Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Niin varmasti antavatkin, ja pärjäähän se vauva varmaan automatkan syöttämättä, kun ei meillä niin pitkä matka ole sairaalaan.

Noita puudutusjuttuja oonkin kovasti miettinyt. Ehkä spinaali tai epiduraali, jos tuntuu että tarvii... Luotan sitten kätilöihinkin mitä ne suosittelee. En halua olla "sekaisin" niin pitää kattoa miltä ilokaasu tuntuu, voihan sitä kokeilla. Vedestä olis kiva saada alkuvaiheessa helpotuksesta. Ja miehen läheisyydestä, hieronnasta ja kosketuksesta. Rauhallisesta hengittelystä ja mahdollisesti matalasta ääntelystä. Kotiin ostettiin myös jumppapallo jota voi avautumisvaiheessa käyttää, sekä kaura- ja geelityynyjä saatiin lahjana. Meillä olis kotona myös amme, mutta sitä ei kuulemma enää avautumisvaiheessa saa hygieniasyistä käyttää, ennemmin suihku. Suihkussa muuten pitää olla väh. 20 minuuttia jotta veden kipua lievittävä vaikutus toimii. :) Onkos ajatuksia tähän?
 
  • Tykkää
Reactions: vaimo85
Perhekerhossa käyty ehkä viimeisen kerran ennen vauvaa ?! :LOL: kun seuraava kerho vasta kahden viikon päästä.. Ja eilen ilta vietettiin uimahallissa tai minä vietin noiden lasten kanssa, alkaa kyllä olla jo semmonen norsuolo että huhhhuh, mutta kuitenkin mukava vielä käyttää noita muksuja jossakin kun sitten ei esim uimaankaan päästä moneen viikkoon. Että sinänsä toimintaa riittää, eipähän oo tämä hankala olo koko ajan mielessä ku on tekemistä muksujen toimesta jatkuvasti:oops:

Mulle tuli tän päivän postissa tuo liberokuponki, just tulin k-marketista ku hetihän tuo pitäis saada :p oon kyllä jo ootellukki sitä (y)

Mullaki vähän keskeneräiset sairaalakassin pakkaamiset, voishan tuota pikkuhiljaa niitä laitella loppuun kun huomenna tulee kuitenkin jo 36 viikkoa täyteen :D
Hmm.. mitähän mulla siellä on.. ei kait sitä loppupelein älyttömiä tartte, hygieniavälineitä ja vaatteet, puhelin ja laturi ni aika pitkälle jo pääsee, lompakko ja neuvolakortti kulkee koko ajan laukussa. Vauvalle vaatteet pakkaan kaukaloon ja tuokoon mies ne sit kun tulee hakemaan meitä :)

Jänskää aikaa alkaa kyllä olemaan, kukahan meistä ensimmäisenä jakaantuu :barefoot::D:eek:
 
Mulla on Pähkinäpuun kanssa aika samanlaiset mietteet puudutuksista/kivunlievityksestä. Ajattelin luottaa kätilöiden neuvoihin ja ammattitaitoon, sekä kuunnella omia tuntemuksia. Pyytää aina sitä mukaa lisää tai jotain muuta, jos kipu käy sietämättömäksi.

Yhdet säännöllisemmät supistukset sainkin viimeksi laukeamaan lämpimässä suihkussa. Supistukset alkoivat loppuillasta ja jatkuivat aamuun asti, eivät tosin kovin tiheinä tai kipeinä, mutta pidemmän päälle uuvuttavina. Suihku auttoi niihin lähes heti. Tietysti varsinaiset synnytyssupistukset ovat omaa luokkaansa, mutta niihinkin ajattelin kylpyä/suihkua kokeilla.

Jumppapallon hain myös itselleni lainaan, ja sitäkin ajattelin kokeilla neuvolan suosituksesta.

Kaura-/geelityynyihin en ole perehtynyt juuri ollenkaan, mutta ne ovat täällä ja muuallakin nousseet paljon esille. Mistä olette niitä hankkineet, mistä niitä saa edullisimmin, onko kannattava hankinta, miten paras käyttää..?
 
Minä pakkasin vauvalle bodyn, kahdet puolipotkarit (ihan pikkuisen ja vähän isommat), sukat, paksumman kietaisupaidan, hupullisen ja vuorillisen fleecehaalarin, villasukat, tumput, pipon ja sitten kaukaloon on vielä aika lämmin fleecepeitto, mikä heittää päälle, jos on kylmä. Lisäksi kotimatkaa varten harso (jos tulee puklua) ja sitten mulla on tutti, jonka ajattelin keittää mukaan lähtiessä, jos ei tule kiirelähtö. Nuo jää kotiin ja mies tuo sitten, kun tulee hakemaan meidät sairaalasta.
Itselleni otan vain hiusharjan, dödön, hammasharjan ja -tahnan, puhelimen, laturin ja lompakon sekä puhtaat alusvaatteet + isoimman siteen mitä löytyy.

Vauva oli eilen harvinaisen vilkkaalla päällä ja pyöriskeli yli kolme tuntia yhtä soittoa illalla, kun katselin telkkaria ja vielä nukkumaan mennessäni. Tänään onkin sitten kai lepopäivä, koska olen tuntenut tasan yhden pienen potkun koko päivänä ja senkin vasta, kun tökin vauvaa hereille!

Synnytystä olen pikkuhiljaa miettinyt enemmän. Haluaisin kyllä saada sen epiduraalin. Mutta katsotaan sitten, millainen tapaus tämä on synnyttää, neljä erilaista synnytystä kun jo takana on.

Mulla ei ole valkovuoto oikeastaan lainkaan lisääntynyt. Kertaalleen mulla on lapsivedet menny (esikoista odottaessani) ja silloin heräsin siihen, että yöllä hulahti sänky märäksi. Siitä ei voinut erehtyä :D

Olo on kyllä todella valasmainen ja kaikki kumartelu sun muu yhtä ähisemistä. Kyllä minäkin uskon vakaasti, että tämä on minun viimeinen raskaus. Suurin syy on tämä ylipaino, fysiikka ei oikeasti kestä toista raskautta tällä painolla. Hyvä, jos tämän saa kunnialla loppuun. Toivon kovasti, että jostain löydän itsekurin ja tarvittavan tahtotilan laihtumiselle sitten, kun vauva on saatu maailmaan. Mutta kun tässä itseni on aika hyvin oppinut tuntemaan, realisti sanoo, ettei tuu tapahtumaan :( Noh, onneksi synnytyksen jälkeen sitä on hetken kauhean kevyt ja hoikka olo :D

Oikea käsi kipeytyi taas yöllä ihan hirmuiseksi ja on koko päivän ollut vuoroin puuduksissa, vuoroin särkenyt ilkeästi. Harmi, kun nyt on niin paljon pakollista rahanmenoa, niin ei pysty hierojaa ajattelemaankaan. Todennäköisesti auttaisi kyllä. Täytyy laittaa mies illalla hieromaan, josko se helpottaisi edes väliaikaisesti. Joku hermopinne tuolla olkapään seudulla tuntuis olevan..

Huomenna tasan viisi viikkoa laskettuun aikaan.. ei oikeasti paljoa, mutta tuntuu ikuisuudelta..

Huhtihapsukkainen 34+6
 
No nyt se Libero- lappu sit tuli, hain heti <3 6 viikkoa laskettuun aikaan, eikö se pitänyt tulla 8 viikkoa ennen? Oli se aiemmin helppoa kun sai suoraan sairaalasta, mut toisaalta kiva kun saa etukäteen kotiin sen niin pääsee hypistelemään :love:

Katjuska ihan kätilö olen, milloin missäkin, viimeisimmäksi synnärillä. Kyllä tää tuo ihan uuden näkökulman ja ymmärtää vähän paremmin kyl asiakkaitakin :) oon aina ajatellut ettei tarvii olla omia lapsia että voi olla hyvä kätilö ja oon edelleen samaa mieltä mutta kyllä se ehdottomasti plussaa on!

Sairaalasta saa kyllä tutit ja pullot ja muut vauvalle ja meiltä ainakin rintakumit lainaan ja tissirasvaa ja mitä nyt sattuu tarvimaan. Kotiin lähtiessä voi huoletta laittaa vauvalle sairaalan vaipan ja jättää omiin jalkoihin ne seksikkäät verkkopikkarit. Meinasin pukea samat vaatteet päälle sitten lähtiessä kuin synnyttämään mennessä, kai mää niihin samoihin mahdun sittenkin o_O
 
Minä haluaisin varmaan kivunlievityksenä ton epiduraalin. Muutamalta oon kysyny jotka nyt tässä on muutaman kuukauden sisään synnyttänyt, että kannattaako epiduraali ottaa ja jokainen on kehunut. Muutama on kanssa sanonut, että ilokaasu on hyvä ja pari taas sanoi, että ei kannata ottaa. Mielipiteitä? :D

Mulla yks kaveri lupas tulla tänne meille miehen avuks siivoomaan ja laittamaan ruokaa, ennen kun päästään vauvan kanssa kotii :) Onneks löytyy vielä tollasia kavereita :love: Tietysti mies on mun kanssa myös sairaalassa, mutta tästä on vaan ehkä 1km sairaalaan niin joutaa käyä mun kaverin apuna täällä ja kisut hoitamassa:LOL:
 
En tiedä missä ohjeistetaan ettei ammeeseen saisi mennä o_O jos ei vedet oo mennyt niin ei oo kertakaikkiaan mitään "hygienia"syytä miksei saisi mennä. Ammeella ja vedellä on niiiin paljon etuja: laskee verenpainetta, parantaa verenkiertoa ja sitä kautta hormonien kulkeutumista eteenpäin sekä tietty kohtuverenkierron paraneminen on hyväksi vauvalle.. Rentouttaa lihaksia että vauva pääsee laskeutumaan. Ainut juttu on se ettei liian kuumaan saisi mennä koska se nostaa omaa ja sitä kautta vauvan sykettä ja syö energiaa (suositus olis max 37°C). Ja juoda pitää muistaa! Muissa maissahan matalan riskin synnyttäjä saa synnyttää loppuun asti vedessä eikä ole sen riskialttiimpaa, Suomi on vaan tällainen takapajula :whistle: en menisi ammeeseen jos on strepto b positiivinen JA vesi mennyt, vihreä lapsivesi, ennenaikainen synnytys tai muuten jotenkin riskiraskaus (joku dieettihoitoinen radi ei haittaa). Ja synnärillä on toki sitten omat sääntönsä ja reunaehdot jos omassa sattuu olemaan amme tarjolla.:)
 
Mullekin tuli tänään liberolappu jes. Ostin myös töitten jälkeen kauppareissulla vähän vaippoja ja kosteuspyyhkeitä, ja eksyin muka ihan huomaamatta kirppiksellekin.. :whistle: Eihän sieltä päässyt lähtemään ostamatta paria vauvajuttua oih :)

Onko muuten mitään erityistä ohjeistusta noiden kosteuspyyhkeiden käytössä? Oon kuullu jostain ettå osa pesee usein vaihdettaessa vaipan ja osa käyttää noita kertispyyhkeitä. Suosituksia?

Viisi päivää olisi töitä jäljellä! (y) Oon suunnitellu joskos hieman lyhkösemmät päivåt olis ens viikon lopussa mutta saa nähdä kuinka nopeesti se aika menee ja intoutuuko irtautumaan kuinka nopeasti. En usko kaihoisasti lähtevän, oon kyllä tosi tyytyväinen että pääsen äippälomalle ja hetkeks työympyröistä pois, tekee pieni breikki ihan hyvää. Vaikken tossa samassa työtehtävässä ehtinytkään olla kun vasta pari vuotta. Talossa kyllä enemmänkin. Eli kiitos äippäloma, otan sut ilomielin vastaan (y)

Kävin myös varaamassa kasvohoidon ja manikyyrin loman alkuun, kun olin kaks lahjakorttia saanut, toisen babyshowereilta :) Ei tuu yleensä hemmoteltua itteään säännöllisesti tollasissa hoidoissa niin arjen luksusta nyt ollu nää edelliset ja seuraavat kuukaudet.

Mites ootteko jo tsekanneet miltä tän vuoden äitiyspakkaus 2016 näyttää? Tänäänhän se julkaistiin. Mun silmiin vähän enemmän poikamoinen sävytys kuin aiemmin, ainakin bodyissa. Housut miellytti kyllä enemmän kun tossa itelle saadussa. Toi unilelu oli kiva plussa tossa uudessa.
 
Pähkinäpuu muistanko oikein, että olet menossa synnyttämään Lohjalle? Minä synnytän näillä näkymin siellä ja keskustelin juuri imetyksestä ja lisämaidoista ym. kätilön kanssa. Minulle jäi hieman huonoja muistoja kuopukseen liittyen kätilöopistolla, joten kiinnosti tietää miten suhtautuvat ko. asioihin Lohjalla.

Siellä on kuulemma yli 90 täysimetysprosentti ja kannustavat ja neuvovat kätilön mukaan kunnolla. Lisämaito pyritään antamaa ruiskun tai hörppyytyksen avulla. Tämä kuulosti mielestäni erittäin hyvältä. Kuopukselle tosiaan annettiin "salaa" useampaan otteeseen luovutettu maitoa kättärillä pullosta... Hän joutui osastolle rytmihäiriöiden vuoksi, mutta oli siis kuitenkin täysin terve, eikä pulloruokinnalle ollut mitään syytä. Kielsin antamasta pulloa ja pyysin soittamaan yöllä jos en ollut vauvan vierellä kun maidon tarve iski. Ja muutama hoitaja aina "unohti" tämän... Ja olin siis kahden kerroksen päässä vauvasta.
 
Irith... Kyllä kotiintulovaatteet kannattaa miettiä erikseen. Jos alkaa vesien menolla tai vedet menee matkalla, niin et pääse takaisin samoissa vaatteissa. Mä lähden aina myös crocseilla (kaikki synnytykset alkaneet vesien menolla) ettei oo sit kengätkin märkänä.... :eek: Mies vie sit vaatteet pesuun kotiin...
Mä en saa vedestä mitään kivunlievitystä. En oo muutenkaan suihkussa läträäjä. Ainoa mitä tiedän että en ota on aquarakkulat, jos niitä enää annetaankaan??? Ei ole koskaan tullut vastaan ketään joka olis noista jotain iloa saanut? Sattuu vaan kun laitetaan. Muut mömmöt otan sen mukaan kun suositellaan. Ei oo niin väliä :) takana yks luomu, yks spinaali ja yks ilokaasu+ joku... En edes muista mitä tuuppasivat mutta hyvä oli :D luotan siis täysin henkilökuntaan! Kaikki synnytykset olleet 4 tuntia ja vajaa 10min ponnistus. Toivottavasti tämä menee yhtään samalla kaavalla:ROFLMAO: mulla on ohjenuorana vaan se että sit kun alkaa tapahtua niin pystyssä mahdollisimman pitkään että auttaa vauvaa laskeutumaan nopeammin.
Voi hurja, kohta tuo on väkisinkin käsillä. Mitenköhän kaikki menee tällä kertaa, tosi jännää!!!
Sitten kun täällä ekat aloittaa jakautumisen niin oikein mielelläni ainakin minä luen kertomuksianne siitä miten kaikki alkoi ja miten eteni! (y)
Just tultiin meidän nuorimman prinsessan kanssa jalkahoidosta. Oli kyllä ihanaa! Vaikka mitään hurjaa turvotusta ei jaloissa vielä olekaan niin verenkierto on kyllä tuolla jotenkin hidasta ja jalat on aikas tönköt.
Nöösikkä
 
Mulla on kummallakin kerralla puhkaistu kalvot ja vettä ollut toooosi vähän. Ekalla kerralla huomasin, että jotain tuli, mutta tokalla en huomannut ollenkaan. Siksi saan itseni aina ihan stressiin loppuraskaudesta, ettei vedet vaan mene huomaamatta :D Mutta kai sitä alkaisi jossain vaiheessa supistelemaan (n)
 
Mulla oli toi streptokokki b positiivinen, eli saan antibiootin sitten synnytykseen mennessä. Sainkin ohjeeksi lähteä heti sairaalaan jos vedet menevät, että ehdin saada antibioottia tarpeeksi kauan. Nyt onkin alkanut huolestuttaa kaikki ihme jutut: mitä jos vedet menee ns. tihkuen, enkä huomaa sitä? Tai entä jos synnytys ei käynnistykään vesien menolla, mikä on hyvinkin yleistä. Mistä sitten tietää mennä tarpeeksi ajoissa sairaalaan? Aion ottaa asian vielä puheeksi ensi neuvolakäynnillä, ja olla tietysti puhelimella yhteydessä synnärille herkemmin, jos epäilen h-hetken saapuneen.

Toinen asia synnytykseen liittyen. Mulle on kehuttu vauvan olevan raivotarjonnassa jo monen monta viikkoa, sen on jo pitkään puhuttu olevan laskeutunut ja nyt viime kerralla "kiinni lantiossa" = kiinnittynyt. Kertooko tämä mitään synnytyksen lähenemisestä, ja voinko jo luottaa vauvan pysyvän noin synnytykseen asti? Eikai se sieltä enää lähde nousemaan saatika kääntymään? :D raskausviikkoja siis 36+3
 
No johan on taas eri käytännöt eri puolella Suomea. Kevätkukkanen, mulla satunnaisesti alle 10 kertaa viimeisen 2 kuukauden aikana aamupaastosokerit (oon mitannu niitä joka aamu kun olivat lähellä rajoja) 0.1-0.3 yli rajan ja tänään määrättiin insuliinit ilman mitään ruokavaliomuutoskokeiluja. Vauva ei ollut mitenkään jättiläinen. Painoarvio 2.5kg ja nyt siis 33+6. Sanoi että vain hieman keskikäyrän yläpuolella (itse olen 175cm). Nyt sitten kerran viikossa käynti äitipolilla. Ja lasketun ajan yli ei kuulemma anneta mennä. Voidaan jopa 38 viikon tienoilla käynnistellä.

Noista insuliineista oon vähän masentunut. Mutta parempihan se on, että pysyy sokerit tasaisena. Kun en ole noille aamupaastoarvoille voinut yhtään mitään, vaikka mitä muutoksia olen itse ruokavaliossa omin neuvoin yrittänyt. Pääasia, että pikkuprinsessalla oli kaikki hyvin. Napanuoran virtaukset oli ok ja lapsivettä normaali määrä.

Eilen tuli tännekin Libero-lappu. Pitänee käydä hakemassa laukku kunhan on käyntiä k-kaupassa päin.

Eilen kävin katsomassa tuttavan vauvaa ja illalla huomasin, että toisesta rinnasta oli varmaankin tullut maitoa, koska nänniin oli jotain kellertävää kuivunut. Liekö sillä vaavilla ollut joku hormonaalinen vaikutus :)
 
Valitettavasti vauvan kiinnittymisestä ei voi päätellä synnytyksen ajankohtaa. Uudelleen synnyttäjillä ei välttämättä kiinnity ollenkaan ja mulla kiinnitty edellinen jo 30+ viikolla ja olin tosiaan koko loppu ajan ilman kanavaa ja sormelle auki. Silti 2 päivää yli... Eli tätähän tää loppu aika on. Kaikki merkit voi olla ilmassa ja yli mennään että paukkuu tai sit lähtö tulee ilman mitään merkkejä :whistle:
 
No oho Nyyttitervetullut! Mulla ollut siis viimeisen 2 viikon aikana suurin osa aamupaastoista yli. Mutta yleensä vaan sen 0,2, pahimmillaan 0,5. Ja ei nyt ainakaan vielä puhuttu insuliineista mitään... Seuraavaksi otetaan sokereihin kantaa painoarviossa reilun viikon päästä ma.

Mua ahdistaa myös ajatus insuliineista, mutta tietysti aloitan jos lääkärit sitä mieltä. Nyt on 2 päivää pysynyt paastot hyvinä, kun olen syönut kunnon ruoan illalla 22-23 aikaan (vähähiilarisen, aaargh...) ja pidän paaston Max 9 tunnissa. Mua vaan ahdistaa tälläinen karppimeininki raskaana, mutta minkäs teet..
 
Mulla oli viimeks synnytys ns. "kaikilla herkuilla" eli suunnilleen kaikki lääkkeettömät ja lääkkeelliset kivunlievitykset käytettiin ja sit lopulta se sectio.
Tällä kertaa ehdottomasti epiduraali, se oli taivas. :) Ilokaasua otin viimeksi,mut se tietysti teki mulla olon sekavaksi tai sitten olin jo niin uupunut ja väsynyt et olin kuuppa jumissa muuten vaan.
Sillä ajatuksella sinne meen, et kipua ei "turhaan" halua kärsiä eli heti kun saa kivunlievitystä niin sen otan. Ja luotan kätilöihin siellä :)
Amme ois mulla yks toive avautumisvaiheessa mutta PHKS:ssä ei oo kun yksi huone missä amme... ja lyödäänkö vetoa et se on varattu kun meen sinne?:O

Tänään on ollu suppareita ihan kivasti... Tosi lyhyitä on onneksi ja täysin epäsäännöllisiä. Tässä vaiheessa ei tarvii vielä paikkojen kypsyä (32+3) mutta jos näistä kärsiä täytyy loppuaika niin jos siellä neljän viikon päästä pikkuhiljaa edesauttaisivat synnytystä ;) Mä niin kovin toivoisin että tää tulis ittekseen eikä tarvis käynnistää!

Wuhuu mä laitoin vauvanvaatteet valmiiksi kaappiin, saavutus se on sekin :D Kaikki muu onkin täysin vaihees ja veikkaan ettei tuu remontitkaan valmistumaan ennen vauvan tuloa kun isäntä on 06-20 jokapäivä töissä :S
 
Mä aion nyt toivoa, et saisin pudendaalin, epiduraalia tai spinaalia en varmasti saa, koska koko hoito mulla aina ohin 3 h:ssa, niin olen toiveet jo niistä heittänyt. Kohdunkaulapuudute oli ihan tyhjän kans, ja ilokaasu on musta ihan psykologiaan perustuvaa, kun keskittyy siihen maskiin ja hengitykseen, niin se kipu on siedettävämpi. Kuuma suihku on myös yllättävän tehokas, viimeksi mut vaan ajettiin pois liian aikaseen, kun viereisen huoneen synnyttänyt halus pesulle.

Mäkään en ole saanut mistään vaippanäytteitä eli huomenna cittariin ostoksille, siellä oli jotain vaippoja tarjouksessa.

Mun mutsi tänään kauhistui kun kuuli, et en ole vielä alkanu pestä vauvanvaatteita, et pitää sit varmaan huomenna aloittaa. Ja työkaverit varoitteli, et heti sit sairaalaan, kun tulee eka nipistys, vikat villahousut tulee kuulema vauhdilla. No mulla on tullut muutkin, joten noudatan neuvoa :D

Ruokaa en ota mukaan enkä tee pakastimeen, aion elää rotinoilla ekat pari kuukautta, olen sen tän pakkokarppauksen jälkeen ansainnut -ja meillä päin toi rotinakulttuuri on niin vahva, että nälkää ei tosiaan tarvii nähdä :LOL:
 
Ilokaasusta vielä... Viimeksi oli eka kerta kun pystyin sitä kunnolla hengittään. Ja voi veljet mulla oli hauskaa... Kuulin kaiken puheen, myös omani Aku ankka ääninä tai sellaisina helium-ääninä ja mua vaan nauratti.
Nöösikkä
 
Kevätkukkanen, yllättävää etteivät ole sinun sokereihin vielä reagoineet. Meillä päin ei tarvitse kuin pari kolme kertaa mennä yli niin lääkitys aloitetaan tai tehostetaan. Jos sinulla paastot paukkuu, olethan jakanut illan hiilarit kahteen osaan ja syöt toisen puolen vähän myöhemmin illalla, että ei olisi niin kovin pitkä paasto?

Irith, katsohan vähän kotiintulovaatteita. :D Edellisessä odotuksessa lähdin sairaalaan täysin kivuttomilla mahan kovettumisilla ja vajaan kahden tunnin päästä kovettumisten alkamisesta kivuliaat supistukset vyöryivät taukoamatta päälle ja olin nilkkoja myöten märkä lapsiveden mentyä. Synnytys olikin sitten ohi reilu kolme tuntia ensimmäisestä mahan kovaksi menemisestä. Nyt onkin vähän mietityttänyt, lähdenkö sairaalaan jo toisen tai kolmannen säännöllisen kovettumisen jälkeen, kun tuota matkaakin on vajaat puoltoistatuntia ja silloinkin pitää ajaa ylinopeutta. Viimeksi tosiaan maha meni kovaksi 7min välein vajaan tunnin ajan ja onneksi soitin kyydin. Loppumatka mentiinkin pillit päällä...

Liberokuponki tuli tännekin. Tai siis naapurille mutta hän ystävällisesti toimitti sen oikeaan osoitteeseen. :D Heti piti käydä laukku hakemassa. Tänään ostin muksulle myös kotiutumisvaatteet. Ne ovatkin hänen ainoat omat. Loput ovat isoveljen vanhoja.

Isommat muksut jäivät hiihtolomalle. Hirveesti ei kyllä jaksa heidän kans touhuta mutta pitää kutsua kavereita käymään ja kuskata muksuja kavereille. :D

Hyviä vointeja kaikille!

Niittys 34+2
 
Ei kun jaa, olihan se Kevätkukkanen jo iltapalansa jakanut. :D Tää puhelimella lukeminen ja kirjoittaminen on niin kivaa, kun näkymä on niin pieni ja aina välillä jumittaa.

Irithille piti vielä sanoman, että hyvä hoitaja neuvolassa tai salissa voi olla ilman omia lapsiakin, parempi kuin joku lapsia omaava. Mutta kieltämättä kyllä ne omat odotukset, synnytykset ja vanhemmuus ovat tuoneet jotain syvempää perspektiiviä näihin juttuihin, joka toivottavasti näkyy myönteisenä asiakkaille. Itse en siis ole kätilö mutta äippäneuvolassa ja lastenneuvolassa olen kyllä työskennellyt. Nyt sitten diabeteshoitajana. :D Onneksi itsellä on ollut onnea äitiys- ja lastenneuvolan terkkojen kans ja olen saanut käydä siellä ihan äitinä kaikkine huolineni. Vain muutaman kerran on ollut törppö hoitaja vastassa, jonka asenne on ollut, että sinähän tiedät, olet varmaan jo itse asian katsonut jne. Ei tsiisus! Mulla ihan sama oikeus märehtiä lapsen liikkeitä, vetisiä vuotoja, lapsen kasvua tai refleksejä kuin kenellä muulla tahansa. Sitä paitsi tieto tuo tuskaa ja hormonihöyryissä yön pimeydessä möröt saattavat kasvaa suuriksi ja ei kenenkään pidä joutua siihen tilanteeseen, että pitää itse itselleen puhua järkeä ja lohduttaa. Ugh, olen puhunut. :D

Niittys, tällä viikolla raivoavana härkänä...
 
Kyllä ne harkitsivat lääkitystä (siis suun kautta) nyt ke, mutta lääkäri oli sitä mieltä että on myöhäistä? Nyt 33+1 ja se suun kautta annettava lääkitys ei enää ehtisi toimia?

Ahdistaa ihan järkysti koko radi ja se mitä se voi vauvalle tehdä.. Tulee olo etten kohta voi syödä muuta kun puhdasta protskua ja sekin vaan ahdistaa :cry: Mitähän tämäkin tekee munuaisille ym.
 
No ei se kyllä mun mielestä ole myöhäistä aloittaa suunkaan kautta lääkitystä. Insuliinilla tietysti nopeampi teho. Mutta älä suotta murehdi sitä insuliinia. Se tulee äkkiä rutiiniksi ja ajattele siitä niin, että se vähän vapauttaa sinun syömisiä, vaikka tietysti edelleen pitää hiilarikuria pitää. Se on kuitenkin vauvalle ja myös sinulle hyväksi ja kestää kuitenkin aika lyhyen aikaa. Nykyään pistosvälineetkin ovat simppeleitä. Positiivisen kautta vaan ajattelet asiaa. :)
 
Terveisii osastolta! Eilen iltapaivalla ihan muuten vaan mittasin oman verenpaineen. Se olikin selvasti koholla. Lepailin ja mittasin uudelleen; oli noussut entisestaan. Lahdettiin miehen kans aitiyspolin paivystykseen naytille. Siina todetttiin proteiinia virtsassa ++. Kayra oli hyva ja ultrassa vauva hyvavointinen. Painoarvio 2260g eli pikkuinen kirppana, ei tietoakaan pelotellusta sokerivauvasta. Kohdunsuu pehmea ja 2-3cm auki, vauvan paa laskeutunut. Laakari maatasi osastolle,.aloitettiin verenpainelaakitys (tassa vaiheessa paineet jo 177/108) ja aamulla alkaa virtsankeruu. Jos vuorokausiproteiini maltillinen ja verenpaine laakitykella pysyy ok lukemissa, paasen su tai ma kotiin lepailemaan. Jos toksemiaoireet pahenee, synnytys kaynnistetaan kalvojen puhkaisulla. Kaikki kavi tosi nopeasti ja olin ihan pyoralla paastani. Nyt sain laakkeen avulla nukuttua 1,5t ja mieli on rauhallisempi. Alkaa olla selvaa, etta meille syntyy maliskuun vauva. Toivottavasti sais viela vaikka viikon kasvaa masussa! Puhelimalla vaikea kirjoittaa, toiv. tasta saa selvaa. t. Huhtihapsukkainen 35+0
 
Huhtihapsukainen tsemppiä ja jaksamista!! Onneksi olet hyvissä käsissä ja kaikki menee varmasti hyvin kun vauvakin jo "hyvän" kokoinen vaikka syntyisikin! :love:

Puudutuksia ja kivunlievityksiä suunnittelin kovasti esikoista odottaessa, mutta aika turhaa se oli. Esim amme oli varattu, tietenkin.. ja mua pelotti epiduraali hirveästi, sanoin etten sitä halua, mutta kätilö sanoi että muuta en saa!! Siitähän sitten tein valituksen synnytyksen jälkeen. Epiduraaliin en ota kantaa sen enempää, mulla se meni ihan päin persusta, koska selvisi että selkänikamat on niin ahtaat ja epiduraalin laittoyritys aiheutti kovempaa kipua kuin itse supistukset ja en ikinä ikinä ikinä enää halua kokea sitä tuskaa uudestaan. Yleensä kuitenkin ihmisillä taitaa olla ihan hyvä selkä sen laittoon.
Spinaalin pyydän viimeisenä jos ihan hirveät kivut tulee. Se kun pitäisi olla paljon helpompi ja nopeampi laittaa, tökätään vaan suoraan selkään. Ei tarvitse epiduraalin tavoin "kaivaa" sitä vinosti epiduraalitilaan. :sick:
Ilokaasu ehdottomasti. Se teki hyvää. Pudendaali käy myös.
Opioideista aijon kysyä tiistaina sairaalassa, että onko esim tuo oksikodoni sellainen joka ei pistäsi nukahtamaan ja voiko sitä mitenkään käyttää spinaalin sijaa.

Eilen illalla lähdettiin kävellen kirjastoon lapsen kanssa ja mulla alkoi ihan hirveät alavatsan vihlonnat. 20min reissuun meni tunti kun jouduin kävelemään toooodella hitaasti. Kun kotiin päästiin niin koin ensimmäisen OIKEAN supistuksen, niitä tuli tunnin aikana n. 10kpl. Heti kun eka supistus tuli niin tunnistin samanlaiseksi kuin esikoisen synnytyssupistukset. (silloin ei tullut edes harjotussupistuksia ennenkuin synnytys käynnistyi)
Nyt edelleen polttelee alavatsaa- ja selkää. Pohdin olisko tuo streptokokki taas innostunut aiheuttamaan jonkun tulehduksen kun valkovuotokin lisääntynyt. :( Toivottavasti kipu ei äidy niin, että täytyy sairaalaan lähteä nyt viikonloppuna vaan pärjäisin tiistain sairaala-ajalle.
 

Yhteistyössä