Huhtikuun hurmurit 2014 ~Syyskuussa~

Heippa,

Onkin hetki,kun viimeksi kirjoitellut :snotty: ei ole vaan saanut aikaiseksi,kun viikot töissä ja viikonloput sitten menee yhdessä hujauksessa. Lukemassa kyllä käyn monta kertaa päivässä.
Onnitteluja hyvistä ultrakuulumisista kaikille tasapuolisesti :flower:

Itse vihdoin eilen sain soitettua neuvolaan...puoli tuntia kesti puhelu,kun teki jo osan ekan käynnin haastattelusta siinä samalla,kun viikkoja mulla jo 8+3 eli hiukan myöhässä ehkä soittelin :D viikoilla 10 veriseuloihin ja viikoilla 11-14 NT-ultra. Mutta eka neuvola siis 27.9.
Omaan oloon: nyt on ajoittain tullut etova olo kuvioihin,mutta onneksi se tulee hetkeksi vain ja taas poistuu. Väsymystä ei juuri ole, palelua sitäkin enemmän. Tissit selkeästi turvonneet,mutta varaa onkin reilusti turvota ;)

Meiltä oikeastaan löytyy kaikki tarvittava vauvaa varten....jos poika tulee niin sitten kyllä vaatevarastoa uusittava,koska se hyvin tyttövoittoista tällä hetkellä.

Nyt tarvitsee suunnata hakemaan keskimmäinen koulusta ettei sateessa tarvitse kävellä :wave:


JuLiDe rv 8+3
 
Pitkästä aikaa kirjottelen. Lukemassa oon käyny välillä, mutta on tuntunu vaan niin saamaton olo, että tännekkin kirjottaminen on välillä ollu muka niin hankalaa!:O

Pikaisesti omia kuulumisia: viime ke oli eka neuvola ja nähtiin Hiisku<3 ultralla!! Huippua! Eli kaikki oli oikein hyvin!! la muuttui 17.4, mutta veikkaan sen vielä muuttuman, todennäköisesti myöhäsemmäksi. Näillä mennään nyt. Eilen illalla koin sit järkytyksen hetkiä, kun alkuun oli maha kipeä ja jonkun ajan päästä alkoi verinen vuoto. Voi sitä huoleen ja kauhun määrää!!!! Onneksi vuoto loppui ja mahakipukin muuttui vain juilimiseksi. Soitin kuitenkin neuvolaan ja pääsin heti aamusta kattomaan, miten masussa voidaab. Jännitti niiiiin paljon!! Terkka koitti ensin kuunnella sydänääniä, mutta ei saanut kuuluviin. Ultrasi sitten ja sielä se pikkuinen oli ja sydän löi!<3 pieni helpotuksen huokuas, mutta edelleen pelottaa, miten tämä etenee.

Anteeksi itsekeskeisyyteni! Oli pakko päästä purkamaan vähän tätä oloa!! Ja tsempit kaikille muillekkin, joilla on tullut vuotoja. Tää huoli on ihan sanoin kuvailematon!!

Kirppu ja Hiisku 9+6 (tänään vielä todistetusti mukana kyydissä, toivottavasti loppuun asti)
 
Ihan pikaisesti tulen kertomaan... Sydänäänet ekaa kertaa bongattu kotidopplerilla eilen!!! :heart: Melko pitkään meni ennen kuin löysin, mutta sieltä lopulta kuului! Istukka löytyi paaaaljon helpommin. :)

Neksu 10+0 pooks!
 
  • Tykkää
Reactions: Miwwi
apua ja tietoa kaipaillaan!!!!! Eli uskallanko voinko mennä kampaajalle värjäyttämään hiukseni? Varasin parin viikon päähän, eli olen silloin 13+2viikolla. tuun kirjoitteleen enempi heti kun ehdin, tämä vaan mietityttää paljon! (Tärkeä asia kun on;D) kiitos kaunis vastaajille!!

Lilleri88 ja vaavikka 11+2
 
Viimeksi muokattu:
lilleri88, itse ajattelin ainakin ylihuomenna(8+5) värjätä, kun äitini on kampaaja ja hänellä on käynyt paljonkin raskaana olevia naisia asiakkaana :) värjäsin viime raskaudessakin aika alussa...

Täällä on näköjään muitakin, jotka ovat pitäneet hiljaiseloa :) mulla se on ainakin johtunut siitä, ettei yksinkertasesti oo riittäny energiaa, kun väsyttää vaan niin vietävästi koko ajan... Tänään on kyllä ollut jotenkin tosi energinen olo ja oon siivonnu ihan hulluna! Sit hiipii heti epäilys, et miks oireet on hävinny. Mut ei jaksais sitäkään miettiä! Ottais vaan ihan rennosti :) varasin äsken mökin, kun lähdetään ensi viikolla pienelle lomalle tuonne itä-suomeen, ihanaa! :)

Millon se raskausmaha oikein alkaa oikeasti näkymään(ei siis turvotus), kun muistelen, et ekassa raskaudessa olin jotain 16+ viikolla kun vähän alkoi näkymään. Mut alkaako tokassa jo aikasemmin? Nyt tuntuu jo, että alkaa pömpöttämään!? Se on varmaan vaan turvotusta, mut kiva ku töissä eilen kysy yks työkaveri et oonko raskaana : / en ois kyl viel halunnu kertoa... ja kun työvaatteet on aika ihoa myötäilevät, niin ei voi piiloutuakaan oikein.

Vemia + törötintti 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: lilleri88
Joo Äippyli-81 mietittiin ihan samaa siskon kanssa, että ihmeen pitkä väli. Siskoni muisteli että aiemmin tänä vuonna, kun odotti tätä toistaan, hänellä oli joskus rv 15-16 se seuraava. Mullahan kerkee olee molemmat ultrat ennen seuraavaa neuvolaa. Jotenkin hassulta tuntuu. Eikä oikeen viitsis ostaa sitä kotidoppleria kun ei olla enempää raskauksia edes suunniteltu, ja epäilen ettei kukaan lähipiirissäkään heti ole pamahtamassa paksuksi. Meillä on tällä hetkellä muutakin käyttöä sille rahalle :) Mutta harmittaa joo kun ei pääse edes sydänääniä kuuntelee. Lisäksi kun toi eka raskaus on niin tuoreessa muistissa ja silloin niitä neuvoloita ja ultria oli vaikka muille jakaa, nyt neuvolaan vasta joskus reilu 3kk päästä ja ultria tulee todennäköisesti 3kpl: np, rakenne ja yksi kasvukontrolliultra. Mille viikolle teille muille on laitettu seuraava neuvola? (Ja monesko raskaus menossa)
 
Heippa!

Mahtuuko keskusteluun vielä mukaan? :) Olen seuraillut ketjua tovin, mutten ihan uskaltanut vielä itse kirjoittaa. Olen vielä vähän hukassa koko asian kanssa, ensimmäinen tulossa ja nuori kun olen, mutta kyllä se tästä! :)

Aika pettynyt tosin olen siihen, miten vähän on lääkäriä ja neuvolaa ym, vielä varsinkin näin ensiodottajana se lisää tuota tunnetta, kun on vähän hukassa. Aina kuulema saa soittaa neuvolaan, mutta olisi se kivempi ihan nähdäkin joku.

tialia / 21 / ensimmäinen / KOS
Menossa nyt 10+3, LA 13.4 , NP ultra 30.9, sokerirasitus 17.10, rakenneultra 25.11


Ekassa neuvolassa käyty jo elokuun lopulla. Kävin labrassa antamassa verikokeet nt seulaa varten ja sen jälkeen neuvolalääkärillä nyt toissapäivänä (ma).
Pyysin kuulla sydänäänet, eikä meinannut suostua ennenkuin hetken vakuuttelun jälkeen, etten mene paniikkiin jos niitä ei löydy. Juuri kun oltiin lopettamassa, ettei niitä kuulu niin heti ne löytyi, hurjan kovasti se löi! Kyllä levisi makea hymy kasvoille, ukkokin oli mukana ja ehkä vihdoin tajusi että jotain ollaan saatu aikaan :)
 
Seuraava neuvola on täälä neuvolalääkäri joka on 3.10 eli 12+3. :) ensimmäinen raskaus :)


Tänään saapui doppler ja piti sitä heti kuunnella :) kyllä sielä pikkuisen sydän jumputti vauhdilla ja voi tätä ilon määrää :heart: vaikka aikaisemmat keskenmenot takaraivossa kummittelee!

Miwwi 10+2
 
Viimeksi muokattu:
Siis mistä kohdasta te löydätte sikiön sydänäänet? Kun mä löydän oikealta ja vasemmalta omat valtimot ja niiden sykkeen ja siitä keskeltä ihan häpyluun yläpuolelta kuulen ilmeisesti?? istukan?? suhinaa, mutta ainakaan ihan selkeitä sydänääniä en koe kuulevani. Vai oonkohan vaan niin skeptinen että otan kaikki jumputtelut omikseni vaikka jotain kuuluisikin.

Jossain vaiheessa kokeilin sitä doppleria silleen, että heitin omalle rintakehälle ja yritin kuunnella omien sykkeiden eroa alakerran sykkeisiin, mutta meni vähän fiilikset kun oma syke oli dopplerin mukaan parhaimmillaan 155. Tai siis että mistä sitä tietää sitten mikä on se oikea syke ja mikä ei :D

Meillä seuraava neuvola on muistaakseni 4.11 ja ensimmäistä odotellaan. Siinä välissä on np-ultra 2.10, joka korvaa sen lääkärikäynnin.

Fujin 10+2
 
Mirenna juu ryhmä on täysin salainen, kukaan siihen kuulumaton ei näe mitään, sitä ei löydäedes haulla, jäsenet ei näy kellekään eikä sinne liittyminen, jne :)

Itun emo (ja muut halukkaat) laita mulle viestinä linkki fb-profiiliisi niin lisään kaveriksi ja sen jälkeen ryhmään :)
 
Tervetuloa uudet odottajat!

Seuraava neuvola on muistaakseni joskus 14-15 viikolla. Tämä on nyt kolmas raskaus.

Lilleri Ihan rauhassa voit värjätä tukkaasi. Raskaana ollessa se värjäys ei välttämättä onnistu ihan toivotunlaisesti esim. väri ei tartu hyvin.

Fujin Sydänäänet kuului sillä hetkellä melko keskeltä. Jos vauva liikkuu, niin voihan se paikka vaihdella. Istukka kuului mulla tosi selkeesti oikealla reunalla. Se pitää semmosta viuuh viuh-ääntä. Kyllä ne erottaa selkeesti toisistaan. En itse osaa tunnustella missä menee kohdun raja. Se saattas helpottaa etsimistä, ettei liian korkealta yritä löytää.

ON Tännepä ei ihmeitä. Väsymys vaivaa, mutta se on vähä helpottanu vitamiinilisän aloittamisen jälkeen. Pitää tänäänkin kokeilla sitä sydänäänien kuuntelua. Oli se vaan ihanaa kuulla ne! :heart:

Neksu 10+0
 
  • Tykkää
Reactions: lilleri88 ja Hypica
Mie koitin tänään kuunnella sydänääniä mut en jaksanut kovin kauaa ettiä, kävi käteen kun pitää painaa kovasti :D Ei löytynyt vielä mutta en panikoi :) tuo rasvakerros varmaan estää kuulumista jonkunverran, ja istukkakin voi olla taas edessä.. Nyt siis rv 11+1.
 
Montako lääkärineuvola käyntiä teille muilla on? Meillä on vaan yksi joskus 26-28 viikoilla. Mun mielestä aika tyhmää, kun oon kuullu et joillain on jopa 3 käyntiä! Alussa, keskellä ja lopussa. Tääl on vissiin sitä säästöä säästöä... :( mul on aamulla neuvola, niin sit kuulee, et millon on seuraava nla, mut sekin varmaan sit tooosi pitkän ajan kuluttua.
En kyllä uskalla hommata sitä doppleria, kun oon muutenkin niin hermoheikko :D menis varmaan järki sen kanssa, jos ei rupeis mitään kuulumaan.
 
listaa päivitelty

Oikein kovasti tervetuloa mukaan tialia

Täällä kolmas raskaus ja seraavaa nla en tiedä joskus NP ultran jälkeen sitten, meidän neuvolan täti sanoi ettei sillon olis vältämttä aikaa mutta hän haluaa ottaa siihen ultrien väliin yhden ajan.
 
Äitiysneuvolapalvelut

Tossa on mun neuvolakäynnit noin niinkun karkeasti ottaen.. Eli raskausaikana kaksi lääkärikäyntiä ja ekan ja tokan neuvolan välissä on mun tapauksessa pari kuukautta kun eka oli rv 8+3 ja toka on rv 17+0. Oikeastaan siis vähän ylikin kaks kuukautta. Jos päästään tolle tokalle neuvolakäynnille saakka niin saattaa jopa ruveta harmittamaan ettei niitä oo useammin jos siellä vaikka jotain oppisikin tai jos tulee sellainen kysymys mihin ei vastausta Dr. Googlelta tai foorumilta saa ;)

Tänään pitäisi startata yövuorot. Saas nähdä kuinka pitkään tätä jaksaa kun oon ollut ihan sänkykamaa jo klo 21 tässä viime ajat.

----
EDIT
Nyt mäkin löysin sydänäänet dopplerilla! Oon onneks ollut niin valopää tässä pari viikkoa, että se mun masiina on ollut hiljaisimmalla mahdollisella koko ajan.. Nostin pari nuolenpykälää ylöspäin ja ihan selkeät, oikeat, mielettömän söpöt ja ihanat sydänäänet löytyi aika nopean etsimisen jälkeen. Yay!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Ultrassa nyt käyty ja LA muuttui 10.4. Viikkoja olikin kasassa vasta tasan 11, joten joudun (pääsen) uuteen nt-ultraan 30.9. :D Tämän päiväisessä ultrassa näytti kaikki olevan kunnossa, pikkuinen siellä kovasti liikuskeli ja heilutteli varpaitaan. <3 Julkistin raskauden nyt myös blogissa (arkirallia.blogspot.fi) sekä facebookissa vaikkei vielä "turvallisilla" viikoilla ollakaan. Mutta olo on niin varma.

Enempi juttuja tulen kirjottelemaan myöhemmin kun ehdin, nyt lapsille ruokaa :)
 
Neuvolasta täällä mulla ainakin seuraava neuvola rv17 eli ennen rakenne ultraa ja lääkäri neuvoloita on ainakin 3 mutta useemmin pääsee loppu puolella jos on tarvetta. Itse jouduin edellisen kohdalla käymään rv33 jälkeen käymään kahden viikon välein kattomassa tilannetta kun paikat alko aueta tosi nopeesti silloin rv33 ja mulla ollu yks pikkasen ennen aikaisesti syntynyt rv36+4 ja kun mulla ei oo kunnon supistuksiakaan synnytyksessä niin ei oikeen tiiä koska lähtis näytille. Edellisen kohdalla totesin vaan miehelle 10 aikaa aamusta että mentäskö käymään näytillä kun on pikkasen erilainen olo tuola alhaalla. Kun päästiin polille niin olin 6cm auki ja poika syntyi 12.58. Mulla muutenkin on nopeet synnytykset ja käyn sen takii polilla useimmin ja viime kerralla meinasivat että käynnistettäis rv 38 mut ei päästy sinne kun poika synty 37+6. Mun synnytykset on kestänyt 3h9min, 1h15min ja 2h25min. Keskinäisestä kerkesin olee synnärillä vaan 10min ennen kuin poika syntyi.

ON täällä alko muutama päivä sitten järkyttävä alaselkä kipu eli iskias se taas muistuttelee itsestään. Kipu on kyllä hirveetä kun ei voi istuu, mennä kyykkyyn eikä kumarrella ja panacod on ainoo millä kipu hellittää ja makuu asento tai seisominen. Istuminen myös tietyssä asennossa tekee todella kipeetä. Tänään on kipu hieman vaihtanu paikkaa eli toivotaan että pian helpottaisi. Eikä oloa mitenkään helpota että esikoiseni on kipeenä kun sillä turpos sunnuntaina sylkirauhanen nyrkin kokoiseksi eikä pystyny maanantaina ees jugurttia syömään niin käytin sen lääkärissä ja epäili että vois olla sikotauti tai ärhäkkä sylkirauhastulehdus. Saatiin lääkekuuri jota syödään ens viikkoon ja ens viikolla saadaan tulokset siitä sikotaudista mutta en kyllä sitä epäile kun ei toi rauhanen enää oo oikeen turvoksissa eikä oo enää kuumetta ja hyvin jo syö.
Että tällöstä meille kuuluu.

Tiukuliina ja hippu 11+4
 
Eli näköjään helsingissä ihan käytäntö tuo rv22 toinen käynti nykyään. Viime raskaudessa oli kaksi lääkärineuvolaa muistaakseni, lopussa kävin 2krt viikossa kättärillä, kerran viikossa tai 10vrk välein taisi olla ultra, sitä vauvan kasvua siis seurattiin. Siksi myös tässä raskaudessa tulee loppuun ylimääräinen ultra (ja varmaan jos huolen aihetta löytävät saa ravata taas enemmän siellä).

(.) Mulla kävi ihme juttu tuossa kun syöttelin esikoista. Mies oli lounastauolla himassa ja istuin pöydänääressä siis, en noussut ylös missään vaiheessa. Sanoin miehelle että pyörryttää, ja haisee nenässä sellainen pyörrytys :D Joo siis en tiedä miten muuten kuvailla kuin että kun pyörryttää niin tulee nenään jännä tunne. No hetken siinä jatkoin syöttelyä vaikka outo fiilis olikin, ihmettelin miten voi istuallaan pyörryttää. Sitten nostin vauvan pudottaman kurkkutikun lattialta, ja yhtäkkiä huomasin että kämmenselässä on verta. Ihan paniikissa mietin että kumpi nyt vuotaa verta, minä vai lapsi, ja kun en edes huomannut että mitään haavaa olisi tullut! Sitten tajusin että oon kädellä vissiin pyyhkäissyt tuosta nenän alta, ja paperilla kokeilin niin verta sieltä tuli. Pyysin sitten että mies hoitaa syötön loppuun ja menin itse sohvalle makaamaan varmuuden vuoksi. Mulla ei siis ikinä ole vuotanut verta nenästä, viime raskaudessa kyllä tuli esim niistäessä verta useastikin. Mutta vähän kyllä ihmettelin, varmaan johtuu niistä verisuonten laajenemisista ja verimäärän lisääntymisestä mutta silti säikytti vähän. Ja mietin että miten tuo huimaava tunne liittyi asiaan...

Kellään muilla tällaisia kokemuksia? En nyt viitsis näin tyhmän jutun takia välttämättä soittaa neuvolaan, kun kuitenkin luulisin että ihan normaalia tällainen. Itselle ei vaan koskaan oo näin sattunut.

Kp & Kultakala 9+1
 
Kultapupu Mulla myös vuotaa nenä silloin tällöin verta, ja on tosi herkkä tuolta sisäpuolelta. Neuvolassa sanos että on normaalia kun limakalvot kaikki on niin kuivia, että helposti alkaa vuotaa, bebanthenia käski laittaa nenään :) Pahin oli vk 7-9, Nyt (10+4) tosin alkaa helpottaa jo, ei niin pahasti vuotele enää. Huimausta tosin ei minulla liittynyt tuohon vuotoon.

Tänään tuli kotiin postissa doppleri! Tilasin raskauskeijusta maanantaina iltasella, ja tänään (onneksi mies oli vielä kotona, ettei tarvinnut illalla/huomenna hakea postista) tuli kotiovelle tuo, nyt odottelen kovasti töistä kotiinpääsyä josko saisin äänet kuulumaan! Ostin sillä tarjouksella n. 36e, kun otti sen angelsounds dopplerin ja uä -geelin pakettiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Kultapupu mulla tuli kans eilen nenästä verta ihan yllättäen. En osannut ajatella yhtään, että se voisi olla raskauteen liittyvää, mutta nyt kun ajattelee, niin muuten mulla ei tule verta nenästä juuri koskaan. Ei se kauaa kestänyt, riitti kun vähän aikaa painoi nenää. Huimausta sen sijaan on ollut koko ajan ja verenpaineet oli neuvolassa tänään aika alhaiset ja hemoglobiini vaan 116... Aika alhainen sekin, et voi olla, et jossain vaiheessa pitää taas aloittaa rautakuuri.
Neuvolassa vierähtikin se 1,5 h kun höpöteltiin kaikkea ja ihan hyvä, kun nopeasti sitä näköjään voi unohtaa asioita.

Vemia + törötintti 8+4
 
Moikka! Mahtuuko teidän joukkoon vielä?
Täällä olisi -89 syntynyt kolmen lapsen äiti (lapset -08,-10,-12) ja nyt odottelen neljättä! Viikkoja 9+2, labraan ens viikon tiistaina ja np-ultra 10.10 ja SatKS:ssa. La 21.4, se saattaapi muuttua vielä =)

Hieman jännillä fiiliksillä, edellinen raskaus päättyi raskausmyrkytykseen ja käynnistettiin rv 36+4, istukassa oli vikaa ja napanuorasta puuttui yksi suoni, niiden vuoksi poitsu syntyi 1655g painoisena ja 40,5cm pitkänä :)
Nyt vuoden ikäinen ja pituutta 65cm ja painoa 6,5kg.
Nyt jännittää että miten käy, voiko raskausmyrkytys puhjeta uudestaan? Onko se todennäköistä?
Muut raskaudet menneet suht ok. Esikoinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi ja keskimmäinen oli niellyt lapsivettä joka oli ollut ruskean puuromaista, joten oli ns. eloton synnyttyään mutta onneksi siitä pian virkosi!
 
Hyvä että täältä saa vertaistukea näihin vaivoihinsa :D Joo tosiaan kun viime raskaudessa tuli vaan niistäessä niin tällä kertaa mennään sitten useammankin oireen suhteen vähän eri mittakaavassa :) Onneksi ei pahoinvoinnissa olla menty samalla kaavalla, hyvin kestää kun muistelee millaista viimeksi oli.

Multa ei edes mitattu hemoglobiinia tuolla ekalla neuvolakäynnillä, sitäkin ehdittiin jo ihmetellä siskon kanssa. Paineet katsottiin (hyvät) ja paino (ei ollut noussut raskauden aikana). En sitten tiedä vaikuttiko kun th:lla on tuoreessa muistissa vielä tuo edellinen raskauteni eikä silloin ollut ongelmia rauta-arvojen kanssa lainkaan. Ehkä ajatteli että turha nytkin katsoa. Katsotaanko hemoglobiini muuten niissä rv10 labroissa? Ne tulokset saan kuulemma samalla kun ensikuussa on esikoisen 8kk-neuvola, jos ei mitään hälyttävää ole.

Ja sokerirasituksesta, viimeksi en joutunut sinne mutta nyt oli painoindeksi nippa nappa rajan yli että suositellaan. Milloin teillä on ollut se? Mulla tosiaan seuraava neuvola rv22 eikä mitään nyt puhunut että milloin se tehtäisiin ja missä. Tuleeko siitäkin joku kutsu jostain vai miten olette sinne menneet?
 

Yhteistyössä