Huoh... koskahan ne päiväkodissa uskoo

Päiväkodeissa omat säännöt, ainakin niissä joissa olen ollut harjoittelijana niin ei paljoa yksilön tarpeita voida/haluta huomioida. Yhdessä oli keskustelua samasta asiasta ja äidin lähdettyä työntekijät puhuivat aika kovin sanoin kuinka heillä ei ole aikaa/resursseja hyysätä jokaista Nico-Petteriä vanhempien toiveiden mukaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
mäkin tätä vähän mietin? siis onhan se kuitenkin ihan luonnollista että unen tarve vähentyy, mutta ne päikkärit on silti ihan hyvä hetki päivässä varsinkin jos päiväkodissa on (paljon virikkeitä). Ei se lapsonen ainiaan mene yöunille klo 20 :)

Meilläkin on 2v:n unille menoa siirretty tunnilla, menee nykyään 21 unille.
Olen vaan huomannut, että tytölle on tärkeätä nukkua pitkä yöuni. Välttämättä päiväunihetki päiväkodissa ei ole niin rauhallinen, kun kaikki ei kuitenkaan nuku vaan osa vain makoilee.
no eikö sun lapsi voi kans vaan makoilla?
 
Mä todella toivon etteivät ne usko ollenkaan. Mun mielestä tuo systeemi on ihan naurettava, "lapsi ei saa nukkua kuin 10min.." Mikä hemmetin järki tuossa on? Miksi lapsi ei saa nukkua jos on väsy? Kuinka hyvällä tuulella sä ite jaksaisit olla väsyneenä tarhassa? et varmaan kovin hyvällä ja kuitenkin vaadit sitä lapseltasi...
Voi elämä tuota itsekkyyden määrää taas...
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
mäkin tätä vähän mietin? siis onhan se kuitenkin ihan luonnollista että unen tarve vähentyy, mutta ne päikkärit on silti ihan hyvä hetki päivässä varsinkin jos päiväkodissa on (paljon virikkeitä). Ei se lapsonen ainiaan mene yöunille klo 20 :)

Meilläkin on 2v:n unille menoa siirretty tunnilla, menee nykyään 21 unille.
Olen vaan huomannut, että tytölle on tärkeätä nukkua pitkä yöuni. Välttämättä päiväunihetki päiväkodissa ei ole niin rauhallinen, kun kaikki ei kuitenkaan nuku vaan osa vain makoilee.
Aika rauhallinen sen täytyy sun lapselle olla jos kerran nukkuu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
Valvopa itse lapsen kanssa joka yö yhteen asti ja seuraavana aamuna aikaisin ylös niin alkaa mieli muuttuun
Itselläni on 4v. lapsi, joka nukkuu yöunet on n. klo 21 - 06.30, lisäksi nukkuu pk:ssa 1 - 1,5 tuntia päivittäin. Tällä perusteella en käsitä, mitä haittaa siitä on, jos menee myöhemmin nukkumaan... vuorokauden kokonaisunimäärä on se mikä ratkaisee.

Vai onko ap niitä, jotka pakottaa lapsen nukkumaan oman aikataulunsa mukaisesti, jotta saa omaa aikaa?
No huoh, en todellakaan. Tänäänkin yhdessä valvottiin 20.30 ja pakko on itsekin kohta mennä nukkumaan, jotta jaksaa nousta aamulla klo6.10

Viikonloppuisin nukkumaanmeno ajasta joustetaan ja samoin lomilla. Silloin ei ole seuraavana päivänä pakko nousta aikaisin.
 
!
Alkuperäinen kirjoittaja NuorenaÄidiksi:
Päiväkodeissa omat säännöt, ainakin niissä joissa olen ollut harjoittelijana niin ei paljoa yksilön tarpeita voida/haluta huomioida. Yhdessä oli keskustelua samasta asiasta ja äidin lähdettyä työntekijät puhuivat aika kovin sanoin kuinka heillä ei ole aikaa/resursseja hyysätä jokaista Nico-Petteriä vanhempien toiveiden mukaan...
Mä vihaan tän Nico-Petterin mukaan vetämistä lähes joka asiassa!!! Hyi stana.

Vaikken ap:n kanssa samoilla linjoilla olekaan.
 
viiru
meidän 3,5 vuotias poika ei ole marraskuun jälkeen juuri nukkunut päikkäreitä.
Herää aamulla n. 600-6.30 hoitoon 7.00-7.30.
Kotiin haetaan n. 16.00-16.30.
Ei pakota enää päikkäreille.
Yleensä nukkuu päikärit perjantaina. ei ole pakko nousta aamulla niin aikaisin.
Jos nukkuu päikkärit 1-2 h ei todellakaan mene ennen klo 22.00 tutimaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
mäkin tätä vähän mietin? siis onhan se kuitenkin ihan luonnollista että unen tarve vähentyy, mutta ne päikkärit on silti ihan hyvä hetki päivässä varsinkin jos päiväkodissa on (paljon virikkeitä). Ei se lapsonen ainiaan mene yöunille klo 20 :)

Meilläkin on 2v:n unille menoa siirretty tunnilla, menee nykyään 21 unille.
Olen vaan huomannut, että tytölle on tärkeätä nukkua pitkä yöuni. Välttämättä päiväunihetki päiväkodissa ei ole niin rauhallinen, kun kaikki ei kuitenkaan nuku vaan osa vain makoilee.
Aika rauhallinen sen täytyy sun lapselle olla jos kerran nukkuu...
Onneksi tytöllä on sikeänunen lahja toisin kuin äidillänsä.
 
eiymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Mitä väliä sillä on, nukkuuko se kotona sen 11 tuntia ja pk:ssa 0 vai pk:ssa vaikka 2 ja kotona 9?
mäkin tätä vähän mietin? siis onhan se kuitenkin ihan luonnollista että unen tarve vähentyy, mutta ne päikkärit on silti ihan hyvä hetki päivässä varsinkin jos päiväkodissa on (paljon virikkeitä). Ei se lapsonen ainiaan mene yöunille klo 20 :)

Meilläkin on 2v:n unille menoa siirretty tunnilla, menee nykyään 21 unille.
Olen vaan huomannut, että tytölle on tärkeätä nukkua pitkä yöuni. Välttämättä päiväunihetki päiväkodissa ei ole niin rauhallinen, kun kaikki ei kuitenkaan nuku vaan osa vain makoilee.
Okei. Kuulostaa ihan siltä, että kyse ei ole kuitenkaan lapsesta, vaan sinusta... eihän se lapsi tunnu pk:n lepohetkessä mitenkään toisista häiriintyvän, jos kerran nukahtaa siellä. Ihan turhaa selittelyä.
 
Hoitaja
Yrittäkääpä arvon äidit itse pitää väkisin hereillä lasta, joka meinaa nukahtaa naama välipalajhugurttiin iltapäivällä. Hoitopäivä on aina rankempi lapselle, kuin kotipäivä. Jos lapsi nukahtaa hoidossa, hän tarvitsee päiväunet. 15-20 min päästä ei voi vielä herättää, se ei ole inhimillistä. Kokeile itse sitäkin! Tunnin-puolentoista päästä sen sijaan voi, ja se, että saman verran siiirtyy yöuni ei todellakaan haittaa. Silläkin lapsi ehkä yrittää viestiä, että kaipaa enemmän aikaa myös vanhempiensa kanssa.
 
Meillä käy kaksivuotias unille klo 21, herätys on päiväkotiaamuina klo 7.20. Päiväkodissa nukkuu parin tunnin päiväunet ja jaksaa virkeänä koko päivän. Mä en ymmärrä, miksi lapset pitäisi väkisin saada nukkumaan seitsemän kahdeksan aikaan, jos se ei heidän luontaiseen ARKIrytmiinsä sovi. Arkisin monilla on touhukkaampaa menoa - päiväkoti väsyttää aivan eri lailla kuin kotipäivä - ja pieni lapsi on varmastikin sen lepohetkensä ansainnut.
 
...
aika yksilöllistä miten paljon unta lapsi tarvitsee... Nykyään monet lapset nukkuu liian vähän... meillä esikoinen on aina mennyt 19 aikaan yö unille ja herää 7-8 aamulla, lopetti päiväunet 4v. Nyt on jo 8v ja edelleenkin mennään 19 aikaan yöunille muuten ei jaksa nousta kouluun. Kuopus taas on aina ollu huono nukkumaan yöllä joten nukkuu edelleenkin päiväunia vaikka täyttää pian 6v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tarhan täti:
Koittakaapas itse nostaa se rättiväsynyt lapsi 15min unien jälkeen pystyyn.. Tai nouskaa itse syvästä unesta 15 min kuluttua nukahtamisesta. Ja se on yksinkertaisesti mahdotonta kytätä jokaisen lapsen nukahtamista siellä pimeässä kun on 22 lasta ryhmässä.
Tää on niin totta - huomasin sen, kun olin pk:ssa työssäoppimisjaksolla. Toisten lasten on nukahdettava, ja jos siinä alkaa yhtä herättelemään, niin sehän häiritsee toisten nukahtamista, elleivät ole vielä nukahtaneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
No huoh, en todellakaan. Tänäänkin yhdessä valvottiin 20.30 ja pakko on itsekin kohta mennä nukkumaan, jotta jaksaa nousta aamulla klo6.10

Viikonloppuisin nukkumaanmeno ajasta joustetaan ja samoin lomilla. Silloin ei ole seuraavana päivänä pakko nousta aikaisin.
Valvottiin? Jos sun muksusi nukahtaa normaalisiti 30 minuuttia aikaisemmin, niin nyt valvottiin?

Minäkin olen sitä mieltä, että jos lapsi nukahtaa päiväkodissa, niin on tarvinnut lepohetken. Meillä on sovittu max tunnin unet, että nukahtaa järkevään aikaan kotona.

En minä tuolla sängynvieressä odota nukahtamista. Joskus nukahtaa 19:30 (jättänyt päikkärit väliin itse) tai joskus hilluu sängyssä 21:00 asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Yrittäkääpä arvon äidit itse pitää väkisin hereillä lasta, joka meinaa nukahtaa naama välipalajhugurttiin iltapäivällä. Hoitopäivä on aina rankempi lapselle, kuin kotipäivä. Jos lapsi nukahtaa hoidossa, hän tarvitsee päiväunet. 15-20 min päästä ei voi vielä herättää, se ei ole inhimillistä. Kokeile itse sitäkin! Tunnin-puolentoista päästä sen sijaan voi, ja se, että saman verran siiirtyy yöuni ei todellakaan haittaa. Silläkin lapsi ehkä yrittää viestiä, että kaipaa enemmän aikaa myös vanhempiensa kanssa.
Itse kyllä sanoo, että väsyttää mutta uni ei tule. Tänäänkin meni itse sänkyyn tuolloin 20.30 ja sanoi, että nukuttaa.
 
eiymmärrä
Ap, väitätkö sä ihan tosissaan, että sun lapsi ei tarvitse sitä päiväunta, vaikka kertomastasi päätellen nukahtaa pk:ssa ja nukkuu suht. pitkään? Kun sielläkin lienee kuitenkin se periaate, että nukkumispakkoa ei ole, mutta kaikki osallistuu lepohetkeen. Saisi siis halutessaan vain makoilla.
 
ap jos sun lapsi menee nukkumaan vaikka 22, niin nukkuisko se aamulla sitten klo 9? Muuten vain kysyn. Meillä tenava herää ennen 7, menipä sitten 20 tai 22 yöunille. Ihan pirtsakkana herääkin.

Mä en halua olla mitenkään ilkeä mut eikö ois helpointa mennä ihan lapsen ehdoilla, eikä itse aikatauluttaen? Jos lapsi nukahtaa siellä päikyssä ihan ongelmitta joka päivä, se todennäköisesti kyllä tarvii sen lepohetken.
 
koettu
Aikuisillekin päiväunet olisivat terveelliset ja hyväätekevät. Vielä suuremmalla syyllä leikki-ikäisellekin. Ja ne päiväkotipäivät on niin intensiivisiä, että takuulla on lapselle hyväksi nukkua unet.

Jos päiväunien vuoksi ei uni tule haluamaasi klo 20 aikaan, niin kokeilepa laittaa sänkyynkin vasta klo 21 tai 21.30. Saattaapi uni tulla äkkiä. Täytyy vain löytää se oikea LAPSELLE sopiva nukkumaanmenoaika.

Tiedän monia, jotka tosiaan takkuaa kuukaudesta toiseen "miksi en saa lapsia nukkumaan ajoissa". Vika usealla väärässä vanhempien toiveajassa, joka lähtee aikuisten tarpeesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
No huoh, en todellakaan. Tänäänkin yhdessä valvottiin 20.30 ja pakko on itsekin kohta mennä nukkumaan, jotta jaksaa nousta aamulla klo6.10

Viikonloppuisin nukkumaanmeno ajasta joustetaan ja samoin lomilla. Silloin ei ole seuraavana päivänä pakko nousta aikaisin.
Valvottiin? Jos sun muksusi nukahtaa normaalisiti 30 minuuttia aikaisemmin, niin nyt valvottiin?

Minäkin olen sitä mieltä, että jos lapsi nukahtaa päiväkodissa, niin on tarvinnut lepohetken. Meillä on sovittu max tunnin unet, että nukahtaa järkevään aikaan kotona.

En minä tuolla sängynvieressä odota nukahtamista. Joskus nukahtaa 19:30 (jättänyt päikkärit väliin itse) tai joskus hilluu sängyssä 21:00 asti.
Tarkoitan, että en laittanut häntä normi aikaan nukkumaan koska tiesin, että ei sinne heti nukahda. Itse halusi mennä nukkumaan tuolloin 20.30.
 
Ei se lapsi sielä päiväkodissa nukahtaisi jos häntä ei nukuttaisi. ja sillon ku nukuttaa niin on hyvä ottaa tirsat.
Meillä 4,5v ei useimmiten nuku pk:ssa, pötköttelee ja rauhoittuu vaaditun ajan ja pääsee sitten leikkimään. Joskus taas nukahtaa ja nukkuu päiväuniajan.
SIitähän meteli syntyis jos pk:n tädit estäis lapsia nukahtamasta/rauhoittumasta päivän aikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Yrittäkääpä arvon äidit itse pitää väkisin hereillä lasta, joka meinaa nukahtaa naama välipalajhugurttiin iltapäivällä. Hoitopäivä on aina rankempi lapselle, kuin kotipäivä. Jos lapsi nukahtaa hoidossa, hän tarvitsee päiväunet. 15-20 min päästä ei voi vielä herättää, se ei ole inhimillistä. Kokeile itse sitäkin! Tunnin-puolentoista päästä sen sijaan voi, ja se, että saman verran siiirtyy yöuni ei todellakaan haittaa. Silläkin lapsi ehkä yrittää viestiä, että kaipaa enemmän aikaa myös vanhempiensa kanssa.
eihän lapsia edes saa herättää kesken unien, siitähän nyt on vaikka mitä tutkimuksia että se vaikuttaa aivojen kehitykseen, eikä suinkaan hyvällä tavalla.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Tarhan täti:
Jatkan vielä että meidän tarhassa on näitä lapsia joiden vanhempien toive on että lapsi pitää herättää esim. 30 min unien jälkeen. Mutta kun lapsi nukahtaa HETI kun sänkyyn pääsee eli on todella väsynyt, niin minusta lapsen pitää silloin antaa nukkua. Herättämisen jälkeen loppupäivä menee kiukutellessa väsyneenä ja se ei ole lapselle itselleenkään kiva.
Voiskohan ne lapset olla sitten väsyneitä jo siksi kun uni ei ole tullut illalla kuin vasta 23-23.30 aikaan, ja herätys klo 7? Ja uni tulee myöhään vain ja ainoastaan tarhassa nukuttujen päikkäreidän takia.
 

Yhteistyössä