Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

Ketjussa ja aloittajalla on todella hyviäkin kommentteja ja neuvoja. Valitettavasti minusta se hyvä tarkoitus vain hukkuu nopeasti kun keskusteluun alusta alkaen tulee syyttävä sävy. Syytetetään ihmisiä pupumaisesta sikiämisestä, puhutaan mielenterveysongelmaisista vajaa älyisistä tukien hyväksikäyttäjä vanhemmista jne. Minusta tuon tyyppiset kommentit eivät auta ketään tai johda mihinnkään. "Ongelmien" esiin kaivaminen ei ole vielä niiden ratkaisemista.
 
Juuh...kieltämättä alkaa tuntua siltä kun näitä kommentteja lukee.

Nykyään kenellä tahansa on oikeus perustaa vaikkapa suurperhe. Ei haittaa, jos ei ole töitä, tuilla eläminen kehdosta hautaan asti on ihan jees, kaikkihan niin tekee, vai mitä? Ei haittaa, vaikkei ole kunnon parisuhdetta, lapsia voi tehdä vaikka kuudelle eri miehelle. Ei haittaa sekään, vaikka olisi sellaista ongelmaa mikä vaikuttaa vanhemmuuteen (päihteet, huumeet, mielenterveys...), eikä haittaa vaikka muutama muksu olisi huostaanotettukin koska tärkeintä on se että RAKASTAA lapsia, eikä suoraan sanottuna haittaa vaikkei rakastaisikaan.

Auta armias, jos kyseenalaistat tuon, ja kysyt ääneen että miksi näin on. Olet pahis, olet kamala ihminen, kyllä jokaisella on oikeus hankkia lapsia ja yhteiskunnalla on velvollisuus huolehtia heikoimmista, ei se tarkoita että olisi huono äiti vaikkei pystyisi aika ajoin edes itsestään huolehtimaan tai vaikka olisi pari lasta jo sossuille menettänyt ihan täydestä syystä. Joskus elämä vaan heittelee, ja hei myös sinä voit olla joskus sellaisessa tilanteessa. Eikä niitä töitä vaan ole kaikille, eikä ketään voi pakottaa kouluttautumaan tai muuttamaan tai menemään millekään tyhmille työkkärin kursseille, sitäpaitsi on kivempaa olla kotona niin jää aikaa muullekin kuin työssäkäynnille, onhan niiden uraihmisten lapset ihan heitteilläkin, eikä rahalla sitäpaitsi saa rakkautta.

Yksilöllä ei enää ole omaa vastuuta, ei velvollisuutta pyrkiä pärjäämään itsenäisesti, eikä omien resurssien (oli ne sitten terveydellisiä, henkisiä tai taloudellisia) miettiminen lapsilukua suunnitellessa ole enää yhtään muodikasta. Ja se on perseestä.
Peesailen. :flower: Hyvinvointiyhteiskunnassa on liian helppoa passivoitua tukien varaan.

Kuitenkin, elämässä voi sattua vaikka mitä ihan ilman omaa syytä -sairastuminen, onnettomuus, äkillinen työttömyys tms. voi romahduttaa talouden ja viedä velkakierteeseen, josta ei välttämättä niin helposti nousta, etenkään jos ei ole vahvaa läheisverkostoa tukena. Taloudelliset vaikeudet taas tunnetusti edesauttavat riippuvuuksien syntymistä, psyykkisesti ja myös fyysisesti sairastumista. Ja mitä pidempään on poissa työelämästä, sitä vaikeampi sinne on palata. Tässä vaiheessa elämänhallinta on usein jo niin nollissaan, ettei varmasti ensimmäinen asia mielessä joulun jälkeen ole, että alanpa säästää ensi vuoden joulua varten. Elämä on valintoja, mutta eivät asiat aina (tai oikeastaan aika harvoin ovat) niin mustavalkoisia ole kuin ap kirjoittaa.
 
Ja ihan ot vielä, mä en ymmärrä, miksi se, että isovanhemmat osallistuvat myös taloudellisesti lastensa ja lastenlastensa elämään, tuntuu olevan joillekin punainen vaate. Eikö esim. perintöäkään saisi ottaa vastaan, kun tavallaanhan se on ihan sama asia? Onko jotenkin hyväksytympää ottaa rahaa tai tavaraa vastaan, kun ihminen on jo kuollut kuin ihmisen itsensä eläessä?
 
Ingalsin Laura harmaillee
Ketjussa ja aloittajalla on todella hyviäkin kommentteja ja neuvoja. Valitettavasti minusta se hyvä tarkoitus vain hukkuu nopeasti kun keskusteluun alusta alkaen tulee syyttävä sävy. Syytetetään ihmisiä pupumaisesta sikiämisestä, puhutaan mielenterveysongelmaisista vajaa älyisistä tukien hyväksikäyttäjä vanhemmista jne. Minusta tuon tyyppiset kommentit eivät auta ketään tai johda mihinnkään. "Ongelmien" esiin kaivaminen ei ole vielä niiden ratkaisemista.
Näin juuri. Luin koko ketjun, ja ymmärrän ap:n pointin ja olen periaatteessa samaa mieltä, mutta asioiden esittämistapa kyllä nyt vähän mättää. Aitoa keskustelua ei oikein synnytetä tällaisella sanojen asettelulla. Eikä tilannetta ja uskottavuutta valitettavasti paranneta enää sanomalla kylmästi perään, että "minulla on oikeus mielipiteeseen."
 
"sani"
Mulle ei tullu kyllä mieleen sillon kun lasta alettiin yrittämään että onko siihen varaa. Hyvin ollaan selvitty vaikka rahaa ei sinänsä ylimäärästä oo koskaan. Ja jos on niin ei hirveesti uskalla sitä käyttää koska sit se kostautuu seuraavassa kuussa kun ei rahat riitäkään kaikkiin laskuihin. Niin se vaan on että meillä eletään kädestä suuhun, mutta ihan onnellisia ollaan! ja jopa joulukin vietettiin.
 
Balthasar
Onpas taas kolahtanut moneen nilkkaan kalikat. Ohhoh! Jossain tuolla 10 sivua sitten ap taisi sanoa, että ei kannata tehdä niitä lapsia jonossa jos elämä mättää ja hallinta katoaa. Teitä soraäänisiä on sitten useampi sivullinen ilmoittautunut. Olette siis sitä mieltä, että jos elämänhallinta katoaa, ei kun uutta mukulaa vaan maailmaan?

Jos, niin, näin, kun, mutta, lässyn, lässyn. KYLLÄ Ihmisiä sairastuu, on kurjaa, on akeaa, on epäreilua ja pesukonekin voi mennä rikki MUTTA kun siitä nyt ei tässä ollut kysymys ollenkaan, vai jäikö kiihkossa huomaamatta?

Ja ihan oikeesti. Sen verran kovaa kivetystä on täälläkin kuljettu, että tajuaa tukien varassa elävän elävän kapoisasti, mutta EI niin kapoisasti, ettei paria lanttia kuussa säästöön saisi. Jokaisella on se perusturva. Jos tulee lääkekuluja yms. fatta kyllä ne maksaa MIKÄLI tulot eivät mene sen perusturvaosuuden yli.

Kummallista ajattelua. Että lapsia vaan maailmaan jos ei edes itsestä kykene huolehtimaan. Just. Ja tätähän te tässä ketjussa väitätte, sillä tämä oli tämän ketjun aihe. Missä se ihana lapsia suojeleva asenne nyt on?
 
ko
Ja ihan ot vielä, mä en ymmärrä, miksi se, että isovanhemmat osallistuvat myös taloudellisesti lastensa ja lastenlastensa elämään, tuntuu olevan joillekin punainen vaate. Eikö esim. perintöäkään saisi ottaa vastaan, kun tavallaanhan se on ihan sama asia? Onko jotenkin hyväksytympää ottaa rahaa tai tavaraa vastaan, kun ihminen on jo kuollut kuin ihmisen itsensä eläessä?

Musta tuntuu et tässä on kyseessä se mustasukkasuus ilmiö, kun kaikkien isovanhemmat ei oo niin avokätisiä tai rahakkaita että pystyisivät tuohon. Ne joutuu ite kustantamaan kaiken ja se ottaa koville kun kaverin muksu saikin uuden ticketin talvipuvun äidiltään lapselle tai että isovanhemmat on aina auttamassa laskuissa jos on tiukkaa. Meijän perheessä nuorimmainen sisareni saa avustusta lähes joka kuukausi, mutta me muut ei sit lainkaan. Enkä kyllä kehtais pyytääkään kun ihan viime hädässä ;D
 
..
Onpas taas kolahtanut moneen nilkkaan kalikat. Ohhoh! Jossain tuolla 10 sivua sitten ap taisi sanoa, että ei kannata tehdä niitä lapsia jonossa jos elämä mättää ja hallinta katoaa. Teitä soraäänisiä on sitten useampi sivullinen ilmoittautunut. Olette siis sitä mieltä, että jos elämänhallinta katoaa, ei kun uutta mukulaa vaan maailmaan?

Jos, niin, näin, kun, mutta, lässyn, lässyn. KYLLÄ Ihmisiä sairastuu, on kurjaa, on akeaa, on epäreilua ja pesukonekin voi mennä rikki MUTTA kun siitä nyt ei tässä ollut kysymys ollenkaan, vai jäikö kiihkossa huomaamatta?

Ja ihan oikeesti. Sen verran kovaa kivetystä on täälläkin kuljettu, että tajuaa tukien varassa elävän elävän kapoisasti, mutta EI niin kapoisasti, ettei paria lanttia kuussa säästöön saisi. Jokaisella on se perusturva. Jos tulee lääkekuluja yms. fatta kyllä ne maksaa MIKÄLI tulot eivät mene sen perusturvaosuuden yli.

Kummallista ajattelua. Että lapsia vaan maailmaan jos ei edes itsestä kykene huolehtimaan. Just. Ja tätähän te tässä ketjussa väitätte, sillä tämä oli tämän ketjun aihe. Missä se ihana lapsia suojeleva asenne nyt on?
Ei perusturva kata lääkkeitä, jos on tilanne että on menoja joita ei oteta toimeentulotukilaskelmissa huomioon, vaikka lainaa autosta tms.
 
"just"
Musta tää on ihan perseestä tää alotus, huomaa että tän ketjun alottaja ei oikeesti tiedä mitä on olla köyhä. Kyllä laskuja kun maksaa eläkkeestään niin ei siinä paljon ruokaan rahaa jää prkle. Mä laitan äidilleni joka viikko rahaa tilille ( on 86v asuu yksin pohjosessa) jotta saa ruokaa ja muita tarpeellisia taloustarvikkeita. Siinä kun vuokrat maksaa ja lääkkeet niin ei siinä rahaa jää ruokiin.. Ruokajonosta käy välillä hakemassa lisäystä kotiin. Sopii kokeilla elää sillä tavalla ja tulla sitten elvistelemään että tulipa taas säästettyä muutamia kymppejä tässäkin kuussa! Ottakaa asioista selvää ennenkun tuutte parjaamaan!
 
Balthasar
Voi että. Niin. Pakkohan se auto on velaksi ostaa. Sellaiselle, joka ei saa säästöön paria euroa kuussa, koska jatkuvat lääkekulut on niin hirmuiset, suosittelisin autosta luopumista.

Ei tuo selitä mitenkään edelleenkään sitä, että muiden maksama raha katoaa kuin pieru saharaan kuukausi toisen jälkeen.

Sitäpaitsi mihin se kotona lapsiaan hyysäävä ikityötön yh sitä autoa tarvitsee?
 
"vieras"
Minä olen nk. "vähävarainen", esikoinen syntyy piakkoin. Asumiskustannukset nousi tietysti, ja jotakin on tässä vielä ennen vauvan syntymää hankittavakin. Säästäminen on aika työn ja tuskan takana, koska täytyyhän sitä ihmisen syödäkin - ja eihän pelkkä ruoka riitä siihen, että ihminen pystyy elämään "normaalia" elämää, heh, tarvitaanhan sitä paljon muutakin. No joo. Joka tapauksessa olen huonosta rahallisesta tilanteestani huolimatta koettanut pistää säästöön edes sen parikymppiä kuussa. Tähän saakka se on onnistunut, koska olen kitsastellut oman ruokani kanssa. Jouluna oli apuna se, etten mässäillyt omaan laskuuni, vaan olin "kotiväkeni" syötettävänä. Säästöön siis taitaa tässäkin kuussa jäädä hieman, joskin veikkaan, että näillä säästöön jääneillä ostetaan jossain vaiheessa jotain tarpeellista.
 
Teitä soraäänisiä on sitten useampi sivullinen ilmoittautunut. Olette siis sitä mieltä, että jos elämänhallinta katoaa, ei kun uutta mukulaa vaan maailmaan?

Kummallista ajattelua. Että lapsia vaan maailmaan jos ei edes itsestä kykene huolehtimaan. Just. Ja tätähän te tässä ketjussa väitätte, sillä tämä oli tämän ketjun aihe. Missä se ihana lapsia suojeleva asenne nyt on?
No minä ainakaan en ole tuollaisia mielipiteitä useampaa sivullista tässä ketjussa huomannut. Ehkä selasin tämän sitten turhan ylimalkaisesti. Kaiketi tässä on iso soraääni (sen lisäksi, että ap luokittelee mt-ongelmaiset heikkolahjaisiksi) kuulunut siitä, että ihminen voi sairastua ja muuta lässytiläätä sen jälkeen kun on jo lapsensa hankkinut.
 
ooomg
En tiedä, mikä on pienin tulo mitä voi elämiseen jäädä.
Mutta vaikkapa pienen pienellä sair.eläkkeellä oleva maksaa kyllä siitä kaiken. Asuminen, ruoka, sitten ne sairaalamaksut :(
En tiedä saisiko sossusta noihin jotain.
Hyvä tietää, ketjun lopussa tuo, että lääkkeitä ei aina saa. Tämä käsitys itsellänikin.
Ymmärrän kyllä että autovelkoja ei yhteisistä varoista voida kustantaa.

Suomalaisista n. 70 pros. kannattaa nykyistä systeemiä, että kaikkein vähimmillä pärjääville halutaan tukia maksaa, vaikka veroja pitäisi nostaa.
Itselläni on sair.eläkkeellä oleva liikuntakyvytön lähisukulainen, ja mietin, saisiko noihin sairaalamaksuihin jotenkin apua...kun niitä tulee lisää ja lisää ja lisää :ashamed:
Itse olen autellut sen vähän mitä olen pystynyt.
 
"Ihmettelijä"
Musta on outoa, että joillekin on ok elää muiden rahoilla. Ei sossu niitä rahoja maksa tai valtio vaan me työssäkäyvät. Toki opiskelija, työtön jne maksavat veroa myös, mutta se onkin toinen hassu juttu. Valtio maksaa tukiasiakkaalle rahaa ja vähentää siitä itselleen verot, eli maksaa itse itselleen verotuloja.

On ikävää, että toisilla on raskasta, mutta kyllä välillä tympii kun itse maksaa 35% veroa tuloistaan ja ihmisiä suunnilleen kädestä pitäen opetetaan passivoitumaan. Ei se ennen noin mennyt. Ennen oli enemmän arvokkuutta ja itsetahtoa, ylpeyttäkin. Nykyään kun pikkasen elämä riipii, niin ollaan ensimmäisenä viraston kahvassa kiinni ja sitten vielä voivotellaan ja surkutellaan kun satojen eurojen ilmainen raha ei riitä.
 
Musta tuntuu et tässä on kyseessä se mustasukkasuus ilmiö, kun kaikkien isovanhemmat ei oo niin avokätisiä tai rahakkaita että pystyisivät tuohon. Ne joutuu ite kustantamaan kaiken ja se ottaa koville kun kaverin muksu saikin uuden ticketin talvipuvun äidiltään lapselle tai että isovanhemmat on aina auttamassa laskuissa jos on tiukkaa. Meijän perheessä nuorimmainen sisareni saa avustusta lähes joka kuukausi, mutta me muut ei sit lainkaan. Enkä kyllä kehtais pyytääkään kun ihan viime hädässä ;D
Niinhän se taitaa olla. :) Mekään emme ole koskaan apuja pyytämässä, mutta jos isovanhemmat itse jotain haluavat hankkia, niin mä en ymmärrä kuinka se on keneltäkään muulta kuin isovanhemmilta itseltään pois.
 
"joo"
[QUOTE="Ihmettelijä";22749926]Musta on outoa, että joillekin on ok elää muiden rahoilla. Ei sossu niitä rahoja maksa tai valtio vaan me työssäkäyvät. Toki opiskelija, työtön jne maksavat veroa myös, mutta se onkin toinen hassu juttu. Valtio maksaa tukiasiakkaalle rahaa ja vähentää siitä itselleen verot, eli maksaa itse itselleen verotuloja.

On ikävää, että toisilla on raskasta, mutta kyllä välillä tympii kun itse maksaa 35% veroa tuloistaan ja ihmisiä suunnilleen kädestä pitäen opetetaan passivoitumaan. Ei se ennen noin mennyt. Ennen oli enemmän arvokkuutta ja itsetahtoa, ylpeyttäkin. Nykyään kun pikkasen elämä riipii, niin ollaan ensimmäisenä viraston kahvassa kiinni ja sitten vielä voivotellaan ja surkutellaan kun satojen eurojen ilmainen raha ei riitä.[/QUOTE]


kyllä siitäkin rahasta varmasti kiitollisia ollaan, mutta kun se ei yksinkertaisesti riitä maksamaan niitä laskuja ja lääkekuluja saatikka sitten kun ruokaakin pitäis saada et selvii hengissä. Suhteutettuna elämisen kuluihin jotka on todellakin vain ne tarpeelliset se raha on liian vähäinen.
 
No huh!
Mielenterveyspotilaat ei suinkaan ole monestikaan heikkolahjaisia tai typeriä. Heillä on mielenterveysongelmia, joillakin vakavampia ja joillakin vähemmän vakavia - mutta se ei suinkaan kulje käsi kädessä tyhmyyden kanssa. Monella ihmisellä on lieviä mielenterveysongelmia, vaikka niitä ei ole diagnosoitukaan - ties kuinka monella tälläkin palstalla.

Näitä lieviä mielenterveysongelmia pystytään hoitamaan hyvin ihan vain pelkällä lääkityksellä siten, ettei potilaan tarvitse olla suljettuna laitoksiin tms., vaan voi elää täysin normaalia elämää; opiskella, käydä töissä, asua kotona yms. yms. yms.

Tuli mieleeni, että myös esimerkiksi masennus on mielenterveysongelmaksi tituleerattu sairaus. Tekeekö siis mielestänne esimerkiksi masennus ihmisestä heikkolahjaisen?!

Niin, mielenterveysongelmia siis voi hoitaa... Samoin tietämättömyyttä!
 
Miten tällä ei muka pärjää??
Selittäkää nyt mullekin, miten tällä ei pärjää????? Tuohon tulee vielä lapsilisät päälle. Luulisi pärjäävän.

Täysi perusosa on vuonna 2010 yksin asuvalla ja yksinhuoltajalla 417,45 euroa kuukaudessa.
Perusosan LISÄKSI perustoimeentulotukea annetaan asumismenoihin, kuten vuokraan tai vastikkeeseen, vesimaksuun, lämmitykseen, sähkölaskuun ja kotivakuutusmaksuun sekä vähäistä suurempiin terveydenhuollon menoihin.

Eli annetaan yli 400 euroa kuussa ruokaan, vaatteisiin ja normaaliin elämiseen. Mihin te sitten sitä rahaa kulutatte jos toi ei riitä? Itse käyn töissä eikä mulla mene noin paljon kuussa rahaa elämiseen tytön kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="Ihmettelijä";22749926]Musta on outoa, että joillekin on ok elää muiden rahoilla. Ei sossu niitä rahoja maksa tai valtio vaan me työssäkäyvät. Toki opiskelija, työtön jne maksavat veroa myös, mutta se onkin toinen hassu juttu. Valtio maksaa tukiasiakkaalle rahaa ja vähentää siitä itselleen verot, eli maksaa itse itselleen verotuloja.

On ikävää, että toisilla on raskasta, mutta kyllä välillä tympii kun itse maksaa 35% veroa tuloistaan ja ihmisiä suunnilleen kädestä pitäen opetetaan passivoitumaan. Ei se ennen noin mennyt. Ennen oli enemmän arvokkuutta ja itsetahtoa, ylpeyttäkin. Nykyään kun pikkasen elämä riipii, niin ollaan ensimmäisenä viraston kahvassa kiinni ja sitten vielä voivotellaan ja surkutellaan kun satojen eurojen ilmainen raha ei riitä.[/QUOTE]


Mutta olethan myös ottanut huomioon, ettei kaikki ole suinkaan niitä, jotka haluavat elää muiden rahoilla? Joitakin esim. joku soskusta kerjääminen saattaa suoraan suomeksi sanottuna ihan vituttaa, mutta asiat ei aina ole niin yksinkertaisia. Aina voi sanoa, että "Menkää töihin", mutta työpaikkojakaan ei ole niin helppo saada. On myös kouluttamattomia ihmisiä, joiden pitää ensin todellakin saada se koulutus (ja sen aikaa sitten hyödyntää niitä etuuksia, esim. nyt niitä soskun rahoja) että voisivat sitten ihan todellakin töitä tehdä.

Satojen eurojen raha on yhden ihmisen kohdalla n. 400 euroa, mutta mikäli tuota rahaa jostain syystä alennetaan (kuten nykyään esim. monen alle 25-vuotiaan kouluttamattoman henkilön kohdalla) niin vähempihän sitä tietysti saa...

On helppo osoittaa syyttävällä sormella, että "Mitäs ei ole käynyt koulujaan", ja onhan se omalla tavallaan myös niinkin - mutta yleensä asioilla tapaa olla se toinenkin puoli.

Tympii minuakin ne ihmiset, jotka ovat ja suorastaan haluavat olla ja lahota muiden rahoittamilla etuuksilla, eivätkä yritäkään mitään.. Mut eri asiaksi koen ne, joilla asiat ei niin mene.
 
[QUOTE="Ihmettelijä";22749926]Musta on outoa, että joillekin on ok elää muiden rahoilla. Ei sossu niitä rahoja maksa tai valtio vaan me työssäkäyvät. Toki opiskelija, työtön jne maksavat veroa myös, mutta se onkin toinen hassu juttu. Valtio maksaa tukiasiakkaalle rahaa ja vähentää siitä itselleen verot, eli maksaa itse itselleen verotuloja.

On ikävää, että toisilla on raskasta, mutta kyllä välillä tympii kun itse maksaa 35% veroa tuloistaan ja ihmisiä suunnilleen kädestä pitäen opetetaan passivoitumaan. Ei se ennen noin mennyt. Ennen oli enemmän arvokkuutta ja itsetahtoa, ylpeyttäkin. Nykyään kun pikkasen elämä riipii, niin ollaan ensimmäisenä viraston kahvassa kiinni ja sitten vielä voivotellaan ja surkutellaan kun satojen eurojen ilmainen raha ei riitä.[/QUOTE]

No ei se kyllä ihan noinkaan mene. Köyhyystutkimusten mukaan toimeentulotuen alikäyttö on luultua yleisempää ja suurempi ongelma kuin väärinkäyttö. Ihminen kuitenkin uskoo tavallisesti siihen mihin haluaa (lukee lehdistä, katsoo uutisista oman mielipiteen mukaiset jutut). Joku viisas onkin joskus sanonut, että yhteiskunta voi niin hyvin kuin sen heikoin jäsen. Että kapitalisteille tervemenoa Jenkkilän autuuteen vaan. :D

Mutta siltikin, olen sitä mieltä, että passiivitukilaisille pitäisi tehdä jotain. Mistä saatais työtä kaikille, kun kysyntä ja tarjonta eivät nykyisin kohtaa?
 
"flow"
mun mummo saa asumistukea 400euron vuokraan 270ekk. Sit eläkettä tulee tosi pieni summa, oliko se alle 300e. Sitten lääkekulujahan kela ei korvaa kuin osan ja jotkut lääkkeet on todella kalliita ja sairauksiahan sä et voi valita joten lääkkeet on vaan pakko saada et pysyy suht terveenä kun itekseen asuu. Sidetarpeita tarvii myöskin sairautensa takia. Sit ruoka maksaa ja uskokaa tai älkää mut vessapaperikin maksaa ja pesuaineet sun muut. Sit käy kotisairaanhoito joka päivä. Kyllä se raha just ja just riittää mut tiukkaa sillä on.:(
 

Yhteistyössä