*HUHTIKUUN MASUASUKIT* ~ syyskuussa -->

Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
äh mä aloin miettimään tuota ensiviikon varhisultra-aikaa... pitäiskö mennä ollenkaan et menis eka kertaa katsomaa kääröä vasta silloi 18.09. ko Jorvis o eka käynti.. ja se ois sit jo se Np ultra... :| ? mut ois se kiva jos näkis että siellä pikku hippunen oikeasti olis.. ko noilla käynneillä ois vaan se kaksi viikkoa eroa sitten ? äh auttakaaa !!
jättääkö joku menemättä sinne varhaisultraan ?
:wave: minä en mene varhaisultraan (jos ei mitään ihmeitä tule) en käynyt esikoisen kanssa enkä mee nytkään. np-ultra aika tuli tänään luukusta 19.9 :)

Nellah ja 8+4
 
Kävin tänään siel neuvolas. Voi kyl sanoo et p**ka reissu mut tulipaha tehtyä. Törkeen huono olo ja eikö se eukko venyttäny sen viel puoleentoista tuntiin. En kostunu koko käynnistä yhtään mitään, yleistää plaa plaata vaan. ihan hyvin olis voinu sen ultra ajan varata puhelimessakin. Ultra on nyt sit vast 24.9. Sitä ennen en oo menos mihinkää. Sit onki menos rv12+3. plääää... ihan tyhmä päivä. pyh.

rv8+3
 
miracle Ihanaa, onnea!!!! :heart: :heart:

JJ-t nooooh... ei vaan, meillä on oikeesti tosi poikkeuksellisen hiljaista töissä. Tänäänkin oli 8 lasta ja 4 hoitajaa... ja suurimmalla osalla lapsista vanhemmat hoitamassa. Niin ja mä se taisin olla joka sitä hernekeittoa on hehkuttanut :D ja eilen muuten tein jauhelihakeittoa :D

Tilia cordata Mulla ei oo omakohtaista kokemusta sokerirasituksesta kun edellisessä raskaudessa en siihen joutunut... mutta jotenkin niin se menee, että ensin ollaan yö syömättä ja mennään labraan aamulla jossa otetaan ensin paastosokeri (arvo siis), sitten juodaan jotain litkua ja sitten parin tunnin päästä otetaan uusi arvo.

hapamperi & Frank 8+0 (nyt jo kotona)
 
Mua alko pelottaa Nemun uutiset... Haleja sinne suuntaan... :hug: Ku itellä on kans tänään ollu pal vähemmän huono olo ja ei nännitkään niin kipeät. Toivottavasti se ei tarkoita mitään. :ashamed:
jotenki iskee aina kauhea huoli päälle oman toukan hyvinvoinnista ku jollekin toiselle käy noin. :/ Viel pitäis melkeen kaks viikkoa venailla sinne ultraan... :kieh:
No, ehkä nää päivät on vaan erilaisia... :whistle:

Laala ja Punkero rv. 5+5
 
MIRACLE: onnea ihanista näkymistä! meidän diili sitten piti =) =)

).( voi tätä onnenpäivää! Oli ihan eri näkymät kohdussa kuin viikko sitten! Siellä Kapris olla öllötteli ja sydän reippaasti jyskytti :heart: :heart: Kooltaan vastasi 7+0 eli just mitä laskinkin! Mutta katotaan tuota LA:a myöhemmin sitten, saa olla listassa sen 7.4 vaikka toden-näköisempi on 15.4 :) mutta muutetaan se listalle sitte jos oikeasti muuttavat sen lääkärissä :)

Huomenna sitten saan soittaa neuvolaan ja varata ekan ajan, joka varmaan on aika pian että ehdin veriseulaan. Nyt kun on kohdussa todettu elämää, olen myös oikeutettu yhteen ultraan (ennen niskapoimu-ultraa) perinnöllisyyspolilla. Joten kiirettä tulee tässä kuukauden sisälle pitelemään :LOL: Voi että oon niiiiiin ONNELLINEN!! Kunpa nyt osaisin vähän relata enkä vetäis aivan hirveää stressiä sitten siitä np-ultrasta....nyt en ees ajattele sitä, vaan nautin tästä olotilasta täysin rinnoin! :)

Gardenia ja Kapris 7+0 :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Tänään on ollut tosi uutisrikas päivä...Nemulle ja Matoselle isot pahoittelut :( :hug: :hug:
Ja onnea hyvistä ultrakuulumisista tänään ultrassa käyneille!!! :flower: :flower: :flower: Ihanaa, että siellä pikkualut sykyttää.

Väsyttää niiiin kamalasti, ettei jaksa tehdä yhtään mitään. Pitää kai torkkua hetki ;)
 
Vieläkö ottaisitte yhden M. Myöhäisen mukaan joukkoon? Lähinnä taustavaikuttajaksi, kun ei ihan kauheasti ehdi tässä koneella istuskelemaan.. Jos saataisiin vaikka se sata odottajaa rikki tähän pinoon ;)

Odotan nyt siis toista lasta, esikko-poika syntyi 1/07 ja nyt LA olisi 16.4. Synnyttämään menen K-HKS:ään. Tänään oli tunnustettava pomolle ja työparille tilanne, kun olo on ollut tosi etova ja maha muutenkin ihan sekaisin. Palasin just kuukausi sitten hoitovapaalta töihin, ja nyt sitten sain ilmoittaa tästä.. pomo varmaan menetti yöunensa ;)

Meillä päästään ekaan neuvolaan vasta viikoilla 8 ja NP-ultraan vkolla 12 (varhaisultraa ei siis ollenkaan), joten pitkään täytyy vielä odottaa. Pelottaa hiukan, mut eiköhän se tästä päivä kerrallaan ja sitäpaitsi, nämähän on niitä asioita jotka on ihan jonkun muun käsissä..

rv 6+6
 
Sydämelliset onnittelut ultrakuulumisista marsukki73, miracle ja Gardenia!! :flower: :heart: Tosi ihana kuulla, että kaikki hyvin =)

Nemu ilman muuta tule kertomaan kuulumiset :hug: :heart:

Tilia Cordata Täällä kans Helsingistä! :wave: Muut kriteerit eivät ihan täyttyneetkään :D Sillä toista odotamme ja laskettu aika on siinä ennen puoltaväliä :heart:

Allusmamma Mulle tuli sellainen olo ennen varhaisultraa, että pitäiskö vaan perua se ja mennä sinne np-ultraan. Jotenkin kai sitä ajatteli, että ei jaksa jos sieltä tulee huonoja uutisia. :/ Mutta sinne mentiin ja hyviä uutisiahan sieltä saatiin :heart:

Kesis ja huvikumpu 7+5 (7+1)
 
:heart: Onnea miracle ja Gardenia sekä muut hyviä ultrakuulumisia saaneet :heart:

Aion myös mennä varhaisultraan, en uskaltaisi jättää väliin. Jos on tuulimuna niin haluan tietää heti ja jatkaa elämää eteenpäin. Ja parhaassa tapauksessa, onhan se pikkuinen sydän ihanaa nähdä pamppailemassa =)

Alan taustailla, kun nyt syksyn kiireet alkavat viedä aikaa. Tulen kyllä kertomaan ultrakuulumisia viikon päästä keskiviikkona.

Oxford ja maha 7+0
 
Kun nyt ultrista oli puhe, niin miten suhtaudutte seulontoihin? Itse aion käydä varhaisultrassa sekä np- ja rakenneultrissa, mutta en halua veriseulaa enkä niskapoimun mittausta. En pystyisi tekemään päätöstä abortoinnista enkä halua hermoilla turhia, siksi mun linja tässä asiassa on, että jos siellä tyyppi vaan jaksaa elää mukana niin hyvä B)
 
Oxford meille ei kuulu np-ultraa ja veriseula en aio nyt otattaa. Viimeksi jäätiin kiinni siitä ja voi sitä tuskan määrää ku tuloksia jatkosta odoteltiin. Nyt aattelen nii, että kaikki mitä tulee otetaan vastaan :heart: ja jos jotain pitää menettää, se menetetään joka tapauksessa, jos niin on. Olipa sekavaa.. tällä nyt kuitenkin mennnään :heart:

Onnea hirmusti ihanista ultrakuulumisista ja pahoittelut huonoja uutisia saaneille :hug: .

meitsi ja hässäkkä 9+3
 
Rimata, samanlaisia ajatuksia itselläni! Olen kuullut niin monta tarinaa, joissa on pelätty aivan turhaan ja stressattu viikkokausia - ja lopulta syntynyt terve lapsi. Vaikka ei olisikaan terve, niin en halua päättää pikkuisen elämästä, ei kaikki ole niin täydellistä. Meille kuuluu normaalisti np- ja rakenneultra, myös varhaisultran haluavat tarkkailusyistä tehdä (km + kaavinta toukokuussa 08).

Poistuu jääkaapille...

Ox 7+0
 
Nemu ja matonen: :hug: . Älkää nyt vielä heittäkö kirvestä kaivoon, sillä ei se vuoto aina tarkoita pahinta mahdollista vaihtoehtoa. Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin kunnossa!

Onnea taas hyviä ultrakuulumisia saaneille!!

Oxford kyseli suhtautumisesta seulontoihin. Itsellänihän on kokemus siitä tasan vuosi sitten eletystä raskaudesta, jossa pikkuisen vammat löytyivät np-ultrassa. Siihen astikin olin ravannut liki joka viikko ultrissa kipujen sekä jatkuvan verenvuodon vuoksi (noin 6. viikolta lähtien), eikä missään aiemmassa ultrassa huomattu vauvalla olevan mitään hätää.
Mutta kun saimme np-ultrassa diagnoosin, että vauvalla on anenkefalia (eli aivottomuus), päätimme heti keskeytyksestä. Koskaan, ei koskaan se ole helppo päätös, vaikka vauvalla olisikin kuolemaan johtava vamma kuten meidän tapauksessa. Mutta silti se tuntui ainoalta vaihtoehdolta meille, koska koimme raskauden jatkamisen sekä pienen poikamme että meidän turhaksi kidutukseksi. Myöhemmin patologin tutkimuksissahan sitten selvisi, että vauvalla oli ollut lisäksi selkäydinkohju & aivotyrä, eli kaikki mahdolliset neuraaliputken sulkeumahäiriön vammat.

Tuon pienokaisen vammoista johtuen pääsemme tässä raskaudessa hieman tarkempiin tutkimuksiin, sillä olemassa on uusiutumisriski. Teimme kuitenkin jo viime syksynä sen päätöksen, että ihan kaikkiin tutkimuksiin emme lähde ainakaan sulkeumahäiriön pelossa. Kyse on lähinnä siis punktioista, joissa on keskenmenonriski. Anenkefalia kun selviää ilman punktioitakin ultrassa, mutta nuo muut vammat selviäisivät raskauden aikana ilmeisesti parhaiten punktion avulla. Lapsella kuitenkin olisi ilmeisesti elinmahdollisuudet niiden kanssa, joten ne eivät siinä mielessä pelota.

Mutta nämä ovat todella vaikeita ja henkilökohtaisia asioita, joita jokaisen tulee pohtia itse omalta osaltaan. Kukaan muu ei voi päättää näitä asioita toisen puolesta - eikä mielestäni kelläkään ole myöskään oikeutta arvostella toisten päätöksiä näiden suhteen.

Varhaisultraan olen minäkin menossa, sillä menneet kokemukset (rk ja km) painavat sen verran mielessä, että haluan varmistella vauvelin olotilaa.

Omasta navasta vielä sen verrran, että kaikkiaan eilen oksensin 10 kertaa. Onneksi tänään olo on ollut jo paljon parempi, enkä ole oksentanut kertaakaan.
 
Kävin äsken ostamassa semmoset pahoinvointiin auttavat rannekkeet. En oikein tiiä vielä toimiiko vai ei, ku oli kauhea nälkä ni siksiki huono olo. Mut pitää huomenna aamupäiväl testata, sillon on kuitenki kaikkein kauhein olo. Niin juu ja joku puhui että ne on puiset(?) mikä ei kylläkään pidä paikkaansa. Ihan kangasta on ja muovinen "nappi". Voihan niitä tietty olla erilaisiakin.. epäilen kyllä ku hintaki oli sama (n.18e).

Syön täs just kaurapuuroa ja mansikkakeittoa, on muuten hyvää ;)

Rv8+3
 
Tinkatar, kovia olet joutunut sinäkin kokemaan :hug: Samaa mieltä, henkilökohtaisia asioita nämä ovat ja jokaisen pitää ne miettiä omalta kohdaltaan ja omien kokemusten perusteella. Minulla se tilanne, että toukokuussa rv20 kuolleeksi todettu vauva oli tavallaan terve, mitään syytä kuolemalle ei ole löydetty (patologiset ym tutkimukset tehtiin). En siis millään järkiperusteilla kieltäydy seulonnoista, vaan täysin tunnesyistä, uskon siten välttyväni ylimääräiseltä stressiltä. Lähipiirissä on paljon suruja ollut, joten on keksittävä keinot selviämiseen ja mahdollisimman stressittömään odotukseen :heart:

Ox 7+0
 
Mä meen np-ultraan ja rakenneultraan, mutta mitään en pystyis keskeyttää kuitenkaan, ni sen vuoks en mee muihin seulontoihin. Jos löytyisi jotain tuollaista hengenvaarallista, että pikkuinen ei selviäisi millään kohdun ulkopuolella, sitten olisi toki keskeytettävä. Mutta muutoin ei.
 
noista vuodoista.. ei välttämättä tarkota koko raskauden loppua vaikka vuotoa tulisikin.. yhdelle tutulle tässä ihan lähiaikoina kävi niin että vuoto alkoi jokus 10 viikon tienoilla ja ajatteli että ohi se on.. kävi sitten kuitenkin ultrassa ja sielä selviskin että kaksoset oli joista toinen vuosi ulos.
 
Täällähän on päivän aikana oltu ahkeria kirjoittajia :) Lehmis, mihinkä ajattelit mennä varhaisultraan? Muistelin, että ole myös Tampereelta(?) Olen itse vähän kahden vaiheilla varaanko ajan vai enkö...

Mahakivut hävinneet lähes kokonaan eikö muitakaan oireita pahemmin näy eikä kuulu. Toivottavasti ei oo enne mistään ikävästä. Viime yönä näin painajaista jossa sain keskenmenon :'(

Wendy + mini 6+0
 
Tinkatar ja muut kannustuksesta; vuoto ei ole pahentunut mutta varaudun kuitenkin pahimpaan niin onpahan sitten iloinen yllätys jos saan pitää tämän kultahippusen :heart:
Tänään töissä tunsin taas sitä "painoa" vatsassa ja aamulla herätessä ja suihkuun mennessä ihan kuin rinnat olis olleeet lämpimät ja turvoksissa ja nännit arat... Siis näitä oireita ei vielä ole tullut aikaisemmin, mut viikkojakin on vasta 4+

Kivoja uutisia oli tullut monelle ultrasta :flower:

Nyt saunaan ja nukkumaan

Öitä M
 
Nyt on kotiuduttu tyksistä ja en nyt tiedä mimmosia uutisia nämä on.. kohtu oli auki, nestettä kohdussa????, kysta ja oikealla puolella joku epämääräinen, mitä se ei nähnyt, epäili että voisi olla alkio aivan alussa... Jos verenvuoto jatkuu ja kivut myös+neste pysyy kohdussa ja hcg nousee, joudun tähystysleikkaukseen.. :eek: ja jos sitten hcg nousee pikkuhiljaa voi olla kyseessä kohdunulkoinen raskaus, ja jos oireet pysyy tälläisinä on se varhaisraskauden keskenmeno.. tietty voi pienessä määrin verenvuoto johtua siitä että olisi ns. valemenkat... mutta siihen en usko!! toivon kovasti etten joutuisi tohon leikkaukseen... enkä tiedä onko se neste siellä kohdussa vaarallista!?!? ja niin.. kohdun limakalvo oli kuulemma paksu.. ja sikiön/alkion syke olisi pitänyt näihin kierron mukaisiin viikkoihin näkyä..
Toivon että tämä olisi keskenmeno, ja tyhjentyisi itsestään, ja pääsisi aloittamaan uuden yrityksen ku mieli ja vointi sen sallii.. nyt en edes halua ajatella mitään uutta raskautta, kunnes olen saanut selvyyden tähän.. hcg mittaukseen olen menossa taas perjantai aamuna ja sitten tyksiin ultraan..

nyt en osannut oikeen teille vastailla mitään.. olo on jotenkin tyhjä.. huomenna päivä uus ja katon joskos mieli parempi.. ja nyt olis ollu viikkoja kasassa 5+4......

Nemu :wave:
 

Yhteistyössä