Nemu ja matonen: :hug: . Älkää nyt vielä heittäkö kirvestä kaivoon, sillä ei se vuoto aina tarkoita pahinta mahdollista vaihtoehtoa. Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin kunnossa!
Onnea taas hyviä ultrakuulumisia saaneille!!
Oxford kyseli suhtautumisesta seulontoihin. Itsellänihän on kokemus siitä tasan vuosi sitten eletystä raskaudesta, jossa pikkuisen vammat löytyivät np-ultrassa. Siihen astikin olin ravannut liki joka viikko ultrissa kipujen sekä jatkuvan verenvuodon vuoksi (noin 6. viikolta lähtien), eikä missään aiemmassa ultrassa huomattu vauvalla olevan mitään hätää.
Mutta kun saimme np-ultrassa diagnoosin, että vauvalla on anenkefalia (eli aivottomuus), päätimme heti keskeytyksestä. Koskaan, ei koskaan se ole helppo päätös, vaikka vauvalla olisikin kuolemaan johtava vamma kuten meidän tapauksessa. Mutta silti se tuntui ainoalta vaihtoehdolta meille, koska koimme raskauden jatkamisen sekä pienen poikamme että meidän turhaksi kidutukseksi. Myöhemmin patologin tutkimuksissahan sitten selvisi, että vauvalla oli ollut lisäksi selkäydinkohju & aivotyrä, eli kaikki mahdolliset neuraaliputken sulkeumahäiriön vammat.
Tuon pienokaisen vammoista johtuen pääsemme tässä raskaudessa hieman tarkempiin tutkimuksiin, sillä olemassa on uusiutumisriski. Teimme kuitenkin jo viime syksynä sen päätöksen, että ihan kaikkiin tutkimuksiin emme lähde ainakaan sulkeumahäiriön pelossa. Kyse on lähinnä siis punktioista, joissa on keskenmenonriski. Anenkefalia kun selviää ilman punktioitakin ultrassa, mutta nuo muut vammat selviäisivät raskauden aikana ilmeisesti parhaiten punktion avulla. Lapsella kuitenkin olisi ilmeisesti elinmahdollisuudet niiden kanssa, joten ne eivät siinä mielessä pelota.
Mutta nämä ovat todella vaikeita ja henkilökohtaisia asioita, joita jokaisen tulee pohtia itse omalta osaltaan. Kukaan muu ei voi päättää näitä asioita toisen puolesta - eikä mielestäni kelläkään ole myöskään oikeutta arvostella toisten päätöksiä näiden suhteen.
Varhaisultraan olen minäkin menossa, sillä menneet kokemukset (rk ja km) painavat sen verran mielessä, että haluan varmistella vauvelin olotilaa.
Omasta navasta vielä sen verrran, että kaikkiaan eilen oksensin 10 kertaa. Onneksi tänään olo on ollut jo paljon parempi, enkä ole oksentanut kertaakaan.