Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Tekstiä tänne tulee hurjaan tahtiin, piti lukea ajatusten kanssa kunnolla taas muutama sivu :)

Tervetuloa uusille keskustelijoille! :)
Toivottavasti joku innostuisi päivittämään ensi kuutakin tänne. Kiireistä aikaa varmaan monella, kun vauvautumiset alkaa.
Itse olen facessa molempien lasten omissa ryhmissä jatkanut keskusteluja/kirjoitteluja, kun vauvat syntyneet. Joku sitten perustanut ryhmän sinne vauvojen synnyttyä. Aktiivinen porukka on kesäkuiset 2010 ryhmällä, kun vieläkin kirjoitellaan siellä ja enempi facessa tulee käytyä päivän aikana.

Kävin siellä äitipolilla viime viikolla ja sain neuvoja myös liikelaskentaan. En ole kyllä juurikaan niitä vielä tehnyt. On rauhallisempaa jaksoa ja juurikin tuollaista eri voimakkuuksista pitkin päivää, etten oo sitten kovin huolestunut ollut. Sain siitä käynnistä nyt kotiin epikriisinkin, joten ei väliä vaikka en tarkentavia kysymyksiä sitten lääkäriltä kysellytkään. Kaikki oli normaalisti senkin mukaan.

Olipas Hanzun vauvalla kokoa. Toivottavasti olisi mennyt arvio pahemman kerran mönkään ja uusintakäynti tuottaa eri arvion.

Angelika85: Sjoki on mullakin synnytyspaikkana. Kolmas tulossa ja la 6.4. :) Kontrolli sinne on 5.4. joten jännittää jo se käynti aikaslailla valmiiksi. Tiedä mitä sanovat silloin. Kovasti olisin valmis synnyttelemään jo ennemminkin, mutta kaksi ekaa mennyt yli pari vko, niin varmaan mennään samalla kaavalla. Saa nähdä!
 
Hyvää naistenpäivää!

Mies yllätti mut tänään ostamalla mulle kukkia, suklaata ja kävi hakemassa hamppari annoksen lempi paikastani. Me ollaan yhdessä oltu 14 vuotta ja tälläistä tapahtuu todella harvoin. Oli sillä oma lehmä ojassa kun halusi mennä Tapparan peliin tänään. Hyvillä mielin pysty peliin päästään kun hemmotteli noin mua.

Mustikka tervetuloa. Tänne mahtuu mukaan hyvin keskusteleen.

Joku mietti mitä syödä aamupalana. Mä oon radin takia alkanut syömään smoothie aamupalaa. Jonka siis kehittelin itse. Banaani, purkki rahkaa, mustikkaa, mustaherukkaa, mansikkaa ja sokeroimatonta mehu keittoa. Mulla tosin radi pysynyt ruokavaliolla kurissa ja paino oli jopa tippunut viime neuvola käynnillä.

Mä oon ihan vuodelevossa. Lääkäri määräsi lepäilemään. Ei saa nostella/kumarrella ollenkaan. Hankalaa kun mulla on 1v9kk tyttö kotona. Mies vielä tekee kahta vuoroo niin kamalimpia on miehen iltavuorot kun teen kaikken kotona. Istuminen alkaa sattumaan pitemmän päälle ja menkka jomottelua on paljon. Sen takia mun on parempi vaan makoilla. Vauvan pää on niin alhaalla että se tekee todella kipeetä. Mä en pysty enään kotoa oikeestaan mihinkään poistua. Kaupassa käynti on yhtä tuskaa joten vaan makoilen sängyllä tai löhöilen sohvalla. Lapsi kärsii nyt eniten kun en sen kanssa pysty edes pihalle meneen. Meillä mies hoitaa mua, hoitaa taaperon tarpeet, koiran hoitaa ja käy vielä töissä. Koti jää vähän vähemmälle. Sen takia viime viikolla mun äite oli koko päivän siivoamassa meillä että saatiin edes vähän siivousta eteenpäin ja samalla hoiti taaperoakin.

Nyt yritän olla sillain että vauva ei vaan syntyis ennen seuraavaa lääkärin käyntiä.

Norappi ja pikkukakkonen 32+4
 
  • Tykkää
Reactions: mustikka1976
Moikka! Ensinnäkin, ihanaa naistenpäivää ihanaiset!♡

Hanzu87, mukle sanottiin viime viikon kokoarviossa, että se saattaa sit heittää puoleen ja toiseen 15%, eli jos tosta esim sen 15 prossaa ottaa pois niin vähempi tulis. Tsempit ja kyllä kaikki hyvin menee!♡ tuskin oot eka etkä vika tossa samassa tilanteessa!♡

Inna94, mun serkun ystävällä oli judt toi sama tilanne ihan vasta, eli vauva perätilassa. Halusi synnyttää kuitenkin alateitse. Sellanen juttu tossa on(joka tuli mille täysin uutena tietona ennen tätä tapausta), että mikäli näin synnyttää, niin vauvaan ei saa missään tilassa koskea siis avittaa ulos, jos synnyttää perätilassa alateitse. Sama kuulema vesisynnytyksesdä. Kysy lääkäriltä mikä on paras vaihtoehto niiden mielestä ja luota ammattilaisii♡ itse ehkä kääntyisin sektion puoleen, mutta kuuntelisin ja kysyisin kyllä mikä on paras ratkaisu mun kohdalla. Tsempit!♡

Mulla oli tänään neuvola ja nyt vauva on täysiaikainen!!♡ oli kaikki ihan ok, mut mulla on se streptokokki b positivinen. Vähä eka kauhistuin, mut ku terkkari selitti että tää on joka kolmannella odottajista, nii ehkä vähä relasin.. oysissa voi halutessaan osallistua sellaiseen pipsa tutkimuksessaan, jossa tuo näyte otetaan vielä synnärille mentäessä ja katotaan kumpi se silloin on. Mä osallistun siihen ja näkee sit onko viel positiivinen vai negatiivinen. Ainuthan tos on, että ku positiivinen nii lähtö heti synnärille kun lapsiveet menee, nii kerkee saada penisiniiliä tipassa. Että semmosta..

Kaikilla alkaa olla jo hyvät viikot, ihanaa!♡

Anscu ja Pikkuinen 37+0 :)
 
Anscu: Minä olen ollut siinä luulossa, että perätilasynnytyksessä nimenomaan aina lääkäri auttaa vauvan hartiat ja pään ulos sen jälkeen, kun alakroppa on syntynyt?

Täällä on aihetta pieneen juhlaan; iltapaineet ennen lääkkeen ottoa olivat tosi hyvät, jee! (Pienestä se voi ihminen tulla onnelliseksi..)
 
Oho ompas tänne tullu tekstiä, mutta kiva lukea jokaisen teksti ja varsinkin neuvola kuulumiset :)

Hanzullapa oli iso painoarvio vauvasta :eek: jospa se kuitenkin ois ollu väärä ja liikaa.

Mulla on aika pieni maha vissiin tai muutama kaveri on sanonu, että ei oo mulla niin kauheeta jätti mahaa mitä ovat yleensä raskailla naisilla nähneet:LOL: en sutten tiiä vaikuttaako pituus siihen, oon 174cm kuitenki pitkä(n)

Mua jännittää ihan kamalasti torstain lääkäri, kun samalla otetaan vauvan painoarvo:ROFLMAO:
 
Huhtihapsukkainen; joo, näin mä kuulin. Liittyköhän se jotenkin siihen vauvan happivajeeseen, kun perätilasynnytyksessä alateise se happivajeriski on suurempi kuin raivotarjonnassa. Ainakaan imukupilla ei voi avustaa, kun eihän sitä voi kuin vauvan päähän asettaa. voin toki olla väärässä tai vääriymmärtäny tän asian.. en ole kyllä mikään ekspertti tässä asiassa :D
 
Kiitos tsempeistä! <3 asia kyllä pyörii jatkuvasti mielessä, mut perjantain jälkeen ku saa ne magneettikuvaus tulokset ni miettii sit tarkemmin :)
Mulle se lääkäri eilen selitti näin et napaan saakka pitäis itse ponnistaa ja sit auttavat? ;o ja sano et muuten kaikki etenee normaalisti ku tavallisessa alatiesynnytyksessä mut ponnistusvaiheessa on paikalla enemmän kätilöi/lääkärei.. :)
 
Hannu oliko sulla rd? Vai onko vauva vaan kasvanut isoksi? Mua jännittää ensi maanantain kokoarvio ihan järkysti, kun nämä sokerit ei pysy :( Taas 0,1 ylitys, vaikka söin eilen todella "karpisti", hiilarit ihan minimissä h ainoastaan 8, 5h. paasto. Mua oikeesti itkettää nää sokerit, en enää tiedä mitä voisin tehdä enemmän :(

Mulla on varmaan aika pieni vatsa, sf 28 rv 33+4. Näyttää ja tuntuu kyllä ihan isolta, koska olen niin lyhyt (158 cm), masu ei vaan mahdu näin lyhyeen varteen kovin hyvin.
 
Huhtihapsukkainen, hienoa, että paineet pysyneet nyt hyvinä. Itsellä on aina ollut melko alhainen verenpaine, joten en osaa ihan kuvitella miltä tuntuu tuollainen.
Norappi, kiitos mukava tulla tänne ja kiva lukea muiden kuulumisia. Kun luin sun tekstiä, niin se oli aivan kuin olisin itse sen kirjoittanut. Sillä erotuksella, että mun esikoinen on tosiaan jo 5 v. Mulla noita kipeitä menkkamaisia jomotuksia ja vatsan totaalista kovettumista, puristavaa tunnetta ja hengen haukkomista tapahtuu nyt jo aivan koko ajan kun en ole täysin makuuasennossa vuode/sohvalevossa. Siis aivan heti kun vähänkin nousen istuma-asentoon. Pahenee siis vain. SAin nyt ensi viikolle ajan tuonne neuvolalääkärille. Katsotaan mitä siellä selviää.

Kuulemma pitäisi ainakin päästä sinne viikolle 35. Se on kai jokin ensimmäinen raja. Näin mulle sanottiin neuvolasta. En ole vielä tutkinut mitä se raja oikeastaan tarkoittaakaan. Tietääkö joku? Tsemppiä meille makailijoille. Mäkin teen vaan listoja miehelle, mitä kaikkea pitää tehdä ja hän sitten kiltisti juoksee, hakee ja toteuttaa niitä, minkä omalta työltä ja päiväkotiviemisiltä ja hakemisilta kerkiää. Voi toista! Meillä on koira hoidossa mummilla tällä hetkellä, koska se pääsee siellä lenkille monta kertaa päivässä. Kieltämättä yksi stressin aihe on nyt poissa. Ei tätä kuitenkaan niin montaa viikkoa enää kestä. Koitetaan lohduttautua sillä. Ja sillä että KEVÄT tulee!! :) Aurinkoa tähän pilviseen päivään kaikille! :)
 
Mustikka mulle myös sanoivat neuvolassa, että kunhan on 34+0, niin vauvan tulo ei ole enää katastrofi. Tai siis sitä ei enää niin aktiivisesti estetä. Mutta en kyllä tiedä mikä maaginen raja tuo on?

Ja perätilasta oli puhuttu. Mulla on todella helpot 2 synnyttyä takana ja silti en varmaankaan synnyttäisi perätilassa. Pelkään pahoja repeämä, laskeumia ja ennenkaikkea juuri sitä, että vauva kärsii hapenpuutteesta. Minäkin olen ymmärtänyt, että johonkin pisteeseen asti homma täytyy hoitaa "itse", eikä synnytystä voi siinä vaiheessa vielä avittaa?

Nyt kaveri pyörii kuin väkkärä ja pelkään perätilaa aika lailla....

Muoks miljoona kirjoitusvirhettä ....
 
Viimeksi muokattu:
Kevätkukkanen, mulle sanottiin eilen juuri et se raja olisi 35+0. Hassua miten noi jutut vaihtelee! Nyt rupes muuten tekemään mieli mustikka-smoothieta, kiitos vinkista Norappi. :) Ja itse voisin muuten syödä appelsiineja ja juoda tuoremehua ihan vaan ainoana ruokana. Hirveä himo niihin, tiedä sitten miksi. Muuten omaan perusaamiaiseen kuuluu kaurapuuro maitoon tehtynä ja jäisiä mustikoita. Nams.
 
Huomenta, täällä suhteellisen hyvä yö takana vaikka kyllähän sitä useamman kerran heräilee kun kylkeä kääntää, vessassa ei onneksi oo tarvinnu vielä ikinä ravata yöaikaan missään raskaudessa (y)

Tsemppiä perätilan kanssa taisteleville, täällä ollu varmaan puolesta välistä asti oikein päin vaikka ollut liikkuvaakin sorttia :)

Ymmärrän kyllä etteivät vielä käynnistänee Ku tuo nimenomaan on painoarvio.. Mutta tuskin kauheasti heittää ja tunnen /tiiän itekki että on iso... Onhan mulla aiemmatkin ollee, 4190g, 4835g ja 4290g.. Eikä yhtään kertaa oo ollu näin täys ja ahdas olo :unsure: Mutta eipä se auta, näillä mennään ja pitää koittaa ajatella muuta :) tänään soitan hieronta ajan ja sanon että saa hieroa jo ihan kunnolla, vauva varmasti jo valmis maailmaan :) ja tietty kaikista mieluiten haluan synnyttää alakautta, ei leikkuuta jos ei oo aivan pakko mutta sielläpä on sitte osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta, luotan niihin :)
nii ja joku kyseli radista, ei oo mitään mikä ns aiheuttaisi koon, sokerirasitus tehty kahdesti tässä raskaudessa ja arvot ollee oikee hyvät. Ja tosi vähän makeakin maistunut tässä raskaudessa jatkuvan pahoinvoinnin takia ettei ainakaa sokerilla oo kasvanu eikä pahoinvointi ja oksentelu oo aiheuttanu pienikokoista vauvelia :LOL:

Anscu, sää olit ilmeisesti kans oysiin tulossa synnyttää? Oispa mukava sattuma olla siellä yhtä aikaa :D

Mulla haluttais nyt nii mennä ja retkeillä ja kaikkee sellasta mut isäntä kipeenä kotona, ja ite saa vaan itsensä kipeäksi ku riehkasee joka suuntaan.. :whistle:
Painaako kellään muulla tuonne peffan puolelle vauva? Mulle ilmaantu eilen sellanen uus vaiva mikä tuntuu melko inhottavalle kävellessä.. Liekkö sit vauva porailee alemmas tai mistä lie johtunee (n)

Tsemppiä kaikille, onneksi ollaan loppusuoralla ja kyllä ne kaikki jonkukokoisina ja jotenkipäin sieltä syntyy (y):oops::LOL:
 
Mulla tuntuu painetta usein myös tuolla pepun puolella, se jos mikä tuntuu hullulta.. :ROFLMAO: myös vauvan hikottelu tuntuu joskus selvästi siellä! Mutta mulla vauva onkin jo todella alhaalla, ollut pitkään, eikä asiasta ole mitään epäilystä. Niin selvästi tunnen jokaisen pään liikuttelun, joku kerta vielä lasken alleni :cautious:
 
Pumpuli81: Saa nähdä satutaanko synnärille yhtä aikaa. Mulla tämä toinen odotus on ollut ihan päinvastainen ekaan nähden. Viimeksi ei supistellut eikä mitään suurempia vaivoja ollut ennen h-hetkeä. Nyt on ollut mm. paineentunnetta ja siitävsyystä jouduin tammikuulla pariksi viikoksi saikulle. Kövin silloin synnärillä pyörähtämässä ja silloin kaikki paikat oli kii. Siitä parin viikon päästä oli kontrolli äitipolillanja edelleen tilanne sama. Sen jälkeen ei tilannetta ole tarkistettukaan. Ens viikon keskiviikkona on sitten vipa normaali lääkärineuvola ja tällä tietoa sitten enää normaali neuvolat ja tosi toimiin.

Jotenkin jännittää kun nyt on ollut niin paljon enemmön supistuksia kuin viime kerralla.novatko sitten saaneet aikaan yhtään mitään. Huomenna poksuu 36 joten hyvällä mallillahan tää odotus jo on. (y)
 
Mustikka: Hyvinkäällä synnyttämisen rajahan on tuo 35.vkoa. Minulle sanottiin, että se on siinä mielessä hyvä rajapyykki, että silloin vauvan keuhkot ovat yleensä valmiit, ts. hengityksen kanssa ei pitäisi tulla enää ongelmia, jos vauva syntyisikin. Sen sijaan voi olla, että vauva ei vielä jaksa imeä ja täytyy olla valmistautunut siihen, että tarvitsee lisämaitoa alkuun voimistuakseen. Pienimmille joudutaan joskus laittamaan nenä-mahaletkukin. Tämmöisiä siis mulle jutteli kätilö viime viikonloppuna, kun mietittiin mahdollista käynnistämistä.

Tuo raskausdiabetes on kyllä aika vaihteleva juttu. Mulla on nuo ruokailuohjeet ja siinä aamupalana on joko 2 siivua ruisleipää täytteineen tai puuro, lisukkeineen. Leipää yleensä aina syön. Mulla on sokerit pysyneet suht hyvin, yksittäisiä ylityksiä ollut silloin tällöin nyt. Minä sain sen käsityksen radipolilla, että jos tuolla neuvolasta saadulla ruokavaliolla ei sokerit pysy, niin sitten aloitetaan insuliini. Ja mulle oikein painotettiin, etä hiilareitakin (niitä pitkiä) tarvitaan, eli että karppaamaan ei saa alkaa. Mutta näissä siis voi olla isojakin eroja eri paikoissa. Nyt en stressaa enää tuosta radista, kerran viikossa pidän mittauspäivän.

Täällä oli aamupaineetkin normaalit ja alkaa tuntua siltä, että ei varmaan vielä perjantaina tarvikaan miettiä käynnistystä. Tosin tilannehan voi nopeastikin muuttua. Olo on muutenkin tosi hyvä, hirveen vähän mitään loppuajan vaivoja. Supistuksia tulee silloin tällöin ja ne kyllä pistää kunnon paineen tuonne peräpäähän. Vauva liikkuu hyvin ja mielikin on vaihteeksi ihan positiivinen :)

Huhtihapsukkainen 35+4
 
Huomenta! :) Hanzu89, niin ois kyllä tosi kiva sattuma jos satuttas synnärille samaan aikaan! :) oysissa mäkin synnytän :)

Mie ajattelin tänään leipoa porkkanapiirakkaa ja ehkä kinderpiirakkaa pakkaseen vierasvaraksi sitten, kun beibi on syntyny ja katsojia käy :)

Mukavaa päivää kaikille! :)
Anscu ja Pikkuinen 37+1
 
Mulla oli aluksi noi perus ohjeet ja kun sokerit ei pysynyt ovat sairaalasta vaan tiukentaneet ruokavaliota. Puurokin on täysin pannassa. Saan syödä päivässä max 2 puolikasta minihiilari leipää ja ne kolme hedelmää (ei banaania) ja lähinnä siis syön rahkaa, raejuustoa, lihaa, kanamunaa ja kasviksia.

En ymmärrä mäkään tätä enää yhtään... onneksi se aika on nyt ma jos vaikka aloittaisivat sen insuliinin ja saisin syödä jotain.
 
Hellurei :)

Mulla ei itelläni oo silleen mitään hajua miten päin tuo vauva tuolla pyörii :ROFLMAO: Uskoisin kuitenkin, että pää on tuolla alhaalla, kun siellä tuntuu semmonen kova ja painaa kivasti kohtua ja rakkoo.. ja kipeimmät potkut tulee kylkeen :LOL:

Huhhu, ei oo koskaan neuvola jännittäny näin paljon mitä nyt:ROFLMAO: Saa nähdä mitä se lääkäri huomenna sanoo.. Ekana ois 9 aamulla neuvola ja sen jälkeen pääsee rentoutumaan kampaajalle:)

Minäkin oon miettiny, jos varaisin itelleni hierojan. Tuntuu että paikat on niin jumissa ja kipeenä:mad:

Pippuri ja papu rv36:love:
 
Perätilasta: "Alatiesynnytyksen arviointi: Jos ulkokäännös ei onnistu, arvioidaan perätarjonnan alatiesynnytyksen mahdollisuus. Synnyttäjän lantio kuvataan magneettitutkimuksella (MRI-pelvimetria) ja myös vastaanotolla arvioidaan lantion tilavuus. Lapsen paino ja tarjonta arvioidaan kaikututkimuksella. Synnytyssairaalan henkilökunnan on oltava kokenutta.Perätilasynnytyksen annetaan edetä mahdollisimman spontaanisti (pakottomasti) ponnistusvaiheeseen saakka. Äidin on oltava yhteistyökykyinen, koska äiti ponnistaa lapsen ulos kunnes lapsen lapaluut näkyvät. Tämän jälkeen lääkäri auttaa hartiat ja pään ulos erityisottein." Lainaus Duodecimista 23.10.2015, kirjoittajana naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitinen

Siinä nyt virallista asiatietoa perätilasynnytyksen arvioinnista ja vauvan ulosautosta :)
Luottaisin juu itsekin ammattilaisten arvioon asiasta.
Mä en osaa itse sanoa, kuinka päin tämä vauveli täällä nyt on. Rv 31 oli vielä perätilassa, mutta nyt en osaa sanoa. Katsotaan miltä näyttää kahden viikon päästä neuvolalääkärin luona. Omasta aiemmasta kokemuksesta johtuen, en suostu enää riskisynnytyksiin. Joten jos on perätilassa loppuun asti, niin otan mieluummin sen sektion. Hätäsektiot on harvinaisia ja harvoin perätilasynnytyksissäkään niihin joudutaan. Kiireellisiä toki joudutaan tekemään (ja selvästi enemmän kuin hätäsektioita yleensäkin), jos tilanne ei etene. Mutta, kun on yhden riskisynnytyksen jälkeisen hätäsektion kokenut, niin mieluummin valitsen vauvan kannalta sen suunnitellun sektion, kuin riskit mitä perätilasynnytyksessä kuitenkin aina jonkin verran enempi on, kuin raivotarjontasynnytyksissä. Otin jo yhden riskin silloin aikoinaan eikä se päätynytkään niin hyvin... Mutta riskinä kyseessä oli silloin muu kuin perätila.
Hyvin tuolla helmikuisissa oli joku äiti nelikiloisen perätilavauvan maailmaan synnyttänyt :) Kannattaa itsekin tutkia ja miettiä asiaa sen lisäksi, että kuuntelee ammattilaisia. Ja muodostaa sitten oma mielipide asiasta. :)

Mustikalle olin vastaamassa samaa kuin huhtihapsukainen, että tosiaan Hyvinkäälle ei pääse synnyttämään ellei ole rv 35+0 kasassa, joten siinä mielessä se on yksi raja täällä suunnalla. Hyvä, että huhtihapsukainen sulla verenpaineet tasoittumaan päin! (y)
 
Huhtihapsukkainen mulla on samalla tavalla pysynyt sokerit kunnossa, ei ole tullut ylityksiä vaikka syön lähes normaalisti. Leipää menee paljon, mutta lähinnä ruisleipää. Aamupalalla koitan kattoa ettei tulisi ihan älytöntä hiilariryöppyä. Semmonen käsitys mullakin on, että jos koko ajan arvot ylittyisi, aloitettaisiin insuliini.

Lohjalle pääsee vasta kun on 37+0 kasassa, muuten pitää mennä Naistenklinikalle. Olisi vähän kurja mennä ihan vieraaseen paikkaan, vaikka varmasti hyvää hoitoa sielläkin sais. En kyllä jaksa uskoa, että tulisi niin paljon etuajassa, mutta mistä tuota koskaan tietää. Huomenna 35+0!
:love:
 
Angelika85 Olisi kyllä hauska sattuma, jos osutaan yhtaikaa synnärille :)

Juuri yhtenä päivänä tuumailin miehelle, että lapset syntynyt lähellä jotain juhlapyhä aikaa. Toinen ennen vappua ja toinen juhannuksen kieppeillä. Nyt tuo pääsiäinen kolkuttelisi ovelle, senhän aika tosin vaihtelee vuosittain kalenterissa, muttei nyt hirveästi. Aprillipäiväkin olis hauska... uskoosko kukaan, jos silloin viestittelis vauvan syntymästä :D

Viikot alkaa olemaan kyllä hyviä ja voiton puolellahan tässä odotuksessa jo aletaan sinänsä olla.

Pitäisi kanssa innostua leipomaan pakkaseen vierasvaraksi jotain. Huomenna ostoksille lähdössä, niin voisi hommata leipomisvärkkejä ja v.loppuna leipoa lasten kanssa.
Tänään uskaltaudutaan vähän kyläilemään, kun nyt näillä näkymin on kaikki pöpöt voitettu. Kunpa nyt olisi pidempään terveempää jaksoa jo.

Mukavaa päivää jokaiselle, vaikka tuo keli ei ainakaan täälläpäin näytä kovin mukavalta, sohjoa ja märkää! :)
 
Kiva lukea että huhtihapsukaisella nyt hyvät olot! Meillä on la:ssa vain päivän ero, ja täällä myös siis hyvät olot jatkuvat! Muutama viikko sitten en olis uskonut että tätä loppuajan hyvää fiilistä tulee mutta niin se vaan tuli. Sitten vielä lasketun ajan kieppeillä ehtii tulla se fiilis ettei tää lopu koskaan ja koska se nyt syntyy jne :D epätoivoa....
Ainoa mikä painaa mieltä on, että saadaanhan meidän tyttö sitten hoitoon hyvin, kun synnytys alkaa... Hälyt on kyllä sovittu ja pitäis olla kunnossa, mutta kun kaikki lähdöt olleet aina yöllä, niin vähän jänskättää...
Tuntuu kyllä pahalta lukea teidän radilaisten juttuja noista ruokavalioista. Ootte te sitkeitä tyttöjä! Kaikki kunnia teille! Itse syön aamulla kyllä rahkan, päivällä salaattia, mutta sitten mulla on iltapäiväherkuttelut :). Välillä yritin siitä luopua mutta en sitten pystynytkään. No jos olis ollu vauvan vuoksi pakko, niin olishan se varmaan onnistunut?...
Otatte sitten tekin kaiken herkuttelun ja hiilarit heti pian synnytyksen jälkeen takas ja vetoatte vaikka imetyksen aikaisiin mielitekoihin kun raskausajan mieliteoista ootte joutunu luopumaan :p
Nöösikkä 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkukkanen
Hirveästi tekstiä taas ehtinyt tulla :) 35 viikkoa ei ole mikään virallinen raja, ilmeisesti joku Hyvinkään oma - Mikkelissähän vastaava raja on 32 viikkoa, eikä sekään perustu mihinkään yleiseen suositukseen. 34 viikkoa taas on sellainen yleinen raja että sen jälkeen ei yleensä kovin aktiivisesti estellä jos lähtee syntymään.

Perätilan synnytyksessä tosiaan saa/joutuu ponnistamaan vauvan "yksin" lapaluita myöten ulos ja sen jälkeen lääkäri auttaa loput (yksinhän sää sen raivotarjontaisenkin joudut työntämään siihen asti että pää syntyy...). Kalvoja ei mielellään puhkota, sisäinen sydänääniseuranta (scalp/pinni) on poissuljettu, imukuppia ei käytetä ja muutenkin herkemmin lähdetään sektioon - onneksi harvemmin kuitenkaan hätäsektioon, niitä tehdään vain silloin kun on oikeasti hätä. Porukkaa on paikalla enemmän ja seuranta tarkempaa, ja joitakin rajoituksia asentojen ja kivunlievitysten suhteen voi olla. Vauvahan hyötyy siitä että on yritetty edes alateitse synnyttää, mutta kiireellinen sektio on riskialttiimpi kuin suunniteltu, että se on vähän kaksipiippuinen juttu.

Kevätkukkanen, musta on vähän hassua että pihistelevät sen insuliinin kanssa, jos ei ruokavaliolla pysy niin ei pysy. Meillä päin aika herkästi aloitetaan lääkitys jos ei ruokavalio riitä - joko insuliini tai Metformin.

Omaa napaa: napa on puoliksi pullahtanut ulos! :LOL: 35 viikkoa tuli täyteen joten olen hiljalleen lisännyt pystyssä oloa ja kävelin jopa kaupungille ja takaisin (300m suuntaansa). Yllättävän vähän lisäsi supistelua mutta painattaa kyllä niin pirusti kun seisoo tai kävelee. Ostin pari halpaa imetystoppia. Oon alkanut pelätä sitä vedenmenoa tuon lisääntyneen paineentunteen takia vaikka kohdunsuun pitäisi olla suljettu - mietin pitäisikö alkaa kantaa jättisidettä ja vaihtohousuja mukana tai laittaa sänkyyn jo vedenpitävät alukset :ROFLMAO: muutenkin jotain irrationaalisia pelkoja ja weltschmertziä on tullut, uutisia en kestä lukea lainkaan ja autossa pelkään koko ajan jotain onnettomuutta. Onko muilla tällaista?

Perjantaina neuvola, taksilla pakko mennä, sinne on niin montaa kilometriä. Rautaa en ole enää syönyt että saa nähdä mitä Hb on, tosin sehän loppuraskaudessa nousee yleensä luonnostaan vähän. Streptokokki otetaan samalla reissulla ja laitetaan labraan, voi kun olisi negatiivinen - en jaksanut mitään "valkosipulia vaginaan" - hoitoa aloittaa sen ehkäisemiseksi vaikka jostain luinkin että jotkut sitä harrastaa o_O tuo strepto- positiivisuus on mun viimeinen "huoli" synnytyksen suhteen etukäteen, kun radilta olen välttynyt eikä vielä ole lähtenyt ennenaikaisestikaan syntymään.
 
Irith: Minäkin mietin tänään, kun petasin pinniksen valmiiksi vauvalle, ja laitoin sen äitiyspakkauksessa olevan kosteussuojan patjan ja lakanan väliin, että oisko kannattanut se kosteussuoja mieluumin laittaa tässä vaiheesa omaan sänkyyn.. :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä