Huoh... koskahan ne päiväkodissa uskoo

eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja no:
no ei kait ne tädit niitä siellä herättele että saavat istua kahvella!!!!! jos joku muksu hereil, niin tarvii jonkun akankin olla sen kanssa...eikä kahvilla istumassa..
Joo, onhan se kauheaa, jos pk:n tätikin pitää ahvitauon työpäivän aikana niin kuin esim. sairaanhoitajat, myyjät, toimistovirkailijat, tehdastyöntekijät, juristit jne. Ihan kauheaa, jos koko pk:n henkilökunta ei ole joka sekunti juuri SINUN lapsesi käytettävissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
ap jos sun lapsi menee nukkumaan vaikka 22, niin nukkuisko se aamulla sitten klo 9? Muuten vain kysyn. Meillä tenava herää ennen 7, menipä sitten 20 tai 22 yöunille. Ihan pirtsakkana herääkin.

Mä en halua olla mitenkään ilkeä mut eikö ois helpointa mennä ihan lapsen ehdoilla, eikä itse aikatauluttaen? Jos lapsi nukahtaa siellä päikyssä ihan ongelmitta joka päivä, se todennäköisesti kyllä tarvii sen lepohetken.
Ei nuku joka päivä. Viikonloppuiisn kun mennään nukkumaan myöhemmin herää useimmiten klo 8 aikaan.

 
Hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Yrittäkääpä arvon äidit itse pitää väkisin hereillä lasta, joka meinaa nukahtaa naama välipalajhugurttiin iltapäivällä. Hoitopäivä on aina rankempi lapselle, kuin kotipäivä. Jos lapsi nukahtaa hoidossa, hän tarvitsee päiväunet. 15-20 min päästä ei voi vielä herättää, se ei ole inhimillistä. Kokeile itse sitäkin! Tunnin-puolentoista päästä sen sijaan voi, ja se, että saman verran siiirtyy yöuni ei todellakaan haittaa. Silläkin lapsi ehkä yrittää viestiä, että kaipaa enemmän aikaa myös vanhempiensa kanssa.
Itse kyllä sanoo, että väsyttää mutta uni ei tule. Tänäänkin meni itse sänkyyn tuolloin 20.30 ja sanoi, että nukuttaa.
Siis sun on pakko vaan provoilla... Ethän voi tosissasi väittää, että se on jotenkin huono asia, ja pk:n vika, että sun lapsi itse ilmoittaa olevansa väsynyt klo 20.30 ja menee nukkumaan mukisematta. Urputa sitten, kun kello on 23.30 ja vielä valvotte. Jos lapsesi kerran helposti nukahtaa sekä päivällä, että illalla, on päiväuni ehdottomasti tarpeen hoidossa, vaikkei kotona olisikaan.
 
hp
Meillä on myös neljä vuotias tuo esikoinen, kotona ei varsinaisesti nuku päikkäreitä (saattaa nukahtaa esim. sohvalle), hoidossa nukkuu. Illalla kuitenkin nukahtaa ihan normaalisti nukkui päikkärit tai ei.

Kolme vuotias kuopus taas saattaa nukkua kolmenkin tunnin päikkärit etenkin hoidossa. Se taas näkyy siinä, että laps herää yöllä ja valvoo tunnista kolmeen tuntiin. Ja siis riippumatta päiväunien pituudesta. Näin aamulla herääminen on taas hyvin vaikeaa, kun pitää lapsi herättää hoitoon lähtemistä varten.

Nukkumaan muksut menee 20-21 välillä, herätys hoitopäivinä viimeistään kello 7.
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarhan täti:
Jatkan vielä että meidän tarhassa on näitä lapsia joiden vanhempien toive on että lapsi pitää herättää esim. 30 min unien jälkeen. Mutta kun lapsi nukahtaa HETI kun sänkyyn pääsee eli on todella väsynyt, niin minusta lapsen pitää silloin antaa nukkua. Herättämisen jälkeen loppupäivä menee kiukutellessa väsyneenä ja se ei ole lapselle itselleenkään kiva.
Voiskohan ne lapset olla sitten väsyneitä jo siksi kun uni ei ole tullut illalla kuin vasta 23-23.30 aikaan, ja herätys klo 7? Ja uni tulee myöhään vain ja ainoastaan tarhassa nukuttujen päikkäreidän takia.
Mikä on vaikeaa tajuta, että vuorokauden kokonaisunimäärä ratkaisee? Jos lapsi nukkuu yhteensä riittävästi, jaksotuksella ei ole väliä.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarhan täti:
Jatkan vielä että meidän tarhassa on näitä lapsia joiden vanhempien toive on että lapsi pitää herättää esim. 30 min unien jälkeen. Mutta kun lapsi nukahtaa HETI kun sänkyyn pääsee eli on todella väsynyt, niin minusta lapsen pitää silloin antaa nukkua. Herättämisen jälkeen loppupäivä menee kiukutellessa väsyneenä ja se ei ole lapselle itselleenkään kiva.
Voiskohan ne lapset olla sitten väsyneitä jo siksi kun uni ei ole tullut illalla kuin vasta 23-23.30 aikaan, ja herätys klo 7? Ja uni tulee myöhään vain ja ainoastaan tarhassa nukuttujen päikkäreidän takia.
J ajatkan, minulle olisi ihan ok jos saisi tuon pojan nukkumaan edes 22-22.30 aikaan mutta ei. Paitsi viikonloppuisin jolloin ei päikkäreitä nukuta nukahtaa hän illalla n. 10 minuutissa ja nukkuu kellon ympäri. Arkisin sängyssä pyöritään parisen tuntia.
Onneksi pojan päiväkodin eltokin oli jo sitä mieltä että päiväunet voisi alkaa jättää pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Yrittäkääpä arvon äidit itse pitää väkisin hereillä lasta, joka meinaa nukahtaa naama välipalajhugurttiin iltapäivällä. Hoitopäivä on aina rankempi lapselle, kuin kotipäivä. Jos lapsi nukahtaa hoidossa, hän tarvitsee päiväunet. 15-20 min päästä ei voi vielä herättää, se ei ole inhimillistä. Kokeile itse sitäkin! Tunnin-puolentoista päästä sen sijaan voi, ja se, että saman verran siiirtyy yöuni ei todellakaan haittaa. Silläkin lapsi ehkä yrittää viestiä, että kaipaa enemmän aikaa myös vanhempiensa kanssa.
eihän lapsia edes saa herättää kesken unien, siitähän nyt on vaikka mitä tutkimuksia että se vaikuttaa aivojen kehitykseen, eikä suinkaan hyvällä tavalla.
Aamuisin se on sitten pakko tehdä. Lähestulkoon aina kun nukahtaa vasta 21.30 paikkeilla niin saan aamulla klo 7 herätellä häntä sikeästä unesta. Ja sitä en haluaisi. Eilen meni nukkumaan klo 20 aikaan niin tänään heräsi itse virkeänä 6.40.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
mäkin tätä vähän mietin? siis onhan se kuitenkin ihan luonnollista että unen tarve vähentyy, mutta ne päikkärit on silti ihan hyvä hetki päivässä varsinkin jos päiväkodissa on (paljon virikkeitä). Ei se lapsonen ainiaan mene yöunille klo 20 :)

Meilläkin on 2v:n unille menoa siirretty tunnilla, menee nykyään 21 unille.
Olen vaan huomannut, että tytölle on tärkeätä nukkua pitkä yöuni. Välttämättä päiväunihetki päiväkodissa ei ole niin rauhallinen, kun kaikki ei kuitenkaan nuku vaan osa vain makoilee.
Mutta päivä päiväkodissa todella raskas ja meluisa, minä olen suonut ja suon edelleen päiväunet kuopukselle, joka nyt 5 - kaikki lapset ovat saaneet nukkua. Kuopus nukahtaa kotona n. klo 22.00 herätys on 7.15 - 7.30 ja nukkuu siis parin tunnin unet sitten päiväkodissa tuohon päälle, siis nukkuu vuorokaudessa kuitenkin tarpeeksi.

Jos poika ei nuku päiväkodissa, mulla on kiukutteleva lapsi kotona, ja mielummin siis iloinen lapsi, joka menee nukkumaan sitten vähän myöhemmin.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarhan täti:
Jatkan vielä että meidän tarhassa on näitä lapsia joiden vanhempien toive on että lapsi pitää herättää esim. 30 min unien jälkeen. Mutta kun lapsi nukahtaa HETI kun sänkyyn pääsee eli on todella väsynyt, niin minusta lapsen pitää silloin antaa nukkua. Herättämisen jälkeen loppupäivä menee kiukutellessa väsyneenä ja se ei ole lapselle itselleenkään kiva.
Voiskohan ne lapset olla sitten väsyneitä jo siksi kun uni ei ole tullut illalla kuin vasta 23-23.30 aikaan, ja herätys klo 7? Ja uni tulee myöhään vain ja ainoastaan tarhassa nukuttujen päikkäreidän takia.
Mikä on vaikeaa tajuta, että vuorokauden kokonaisunimäärä ratkaisee? Jos lapsi nukkuu yhteensä riittävästi, jaksotuksella ei ole väliä.
Voi jeesus, ja tällä päiväunisysteemillä jää pojan vuorokauden unet ihan helvatin paljon lyhyemmäksi kuin ilman päikkäreitä, vkl poika nukkuu 12h, arkisin 9-10h. Ja on aivan rättiväsynyt loppuviikosta. Joko tajusit?
 
Juuri
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarhan täti:
Jatkan vielä että meidän tarhassa on näitä lapsia joiden vanhempien toive on että lapsi pitää herättää esim. 30 min unien jälkeen. Mutta kun lapsi nukahtaa HETI kun sänkyyn pääsee eli on todella väsynyt, niin minusta lapsen pitää silloin antaa nukkua. Herättämisen jälkeen loppupäivä menee kiukutellessa väsyneenä ja se ei ole lapselle itselleenkään kiva.
Voiskohan ne lapset olla sitten väsyneitä jo siksi kun uni ei ole tullut illalla kuin vasta 23-23.30 aikaan, ja herätys klo 7? Ja uni tulee myöhään vain ja ainoastaan tarhassa nukuttujen päikkäreidän takia.
Mikä on vaikeaa tajuta, että vuorokauden kokonaisunimäärä ratkaisee? Jos lapsi nukkuu yhteensä riittävästi, jaksotuksella ei ole väliä.
Näin. Ja koska hoitopäivä on tosiaan kotona oloa rankempaa, päiväunet ovat hoitopäivinä hyvä asia, viikonloppuisin ja lomilla voi sitten nukkua aamulla pitkään, niin vanhemmatkin saavat nukkua. Arki-iltaisin taas saadaan yhdessä syödä rauhassa iltapalat ja sadutella. Win-Win-Win.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Meillä on myös neljä vuotias tuo esikoinen, kotona ei varsinaisesti nuku päikkäreitä (saattaa nukahtaa esim. sohvalle), hoidossa nukkuu. Illalla kuitenkin nukahtaa ihan normaalisti nukkui päikkärit tai ei.

Kolme vuotias kuopus taas saattaa nukkua kolmenkin tunnin päikkärit etenkin hoidossa. Se taas näkyy siinä, että laps herää yöllä ja valvoo tunnista kolmeen tuntiin. Ja siis riippumatta päiväunien pituudesta. Näin aamulla herääminen on taas hyvin vaikeaa, kun pitää lapsi herättää hoitoon lähtemistä varten.

Nukkumaan muksut menee 20-21 välillä, herätys hoitopäivinä viimeistään kello 7.
no mutta onhan 3 tuntia sitten taas jo aika paljon 3v:lle? :eek: nukutko koskaan itse päikkäreitä? Mä nukun jos on mahdollisuus. Aika usein on käynyt niin, että nukunkin liikaa, sitten väsyttää koko päivän, ja yöuni on todella katkonainen. Siitä ei siis virkisty, vaan väsyy entistä enemmän. Kuullostaako tutulta? Ei se lasten kasvatus mitään tähtitiedettä ole, ja lapset on ihan tavallisia ihmisiä. Päivälepo tekee hyvää, sopivissa määrin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Yrittäkääpä arvon äidit itse pitää väkisin hereillä lasta, joka meinaa nukahtaa naama välipalajhugurttiin iltapäivällä. Hoitopäivä on aina rankempi lapselle, kuin kotipäivä. Jos lapsi nukahtaa hoidossa, hän tarvitsee päiväunet. 15-20 min päästä ei voi vielä herättää, se ei ole inhimillistä. Kokeile itse sitäkin! Tunnin-puolentoista päästä sen sijaan voi, ja se, että saman verran siiirtyy yöuni ei todellakaan haittaa. Silläkin lapsi ehkä yrittää viestiä, että kaipaa enemmän aikaa myös vanhempiensa kanssa.
Itse kyllä sanoo, että väsyttää mutta uni ei tule. Tänäänkin meni itse sänkyyn tuolloin 20.30 ja sanoi, että nukuttaa.
Siis sun on pakko vaan provoilla... Ethän voi tosissasi väittää, että se on jotenkin huono asia, ja pk:n vika, että sun lapsi itse ilmoittaa olevansa väsynyt klo 20.30 ja menee nukkumaan mukisematta. Urputa sitten, kun kello on 23.30 ja vielä valvotte. Jos lapsesi kerran helposti nukahtaa sekä päivällä, että illalla, on päiväuni ehdottomasti tarpeen hoidossa, vaikkei kotona olisikaan.
Missään en ole sanonut, että nukahtaisi vasta 23.30. Myöhäisin mainitsemani kellonaika on ollut 21.30.
Halusi mennä nukkumaan 20.30 mutta uni ei tullut. Vaan oli hereillä vielä 21.15
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Yrittäkääpä arvon äidit itse pitää väkisin hereillä lasta, joka meinaa nukahtaa naama välipalajhugurttiin iltapäivällä. Hoitopäivä on aina rankempi lapselle, kuin kotipäivä. Jos lapsi nukahtaa hoidossa, hän tarvitsee päiväunet. 15-20 min päästä ei voi vielä herättää, se ei ole inhimillistä. Kokeile itse sitäkin! Tunnin-puolentoista päästä sen sijaan voi, ja se, että saman verran siiirtyy yöuni ei todellakaan haittaa. Silläkin lapsi ehkä yrittää viestiä, että kaipaa enemmän aikaa myös vanhempiensa kanssa.
eihän lapsia edes saa herättää kesken unien, siitähän nyt on vaikka mitä tutkimuksia että se vaikuttaa aivojen kehitykseen, eikä suinkaan hyvällä tavalla.
Aamuisin se on sitten pakko tehdä. Lähestulkoon aina kun nukahtaa vasta 21.30 paikkeilla niin saan aamulla klo 7 herätellä häntä sikeästä unesta. Ja sitä en haluaisi. Eilen meni nukkumaan klo 20 aikaan niin tänään heräsi itse virkeänä 6.40.
Et itse halua herättää lasta sikeästä unesta mutta hoitajat saa herättää sikeiltä päiväunilta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
no ei kait ne tädit niitä siellä herättele että saavat istua kahvella!!!!! jos joku muksu hereil, niin tarvii jonkun akankin olla sen kanssa...eikä kahvilla istumassa..
Kerran päivässä kahvitauko ei kai ole kenellekään pahitteeksi, kun muina aikoina lapset ovat koko ajan ympärillä? Ja kun lapset ovat päivälevolla, niin silloin pk:ssa usein tehdään myös vaadittavat kirjaamiset tietokoneella.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Lastenhoitaja:
Kokeilkaapa itse joskus viikonloppuna repiä niitä muksujanne ylös 30min päikkäreiden jälkeen.
Ei tarvitse, kun poika nukkuu piiiitkän yön kun ei makuuteta päikkäreitä, tulee uni illalla ajoissa.
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarhan täti:
Jatkan vielä että meidän tarhassa on näitä lapsia joiden vanhempien toive on että lapsi pitää herättää esim. 30 min unien jälkeen. Mutta kun lapsi nukahtaa HETI kun sänkyyn pääsee eli on todella väsynyt, niin minusta lapsen pitää silloin antaa nukkua. Herättämisen jälkeen loppupäivä menee kiukutellessa väsyneenä ja se ei ole lapselle itselleenkään kiva.
Voiskohan ne lapset olla sitten väsyneitä jo siksi kun uni ei ole tullut illalla kuin vasta 23-23.30 aikaan, ja herätys klo 7? Ja uni tulee myöhään vain ja ainoastaan tarhassa nukuttujen päikkäreidän takia.
Mikä on vaikeaa tajuta, että vuorokauden kokonaisunimäärä ratkaisee? Jos lapsi nukkuu yhteensä riittävästi, jaksotuksella ei ole väliä.
Voi jeesus, ja tällä päiväunisysteemillä jää pojan vuorokauden unet ihan helvatin paljon lyhyemmäksi kuin ilman päikkäreitä, vkl poika nukkuu 12h, arkisin 9-10h. Ja on aivan rättiväsynyt loppuviikosta. Joko tajusit?
En tajua. Oma 4-vuotiaani nukkuu tosiaan arkisin n. 9 tunnin yöunet + n. 2 tunnin päikyt = 11 tuntia. Viikonloppuisin ei useinkaan nuku päikkyjä, mutta nukkuu n. 11 tunnin yöunet. 11 tuntia on 11 tuntia riippumatta siitä, nukkuuko sen kerralla vai osissa. Joko tajusit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Mä en nyt tajunnu mikä tässä on ongelma :ashamed:

Jos se lapsi torkahtaa siellä niin haittaako se? Eikö teidän rytmiin sovi, että lapsi nukkuu esim. klo 21-6.30 ja sitten tunnin siellä tarhalla?
Jos nukahtaa 21 tai jälkeen saan herätellä sikeästä unesta aamulla klo 7.
Jokuhan täällä juuri kirjoitti, että lasta ei saa unesta herätellä :saint:

Ja aina ei noita päikkäreitä nuku
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Ap, väitätkö sä ihan tosissaan, että sun lapsi ei tarvitse sitä päiväunta, vaikka kertomastasi päätellen nukahtaa pk:ssa ja nukkuu suht. pitkään? Kun sielläkin lienee kuitenkin se periaate, että nukkumispakkoa ei ole, mutta kaikki osallistuu lepohetkeen. Saisi siis halutessaan vain makoilla.
:attn: :attn: :attn:
 
sellanen pointti vielä, että jos lapsi on ma-pe päiväkodissa, niin se ei sitten meinaa että lauantaina kun ollaan kotona, se taatusti nukkuu sitten 20-08. Kyllä se koko hoitoviikko voi vaikuttaa unenlaatuun/määrään/uniin ja muuhun vireyteen vielä viikonloppunakin.

Vai mitä sanotte? Oliko rankka viikko töissä? Oliko viikonloppuna veto pois, univelkaa....? Kuullostaako taas tutulta?
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Mä en nyt tajunnu mikä tässä on ongelma :ashamed:

Jos se lapsi torkahtaa siellä niin haittaako se? Eikö teidän rytmiin sovi, että lapsi nukkuu esim. klo 21-6.30 ja sitten tunnin siellä tarhalla?
Jos nukahtaa 21 tai jälkeen saan herätellä sikeästä unesta aamulla klo 7.
Jokuhan täällä juuri kirjoitti, että lasta ei saa unesta herätellä :saint:

Ja aina ei noita päikkäreitä nuku
Ei sitä saa siellä pk:ssakaan herätellä - varsinkaan jonkun vartin jälkeen. Ei tee hyvää aivoille ja kehitykselle, jos ne ei saa sitä lepotaukoa, jonka aikana voi sulatella kaikkea syötöstä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Ap, väitätkö sä ihan tosissaan, että sun lapsi ei tarvitse sitä päiväunta, vaikka kertomastasi päätellen nukahtaa pk:ssa ja nukkuu suht. pitkään? Kun sielläkin lienee kuitenkin se periaate, että nukkumispakkoa ei ole, mutta kaikki osallistuu lepohetkeen. Saisi siis halutessaan vain makoilla.
:attn: :attn: :attn:
No eipä niitä viikonloppuiisn ainakaan näytä tarvitsevan. Välillä olen yrittänyt lomalla päikkäreille laittaa mutta eipä ole nukkunut.
 

Yhteistyössä