenkin lapsi edellisestä suhteesta asui jossain muualla. Nainen oli kärsinyt mielenterveysongelmista, mies oli ollut vankilassa, ja nyt heillä oli yhteinen lapsi. Sitä lukiessa tuli mieleen, että eikö mieluummin kannattaisi saada asiat sillä tavalla kuntoon, että voisi saada ne jo olemassaolevat lapset kotiin, eikä niin että aletaan tehdä uusia ja entiset on jossain maailmalla..

Näin vähän asian vierestä.
 
"vieras"
Ap taisi tosiaan, todennäköisesti ärsyttääkseen, niputtaa mielenterveysongelmaiset, heikkolahjaiset ja ties mitä samaan kasaan.

Pointti oli kuitenkin se, myös tuon lisääntymisen kannalta, että miksi tehdä lisää lapsia jos heistä ei pystytä huolehtimaan?

Jos taas mielenterveysongelmainen, heikkolahjainen tai minkä tahansa sairauden omaava vanhempi pystyy järjestämään itse, puolison toimesta, sukulaisten ja ystävien toimesta tms. lapselleen hyvät oltavat, niin kukaan ei kiellä etteikö lapsen paras olisi kotonaan.

Sinäkin taisit kirjoittaa, että lapsella/lapsilla on hyvä isä, teillä on katto pään päällä, ruokaa pöydässä jne. Eli teidän perheessänne asiat on hyvin vaikka kärsit masennuksesta. Te pystytte huolehtimaan lapsistanne.

Koko tämän ketjun pointti on niissä lapsissa, jotka ovat jollakin tasolla heitteillä. Se on loppujen lopuksi aivan sama mistä syystä lapsi on heitteillä. Voi olla että vanhempi on alkoholisti tai voi olla että vanhempi on uraohjus. Tai vakavasti sairas, mielenterveysongelmista kärsivä... mitä tahansa. Mutta pointti on siinä että lapsi on heitteillä. Ja näin ei siis ole automaattisesti mikäli perheessä on edellä mainittuja ongelmia.
Kyllä minä tietenkin pointin ymmärrän, sinä osaat kirjoittaa todella hienosti ja olet oikea symppis tyyppi! :flower:
Ap:n tyyli on se, että tahallaan kirjoittaa mahdollisimman ilkeästi eikä hänestä takuulla olisi koskaan anteeksi pyytämään.
 
Turkilmas
joopajoo: kerrotko silti vielä että mitä mun kommenttiani mun pitäisi hävetä? Sitä, etten vaan keksi miten voi olla niin köyhä ettei pysty ostamaan vaikka euron joululahjaa? Vai sitä, että tunnen myötätuntoa niistä lapsista jotka ovat heitteillä? Vai sitä, että minä käsitin ap:n pointin vähemmän ilkeäksi kuin mitä joku toinen? Vai kenties jonkin muun syyn takia?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22745838:
Ruvetkaa laittamaan 5-20e kuukaudessa sivuun.

Ja hieman ot. kylllä korpes, kun telkkarissa haastateltiin jotain alle 30v eläkeläistä, jolla oli kersoja, kuin lipinpiruja..Äiti oli niin onnellinen, kun 12v sai ENSIMMÄISTÄ kertaa elämässään joululahjan, kun Joulupuu-keräyksestä tuotiin |O|O|O|O|O
Joulupuukeräyksen paketit jaetaan lastensuojelun piirissä oleville lapsille. Niissä piireissä ongelmilla on tapana kasaantua, äiti tuskin oli pelkästään vähävarainen...
 
"joopajoo"
joopajoo: kerrotko silti vielä että mitä mun kommenttiani mun pitäisi hävetä? Sitä, etten vaan keksi miten voi olla niin köyhä ettei pysty ostamaan vaikka euron joululahjaa? Vai sitä, että tunnen myötätuntoa niistä lapsista jotka ovat heitteillä? Vai sitä, että minä käsitin ap:n pointin vähemmän ilkeäksi kuin mitä joku toinen? Vai kenties jonkin muun syyn takia?
Minusta on noloa ja häpeällistä olla niin ylpeä, että pitää itseään jotenkin sellaisessa asemaassa että se mt-ongelma tai alkoholismi tai mikään ei voi kohdata itseään. entä jos se kohtaa sinua, ja sitten sinulle tulaan aukomaan vielä, että kun olet noita kakaroitakin tehnyt? vaikka olet minimieläkkeellä oleva alkoholisti tai mt-potilas?

entä jos kkk:n ja anatolian rahahanat ja avut menevätkin kiinni? jos nämä kaksi eivät olisi koskaan saaneet mitään, olisivat itsekin todennäköisesti mt-potilaita tai alkoholisteja.
On häpeällistä, että anatolia, joka ei ole varmaan vuosiin käynyt töissä, ellei 10 vuoteen, vaan elää toisten rahoilla, aukoo päätään tällaisessa ketjussa. On helppoa elää jos anteliaat vanhemmat jotka hoitavat lapsia, jotta saa palstailla, opiskella jne.
 
Turkilmas
[QUOTE="vieras";22748993]Kyllä minä tietenkin pointin ymmärrän, sinä osaat kirjoittaa todella hienosti ja olet oikea symppis tyyppi! :flower:
Ap:n tyyli on se, että tahallaan kirjoittaa mahdollisimman ilkeästi eikä hänestä takuulla olisi koskaan anteeksi pyytämään.[/QUOTE]

Mä luulen että mä saattaisin myös ottaa itseeni ap:n kirjoittamisesta JOS en tuntisi häntä jollain tasolla ja JOS en osaisi kaivaa sieltä rivien välistä suurta sydäntä ja hyväntahtoista huumoria. Onhan se KKK:n huumori vähän kuivakkaa ;).

Kyllä se vaan sattuu kun osuu arkaan paikkaan. On muakin loukannut kun masennuksesta tehdään muotisairaus, joka lähtee lenkkeilemällä. Tai väitetään että heikot ihmiset sairastuu masennukseen. Tai että kaikki lihavat ihmiset on laiskoja sohvaperunoita... ja ties mitä. Kun sitä itse kuitenkin tietää sen totuuden.

Joka tapauksessa: ihanaa että teillä on perheessänne asiat hyvin ja toivottavasti itse paranet masennuksestasi. Se voi ottaa aikaa, mutta toivoa ei saa menettää :). Onneksi sulla on se mies tukemassa ja muutenkin perheasiat kunnossa :hug:
 
"minä"
[QUOTE="vieras";22748574]Minua loukkaa hemmetisti se, että sairauden takia minun sanotaan olevan heikkolahjainen. Minua loukkaa vielä enemmän se, että sanotaan että minun lapsien olisi parempi olla jos eivät olisi syntyneetkään. Minä olen aivan 100 % varma, että KKK:n lasten isä tai nyksä tai eksä ei takuulla ole niin hyvä isä kuin minun lapsilla. Ja silti KKK tulee sanomaan tuollaista. Ja lisäksi vielä se, että pidetäänkö mt-potilaita tosiaan niin tyhminä ja tunteettomina että heitä voidaan haukkua mennen tullen pösilöiksi jne. Luuletteko tosiaan, ettemme itse tunne syyllisyyttä sairaudestamme? Mä en voi edes kuvitella miten hirviömäinen ihminen voi olla, että lyttää ihmistä vielä entisestään.[/QUOTE]

Minäpä luulen että itse KKK on miljoona kertaa huonompi äiti lapsilleen kuin moni mt-ongelmainen. ;) Jos ihmisen empatia kyky on noin huono ja ihminen on noin kova, ei voi olla hyvä äiti.
 
Khimaira
Harvoin KKK:ta peesaan, mutta täytyy sanoa että tällä kertaa teen sen :saint:

Mekin ollaan oltu tosi köyhiä, molemmat opiskelijoita, kahden lapsen kanssa eikä taatusti saatu suvulta mitään apuja. Siltikin meillä oli asianmukaiset ( ei ehkä "muodinmukaiset" tai useilla asusteilla varustetut ) vaatteet sekä jouluksi aina lahjat lapsille ja ruokaa pöydässä. Säästettiin juurikin tuo pieni määrä pitkin vuotta sekä kaikki plussat ja bonukset vuoden ajalta, niin saatiin joulu. Niin me säästetään nyttenkin joulua varten, vaikka ollaankin molemmat töissä nyt.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Turkilmas
[QUOTE="joopajoo";22749034]Minusta on noloa ja häpeällistä olla niin ylpeä, että pitää itseään jotenkin sellaisessa asemaassa että se mt-ongelma tai alkoholismi tai mikään ei voi kohdata itseään. entä jos se kohtaa sinua, ja sitten sinulle tulaan aukomaan vielä, että kun olet noita kakaroitakin tehnyt? vaikka olet minimieläkkeellä oleva alkoholisti tai mt-potilas?

entä jos kkk:n ja anatolian rahahanat ja avut menevätkin kiinni? jos nämä kaksi eivät olisi koskaan saaneet mitään, olisivat itsekin todennäköisesti mt-potilaita tai alkoholisteja.
On häpeällistä, että anatolia, joka ei ole varmaan vuosiin käynyt töissä, ellei 10 vuoteen, vaan elää toisten rahoilla, aukoo päätään tällaisessa ketjussa. On helppoa elää jos anteliaat vanhemmat jotka hoitavat lapsia, jotta saa palstailla, opiskella jne.[/QUOTE]

Mä kun olen itse elänyt ja kasvanut alkoholistiperheessä, niin voin todellakin olla satavarma että sille tielle en tule koskaan lähtemään. Masennuksen olenkin jo käynyt läpi ja olen piinaavan tietoinen että se todellakin voi uusiutua. Olen aina elänyt säästeliäästi ja varautunut tulevaan. Tuntuu siis tosiaan omalta kohdalta etäiseltä, että jossain vaiheessa taloudellinen tilanteeni romahtaisi täysin. Jos näin kuitenkin kävisi, niin en epäröisi hakea apua. Siinä kun ei ole mitään häpeällistä.

Taisinkin jo tuolla jossain aiemmin kirjoittaa, että sitä varten meillä on loistavat tukijärjestelmät, että ihminen voi niihin tiukan paikan tullen tukeutua. En mä ainakaan tule koskaan tuomitsemaan todellista tarvetta avulle. Ja tosiaan koitan itsekin auttaa sen minkä pystyn.

Se, mitä itse en oikein pysty uskomaan, on niin piinaava köyhyys, ettei lapselleen voisi ostaa sitä yhtä joululahjaa. Tai muuten hommata särvintä pöytään. Oli se tulolähde sitten erilaiset tuet tai palkka. Luulisi että siitä tosiaan irtoaa muutama euro jouluunkin.
 
"vieras"
[QUOTE="joopajoo";22749034]Minusta on noloa ja häpeällistä olla niin ylpeä, että pitää itseään jotenkin sellaisessa asemaassa että se mt-ongelma tai alkoholismi tai mikään ei voi kohdata itseään. entä jos se kohtaa sinua, ja sitten sinulle tulaan aukomaan vielä, että kun olet noita kakaroitakin tehnyt? vaikka olet minimieläkkeellä oleva alkoholisti tai mt-potilas?

entä jos kkk:n ja anatolian rahahanat ja avut menevätkin kiinni? jos nämä kaksi eivät olisi koskaan saaneet mitään, olisivat itsekin todennäköisesti mt-potilaita tai alkoholisteja.
On häpeällistä, että anatolia, joka ei ole varmaan vuosiin käynyt töissä, ellei 10 vuoteen, vaan elää toisten rahoilla, aukoo päätään tällaisessa ketjussa. On helppoa elää jos anteliaat vanhemmat jotka hoitavat lapsia, jotta saa palstailla, opiskella jne.[/QUOTE]

Mulla on itsellä mielenterveysongelmia ja keskitulot jo vuosia minimieläkkeen luokkaa, välillä allekin. Sitä suuremmalla syyllä, kun tiedän miten nämä asiat vaikuttavat omaan arkeeni, ihmettelen, miten vastaavanlaisessa tilanteessa olevat ihmiset uskaltavat hankkia vielä lapsia tämmöiseen tilanteeseen. Mullakin on ollut viimeiset kymmenen vuotta kamala vauvakuume, en juuri muusta haaveilekaan kuin että pääsisin vielä joskus äidiksi, muttakun tiedän, että lapset tarvitsevat paljon muutakin kuin rakkautta voidakseen hyvin. Olisi itsekästä tässä tilanteessa pitää sokeasti kiinni siitä, että jokaisella on yhtäläinen oikeus lisääntyä.

Enkä usko, että kovinkaan moni ihan tavallinen vanhempi sortuisi alkoholismiin tai mielenterveysongelmiin, jos jostain syystä ei saisikaan enää minkäänlaista taloudellista tukea tai lastenhoitoapua vanhemmiltaan. Suurimmalla osalla Suomen lapsista isovanhemmat taitavat joka tapauksessa asua niin kauakana tai olla itsekin vielä työelämässä, että hoitoapu täytyy useimmiten hankkia muualta. Tuskin täällä on kauheasti myöskään perheitä, joiden toimeentulo on täysin isovanhempien varassa.
 
"vieras"
[QUOTE="joopajoo";22749034]entä jos kkk:n ja anatolian rahahanat ja avut menevätkin kiinni? [/QUOTE]

No silloin he, kuten ovat jo useaan otteeseen maininneet, eivät hanki lapsia lisää siihen huonoon tilanteeseen. Mikä siinä on niin tavatonta?

Anatolia :flower: fiksusti kirjoitat.
 
[QUOTE="joopajoo";22749034]
entä jos kkk:n ja anatolian rahahanat ja avut menevätkin kiinni? jos nämä kaksi eivät olisi koskaan saaneet mitään, olisivat itsekin todennäköisesti mt-potilaita tai alkoholisteja.
On häpeällistä, että anatolia, joka ei ole varmaan vuosiin käynyt töissä, ellei 10 vuoteen, vaan elää toisten rahoilla, aukoo päätään tällaisessa ketjussa. On helppoa elää jos anteliaat vanhemmat jotka hoitavat lapsia, jotta saa palstailla, opiskella jne.[/QUOTE]

Voi jeesus, älä nolaa itseäsi enempää.

Jokainen on oman onnensa seppä - kliseinen sanonta, mutta totta. Olet oikeassa siinä, että ongelmat usein periytyy, ja että on helpompi niinsanotusti ponnistaa maailmalle jos on ns. tavallisesta perheestä eikä ole joutunut elämään lapsuuttaan ja nuoruuttaan mielenterveysongelmien, alkoholismin ja köyhyyden keskellä.

Mutta vaikka lähtökohdat olisi miten huonot, on mahdollisuus päästä parempaan mitä lapsuudenkodissa oli. Suomi on hieno maa, se mahdollistaa esim. opiskelun käytännössä katsoen jokaiselle. Ihminen ei voi loputtomiin syyttää muita vaikeuksistaan: ei olosuhteita, ei yhteiskuntaa, ei vanhempiaan.

Oli syy pahoihin elämänhallinnan vaikeuksiin sitten mikä tahansa, niin tosiasia on se, että ihminen joka ei pysty itsestään huolehtimaan, ei pysty huolehtimaan muistakaan. Ja siksi on todella ikävää, jos lapsia syntyy tusinoittain perheeseen, missä vanhemmat eivät kykene huolehtimaan edes itsestään. Silloin lapset jää väkisinkin heitteille. Ja kuten jo totesimme, nämä ongelmat usein kulkevat suvussa sukupolvesta toiseen.

Mikäli sinua minun työssäkäyntini kiinnostaa, niin voin kertoa että olin töissä viimeeksi vuonna 2009. Nyt opiskelen, sen mahdollistaa opintotukijärjestelmä, opintolaina, kunnallinen päivähoito ja mieheni työssäkäynti (jossa ei työtunteja säästellä, koko joulunkin mies oli töissä). Meidän resurssimme, niin henkiset kuin taloudellisetkin, riittävät näille kahdelle lapselle, mutta suurperhettä me emme elättäisi emmekä jaksaisi, ja siksi meille ei sellaista tule.

Sinusta siis on häpeä elää "toisten rahoilla" (eli esim. aviopuolison palkalla) ja jopa omilla työtuloilla, mutta sitä, että jotkut elävät vuosikymmenestä toiseen yhteiskunnan sosiaalietuuksilla eivätkä edes henkisellä puolella kykene olemaan lapsilleen kunnon vanhempia ei saisi arvostella?
 
Taisinkin jo tuolla jossain aiemmin kirjoittaa, että sitä varten meillä on loistavat tukijärjestelmät, että ihminen voi niihin tiukan paikan tullen tukeutua. En mä ainakaan tule koskaan tuomitsemaan todellista tarvetta avulle. Ja tosiaan koitan itsekin auttaa sen minkä pystyn.
Sama täällä.

Ainoa, mitä en hyväksy, on tietoinen työn vieroksuminen sellaisilta henkilöiltä, joilla ei ole työkykyä alentavia sairauksia/ongelmia.
 
"pieras"
Juuh...kieltämättä alkaa tuntua siltä kun näitä kommentteja lukee.

Nykyään kenellä tahansa on oikeus perustaa vaikkapa suurperhe. Ei haittaa, jos ei ole töitä, tuilla eläminen kehdosta hautaan asti on ihan jees, kaikkihan niin tekee, vai mitä? Ei haittaa, vaikkei ole kunnon parisuhdetta, lapsia voi tehdä vaikka kuudelle eri miehelle. Ei haittaa sekään, vaikka olisi sellaista ongelmaa mikä vaikuttaa vanhemmuuteen (päihteet, huumeet, mielenterveys...), eikä haittaa vaikka muutama muksu olisi huostaanotettukin koska tärkeintä on se että RAKASTAA lapsia, eikä suoraan sanottuna haittaa vaikkei rakastaisikaan.

Auta armias, jos kyseenalaistat tuon, ja kysyt ääneen että miksi näin on. Olet pahis, olet kamala ihminen, kyllä jokaisella on oikeus hankkia lapsia ja yhteiskunnalla on velvollisuus huolehtia heikoimmista, ei se tarkoita että olisi huono äiti vaikkei pystyisi aika ajoin edes itsestään huolehtimaan tai vaikka olisi pari lasta jo sossuille menettänyt ihan täydestä syystä. Joskus elämä vaan heittelee, ja hei myös sinä voit olla joskus sellaisessa tilanteessa. Eikä niitä töitä vaan ole kaikille, eikä ketään voi pakottaa kouluttautumaan tai muuttamaan tai menemään millekään tyhmille työkkärin kursseille, sitäpaitsi on kivempaa olla kotona niin jää aikaa muullekin kuin työssäkäynnille, onhan niiden uraihmisten lapset ihan heitteilläkin, eikä rahalla sitäpaitsi saa rakkautta.

Yksilöllä ei enää ole omaa vastuuta, ei velvollisuutta pyrkiä pärjäämään itsenäisesti, eikä omien resurssien (oli ne sitten terveydellisiä, henkisiä tai taloudellisia) miettiminen lapsilukua suunnitellessa ole enää yhtään muodikasta. Ja se on perseestä.
Olet jo pariin otteeseen kiteyttänyt omat ajatukseni täydellisesti! PEESI KAIKELLE TÄLLE!!!
 
sosiaalityöntekijä
En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi nämä sosiaalitukipummit sikiää ja sikiää. Vituttaa suuresti töissä tuo alituinen rahan kinuaminen. Jonain äitinä mua pitää, jonka pussille tullaan hakeen jotain vaippapaketti ja maitorahaa loppukuusta. VITTU. MyÖnnän maksusitoumuksia hammasta purren vain niiden lasten vuoksi. Ja aina vain ihmettelen, miten tuollaset sosiaalitapaukset sikiää ja täyttää huonoilla geeneillä maan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä;22749239:
En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi nämä sosiaalitukipummit sikiää ja sikiää. Vituttaa suuresti töissä tuo alituinen rahan kinuaminen. Jonain äitinä mua pitää, jonka pussille tullaan hakeen jotain vaippapaketti ja maitorahaa loppukuusta. VITTU. MyÖnnän maksusitoumuksia hammasta purren vain niiden lasten vuoksi. Ja aina vain ihmettelen, miten tuollaset sosiaalitapaukset sikiää ja täyttää huonoilla geeneillä maan.
Mitä ihmeen maksusitoumuksia sossusta muka saa??
 

Yhteistyössä