Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

"huh"
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä;22749239:
En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi nämä sosiaalitukipummit sikiää ja sikiää. Vituttaa suuresti töissä tuo alituinen rahan kinuaminen. Jonain äitinä mua pitää, jonka pussille tullaan hakeen jotain vaippapaketti ja maitorahaa loppukuusta. VITTU. MyÖnnän maksusitoumuksia hammasta purren vain niiden lasten vuoksi. Ja aina vain ihmettelen, miten tuollaset sosiaalitapaukset sikiää ja täyttää huonoilla geeneillä maan.
Totta. Samaa roskasakkia nään töissä. Jotkut harvat ovat oikeasti pulassa ja tilanne on äkillinen ja TILAPÄINEN, mutta suurin osa juurikin tuota roskakansaa.
Yksikin näistä käy nyt lapsettomuusahoidossa 41v...hienoa. No sitten vaan meidän asiakkaaksi kahta kauheemmin. Kun voisikin pistää putket poikki lapsen takia, mutta ei :(
ja monia monia muita älyttömiä juttuja...
 
"Ihmettelijä"
Mun mielestä KKK:n aloituksen POINTTI oli oikein hyvä, varsinkin kun täällä joka joulu on samaa valitusta, ettei ole rahaa lasten lahjoihin, niin ENNAKOINTI on kyllä aika hyvä keino... Miten tästä sikisikin näin uskomaton keskustelu, ihanaa kun ihmiset tarttuvat niin eri asioihin tekstissä!

Mutta siis selittäkää nyt vielä, kun en edelleenkään ymmärrä, että miksi siinä on jotain pahaa, että ihmiset, jotka ovat nyt tänään vähätuloisia, ennakoisivat ensi joulua laittamalla rahaa säästöön, edes sen 2euroa kuussa? Varsinkin jos on odotettavissa, ettei tämän vuoden aikana ole tulossa suurta parannusta raha-asioihin? Miksei tänne ole kukaan laittanut yhtään asiallista vastausta, että kiitos vinkistä, kaikki vaan vetoaa ties mihin ja surkuttelee ties mitä... Oli syytä tai ei. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa ja tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta jos on ollut jo viimeisen parikin vuotta suoraan sanottuna köyhä, ja joulu on tullut yllätyksenä, niin eikö nyt voisi edes yrittää ennakoida??

Ja tosiaan, sairastumista ei voi koskaan ennakoida, mutta pitääkö niitä lapsia tehdä JOS ON JO VAKAVASTI SAIRAS, oli sairaus sitten fyysistä tai henkistä?? Ei ymmärrä...

Ja toinen silmäänpistänyt juttu on se, että on se niin hirveän kumma, miten KKK:n oma taloudellinen tilanne vedettiin tähän mukaan, miksi? Hehkuttiko hän jossain, ennen kuin asia otettiin muiden taholta esiin, miten hänellä on rahaa ja muilla ei, lälälläää??? Varakkaammilla ei koskaan saisi olla mitään sanomista vähempituloisille, vinkkejä tai muuta raha-asioidenhoitoneuvoja, se katsotaan vittuiluksi ja jos on rahaa on kusipää. Mutta pienituloiset tai jopa köyhät saa haukkua ja arvostella varakkaita ihan surutta. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

Kyllä mä mieluummin otan raha-asioissa neuvoja vastaan sellaiselta, jolla rahaa on, kuin puistonpenkin pultsarilta. Ihan niin kuin hammassäryssä meen hammaslääkäriin enkä gynekologille...
 
"vieras"
Mä luulen että mä saattaisin myös ottaa itseeni ap:n kirjoittamisesta JOS en tuntisi häntä jollain tasolla ja JOS en osaisi kaivaa sieltä rivien välistä suurta sydäntä ja hyväntahtoista huumoria. Onhan se KKK:n huumori vähän kuivakkaa ;).

Kyllä se vaan sattuu kun osuu arkaan paikkaan. On muakin loukannut kun masennuksesta tehdään muotisairaus, joka lähtee lenkkeilemällä. Tai väitetään että heikot ihmiset sairastuu masennukseen. Tai että kaikki lihavat ihmiset on laiskoja sohvaperunoita... ja ties mitä. Kun sitä itse kuitenkin tietää sen totuuden.

Joka tapauksessa: ihanaa että teillä on perheessänne asiat hyvin ja toivottavasti itse paranet masennuksestasi. Se voi ottaa aikaa, mutta toivoa ei saa menettää :). Onneksi sulla on se mies tukemassa ja muutenkin perheasiat kunnossa :hug:
Kiitos sinulle. Kaikkea hyvää sinunkin elämääsi!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä;22749276:
voi vittu! En todellakaan kerro!!!!!!!!!!!!!!!!
Älä huoli, en ole niitä hakemassa! Mutta eikös toimeentulotuki ole rahana tilille eikä mitään maksusitoumuksia?? Ja jos on jotain maksusitoumuksia, eikö ne ole sitten harkinnanvaraisia, eihän niitä ole pakko myöntää?

Vähän ihmetyttää sinun kielenkäyttö, voiko tosissaan sossun "tädeillä" se olla tuollaista, tuntuu kuin jonkun teinin kirjoituksia lukisi.
 
Minä aloin miettimään sitä, että kenellä sitten pitäisi olla oikeus tehdä lapsia? Missä se raja menee? Kun esimerkiksi jos saa tilille rahaa vaika 1400 € kuukaudessa verojen jälkeen niin onko silloin oikeutta hankkiutua raskaaksi? Jos siis aikoisi lapsen kasvattaa yksin. Silloinhan saa yh-korotuksen ja elatusavun kunnalta, kenties asumistukea ym. joten ei omat tulot varmaan riitä noihin kaikkiin, jos siis ajattelee niin, että maksaa veroja vähemmän kuin mitä saa käyttöönsä verovaroista.

Mihin se raja vedetään?
 
"Niin"
Minä aloin miettimään sitä, että kenellä sitten pitäisi olla oikeus tehdä lapsia? Missä se raja menee? Kun esimerkiksi jos saa tilille rahaa vaika 1400 € kuukaudessa verojen jälkeen niin onko silloin oikeutta hankkiutua raskaaksi? Jos siis aikoisi lapsen kasvattaa yksin. Silloinhan saa yh-korotuksen ja elatusavun kunnalta, kenties asumistukea ym. joten ei omat tulot varmaan riitä noihin kaikkiin, jos siis ajattelee niin, että maksaa veroja vähemmän kuin mitä saa käyttöönsä verovaroista.

Mihin se raja vedetään?
Mun mielestä siinä ei oo mitään kirjaimellista tulorajaa, vaan se raja vedetään siihen, että on oikeasti varaa elättää lapsensa. Eri ihmisillä siihen riittää täysin eri summat. Eli tikusta väännettynä mahdollistaa joka päivä ruokaa lapselle, asianmukaiset vaatteet ja jopa muutama lahja vuodessa, synttärinä ja jouluna, esimerkiksi. Harrastukset sun muut ovat täyttä bonusta.
 
Mutta entä jos useampi satanen tulee tukirahoista. Esimerkiksi kahdesta lapsesta lapsilisä yh-korotuksella + elatustuki niin on jo jotain 500 €. Sitten mahdollinen asumistuki siihen päälle. Onko tämän esimerkin äidillä oikeus hankkia lapsia, jos siis ilman näitä tukia (lapsilisä, elatustuki ja asumistuki) eivät pärjäisi, vaikka äiti kävisi töissä.?
 
"vieras"
[QUOTE="Ihmettelijä";22749338]

Ja toinen silmäänpistänyt juttu on se, että on se niin hirveän kumma, miten KKK:n oma taloudellinen tilanne vedettiin tähän mukaan, miksi? Hehkuttiko hän jossain, ennen kuin asia otettiin muiden taholta esiin, miten hänellä on rahaa ja muilla ei, lälälläää???
[/QUOTE]

Itse asiassa ap on useammankin kerran kehuskellut saaneensa sitä ja tätä vanhemmiltaan. Mutta se ei minua haittaa. Sen sijaan on huvittavaa kun pappa betalar tyyppi tulee kertomaan että joo, kyllä minäkin olen elänyt hyvin pienillä tuloilla :D Se lienee ollut se pointti.
 
"vieras"
Totta kai on hyvä säästää aina, aina kun vain pystyy pistään sivuun vaikka vain euron. Mutta tiedän omaltakin kohdalta, että joka kuukausi ei sitä eurokaan voi säästää. Ja niiden 365 päivän aikana voi tapahtua vaikka mitä, jolloin ne muutaman kympin säästötkin voi haihtua kuin pieru saharaan.

Ite olenkin nykyään pitkään tehnyt niin, että aleista olen tehnyt todella hyviä löytöjä joita olen sitten vuoden aikana voinut jakaa milloin hää- ja kihlalahjoiksi, syntymäpäivisin ja joulunakin. Ja olen kyllä siinä mielessä ollut onnekas, et aina kun on tiukka paikka koittanut niin tuurilla olen päässyt pätkätöihin :)
 
[QUOTE="vieras";22749510]Itse asiassa ap on useammankin kerran kehuskellut saaneensa sitä ja tätä vanhemmiltaan. Mutta se ei minua haittaa. Sen sijaan on huvittavaa kun pappa betalar tyyppi tulee kertomaan että joo, kyllä minäkin olen elänyt hyvin pienillä tuloilla :D Se lienee ollut se pointti.[/QUOTE]

Mä taas luulen tietäväni, että KKK tekee näitä "Ihanaa, isi osti mulle Bemarin"- aloituksiaan vain ja ainoastaan tietynlaisia palstalaisia kiusatakseen :D

Nyt se suuttuu mulle kun pilaan illuusion, mutta mikään "pappa betalar"- tyyppi se ei tosiaankaan ole. Mielettömän huumorintajuinen vaan.

Ja vaikka isovanhemmat ostaisi lapsenlapsille ns. ylimääräisiä, kuten harrastusjuttuja, niin ei se sitä tosiseikkaa poista että vanhemmat on itse vastuussa siitä varsinaisesta elatuksesta :). Jos minä ja mies maksamme asumisen, ruuan, laskut, lasten kulut yms ja isovanhemmat ostavat toiselle lapsellemme polkupyörän ja maksaisivat toiselle lehtitilauksen, ja ottavat lapset viikonlopuksi yökylään, niin emmekö me itse muka lapsiamme elätä?
 
"joopajoo"
Yleensä jos on isovanhemmmat, jotka maksavat vaikka lehtitilauksen, niin se ei jää siihen. Vaan ostavat useamman kerran vuodessa kalliimpaa, joista taas kertyy jo iso summa.
 
"vieras"
Pitkä ketju, mutta aloituksessa ja monissa kommenteissa täyttä asiaa. Jotenkin itsellä teki pahaa jo se vankilassa olleen isän ja mt-ongelmaisen äidin perheonnen hehkutus lehdessä joku aika sitten. Mitä hehkuttamista siinä on? Surullisia kohtaloita. Ei munkaan lapset saa todellakaan kaikkea mitä haluaa, mutta ei niiden tarvitse ikinä hävetä vaatteitaan, harrastuksien tai - välineiden puutetta tai mitään sellaista. Ja tuo on toteutunut todella pienilläkin tuloilla eläessä, se on vain suunnittelukysymys.

Mun mielestäni noilta lisääntymisautomaateilta pitäisi laittaa tuet seis, lapset pois tai tehdä ylipäätään asialle _jotain_. Se holtittomuus, elämänhallinnan puute ja yhteiskunnan varojen törkeä hyväksikäyttö on ihan pöyristyttävää. Suurimpina kärsijöinä tietenkin lapset.

Suomessa ei ole kukaan niin köyhä, ettei lahjaan olisi varaa. Jos on, on joko se "heikkolahjainen" eli ei osaa etsiä ratkaisua tai sitten ei haluakaan ratkaisua. Työkykyisillä (osalla "kyvyttömistäkin") ratkaisu on helppo; yhteiskunta voisi laittaa sellaiset pakotteet eteen että sitä työmotivaatiota löytyisi. Useamman pomon kanssa tästä keskusteltu ja yhtä mieltä kaikki siitä, että osa porukasta ei edes halua/osaa/viitsi tehdä töitä niin, että kukaan haluaisi heitä palkata. Mikään työ, mistä maksetaan palkkaa, ei ole "paskaduunia", ei vaikka lapioisit sitä itseään.

Mt-ongelmia on oikeastikin, mutta aikamoinen osa näistä nykyisistä on ylidiagnosoituja ja potilaiden omaa tuudittautumista yhteiskunnan hellään huomaan. Tuet juoksee, sossuntäti ymmärtää ja lapsia pukkaa säännöllisin väliajoin. 15 vuoden kotiäitiyden jälkeen onkin hyvä hakea sairaseläkelaput, kun kodin ulkopuolinen maailma ahdistaa niin kovasti. Em. on myös hyvä keino koulunkäynti- ja työhaluttomalle alle 25-vuotiaalle, itse asiassa lasten pukkaaminen on (sairaseläkkeen ja omavaraisuuden ohella) ainoa keino millä kotona saa vain loisia kenenkään puuttumatta asiaan mitenkään.

Moni täällä keskittyy loukkaantumaan isolla L-kirjaimella eikä näe kokonaiskuvaa (tai peilikuvaa?) lainkaan. Tällainen alempien sos.luokkien perheiden pupumainen lisääntyminen, sukupolvelta toiselle periytyvät ongelmat OVAT ISO ONGELMA johon tarvittaisiin toimivia ratkaisuja. Se, että ei ole rahaa joulukinkkuun eikä legoihin vaikka rööki roikkuu huulessa ja osamaksu-toyotan bassot rummuttavat pihassa, on vain jäävuoren huippu. Arvon rouvat voisivat niin täällä kuin korkeammillakin tahoilla keskittyä ongelmien ratkaisuun ainaisen nokkiinsa ottamisen sijaan?

t. Huonoista oloista lähtöisin, paskaduuneja tehnyt, pahan paniikkihäiriön ja masennuksen sairastanut 4 lapsen äiti joka kaikesta huolimatta on pärjännyt omillaan ja hankkinut amk-tutkinnon lisäksi aikuisiällä arvostetun yliopistotutkinnon ja pärjää hyvinkin omillaan.
 
Turkilmas
[QUOTE="joopajoo";22749616]Yleensä jos on isovanhemmmat, jotka maksavat vaikka lehtitilauksen, niin se ei jää siihen. Vaan ostavat useamman kerran vuodessa kalliimpaa, joista taas kertyy jo iso summa.[/QUOTE]

No ei niillä isovanhempien ostoilla nyt sentään NIIN suuri vaikutus ole kokonaisuuteen. Meillä anoppi satsaa aina synttäreihin ja jouluun. Tuolloin hän ostaa pojille yleensä laadukkaat ulkopuvut ja kengät. Arvostan toki kovasti tätä elettä, mutta pärjäisin ilmankin. Itse ostaisin vaan vähemmän kalliit vaatteet ja kengät :).
 
[QUOTE="joopajoo";22749616]Yleensä jos on isovanhemmmat, jotka maksavat vaikka lehtitilauksen, niin se ei jää siihen. Vaan ostavat useamman kerran vuodessa kalliimpaa, joista taas kertyy jo iso summa.[/QUOTE]

Vaikka näin olisikin, niin mitä väliä, jos se on ns. extraa? Jos vanhemmat itse maksavat kaiken sen ns. peruselämiseen tarvittavan (mihin minusta sisältyy joululahjat, jouluruokaa, synttärilahjat, puhumattakaan asumisesta, laskuista, vaatteista, ruuasta ja terveydenhuoltomenoista). Avauksen aiheenahan oli perheet, jotka ei itse syystä tai toisesta kykene tarjoamaan lapsilleen edes sitä ns. peruselämiseen tarvittavaa.

En tiiä, osaanko selittää tarpeeksi selkeästi. Väsyttää. Mutta ajan takaa sitä, että varmaan perhe pärjää omillaan ihan hyvin, ja pärjäisi vaikkei isovanhemmat haluaisikaan kustantaa niitä ns. ylimääräisiä juttuja kuten lehtitilauksia ja vaikka harrastusvälineitä. Silloin ne jätettäisiin hankkimatta, jos niihin ei ole varaa. Tai niin me ainakin tehtäisiin: jos isovanhemmilla ei olisi venettä, jonka kanssa me päästään joka kesä veneilemään, niin sitten me emme veneilisi. Ja jos isovanhemmilla ei olisi mökkiä jota saamme käyttää, niin emme olisi juhannuksena mökillä vaan kotona. Jne. Eli vaikka isovanhemmista on suurensuuri ilo ja tietyllä tavalla myös taloudellinen apu, niin ilmankin pärjäisimme, mutta onneksi ei tarvitse.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;22746204:
Helppohan se sinun on täällä huudella,kun vanhempasi elättävät sinut ja lapsesi..

Tule sitten huutelemaan kun olet itse huolehtinut perheestäsi ilman vanhempiesi rahoja!!
Nyt tähän sen verran,että sun mielestäskö elämässään ei voi muuten pärjätä kuin vanhempien rahoilla? Mä huutelen sitten sen verran,että mä olen opiskelija (nyt äitiyslomalla) ,mies tällä hetkellä lomautettuna,kaksi lasta ja auto,omistusasunto ja muut juoksevat menot. IKINÄ,siis ikinä ei olla nähty nälkää tai kuljettu rikkinäisissä vaatteissa!! Mä en kertakaikkiaan käsitä miten aikuiset ihmiset saa asiansa sössittyä niin että ei tosiaan sitä euroakaan jää kuussa käteen.

Mun "tulot" on äitiyspäiväraha ja lapsilisä,miehellä liiton päiväraha ennen kuin palaa keväällä töihin. Meillä oli ihana joulu josta ei puuttunut mitään,saatiin lapsille hankittua juuri ne lahjat mitä haluttiin,oli ruokaa pöydässä ja kuusi ja koristeet. Eikä tartte miettiä mitä tammikuussa syödään. Johtuiskohan tää siitä että tosiaan osataan käyttää ne rahat oikein ja laittaa asiat tärkeysjärjestykseen?

Jos aikuinen ihminen ei osaa huolehtia raha-asioistaan,niin miten helkkarissa se voi huolehtia perheestään?? Jos jo pelkästään lapsilisistä tulee toista tonnia kuussa,niin voi jo ihan oikeesti katsoa peiliin että mihin ne rahat oikein syytää..
 
Mä taas luulen tietäväni, että KKK tekee näitä "Ihanaa, isi osti mulle Bemarin"- aloituksiaan vain ja ainoastaan tietynlaisia palstalaisia kiusatakseen :D

Nyt se suuttuu mulle kun pilaan illuusion, mutta mikään "pappa betalar"- tyyppi se ei tosiaankaan ole. Mielettömän huumorintajuinen vaan.

Ja vaikka isovanhemmat ostaisi lapsenlapsille ns. ylimääräisiä, kuten harrastusjuttuja, niin ei se sitä tosiseikkaa poista että vanhemmat on itse vastuussa siitä varsinaisesta elatuksesta :). Jos minä ja mies maksamme asumisen, ruuan, laskut, lasten kulut yms ja isovanhemmat ostavat toiselle lapsellemme polkupyörän ja maksaisivat toiselle lehtitilauksen, ja ottavat lapset viikonlopuksi yökylään, niin emmekö me itse muka lapsiamme elätä?
kyllähän te ne lapset elätätte tokikin, mutta ne joilla ei ole isovanhempia kustantamassa mitään ja sen lisäksi ovat vielä vähävaraisia niin on aika kohtuutonta tulla sanomaan niille vähävaraisille " kyllä sinun pitää pystyä säästämään eikä odottaa apua muilta ihmisiltä/yhteiskunnalta" otathan sinäkin vastaan vanhempiesi avun var,maan ihan mielelläsi vaikka et niihin ihan varattomiin kuulukaan... ja miksi se ei ole häpeä sinulle että otat vastaan avustusta vanhemmiltasi, mutta jos joku jolla niitä avustavia vanhempia ei ole saa lapsilleen vaikka joululahjoja vaikka sossun kautta se onkin häpeä hänelle.

Ja selvennykseksi,tämä KKKn avaus ei koske mua muutoin kuin siten että itse kuulun niihin joilla menee juuri sen verran hyvin että olen voinut auttaa niitä joilla on asiat huonommin kuin mulla.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Hyvin usein viikonlopun lähestyessä törmää kaupassa näihin,joilla on kärrit täynnä kaljaa ja sipsiä ja sit kun lapsi pyytää lelua tai karkkia niin vanhemmat ärähtää että ei osteta kun on niin kallis.
 
"joopajoo"
kyllähän te ne lapset elätätte tokikin, mutta ne joilla ei ole isovanhempia kustantamassa mitään ja sen lisäksi ovat vielä vähävaraisia niin on aika kohtuutonta tulla sanomaan niille vähävaraisille " kyllä sinun pitää pystyä ne säästämään eikä odottaa apua muilta ihmisiltä/yhteiskunnalta" otathan sinäkin vastaan vanhempiesi avun var,maan ihan mielelläsi vaikka et niihin ihan varattomiin kuulukaan... ja miksi se ei ole häpeä sinulle että otat vastaan avustusta vanhemmiltasi, mutta jos joku jolla niitä avustavia vanhempia ei ole saa lapsilleen vaikka joululahjoja vaikka sossun kautta se onkin häpeä hänelle.

Ja selvennykseksi,tämä KKKn avaus ei koske mua muutoin kuin siten että itse kuulun niihin joilla menee juuri sen verran hyvin että olen voinut auttaa niitä joilla on asiat huonommin kuin mulla.
peesi kaikelle.
ja jos voi käydä ilmaisella mökillä/ilmaisella veneellä/hoidattaa lapsia joka kuukausi tai viikko ilmaiseksi/maksattaa lastensa harrastukset muilla ja ostattaa puolet joululahjoista ja tarpeelliset kausivaatteett muilla, niin ei voi todellakaan olla varma, miten itse jaksaisi jos näitä kaikkia ei olisi eikä olisi sitä tunnetta, että on olemassa joku joka auttaa.
 
kyllähän te ne lapset elätätte tokikin, mutta ne joilla ei ole isovanhempia kustantamassa mitään ja sen lisäksi ovat vielä vähävaraisia niin on aika kohtuutonta tulla sanomaan niille vähävaraisille " kyllä sinun pitää pystyä säästämään eikä odottaa apua muilta ihmisiltä/yhteiskunnalta" otathan sinäkin vastaan vanhempiesi avun var,maan ihan mielelläsi vaikka et niihin ihan varattomiin kuulukaan... ja miksi se ei ole häpeä sinulle että otat vastaan avustusta vanhemmiltasi, mutta jos joku jolla niitä avustavia vanhempia ei ole saa lapsilleen vaikka joululahjoja vaikka sossun kautta se onkin häpeä hänelle.

Ja selvennykseksi,tämä KKKn avaus ei koske mua muutoin kuin siten että itse kuulun niihin joilla menee juuri sen verran hyvin että olen voinut auttaa niitä joilla on asiat huonommin kuin mulla.
Avauksen pointti olikin siinä, ettei itse kykene ostamaan edes yhtä pientä lahjaa lapselleen. Minään jouluna. Ja muutenkin elämänhallinta on hukassa. Ja lapsia on liuta.

Ei se, etteivät isovanhemmat osta lapsille koskaan mitään.

Ja minähän olen hyvinkin pienituloinen...opintotukea vaan saan :)
 
"vieras"
[QUOTE="joopajoo";22749696]peesi kaikelle.
ja jos voi käydä ilmaisella mökillä/ilmaisella veneellä/hoidattaa lapsia joka kuukausi tai viikko ilmaiseksi/maksattaa lastensa harrastukset muilla ja ostattaa puolet joululahjoista ja tarpeelliset kausivaatteett muilla, niin ei voi todellakaan olla varma, miten itse jaksaisi jos näitä kaikkia ei olisi eikä olisi sitä tunnetta, että on olemassa joku joka auttaa.[/QUOTE]

Jaa. No mulle nyt ainakin on itsestäänselvyys,että ruokin ja vaatetan lapseni ja maksan harrastukset,kun itse olen lapsen tänne maailmaan vääntänyt =) En todellakaan oleta että kukaan muu kustantaa lapseni elämisestä kärpäsen paskaakaan. Ja ihan hyvin jaksan,kiitos kysymästä. Mä voisin puolestani kysyä,että mitä ovat nämä vanhemmat,jotka eivät jaksa jollei joku ole kokoajan jeesaamassa ja ottamassa kiinni jos kompastuu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22749635].

Mt-ongelmia on oikeastikin, mutta aikamoinen osa näistä nykyisistä on ylidiagnosoituja ja potilaiden omaa tuudittautumista yhteiskunnan hellään huomaan. Tuet juoksee, sossuntäti ymmärtää ja lapsia pukkaa säännöllisin väliajoin. 15 vuoden kotiäitiyden jälkeen onkin hyvä hakea sairaseläkelaput, kun kodin ulkopuolinen maailma ahdistaa niin kovasti. Em. on myös hyvä keino koulunkäynti- ja työhaluttomalle alle 25-vuotiaalle, itse asiassa lasten pukkaaminen on (sairaseläkkeen ja omavaraisuuden ohella) ainoa keino millä kotona saa vain loisia kenenkään puuttumatta asiaan mitenkään.

t. Huonoista oloista lähtöisin, paskaduuneja tehnyt, pahan paniikkihäiriön ja masennuksen sairastanut 4 lapsen äiti joka kaikesta huolimatta on pärjännyt omillaan ja hankkinut amk-tutkinnon lisäksi aikuisiällä arvostetun yliopistotutkinnon ja pärjää hyvinkin omillaan.[/QUOTE]

Minua ihmetyttää kommentointisi kovasti. Minä kärsin ihan OIKEASTI VAKAVASTA paniikkihäiriöstä ja olen ollut sen takia sairaalahoidossa + saanut usean lähetteen psykiatriselle osastolle mutta yhtään mitään yhteiskunnan tukea (lapsilisiä lukuun ottamatta) en saa, sossun täti ei ole elämässämme mukana ja saikkua olen saanut 2 päivästä maks. 2 kuukauteen kun paloin täysin loppuun. Missä nämä jotka saa pierasemalla eläkepaperit?
 
"vieras"
Avauksen pointti olikin siinä, ettei itse kykene ostamaan edes yhtä pientä lahjaa lapselleen. Minään jouluna. Ja muutenkin elämänhallinta on hukassa. Ja lapsia on liuta.

Ei se, etteivät isovanhemmat osta lapsille koskaan mitään.

Ja minähän olen hyvinkin pienituloinen...opintotukea vaan saan :)
Mutta olet kehunut useaan kertaan miehesi palkkaa ja ainahan se tuntuu töissä olevan että varmasti rahaa piisaa!
 
[QUOTE="vieras";22749716]Jaa. No mulle nyt ainakin on itsestäänselvyys,että ruokin ja vaatetan lapseni ja maksan harrastukset,kun itse olen lapsen tänne maailmaan vääntänyt =) En todellakaan oleta että kukaan muu kustantaa lapseni elämisestä kärpäsen paskaakaan. Ja ihan hyvin jaksan,kiitos kysymästä. Mä voisin puolestani kysyä,että mitä ovat nämä vanhemmat,jotka eivät jaksa jollei joku ole kokoajan jeesaamassa ja ottamassa kiinni jos kompastuu.[/QUOTE]

Juuh, mekin maksetaan ihan itse lasten harrastukset. Ja joululahjoja ostettiin lapsille aika paljon. Ostamme ruuat itse, vaatteet itse, ja pääasiassa myös hoidamme lapset itse (päiväkodissa pienempi toki on). Isovanhemmilta tulee aika ajoin lapsille leluja ja vaatteita, mutta mitään emme sen varaan laske emmekä mitään heiltä pyydä.

Jos isovanhempia tai muutakaan tukiverkostoa ei olisi, niin elämä olisi paljon köyhempää henkisesti. Ei juurikaan aineellisesti, mutta henkisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22746531:
Joo, niin on. Aiheuttaa pahaa mieltä...? Elämä yleensäkin aiheuttaa. Jos ei ole kykyä hoitaa arkipäivän asioita, ei ole syytä lisääntyäkään. Ja tämä on minun mielipiteeni.

Ja jos on niin pösilö, että luulee kaikkien niiden asioiden, joita olen täällä suoltanut, olevan yksi yhteen totuuden kanssa, niin se ei ole minun ongelmani.
:D:LOL::LOL::LOL::LOL: ei hitto mitä tekstiä!:D Mun mielestä tää on niin selkeetä provoilua, eihän tässä koko ketjussa oo mitään järkeä!
 
[QUOTE="vieras";22749730]Mutta olet kehunut useaan kertaan miehesi palkkaa ja ainahan se tuntuu töissä olevan että varmasti rahaa piisaa![/QUOTE]

Olen sanonut, että mieheni on kova tekemään töitä, ja meidän perhe tulee mm. sen ansioista toimeen ihan hyvin. Ei me rikkaita todellakaan olla, moni perhe saa kotona makaamalla varmasti suuremmat rahat ja moni tienaa töissä viisinkertaisesti...mutta meiltä ei puutu ruokaa, ei vaatetta, eikä muutakaan välttämätöntä. Aika tarkkoja ollaan rahan kanssa. Tämä riittää meille. Ennen kaikkea siksi, että etenkin mulla on tätä kuuluisaa Elämänhallintaa.

Kun tekee töitä pääasiassa iltaisin/öisin ja viikonloppuisin, niin pääsee tottakai paremmille kuukausituloille kuin sellainen samansuuruista tuntipalkkaa saava joka ei tee töitä iltaisin, viikonloppuisin tai pyhinä. Se on varmaan ihan selvää. Mutta ei mun mieheni töissä asu, kolmessa viikossa on noin 110 työtuntia mikä lienee aika keskiverto.
 

Yhteistyössä