Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Irith miten vauva hyötyy siitä, että synnytystä on yritetty alateitse vaikka päädyttäisiinkin sektioon?

Entä onko Suomessa lainkaan vielä käytössä sektion yhteydessä äidin emättimen normaaliflooran siirtämistä vauvaan? Tästä on kai jo jonkinverran tutkimustietoa, siis emättimen bakteerikannan hyödyistä vastasyntyneelle vrs sektio, jossa bakteerit tulevat ympäristöstä?

Muoks, sori kun kyselen koko ajan jotain :whistle:
 
Mua kanssa pelottaa vähän toi vesien meno. Just se, että missä ne menee ja miten paljon sitä vettä tulee yms :D Ajattelin, kun vklp siivoon ja vaihdan lakanat, niin ihan varuilta laittaa lakanan ja patjan väliin pari pyyhettä:p:D

Munkin mielestä te radilaiset ootte kyllä kovia mimmejä. Ite en tiiä miten pystyisin tarkasti noudattaa tälleen raskaana ruokavaliota, tietsyti jos ois pakko niin kyllä pystyis.

Mäkin aattelin leipoo joku päivä pakkaseen pullaa ja jotakin muuta varalle :)
 
Mä laitan jossain vaiheessa pari pyyhettä lakanan alle. Ehkä parin viikon kuluttua. Kaikki kolme siis käynnistyneet niin että herään yöllä joko pissahätään tai kääntyessä sellaiseen "poksahdukseen" ja kun nousen ylös, menee vedet. Sänkyä en siis ole varsinaisesti kokonaan kastellut vaan enemmänkin matkan vessaan. Siellä sitten valunut suurimmat. Kipeät supistukset tulevat tosta tunnin sisään ja aina supistuksen kanssa tulee lisää vettä. Siks myös autoon mukaan pyyhe ja erikseen ne kotiinlähtövaatteet (y)
Jos tää sattuisi käynnistymään jotenkin muuten, niin olisin kyllä ymmyrkäisenä:geek: mulla on aika korkea kipukynnys ja kynnys lähteä "turhaan" sairaalaan on korkea.
Mutta sehän tässä jännää ja kivaa onkin, kun ei tiedä! Pääsiäisenä olis kiva jos tulis ja siitä eteenpäin mietinkin varmaan joka ilta että josko tänä yönä :D
 
Enpä ookaan aatellut että tuo vesien meno saattaa pilata patjan (??) ja me kun mennään taksilla synnärille, niin jos ei siihen mennessä ole mennyt vedet, varmaan kannattaa joku pyyhe ottaa ettei tule laskua perässä! Hetkinen, menikö se niin, että jos menee kokonaan vedet, pitää tulla ambulanssilla??

Laitatteko muuten vaunuun kosteussuojan? Meillä on tällä hetkellä vaunuissa lampaantalja ja jos laittaa vielä makuupussin ja vauvalla on vaatteet ja vaipat, niin varmaan riittää. Mutta mitenköhän kesällä? Laitan sänkyyn kosteussuojan jälkeen jonkun petauspatjan kaltaisen, ettei se ikävästi hiosta ja kahise, jos olis vaan lakana suoraan päällä.

Miten lämpimän paidan laitatte kotiintulovaatteeksi? Äitini kovasti muistutteli, että pitää olla villaa eikä saa päästä rintoihin vetoa, ettei maito jäädy ja tule rintatulehdusta. Oikeassahan se on, mutta ei vielä tiedä keleistä ym.
 
(y)(y)(y)(y)No eihän se vesi nyt varmaan pilaa patjaa, mutta en kyllä sitä sänkyyn silti halua :confused:
Ei tarvi mielestäni ambulanssilla mennä vesien jälkeen. Mulla supparit alkaneet tosta noin tunnin päästä, neuvolasta mielestäni neuvottu ainakin ennen että kotona voi olla hyvin aamuunkin saakka ja odotella suppareita. En tiedä miten tänä päivänä.... Joku täällä varmaan tietää?
Mulla on kosteussuojana muovitettu frotee. Se ei kahise. Pidän vaunuissa, hoitopaikalla ja pinnasängyssä.
Joo rintoja kannattaa suoja viimalta, mutta tämäkin kai on henkilökohtaista miten alttiit ovat. Mulle riittää normaali kelinmukainen pukeutuminen. Enemmänkin vaara rintatulehdukseen tulee alun imetysrytmin ja virtauksen yhteensovittamisesta. Silloin vaan muuttelen imetysasentoa ahkerasti että saan virtausta jokapuolelta rintaa. Monesti ollaan sängyllä vauvan kanssa niinkin että hän onkin rinnalla ns. Väärinpäin, jotta saan imua myös enemmän tuonne kainalon puolelle... Sitten tietenkin vielä tarvittaessa pumppausta... (y)
Voih! Kohta tuo kaikki taas alkaa!!!
Nöösikkä 36+0
 
Mä jotenkin ajattelen, että on jo ihan lämmin kun vauva syntyy. La on mulla kuitenkin vasta 21.4, joten en ole ajatellut kovin lämmintä varata vauvalle tai mulle. Mietin jo onko meidän nallepuku liian kuuma ulkopuku :LOL: Mutta toisaalta viime "kesä" oli kyllä ihan jäätävä... Pitää varmaan vähän miettiä asiaa. .. Ja varautua takatalveen
 
Niin hassua kuinka samat asiat voikaan mielessä pyöriä.. juuri noin viikko takaperin yhtäkkiä heräsin ajatukseen, että ne vedet voi hyvinkin mennä sängyssä! Eikä siinä tilanteessa varmaan ensimmäisenä tule mieleen alkaa pestä patjaa :D

Mulla ei ole kuin yksi kosteussuojalakana, se äp:n mukana tullut, jonka olen jo pedannut vauvan sänkyyn. Täytyypä ehkä hankkia muutama lisää, saattaahan niitä tarvita maitotulvan takia synnytyksen jälkeenkin.

Mä en muuta tiedä vesien menosta, kuin että strepto positiivisena mun täytyy lähteä heti sairaalaan. Toisaalta helpottavaa, kun näin ensisynnyttäjänä olen muutenkin stressannut, että osaanko lähteä sinne "oikeaan aikaan". Nyt ei tarvitse jäädä kotiin kuulostelemaan oloja, vaan "saa" mennä heti. Toinen juttu on jos synnytys käynnistyykin supistuksilla, sitten olen kyllä aivan hukassa koska täytyy lähteä :eek:
 
Kevätkukkanen: Joo jos on samanlainen kesä kuin viime kesä, niin pitää varmaan lähteä toppapukuostoksille. :D

Meille neuvottiin,että jos streptokokki b on negatiivinen, eikä supistele niin 12h sisällä vesienmenosta on mentävä sairaalaan,eikä tosiaan tartte ambulanssilla, paitsi JOS vauva on perätilassa! Ja sit jos toi streptokokki on positiivinen,niin 2h sisällä vesienmenosta pitäis olla sairaalassa.

Minä oon jotenkin aatellut, että sairaalasta kotiintullessa olis ehkä aikalailla nollakelit.. jos tulee maaliskuun puolella,niin saattaa tietty pakkastakin olla vielä. Tuskin huhtikuussakaan kovin lämmintä vielä on. Trikoopaidan varasin itselleni, ja tietty takki siihen päälle.

Vaunuihin en varmaan kosteussuojaa laita, ei ollut esikoisen aikaan,eikä nyt jotenkin käynyt moinen ees mielessä, pitää miettiä vielä.. Toisaalta vauvan sängyssä oleva kosteussuoja on ehkä aika turhake,kun luulen että nukkuu enemmän vieressä, mut meillä on 2 sen verran ohutta petaria päällekäin meidän sängyssä että ne mahtuu pesemään koneessa..

Mua jotenkin jännittää tässä koko hommassa nyt eniten tuo sairaalaan lähtö, kun viimeksi käynnistettiin..niin jos nyt tulis kotoa lähtö. Yleisimmin taitaa kuitenkin alkaa supistuksilla,olikohan vaan että 10% synnyttäjistä vedet menee kotona..

Katjuska rv 36+0!! Jippii! Max 6vk siis!
 
Hellurei :)

Lääkärissä käyty. Vauva on oikein päin sieltä nyt tulossa..onneks :D hb oli noussu jopa vähän ja verenpaineet oli 130/77 :) pissa puhdas ja kaikki muutenkin ok :) sykkeet oli pikkusella 140-150. Sf mitta oli 30.5 oli hiukan käyrän alapuolella tai siis käyrässä mentiin mutta siellä alhaalla :D
Kohtu oli vähän pehmeä ja 2cm kaulaa jäljellä, mutta kohtu oli kiinni. Tarkoittaako tuo nyt automaattisesti sitä, että menee raskaus yliajalle? :( :/
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
Pippuri: Ei tarkoita sitä että menee automaattisesti yliajalle, ei todellakaan :) noista ei voi ennustaa yhtään mitään.. Tilanteet voi muuttua nopeasti ihan päivässä-parissa,tai sit voi olla muuttumatta..niinkin päin,että mulla oli esikoista odottaessa jo 2cm kohdunsuu auki rv 36, mutta enpä tiiä miten pitkälle olis mennyt jos ei olis käynnistetty rv 40+0 raskausmyrkytysoireidn vuoksi..
 
Sepä se kun mikään oireista ei oikeasti viittaa mihinkään :D ne oikeastaan kaikki kuuluvat tähän loppuraskauteen. Sanotaan että täysin oireetonkin olotila on merkki... Jos mulla ei olis nyt takana 3 muutaman päivän ylimennyttä, niin sanoisin tästäkin että lähtö voi tulla koska vaan, sillä kaikki merkit on taas ilmassa. Mutta niin aina ennenkin... Nyt olis merkkinä juuri tuo tyyntä myrskyn edellä ja öisin mojovat menkkasupparit...
Katjuska, just! Omaan sänkyyn pitää muistaa kans laittaa suoja kun vauva saattaa "unohtua" väliin nukkumaan aikas usein ;)
 
Mun pitäis sänkyyn hakea suosiolla isompi kosteussuojalakana, esikoinenkin vielä nukkuu välissä, saa nähdä miten me hoidetaan nuo nukkumis hommat sitten kun vauva syntyy... Mulla esikoisen synnytys käynnistyi juurikin vesien menolla kesken unien :D onneks petari vaan sai osansa, sitä jotenkin yllättävän ketterästi pomppas ylös sen jälkeen. Kuivailin mä siinä vielä lattiatkin ennen synnärille lähtöä ja kyydin soittelua, mies sattui juuri olemaan ylitöissä silloin, enkä halunnut sitä häiritä ja puhelimessa vakuuteltiin, että ensisynnyttäjänä pääsen vielä kotiin odottelemaan. No en päässy :D tunnissa neljä senttiä auki, vaikka just aiemmin viikolla oli todettu neuvolassa, että menee heittämällä tammikuulle ei mitään merkkejä käynnistymistä :) niin vaan kääpiö päätti joulun alla toisin. Ehkä tää kakkonen syntyy sit tossa pääsiäisen tienoilla, se jotenkin sopisi kuvaan :D

Mä täällä kotihommia esikoisen kanssa touhuan, vieläkin osa vauvan pyykistä pesemättä.
Meillehän lupailtiin rakenneultrassa poikaa, mutta viimeisimmissä ultrissa ei oo kyllä vahingossakaan pippeli vilahtanut esillä, että saadaan vielä pieni jännitys loppusuoralle :D saa nähdä kuka tyyppi sieltä tuleekaan :)
 
Pähkinäpuu ei mitään tietoa mikä se "toinen pää" olis voinut olla! Ilmeisesti jokin sisäelin tmv varjo! Luojan kiitos ei ollut toista vauvaa piilossa :D

Inna pieni toivohan on että kääntyis vielä itsekseen! Kyllä joillain kääntyilee ihan laskettuun asti. Perätilasynnytykseen menevät joskus yllättyy kun onkin oikein päin ja joskus oikein päin ollut onkin perätilassa yllättäen synnärillä. vauvat saattaa pistää vastaan kääntämistä mutta tykkää kääntyä itse. Tsemppiä!

Pippuri mulla kun alkoi synnytyssupistukset niin oli kohdunsuu kova, kiinni ja kanavaa se 3cm edelleen. Siitä se vaan sitten eteni.:) toisilla vauva kiinnittyy rv 30, kohdunsuu on parille sormelle auki ym ja silti menee yli lasketun. Periaatteessa ihan turha miettiä kaikkia "oireita", se vauva tulee sieltä sitten ku tulee!

Vesienmenoa en mieti enkä odota kun tosiaan niin pieni mahdollisuus että ne menee ennenko supistukset alkaa.. esikoisesta ne puhkastiin, rutina vaan kävi kun kätilö survo ja survo eikä meinannu saada puhki kalvoa :ROFLMAO:

Maha on pienentyny huimasti siitä kun vauva käänty! Pitäs kuva jaksaa laittaa :eek: Survoo päätä tonne alas niin että välillä saa itkeä kivusta, oliskohan siellä taas jääny vettä väliin.. Esikoinen tartutti flunssansa minulle ja aina välillä kun aivastaa/oikein yskii niin holahtaa housut märäks ja pitää kurkata irtosko limatulppa :ROFLMAO:
 
Me oltiin aamupäivä mäenlaskussa ja makkaranpaistossa muutamien kavereiden kanssa, eipä tuota palio kärsi mäkeä laskea ku supistelee :LOL:

Mulle ohjattiin kylkiasento ja ambulanssi siks mahdollusten vesien menon jälkeen koska vauva ei ole vielä kiinnittynyt, ettei napanuora pääse luiskahtaa pään alle sit..

Ihanaa, huomenna hierontaa tiedossa :love: Vaikka voi tehdä aikas kipeää ku oon niin jumissa :oops:

Mää otan ihan normivaatteet mukaan, mulla ei ikinä oo ollu tissitulehdusta, oon kyllä vienyt toppi päällä roskia ja käyny pakasteella ulkovarastossa, mut toisille tulee herkemmin ku toisille, luulen että enempi vaikuttaa viima ja maidon pakkautuminen rintoihin.. (y)
Mutta tissiasia jatkuu, mulla ilmestyny toiseen nänniin semmonen uloke joka on niin hellä ja kosketusarka, onko kellään moista? :eek: voi sitä tuskaa ku vauva alkaa vielä imemään :unsure: Kävin ostaa nyt apteekista lanoliini voidetta josko autta... Mikä kasvain liene, nännissä lisänänni :D

Joo sitähän ei koskaan tiedä kuin yhtäkkiä ollaan synnyttämässä, ystävä sai eilen illalla tytön niin haluttas jo niin oma vauvaki syliin, on ne vaa nii ihania!! :love: lauantaina tulee 37 viikkoa täyteen, eli sitte ois täysaikainen (y)
 
Kiitos, kun jaksailitte vastata mun kysymykseen :) Ja tottahan tuokin, että ei voi koskaan tietää millon se lähtö tulee oli paikat valmiina tai ei :D Tutulla kävi just niin, että oli rv36 lääkärissä kaikki paikat ns valmiina, mutta silti meni viikon yliajalle. No oon sillä asenteella tulee kun tulee ☺Kunhan ainakin sinne rv37 pysyis matkassa.

Minä pakkasin sairaalakassiin omaks vaatteiks kollarit, sukat, alkkarit, löysän paidan ja sitten paksun hupparin ja takki vielä tuohon päälle.

Ihana oli käydä kyllä sen lääkärin jälkeen kampaajalla, kun ei tiedä millon pääsee seuraavan kerran :D

Totta kyllä, että monella poksuu viikot samaan aikaan :)

Hanzu aika jännältä kuulostaa toi nänni :eek: Mulla ei oo ylimääräsiä ulokkeita nännissä, mutta tosi hellänä ne on :LOL:
 
Ootteko muuten hommanneet muita imetysvaatteita kuin imetysliivejä? Normivaatteissa on monissa aika hankala imettää, ja varsinkaan jos ei tahdo maha paljaana olla että nostaa paidan helmat korviin. Minä oon hommannut muutamia kietaisutunikoita/mekkoja tätä varten. Ja vaatekaapista löytyy vanhoja alustoppeja iso kasa mistä saa kaula-aukkoa venytettyä alaspäin.. Pari boobin imetystunikaa ostin kans kirppareilta, ja yhden yöpuvun. Eli jonkun verran vaatetusta löytyy, kirpparilta hommattuna siis,ettei turaan suurta rahallista investointia näihinkään jos imetysura jää lyhyeksi.
 
Sadeyes onpa hyvä ettei ollu mitään, jäi mietityttää se!

Mulla on kans kirpparilta pari imetyspaitaa ja sit on sellasia joista saa nappeja edestä auki ym. sopivaa löysää paitaa. Vielä vois kirpparilta katella sopivia imetysvaatteita.

Mulla niin särkee alaselkää ja kolottaa muualtakin. Eilinen reissu pääkaupunkiin otti koville, illan pisteli mahaa sen jälkeen. Vois vaan nukkua koko ajan.
 
Paljon tullut tekstiä, yritän pysyä mukana. Kiva kuulla kyllä toisten kuulumisia vaikka hieman olen kateellinen niille kellä jo rv36 menossa ;D

Tänään kävin neuvolassa. Mulla ei oo SF-mitta kasvanut vaan pienentynyt viime käynnistä. Se oli nyt 30cm mikä on siis ihan keskikäyrällä mutta kuitenkin on pienentynyt. Tsekkasin äsken esikoisen äitiyskortista niin tässä kohtaa ollut 34cm Sf-mitta... Ei kuitenkaan lähettänyt mua mihinkään kun mulla 2vko päästä se lääkäri kuitenkin :) Seuraava neuvola on vasta 4vko päästä.
Painoa oli tullut 900g/vko!!!!! Pakko ois päästä liikkumaan mut en noiden supistusten kanssa oikein tiedä. Sekin kun selviää sit 2vko päästä et onko ne tehneet alakerrassa mitään niin uskaltaa sitten jo liikkua jos ovat olleet ihan harmittomia.

Mä en osaa miettiä synnytysasioita ennenku tiedän et leikataanko vai ei. Tuntuu ihan kaukaiselta asialta kun en tiedä mihin varautua. Ehkä sit 2vko päästä osaan alkaa valmistautua synnytykseen.
Kaikki vauvajutut on ihan kesken... Vaatteet sentään on paikoillaan ja tänään hain kosteyspyyhkeitä,vaippoja ja sen sellaisia. Mut hoitotaso, uudet vaatesäilytysjärjestelyt, pinnasängyn kasaaminen jne on aivan vaiheessa... En tiedä kuka ne tekee :eek:

Mun pitäis ens viikolla hakea niitä imetystoppeja. Jos sitten imetys ei onnistukkaan niin voihan niitä käyttää muutenkin.
 
Moikka! Te kokeneemmat, kertokaapa ootteko yleensä olleet ristiäisiin mennessä miten hyvin pala6tuneet raskaudesta ja synnytyksestä? Onko siis rinat tuplaantuneet suuremmiksi, maha pienentyny jne? Mietin jo ristiäisiä tässä joutessani ja mekkoa itelleni :D että jos mekko nyt viimesimmillään menis, nii onko siitä yksi koko pienempi? Huoh.. jotenkin ois kiva nyt jo juhliin ostella jutskia, nii ei tarvi sit ku beibi on syntyny ja vähillä unilla jne. Mun äiti tosin sanoo, että kerkee sitä sitkin ku vauva syntyy, mut kun en kaupoissa silloin kuitenkaan pääse tai haluakaan paljo käydä :D
 
Anscu hyvin yksilöllistä. Toiset lihoo 20kg eikä saa niitä millään pois, edes imettämällä. Toiset lihoo 20kg ja ne lähtee ihan itsestään parissa viikossa, niinku itselleni kävi.
Ja riippuu varmasti siitä onko ristiäiset 1kk vai 3kk synnytyksen jälkeen. Varmaan kannattaisi ostaa vaatteet vasta sitten synnytyksen jälkeen.
Ja jos teitte isyydentunnustuksen neuvolassa niin siitä tulee sitten 30pv mietintäaika vauvan syntymästä eteenpäin, eli ne paperit saa vasta +1kk päästä ja sitten voi nimetä lapsen.
Tästä syystä me ei tunnustettu neuvolassa isyyttä että voin yksin laittaa nimipaperin heti kun vauva syntyy ja menemme sitten lastenvalvojalle ja asia on nopeammin hoidettu kuin neuvolan kautta. :)
(jotkut helmikuisissa oli perunut sen neuvolan isyydentunnustuksen ja mennyt lastenvalvojalle että saa nimettyä lapsen kun ei tieneet tästä mietintäajasta)
 
Huomenta! :)Sadeyes,kiitti tiedoista! Meillähän on niin, että isyydentunnudtus tehtiin neuvoladsa, mutta meidät vihitään ristiäisten yhteydessä, ja siks varmaan tuo vihkiminen eka ja kaste sen jälkeen, että sittenhän vauva saa saman sukunimen kuin äiti. Ja mie siis otan miehen sukunimen, jolla sitten koko perhe ollaan :)
Tässä äippälomalla siksikin vähä juhlia suunnnitellu :)

Täälä ihan ok olo, viikko hurahtanu nopsaa kun kohta viikonloppu! :)
 
Hei, oisko teillä mitään vinkkejä mikä avuksi flunssaan? Ennen kaikkea tähän järkyttävään nuhaan, ahistaa jo ihan kun ei pysty hengittää nenän kautta? Tuntuu ettei helpota yhtään, pian pari viikkoa jo ollut. Kurkku myös kipeä ja päätä jomottaa, mutta tää nuha!!!! :mad::(
 

Yhteistyössä