Huoh... koskahan ne päiväkodissa uskoo

Päiväkotitäti
Älä vedä nyty hernettä nenääsi. Täällä toiset vaan koittavat auttaa ja antaa neuvoja. Tee itse niinkuin parhaaksi näet, äläkä provosoidu jokaisesta lauseesta, jonka luet!
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkotitäti:
Tiina: mutta mielestäni tässä päiväkoti toimii väärin, kun täytyy noin kauan olla nukkarissa. Lasta ei saa väkisin nukuttaa, tiedän sen. Hän ei selvästikään tarvitse päiväunta, jos nukahtaminen päivällä kestää noin kauan. Meinaa tuo lepo mitä ajattelet on juuri se aika, jolloin yleensä päiväunet tarvitseva lapsi nukahtaa. Ja 10 vuoden kokemuksella puhun. Mitäpä jos ottaisit asian reilusti puheeksi päiväkodissa.
Et varmaan ole lukenut koko ketjua, mutta kerroinkin tuossa jo aiemmin että aisa on jo vireillä päiväkodissa, ja nyt onneks jo eltokin puoltaa sitä että pojan osalta tuo "pakkomakuutus" lopetetaan.
Meillä on tarkoitus kokoontua ensi viikolla "kehityskeskusteluun" ja siellä asia on esillä. Luojan kiitos.
 
Maikki
Joo, olisihan se ihanaa ettei sen lapsen kanssa tarvitsisi olla edes illalla, kuin sen pari tuntia ja saisi laittaa petiin. Mun mielestä on juuri hyvä että mun 3v nukkuu päiväkodissa tunnin unet, että kerkeän viettää hänen kanssaan aikaa iltaisin. Yöunet on 21.30-06
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki:
Joo, olisihan se ihanaa ettei sen lapsen kanssa tarvitsisi olla edes illalla, kuin sen pari tuntia ja saisi laittaa petiin. Mun mielestä on juuri hyvä että mun 3v nukkuu päiväkodissa tunnin unet, että kerkeän viettää hänen kanssaan aikaa iltaisin. Yöunet on 21.30-06
Minä huutaisin riemusta jos oma 3-vuotiaani menisi nukkumaan klo 21.30. Sehän olisi aivan naurettavan aikaisin. Mutta sitten kun se nukahtaminen venyy 23-23.30 asti, alkaa jo hymy hyytyä.
Miksi aina vedetään tämä ihme kortti esiin ettei vanhemmat halua viettää aikaa lapsensa kanssa, jos vanhempi on huolissaan lapsen jaksamisesta kun uni tulee lähelllä puolta yötä. Ja koska olemme jo klo 15 kotona niin kyllä sitä yhteistä aikaakin saisimme vaikka poika nukahtaisi edes tuolloin 21.30.
 
Päiväkotitäti
Tiina: joo en lukenut. Sittenhän tää asia on teidän kohdalta hoidossa. Kyllä ne yleensä suostuu ottamaan sitten lapsen ylös hieman aikaisemmin, kun kerta selvästikään ei nukuta. Ja minun esikoinen lopetti unet aikanaan 3-veenä, mut satunnaisesti nukkuu edelleen (todella harvoin) Nyt eskari. Silti saattaa välillä ilman päikkyjä kukkua klo 22 asti. Aina ollut sellanen levoton sielu ja vähäuninen. Mut ellei ole kavereiden kanssa pihalla, niin noin klo 18 alkaa yleensä kiukuttelu ja pikkusiskon vinguttaminen. Ja meillä mennään nukkumaan noin klo 20. Tosin kuopus nukahtaa vasta 21-21.30, koska nukkuu päikyssä 1,5 tunnin unet. Tsemppiä !

Itse ajoin asiallani vain sitä takaa, ett yleensä ne lapset, ketkä todella tarttee unta, nukahtaa sen 40 min jälkeen. Yllensähän nukkarissa luetaan satuakin se 20-30 min. Sen jälkeen niillä ketkä nukkuvat , tulee uni. Monen tunnin nukkarissa pitäminen on minunkin mielestä väärin.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkotitäti:
Älä vedä nyty hernettä nenääsi. Täällä toiset vaan koittavat auttaa ja antaa neuvoja. Tee itse niinkuin parhaaksi näet, äläkä provosoidu jokaisesta lauseesta, jonka luet!
niin siis, kiitin neuvosta ja kerroin että näin jo toimimme. Missä kohtaa sen palon nokkaan vetäsin?
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja mammina:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Meillä nukkuu 4-5 -vuotiaatkin eikä ole tullut kodeista valitusta, että valvoisivat iltaisin tosi myöhään. Minusta olisikin kohtuutonta, että lapsi haetaan hoidosta klo 17 ja nukkumaan laitettais jo parin tunnin päästä. Onhan perheellä oltava sitä yhteistä aikaakin! Klo 21.15 nukahtaminen ei ole todellakaan myöhään! Ymmärtäisin jos lapsi valvoisi vielä klo 22.30 jälkeenkin.
Juuri näin.

Jos vanhempi on kiinnostunut lapsensa aivotoiminnasta, hän ANTAA lapsensa nukkua päiväunet hoitopäivän aikana.
Minä olen niin kiinnostunut lapseni aivotoiminnasta että soisin hänen nukkuvan tarpeeksi myös yöunta, ja koska päikkäripäivinä sitä yöunta ei myöhäisen nukahtamsien takia saa tarpeeksi on syytä jotain tehdä.
Lepohetki on tietysti tärkeä, ja siitä en halua poikani paitsi jäävänkään. Mutta "pakkonukutus" joka vaikuttaa noin ratkaisevasti yöuneen, mitä järkeä.
Kuka muuten poikaasi pakottaa nukkumaan? Miten tämä pakottaminen tapahtuu käytännössä?

 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkotitäti:
Tiina: joo en lukenut. Sittenhän tää asia on teidän kohdalta hoidossa. Kyllä ne yleensä suostuu ottamaan sitten lapsen ylös hieman aikaisemmin, kun kerta selvästikään ei nukuta. Ja minun esikoinen lopetti unet aikanaan 3-veenä, mut satunnaisesti nukkuu edelleen (todella harvoin) Nyt eskari. Silti saattaa välillä ilman päikkyjä kukkua klo 22 asti. Aina ollut sellanen levoton sielu ja vähäuninen. Mut ellei ole kavereiden kanssa pihalla, niin noin klo 18 alkaa yleensä kiukuttelu ja pikkusiskon vinguttaminen. Ja meillä mennään nukkumaan noin klo 20. Tosin kuopus nukahtaa vasta 21-21.30, koska nukkuu päikyssä 1,5 tunnin unet. Tsemppiä !

Itse ajoin asiallani vain sitä takaa, ett yleensä ne lapset, ketkä todella tarttee unta, nukahtaa sen 40 min jälkeen. Yllensähän nukkarissa luetaan satuakin se 20-30 min. Sen jälkeen niillä ketkä nukkuvat , tulee uni. Monen tunnin nukkarissa pitäminen on minunkin mielestä väärin.
Jos saisin pojan tosiaan edes klo 22 nukkumaan eikä aamut olisi niin vaikeita, en minäkään valittaisi enkä yrittäisi saada päikkäreitä pois. Tämä tilanne on vain niin mahdoton, oikea kierre. Toivottavasti siihen tulee apu.
En muuten aio kieltää ettei poika SAA nukkua jos hän on väsynyt, ajattelin että sopisimme päiväkodin kanssa että jos sen lepohetken (30-45min) aikana poika nukahtaa niin sitten varmaan unensa tarvitsee, mutta ettei tarvitsisi puoltatoista tuntia maata.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja mammina:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Meillä nukkuu 4-5 -vuotiaatkin eikä ole tullut kodeista valitusta, että valvoisivat iltaisin tosi myöhään. Minusta olisikin kohtuutonta, että lapsi haetaan hoidosta klo 17 ja nukkumaan laitettais jo parin tunnin päästä. Onhan perheellä oltava sitä yhteistä aikaakin! Klo 21.15 nukahtaminen ei ole todellakaan myöhään! Ymmärtäisin jos lapsi valvoisi vielä klo 22.30 jälkeenkin.
Juuri näin.

Jos vanhempi on kiinnostunut lapsensa aivotoiminnasta, hän ANTAA lapsensa nukkua päiväunet hoitopäivän aikana.
Minä olen niin kiinnostunut lapseni aivotoiminnasta että soisin hänen nukkuvan tarpeeksi myös yöunta, ja koska päikkäripäivinä sitä yöunta ei myöhäisen nukahtamsien takia saa tarpeeksi on syytä jotain tehdä.
Lepohetki on tietysti tärkeä, ja siitä en halua poikani paitsi jäävänkään. Mutta "pakkonukutus" joka vaikuttaa noin ratkaisevasti yöuneen, mitä järkeä.
Kuka muuten poikaasi pakottaa nukkumaan? Miten tämä pakottaminen tapahtuu käytännössä?
Tiedätkö eron "pakkonukutuksella" ja pakkonukutuksella?
 
pph myös
Alkuperäinen kirjoittaja pph myös:
Minulla oli lapsi, jonka äiti valitti , että lapsi ei saisi nukkua päikkäreitä kuin vain puolisen tuntia. Kokeilin herätellä, mutta lapsi nukahti uudelleen istualleen... No, sanoin äitille, että ei ole nukkunut kuin puolisen tuntia. Vähänkö mulla oli huono omatunto. No, viikon kuluttua äiti sitten kertoi, että lapsi on alkanut nukkua niin hyvin taas iltaisin kun päiväunet on sen puoli tuntia. Oikeesti mitään muutosta ei meillä tapahtunut. Olikohan se kyseinen äiti luulosairas?
Täytyy myöntää, että minäkin olen joskus vähän "huijannut" tai ainakin jättänyt kertomatta, että lapsi on nukkunut. Kummasti lapsi on silti iltaisin nukahtanut ihan hyvin. Välillä on vain niin kauheaa, kun lapsi on selvästi väsynyt ja kun lepäämään mennään niin lapsi nukahtaaa, vaikka ei "saisi".
 
pph
En muuten ymmärrä, että miten onnistuu lasten pakkonukuttaminen? Minä en ainakaan väkisin saa nukahtamaan virkeää lasta, mutta sen sijaan väsynyt lapsi nukahtaa alle 15 minuutissa. Meillä ei siis nukuta, jos ei väsytä!
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
En muuten ymmärrä, että miten onnistuu lasten pakkonukuttaminen? Minä en ainakaan väkisin saa nukahtamaan virkeää lasta, mutta sen sijaan väsynyt lapsi nukahtaa alle 15 minuutissa. Meillä ei siis nukuta, jos ei väsytä!
Entä miten suhtaudut siihen että lapsi ei ole nukahtanut vielä reilu tunnissakaan? Onko lapsi silloin vailla päiväunia? Makuutatko lasta kuinka kauan jos hän ei nukahda?
 
laiskaperseet
Ja tämä tiina vaan täällä istuu koneella kun lapsi yrittää nukahtaa YKSIN.

Miksei tiina ole lapsensa vierellä, ehkä unikin tulisi kun ei tarvitsisi YKSIN olla, TAAS erossa omasta äidistä.


Oikeesti, miksi teette lapsia, jos niiden vuoksi ette näe vaivaa?
 
niina
meillä 6v pojan täytyy nukkua päiväunet pk:ssa.Arkisin menee nukkumaan klo23 ja herää klo7.Viikonloppuna menee klo 20-21 ja herää klo7.Tuon ikäisen pitäisi nukkua 10h yöunta.Päiväunet sotkee hyvän yöunirytmin.
 
On sillä eroa jos nukkuu päikkärit 2 h ja yöunta 10h kuin jos nukkuisi yhtäjaksoisesti 12h yöunta.

me väännettiin aikoinaan samasta asiasta kättä päiväkodin kanssa. Siellä vielä viidenvanhatkin joutuivat nukkumaan ja tädit ylpeänä kertoivat lasta haettaessa miten saivat tytön nukkumaan! ja minä olin että :headwall: Mutta ei auttanut, heillä kaikki menevät unimaahan ja sillä hyvä.

ja siitä seurasi se että tyttö pyöri valveilla iltamyöhään, oli usein hereillä vielä 22-24 aikaankin. Ja kuitenkin herätys on jo aamulla aikaisin. Yöuni jäi auttamatta lyhyeksi josta seuraa päiväsaikainen väsymys ja taas päikkärit ja kierre on valmis.

Tähän on minun mielestäni turha vetää noita "et ehdi olla lapsen kanssa" "viettäkää laatuaikaa" kommentteja. Yö on nukkumista varten, niin vanhemmat kuin lapsetkin tarvitsevat lepoa.

Minä ymmärrän toki sen että pitää levätä hetki ja rauhoittua, mutta tuota nukuttamista en tajua. Silloinkin sanoivat että olivat istuneet vieressä ja rauhoittaneet sänkyyn että nukahtaa. Nyt pienemmän ollessa eri päiväkodissa, käytäntökin on eri. Siellä alle 3-vuotiaat menevät unille ja sitä vanhemmat saavat levähtää toisessa huoneessa satua kuunnellen, musiikkia kuunnellen tai lueskellen.
 
lh
meidän pk:ssa lepo hetki kestää n. tunnin. se aika on pakko olla nukkarissa. tuosta ajasta n.puolet luetaan satua/kuunnellaan rauhoittavaa musiikkia. Pakko ei ole kenenkään nukkua, mutta sängyssä on hiljaa levättävä. Tuolla taataan nukkuville uni rauha sekä henkilökunnan kahvitauot sekä iltapäivän toiminnan valmistelut.

Ja hirveintä on nukkuvan lapsen pakko herätys. totuushan on, että lapsi nukkuu jos on unta vailla. virkeä lapsi ei nukahda tunnin pötköttelyllä. monesti rytmi oikenis kun vanhemmat malttaisivat viikonloppuisinkin nukuttaa päikkärit eivätkä toisi maanantaina väsyneitä lapsia hoitoon. päiväkotielämä on rankkaa puuhaa. maanantaisin lapset nukahtavat oitis, rankka viikonloppu takana, myös ne jotka ei tavallisesti nuku. ja toinen varma nukkumis päivä on perjantai, rankka pk viikko takana.
 
täytynee
todeta että omat lapseni on tällähetkellä kotihoidossa, ja 3v poikani ei nuku enään pääsääntöisesti päikkäreitä, mutta jos nukahtaa, tai näyttää että on unien tarpeessa päivällä, en sen takia valvota väkisin väsynyttä lasta, että saan hänet aiemmin illalla nukkumaan, sillä taatusti venähtää sitten nukkumaanmeno illasta.

Meillä poika tarttee pitkät yöunet, jos taas jää vajaaksi, ottaa usein päiväunet, en siis ymmärrä mikä tässä asetelmassa on väärin.

eräs luennoitsija joskus sanoi, että lapselle kesken unien herättäminen on todella rankka lapselle, kun lapsi on nukkunut esim, yöunta riittävästi, lasta ei tarvitse herätellä aamulla, vaan herää itse, tähän pitäisi pyrkiä, samoin kun jos lapsi on väsynyt, nukahtaa päiväunille, virkeä lapsi ei sitä tee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
On sillä eroa jos nukkuu päikkärit 2 h ja yöunta 10h kuin jos nukkuisi yhtäjaksoisesti 12h yöunta.

me väännettiin aikoinaan samasta asiasta kättä päiväkodin kanssa. Siellä vielä viidenvanhatkin joutuivat nukkumaan ja tädit ylpeänä kertoivat lasta haettaessa miten saivat tytön nukkumaan! ja minä olin että :headwall: Mutta ei auttanut, heillä kaikki menevät unimaahan ja sillä hyvä.

ja siitä seurasi se että tyttö pyöri valveilla iltamyöhään, oli usein hereillä vielä 22-24 aikaankin. Ja kuitenkin herätys on jo aamulla aikaisin. Yöuni jäi auttamatta lyhyeksi josta seuraa päiväsaikainen väsymys ja taas päikkärit ja kierre on valmis.

Tähän on minun mielestäni turha vetää noita "et ehdi olla lapsen kanssa" "viettäkää laatuaikaa" kommentteja. Yö on nukkumista varten, niin vanhemmat kuin lapsetkin tarvitsevat lepoa.

Minä ymmärrän toki sen että pitää levätä hetki ja rauhoittua, mutta tuota nukuttamista en tajua. Silloinkin sanoivat että olivat istuneet vieressä ja rauhoittaneet sänkyyn että nukahtaa. Nyt pienemmän ollessa eri päiväkodissa, käytäntökin on eri. Siellä alle 3-vuotiaat menevät unille ja sitä vanhemmat saavat levähtää toisessa huoneessa satua kuunnellen, musiikkia kuunnellen tai lueskellen.
Meillä oli isompi 4v4kk kun meni hoitoon ja harvakseltaan nukku päikkärit. Hoitotäti tätä ihmetteli, mutta minkäs teet, kun ei nukaha. Aamuina, jolloin jouduin herättämään ennen kuutta, nukahti sitten ainakin loppuviikolla yhtenä tai kahtena päivänä. Mutta näinäkin aamuina, jos nukku joka päivä, niin uni ei tullut millään ennen kymmentä tai yleensä puolta yhtätoista. Itseasiassa en tiedä moneltako lapsi nukahti, sillä itellä oli pakko alkaa nukkumaan, kun herätys oli viideltä. Lapsi vaan tuli sitten viereen pyörimään ja nukahti joskus.

En silti puuttunu asiaan, siis hyvä oli että nukku, kun oli väsynyt. Mutta asia, mistä oli joustettava niin oli se, että me mentiin miehen kanssa nukkumaan monesti ysiltäki (herätys oli miehellä jopa puoli neljä ja mulla viis), sillä mä(kään) en olis mitenkään jaksanu muuten. Tyttö vaan sitten tuli tosiaan valvomaan viereen ja nukahti sitten kun nukahti. Aina en vaan ite saanu nukuttua, kun toinen pyöri vieressä puoli yhteentoista. Mutta lepäsinhän edes sitten...
 
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
Ja kun lapsi alkaa jo itsekin tuskastua puolenyön lähestyessä, että kun se uni ei millään tule. Ja alkaa pelkään, että huoneen varjot muuttuvat möröiksi ja äiti saa juosta rauhoittelemassa edestakaisin, ei saa viettää hetkeäkään laatuaikaa isin kanssa ja pääsee itse nukkumaan noin klo 2 yöllä ja aamulla herätys klo 6.30. jolloin lapsikin on väsynyt kun kiskotaan liian aikaisin ylös.
Ei vaan toimi lapsen rytmiin kierre vain pahenee loppuviikkoa kohti.

Ja tottakai nukahtaa sitten päiväkodissa pyörittyään sängyssään ensin kolme tuntia ja sitten nukuttuaan yöllä aivan liian vähän!

Sellaista väliä |O

Yritä vain jankata samaa vielä uudelleen päiväkoti-ihmisille! Pidä vaikka oma-aloitteisesti nukkumispäiväkirjaa. Jaksamista!
:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
meidän pk:ssa lepo hetki kestää n. tunnin. se aika on pakko olla nukkarissa. tuosta ajasta n.puolet luetaan satua/kuunnellaan rauhoittavaa musiikkia. Pakko ei ole kenenkään nukkua, mutta sängyssä on hiljaa levättävä. Tuolla taataan nukkuville uni rauha sekä henkilökunnan kahvitauot sekä iltapäivän toiminnan valmistelut.

Ja hirveintä on nukkuvan lapsen pakko herätys. totuushan on, että lapsi nukkuu jos on unta vailla. virkeä lapsi ei nukahda tunnin pötköttelyllä. monesti rytmi oikenis kun vanhemmat malttaisivat viikonloppuisinkin nukuttaa päikkärit eivätkä toisi maanantaina väsyneitä lapsia hoitoon. päiväkotielämä on rankkaa puuhaa. maanantaisin lapset nukahtavat oitis, rankka viikonloppu takana, myös ne jotka ei tavallisesti nuku. ja toinen varma nukkumis päivä on perjantai, rankka pk viikko takana.
Eli tässä tulee taas ajatus siitä, että vain yksi malli on oikea tapa nukuttaa lasta ja senhän täytyy sopia kaikille.

Mutta miksi on hurjan vaikea käsittää, että lapset ja aikuiset ovat erilaisia unirytmiltään. Meillä isi on kova poika nukkumaan - äiti - luojan kiitos - myös vähänuninen. (Ja jätin perimätiedon mukaan itse päikkärit pois jo 2 vuotiaana, joten saattaahan siinäkin olla perimällä jotain merkitystä). No, poika nukkui vauvaikäisenä päivällä hyvin vähän ja yöllä hyvin ja sikeästi. Nuorimmainen sen sijaan on selkeästi tyypillisempi tapaus eli nukkumiselinkaari mennyt ihan "oikeaoppisesti", tosin heräilee vielä 2 vuotiaanakin usein yöllä ja on huomattavasti kevyempi unisempi.

Eli onneksi kädenvääntöä nuoremman kanssa ei ole ollut, koska hänelle sopii puolestaan tuo päiväkodin päivälepo oikein hyvin.

 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja täytynee:
samoin kun jos lapsi on väsynyt, nukahtaa päiväunille, virkeä lapsi ei sitä tee.
Virkeä aikuinenkin nukahtaa päiväunille jos hänelle luodaan samat olosuhteet kuin päiväkodissa - täysi vatsa, mukava sänky, pimeä huone, kiva tarina jota kuunnella.
 

Yhteistyössä