Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Kävin tänään taas käyrillä ja rytmihäiriöitä lukuunottamatta kaikki oli ok :)

Mulla myös radi ja pitää aloittaa pumppaus rv 38+ Ideana tosiaan maidon nousun nopeuttaminen ja maidon mahdollinen pakkaseen saaminen jo ennen synnytystä (ja laitokselle vieminen pakastettuna ruiskussa) sekä synnytyksen käynnistämisen vauhdittaminen.

Mä olen aika tarkka imetyksestä ja jos ei ole lääketieteellistä tarvetta meidän vauvalle ei anneta pulloa eikä varsinkaan korviketta ollenkaan. Pulloa kokeillaan vasta sitten kun imetys käynnistynyt hyvin ja tyyliin kerta viikkoon. Ja tarkoituksena siirtyä suoraan äidin maidosta normi maitoon joskus ensimmäisen ikävuoden jälkeen.

Esikoisen imetyksen jouduin lopettamaan 5 kk iässä, erittäin pahojen allergioiden vuoksi, jotka puskivat mun maidosta läpi. Olin jo todella rajoittuneella ruokavaliolla (söin 5 eri ruoka-ainetta ) ja siinä vaiheessa lääkäri määräsi imetyksen lopetuksen :( Tästä sisuuntuneena imetin sitten kuopusta 2 vuotta :D Samaan tähtää nyt, jos kaikki menee "hyvin".
 
Huh kun pariin päivään ei oo tullu luettua niin kyllähän tässä ilta hyvin lukiessa näitä kirjotuksia meni ;)

Mä taidan kuulua siihen pienilukuisempaan porukkaan täällä, joilla ei pahemmin tuskaisia oloja ole. Tänään kävin vielä kertaalleen näytillä lääkärillä ja paikat oli loistavasti kunnossa. Mulla vaan kuulemma on sellanen kohtu, jolloin supistukset voi kestää toistakin tuntia taukoamatta. Kipua alavatsalla ei oo enää kävellessäkään ollut ja oon pystynyt 45 minsan kävelylenkkejä tekemään, ainoastaan alhaalla välillä vihloo muttei pahasti. Urheilu salitunneilla myös onnistuu hyvin. Lääkäri tänään kyseli että oon tainnu voida aika hyvin kun niin sulavasti ja vauhdikkaasti liikun ja nousen, vaikka mahakin jo aika iso :)

Mulla supistelee nyt päivisin töissäkin mutta illalla oikeestaan taukoamatta. Joskus nukkumaan mennessä on tuskaista kääntyillä ja yleensä tulee se 4 kertaa herättyä vessaan. Viime yönä heräsin vaan KERRAN ja nukuin muutenkin 9 tuntia, luksusta :)

Vauva ollut raivotarjonnassa nyt joka kerta neuvolassa ja tänäänkin lääkärin ultratessa oli kuulemma edelleen tosi tiiviisti, edelleenkään tuskin muuttaa asentoa enää.

Vaippoja meillä ei oo vielä yhtään, paitsi noi ilmaset mitkä on tulleet. Pitäis ostella pikku hiljaa. Mulla on 7 työpäivää vielä, odotus on jo valtava! Just ostin junaliput äippäloman alkuun kun lähen kavereita ja vanhempia vielä moikkaan :) Pääsiäiseksi kanssa miehen kanssa suunniteltu että jotain spesiaalia vois tehdä ja jonnekin mennä, sitten huhtikuun varmaan aika tiiviisti kodin lähellä olisin, jos sattuukin tuleen ennenaikaisesti.

Mä jotenkin uskon että menis yli lasketunajan, sellanen kutina olis. Tulee kun on tullakseen, vielä ei osaa aatella mitään varsinkin kun tää olotila on niin normaali. Katsotaan sitten kuukauden kuluttua mikä ääni mulla on kellossa :D

pumskeli rv 33+0
 
  • Tykkää
Reactions: vaimo85
Ensimmäinen äitiyslomapäivä :)

Eipä tullut toista hyvää yötä putkeen. Vajaan 1,5t unien jälkeen heräsin kamalaan käsikipuun, koko oikea käsi oli puuduksissa / turvonnut / kipeä. Inha vaiva, joka varmaan saattais helpottaa kunnollisella niska-hartiahieronnalla. Oon vaan tosi huono käymään missään tuollaisissa, tuntuu muka, että aina on muita rahanreikiä.

Imettämisestä vielä.. Meillä oli esikoisen kanssa alku hankalaa, kun ensin vauva oli glukoositipassa pari päivää ja sitten heti sinivalossa 4vrk. Oppi siis jo synnärillä pullolle, ja toisaalta oli ajoittain liian väsynyt imeäkseen edes rinnasta kunnolla. Lopulta imetys jäi 2 viikkoon ja siirryimme kokonaan pulloon. Poika oli todella helppo vauva, yövalvomisista en oppinut tietämään mitään ja tervekin oli.
Tyttöjä imetin enemmän tai vähemmän 2-3kk ajan, kunnes siirryimme kokonaan pulloon. Saivat kyllä rinnastakin, etenkin nuoremman tytön kanssa oli paljon päiviä, että mentiin pelkällä rinnalla. Vanhempi tyttö on ollut aivan super terve lapsi, nuoremmalla tytöllä oli pienenä korvatulehduksia ja hengitystieinfektioita paljon.
Kuopuksen kanssa mulla ei ollut kovinkaan suurta motivaatiota edes yrttää kovin tunnollisesti imettämistä ja lopulta poika sai jo kuukauden ikäisestä kaiken maitonsa pullosta.
Kellään neljästä ei ole koskaan ollut mitään allergioita ja tuota nuorempaa tyttöä lukuunottamatta ovat olleet keskimääräistä terveempiä. En tiedä miksi, mutta mulle se pulloruokinta on jotenkin luontevampaa ja helpompaa kuin rinta. Ehkä suurin syy on se, että minusta ei ole "julki-imettäjäksi", joten aina kun ollaan kodin ulkopuolella, olen jokatapauksessa ottanut pullon ja korviketta mukaan. Minua ei siis haittaa yhtään, jos toiset imettää missä vaan, itse en vaan sitä pysty tekemään.
Nyt olen ajatellut, että yritän luottaa aiempaa enemmän siihen, että vauva sieltä tissistäkin ruokaa riittävästi saa. Mulla on nyt tosi hyvä mahdollisuus imettää enemmän lapsentahtisesti, kun isommat lapset ovat niin omatoimisia ja päiväthän olemme vauvan kanssa kaksin. Mutta jos vauva alkaa olla itkuinen tai imetys ei muuten tunnu sujuvan, mulla ei ole minkaanlaista kynnystä siirtyä pulloruokintaan.

En tosiaan tiedä miksi mulla on tällainen "hälläväliä" suhtautuminen imetykseen. Mulla ei ole tarvetta päästä liikkumaan ilman vauvaa. Jokatapauksessa syötän vauvan aina sylissä, lähellä ja sylittelen paljon. Jotenkin vaan mulle se pullo on helpompi :/

Huhtihapsukkainen 34+5
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Toukka16 Niinpä tietenkin, kefalosporiini ja penisiili mitä käytetään myös synnytyksen aikana streptokokkiin. Tyhmä minä. Enpä tullut ajatelleeksi kun mulle ei noita voida antaa.. Toivottavasti lähtee streptokokki ja pysyykin poissa. (y)

Kestovaippailuun mullakin loppui into esikoisen kohdalla. Alussa oli kaikki niin uutta ja outoa, että kaikki energia meni totutteluun ja opetteluun. Kun hommat alkoi sujua niin kaikki aika ja energia meni kun yritti saada huutavaa vauvaa rauhottumaan siinä onnistumatta. Tällä kertaa toivon menevän paremmin vauvan kanssa ja pystyisi edes osakestoilemaan. Meillä on 7kg pyykkikone ja 3pyykkikorin pyykkikaappi niin sen suhteen ei ole ongelmaa.

Esikoisen odottajilla on tosi yleistä tuo olo, että vauva syntyy etuajassa. En tiedä mistä se johtuu, mutta saman oon huomannut lähes kaikissa odotusketjuissa. Itse kun esikoista odotin niin sama olo se oli itselläkin. Vaikka tiesin että ensimmäistä odottavilla tilastollisesti yleisempää että menee yliajalle. Odotin kovasti ennen joulua, että syntyykö, vaikka samalla toivoin kokoajan, että menee yliajalle ja vauva saa syntymäpäivän tammikuun alkuun. Mutta niinhän se sitten syntyi justiin vuoden viimeisinä päivinä. :cautious:

Kauhulla odotan tiistain tutkimuksia sairaalassa ja vaikea keskittyä oikeastaan mihinkään... :unsure:
 
Mä olin pitkään aivan varma, että tää mun esikoinen menee yli ja reippaasti. Se oli oikeastaan se sisätutkimuksen tehnyt lääkäri joka tiputti mut maan pinnalle, että yhtä hyvin tämä voi saapua etuajassa :D samapa tuo oikeastaan, kunhan tulee jossain kohtaa ja mahdollisimman terveenä ja turvallisesti!

Imettää haluaisin todella paljon, ja tiedän pettyväni hieman, jos en siinä onnistu. En silti halua etukäteen ajatella tai pelätä epäonnistumista, vaan lähden sillä liikkeelle että vauva ruokitaan tissillä. Katsotaan sitten uusiksi jos tulee ongelmia eteen. Muiden imetyksestä tai imettämättömyydestä mulla ei ole mitään mieltä, tärkeintä on että kaikki toimii itselleen parhaalla tavalla ja saa siihen hyväksyntää ja tukea!
 
Huomenta :)

Siellä on ansculla jo jännät paikat! :)

Noista kestovaipoista, en oo ite ajatelly käyttää vaikka tietysti ei oo mitään oma kohtaista kokemusta, mutta oon vaan niin monelta kuullu huonoo siitä :D Tietysti omalla kokemuksellahan se oikeestaan sitten selviäis sopiiko se itselleen vai ei.

Täällä on ihana aurikoinen keli :) Tänään taidan kyllä viettää osan päivästä ulkona, pitää ainakin kaverin kanssa lähtee sen koiria ulkoiluttamaan, mutta ihana se on tällä kelillä lähteä! :)

Mulla on muuten tullu iltaisin semmonne "täysi" olo :D Tai vaikka ei ois syöny niin tuntuu että silti on kun mikäkin pulla :ROFLMAO: Ja kauheesti on ilmavaivoja :cautious:
 
  • Tykkää
Reactions: anscu
Minähän oon siis ammatiltani terveydenhoitaja ja esikoista odottaessa olin täysin varma siitä, että tulen täysimettämään puolivuotiaaksi asti suositusten mukaan. MUTTA sitten kun vauva syntyi, niin kummasti ne omat mielipiteet ja ajatukset muuttuu :LOL: Samoin kuin tässä iän, oman kokemuksen ja myös ammatti-identiteetin kehittymisen myötä on muuttunut. Tilanteen mukaanhan jokaisen lapsen ja äidin kohdalla on mentävä. Esikoista täysimetyn 4kk asti, kunne tuli määräys alkaa antamaan soseita painokäyrän vuoksi. Ja koska tuo esikko syntyi tosiaan 3 pisteen vauvana ja alhaisella hemoglobiinilla, niin kehityspoliklinikalla 4,5kk iässä hb näytti taas merkkejä tippumisesta ja tuli määräys aloittaa lihat heti, kun se on mahdollista. Eli 5kk iässä. Esikko on ollut aina hyvällä ruokahalulla varustettu ja 7kk iässä söi jo tosi isoa annoksia soseita ja koska maitoa ei enää tisseistä tullut samalla intensiteetillä, niin ei lopulta suostunut enää ottamaan maitoa ollenkaan rinnoista. Huusi vaan selkä kaarella ja silloin, kun tarttui rintaan, niin puri. Se loppui sitten siihen se imetys.
Kuopusta täysimetin 4,5kk, kunnes tuli jälleen käsky alkaa antamaan soseita, koska painokäyrä oli laskeva ollut jo pidempään. Aloitin ne sitten pikkuhiljaa 4,5kk iässä. Asiaa ei auttanut ollenkaan se, että 2,5kk iästä lähtien poika oli lähes jatkuvassa korvatulehduskierteessä ja antibioottikuurilla. Vatsa ei tykkää ja tätä myöten näkyyhän se painossakin. Osaimetystä jatkui jonnekin 8-9kk tienoille tuolloin, jolloin poika teki itse stopin tissin suhteen.

Koen imetyksen tärkeänä asiana, varsinkin itselleni henkilökohtaisesti. Pidän siitä ja sen helppoudesta. Aion imettää siis nytkin, mutta tällä kertaa täytyy mennä oman voinnin mukaan. Tämä on ensimmäinen lapsi nivelreumadiagnoosin saatuani. Vaikka reumani onkin nyt ollut lääkkeellä remissiossa/lähes oireeton, niin on yleisesti tiedossa, että imetysaika voi tuoda oireet takaisin ja jopa paljon pahempina. Ensimmäiset 1-3kk on tässä asiassa ratkaisevat. Imetän siis niin kauan kuin oma vointini sen sallii. Toivottavasti niin pitkään, kun tissi vauvalle kelpaa. Mutta se jää nähtäväksi.

vaimo ja vaavi rv 32+3
 
Viimeksi muokattu:
Mulle kans imetys jotenkin sydämen asia, petyn kans jos se ei onnistu ja yritän kyllä kaikkeni että onnistuu. Ei ainoastaan se maito, vaan läheisyys vauvan kanssa.

Mulla alkoi rv 34 kunniaksi sitten yöllä kamala flunssa, nyt vähän helpompi olo, mutta haen kyllä saikkua ja oon nämä 2 pv töistä pois! Ei paljon jumppailut tenavien kanssa kannata. Maanantaina sitten vietetäänkin mun läksiäisiä ja mammaloma alkaa. :love:

Aivan ihanaa tosiaan olla näin loppusuoralla. Hei sanokaapas, kun mää jostain syystä usein hermoilen tota pissatestiä, että onko se keskimmäinen nyt aavistuksen vihreä eli onko proteiinit koholla. Th aina sanoo, että sen pitäis olla kunnolla vihreä, jos ois huolta. Laitan tähän vielä kuvan, niin voitte joko rauhoitella tai pelotella mua? Kiitos. :D

 
Huomenta! Täällä poksuu 35+0, ja sen kunniaksi neuvolapäivä. Nythän niitä onkin sit viikon välein. Jos menee sinne viimeiseen tappiin asti (yliaikaiskontrolli) niin kerkeän käydä vielä tän päiväisen neuvolan jälkeen 6 kertaa..!

Minä en ota imettämisestä stressiä, vähän samoilla linjoilla olen kuin huhtihapsukkainen! Ite en kans osaa julki-imettää. Tavoite olis että söis kotona tissistä,ja kodin ulkopuolella/vieraiden aikaan pullosta. Alkuun lähinnä lypsettyä rintamaitoa, mutta korviketta ostan jo valmiiksi varalle :) luulen kyllä että maitoa tulee ihan hyvin,viimeksi ainakin tuli.
 
Pähkinäpuu tuo kuva on vähän keltainen, mutta sen perusteella sanoisin, että ihan hintsusti on vihertävä. Sellainen +/-, mutta yksi plus tohon voi tulla ihan siitä, että olet syönyt jotain protskupitoista ja nopeasti imeytyvää.

Vielä tuosta imetyksestä :) Mulle se on tosiaan hyvin tärkeää jo ihan siksi, etten halua sotkea vauvan suolistoa vieraalla lehmänmaidon proteiinilla.

Toisten imettäminen tai imettämättömyys on ihan jokaisen oma asia. Ainut mikä henkilökohtaisesti harmittaa on se, että monen imetys tuntuu kaatuvan liian vähäiseen tietoon, vaikka haluja imetykseen olisi. Suomessa imetystietous on yllättävänkin retuperällä.

Neuvolasta/sairaalasta saa ainoastaan hyvin pintapuolista tietoa (noin yleensä ) ja välillä jopa ihan harhaajohtavaa ohjeistusta, esim lisämaidon antotavasta, maidon riittävyydestä, imetyksen tehostamisesta, tukosten hoidosta ym.

Esim. nyt uudet imetyssuositykset on tulkittu väärin jopa neuvoloissa :( Yhä suositellaan (siis niiden uusien suosituksien mukaan) imetystä sinne 6kk ikään asti, mutta kiinteiden maistelun voi aloittaa jo 4kk iässä, jos lapsi osoittaa valmiuksia siihen. Eli on höllennetty sitä 6 kk täysimetyksen ehdotonta rajaa. Tarkoitus ei ole suositella automaattisesti kiinteiden aloitusta jo 4 kk iässä. Silti valitettavan paljon kuulee, että uudet suositukset on tulkittu siten, että suositellaan aloittamaan kiinteät jo 4 kk iässä! Allergioiden ehkäisyksi uusien suosituksiin mukaan kiinteitä ei tulisi aloittaa ennen 4 kk ikää eikä paljoa 6 kk iän jälkeen.

Jos imetys ja imetystietous kiinnostaa suosittelen fb:n imetystuki ry -sivustoja! Siellä on koulutettuja tukihenkilöitä vastaamassa ja paljon vertaistukea :)
 
Täällä myös 35+0!
Mä en viitsi edes kertoa miten oon lapseni syöttänyt :D en koskaan kerro edes neuvolassa, sillä saisin senpäiväisen ryöpytyksen niskaani... Sen verran kuitenkin, että maitoa ja rasvaista sellaista multa tulee todella hyvin. Lapset saa rintaa 4-6 kuukautta. Mulla ei oo ongelmia julki-imettää. Sanotaanpas vaikka näin, että meillä ruokinta menee lapsen tarpeiden mukaan ja on yhdistelmä viimeisen 20 vuoden aikaisista voimassa olleista suosituksista.:LOL:
Meillä ei ole koskaan ollut koliikkia, korvakierrettä tms. Nytkään kukaan ei sairasta koskaan. Noin yks nuhakuume jokaisella max per vuosi, joten en usko että oon myöskään vahinkoa saanut aikaiseksi...
Suomessa on tälläinen syyllistämiskulttuuri tässä äitiydessä. Se on aivan turhaa ja typerää. Antaa palaa siskot! Tehkää juuri niinkuin teidän tilanteessa on parasta. Oon sanonut tämän ennenkin täällä!!! Teidän lapsenne/vauvanne, perheenne voi parhaalla mahdollisella tavalla kun te jaksatte ja olette tyytyväisiä!!!

Nöösikkä
 
  • Tykkää
Reactions: anscu
Samaa mieltä kevätkukkasen ja nöösikän kanssa :)

Itseäni myös harmittanut monta kertaa se, että jos imetys kaatuu tiedonpuutteeseen äideillä, jotka kumminkin haluaisivat imettää. Ja tuohon syyllistämiskulttuuriin olen itsekin törmännyt paljon. Kuopuksen kohdalla yksi tuttu, joka imetti kaikkia lapsiaan kolmevuotiaaksi asti, antoi kunnon ryöpytyksen itselleni siitä, että olen mennyt antamaan soseita 4kk iästä lähtien. Vaikka annoinkin niitä lääkärin määräyksestä ja itsekin tilannetta ammattilaisena arvioin o_O Hän oli hyvin fiksoitunut imetyksen kannattaja henkeen ja vereen :rolleyes: Jokaisen äidin ja lapsen tilanne on erilainen ja ne on arvioitava myös yksilökohtaisesti. Ja itse tehtävä itselleen parhaalta tuntuvat päätökset. Mä en ole koskaan stressannut imettämisestä enkä kammoa imettää julkisesti :) Mutta taaperoimettäjäksi minusta ei olisi.
 
Imetyksen toivon todella onnistuvan. Tein itse ilmeisesti virheen esikoisen kohdalla, koska kun tissit meni tyhjäksi ja vauva vaan huus ja huus ja raivosi niin annoin sitten korviketta lisäksi. Ilmeisesti tää on yleisin syy miksi imetys epäonnistuu?

Varsinkin kun oli esikoinen ja pienikokoinen syntyessään niin pelkäsin että kuolee nälkään kun olin saanut ohjeeksi syöttää alkuun 3h välein.
Kyllä mä silloinkin tiesin, että sitä maitoa tulee sitten lisää kun se vauva imee ja "tilaa" sitä lisää mutta kun ei se imenyt, itki ja huus ja ei suostunut ottaa tyhjää tissiä suuhun. (n) Olisi itsekkin pitänyt syödä enemmän ja paremmin niin sekin olis tietty auttanut... Ja korvikkeille sitten tuli allergiseksi...

Lämmitättekö maidon mikrossa?? Mulla oli esikoisella Aventin (muistaakseni?) vesihaudelämmitin kun luin niin paljon siitä miten mikroaallot hajottaa ja tuhoaa maidosta vitamiineja ja kaikkea muutakin. Nyt jos imetys onnistuu ja tarvittee vain joskus lämmittää esim pumpattua maitoa niin hoituiskohan se vaikka kuumassa vedessä lavuaarissa? Ei tarvis sitä kallista vekotinta hommata. Korvikkeille jos menee niin sit sen kyllä ostan.
 
Huomenta täältäkin :)

Ihana kun monena aamuna saanut nousta auringonpaisteeseen :love: mutta ensi viikolle luvassa plussakeliä ja vesisadetta :eek: niin koitanpa nauttia muuan päivän näistä keleistä vielä!!

Mää en oikeastaan ymmärrä yhtään että kauheasti suunnitellaan synnytystä, imetystä jne jne, kaikkihan menee sit niinku menee, ite en ota stressiä ollenkaan ei kä tule mietittyä noita, mulla tähän asti imetys lähtenyt jo salissa kaikilta kolmelta lapselta käyntiin enkä imetysohjausta ole saanut koskaan, vaikka siitäkin niin puhutaan o_O
Mää oon täysimettänyt sinne 3,5 kuukauden kieppeille ja sitten pitänyt aloittaa sosetta jo kaveriksi, imetys jatkunut noin vuosikkaaksi kaikilta. Nautin ite siitä kun saa imettää, oikeen ikävä sitä aikaa :love: Minä imetän siellä täällä, mutta pullotkin ollut aina käytössä jotta pääsee ite harrastamaan ja liikkumaan ilman vauvaakin jossakin, isä pärjää sitten pullon turvin kotona vauvan kans. Eihän julkisilla paikoilla tartte tissejään esitellä, hakee syrjäisemmän paikan ja harsoa eteen ja antaa mennä (y):LOL: Mutta oon kyllä nähnyt niitäkin jotka ottavat ensinnä lollot esille ja hakevat sitten vasta lapsen syliin jne, se menee vähän yli :ROFLMAO:

Meilläkin lapset syö sillon kun nälkä ja ns maalaisjärjellä mennään näissä asioissa... d-vitamiinitkin aloitan vauvalle todennäköisesti vasta kiinteiden yhteydessä, mitä tuota turhaan alkaa niillä huudattaa, se ei siihen kuole vaikka ei heti saa niitä tippoja, tai jos alotan aiemmin niin paljon varovaisemmin kuin mitä ohjeet sanoo, tästä on kokemusta että alkavat huutaa heti tippojen alotuksen jälkeen, ei kiva..

Täälläkin kertisvaipat käytössä, en jaksa edes ajatella kestovaippailua (n) Lidlin vaipat olleet hyviä, nyt tuossa odottaa liberon paketti eka vaippoja, katotaan miten kestää :)

Hanzu89 rv 35+5
 
  • Tykkää
Reactions: norappi
Pähkinäpuu tuo proteiini on ehkä ihan hitusen vihree, mutta mulle neuvolassa sanottiin, että jos on runsasta valkovuotua tai huonosti pesty alapää, nii se voi värjätä hitusen sitä proteiiniä :) Kun itse annoin neuvolatädille pissin tutkittavaksi, kun en ollu ihan 100% varma just tosta proteiinistä, kun se oli kanssa hitusen värjäänynyt.
Tietysti sit katottii kaikki paineet yms, mutta niissä ei ollut mitää vikaa, niin epäili valkovuodon värjäävän sen protsukun. Ja mulla kyllä on aika runsasta ollu tää valkkari raskauden aikana :LOL:

Imeyksestä, itse yritän imettää ja toivon kanssa pystyväni imettää. Mutta en osaa jotenkaan sen enempää miettiä, kun esikoinen ja kaikki on muutenkin vielä ihan uutta ja ihmeellistäo_O:)
 
Uskaltaako tätäkään nyt tänne julki kirjoittaa, mutta siis jep, silloin kun pullomaitoa lämmitetään niin kyllä se mikrossa meillä tehdään :geek:
D-vitamiini tosiaan huudattaa vauvaa oli siinä sitten maitobakteereja tai ei... Nyt on tullut myös suihkeena annettavaa... Tota ajattelin kokeilla. Jos aiheuttaa vatsanväänteitä, minäkin siirrän aloitusta. :whistle:
Nöösikkä
 
  • Tykkää
Reactions: anscu
Kaikki hyvin neuvolassa, painoa oli tullut mulle 900g/vk, mutta eipä paineita asiasta, pissa kuitenkin puhdas ja verenpaineet hyvät. Sf mitta 30, ja ultralla katsottiin taas,vauva pysynyt hyvin raivotarjonnassa. Ens kerralla sit otetaan se streptokokkinäyte.

Jos ja kun maitoa vauva saa pullosta, niin kyllä, mikrossa lämmitetään. En jaksa ruveta nysväämään minkään vesihauteiden kanssa,ikuisuus menee ennen kun maito on lämmintä,varsinkin jos jääkaappikylmää lämmittää.

Mun mielestä on hyvä vähän valmiiksi pohdiskella noita imetys&synnytysjuttuja :) ei tietenkään voi mitään valmiita suunnitelmia tehdä,mutta on fiksua ottaa eri asioista ja menetelmistä selvää :)

Kävin neuvolan jälkeen apteekista ostamassa gefilus/d-vitamiinitippoja. Sain ihanan vauvan hatun kaupanpäälliseksi! Apteekeissa on se kamppanja menossa..oli just tullut iso määrä uusia kuoseja hattuihin,tosi hienoja!
 
Tuota juuri pohdin, että kuumassa vedessä menee varmaan ikuisuus jos yrittää lämmittää? Sillä maidonlämmittäjällä siihen menee vain pari minuuttia.. no onneksi se ei kallis laite ole niin täytyy sitten ostaa jos tulee enemmänkin lämmiteltävää. :geek:
 
Yökkövaroitus.... :D Mä just eilen mietin että kun ihmiset puhuvat että jee kiva olla raskaana kun ei ole kuukautisia... Mitä vielä!!!! Sen sijaan täällä myös todella runsasta valkovuotoa ollut alusta saakka. Jep ja ilmavaivoja myös. Todella romanttista ja hehkeetä!!!
Sit mua alkoi äsken lenkillä naurattaa vielä nää kaikki "suositukset". Ekan kohdalla kun kaikkia neuvojia vielä yritin kuunnella, niin mummoni oli sitä mieltä että vauvaa saa syöttää vain 4 tunnin välein. Oli hirveää olla siellä kylässä kun vauva olis halunnu ruokaa puolen tunnin välein ja mummo antoi pahaa silmää :D:D:D vesipullolla piti yrittää syömistä siirtää. Sit jossain vaiheessa ei saanut antaa pulloa vaan piti hörpyttää. Voi tsiisös!!!
Nöösikkä
 
Joo valkovuotoa on. :D mustat leggarit on päivän jälkeen haaroista ihan valkeana vaikka pikkuhousut on siinä välissä. :D
Ja kohtahan sitä verivuotoa on sitten koko sen 9kk edestä! Täällä on jo siteitä hommattuna muutaa paketti! Ja yösiteillä kandee alkuun mennä päivätkin,sitä vuotoa voi tulla tosi paljon alkuun!

Mua kans huvittaa vähän että miten nää kaikki suositukset muuttuu koko ajan...
 
Pähkinäpuu aika hintsusti vihertää, samaa mieltä että luultavasti valkovuoto/huonot pesut/niukka näyte. Ja varsinkin jos teit uuden eikä se viherrä enää samalla lailla :)

Oon ajatellut vaippojen suhteen samoin kuin Lilyofthewalley. Olis kiva kestoilla tai edes osakestoilla mut eiköhän alussa oo tekemistä muutenkin, katsoo sit kun vauva vähän kasvaa ja hommat alkaa rutinoitua et mihin rahkeet riittää.

Synnytyksen suhteen toivon kyllä kovasti että menee hyvin ja oon kyl luultavasti pettynyt jos menee "pieleen". Imetyksenkin oletan onnistuvan, mut oon varautunut siihen et se vaatii työtä ja alkuun saattaa tarvita lisiä, joten on meillä pari pulloa ja purkki korviketta varalta kaapissa. Toki kaikkeen ei voi itse vaikuttaa mut kyl kaikkeen voi valmistautua ja se voi vaikuttaa sit lopputuloksen onnistumiseen. En ihan jaksa ymmärtää niitäkään jotka jättää aivan kaiken herran haltuun eikä viitsi ottaa asioista yhtään selvää..:whistle: Jonkinlainen kultainen keskitie olis hyödyllinen monelle :)

Oman maidon lämmittäisin vedellä, korvikkeen mikrossa. Pienet määrät lämpiää ihan yhtä nopeasti kuuman veden alla kuin mikrossa, lasipullossa jopa nopeammin. Nimim. työkseen niitä päivittäin lämmitellyt.. Eri asia jos jotain useaa satasta alkaa muovipullossa tuusaamaan vedessä, siinä menee ikä ja terveys. Mut omaa maitoa ei kannata mikrossa tuhota koskaan. Suositukset taas on onneksi nimenomaan suosituksia ja niistä voi poimia itselle parhaat. Lähtökohtaisesti esim hörpytys on hyvä juttu ja voi pelastaa jonkun imetyksen, mut ei sitä läheskään kaikki tarvii.

Mä epäilen tän syntyvän jo maaliskuussa lähinnä tän supistelun takia, viime yönäkin taas supisteli pari tuntia säännöllisesti ja aika imakasti. Meillä on toki myös suvussa hyvin paljon lievää ennenaikaisuutta, mutta se nyt ei vielä tarkoita mitään. Muuten en kyllä kuvittelisikaan että eka tulee ajoissa, yleensä ne ei tuu :D mut oon varautunut kyl siihenkin että voidaan mennä vaikka käynnistykseen asti, niitäkin näkee paljon että ensin maataan ennenaikaisuuden uhan takia viikkotolkulla vuodelevossa ja sit 41+ risat käynnistellään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Meillä on aina korvikkeet lämmitetty mikrossa ja niin teen tämän viidennenkin kanssa..

Tuo äitien syyllistämiskulttuuri / kilpailu on kyllä tosiaan ihan ihme hommaa :O Minä en ole koskaan kokenut pahana arvostelua imetyksiin liittyen, vaikka onhan mulle aika suoraakin tekstiä siitä annettu joskus. Lähinnä sen olen oikaissut, kun aika monella on ollut se käsitys, että en ole tehnyt imetyksen eteen sen enempää, koska koen sen liian sitovaksi ja haluan huidella ilman vauvaa. Kyllä mulla on vauvat kulkenu aina mukana, missä oonkin liikkunut (ja sitä myöten se korvikepullo myös..) Nyt voi olla, että yritän enemmän, mutta mihinkään urotekoihin en aio alkaa. Minusta on vaan yksinkertaisesti hullua huudattaa vauvaa, jos sen saa tyytyväiseksi sillä maitopullolla, kuten meillä usein on käynyt.

Suositukset muuttuu vähän väliä ja aina tulee joku uusi tutkimus, joka kumoaa edellisen. Nuita jos neuroottisesti seurais, niin hulluksi taitas tulla. Nimenomaan, kun muistaa, että jokainen perhe elää tavallaan ja on tyytyväinen eri asioista, niin sillä pääsee pitkälle. Toki niin, että lapset huolehditaan eli mitään räikeitä ylilyöntejä ei tule.

Meillä ei muuten ole D-vitamiinitipoista tullut kuin yhdelle lapselle itkuhuutoa ja sekin vain ensimmäisenä päivänä. Muiden vatsat on kestäneet ihan ohjeiden mukaan annettuna hyvin.

Pitäis jatkaa siivoilua, motivaatio on vaan aikas hukassa..
 
Heippa, täällä ollut pieniä tietoteknisiä ongelmia, ei konetta käytössä ennen maanantaita ja puhelimella jostain syystä ei meinaa toimia sisäänkirjautuneena :/

Pähkinäpuu, vähän se vihertää, mutta näyttäisi myös siltä että se pH ei oo kovin hyvä, itsellä silloin näyttää juuri tuollaista hailakkaa vihreää, päivemmällä tuppaa sitten näyttämään ihan hyvältä :)

Harsoista oli jossain välissä kirjoitusta, meiltä löytyy niitä lähemmäs viittä kymmentä... Esikoisella ensimmäiset kolme kuukautta tuli suunnilleen kaikki maito heti ylös mikä alas saatiin, eli niitä riepuja meni ja kun olin kipeä sektion jälkeen niin ei hirveen tehokkaasti tehty kotitöitä, joten oli kiva kun niitä harsoja oli kaapissa, kun mies tekee töitä kuutena päivänä viikossa ei sekään kerenny pyykkäämään.

Kotitöistä, meillä tekee se kumpi kerkee ja jaksaa. Imurointi taitaa olla ainut sellainen Kotityö mikä on lähes 99% mun vastuulla, paitsi nyt kun oon raskaana. Miehellä on joku supermies vaihe päällä ja se on pyrkinyt tekemään kotona kaiken, ruuasta lähtien, vetoaa siihen, että esikoinen vie mun energiat kuitenkin päivisin. Meillä on vielä sopivasti nyt asunto myynnissä, niin on vähän "pakko" pitää siistinä kotia.

Imetyksestä en ota stressiä, esikoinen oksensi kaiken mitä tissistä joi (maitoa tuli hyvin) lopulta 3kk neuvolassa oli kasvu pysähtynyt ja paino laskenut ja siirryttiin kokonaan pulloon ja otettiin sakeuttamisaine käyttöön, vieläkin on herkkä oksentamaan nesteitä, mitään syytä ei ole kyllä löytynyt.

Mitäs vielä... Verenpaineet laski sen verran, että yläpaine on koko ajan hyvä ja alapaine siinä rajoilla, ensi viikon maanantaina on synnytystapa arvio ja sitten tietääkin suunnilleen koko loppuraskauden suunnan. Silloin siis 36+0 ja lääkäristä riippuen saatetaan jo silloin alkaa käynnistelemään, kun reilu viikko sitten painoarviokin oli jo hyvä ja mulla on ahdas lantio ja sektio pelottaa ihan hirveästi :/ tai siitä toipuminen, vaikka yksi lääkäri ihailikin mun arpea, että on kyllä harvinaisen hyvin parantunut ja vaalennut vuodessa. Mutta miten pärjää taaperon ja vauvan kanssa, leikkauksen jälkeen, kun tuo yksivuotias on niin kova muutenkin hyppimään mun päällä.

Mutta sellasta, yritän nyt vähän aktiivisemmin päästä kirjoittelemaan, kun löysin yhteisen sävelen tän puhelimen kanssa :D
 
SaNii kiva tietää, ja itseasiassa juurikin nyt päivemmällä kun pH oli parempi (vihreä) niin proteiinit näytti keltaisempaa. Eli näköjään niillä on tosiaan yhteys. :)

Minä otin suosiolla pikkuhousunsuojat käyttöön, kun on niin märät pikkuhousut välillä, huh. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: SaNii

Yhteistyössä