Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Pähkinäpuu tosiaanko sanottiin ettei ammeeseen saa mennä vaikka vedet ei oo mennyt? Mä kun esikoisesta soitin naistenklinikalle supistusten alettua tiheentymään niin kysyivät onko kotonakylpyamme (silloisessa asunnossa meillä oli) ja sanoivat että mainiota, sinne lillumaan kipinkapin :D sehän on oikein suositeltava kivunlievitys o_O

Palovamma on mullakin mahassa :D

Mustikka mun puolesta tervetuloa ja onhan tämä julkinen palsta missä kaikki saa kirjoittaa!
 
Huhtihapsukaiselle tsemppiä! Toivottavasti vielä hetken saisit kasvatella masua kuitenkin.

Mulla esikoisen aikaan alkoi pahoinvointi uudestaan muutama viikko ennen synnytystä, toki mulla oli herkästi huonoa oloa myös närästyksen ja ummetuksen yhteydessä.

Täällä kytätään vauvan liikkeitä, nukuin huonosti yöllä kun havahduin siihen, että kaveri ei oo juurikaan liikkunut, aamusella tuli tuntiin vain yhdeksän liikettä, nyt uus yritys laskentaa edessä. Huomenna ollaan menossa joka tapauksessa synnärille ja toivoisin kovasti, että tänään ei siellä tarvitsisi erikseen pyörähtää, kun mieskin on töissä. Ollaan esikoisen kanssa mummilassa muutenkin evakossa, kun kotona on näyttö tänään, jos vaikka saataisiin koti kaupattua pois :)
 
Kiitos Sadeyes! Ottaako kenellään muulla koville kotona lepääminen? Vai onko täällä ketään toista, joka joutuisi vain lepäilemään kotosalla? Yhtään liikuntaa ei voi suppareiden takia harrastaa. Esikoinen ja mies vain ramppaa koko ajan jossain ja itse istun täällä kotona. :/
 
Hei! Nopeat kuulumiset. Tilanne rauhoittunut eli lääkityksellä verenpaine normalisoitunut ja proteiini oli vuorokausikeräyksessä normaalitasolla. Seurataan vielä toinen vuorokausi ja jos kaikki ok niin huomenna pääsen kotiin.

Limavuotoa tulee ja vauva on todella alhaalla. Lääkäri veikkaili, että syntyy ihan ilman käynnistelyjä suht pian. Se jää nähtäväksi. Pääasia, että oma olo helpottunut ja vauvalla ei mitään hätää :)

Huhtihapsukkainen 35+1
 
Mustikka tervetuloa mukaan :)

Mä en oo joutunut onneks vielä vuodelepoon. Tulisin varmaan hulluksi, kun käyn 4 kertaa viikossa vielä salilla :D mutta harmi teille jotka ootte joutunut vuodelepoon :(

Mulla on ruvennut kai vatsalihaksiin nyt särkemään ja muutenki särkee mahaan välillä. Yleensä öisin. :confused:

Kiva kuulla huhtihapsukainen, että voit jo paremmin ja pääset kotiin :)
 
Kiitos Pippuri123! :) Mä en oo ihan määrätyssä vuodelevossa, mutta joka kerta kun vähänkin koitan kävellä tai seistä paria minuttia pidempään, niin kipu/ahdistava/puristus pakottaa kyllä tehokkaasti istumaan. Se on kyllä tosi tylsää. Saa ihan tosissaan taistella, ettei tulisi hulluksi ja mökkihöperöksi.
Tässä muuten omia tietoja. Ikä on 39, synnytän Hyvinkäällä ja toinen on tulossa. Onko muita Hyvinkäällä synnyttäviä tässä ryhmässä? Tai muita jo lähes nelikymppisiä? :) apua!
 
Mustikka, mä olen jo yli 40 v. ja still going strong :LOL: Eikö sulla muuten istuminen aiheuta supistelua? Mä teen istumatyötä, yritän tosin jatkuvasti jaloitella, niin ihan selvästi ei vatsa tykkää istumisesta, illat yhtä ahdistusta, kun vatsa on kivikova pallo:( Kävellä ei pysty enää täälläkään, piti vaihtaa lenkkeily punttitreeniin ja kotijumppaan, koska jo kauppareissut alkaa olemaan liikaa. Nyt tosin flunssa päällä, niin ei uskalla punttejakaan nostella, et jos tauti siitä vaan pitkittyy.

Ihanan teräviä liikkeitä tulee välillä, tää tyttö syntyy varmaan korkkarit jalassa tai siltä ainakin tuntuu. Välillä ottaa kipeetä ihan kunnolla, kun jollain terävällä osalla sörkitään sisuskaluja :D

Pitäis mennä varastosta kaivelemaan vauvalle teddyhaalari -mä vaan inhoan käydä siellä, kun tavaraa tursuu lattiasta kattoon eli minkään löytäminen on tosi vaikeeta. Pitäis ehtiä sekin joskus siivomaan ja pistää turha roina toriin tms. myyntiin. No jos sit äitiyslomalla siivois senkin, heti kun oon ehtiny tekee viimeiset hankinnat, pesemään kaikki vaatteet, kantoliinat, kokoomaan vaunut, siivoomaan keittiön kaapit, käymään kampaajalla jne. jne. :ROFLMAO:
 
Tervetuloa Mustikka! Tuolta ykkössivulta voit käydä kurkkimassa ikiä ja synnytysairaaloita ym. ;) Kyllä täällä sinunkin ikäisiä on!

Sadeyes kaksi terkkaria perhevalmennuksessa näin sanoi, että avautumisvaiheessa ei enää omaan ammeeseen, koska voi päästä pöpöjä jos on jo vähän avautunut. Pitää kyllä kysellä vielä joltain kätilöltä tai omalta th:lta, ois se niin kiva siihen ammeeseen päästä. Mutta en tietty mitään riskejä halua ottaa. Ei me kuitenkaan mitään koiraa siinä ammeessa pestä, että ihan puhdas sen pitäisi olla.

Leivon tässä juuri huomista viimeistä työpäivää varten. Meinas voi unohtua! :D Ei muuta kuin äkkiä uunista takas ja voi mukaan. Miten niin raskaus voi tehdä hajamieliseksi. o_O

Mä oon kans ennen ollut yökyöpeli ja aamulla viihtynyt pitkään sängyssä, kunnes tapasin mieheni joka on toisenlainen, ja aloitin työt, jossa on pitänyt herätä aikaisin. Nyt on ihan rytmi muuttunut, en olis joskus uskonut tätä koskaan. Tykkään kyllä enemmän tämmösestä rytmistä, että menee nukkumaan ennen puolta yötä ja herää aikaisin. (Mun unirytmi tällä hetkellä työaikaan 21-06 eikä siitä kuitenkaan nuku koko yötä.)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: SaNii
Mulla supistelee herkästi ja lepäilyä joutuu muutenkin "harrastamaan " kun verenpaineet heittelee, mulla noi kivuttomat (vaikkakin jatkuvat sellaiset ) ei oo tehny mitään, niin en niistä osaa olla huolissani.

Kiva kuulla, että huhtihapsukaisellekuuluu parempaa :)

Täällä ilmeisesti alkanut limatulppaa irtoilla, kun kirkasta limaa tullut tänään. Esikoisesta se irtosi kerralla, vesien menon jälkeen.
 
Hyviä uutisia huhtihapsukainen ja tervetuloa Mustikka! Tää on ehdottomasti paras ketju :)
On meitä "vanhoja" täällä muitakin. Itse täytin juuri 41 ja neljäs eli siis jo toinen iltatähti tulossa :ROFLMAO:
Naurettiin tuossa juuri miehen kanssa kun puhuttiin ennakoivista merkeistä että ainoa ennakoiva merkki johon voi luottaa on se että viikot lähenee 40ä (y) näin siis ainakin meillä kun aina olleet kaikki merkit viikkotolkulla ilmassa ja aina kuitenkin synnytetty täysin ajallaan. Toki kyllä noita kaikkia seuraa koko ajan itsekin mutta sinne laskettuun aikaan tässä valmistaudutaan.
Mammuttipäiviltä haettiin vielä vähän vaippatankkausta, oliskos nyt jo kaikkea... Hirveästi ainakin tavaraa on!:whistle:

Nöösikkä 35+3
 
Kiitos Pähkinäpuu! Kiva kun mahdun mukaan! Ollakovaiei tosiaan istuminen aiheuttaa kyllä suppareita, mutta tarkoitankin sellaista puoli-istuvaa/makaavaa asentoa sohvalla. :D. Mielellään vielä kaikilla tyynyillä tms. tuettuna. Sellaista harrastan tällä hetkellä liikunnan sijaan. :)
Ja tosiaan ikä on vain numero, mutta rehellisyyden nimissä taidan potea tässä sivussa myös jonkinlaista neljänkympin kriisiä. :O. Syyskuussa kun tuo maaginen luku täyttyy niin ehkä sitten helpottaa kriiseily sen suhteen.

Pähkinäpuu täytyypä käydä kurkkimassa ikiä jne. Tein muuten äsken 5v tyttären kanssa appelsiinikauralastuja. :p Aika hyviä tuli, vaikka ensimmäinen pellillinen olikin kärähtää. Ohjeessa ei lukenut, mutta kannattaa kyllä paistaa näköjään uunin alatasolla.
 
Mustikka: Juu, taalla Hyvinkaalla mina nyt makoilen ja taalla on tarkoitus synnyttaa. Uusi kokemus, kun isommat lapset syntyneet pohjoisessa. Tosi ihania katiloita ja laakareita taalla kylla on. Eli mukava tulla synnyttamaan sitten, kun sen aika koittaa.
 
Mulla varmasti kans pää hajois jos joutuis vuodelepoon tai ei pystyis hirveesti mitään tekemään. Yks kaveri kerran totes, että toivois sellasta että sais vaan olla tekemättä päivät pitkät mitään. Ehkei sitä ymmärrä miltä se sitten tuntuiskaan. Vaikka ite odotan viikon päästä alkavaa mammalomaa tosi paljonja oon tehnyt paljon suunnitelmia ja menojakin on, niin silti vähän kauhistuttaa kuinka sitä varsinkin ne loppuviikot jaksaa olla vaan kotosalla. Vaikka aijonkin ottaa kaiken ilon irti siitä rentoutumisesta ja rauhasta. Ootan kyllä sit myös niitä leppoisia aamuja kun saa vaan jäädä sänkyyn lukemaan.

Mulla yöt ei noudata yhtään mitään kaavaa. Esim. viime viikolla yhtenä yönä heräsin tuttuun tapaan sen kolme kertaa yössä vessaan, seuraavana yönä vaan kerran (mikä oli aivan luksusta) ja nyt viime yönä heräsin kuusi kertaa ja lopulta seitsemännellä herätyksellä kellon olessa vähän vaille kasi, nousin ylös. Meen nukkumaan kyllä aina jo ysin-kympin aikaan kun töihin tulee herättyä viiden jälkeen. Joskus monien heräämisten lisäksi ei oo mitään ongelmaa mutta suunnilleen joka kolmas yö on lonkkien ja mahan asettelun kanssa voivottelua. Saas nähdä millon tulee tuskaiset yöt jäädäkseen..
 
Onpas tänne tullut paljon tekstiä, kiva kun on aktiivinen ketju. :) En nyt jaksa omaa napaa pidemmälle, tää viikonloppu on mennyt enemmän ja vähemmän supistusten lomassa, ja oon nukkunut enemmän kuin edelliseen viikkoon yhteensä. Päivälläkin tullut vaan pötköteltyä pyjama päällä peiton alla..

Voitte jo halutessanne valmiiksi pohdiskella kuka hyppää puikkoihin ensi kuun ketjuun, luovutan huhtikuun alussa vuoron seuraavalle uuden ketjun tekoon! Silloin tulee niin paljon ketjun muokkausta kun vauvoja syntyy harva se päivä, ja minä aion keskittyä siloin muuhun kun täällä notkumiseen! ;)

Katjuska rv 35+3
 
Huhtihapsukkainen tsemppiä! Jokohan sulla on kohta vauva sylissä :love: Samoin radin kanssa tuskailevat tsemppiä, kohta se loppuu! Ja Mustikka tervetuloa joukkoon :) Täällä kans "vuodelevossa" kotona ja ottaa todella koville. Joinakin päivinä sietää kävellä ja vähän touhuta varovasti pystyssä mut hyvin vähän voi tehdä, kaikki supistaa. Todellinen kärsivällisyysharjoitus mulle. Tänä viikonloppuna oli Miehen valmistujaiset (ehti valmistua ennen vauvaa, jes!) - pystyin edellisenä päivänä yhden nopean kakun hitaasti tekemään, ja eilen juhlissa pystyin enimmäkseen seisomaan kun kävin välillä istumassa/lepäämässä makkarissa pitkälläni - tänään onkin sit maattu sohvalla, koska kaikki muu toiminta supistaa :confused: mut kunhan tulee lisää viikkoja niin alan hiljalleen lisätä liikuntaa varovasti, siis ihan vaan kävelemistä/pystyssä olemista jne, mitään varsinaista urheilua en kyl pysty harrastamaan ennenkuin tämä muksu on pihalla.

Pähkinäpuu, ammattilaisena ja synnärikätilönä sekä vesisynnytyksiin kouluttautuneena olen eri mieltä tuosta ammeasiasta :) jos vedet ei ole menneet niin menisin huoletta omaankin ammeeseen. Voithan sä tehopestä sen lähellä laskettua aikaa tai pyydät miehen pesemään sen kun alkaa supistaa ;)

Mullakin on aamuyön uni alkanut keventyä a klo 4-5 WC+potkusession jälkeen on vaikea enää nukahtaa vaikka väsyttää. Samoin pahoinvointi/huono olo palasi kun 34 viikkoa täyttyi. Eilen meinasin oksentaa aamulla vaikken oksennellut edes alkuraskauden aikana! :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Pähkinäpuu ei sinne vauvaan pitäis pöpöjä päästä alapäästä jos kalvot on ehjät vielä!

Näköjään pötköttelijöitä paljon täällä. Itsekkin paljon istun/makaan, mutta tänäänkin pesin lattiat ym ja tuleehan niitä supistuksia, en vaan usko niiden vielä mitään tekevän. Jos kypsyy paikat niin hyvähän se olis.
Ylihuomenna sairaalassa saa tietää tilanteen, veikkaan että kaikista kivuista huolimatta siellä on kunnon muuri vielä edessä :D

Uskon, että joillain teillä ottaa koville se makoilu, minäkään en normaalisti tykkää olla toimeettomana mutta ensimmäinen loma melkein 2vuoteen niin on mukava makoilla, esim nyt virkkaan isoäidin neliöitä vauvapeittoon ja juuri sain kudottua vaaville villatossut ja tumput kotiintuloa varten.
tsemppiä, onneks ei ole enää kauaa jäljellä! :)
 
Tervetuloa mustikka! :) Mulla la on 25.4. eli päivä ennen sua ja synnytän Hyvinkäällä (y)

On tuota pahoinvointia näköjään muillakin. Ehkäpä se sitten vaan kuuluu tähän raskauteen. Ajattelin nyt lisäksi kumminkin testata omepratsolin tauottamista. Saas nähdä vaan kuinka suurena närästys palaa sit takaisin..:confused:

Huomenna poksahtais rv 33+0. Hitaasti, mutta varmasti eteenpäin. :X3:
 
Vaimo85: Kuinka kauan oot syönyt omepratsolia? Mitä kaikkia oireita se on sulle aiheuttanut, vainko tuota pahoinvointia?

Mä taistelin närästyksen kanssa pitkään käsikauppalääkkeillä, kunnes olo kävi ihan sietämättömäksi ja unissani vedin vatsahappoja henkeeni. Sain sitten omepratsolia, ja olen sitä vähän reilun kuukauden syönyt. Mulla se aiheuttaa sen, että ruoka (erityisesti kuitupitoiset, vihannekset yms) ei imeydy normaalisti.. kyselin jo neuvolassa että onko tästä haittaa, mutta mun kuulemma täytyy valita kahdesta "vaivasta" pienempi paha. Olen yrittänyt omepratsolia lopettaa tai ottaa harvemmin, huonolla tuloksella. Närästysoireet palaa heti ja ihan yhtä vahvoina, vaikka vauva on jo laskeutunutkin :(

Toivottavasti sä pystyt vähän tauottamaan sitä omepratsolia, sillä ainakin mulla sillä on ollut vatsan voinnille selvä vaikutus!
 
Huomenta :)

Mullakin on tuo närätstys tullu kyllä nytte ihan uutena oireena, mutta en oo tarvinnu vielä lääkkeitä, ku nopeesti menny ohi tai ei oo ollu niin voimakasta.

Mullakin on vauvan liikkeet ja potkut varsinkin ruvennu olemaan paljon terävämpiä mitä ennen :D

Vitja mua ärsyttää tää mun suolen toiminta. Saattaa olla, että 3 päivään ei tuu :poop: ja sitten sitä tulee monta päivää ja on ihan kuralla maha :LOL: Onneks tänne voi valittaa ja kirjottaa tämmösiä, kun miestä ei oikein kiinnosta mun :poop: asiat :D
 
Pippuri: Mua taas ärsyttää kun mies kyselee mun vessareissun jälkeen aina tyyliin,että "tuliko kakka"? tms.. :ROFLMAO::ROFLMAO: tosi romanttiseks mennyt tää suhde kun keskustellaan nykyisin pääsääntöisesti jostain paskan tulemisesta siinä ihan samaan tyyliin kun vauvan tulemisesta.
Mut juu, ummetusta on tullut tännekin, alkuraskaudessa sitä oli, mutta keskivaiheessa raskautta oli monta kuukautta että maha toimi hyvin.. ja nyt ei varmaan ikinä tulis mitään jos ei ois vatsanpehmikkeet käytössä.
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Ihanaa, siinä kaks vaivaa jota täällä ei ole; ummetus ja närästys! Tai no turvotusta myöskään ei ole mutta sitä torjun tietoisesti juomalla vettä. Juominen auttaa varmaan myös tohon ummetukseen ettei sitä oo tullu. Yleensä oon tosi huono juomaan vettä mutta otin sen tietoisesti heti raskauden alusta ohjelmaan.
Neuvolassa kävin juuri tarkistaan sf-mitan ja keskikäyrillä ollaan taas. 31,5 cm. Painoa raskauden alusta tullut 6 kg. Paineet 106/66. Hyvillä mielin mennään loppua kohti.
Oon nyt jotenkin tosi pirteä ja energinen kaikista muista vaivoista huolimatta! Aamusta jo heräsin ompeleen ja mieliala on mitä mainioin. Ihan olis tehny mieli lähtee töihin :D pitää nyt täysillä nauttia tästä fiiliksestä, kun huomenna se voi olla taas jo ihan toisin...

Streptokokkia täällä ei oteta kuin vasta sairaalassa jollain pikatestillä. Sitä kysyin erikseen kun täällä niin moni siitä puhuu.

Nöösikkä 35+4
 
Lilyofthewalley: Oon syönyt jo 9 viikkoa ja se on kyl vienyt täydellisesti närästyksen pois, mikä on ollut ihanaa. Enkä mä nytkään tiedä onko omepratsoli nyt näiden mun vatsa- ja pahoinvointioireiden aiheuttaja.. Mut lähinnä on siis ollut enempi ja vähempi sellainen olo, että olisi lievä vatsatauti päällä. Vatsa oli aiemmin enempi ummella ja nyt taas enempi löysähkö. Ja pahoinvointi on lisääntynyt. Omepratsolia ja muita happosalpaajiahan suositelaan enempi kuuriluonteisesti käytettäviksi, joten ajattelin jo senkin vuoksi nyt testata taukoa. Tänään en ottanut kapselia ja ainakaan toistaiseksi ei oo närästänyt. Mulla on närästys ollut jokaisessa raskaudessa kunnon riesa, mutta silloin kun en oo raskaana, kärsin siitä vain äärimmäisen harvoin o_O Vaikka lähisuvussa on parillakin henkilöllä refluksitautia.

Mä tänään aloittelin sairaalakassin esitäyttämistä, vaikken todellakaan usko, että tämä täältä ainakaan ennen la:ta tulee :D Töitäkin olisi jäljellä vielä tää ja ensi viikko ennen äippälomaa.
 
Synnytystapa-arvio takana. En ole yhtään viisaampi kuin ennen käyntiäkään. Koko homma ohi vartissa.
Sektiota en saa, ennenkuin vauvan henki on vaarassa. Käynnistelemään ei aleta ennen 41+5... Ellei neuvolassa huolestuta mun voinnista, neuvolassa ne taas on sitä mieltä, että yli 38 ei päästettäis ettei tarvi sit kiireellistä sektiota.
Ei oo yhtään huojentunut olo, nyt ahdistuksen lisäksi ottaa vielä päähänkin. Vauva kasvaa samalla käyrällä esikoisen kanssa ja esikoinen ei siis mahtunut alakautta, syntyi 37+ ja painoi 3185, eikä päänympäryskään ollu ku 32....
Ens viikolla neuvolaan itkemään ahdistusta.
 

Yhteistyössä