Huhtikuun hurmurit 2014 ~Syyskuussa~

Tervetuloa mukaan uudet! Minäkin olen elellyt hiljaiseloa, koska pahoinvointia on ollut aika paljon. Edelleen sinnittelen kuitenkin työssäni, jotta saan pidettyä ajatukset edes hetken erossa raskaudesta.

Eka ultra ja neuvola oli, ja kaikki oli oikein hyvin ja sydämen lyönnit näkyi. Kyllä tuntui mukavalta ja mieskin oli innoissaan :) La aikaistui muutaman päivän, mutta NP ultran jälkeen sitten näkee lopulta.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Hejsan pitkästä aikaa :)

Mulla on seuraava neuvola (lääkärisellainen) joskus pari viikkoa np-ultran jälkeen eli muutaman viikon päästä. Melko vähän niitä käyntejä täällä Oulussa ainakin on kun ei odota esikoista. Eipä tuo sinänsä haittaa. Eniten niitä käyntejä tartti sillon ekaa odottaessa. Ja tiiän, että taas sit loppuvaiheessa neuvolassa ravaaminen alkaa ottaa päähän todenteolla :p

Täällä arki rullailee tasaiseen tahtiin. Ällötykset on pysyny hyvin poissa. Yskä vaan yhdessä raskaudesta johtuvan herkän yökkörefleksin kanssa aiheuttanut parit vatsantyhjennykset. Mm. eilen illlalla mahtavasti ykäilin iltapalat ja naama oli täynnä verenpurkaumia. Näytin aivan hirveältä aamulla, mutta onneks silmälasit peitti pahimmat :D

Väsymystä on edelleen, mutta ei ehkä ihan niin lamauttavana kuin aiemmin. Oon vähentäny kaiken menemisen niin minimiin kuin pystyn. En tee mitään ylimääräistä ja yritän syödä säännöllisesti niin jaksaa ihan ok.

Pieniä hipsutuksia tuntu viime viikolla ja eilen illalla sängyssä pötkötellessä tuntu pieni tuuppasu <3 24.9 sitten ultraan. Aikastu parilla päivällä kun työvuorojen vaihto ei onnistunu.

Adalmis 12+0 <3
 
Kultapupulle nopeasti. Mun käsityksen mukaan, jos painoindeksi on yli suositusten tai on ikää yli 25 v (tai jotain), joutuu vain kerran sokerirasitukseen, joka on vasta 24-26 viikoilla. Jos näiden lisäksi on vielä joku riskitekijä esim. sukurasitus, niin sitten kaksi kertaa, eka 12-16 ja toka 24-26. Näin ainakin täällä meillä päin toimitaan. Ja mulle on neuvolasta laittanut labraan lähetteen, jonne on pitänyt varata itse aika tuota varten. On siis antanut mukaan lapun, jossa kaikki ohjeet paastosta ja ajanvarausnumero. Käytännöthän voi olla erilaisia, mutta näin meillä. :)
 
Kultapupu Sokerirasituslaitettiin mulle suosiolla sukurasitteen takia, valmiiksi oksettaa.
Neuvolasta laittoi lähetteen, mutta itse piti varata aika viikoille 12-16. Ei ainakaan vielä neuvolassa meille puhunut kuin tästä yhdestä kerrasta, toivottavasti en joudu useampaan!

Mutta nettivarauksella tein varauksen labraan, ohjeet ja vahvistus tuli sähköpostiin. Tulee tekemään tiukkaa olla aamulla syömättä, kun ilman raskauttakin aamuisin syömättä jättäminen saa huonon olon minulle. Tähän ensin verikoe joka oksettaa myös suunnattomasti aina jostain syystä, ja sitten sitä itse sokerilitkua, yök. Monestikohan tulee ylös tuon aamun aikana? :LOL:




Kukkiiko muilla naama? Olen itse kuulunut onnekkaisiin ja ollut siloposki aina, nyt on naama täynnä punaisia länttejä ja finnejä ja näyttää tämä leviävän rintakehäänkin. Kutisevatkin mokomat vielä tuossa rintakehässä ja naamassa olevat näpyt ovat kipeitä suurin osa. Inhaa!
 
Neuvolassa käyty. "Neuvolatäti" oli kyllä nuori tyttö, ehkä mun kanssa samoja ikiä. Oli kuitenkin ihan ammattitaitoisen oloinen. Antoi mulle listan, missä on raskaudenaikaiset neuvolat, lääkärineuvolat ja ultrat. Kyllä niitä siinä listassa näytti olevan ihan mukavasti.
Tänään varaan ajan np-ultraan. Ei olla vielä ihan täysin varmoja, halutaanko seuloihin vai ei. Mies haluaisi mutta mulle on oikeestaan "ihan sama"..

Lääkärineuvola mulla on sitten 31.10

Sydänääniä ei kuunneltu. Ajattelin, että se np-ultra on kuitenkin jo aika nopeasti ja mulla oli vähän kiire niin en viitsinyt pyytää että kuunnellaan. ¨¨

Niin ja sokerirasitus tulee mullekin. Oikeastaan olen siitä ihan hyvilläni, kun pelkään sitä rd-diagnoosia aikalailla.

Hyvää viikonloppua kaikille! Minä lähden ystävien luo kyläilemään viikonlopuksi ja mies jää kotiin hoitamaan eläimiä :)
 
Jospa tuota itekki taas sen verran istahtais että kirjottelis jotain.. Lukemassa oon toki käyny mut laiska kun oon niin en oo saanu aikaseksi kirjottaa mitään.. :stick:

Mullaki on np-ultra 24.9 (Adalmis liekkö törmätään keskusneuvolassa ;)). Lääkärineuvola oli siitä noin viikon päästä ja siitä n.4vko niin on taas neuvola.. Et mun mielestä ei kyllä oo vähentyny täällä Oulussa käynnit vaikka toista ootan? :confused: Onneksi ei enää oo montaa päivää sinne ultraan, innolla ootella. :) Onneksi nää loput päivät kuluu reippaasti töissä niin ei ehi pahemmin miettiin!

Sokerirasitukseen joudun minäki tässä raskaudessa.. Viimeksi paino oli juuri rajalla etten joutunut, mutta nyt painoindeksi on sen yli niin pitää mennä, muita tekijöitä ei ole.. Ei tosin mitään puhunut ekassa neuvolassa mut näin oletan itse. :)

Pöllöäiti fb-ryhmä löytyy! Ja on tosiaan salainen ettei kukaan sitä näe! Adalielle vaan yksityisviestillä profiiliin linkki niin lisää sut jos et oo jo löytäny sinne.. :)

Itsekin olen kuvitellut iltaisin jotain pieniä hipaisuja tuntevani! Innolla odotan liikkeitä! Viimeksi tunsin ne vasta 20+.. Jospa nyt osaisi vähän tarkemmin tutkailla että mitkä ovat liikkeitä. :rolleyes:

Niin joo ja tervetuloa kaikille uusille muutenkin! :wave:

Tänään vielä vapaapäivä, pojan kanssa touhuta.. Sateita vähän luvannut tälle päivää niin saas nähdä tuleeko ihan sisäpäivä.. Nyt jos yrittäisi itsekkin saada tämän päivän käyntiin!

manije ja sintti 11+3
 
Kiitos Äippyli-81 ja tialia vastauksista, joo se neuvolatäti oli aika skeptinen että "tuskin sulle nyt mitään raskausdiabetesta tulee" eli varmaan ajatteli sitten että yhden kerran meen. Hyvä, koska syömättömyys tässä vaiheessa raskautta ei kuulosta lainkaan houkuttelevalta, siitä saa helposti oksennuskierteen itselleen aikaiseksi..

Myös mulla naama kukkii ihan älyttömästi, varsinkin leuka ja suunympärys, otsa vähän. Ihan tuttu juttu, myös viimeksi kukki ihan alkuun ja synnytyksen jälkeen vasta kukkikin.

Eilisestä alkaen on nyt tulleet vähän erilaiset alavatsakivut kuin mitä aiemmin oli, nyt on sellaisia repäisykipuja ja muita, aika hellänä nyt alavatsa. Olihan tässä pieni tauko nyt niiden alun kasvukipujen kanssa, jotka kesti useamman viikon. Kaikki oireet näköjään tulee näin että alkaa, sitten tauko, ja sitten jatkuu..

Pahoinvoinnit oon saanut pidettyä suht kurissa kun oon syönyt ihan älyttömästi, tunnin päästä edellisestä voi olla hirvee nälkä. Sit on pakko syödä ettei tuu paha olo. Isoja annoksia ei tietenkään mene, mutta kyllä väittäisin että syön silti enemmän nyt kuin normaalisti. Vielä ei ollut paino noussut, ja yritän olla stressaamatta asiaa. Itse asiassa oli lähtenyt muutama kilo siitä mitä nyt olin pahimmillaan, mutta sen huomasin jo pari viikkoa sitten, nyt on pysynyt samoissa lukemissa.

Jee, tänään pääsee saunaan! :)

Kp & Kultakala 9+2
 
Täällä olisi kanssa yksi odottaja joka mielellään liittyisi keskusteluun mukaan.
Olen keskustelua lukenutkin jo jonkun aikaa, mutta nyt vasta uskallan liittyä kun alkaa viikkoja olla kasassa enemmälti. Esikoista odotan, viikkoja 11+5. Np-ultra olisi edessä 27.9 jota jännitän aivan hirveästi, koska lähes kaikki oireet on kadonneet jonnekin, lähinnä väsymys vain jäänyt. Pari viikkoa oli huonovointisuutta joka nyt tuntuu olevan menneen talven lumia.
Laskettu aika 6.4, jonka tosin uskon muuttuvan tuon ultran jälkeen.
 
Hei!
Liittyisin keskusteluun mukaan: Leena13/32/ensimmäinen/VKS
Ensimmäistä odotellaan ja LA 3.4.2014. Luulen kyllä että tuo muuttuu, koska lääkäri sanoi, että kohtu ei tunnu vielä niin isolta kuin tässä vaiheessa (12+1) täytyisi tuntua. np-ultra on 23.9., jännittää ihan hirveesti :)
 
pöllöäiti mun tuttava piirissään kyllä yks tapaus jossa todettu paha raskaus myrkytys ensimmäisen kohdalla joskus rv30 ja toisen kohdalla pieni joutui syntymään jo rv23 pahan raskaus myrkytyksen vuoksi ja lääkärit ainakin sillä sanoo että luultavasti tulisi uudestaankin jos raskautuisi. Muistaakseni se ei oo aina välttämätön mutta yleensä helpommin tulee jos on ollu edellisessä raskaudessa
 
Mulla ei ekassa ollut, tokassa muistaakseni oli jotain pieniä viitteitä siihen suuntaa mutta vasta viikoilla 40 ja toka syntyi sit seuraavana päivänä, synnytys lähti ihan itsestään kulkemaan. Kolmas sit puhkes 2pv ennen käynnistystä (36+4 käynnistettiin) ja nyt pelkäänkin että tässä neljännessä se puhkeaa myös ja jos se puhkeaa pienillä viikoilla.. :/ Täytyykin muistaa ottaa seuraavalla neuvolareisulla puheeksi tämä.

Miten tuolle pienelle kävi? selvisikö noin pienillä viikoilla?
 
Kuulemani mukaan on melko todennäköistä, että raskausmyrkytys tulisi myös seuraavassa raskaudessa, jos edellisessä on myrkytyksen saanut. Faktatietoa mulla ei tosin ole, ja ainahan on poikkeuksia. Ne tuttavat, jotka ovat raskausmyrkytyksen saaneet, ovat odottaneet perheen viimeistä lasta, joten kokemusta ei ole edes tuttavapiiristä. Toivottavasti säästyt tällä kertaa, pöllöäiti!
 
pöllöäiti pieni on vielä teholla ja suuria leikkauksia on tehty ja vielä joudutaan tekemään. Neiti painaa jo päälle 3kg mutta vielä ei tiedetä kauan joutuu olemaan sairaalassa. Jonkin näköinen cp vamma tulee olemaan mutta siitä ei vielä tiedetä tarkemmin. Facebookista löytyy pikkiriikkinen sivusto joka kertoo siitä pikku neidistä ja sen voinnista
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa! Oon ollu viimeset kuusi viikkoa tosi huonossa kunnossa. Pahoinvointi ja oksentelut on ollu melkoiset. Ja ne on ollu iltapainotteiset. Mikään ruoka tai juoma ei oo pysyneet sisällä. Painoa mulla on lähteny 6 kg, mikä ei kylläkään haittaa nuita kiloja oli jokunen ylimääräinenkin. Välillä oo käyny näitä kirjoituksia täällä lukemassa, mutta oon ollu niin huonossa hapessa että en oo mitään oikeesti jaksanu tehhä. Mutta tällä viikolla on ollut 2 pv, jolloin en oo oksentanu...jospa se nyt tästä pikkuhiljaa rupeaisi helpottamaan.=) Mulla on takana 2 keskenmenoa ja oon tässä raskaudessa pelänny ihan älyttömästi että tääkin menee kesken. Meillä on ihana neuvolantäti ja oon saanu käydä ultrassa joka viikko. Sen voimalla oon jaksanu aina viikon eteenpäin. Ensi viikolla meen sitten sairaalalle np ultraan. Meillä joutuu sokerirasitukseen heti jos on synnyttäny yli neljäkiloisen lapsen ja mulle sanottiin että pitää käydä kaksi kertaa. Kaikille jaksamisia pahanolon tms kanssa...kyllä me selvitään.=) Yritän olla nyt vähän aktiivisemmin täällä mukana.=)

melin 12+1
 
Huomenta myös täältäkin :) Lukemassa olen kyllä käynyt melkein päivittäin mutta jotenkin tuo kirjoittaminen vaan jää kun tulee enemmän oltua tuolla FB:ssä... Yritän nyt tsempata ja ryhdistäytyä :D

Tänne ei mitään ihmeempiä. Kuvottava olo edelleen aamusta iltaan mutta oksentamaan en ole joutunut kertaakaan, onneksi! Kävimme yksityisellä ultrassa rv8+0 ja silloin kaikki hyvin <3 Nyt sitten odotellaan NP ultraa mikä on 7.10. Pari viikkoa viel odottamista, plääh :p Kertokaas muuten että onko se NP vai NT ultra? Kun itse en ole ihan täysin varma ja noita kumpaakin huomannut että käytetään :D

Neuvolassa kävin viime viikolla. Verenpaineet oli todella matalat 119/58 niinkuin osasin epäilläkin, sen verran usein päivän aikana pyörryttää kun nousee ylös tuolilta :/ Terkkari sanoikin että voin huoletta syödä silloin tällöin salmiakkia tai lakritsia :)

Nyt en muista mistä kaikesta täällä on keskusteltu joten tuli tällainen omanapainen teksti :D
Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille!

- Eltsar ja pieni masuasukki 10+2
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Huomenia taas pitkästä aikaa!
Ensiksi tervetuloa uusille! Kiva saada lisää myös esikoisia odottavia!
Olen elellyt hiljaiseloa, kun täällä ollaan vain np-ultraa odottavissa tunnelmissa. Siihen vielä aikaa 1,5 viikkoa. Aika menee onneksi aika nopeasti, kun töissä pitää niin kiirettä. Pahoinvointi ja ällötysolo on hävinnyt kunhan muistaa syödä säännöllisesti. Sen sijaan selkäkivut jatkuu ja sain nyt lähetteen fysioterapeutille - josko sieltä jotain apua saisi.
Mulla kukkii naama ihan kauheasti. En tiedä mitä tän kanssa tekis, ihan mahdotonta!
Sokerirasituskin mulla on jossain vaiheessa edessä. Eivät kertoneet tarkemmin neuvolassa, mille viikoille se ajoittuu. Ihan kai iän vuoksi sinne joudun.

Oletteko muut olleet millä mielialalla? Mä olen vaikeillut aika paljon miehelle... Ilmeisesti ahdistaa, kun on joutunut vähän rauhoittumaan (lapsia ei ole siis ennestään) ja sitten toisaalta odotusaikaa on kovin pitkään vielä edessä ja luonteeltani olen tosi kärsimätön. Pitäis saada kaikki mulle heti. :D Todella onnellinen olen siis raskaudesta, mutta en tiedä miksi sitten täytyy olla tällanen vaikeilija...

Jospa sitä nyt keksi jotain kivaa tekemistä. :) Hyvää viikonloppua kaikille!

Laurina 10+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä