Huoh... koskahan ne päiväkodissa uskoo

Tuota
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Juu, ei. Tasapuolisuus täytyy silti muistaa, eli kaikkia lapsia kohdellaan tasa-arvoisesti, eikä se toteudu, jos osa saa jäädä nukkarin ulkopuolelle. Sinne menevät kaikki, ja osa nukahtaa, osa ei. Ja tärkein pointtini nyt kuitenkin oli se, että ilman omaa kokemusta on vaikea uskoa sitä, kuinka väsyttävä voi päivä päiväkodissa olla.
Jep, tottakai sinne menevät kaikki, levähtämään ja kuuntelemaan sadun/laulun ym. mutta ne jotka eivät ole nukahtaneet tietyn ajan sisällä voivat nousta leikkimään jotain hiljaista, piirtää ym.
Vai pitäisikö kaikkia makuuttaa siellä ihan hiljaa paikallaan vaikka vain osa nukkuu? Kaksi tuntia, tasapuolisuusden vuoksi?
Niin, tuolla aiemmin vain joku esitti, että päiväunettomat lapset voisivat olla eri paikassa. Ainakin tuolla pk:ssa, jossa olin, ei ollut nukkumispakkoa, vaan siellä tehtiin kuten yllä kirjoititkin.
En tainnut lukea sit kommenttia. Mutta tottakai on ok (ja tärkeääkin) lepohetki kaikille lapsille kesken päivää, enkä edes haluasi että oma poikani jäis sitä ilman.
Mutta haluaisin että hän voisi sen lepohetken jälkeen nousta ylös tekemään jotain hiljaista, ettei tarvitsisi välttämättä odottaa sitä tuntia että hän nukahtaa. Ja nukuttuaan sen tunnin valvoo taas tos myöhään.
Poikani on muuten vieläkin juuri nyt hereillä, rapina ja pieni kuiske kuuluu edeleen. Onneksi pulina on enää kuisketta, se enteilee nukahtamista piakkoin.
Nyt on jo ihan pakko kysyä, että kestääkö poikasi nukahtaminen näin kauan sillionkin, jos luet hänelle satua vähän pidempään tai annat kerran tulla pois sängystä, hetkeksi syliin tankkaamaan läheisyyttä ennen uutta nukahtamisyritystä? Monesti lapsi vain kaipaa vanhempaa hoitopäivän jälkeen, eikä minusta ratkaisu ole se, että väkisin väsytetään valvottamalla raskas hoitopäivä.
 
rew
Jospa palataan takaisin ap:n uniasiaan. Jos olen pitkästä ketjusta tulkinnut oikein, niin ilman päiväunia ap:n lapsi nukahtaa klo 20 ja päiväunien kanssa klo 21:15. Eli ei todellakaan mene iltanukahtaminen myöhään, vaikka nukkuukin ne päiväunet! Anna lapsen nukkua päivällä, heti nukahtamisen jälkeen herättely on pelkkää lapsen kiusaamista ja vaikuttaa haitallisesti kehitykseenkin. Tuo on täysin normaali nukkumisrytmi. Ap tekee tästä itse itselleen ongelman, ja eniten taitaa harmittaa se, kun "oma aika" lapsen nukahtamisen jälkeen jää tunnin vähäisemmäksi. Klo 20 on oikeasti tosi aikainen nukkumaanmenoaika, tuo 21:15 on paljon normaalimpi. Jos käyt töissä, niin ethän sä ap edes ehdi tehdä lapsesi kanssa paljon mitään hoitopäivän ja nukkumaanmenon välisenä aikana.
 
hp
Alkuperäinen kirjoittaja teetee:
No niinhän siellä aina onkin se kaksi hoitajaa paikalla. Kun on kolme hoitajaa per osasto. Yksi siis makkarissa sen tuntisen ja toinen osastolla. Kolmas tekee niitä paperihommia, taisin selittää vähän epäselvästi taas :)
Entä, kun se aikaisin aamulla tullut on lähtenyt kotiin? Tai yksi on poissa? Miten teitä voi riittää joka päivällä kolme aikuista pitkälle iltapäivään?[/quote]

No hoitajia on oltava joka tapauksessa lapsimäärän mukaisesti. Työvuorot on järjestetty niin, että hoitajia on aina riittävästi paikalla. Jos lapset ei vähene kello 15 mennessä, niin ei hoitajatkaan voi vähentyä.

Jos on hoitaja poissa, on paikalla oltava sijainen. Ja jos on poikkeustilanne, niin silloin toimitaan tietenkin sen mukaan. Mutta pääosa meidän pk:n arjesta menee näin :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hymni:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En kommentoi muuta, kuin että isompi lapseni (4,5v) ei todellakaan tule syksyllä päivähoitoon mennessään nukkumaan päiväunia, jos se meidän iltoja häiritsee. Ei tule, olen vanhempi ja voin tästä asiasta päättää.

Silloin, kun olin itse päiväkodissa harjoittelussa, taisin 2x nähdä jonkun tekevän paperitöitä päikkäriajalla.. Kyllä ne tädit siellä kahvihuoneessa istui siihen aikaan oikein pitkään ja hartaasti. Harjoittelijalle kumma kyllä siellä ei ollut sijaa kuin pikaiselle kahvikupilliselle, oikein tiedusteltiin pulla suussa, että eikö sulle ole kukaan keksinyt mitään tehtävää. :whistle:
Niinhän sinä luulet. Sinä olet vanhempi ja töissä ja ne tekevät päiväkodissa juuri niinkuin niille sopii.
Aika erinomaisessa paikassa olit, kun kaikki koko lepohetken kahvittelivat vai olisikohan liioittelua jutussa.
Ei nuku, tiedän mistä narusta vetää kun on ns. sisäpiirin tietoa. ;) Plus sen verran kontakteja, että tiedän missä päiväkodissa ns. pakkomakuutus ei ole täällä käytössä ja saan lapseni sinne.

Eikä ollut liioittelua, btw.
 
teetee
Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Alkuperäinen kirjoittaja teetee:
No niinhän siellä aina onkin se kaksi hoitajaa paikalla. Kun on kolme hoitajaa per osasto. Yksi siis makkarissa sen tuntisen ja toinen osastolla. Kolmas tekee niitä paperihommia, taisin selittää vähän epäselvästi taas :)
Entä, kun se aikaisin aamulla tullut on lähtenyt kotiin? Tai yksi on poissa? Miten teitä voi riittää joka päivällä kolme aikuista pitkälle iltapäivään?
No hoitajia on oltava joka tapauksessa lapsimäärän mukaisesti. Työvuorot on järjestetty niin, että hoitajia on aina riittävästi paikalla. Jos lapset ei vähene kello 15 mennessä, niin ei hoitajatkaan voi vähentyä.

Jos on hoitaja poissa, on paikalla oltava sijainen. Ja jos on poikkeustilanne, niin silloin toimitaan tietenkin sen mukaan. Mutta pääosa meidän pk:n arjesta menee näin :) [/quote]

Et ole oikeasti päiväkodissa töissä.
 
hymni
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hymni:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En kommentoi muuta, kuin että isompi lapseni (4,5v) ei todellakaan tule syksyllä päivähoitoon mennessään nukkumaan päiväunia, jos se meidän iltoja häiritsee. Ei tule, olen vanhempi ja voin tästä asiasta päättää.

Silloin, kun olin itse päiväkodissa harjoittelussa, taisin 2x nähdä jonkun tekevän paperitöitä päikkäriajalla.. Kyllä ne tädit siellä kahvihuoneessa istui siihen aikaan oikein pitkään ja hartaasti. Harjoittelijalle kumma kyllä siellä ei ollut sijaa kuin pikaiselle kahvikupilliselle, oikein tiedusteltiin pulla suussa, että eikö sulle ole kukaan keksinyt mitään tehtävää. :whistle:
Niinhän sinä luulet. Sinä olet vanhempi ja töissä ja ne tekevät päiväkodissa juuri niinkuin niille sopii.
Aika erinomaisessa paikassa olit, kun kaikki koko lepohetken kahvittelivat vai olisikohan liioittelua jutussa.
Ei nuku, tiedän mistä narusta vetää kun on ns. sisäpiirin tietoa. ;) Plus sen verran kontakteja, että tiedän missä päiväkodissa ns. pakkomakuutus ei ole täällä käytössä ja saan lapseni sinne.

Eikä ollut liioittelua, btw.
Jos se lapsesi nukahtaa sadun aikana eikä sitten nousekaan ylös, kun saisi vaikka ei mainitsemaasi pakkomakuutusta olisi. Käytkä itse nostamassa?
 
hp
Alkuperäinen kirjoittaja teetee:
Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Alkuperäinen kirjoittaja teetee:
No niinhän siellä aina onkin se kaksi hoitajaa paikalla. Kun on kolme hoitajaa per osasto. Yksi siis makkarissa sen tuntisen ja toinen osastolla. Kolmas tekee niitä paperihommia, taisin selittää vähän epäselvästi taas :)
Entä, kun se aikaisin aamulla tullut on lähtenyt kotiin? Tai yksi on poissa? Miten teitä voi riittää joka päivällä kolme aikuista pitkälle iltapäivään?
No hoitajia on oltava joka tapauksessa lapsimäärän mukaisesti. Työvuorot on järjestetty niin, että hoitajia on aina riittävästi paikalla. Jos lapset ei vähene kello 15 mennessä, niin ei hoitajatkaan voi vähentyä.

Jos on hoitaja poissa, on paikalla oltava sijainen. Ja jos on poikkeustilanne, niin silloin toimitaan tietenkin sen mukaan. Mutta pääosa meidän pk:n arjesta menee näin :)
Et ole oikeasti päiväkodissa töissä.[/quote]

Ai mikäs sinut näin sai päättelemään? Tosin, en just nyt olekaan kun äitiyslomalla olen neljättä kuukautta, päiväkodista lomalle jäin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Jospa palataan takaisin ap:n uniasiaan. Jos olen pitkästä ketjusta tulkinnut oikein, niin ilman päiväunia ap:n lapsi nukahtaa klo 20 ja päiväunien kanssa klo 21:15. Eli ei todellakaan mene iltanukahtaminen myöhään, vaikka nukkuukin ne päiväunet! Anna lapsen nukkua päivällä, heti nukahtamisen jälkeen herättely on pelkkää lapsen kiusaamista ja vaikuttaa haitallisesti kehitykseenkin. Tuo on täysin normaali nukkumisrytmi. Ap tekee tästä itse itselleen ongelman, ja eniten taitaa harmittaa se, kun "oma aika" lapsen nukahtamisen jälkeen jää tunnin vähäisemmäksi. Klo 20 on oikeasti tosi aikainen nukkumaanmenoaika, tuo 21:15 on paljon normaalimpi. Jos käyt töissä, niin ethän sä ap edes ehdi tehdä lapsesi kanssa paljon mitään hoitopäivän ja nukkumaanmenon välisenä aikana.
Kiitos vaan huolenpidosta, mutta meillä ehtii iltaisin oleen n.5h yhteistä aikaa vaikka tyttö menisi nukkumaan klo 20. Kaikki kun eivät tee työpäiviä tuonne klo 16 asti. Tuohon aikaan olemme molemmat jo kotona.
 
pph
Minulla oli yksi tyttö aikanaan hoidossa joka ei olisi saanut nukkua päikkäreitä. Äiti jaksoi valittaa asiasta. Lapsi oli tosi väsynyt ja nukahti aina heti. No, sitten annoin periksi, enkä antanut nukkua ja kas kummaa, ei mennyt kuin muutama päivä ja äiti pyysi että nukuttais kuitenkin. Lapsi oli ollut illan tosi kiukkuinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Yrittäkääpä arvon äidit itse pitää väkisin hereillä lasta, joka meinaa nukahtaa naama välipalajhugurttiin iltapäivällä. Hoitopäivä on aina rankempi lapselle, kuin kotipäivä. Jos lapsi nukahtaa hoidossa, hän tarvitsee päiväunet. 15-20 min päästä ei voi vielä herättää, se ei ole inhimillistä. Kokeile itse sitäkin! Tunnin-puolentoista päästä sen sijaan voi, ja se, että saman verran siiirtyy yöuni ei todellakaan haittaa. Silläkin lapsi ehkä yrittää viestiä, että kaipaa enemmän aikaa myös vanhempiensa kanssa.
eihän lapsia edes saa herättää kesken unien, siitähän nyt on vaikka mitä tutkimuksia että se vaikuttaa aivojen kehitykseen, eikä suinkaan hyvällä tavalla.
Juu, eikä se oo kivaa kellekään väkisin repiä ylös ja sitten kaikki joutuvat kuuntelemaan sitä kiukkua kun toinen ei jaksas herätä. Tätäkin kun tapahtuu päivähoidossa. Se päivähoito on lapselle aivan erilaista kun kotona oleminen, se vaatii lepoa ja hiljaisuuttakin että lapsi jaksaa sen pitkän vilskepäivän. Omani nukkuu kotona nykyään nihkeästi, mutta hoidossa aina kun siellä on erilaista. En oo aatellu että hoitajan pitäs lapsi repiä kesken ylös vaikka illalla saattaa hieman venähtää.
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
kyllä taas kyseenalaistetaan maalaisjärki ja edellisten sukupolvien kasvatustapa. Minäkin olen päikkärini nukkunu, samoin mun äiti, ja sen äiti. Missä kohtaa keksittiin että ne onkin turha juttu joka johtaa väsymyskierteeseen?
Siinä kohtaa, kun vanhemmat alkoivat vaatia illalla omaa aikaa ja parisuhdeaikaa. Silloin lasten pitää olla pois jaloista pyörimästä, ja on kätevää laittaa ne nukkumaan...
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En kommentoi muuta, kuin että isompi lapseni (4,5v) ei todellakaan tule syksyllä päivähoitoon mennessään nukkumaan päiväunia, jos se meidän iltoja häiritsee. Ei tule, olen vanhempi ja voin tästä asiasta päättää.

Silloin, kun olin itse päiväkodissa harjoittelussa, taisin 2x nähdä jonkun tekevän paperitöitä päikkäriajalla.. Kyllä ne tädit siellä kahvihuoneessa istui siihen aikaan oikein pitkään ja hartaasti. Harjoittelijalle kumma kyllä siellä ei ollut sijaa kuin pikaiselle kahvikupilliselle, oikein tiedusteltiin pulla suussa, että eikö sulle ole kukaan keksinyt mitään tehtävää. :whistle:
Edelleen pätee se, että pk:ssa kenenkään ei ole pakko nukahtaa. MUTTA kaikkien on levättävä - paitsi siksi, että lapset tarvitsevat sitä lepotaukoa, myös tasapuolisuuden vuoksi. Jos tämä ei sinulle sovi, ole hyvä ja palkkaa lapsillesi oma hoitaja kotiin. Et mitenkään voi vaatia pk:n resursseja venytettäväksi kohtuuttomalla tavalla oman lapsesi takia.
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja teetee:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja teetee:
Koska päivähoidolla ei ole resursseja käyttää kokonaista työntekijää yhtä lasta varten kahta tuntia.

Ota itse positiivisempi asenne hoitoa ja unia kohtaan niin lapsella sujuu hoitoon meno paremmin.
Ryhmässä on aika varmasti muitakin lapsia, joiden perheissä kamppaillaan saman asian kanssa. Lapsia ei siis olisi yksi vaan useampia, jos vanhempia kuunneltaisiin tässä asiassa. Meilläkin toimii kolme ryhmää saman katon alla, joten yksi hoitaja voisi valvoa kaikkien ryhmien päiväunettomia lapsia, jos heidät koottaisiin samaan paikkaan. Satuakaan ei tarvitsisi lukea pimeässä huoneessa lapset sängyissään makaamassa, vaan osalle lepohetki voitaisiin järjestää valoisassa tilassa vaikka jumppapatjoilla maaten, ja sitten voisivat siirtyä hiljaisiin leikkeihin.
Kun niitä lapsia on monta eivät ne osaa leikkiä hiljaa. Meteli herättää ne lapset, jotka tarvitsisivat päiväunet. Siksi yleensä päiväkodeissa on lepohetket, jolloin ollaan hiljaa.
Juuri näin ne asiat, se nukkumisrauha pitäisi antaa kuitenkin niille lapsille, jotka tarvii ne unet. Ei voida ajatella aina vain, että MEIDÄN LAPSEN TAKIA ASIAT PITÄIS TEHDÄ TOISIN JA KUKAAN EI SITTEN NUKU. Et sinäkään nuku siellä missä on valoisaa ja ääntä. Lepohetket kuiten siellä patjalla häiritsee niitä jotka toisessa huoneessa saavat ne unet.
 
vieras
Missähän vaiheessa päiväkotiaupulainen siivoaa pikkumussukoiden sotkut ruokailun jälkeen, jos siinä pyörii jaloissa ne jotka ei nuku ollenkaan? Päiväkodit on niin täynnä lapsia nykyään, ettei niitä erillisiä tiloja lepäileville lapsille ihan helpolla löydy.
 
myös äiti
Eiköhän lapset ole erilaisia tässä uniasiassa kuten aikuisetkin. Meidän 4 v ei ole kertaakaan nukkunut kotona päikkäreitä kun olen ollut äitiyslomalla, ja hän käy kerhoissa, ulkoilee, käy tanssitunnilla, luistelemassa, käymme ystävillämme ym eli puuhaa riittää. Miksi lapsi ei saisi pitää kiinni OMISTA rutiineistaan? Miksi täytyy taipua päiväkodin pakkomakuuttamiseen vain koska näin on aina tehty ja lasten KUULUU nukkua? Mielummin laitan nukkumaan klo 20 ja lapsi herää virkeänä klo 6 aamulla, kun että nukkuu päikkärit+lyhyet yöunet.

Päiväkodissa on moniin erilaisiin tapoihin tottuneita lapsia ja elämäntilanteet on erilaisia. Mielestäni päivähoidon tulisi joustaa, jos se on lapsen ja hänen perheensä parhaaksi. Kyllä perheessä vanhemmatkin haluavat nukkua että jaksavat töissä. Meillä päikkärit olivat syynä puolille öin valvomiseen, tulihan se huomattua erona päiväkotipäivien ja kotipäivien erona.

Ja jos henkilökuntapula on syy, eihän sitä lisäväkeä voida ikinä palkata, jos ei todisteta että sitä tarvitaan. Tarvitaan näyttöä. Ei auta että yksittäinen hoitaja narisee henkilökuntapulasta (vaikka tiedän oman ammattini puolesta että ei auta vaikka useampikin narisee henkilökuntapulasta....)
 
@7
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
että tyttö ei saisi nukkua päiväunia. Jos nukkuu niin illalla nukahtaminen viivästyy tunnilla puolellatoista.

Menee nukkumaan klo 20 ja samantien tavallisesti nukahtaa. Niinä päivinä, niinkuin tänään, pyörii sängyssään hereillä vielä tähänkin aikaan. Herätys on kuitenkin klo 7. Tarvitsisi unta tuon 11h.

Olen pyytänyt, että herättäisivät tytön päiväunilta 15-20min. kuluttua nukahtamisesta jos nukahtaa jotta illalla ei nukahtaminen venyisi ja aamulla oltaisi niin väsyneitä. Jostain syystä toivettani ei kuunnella.

Jospa vaikka huomenna.....

Itse työskentelen päiväkosisa ja vaikeata käsittää tuollaista käytöstä hoitohenkilökunnalta. TEE ASIA HARVINAISEN selväksi, ettei todellakaan nuku sitten yöunia jos täällä nukkuu..ja senkin vuoksi voi olla istten niin väsynyt päiväunilla...henkilökunnan varmaan vaikeata , kun pitää pitää tyttöä väkisin hereillä, etteivät raaski,v aan on helpompi antaa väsyneen tyttösen nukkua...voisit tietty mennä johtajallekkin puhumaan, että tähän täytyy tulla nyt muutos!! koska se vaikuttaa teidän arkeenne niin kovasti ja ette itsekkään -vanhemmat pääse sitten ajoissa nukkumaan yms yms..!!! kyllä hoitohenkilökunnan pitäisi kuunella ja kuulla vanhempia...!!
 
Mä en oo henk koht puuttunu päiväkodin tapaan nukuttaa. Laittavat 2v ja 5v päiväunille siellä vaikka 5v ei oo enää 3 vuoteen nukkunu niitä kotona.laitetaan sit vähä myöhemmin kotona nukkumaan päiväkotipäivinä. Meillä tietysti eri kun lapset vuorohoidossa ja mukana myös iltahoitovuoroja eli tämä ei ole jokapäiväistä. Ne satunnaiset päivät on menny ihan ok.
 
hoitaja
1. Jos lapsi nukahtaa niin hän on väsynyt ja tarvitsee päiväunia.
2. Todistettu, että uni vaikuttaa lapsen vireystasoon---->oppimiseen
3. Minne se lapsi pitäis laittaa, jos ei nuku/saa nukkua? Yksin leikkimään(kö)? Yleensä on 3 hoitajaa, joista aamuvuorolainen lähtee päiväuniaikaan kotiin, yksi on nukkarissa ja kolmas tauolla/suunnittelemassa/tekemässä hommia.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Juu, ei. Tasapuolisuus täytyy silti muistaa, eli kaikkia lapsia kohdellaan tasa-arvoisesti, eikä se toteudu, jos osa saa jäädä nukkarin ulkopuolelle. Sinne menevät kaikki, ja osa nukahtaa, osa ei. Ja tärkein pointtini nyt kuitenkin oli se, että ilman omaa kokemusta on vaikea uskoa sitä, kuinka väsyttävä voi päivä päiväkodissa olla.
Jep, tottakai sinne menevät kaikki, levähtämään ja kuuntelemaan sadun/laulun ym. mutta ne jotka eivät ole nukahtaneet tietyn ajan sisällä voivat nousta leikkimään jotain hiljaista, piirtää ym.
Vai pitäisikö kaikkia makuuttaa siellä ihan hiljaa paikallaan vaikka vain osa nukkuu? Kaksi tuntia, tasapuolisuusden vuoksi?
Niin, tuolla aiemmin vain joku esitti, että päiväunettomat lapset voisivat olla eri paikassa. Ainakin tuolla pk:ssa, jossa olin, ei ollut nukkumispakkoa, vaan siellä tehtiin kuten yllä kirjoititkin.
En tainnut lukea sit kommenttia. Mutta tottakai on ok (ja tärkeääkin) lepohetki kaikille lapsille kesken päivää, enkä edes haluasi että oma poikani jäis sitä ilman.
Mutta haluaisin että hän voisi sen lepohetken jälkeen nousta ylös tekemään jotain hiljaista, ettei tarvitsisi välttämättä odottaa sitä tuntia että hän nukahtaa. Ja nukuttuaan sen tunnin valvoo taas tos myöhään.
Poikani on muuten vieläkin juuri nyt hereillä, rapina ja pieni kuiske kuuluu edeleen. Onneksi pulina on enää kuisketta, se enteilee nukahtamista piakkoin.
Nyt on jo ihan pakko kysyä, että kestääkö poikasi nukahtaminen näin kauan sillionkin, jos luet hänelle satua vähän pidempään tai annat kerran tulla pois sängystä, hetkeksi syliin tankkaamaan läheisyyttä ennen uutta nukahtamisyritystä? Monesti lapsi vain kaipaa vanhempaa hoitopäivän jälkeen, eikä minusta ratkaisu ole se, että väkisin väsytetään valvottamalla raskas hoitopäivä.
Toissailtana makasin itse pojan vieressä reilun tunnin kun odotimme unta, silitin, hyssytin. Sitten lähdin pois, siitä meni vielä vajaa tunti ennen kuin poika nukahti. Ja kyllä, joskus olen maannut/istunut sen koko ajan pojan vieressä ennen unen tuloa, reilun pari tuntia. Eilen sen teki mieheni, hän silitti, luki pojalle, istui vieressä vähän yli kaksi tuntia. Poika nukahti vähän yli klo 23.

Olemme yrittäneet myös niin että poika nukahtaisi yksin, ovi auki ja ovi kiinni, näillä toimepiteillä eiole mitään vaikutusta nukahtamisaikaan.

Ulkoilemme joka ikinen ilta vähintään tunnin, hän käy lämpimässä kylvyssä, samat rutiinit joka ilta, klo 19 jälkeen ei riehuta eikä leikitä mitään jännittävää.
Mikään ei ole toistaiseksi auttanut. Ai sorry, onpas sentään, silloin kun päikkärit ovat jääneet väliin nukahtaa poika illalla noi 10 minuutissa, ja usein haluaa ihan itse mennä sänkyyn "kun väsyttää".
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
Valvopa itse lapsen kanssa joka yö yhteen asti ja seuraavana aamuna aikaisin ylös niin alkaa mieli muuttuun
Lapsen valvomiseen öisin on paljon erilaisia syitä. Alle kolmevuotias joka on koko päivän päivähoidossa tarvitsee kipeästi kunnollisen lepotauon. Jos asia ihan oikeasti kiinnostaa teitä äitejä ottakaapa selvää miten paljon alle kolmevuotias lepoa ja palautumista tarvitsee ihan aivojen normaalin kehityksen turvaamiseksi. Mitä enemmän lapsi kokee stressiä, sitä enemmän myös lepoa tarvitaan.. Taaperolle päiväkodin isossa ryhmässä pitkät päivät oleminen sisältää jatkuvaa stressiä jota on myös ihan tutkimuksissa todettu että taaperon stressitaso päiväkotihoidossa on jatkuvasti korkeampi kuin kotihoidossa tai pph:ssa olevien lasten.

Olemme myös usein nähneet että taaperot jotka eivät päiväunia saaneet nukkua olivat jatkuvasti kierroksilla myös kotona iltaisin.
Taaperot jotka eivät rauhoitu iltaisin haluavat yksinkertaiseti usein löytää turvallisen olon suhteessa äitiin pitkän päivän jälkeen, apua on ollut kun äidillä löytynyt rauhallista aikaa taaperon kanssa iltaisin. Rauhallinen taapero nukahtaa parhaiten iltaisin.

Omat kolme lastani eivät taaperoiässä olleet päivähoidossa. Kaikki kolme nukkuivat päikkäreitä kolmevuotiaiksi, tosi pitkiä, ja nukkuivat tämän päälle pitkät yöunet. Lapset ovat tietenkin yksilöitä ja unen tarve vaihtelee mutta kun taapero päiväkodissa erossa äidistä vilinän keskellä niin kyllä tarvitsee lepoa!

 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
1. Jos lapsi nukahtaa niin hän on väsynyt ja tarvitsee päiväunia.
2. Todistettu, että uni vaikuttaa lapsen vireystasoon---->oppimiseen
3. Minne se lapsi pitäis laittaa, jos ei nuku/saa nukkua? Yksin leikkimään(kö)? Yleensä on 3 hoitajaa, joista aamuvuorolainen lähtee päiväuniaikaan kotiin, yksi on nukkarissa ja kolmas tauolla/suunnittelemassa/tekemässä hommia.
Onpa lyhyt työvuoro aamuvuorolaisella, jos klo 12 lähtee kotiin. Täällä aukeaa pk 5.30, joten vuoron pituudeksi tulisi 5,5 h. Todellisuudessa täällä ainakin aamuvuorolaisen päivä päättyy klo 14.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
1. Jos lapsi nukahtaa niin hän on väsynyt ja tarvitsee päiväunia.
Eli jos aikuinen nukahtaa päivällä, kun on ensin syönyt ja menee pimeään huoneeseen sänkyyn kuuntelemaan tarinaa, hän ehdottomasi tarvitsee päiväunet?
 

Yhteistyössä