Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

SYNTYNEET:

17.3.
Lilyofthewalley rv38+2, 3300g & 50cm poika

21.3.
Hanzu89 rv38+3, 4655g & 52cm poika

26.3.
Nostremame rv38+2 tyttö

27.3.
Huhtihapsukkainen rv38+1 2845g / 47cm poika

29.3.
Pähkinäpuu rv37+5 3355g 48cm poika

LASKETUTAJAT:

29.3.
anscu--ensimmäinen--28v-OYS/ tyttölupaus
Lilyofthywalley--ensimmäinen--22v--?--poikalupaus

2.4.
Hanzu89--neljäs--??--OYS

3.4
Innna94--Toinen--21v--TYKS tyttölupaus
SaNii--toinen--28v--Kos


6.4
Sadeyes--Toinen--25v--NKL/JS poikalupaus
Pumpuli81--kolmas--34v--SEKS poikalupaus
Pippuri123--ensimmäinen--25v--KYS tyttölupaus

7.4.
Nostremame--Kolmas--?--HYKS tyttölupaus
Katjuska87--Toinen--29v--? poikalupaus
Nöösikkä--neljäs--41v--Jorvi poikalupaus

8.4
minskih--ensimmäinen--?--? poikalupaus

9.4
Huhitihapsukkainen--viides--35v--HYS poikalupaus

11.4.
Toukka16--Kolmas--40v-LKS tyttölupaus

13.4
Irith---ensimmäinen--28v--MKS tyttölupaus
Niittys--kolmas--40v--? poikalupaus

14.4.
Pähkinäpuu--ensimmäinen--28v--LS poikalupaus

16.4.
Nyyttitervetullut--ensimmäinen--32v--OYS tyttölupaus

17.4
Anismo--Viides--37v--EKKS tyttölupaus

20.4.
pumskeli--ensimmäinen--29v--SeKS tyttölupaus

21.4.
Kevätkukkanen--kolmas--36v--LS--tyttölupaus

25.4.
Vaimo85--Kolmas--30v--? poikalupaus
Kapusha--Toinen--25v--PHKS poikalupaus

27.4.
Ollakovai...?--Neljäs--?--? tyttölupaus

29.4.
norappi--Toinen--29v--TAYS


SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta! Ja hyvää maaliskuuta! Meitä on jäänyt tänne mukava 25 hengen aktiivinen porukka. En taida enää uusia lisäillä listoille, mennään tällä porukalla nyt loppuun asti!! :)

Mulla tuli yöllä vaaleanpunaisen veristä limaista vuotoa, mutta parilla vessareissulla vaan..ehkä tuolla jotain alkaa pikkuhiljaa tapahtumaan.

Katjuska rv 34+5
 
Huomenta :)

Kiitos katjuska uudesta ketjusta :)

Ajatella maaliskuu! Ekat vauvat rupeaa todennäköisesti tulemaan tässä kuussa :)

Mulla ois ens viikolla se lääkäri, en malta millään odottaa sinne asti :D no nopeasti se aika menee.

Onko teillä muuten fiiliksiä, että tuleeko vauva maailmaan ennen la, la vai la jälkeen? :) Mulla on pieni tunne, että meidän vauvan tulis tämän kuun lopussa:ROFLMAO:
 
Minä toivon kovasti että syntyis tän kuun lopussa, mutta koitan tässä psyykata itseäni, että voi mennä vielä 7 viikkoakin! Muuten ei tässä mikään ongelma oo odotellessa, mutta alan olla ihan pirun väsynyt ja se kun ei ainakaan helpota vauvan syntymän jälkeen niin ei parane valittaa :) tänään muuten eka äippälomapäivä täällä! :)
 
Mulla kaikki kolme edellistä menneet sen pari päivää yli, joten hyvin lähelle laskettua odottelen tätäkin. Olen käynyt nyt 3 kertaa ultrassakin, niin aina vastannut hyvin viikkoja. Edellinen syntyi 3.4. Ja se olis ollu tän kierronmukainen la joten se myös sopii (y)

Mutta en ala haaveilemaan ennen la synnytyksestä ainakaan vielä. Tuntuu vaan sitten loppuaika tuskaisemmalta.

Nöösikkä 34+5
 
Katjuska kiitti taas uudesta, toiseks viimeisestä ketjusta. :D Ilmesesti paikat kypsyy siellä! Eiköhän tässä kuussa ala limatulppiakin irtoamaan kun se voi jo monta viikkoa ennen synnytystä irrota. :)

Fiilikset syntymäpäivästä hmm... Mua jotenkin inhottaa toivoa/arvailla mitään koska vauva voi syntyä milloin vain 23-43 viikkojen välillä:D
Vaikka itellä on paljon huolia vauvan voinnista ja oma vointi on huono ja huonommaksi menee niin en ala savustamaan vauvaa ulos.
Mua jotenkin jopa suututtaa lukea kirjoituksia joissa toivotaan ja itketään miksei vauva synny jo, kun on vasta esim rv 38.... Se tulee sitten kun tulee.
Ja vaikka olisi mitä merkkejä; limatulpan irtoaminen, supistuksia, painetta, polttoja, jomotusta, vauva laskeutuu, kohdunsuu on vähän auki, kanava kadonnut jne jne niin ihan hyvin voi mennä laskettuun aikaan asti ja jopa sen yli. Joten turha jokaisesta "ennusmerkistä" alkaa hyppiä innoissaan että nyt se syntyy. :D

Henk koht toive on kuitenkin että ei syntyis 4-6.pv huhtikuuta, koska 4 ja 5 päivä on tietystä syystä ikäviä ja 6.pv on oma syntymäpäiväni.. Esikoinen lähti syntymään juuri laskettuna päivänä, toinen syntyy _yleensä_ aikaisemmin, että tiedä häntä tuleeko jo maaliskuussa. Lisäksi mulla tämä streptokokki ja tulehduksia jotka lisää ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuutta. Ja jos tämä herra B ei käänny oikeinpäin niin sektiohan on jo sitten maaliskuussa.
Laskettuaika on kuitenkin laskettuaika ja ainakin siihen päivään asti on oletus että vauva mahassa pysyy. (y)

Sitteri tai sitteri/vauvakeinu yhdistelmä on postissa matkalla meille. Meillä kun löytyy jo kaikki valmiina niin vauvan isoäidin oli pakko saada jotakin edes ostaa vauvalle ja osti Graco Sweetpeace-vauvakeinu/sitteri yhdistelmän josta tulee musiikkia ja vaikka mitä. :ROFLMAO: Itteäni vähän huvittaa tollaiset kapistukset, mutta hyvä ettei tuo meidän iso koira pääse hyppäämään/kävelemään vauvan yli niin että vois jotain sattua. Esikoinen huusi vauvana kokoajan ja parhaiten auttoi sitterin/vaunujen tärisyttäminen joten tuo tärinätoimintokin voi olla tarpeen.
 
Maaliskuu jo, ei olis enää montaa viikkoa jäljellä :love: minä vähän elättelen toiveita myös että vauveli tulis maaliskuun loppupuolella. Nähtäväksi jää :) huomenna alkais virallisesti äippäloma. Ei vaikuta kyllä juuri mitenkään arkeen koska opiskelen kotona muutenkin :) liitoskivut on kovat ja liikkuminen on muutenkin hankalaa ison mahan takia. Lääkäri kehoitti ottamaan iisisti rv 36 asti koska oli paikat vähän kypsyny, mutta ei malttas jäädä sisälle kun ulkonakin on nyt niin ihana ilma. Ehkä pieni rauhallinen happihyppely sallittakoon :D väsymys on kyllä löytäny takasi meille nyt viimeisen viikon aikana. Tuntuu että silmänalusetki on ihan tummat ja näytän haamulta :p leppoisaa viikkoa kaikille!
 
Meillä 1. syntyi 10pv ennen laskettua, 2. 2pv yli la:n, 3. 14pv ennen laskettua ja 4. laskettuna päivänä. Miulla on tunne että tämä viides tulee syntymään 38+ kuten muutkin "parittomat"

Kävin eilen ostamassa/tilaamassa extempore pitkään suunnitellun uuden sohvan. Hauska on ollut nähdä myyjien reaktio, kun olen käynyt sohvia katselemassa, kun kerron että sohvalle tulisi mahtua meidän perhe, 7 henkeä ja 2 koiraa Hetken ovat olleet pasmat sekaisin. Huvittavinta tässä kaupassa on se, että sohva on noudettavissa noin 6 viikon kuluttua, kotiutuvatkohan vauvan kanssa samaan aikaan? Tehtiin miehen kanssa kompromissi, hän halusi nahkaisen ja mie valkoisen. Nyt tulee monta metriä valkoista nahkaa

Vielä olisi 8 työpäivää, ensi keskiviikkona viimeinen. Näillä näkymin jaksan loppuun asti. Viime viikolla olin 3 päivää saikulla kun kädet olivat normaalia pahemmin turvonneet ja kivuliaat. Oli yksi järjettömän kova työpäivä, kädet reagoivat pahiten parin päivän päästä.

Miulle ei ole puhuttu mitään painoarvion tekemisestä. Miulla oli viimeisin neuvola 30+5 ja seuraava 35+1 jolloin on samalla lääkärineuvola. Ehkä hän arvioi käsikopelolla? Lisäksi monella Radi-diagnosoidulla on ollut käyntejä ja ultria. Miulla ei ole ollut eikä ymmärtääkseni ole tulossakaan mitään. En oikein ymmärrä tätä. Sokruarvot oli yli, mutta sen jälkeen ketään ei ole kiinnostanut. Itseäni varten seurailen kuulema sokereita. Viime neuvolakäynnillä piti oikein tyrkyttää ylöslaittamiani arvoja, muttei neuvolatäti edes katsonut niitä. Sekava mieli. Painoa ei ole tullut yhtään lisää, alusta se 3 kiloa joka on ollut kuukausia sama.

Ei todellakaan enää kauaa
Anismo ja pikku tyyppi 33+2
 
Juu mulla on aina ollut kaikkia mahdollisia ennusmerkkejä; lasketumista, kivuliaita supistuksia, kanavan lyhentymistä, sormelle auki ja mitä kaikkea näitä nyt on :D ja tosiaan aina mennyt laskettuun aikaan saakka tai yli. Limatulppaa en ole koskaan bongannut.
Toiveena on mahdollisimman valmis vauva, paremmin ne pärjää tuolla masussa kypsymässä kuin sen ulkopuolella oli oma olo sitten mikä tahansa. Tottakai ymmärrän kaikki lääkärin päätöksellä etukäteen suunnitellut synnytykset, mutta sellaiset omat yritykset ennenaikaisesti ovat aikas käsittämättömiä. Yli 40 viikkoa venyvät 3s:n taktiikat ovat myös mielestäni ok. Silloinhan vauva on jo valmis ja kasvaa enää painoa. Onko noista sitten mitään apua, en tiedä. Mutta kivoja ne muuten ovat :p
 
  • Tykkää
Reactions: Sadeyes
Todellakin, se on nyt jo maaliskuu!

Meillä on aiemmat lapset syntyneet raskausviikkoja ajatellen aika laajalla skaalalla, eikä raskausviikot ole olleet suoraan yhteydessä vauvan olemukseen syntymähetkellä.
Esikoinen syntyi vkolla 39+1 ja oli hyvin kuivaihoinen ja kätilön mukaan yliaikaisen oloinen.
Kakkonen syntyi 37+1 ja oli täydellisen valmis paketti, varmaan kaunein koskaan näkemäni vastasyntynyt.
Kolmas syntyi 39+4
Neljäs syntyi 41+1 ja oli ainoa, joka oli aivan kinainen, joka kätilön mukaan yleensä liittyy hieman etuajassa syntyneisiin!

Jos jotain pitäisi veikata, olettaisin tämän viidennen syntyvän ennen laskettua aikaa. Mulla on sellainen tunne, että vauva on isohko, maha ei ole oikeasti tuntunut aiemmilla kerroilla tässä vaiheessa näin täydeltä. Ja jos vauva on iso, oletan saavani käynnistyksen. Äitini syntymäpäivä on 27.3. ja on "tilannut" vauvan sille päivälle, täyttää tuolloin siis 55v ;) Silloin olisi 38+1 eli ihan hyvät viikot syntyä. Oikeasti tiedän, että vauva tulee just silloin kun tulee, en ole ikinä syntymään onnistunut itse vaikuttamaan millään ässillä tai muillakaan kirjaimilla :D Mies on työmatkalla 3.-6.4. ja olisi aivan ihanaa, jos vauva syntyisi ennen sitä. Mutta olen henkisesti valmistautunut synnyttämään yksin, jos ei mies mukaan pääse.

Minä oon nyt kyllä kipeämpi kuin vielä kertaakaan tässä raskaudessa. Jalat ja selkä on aivan muusina, käsissä armoton turvotus ja sormia särkee. Painoa on tullut kahdessa viikossa 3,5 kg :cry: Mullahan paino pysyi lähtöpainossa aina tuohon vkolle 32+0. Nyt sitä ei tunnu pidättelevän mikään. Mulla stressaa ihan hirveesti mennä neuvolaan ensiviikolla, kun olen joka ikinen kerta saanut saarnan siitä, ettei yhtään saa painoa tulla. Ja nyt sitä sitten on, ja paljon! Ahdistaa, kun ei kertakaikkiaan jaksa eikä pysty tekemään juuri mitään kotihommia. Esim. tavaroiden noukkiminen lattialta on ihan helv**iä. Ja kaiken huipuksi just nyt pitäisi saada suursiivottua talo, kun meillä on ensi sunnuntaina nuorimman lapsen ristiäiset! Häntä ei siis vauvana kastettu, kun ei kuuluttu silloin kirkkoon ja haluaa kastettavan nyt. Halusi ehdottomasti, että homma hoidetaan ennen vauvan syntymää, täällä kotona ja enpä minäkään pappia varatessani tajunnut kuinka kipeä olen tässä vaiheessa. Voi aagh. Mutta, yritän aina tiukan paikan tullen vain ajatella sitä vauvaa ja sitä maailman ihaninta hetkeä, kun sen pikkutyypin saa syliin ekaa kertaa. Silloin tämä kaikki uppoaa kauas ruusunpunaisen pumpulin sisään, eikä se raskausaika niin kamalaa ollutkaan :LOL:

Tsemppiä meille, kyllä me vielä se kuukausi tai kaks jaksetaan!

Huhtihapsukkainen 34+3
 
Kiitos uudesta ketjusta :)

Mulle tuli se aika sinne synnytystapa-arvioon ja se on 24.3 eli reilun 3vkon päästä! Sinne asti mulle on hyyyvin epäselvää syntyykö vauva ennen la,la vai sen jälkeen ja mistä suunnasta; sectiolla vai alakautta. Kaikki selviää sitten tuolla lääkärissä.
Mä toivon,että eivät päästä yliaikaiseksi. Viimeksi olin niin loppu sinne käynnistykseen mennessä (41+6) että sekin varmasti jarrutti sitä avautumista. Olin valvonut tuossa kohtaa muutamia viikkoja, tai no nukkunut sen 2h yössä kun särki joka paikkaa..
Mut nää tosiaan selviää sitten kolmen viikon päästä, tai ainakin että tuleeko sectio taikka käynnistys tiettynä päivänä.

Kyl mä muistan esikoisen ajalta jo sillon rv38 toivoin että synny jo. Olin tosi kipeä ja uupunut silloin.. Ja sitten vasta *itutti kun meni yli ja kaikki hoki "vauva tulee kun on valmis". Niin no eipä tuo ois vissiin tullu ikinä ellei ois leikattu ulos xD Mun mielestä siinä käynnistystä tietittäessä pitäisi kyllä vähän ajatella sitä äidinkin oloa. Et jos on jo tosi lähellä LA tai yli niin miksi pitää oottaa sinne 41+6 asti... Niin raskaus ei oo yliaikainen ennen sitä (vihaan myös tätä lausetta edelleen :D). Lääkärit tietää parhaiten,mut joskus ihmettelen et kidutetaan se 2vkoa vaikka vauva on jo oikeankokoinen ja kaikki edellytykset syntymiselle olisi.
Ohhoh, pistipäs tunteita pintaan tämä aihe ja muistot tulvi ihan kauheasti :D

Mulla on nyt ollut muutama ihan hyvä yö! Vaan 2krt heränny pissalle ja lonkkia on särkenyt vähemmän. Ei mulla mikään maailman paras olo oo,mutta ihan jees.
Närästys ei oo vaivannut hetkeen mut eipä kyllä oo ollu nälkäkään. Vauva vie kaiken tilan niin nälälle ei jää!:D
 
Täällä on ollut puhetta noista eväistä synnytyskassissa, lueskelin anestesialääkärin opasta synnyttäjille ja törmäsin juttuun jota en ainakaan itse tiennyt esikoista synnyttämään lähtiessäni:

"Eräs suurimpia huolenaiheita nukutusleikkauksissa on potilaan oksentaminen ja mahdollinen mahansisällön joutuminen keuhkoihin nukutuksen alussa tai lopussa. Siitä saattaa olla seurauksena vaikea keuhkokuume. Tästä syystä synnyttäjä saa ennen nukuttamista mahahappoja neutraloivaa lääkettä ja nukutuksessa käytetään myös muita varokeinoja.

Ennen anestesiaa vaativia kirurgisia toimenpiteitä on oltava 6 tuntia syömättä ja 2 tuntia juomatta. Noin joka kymmenes alatiesynnyttäjistä joutuu odottamattomasti kirurgiseen toimenpiteeseen synnytyksen yhteydessä (keisarinleikkaukset, repeämät, verenvuodot yms.), joten oman turvallisuuden kannalta on järkevää olla syömättä kiinteää ruokaa synnytyksen käynnistyttyä."
Tuossa linkki: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00904

Ehkä mulle vain unohdettiin kertoa tämä viime raskaudessa. Olen ollut nukutettuna muutamiakin kertoja ja tiedän ettei ennen nukutusta saa syödä tai juoda, mutta enpä tullut ajatelleeksi että tosiaan kesken synnytyksenkin voi joutua nukutukseen ja silloin pätee nämä samat turvallisuus-jutut.
 
Kiitos uudesta ketjusta, vähiin käy viikot!

Mäkin sit taivuin pakkaamaan "sairaalakassin"; yhteen vanhaan käsilaukkuun multivitat, pähkinöitä, suklaata, matkakokoiset hoitoaine+perusrasvan sekä pari pienintä bodya, housua ja sukkaa vauvalle sairaalaan. Kaiken muun meinasin pyytää sairaalasta/heittää kyytiin sit lähtiessä (dödö, hammasharja, lompakko, kännykkä, laturi ja äitiyskortin). Asutaan toki myös 300m päässä sairaalasta joten mies hakee tarvittaessa kotoa jos jotain olennaista jää. Miestä nauratti mun pakkaaminen yhtä paljon kuin itseä :D unohdetaan varmaan koko laukku kun lähdetään.

Tilasin netistä pehmeät imetysliivit jotka on tulleet Siwalle tänään! Pitäisi olla parin kupin verran maidonnousuvaraa, saa nähdä. Liivinsuojat on jo säännöllisellä käytöllä päiväaikaan ja kastuvat vähän joka päivä. Olen tykännyt niistä äitiyspakkauksen kestosuojista.

Syömisestä synnytyksessä. En huolehtisi syömisestä, kätilö tekee sen sun puolesta. Pelkillä nesteillä synnyttäminen voi vaikuttaa synnytyksen kulkuun, siihen tarvii paljon energiaa! Kannattaa syödä kevyesti mutta riittävästi ihan omien tuntemusten mukaan, kätilö kertoo sulle jos on tarve olla nestemäisellä linjalla tai kokonaan ravinnotta, ja uskokaa pois, sitä tehdään mieluummin liian herkästi (jos on epäilyä jostain ongelmista/pelätään mahdollisia toimenpiteitä lähitunteina) kuin liian vähän. Joten niin kauan kunnes kielletään niin rohkeasti vaan evästä naamaan. (y) on tehty tutkimuksia ja todettu että normaalisti etenevässä synnytyksessä ei ole mitään syytä eikä aihetta rajoittaa syömistä ja siitä voi olla ennemminkin haittaa.
 
Kiitos katjuska uudesta pinosta! :)

Mä olen asennoitunut täysin siihen, että saatan synnyttää vasta 9.5. tienoilla, jolloin tulee täyteen 42+0 o_O Kun edelliset on syntyneet sen 41+4 ja 42+0, niin en osaa ajatella ainakaan, että ennen laskettua aikaa syntyisi. Vaikka näistä ei koskaan tiedäkään. Parempi kumminkin asennoitua jo noihin viikkoihin, niin ei tuu niin kovasti petyttyä. Siinä tapauksessa, jos tämä vauva on perätilassa loppuun asti, niin toki silloin syntyy jo aiemmin, sektiolla. En ole sataprosenttisen varma tämän hetkisestä asennosta, mutta luulen hänen edelleen majailevan pylly alaspäin.
Kaikki ässät on minusta ihan huuhaata, en usko niistä kuin sperman pieneen kypsytysvaikutukseen kohdunkaulalla. Yli lasketun ajan meno on vaan niin hermoja raastavaa, että en sitä toivoisi tällä kertaa.. Varsinkaan, kun nämä fyysiset vaivat ovat olleet niin paljon isompia tällä kertaa, kuin aiemmin. Ei pää eikä kroppa kestä. Mutta kuopuskin, kun lopulta silloin 42+0 syntyi ja painoi vain 3200g, niin olin kumminkin tyytyväinen ettei tullut aiemmin. Olisi ollut aika pieni kaveri, jos olisi syntynyt laskettuna aikana saatika sitä aiemmin. Mut meinasin jo tirvaista kaikkia hyvää tarkoittavia läheisiä kuonoon silloin rv 41+, kun hokivat "ei sinne kukaan ole jäänyt" ja muuta vastaavaa :LOL: :mad: Rasittavinta mitä voi sanoa viimesillään olevalle odottajalle.

Töitä pitäisi vielä jaksaa tämän viikon työpäivien jälkeen 2 viikon ajan. Ääni on ollut puristeinen/painuksissa ja nielu limainen edellisen pahemman flunssapätkän jäljiltä, että on vaan aika rasittavaa tehdä ohjantaan ja puhumiseen painottuvaa työtä. Viimeiset pari päivää on lisäksi väsyttänyt hirveästi, vaikka oonkin nukkunut enemmän kuin ehkä normaalisti :( Sit mulla on ollut ihmeellistä pahoinvointia ja vatsassa heikon olon tunnetta tässä taas muutamia päiviä enempi. Katsotaan miten naisen käy.. Pitäisi jatkajaani vaan perehdyttää edes jonkin verran ennen kuin jään pois. Se olisi vasta ensi viikolla näillä näkymin edessä..

vaimo ja vaavi rv 32+1
 
Mä alan olemaan aika kypsä... Kaikki on vaikeaa ja ongelmia ongelmien perään ym. Yöt nukun luokattoman huonosti ja väsy on koko ajan :(

Meillä esikoinen syntyi päivä lasketun jälkeen SSS:n kyydittämänä :D No olisi varmaan syntynyt lähipäivinä muutenkin. Siivoiltiin, käytiin lenkillä, illalla saunassa ja saunan päälle vielä se kivoin S. Synnytys käynnistyi puolen yön jälkeen ja esikko syntyi 4 jälkeen yöllä.

Nyt todella toivon että meidän iltatähti ylläri pylläri vauveli syntyisi heti 38+ viikoilla. Silloinhan vauva jo katsotaan täysiaikaiseksi, joten mitään vaaraa vauvalle ei ole sen enemmän kuin laskettuna päivänäkään.

Ja itseasiassa sairaalan "käskystä" tulee aloitta pumppaus 4 kertaa päivässä kummastakin tissistä /kerta RD:n vuoksi. Yksi syy on maidon aikainen nousu ja yksi synnytyksen käynnistyksen jouduttaminen. Joku ihan uusi juttu raskausdiabeetikoille kuulemma.

Kotitöistäkin oli puhetta. Meillä tehdään kummatkin tasapuolisesti. Omakotitalossa on tietysti ns.miestentöitä ja ne tekee mies. Silloin teen enemmän sisätöitä tms. Mies kyllä siivoaa ja pesee pyykkiä, mutta ruokahuollon hoidan minä. Mä olen aika laiska tekemään kotitöitä ja sisälläni asuu pieni feministi, joten alusta alkaen olen tehnyt selväksi etten automaattisesti tee enemmän kotitöitä vain siksi että olen nainen.
 
Kiitos tosiaan uudesta ketjusta :)

Ihanaa ku kaikilla vähä sitä ja tätä ja tuotaki, vertaistuki on parasta (y)
Mulla oli taas tänää koko aamun nii huono olo niinku melkein jatkuvasti ollu tässä raskaudessa, käytiin autoa viemässä huoltoon jne, siltä reissulta ku tultiin ni oksensin ni helpotti kummasti ja taas hyvävoimaisena olin hetken, sitte pöljäke menin imuroimaan auton ni nyt taas on hankala olla ja supistelee :oops: sais tuo huonovointisuus loppua!!! Mutta tuskin loppuu ennen synnytystä ku ei vielä oo kerta loppunu :mad:

Kävin äsken työpaikalla moikkaamassa työkavereita ja viemässä taas kakkuja, tein eilen voileipäkakun ja kolmen suklaan hyytelökakun, nyt ne saa pärjätä vuoden ilman mun leivonnaisia :LOL:
mut oli kyllä mukava nähä niitä ku on tää yhtäkkiä nii outoa olla lomalla ja pois töistä :)

Mulla aiemmat kolme kaikki syntyneet 39+2, joten tätä ei varmaan tartte es miettiä :ROFLMAO: Mutta tosiaan viikon päästä kokoarvio ni kaikki riippuu siitä, ehkä jo sit aiemmin.. Saas nähä, ei passaa liikaa miettiä :whistle:

Mulla ei kyllä oo syömiset käyny mielessäkään synnytyksen aikana, mut osastolla on mukava ku on jotain pientä mukana, salissa on juomalinjalla menty :)
 
Oon nyt pari tuntia istuskellut/pötkötellyt sohvalla, ja tuntuu että tää vauva tulee jalkojen välistä hetkellä millä hyvänsä. Ja sukkapuikkovihlaisuja kohdunsuulla monta kymmentä kertaa. Tuntuu että oikein suoleen painaa vauvan pää,ja kakkahädän tunne. Taitaa olla laskeutuminen menossa rytinällä.
 
Meillä viimeinen lähti tuleen kans sss:n jälkeen. Tosin yhdistetyn sellaisen eli eka kävin sauvakävelyllä ja sit oli seksiä saunassa :whistle: Noo, eiköhän tuo olis tullu ilmankin, mutta kuten sanottu niin kivaahan tuo on. Se on kyllä sanottava että lopouaikana seksi saa kyllä aikaan mojovat, kivuliaat supistukset. Varmaan kuitenkin jonkin verran kypsyttää siis paikkoja...
Oltiin just kattoon koko perheellä uus Risto Räppääjä. Pienin tykkäs, muille meille ehkä huonoin Räppääjä mitä tehty... En saanut tuolissa enää hyvää asentoa ja nyt on aika huono olo. Ihan uutena on nyt hampaiden järkyttävä vihlominen ulkona!!!!
Nöösikkä
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
Sama täällä... Syöttekö/juotteko siis synnyttäessä vai sen jälkeen? Mulla ei koskaan oo ollu mitään mukana enkä oo tarvinnut. Missä vaiheessa siis syödään? Onko noi niille synnytyksen jälkeisille päiville sairaalassa? Mä alan jo miettiä että pitäiskö siis tälle viimeiselle kerralle pakata jotenkin all inclusive :D kaikki vinkit kohti täydellistä kokemusta otetaan vastaan!!!
 
En ainakaan viimeks syönyt mitään synnyttäessä..ei tullut mieleenkään siinä kipujen keskellä. :O ehkä miestä varten vois jonkun suklaapatukan heittää sairaalakassiin.. Kyllähän sieltä jääkaapista saa hakea välipalaa jos nälkä itelle tulee :)
 
Oi kiitos anscu, muistit! On kyllä ihanaa olla rouva. :love: Taisi olla vaan aika jännä päivä, kun tuli kipeitä supistuksia aamulla jo vähän ja ravintolassa ollessa muutaman minuutin välein ja sattui noin tunnin ajan koko ajan, edes Panadol ei auttanut, melkein itkua väänsin! Onneksi helpotti kun pääsi kotiin lepäämään, mutta kyllä taas mietti että nytkö se tulee kun on "lupa". :LOL:

Katjuska oho, että vaaleenpunasta vuotoa jo tullut sulla! Hui! Mutta ollaanhan tässä jo niin loppusuorilla, ajatella.

Sadeyes
mulla on kans tullut tavallaan suuttumus, kun jotkut kaipaa hurjan aikaisin (siis tyyliin 36-37) sitä vauvaa pois ja yrittää tehdä kaikenlaista sen eteen. Ymmärrän toki tukalan olon, ja voihan sitä iiihan lopussa jotenkin yrittää provosoida jos se omaa oloa helpottaa, mutta parastahan se olisi, että lapsi tulee au naturel.
MUTTA
(Omaa napaa... neuvola oli tänään) Oon silti ihan tyytyväinen, kun terkkari sanoi, että jos on radi kuten mulla, niin yleensä ei päästetä ihan 42 viikolle asti :D ja seurataan tosi tarkasti loppua, että vauvalla on vointi hyvä eikä kasva liian isoksi. Sain myös streptokokki-näytteenottovälineet, mun pitää tehdä se itse ja viedä labraan, mutta täällä tehdään se vasta viikolla 37, koska tulokset on voimassa vain kaksi viikkoa. Mulla oli paino noussut yhtäkkiä enemmän kuin koskaan, mutta johtuu kaiketi turvotuksesta. (n) Vauvan pää on vielä korkealla, mutta edelleen raivotarjonnassa ja sf-mitta kasvaa nyt tosi hissukseen, eipähän taida olla ainakaa sokerivauva, huh. :) Parin viikon päästä neuvolalääkäri, jossa kokoarviot yms.

Nukun kans huonosti yöt. Vaikea löytää hyvää asentoa, pissattaa, välillä sattuu, ja herään vaan eikä uni riitä. Väsyttää... :sleep:

Minä ajattelin pakata sairaalakassiin suklaata, koska vihdoin saan syödä synnytyksen jälkeen kun ei tarvitse enää miettiä masuvauvan vointia, ja jos haluaa palkita itsensä ja saa vähän energiaa ja herkkuja sairaalaruuan lisäksi. :giggle:

Nöösikkä mulla on ollut kans hampaiden vihlontaa. Menin jo hammaslääkäriin kun luulin että siellä on reikä, mutta raskaus se vaan vihoittelee ikeniä ja sitä kautta hampaita. Pitää muistaa hammaslankailla ahkerasti eikä liian kovaa hangata harjalla! Käytän myös Sensodine-hammastahnaa.
 
Irith voi ollakkin että kätilö olis kieltänyt syömästä jos olisin pyytänyt ruokaa. :D Kyllä mä silti luotan tuohon anestesialääkärin tekstiin kun oksentaminen tosiaan on se isoin vaara jos tulee vaik hätäsektio... että vaikka kätilö kehottas syömään ni en söis.. ei se kätilö kuitenkaan nää onko esim napanuora kaulan ympärillä ja tuleeko se lähtö hetken päästä leikkuriin.o_O kai sitä voi jotain proteiinijuomaa hörpätä jos nälkä tulee!? Ei kyllä nälkä ollut vaikka varmaan 20h olin ollut syömättä. Kotonakin jännitti ne supparit niin ettei vaan malttanut syödä :whistle: Jostain se ponnistamisenergia silti kumpusi :D
 
Katjuska mulla kesti supistukset 2pv, esikoinen käänty niin viimetingas oikein päin että jäi pään ja kohdunsuun väliin hirveesti vettä ja kun se yritti laskeutua niin se aiheutti kauheita kipuja kun ei päässyt sen veden takia tulemaan..Kävin hakemassa vahvempia kipulääkkeitä sairaalalta ja lähdin kotiin melkein "ilman lupaa" illalla kun supistukset oli siedettäviä :D yöllä tuli
limatulppa ja supparit loppu.. ja seuraavana aamuna heräsin supistuksiin, päivä meni supistuksia laskiessa ja illalla klo 21 takasin sairaalalle, kohdunsuu oli vihdoin alkanu avautua ja klo 04 oli vauva pihalla. Synnytys laskettiin alkaneeks sillon ku sairaalaan menin eli n.7h. Tuntuu että ne laskee aina ton synnytyksen keston vähän oman mielen mukaan!?!

Se oliskin kiva jos kotona vetäis hirveet satsit ruokaa, synnytys alkais heti sen jälkeen, kesto olis vaan tuon 3h ja joutus hätäsektioon. Vois olla melkonen yrjöshow leikkaussalissa :sick::ROFLMAO:
Tsemppejä kipuiluihin!
 

Yhteistyössä