Huoh... koskahan ne päiväkodissa uskoo

että tyttö ei saisi nukkua päiväunia. Jos nukkuu niin illalla nukahtaminen viivästyy tunnilla puolellatoista.

Menee nukkumaan klo 20 ja samantien tavallisesti nukahtaa. Niinä päivinä, niinkuin tänään, pyörii sängyssään hereillä vielä tähänkin aikaan. Herätys on kuitenkin klo 7. Tarvitsisi unta tuon 11h.

Olen pyytänyt, että herättäisivät tytön päiväunilta 15-20min. kuluttua nukahtamisesta jos nukahtaa jotta illalla ei nukahtaminen venyisi ja aamulla oltaisi niin väsyneitä. Jostain syystä toivettani ei kuunnella.

Jospa vaikka huomenna.....
 
Kaveri joutuu kanssa taistelemaan tytön päiväunien kanssa. Eivät pk:ssa suostu uskomaan, että rytmit menee ihan pyllylleen kun tyttö nukkuu päiväunet.
 
vieras
Meilläkään ei pph suostu jättämään tytön päiväunia pois, vaikka olen sanonut että lapsi nukahtaa sen takia vasta yhdeltä yöllä!Suututtaa kun saa koko ajan olla samasta asiasta sanomassa :(
 
vieras
Minkä ikäinen? Kuulostaa aika rajulta 11h unet, jos nukkuu päikkärit. Mutta onko kysymys omasta mukavuudestasi vai oikeasti tytön unen tarpeesta ? Monesti unen jaksottaminen päiväänkin on lapsen kannalta parempi. Muuten ei jaksa valvoa taas aamuvarhaisesta iltaan voimissaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
Valvopa itse lapsen kanssa joka yö yhteen asti ja seuraavana aamuna aikaisin ylös niin alkaa mieli muuttuun
 
Tarhan täti
Koittakaapas itse nostaa se rättiväsynyt lapsi 15min unien jälkeen pystyyn.. Tai nouskaa itse syvästä unesta 15 min kuluttua nukahtamisesta. Ja se on yksinkertaisesti mahdotonta kytätä jokaisen lapsen nukahtamista siellä pimeässä kun on 22 lasta ryhmässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
mäkin tätä vähän mietin? siis onhan se kuitenkin ihan luonnollista että unen tarve vähentyy, mutta ne päikkärit on silti ihan hyvä hetki päivässä varsinkin jos päiväkodissa on (paljon virikkeitä). Ei se lapsonen ainiaan mene yöunille klo 20 :)

Meilläkin on 2v:n unille menoa siirretty tunnilla, menee nykyään 21 unille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilläkään ei pph suostu jättämään tytön päiväunia pois, vaikka olen sanonut että lapsi nukahtaa sen takia vasta yhdeltä yöllä!Suututtaa kun saa koko ajan olla samasta asiasta sanomassa :(
Pph:lla voi olla myös pienempiä, jotka tarvitsevat nukkumisrauhan. Samoin täytyy jossain välissä tehdä valmisteluja, ruokaa ym.

 
vieras
Mulla on samanikäinen poika ( -06 syntynyt) ja nukkuu tunnin päikkärit. On kotihoidossa. Herää aamulla klo 7-8 aikaan ja päikkärit on klo 12-13 aeteenpäin. Nukkumaan meillä mennään 19-20.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Onko sun tyttö minkä ikänen?
4v. Vapaalla ollessa ei päikkäreitä nukuta.
Ok. Mä hoitajana yritin noudattaa vanhempien toiveita päiväuni-asiassa, mut aina se vaan ei onnistunu. Joskus lapsi oli vaan yksinkertaisesti niin sikiunessa 15min jälkeen, et ei vaan saanu hereille :( Ja paskaa tuli mun niskaan...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilläkään ei pph suostu jättämään tytön päiväunia pois, vaikka olen sanonut että lapsi nukahtaa sen takia vasta yhdeltä yöllä!Suututtaa kun saa koko ajan olla samasta asiasta sanomassa :(
Pph:lla voi olla myös pienempiä, jotka tarvitsevat nukkumisrauhan. Samoin täytyy jossain välissä tehdä valmisteluja, ruokaa ym.
Tyttö osaa olla hiljaa kun pienemmät nukkuu jos niitä on silloin hoidossa ja hoitajalla on myös isompia lapsia jotka ei nuku päiväunia.
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
Valvopa itse lapsen kanssa joka yö yhteen asti ja seuraavana aamuna aikaisin ylös niin alkaa mieli muuttuun
Itselläni on 4v. lapsi, joka nukkuu yöunet on n. klo 21 - 06.30, lisäksi nukkuu pk:ssa 1 - 1,5 tuntia päivittäin. Tällä perusteella en käsitä, mitä haittaa siitä on, jos menee myöhemmin nukkumaan... vuorokauden kokonaisunimäärä on se mikä ratkaisee.

Vai onko ap niitä, jotka pakottaa lapsen nukkumaan oman aikataulunsa mukaisesti, jotta saa omaa aikaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
mäkin tätä vähän mietin? siis onhan se kuitenkin ihan luonnollista että unen tarve vähentyy, mutta ne päikkärit on silti ihan hyvä hetki päivässä varsinkin jos päiväkodissa on (paljon virikkeitä). Ei se lapsonen ainiaan mene yöunille klo 20 :)

Meilläkin on 2v:n unille menoa siirretty tunnilla, menee nykyään 21 unille.
Olen vaan huomannut, että tytölle on tärkeätä nukkua pitkä yöuni. Välttämättä päiväunihetki päiväkodissa ei ole niin rauhallinen, kun kaikki ei kuitenkaan nuku vaan osa vain makoilee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juuri:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
Tätä olen itsekin aina miettinyt.
Ei se aina vaan mene niin. Lapset ovat niin erilaisia.
 
Tarhan täti
Jatkan vielä että meidän tarhassa on näitä lapsia joiden vanhempien toive on että lapsi pitää herättää esim. 30 min unien jälkeen. Mutta kun lapsi nukahtaa HETI kun sänkyyn pääsee eli on todella väsynyt, niin minusta lapsen pitää silloin antaa nukkua. Herättämisen jälkeen loppupäivä menee kiukutellessa väsyneenä ja se ei ole lapselle itselleenkään kiva.
 

Yhteistyössä