Huoh... koskahan ne päiväkodissa uskoo

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Nykypäivänä pienetkään lapset eivät nukupäiväunia, KOTONA. Vanhempien aikatauluihin ei sopi parin tunnin kotona olo ja juurikin keskellä päivää.

MUTTA SENHÄN MINÄ TIEDÄN ILMAN KIMPAANTUMISIA, ETTÄ TÄÄLLÄ KUKAAN EI NIIN TOIMI VAAN TEIDÄN LAPSET EI TARVITSE NIITÄ PÄIKKÄREITÄ...
Ei muuten niin mitän hajua kenen lapsista ja keistä nykyaikuisista mahdat puhua, ihan kaikki tuntemani pienet lapset nukkuvat päiväunia, ja heidän äitinsä heidät mielellään sinne unille laittavat.
Kotona ei kylläkään ole ihan pakko juri silloin olla, päikkärit onnistuu tosi hyvin esim. vaunuissa.
 
hmph
Päikkärit tekee ihan tutkitusti hyvää aivojen kehitykselle ja varsinkin päiväkotilapsille. Muuten aivot ovat jatkuvassa stressitilassa ja tämä purkautuu ADHD:n kaltaisena käytöksenä. Isolla osalla ylivilkkaita lapsia on unenpuute eikä ADHD. On vain muotia diagnisoida ylistressaantunut lapsi termillä ADHD.
 
mietin vaan
Tiina: Minulla vähän kalskahtaa pK-henkilönä korvaan tuo lapsesi tarhantätien jatkuva selittely, ett päivä mennyt hyvin, oli kiltisti vauvaa kohtaan. Tuo on minusta juuri sellaisen kuuloista mitä meillä vähän kerrotaan lapsesta, kun on pikkasen huolta esim. käytöksestä. Äläkä ota henkilökahtaisesti, mutta ELTO ei yleensä tule mukaan Vasu-keskusteluun ellei ole huolenaihetta. Ryhmän lto tai LH hoitavat kyllä sen, varsinkin kun kyse alle esikouluikäisestä lapsesta. Se, että olet pyytänyt Elton mukaan, on asia ok, mut Elto olisi kyllä tässä vaiheessa sanonut, että kun huolta ei ole, niin ryhmän LTO tai LH pystyvät asian hoitamaan.

Ja itsekin sanoit, että lapsesi on kovin vilkas luonteeltaan ja ikää alkaa olla aika tarkalleen 4-vuotta, niin ehkä on ihan hyvä, että se Elto todella on mukana keskustelemassas. :)

Tuo nukuttamisasia on kinkkinen juttu. Olen samaa mieltä kanssasi, että lasta ei kuulu väkisin nukuttaa, varsinkaan puoltatoista tuntia. Se ei ole lapsen edun mukaista. Lapsdesi tuskin tarvitsee enää päiväunta, mutta lepohetken kyllä, etenkin jos on kovin vilkas.

Mitä tulee tuohon kahvitteluun, niin se nukkuaika on todellakin sille yhdelle hoitajalle suotava, varsinkin jos yksi ryhmästä lähtee kotiin, yksi nukkariin ja yleensä se yksi pääsee kahville, valmistelee seuraavan päivän juttuja tmv. Muuta kahvitaukoa /ruokataukoahan ei meillä päiväkodin henkilökunnalla ole. Ja jos oN ryhmässä kaksi lastenhoitajaa ja yksi lastentarhanopettaja, niin lastenhoitajilla ei ole suunnitteluaikaa, vaan seuraavan päivän toiminta suunnittellaan työpaikalla! Ja se on päivän ainut hetki irrottautua sitä tekemään ja välillä joutuu suunnittelemaan monen päivän toiminnan , koska nukkaripäiviä voi tulla jopa 2-3!
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan:
Tiina: Minulla vähän kalskahtaa pK-henkilönä korvaan tuo lapsesi tarhantätien jatkuva selittely, ett päivä mennyt hyvin, oli kiltisti vauvaa kohtaan. Tuo on minusta juuri sellaisen kuuloista mitä meillä vähän kerrotaan lapsesta, kun on pikkasen huolta esim. käytöksestä. Äläkä ota henkilökahtaisesti, mutta ELTO ei yleensä tule mukaan Vasu-keskusteluun ellei ole huolenaihetta. Ryhmän lto tai LH hoitavat kyllä sen, varsinkin kun kyse alle esikouluikäisestä lapsesta. Se, että olet pyytänyt Elton mukaan, on asia ok, mut Elto olisi kyllä tässä vaiheessa sanonut, että kun huolta ei ole, niin ryhmän LTO tai LH pystyvät asian hoitamaan.

Ja itsekin sanoit, että lapsesi on kovin vilkas luonteeltaan ja ikää alkaa olla aika tarkalleen 4-vuotta, niin ehkä on ihan hyvä, että se Elto todella on mukana keskustelemassas. :)

Tuo nukuttamisasia on kinkkinen juttu. Olen samaa mieltä kanssasi, että lasta ei kuulu väkisin nukuttaa, varsinkaan puoltatoista tuntia. Se ei ole lapsen edun mukaista. Lapsdesi tuskin tarvitsee enää päiväunta, mutta lepohetken kyllä, etenkin jos on kovin vilkas.

Mitä tulee tuohon kahvitteluun, niin se nukkuaika on todellakin sille yhdelle hoitajalle suotava, varsinkin jos yksi ryhmästä lähtee kotiin, yksi nukkariin ja yleensä se yksi pääsee kahville, valmistelee seuraavan päivän juttuja tmv. Muuta kahvitaukoa /ruokataukoahan ei meillä päiväkodin henkilökunnalla ole. Ja jos oN ryhmässä kaksi lastenhoitajaa ja yksi lastentarhanopettaja, niin lastenhoitajilla ei ole suunnitteluaikaa, vaan seuraavan päivän toiminta suunnittellaan työpaikalla! Ja se on päivän ainut hetki irrottautua sitä tekemään ja välillä joutuu suunnittelemaan monen päivän toiminnan , koska nukkaripäiviä voi tulla jopa 2-3!
Ei voi olla totta, siis se että tarhan hoitajat kertovat päivän kulusta on jotenkin...öö, huono asia? Se että päivän sanotaan kuluneen hyvin kertookon jostain ihan muusta? Nyt minä tipahdin kyllä tämän palstan pk-tätien kelkasta, siis täysin.

Eikö sinun työpaikallasi kerrota vanhemille miten päivä on kulunut? Poikani hoitajat kertovat kyllä muillekin vanhemmille samaan tyyliin heidän lastensa päivästä, ja ihan ollen ollut kuulemassa itse poikaa hakiessani. Ruokailusta ja yleisestä leikistä ja olemisesta saamme muiden vanhempien päivittääin ja tykkään siitä tavasta. Luulin näin olevan kaikkialla, muttei kai sittenkään.
Ja tuo perjantain vauvavierailu päiväkodissa oli ollut ilmesesti hoitajienkin päivän kohokohta, ja naureskelivat ja olivat kuulemma hieman hämmästyneet poikani ihastunutta reaktiota.
Tarhassa kerrotaan myös jos tapahtumat ovat olleet ikäviä, jos siellä on riidelty tai jotain muuta erikoista. Ja niitäkin päiviä vaan on, eipä voi mitään.

Ja ystävä-rakas, uudestaan ja uudestaan olen tosiaan jo kertonut että itse sain idean (näköjään pöyristyttävän typerän) pyytää hänet (elto) mukaan, se että hän lupasi tulla käännetään nyt sitten niin päin että jotain ongelmaa pojalla täytyy olla koska itse elto vaivautuu pyynnöstäni paikalle..

Elton marraskuinen tuomio pojasta oli "täysin normaali, erittäin vilkas ja energinen lapsi ym ym."

No joo, turhaa varmaan yrittää tässä todistella että jäpkkä on ihan täysipäinen tapaus, tehdäänkö niin että vängätään asiasta huomenna jolloin keskustelu on käyty. Palataan huomenna asiaan?
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan:
Tiina: Minulla vähän kalskahtaa pK-henkilönä korvaan tuo lapsesi tarhantätien jatkuva selittely, ett päivä mennyt hyvin, oli kiltisti vauvaa kohtaan. Tuo on minusta juuri sellaisen kuuloista mitä meillä vähän kerrotaan lapsesta, kun on pikkasen huolta esim. käytöksestä. Äläkä ota henkilökahtaisesti, mutta ELTO ei yleensä tule mukaan Vasu-keskusteluun ellei ole huolenaihetta. Ryhmän lto tai LH hoitavat kyllä sen, varsinkin kun kyse alle esikouluikäisestä lapsesta. Se, että olet pyytänyt Elton mukaan, on asia ok, mut Elto olisi kyllä tässä vaiheessa sanonut, että kun huolta ei ole, niin ryhmän LTO tai LH pystyvät asian hoitamaan.

Ja itsekin sanoit, että lapsesi on kovin vilkas luonteeltaan ja ikää alkaa olla aika tarkalleen 4-vuotta, niin ehkä on ihan hyvä, että se Elto todella on mukana keskustelemassas. :)

Tuo nukuttamisasia on kinkkinen juttu. Olen samaa mieltä kanssasi, että lasta ei kuulu väkisin nukuttaa, varsinkaan puoltatoista tuntia. Se ei ole lapsen edun mukaista. Lapsdesi tuskin tarvitsee enää päiväunta, mutta lepohetken kyllä, etenkin jos on kovin vilkas.

Mitä tulee tuohon kahvitteluun, niin se nukkuaika on todellakin sille yhdelle hoitajalle suotava, varsinkin jos yksi ryhmästä lähtee kotiin, yksi nukkariin ja yleensä se yksi pääsee kahville, valmistelee seuraavan päivän juttuja tmv. Muuta kahvitaukoa /ruokataukoahan ei meillä päiväkodin henkilökunnalla ole. Ja jos oN ryhmässä kaksi lastenhoitajaa ja yksi lastentarhanopettaja, niin lastenhoitajilla ei ole suunnitteluaikaa, vaan seuraavan päivän toiminta suunnittellaan työpaikalla! Ja se on päivän ainut hetki irrottautua sitä tekemään ja välillä joutuu suunnittelemaan monen päivän toiminnan , koska nukkaripäiviä voi tulla jopa 2-3!
Ei voi olla totta, siis se että tarhan hoitajat kertovat päivän kulusta on jotenkin...öö, huono asia? Se että päivän sanotaan kuluneen hyvin kertookon jostain ihan muusta? Nyt minä tipahdin kyllä tämän palstan pk-tätien kelkasta, siis täysin.

Eikö sinun työpaikallasi kerrota vanhemille miten päivä on kulunut? Poikani hoitajat kertovat kyllä muillekin vanhemmille samaan tyyliin heidän lastensa päivästä, ja ihan ollen ollut kuulemassa itse poikaa hakiessani. Ruokailusta ja yleisestä leikistä ja olemisesta saamme muiden vanhempien päivittääin ja tykkään siitä tavasta. Luulin näin olevan kaikkialla, muttei kai sittenkään.
Ja tuo perjantain vauvavierailu päiväkodissa oli ollut ilmesesti hoitajienkin päivän kohokohta, ja naureskelivat ja olivat kuulemma hieman hämmästyneet poikani ihastunutta reaktiota.
Tarhassa kerrotaan myös jos tapahtumat ovat olleet ikäviä, jos siellä on riidelty tai jotain muuta erikoista. Ja niitäkin päiviä vaan on, eipä voi mitään.

Ja ystävä-rakas, uudestaan ja uudestaan olen tosiaan jo kertonut että itse sain idean (näköjään pöyristyttävän typerän) pyytää hänet (elto) mukaan, se että hän lupasi tulla käännetään nyt sitten niin päin että jotain ongelmaa pojalla täytyy olla koska itse elto vaivautuu pyynnöstäni paikalle..

Elton marraskuinen tuomio pojasta oli "täysin normaali, erittäin vilkas ja energinen lapsi ym ym."

No joo, turhaa varmaan yrittää tässä todistella että jäpkkä on ihan täysipäinen tapaus, tehdäänkö niin että vängätään asiasta huomenna jolloin keskustelu on käyty. Palataan huomenna asiaan?
Ja tosiaan vielä, minustakin on tosi hyvä juttu että "sain " elton paikalle, hänhän seurasi poikaa silloin syksyllä, jos ei muuta niin voimme keskustella esim. juuri poikani vikkaudesta ja siitä olisiko yhtään rauhoittumista tapahtunut kuluneiden kuukausien aikana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäinen? Kuulostaa aika rajulta 11h unet, jos nukkuu päikkärit. Mutta onko kysymys omasta mukavuudestasi vai oikeasti tytön unen tarpeesta ? Monesti unen jaksottaminen päiväänkin on lapsen kannalta parempi. Muuten ei jaksa valvoa taas aamuvarhaisesta iltaan voimissaan.
Näin juuri. Ihan älytöntä, omaa mukavuudenhalua vaan että 4-v:n pitäis mennä klo 20 nukkuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäinen? Kuulostaa aika rajulta 11h unet, jos nukkuu päikkärit. Mutta onko kysymys omasta mukavuudestasi vai oikeasti tytön unen tarpeesta ? Monesti unen jaksottaminen päiväänkin on lapsen kannalta parempi. Muuten ei jaksa valvoa taas aamuvarhaisesta iltaan voimissaan.
Näin juuri. Ihan älytöntä, omaa mukavuudenhalua vaan että 4-v:n pitäis mennä klo 20 nukkuun.


On äidinkin mukavuuden tarve hyödyksi lapselle. Esim. onneksi mun 3 ja 4 vuotiaat kävivät jo puoli kasi nukkumaan aikoinaan, koska itsekin simahdin yleensä jo kasilta, silloin tällöin jopa jaksoin valvoa puoleen ysiin. Tällöin mun lapsista toinen nukkui päikkärit ja toinen yleensä ei, vaikka lepohetkeen osallistuikin.

Omasta mielestäni pienet lapset vielä 3 ja 4 vuotiaatkin tarvitsisivat päiväunet, mutta ei sillä ehdoin, että illalla kukutaa puoleenyöhön ja näin väsymiskierre on valmis niin lapsella kuin vanhemmallakin.

 
mietin vaan
En saanut nyt pointtiani ihan selvitettyä. Ajatuksena kuitenkin oli, että antavat nyt vilkkaastta lapsestasi positiivista palautetta paljon, koska edessä saattaa olla jotain ikävämpää kerrottavaa. Ja voi olla, että eivät todellakaan ole samoilla linjoilla nukkumisasiasta sinun kanssasi. Ja Elto, joka vasuun tulee tuskin on lapsesi ryhmän hoitjaa, joten hänellä on vain se tieto lapsestasi mitä muut hoitajat ovat anataneet plus tietty se jakso, kun tarkkaili lastasi. Mutta harvoin Elto tulee ketään tarkkailemaan ellei huoli ole jo herännyt päiväkotihenkilöstässä, mutta ihan miten vaan haluat asian nyt itse ymmärtää. Haet täältä selvästikin tukea teorioillesi ja sitten kun et sitä saa, kiivastut!
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan:
En saanut nyt pointtiani ihan selvitettyä. Ajatuksena kuitenkin oli, että antavat nyt vilkkaastta lapsestasi positiivista palautetta paljon, koska edessä saattaa olla jotain ikävämpää kerrottavaa. Ja voi olla, että eivät todellakaan ole samoilla linjoilla nukkumisasiasta sinun kanssasi. Ja Elto, joka vasuun tulee tuskin on lapsesi ryhmän hoitjaa, joten hänellä on vain se tieto lapsestasi mitä muut hoitajat ovat anataneet plus tietty se jakso, kun tarkkaili lastasi. Mutta harvoin Elto tulee ketään tarkkailemaan ellei huoli ole jo herännyt päiväkotihenkilöstässä, mutta ihan miten vaan haluat asian nyt itse ymmärtää. Haet täältä selvästikin tukea teorioillesi ja sitten kun et sitä saa, kiivastut!
En minäkään näköjään saa mitään perille, en vaikka kirjoitan sen kuinka monta kertaa.
No tänäänhän tuo selviää että ollaanko saatu positiivista palautetta vain siksi että osaisin jotenkin valmistautua tulossa olevaan negatiiviseen palautteeseen. Se jos mikä kylläkin todella omituisen kuuloinen ajatus, voisin kyllä kuvitelle että jos ongelmia/huolenaiheita pojasta on, kerrotaan niistä "pitkin matkaa" eikä odoteta kuukausia ja pohjusteta niitä huonoja uutisia positiivisella palautteella.


Ja teorioista, minä olen alun perin tullut kertomaan tähän ketjuun poikani nukahtamisongelmista iltaisin johtuen päiväunista, teorioita alkoi esittäää joku ihan muu, sinä mukaanlukien. Ja kyllä, minä kiivastuin aiheettomista "pojallasi on varmasti muitakin ongelmia, teistä on nyt varmasti huolta päiväkodille.."-arveluista.
Ja tuosta elton mukaan kutsumisesta, voi jeesus eikä se nyt mene jo perille; MINÄ kutsuin elton paikalle, MINÄ kerroin hoitajille että olen hänet sinne kutsunut, jne. Hoitajat eivät ole sanallakaan maininneet että elton olis hyvä olla paikalla, ei mitään. Elto istui huoneessaan joka lasten leikkihuoneen vieressä, ovi oli auki, koputin ja kerroin että meillä on keskustelu tulossa silloin ja silloin, ehtisikö hän mukaan. Hän katsoi kalenteriaan ja sanoi sen näyttävän siltä että vois osallistua. Tuttuhan hän meille jo onkin koska osallistui keskusteluun jo marraskuussa, silloin hän totesi pojan olevan täysin normaali jne minkä jo kirjoitinkin.

Itse en ollenkaan ymmärtänyt että se on (palstalaisille) elämääkin kummallisempi asia, niiin että siellä takana on vaan pakko olla jotain kummallista ja huolta herättävää.

Ja kuten eilen sanoin, palaan tänään asiaan keskustelun jälkeen.
 
tiina
No niin, keskustelu käyty.

Päiväuniasia on ratkaistu, sovimme että poika osallistuu lepohetkeen mutta saa nyt nousta ylös 45min jälkeen jos ei ole nukahtanut, sitä 1,5h hänen ei tarvitse maata. Jos nukahtaa saa nukkua. Olen ratkaisuun oikein tyytyväinen, käytännössä tämä tarkoittaa sitä että poika tuskin kovin usein enää tulee nukkumaan päiväkodissa jos tähänkin mennessä se nukahtaminen on kestänyt reilun tunnin. 45 min jälkeen popika sirtyy päivähuoneeseen parin muun ei-nukkuvan palsen luo telemään jotain hiljaista.

Elto oli paikalla vain n. 10min, hänen oli kiirehdittävä toiseen päiväkotiin. Ehdimme oikeastaan
jutella vain hetken ja elto kysyikin minulta onko minulla itselläni mitään erityistä mielessä. Ennen tapaamista oli ehtinyt elto kuulla sen verran hoitajilta että pojan meno verrattuna syksyyn on selvästi rauhoittunut vaikka energiaa edelleen riittääkin, ja poika on kuulemma selvästi ehtinyt sopeutua päiväkotiin.

Elton lähdettyä paikalla jäi lto ja poitsun oma hoitaja, me istuimme sitten pidempään ja aloitimme sopimalla niistä päiväunista.
Samantyyppistä positiivista palautetta mitä tulee hoitopäivän jälkeenkin saimme edelleen. Puhuimme myös siitä että pojalla on yksi hoitokaveri kenen kanssa tulee helposti riitaa, sotkevat kuulemma helposti toistensa leikkejä. Tästä olen toki jo aiemminkin kuullut hoitopäivän palautteen yhetydessä eli ei tullut yllätyksenä. Pojat ovat kuulemma kuitenkin hyviä kavereita, mutta riidat aika äänekkäitä.
Hoitajat kertoivat laajasti millä ja miten poika tykkää päiväkodissa leikkiä, kertoivat miten jumppa-ja tanssi hetket sujuvat.
Me puhuimme aika paljon, on nyt mahdotonta kaikkea tähän naputtaa, mutta mitään huolenaiheita ei henkilölunta minulle esittänyt.
Ai niin, sovimme myös toimintatavan niille päiville kun poika syö huonosti, hän ikävä kyllä joskus kieltäytyy syömästä jos ei pidä tarjolla olevasta ruoasta, joskus ei kuulemma suostu edes maistamaan.
Aiheesta eksyimme keskustelussa sen verran että minä itse kerroin minua paljon mietityttävän pojan ruotsinkielisyys (minä itse siis suomenkielinen) ja eskari ja kouluasiat vaikkei ne ole ajankohtaisia kuin parin vuoden kuluttua. Tähän aiheeseen melkein keskustelun päätimmekin, totesimme että tästä on hyvä jatkaa ja olemme kaikki tyytyväisiä.

Meidän osalta on tuo uniasia siis järjestyksessä ja olen tosi iloinen ratkaisusta.
Mitä arveluihin lapseni "huolta herättäviin" ongelmiin tulee voi nämä pk-tädit ja lto:t varmaan tästä lähtien keskittyä "diagnoisoimaan" lapsia ja perheitä joita he tuntevat, ei anna kovin imartelevaa kuvaa ammattitaidosta nuo laukomiset täällä palstalla.

Kiitos ja anteeksi, päätän keskustelun osaltani tähän ja jatkamme kohti pirteämpää kevättä pitkiä yöunia nukkuen.

Ja vielä, tsemppiä kaikille päiväuniongelmista kärsiville, kannattaa ottaa tosiaan asia puheeksi päiväkodissa.
 

Yhteistyössä