*HUHTIKUUN MASUASUKIT* ~ syyskuussa -->

Onpas tänne tullut taas tekstiä kun hetken ollut koneelta pois ;) Voi Nemu, oli ikävä lukea sun uutiset :'( :hug: Täällä huhuiltiin enkeli05 ilmoittautumaan ja tässä olen :wave: En kyllä tiedä kuka tuo toinen enkeli on, vai olenkohan jotenkin onnistunut rekisteröitymään kahteen kertaan :eek: No, mulla siis La ainakin tällähetkellä vielä 23.04.09 VKS :wave: Ei mutta nyt äkkiä töllön ääreen, BB alkaa :snotty: :D
 
Pietu: Saattaahan se ollakin että törmätään sairaalassa huhtikuussa mutta toistaiseksi minun laskettu aika on jo maaliskuun puolella. Mutta jos samoin menee kuin omalla äipällä niin pitkäksihän se sitten menee tuo odotus, itse olen syntynyt 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen. Eihän näistä tiedä.

Wendykö kyseli liikuntajutuista? Kuntosalilla saa käydä normaaliin tapaan alkuraskauden aikana ja jopa vatsalihasliikkeitä voi tehdä normaalisti. Sitten myöhemmin kannattaa jättää kaikki vatsaan painetta aiheuttavat liikkeet pois sekä harkita kannattaako tehdä enää vapailla painoilla vai ei. Laitteet on turvallisempia kuin vapaat painot kun kehon oma painopiste on muuttunut. Sykettä kannattaa tarkkailla (ei yli 150) ja hengitystä ei saa pidättää, eli ei tiukkoja toistoja vaan painoja on kevennettävä. Samoin kannattaa muistaa että raskauden edetessä nivelten sidekudokset löystyvät joten ääriasentoja on vältettävä. Oiskohan siinä pääpiirteissään tärkeimmät... Kysy jos on jotain vielä mielessä =)

Täällä ei tee mieli yhtään karjalanpiirakoita! Johtunee varmaan siitä että täällä Karjalan kunnailla niistä on saanut varmaan tähän ikään mennessä jo yliannostuksen. Tosin kaupasta saatavia piirakoita on kyllä hankala mieltää edes karjalanpiirakoiksi kun en on niin eri makuisia kuin omatekoiset. Siin on itseasiassa ero et onko kyse riisipiirakoista vai karjalanpiirakoista jos nyt ihan tarkkoja ollaan, heh. Karjalanpiirakoissa on riisipuuro ja riisipiirakoissa vaan keitetty riisi (jos nyt ketään kiinnostaa, hirvee päteminen iski :LOL: )

Makkarakeittoo teki tänään mieli ja ihana kaveri sitten sitä minulle keitteli. En oo ite pystynyt tekemään mitään ruokaa varmaan kuukauteen. Toissa päivänä tämä samainen ystävä paistoi minulle lettuja! Aivan ihanaa! Huomen meen varmaan porukoille ja pyydän äippää tekemään riisipuuroa, nam. Joku siitä puhuikin täällä...

Vielä näistä rannekkeista pari sanaa. En tiedä auttavatko vai ei. En ole ainakaan oksentanut nyt niinä päivinä kuin nämä on minulla olleet. Toisaalta, onhan minulla ollut muulloinkin välillä parempia päiviä ja välillä huonompia. Kuvotusta on ollut edelleen mutta yökkäillä ei ole tarvinnut. Varmaan aika yksilöllistä näidenkin vaikutus, jokainen halukas kokeilkoon vaikutusta itselleen.

Nyt keskittymään BB:hen =)

Sanni-Maria & pikkunen 10+6
 
Amy86 mun piti aiemmin tuossa sulle kommentoida kun alunperin kyselit siitä neuvola&mies-yhdistelmästä, että varmasti järkevä päätös tosiaan mennä sinne neuvolaan yksin teidän tilanteessa, jos siltä vaan tuntuu. :) Voi sitten katsella rauhassa, että miten haluaa toimia jatkossa B)

Katsoitteko muuten Sairaalan sykettä? Voi jestas että täällä pillitettiin muutenkin niin herkkis-päivän päätteeksi. :snotty: Niin tuli esikoisen syntymä viime vuodelta elävästi mieleen... :heart: :heart: :heart:
 
Huomenia!
ultrakuulumiset aluksi: Taimi voipi hyvin, sydän tykytti ja kasvanut oli kahteen senttiin, joka vastaa 8+5, mutta laskettu aika menkkojen mukaan pysyköön vielä. Tämä oli mulle jo toinen ultra tässä alussa ja syynä ovat aiemmat keskenmenot. Enpä varmaan näin usein kävisi, jos taustalla ei olisi tuota historiaa. Aikaisemmista onnistuneissa raskauksissa en osannut edes niin olla huolissaan.

Illalla tuli valkkarin mukan hieman punaisia viiruja, mutta se johtui varmaan ultrauksesta, kun limakalvot on nyt herkkiä. Onko muille ultraus aiheuttanut ärsytystä limakalvoihin?

Mulla on eka neuvola vasta viikon kuluttua. Jospa siellä jo sydän äänet kuuluisivat. Sitten alkaakin tulla seuraavilla viikoilla ultraa ja muuta tarkastusta ja koetta. Neuvolakäynneille en ota miestä mukaan, kun ajat ovat usein hankalia töiden vuoksi. Ultraan, siihen np-ultraan hän tulee ja sitten niihin myöhäisempiin ultriin kanssa. Eilen lääkärini lähetti hänelle oman ultrakuvan.

Täällä oli puhetta maitotuotteista. Minulle ne maistuvat ja vatsan happoisuuteen niistä saa oivan avun illalla ennen nukkumaan menoa. Lasi maitoa tai piimää rauhoittaa kummasti vatsaa. Mutta ymmärrän hyvin, että jos öklöttää jokin ruoka, ei sitä pysty syömään.

Oli myös lohduttavaa kuulla, että muutkin samoilla viikoilla olevat, tarvitsisivat jo äippähousuja. Muut vaatteethan ei niin suuri ongelma ole, mutta housut on ikäviä, jos puristavat.

laitan tähän vielä linkin Taimin ultrakuvasta, jos joku haluaa vilkaista. Hieman on epäselvä, mutta kuvaruudussa näkyi paremmin.
http://www.aijaa.com/v.php?i=2632006.jpg

mimuli ja Taimi 8+3
 
Voi hitsi mä unohdin laittaa eilen tallennukseen tuon Sairaalan syke - sarjan. Vielä enemmän odotan kyllä tota nelosella alkavaa Sairaala -sarjaa kun sitä kuvataan täällä omallakin osastolla. Sormet ristissä täällä toivon, ettei oma pärstä näy telkkarissa...

Mä oon niiiiiiin väsynyt. Olin eilen illalla Costello Hautamäen keikalla ja kotiuduin vähän ennen puoltayötä. Herätyskello sitten iloisesti kilkatti vähän yli kuuden aamulla. Nyt reippaana uuteen työpäivään... onneksi huomenna on vapaa!!! Maanantaina mä varmaan sitten kuolenkin kun on 7.15-21 työpäivä :headwall: :headwall: :headwall:

Hyvää viikonloppua masuset!

hapamperi & Frank 8+3
 
Täällä olis 32-vuotias yhden lapsen äiti Helsingistä. Taustalta olen juttuja lukenut jo hyvän tovin kun plussa tuli testiin 30.7. :heart:

Itse vaan en ole "uskaltanut" aikaisemmin tulla mukaan kun jotenkin oli niin pelokas olo siitä onko kaikki hyvin.
Mutta nyt eilisen ultran jälkeen voisin liittyä joukkoon. Ultrassa näkyi 2.1 senttinen pikkuinen jolla sydän löi. Ja se oli suuri helpotus. :heart: :heart:

Viikkoja ultran mukaan on tänään 9+0 :heart: ja tuo täsmää parhaiten myös omiin laskuihin, joten itse pidän laskettuna aikana 4.4.09. Ja synnärinä tulee olemaan KOS.

Onko muilla neuvolassa kuunneltu yhtään omasta kierron pituudesta/ovulaation ajankohdasta jos siitä on mainittu ja laskettuaika määritelty sen mukaan vai onko kaikkialla laitettu kuitenkin sen 28 päivän kierron mukaan? Itselläni kun ei koskaan ole kierto ollut tuo 28 päivää niin siitä huolimatta sen mukaan se laskettuaika määriteltiin. :kieh: (Tosin niin se tehtiin esikoisenkin aikana eikä kierto silloinkaan ollut normaali)
Pikkujuttu sinänsä, mutta pännii kun tietää ettei millään ole sen mukaan voinut hedelmöittyä kun ei oltu edes sillä hetkellä miehen kanssa samassa maassa. :saint:
Onneksi sentäs tuo ultra tuki sitä omaa ajatusta oikeasta ajankohdasta. B)

Huh, taisi tulla heti alkuun kunnon romaani. :D

Ruttana & salamatkustaja 9+0 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Onko joku muuten huomannut sellaista että jos nukkuu selällään ihan suorana, niin alamahaa kiristää? Syy, jonka vuoksi en pysty nukkuu kuin kyljellään (mahallaan ei pysty nukkuu, kyl ne tissit sen verran arat on...)... :LOL:

Laala ja Punkero tasan 6. :heart:

juu olen huomannut jos vahingossa on selällään ihan suorana niin kovaa kiristystä on alamahassa ja tuntuu muutenkin epämukavalta...muutenkin on öisin hankalampaa löytää mukavaa nukkuma-asentoa kun ei pysty pitämään liian koukussa jalkoja eikä ihan suorana =)

-minski ja pirpana 9+2
 
Huomenta kaikille.. mulla on joka hemmetin aamu selkä ihan jumissa ja kaamee ummetus :(

vois nyt mennä tää kolme viikkoa nopeesti että saisi 12 viikkoa täyteen.. ehkä tää tressaaminen helpottais. lonkka särkee välillä ihan hirveesti, eilen illalla ei meinannu päästä liikkumaan (alaselän puolelta lonkasta särkee) noita kipuja on ollu jo ennen odotusta ja lonkkakin kuvattu ja mitään ei löydy :(

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille :) ja tervetuloa kaikille uusille :)

Nellah ja Muhku 9+0
 
Hei vaan kaikille. Ihana lueskella teidän tuntemuksia ja ajatuksia. Täällä iso huoli. Eilen tuhruttelin ja vaikka tiedän, että suht normaalia, iski hirveä paniikki ja itkeskely :'( On tämä aika pelottavaa. Mies onneksi ihanan rauhoittava ja huomioi senkin, että nyt olisi ovulaationaika....voikohan aiheuttaa? Yöunien jälkeen vähän rauhallisempi olo, mutta kyllä mua jännittää. Vajaan kahden viikon päästä on varhaisultra. Onneksi kiireiset viikot edessä, jos aika vaikka menisi vähän nopeammin.

Noomi- & pikkuinen 5+4
 
Mä oon kanssa huomannut painon tunteen alavatsalla nukkumaan mennessä. Ja pikkarit kiristää inhottavasti joten nykyisin oon nukkunut melkein joka yö alasti...

ruttana Mulla kanssa neuvola määritti lasketun ajan 28 päiväisen kierron perusteella, vaikka oltiin alkuraskauden ultrassa käyty... eli neuvolan mukaan mulla olis nyt viikkoja 9+3, mutta ultran (ja oviksen mukaan) 8+3 joten mun puolesta neuvola saa nyt olla ihan mitä mieltä vaan :D np-ultrassa se sitten virallisesti määritetään.
 
Täällä ensimmäistä neuvolaa varatessa jo kysyttiin kierron pituutta ja sen mukaan laskettiin, koska 8 viikkoa on täynnä. Vielä en neuvolassa ole käynyt, mutta olettaisin että ne laskisi lasketun ajan myös samalla tavalla. Kierto kun ei todellakaan ole 28 päivää vaan huitelee jossakin 35-37 välillä :)
 
Täytyy noista syömisistä sanoa että oon naureskellut kun täältä lukenut niistä karjalanpiirakoiden maistumisista niin sillä lailla se on täälläkin. Ne on nyt niin hyviä. :p
Ja melkeinpä ainoa joka ei ajatuksella saa voimaan pahoin.

Ja toinen mitä en normisti juo on maito, noh, en juo sitä nytkään pelkästeen, mutta kaakao on hyvää. :D Ja ennen ei kyllä tullut sitäkään juotua.

Tuossa alussa meni se pahoinvointi sellaisissa viikon sykleissä, jolloin ei mitään voinut syödä eikä edes juoda kun teki niin pahaa ja kaikki tuli oksennettua. :$ Sitten taas tuli rauhallisempi kausi ja hiukan jotain pystyi syömään. Kunnes jälleen iski oksentelut. Nyt taas pari päivää ollut sellaista normaalia kuvotusta, joka ei pahemmin elämää häiritse.
 
niin paljon uutta asiaa etten meinaa pysyä perässä kun ei kerkee päivittäin käymää mutta älkää unohtako minua... :p kyselisin teiltä kun huomasin että oon välillä tässä syönyt multivita plussaa ja eilen tajunnut että se sisältää paljon a-vitamiinia... :ashamed: toivon mukaan pikkuisella ei ole mitään hätää vai pitäkö huolestua? :( vaaveli 5+5....
 
Mä söin ennen raskautta ihan tavallisia multitabseja, mutta plussauksen jälkeen vaihdoin multitabs raskaus -nimiseen. Olin viikolla 5+5 kun tein testin, mutta enpä usko että vitamiinit ois mitään vaikuttaneet silloin vielä. Korjatkoon joku jos olen väärässä =)
 
Mua ärsyttää neuvolantäti siinä mielessä, et se ei kiertoa ota yhtään huomioon.. Ja sit ku viel laitoin et kierto ois 26 ni nlatäti se pisti kierron pituudeks nlakorttiin 31-36 EDELLISTEN tietojen perusteella.. Eli mikä mul sillo keskenmenneen raskauden aikaan oli. Rasittavaa ku kysytään juttuja ja sit mitään ei oteta kummiskaan huomioon..
 
S-M: Juu. Oha tuota sit eroa. Miula meni viikolla yli lasketun ja jouduttiin käynnistämään esikoisen kohdalla.

Vitamiineista: En usko, että alussa ainakaan mitään ihmeellistä noista A-vitaminoiduista tulis. Moni ei tiä ees vielä oottavansa tuohon aikaan ja voi käyttää ties mitä. Meillä oli esikoisesta käytössä nuo multitabsien raskausvitamiinit, mut nyt syön tavallisia ilman A-vitamiinia ja sit erikseen kalsiumia. Ainoo ero on, et rautaa ja kromia ei oo noissa. Pääsen halvemmallakin noin :D

Kierrosta ja lasketusta ajasta: Edellisen kohdalla laskettiin inseminaatioajankohdan perusteella eli oli tarkka laskettu aika siihen nähen. Nyt kierrot meni 25 - 28 - 41 - ? eli viimesestä ei tietoa, jotta mimmonen ois ollu pituus. Ovulaatiotikutuksen perusteella ovis ois ollu kp 16-17 tienoilla eli ton perusteella kierto ois jotain 32 pvän pitunen ja laskettu menis pari päivää myöhemmäks mitä se nyt on. Tätä ennusti kyl eka ultrakin eli nyt 12.9. varmistuu, jotta täsmäiskö nää miun laskelmat ja lääkärin oletukset =)

No mutta.. Näillä mennään.

pietu- ja luomu 8+4
 
miracle: Lohdullista huomata etten ole ainut, jota tuo ärsyttää.. :hug:
Ei luulis olevan niin hankala hiukan sitä äitiä kuunnella, joka oman kiertonsa tietää.. vai mihin lie sitten pohjautuu tuo vakion käyttö.
 
AAM
olipas ihana tuo mimulin ultrakuva :heart: :heart:

mun niin piti katsota se sairaala sarja subiltako se tuli eilen 21 aikaan ? no UNOHDIN ja samaan aikaan katsoin austin powersia:LOL: kolmoselta vai mistä se tuli... :D :headwall: :headwall: no ei mut really mä oisin mielummin nähnyt sitä jorvin sykettä :( ko mitään kultamunaa.. jotenkin jäin siihen uskoon et alkaa joskus 22.09. ??? onks se toinen alkamassa sit silloi missä hapamperi voi vilahtaa ;)

Ruttana tervetuloa :wave:

).) selällä makuu on joskus aamuyöstä hankalaa ko rakko varmaan niin täynnä että vessaan pitäis laiskan mennä mutta ei jaksa :D sit oon jotenkin lonkka puoleisesti makuulla niin ei oo yhtä paha, vanha kunnon pilates asento :LOL:
pahaa oloa ei näkynyt taas muutamaan päivään... mieleen hiipii ikävä tm kokemus TAAS.. mä en kestä kun oon ihan kahdenvaiheilla mennäkö sinne v.ultraa vai ei...mietin et jos peruisin ajan ja voisin sitä neuvolakäynnillä pyytää terkkaa äkkiä kuulostelemaan että saisko kuuluviin :heart:äänet kun kuitekin ollaan jo 8+2 silloi. ja sit joku toinen ilta mennä .vultraan sit jos se ei saa niitä korville.. :( :| *mun tyhjänpäiväistä jaarittelua taas*

AM & hippunen 7+5
 
eilen käytiin varhaisultrassa rv 6+4. kaikki oli hyvin, sykekin siellä näkyi ihan selvästi :heart: LA 20.4.

eli kait sitä nyt uskaltaa pikkuhiljaa siirtyä tänne odotuspuolelle :)

neuvolaan soitan maanantaina. sinne hirvittää mennä, koska olen ylipainoinen ja siellä on nyt sellanen sijainen joka mua nälvi sillon kun vuosia sitten kävin ehkäisyasioissa. kaikkea sellasta pientä, joka jäi mieleen... :(

terkuin pönttöä haliva kissendaal ja pötkylä rv 6+5
 
Heippa!

Pikaiset kuulumiset anoppilasta: perjantaina oli neuvolan lääkäri, ja kaikki näytti hyvältä, jee! Sydänääniä se ei suostunut edes yrittää kuunnella, mutta muuten sanoi, että kohtu on selkeästi raskaana. Hyvä niinkin. Paikalla oli myös neljä harjoittelijaa, joista yksi sorkki sit kans, onneks oli helläkätinen, vaikkakin tietty oli aika epävarmat otteet.

Ja nyt on sitten myös kerrottu vanhemmille ja yhdelle tulevalle tädille. Oma äiti sanoi, että vihdoinkin. :D Iloisia olivat kaikki, ja varsinkin tuo tuleva täti on aivan ekstaasissa uutisesta. Ihan helpotti kun ei tarvitse enää joka paikassa peitellä asiaa ja pahoinvointiaan. Toiselle mummulle tämä on sitten toinen lastenlapsi, ja toiselle (anopille) ensimmäinen, menee kuulemma kananlihat kun ajatteleekin.

Maitotuotteista ja pahoinvoinnista: Itse maitovammaisena (laktoosi-intoleranssi) käytän laktoosittomia maitotuotteita päivittäin, pms ei ole koskaan ollut mikään paha, mutta pahoinvointia kyllä piisaa. Varsinkin jugurttia oon nyt pistellyt ihan urakalla.

Meillä oli kans mies mukana ekalla neuvolakäynnillä, mutta koki sen aikalailla turhaksi. Ultriin sa luvan tulla, ja eiköhän tuo haluakin, vaikka on leikillään sanonut, että eikös hän ole jo oman osuutensa tehnyt. :LOL:

Nyt meni omaksi navaksi, oon vaan innoissani kun jotain positiivista tapahtuu.
Kaikille ultrassa käyneille :flower: Hienoa, kun on tullut paljon hyviä uutisia!

Hyvää viikonloppua kaikille mahankantajille ja masuasukeille!

ventti. 8+4
 
Eilen kirjoitin pitkän stoorin ja sitten se lähti johonkin bitti-olemattomuuksiin koko teksti. Suututti, että piti koko masiina sulkea :headwall:

Mä join ekassa raskaudessa vahingossa a-vitaminoituja mehuja. Pelkäsin myös, että mitähän nyt, kun se a-vitamiini oli kielletty. Terve poika kuitenkin syntyi. Kannattaa sunkin jättää ne a-vitaminoidut tbl:tit nyt pois. Tuskin mitään haittaa kerennyt vielä syntymään.

Mulle neukkulassa eilen sanottiin, että on tosi hyvä, kun syön foolihappoa lisänä. Se on erityisen tärkeä alusta saakka. Multitabsit olen jättänyt pois, tuli huonoa oloa, mutta lisännyt minusun (d-vitamiinit) tilalle. Eli foolihappoa ja d-vitamiinia menee mulla päivittäin.

Lentsu yrittää iskeä. Join aamulla jo Panadol-Hotin, tarkistin, että saa käyttää tavanomaisilla annoksilla raskaus sekä imetysaikana. Niskat sika kipeät, samoin kurkku hiukan, nenä meinaa vuotaa ja aivastuttaisikin. Pää tuntuu höntiltä. Tänään en ulos lähde vaan vetelen hirsiä vällyjen välissä, jos vaan maltan. Olisi reissuun lähtö su ja tahtoisin olla terve =)

Tänä aamuna oksennus on kiivennyt kurkkuun tosi monta kertaa. Kerran jo pöntöllä yökin. Poika säikähti, että mikä äidille tuli, kun piti niin kiireessä lähteä yökkimään. Ruoka maistuu silti. Mutta ei mitään himoa enään. Onneksi.

Neuvolassa kaikki hyvin. Paineet ja pissat ok. Sydänääniä en vielä halunnut kuunneltavan, koska esikoltakin kuuluivat myöhemmin. Ja olenhan jo nähnyt ultrassa, että siellä pieni sydän sykkii :)

Ummetus ei enää vaivaa. Taitaa kääntyä päinvastoin :whistle: Parempi niin :p

Meinataan äitiyspakkaus ottaa, koska se on rahallisesti paljon "arvokkaampi" niin kuin se 140 egeä käteen jäävänä. Ainakin itse ajattelen. Nyt puhtaasti "taloudellisemmalta" kannalta. Siinä oli esikollekin tosi tarpeellisia juttuja. Tykkäsin. Ihanaa, että on useammat pienet toppiksen tumppuineen ja tossuineen, niin saa olla rauhassa pesussa... eikä tarvii hötkyillä kuivumisien kanssa.

Esikolta on kuitenkin kaikki tarpeellinen tulokkaalle, että sen suhteen ei tarvii ostaa kuin pinnasänkyyn uusi patja. Nehän täytyisi olla omakohtaisia jokaiselle. Siis se on ainut mitä tarvitaan. Paitsi sitten vaipat ;) Kestoilla en varmaankaan aio. Vaikka se vasta taloudellista ja ekologisempaa olisi :|

Hauskaa viikonloppua kaikille :)

T: mammanen ja masukki 9+0 :wave:
 
mehiläinen
Ensin kaikille uusille plussanneille paljon onnea! Ja muille masun kasvattajille helout

Meillä oli se ultra viikolla 7+3 tuos 25.8. Itse jännitin sitä ihan mahottomasti, et mitä mahtaa näkyä. Yllätys oli todellakin melkoinen kun lääkäri löysikin kaksi sykettä eri pusseissa Kaksosia tässä sitten odotellaan Ollaan ihan onnesta hykkyrällä. Että kaksi vauvaa samalla kerralla. On se aika huikeeta. Hyvin on silti jakseltu. Välillä vähäistä pahoinvointia ja hurjaa väsymystä, mut muuten voin tosi hyvin tällä kertaa. Mahakin on alkanut jo tasaantua kun oli alkuun niin niin sekaisin. Mahan kasvua tässä vain hirmusti odotan...Ainiin meillä laskettu aika nappuloille olis sitten 10.4.09 , kolmas ja neljäs pikkuinen ja NKL mennään.
 
Olipa yö..en sitten pystynyt nukkuun niin tai näin ko aina vihlas jostain :(
Kiva kun illalla pitäisi sinne työreissuun lähteä ja väsyttää kamalasti mutta päikkäreihin liian vähän.

Muuten olo on kiva;ei pajoinvointia eikä onneksi mitään himotuksia ruoan suhteen.

Kovasti ootan tonne neuvolaan pääsyä,mutta se on vasta sitten ko ollaan 10.vkon hujakoilla.Ja nyt vasta kuudes menossa joten kärsivällisyyttä vaaditaan.

Päätin tässä että on varmaan parempi pikku hiljaa lopettaa toi ratsastuskin,ei nimittäin tunnut kovinkaan hyvältä enää.

rv 6+2
 

Yhteistyössä