Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Joulukuussa~

Nyt "vähän" kuulumisia kun oon pitänyt aikalailla hiljaiseloa :D
Mulle voi päivittää tyttölupauksen :)
RU:ssa kaikki hyvin; saatiin hyvin vahva tyttöveikkaus, mutta lasken sen enemmänkin lupaukseksi enkä vaan veikkaukseksi :)

22+0 tänään POKS<3

Tänään oli neuvolapäivä: kaikki taas ok. Paitsi hemoglobiini oli vaan 96 ja terkka ois halunnu lähettää labraan perusverenkuvaan, mutta kieltäydyin :D Kyllä mä sit ite väsymyksestä huomaan, jos se hemppa on liian alhanen pitkään. Nyt on kuiteski ihan pirtsakka olo :) Ekaa kertaa mitattiin sf - 15cm. Sain raskaustodistuksen ja jonkun KELAN vihkosen missä on niistä tuista tietoa, mitä pitää hakea. En jaksa vielä niihin perehtyä. Ja sain keväälle aikoja noihin perhevalmennusjuttuihin, jos haluan mennä. En tiedä menenkö - kattoo mikä on kunto. Noi on vasta maaliskuun puolesta välistä eteenpäin enkä tosiaan tiedä oonko enää liikkumiskykynen siinä vaiheessa :D

Tissien kasvamisesta oli puhetta: mä oon ihan hukassa, että mikä olis oikee koko nykyään :D Aiemmin paras koko oli 65D/60DD ja tällä hetkellä mä en vaan omista hyviä rintsikoita. Tällä hetkellä on 70D koko, mutta se on liian suuri ympärysmitalta, mutta kaupasta ei löytynny 65E kokoa jota ois voinu kokeilla. Ja kun pakonomaisesti kävin vaan jotkut liivit ostamassa mitkä mahtuu edes suurinpiirtein niin ei paljoa jaksanu ettiä sitä oikeeta kokoa. Ja mulla ei vaan ole varaa maksaa 60euroa liiveistä, jotka jää luultavasti pieneksi kun tissit täyttyy vielä maidostakin.

<3:llä Heku ja vauva(,joka just nyt päättää taas harjottaa karatepotkuja) 22+0
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Pääsinpä tänne kirjottelemaan pitkästä aikaa, taisi olla koko joulukuun pino korkkaamatta. Nytkin luultavasti jää jutut lyhyeen, kun lapset varmaan kohta heräilee.

(.) vähän meinaa olla heikko olo, kun unen määrä ja lepääminen muutenkin jää liian vähäiseksi. Eikä ruoka maistu. Vatsaa ja selkää särkee, välillä aaltoilemalla välillä koko ajan. Ja liikkuminen tekee kipeää, aiheuttaa supistuksia. Levon puutetta siis todellakin, mutta mies ei vaan jotenkin ota todesta mun sanomisia väsymyksestä ja kivuista eli lepomahdollisuudet on vähissä, kun ei saa apua. Neuvola oli pari viikkoa sitten, siellä kaikki ok. Mutta täti nosti hirmuhaloon, kun nyt oli KERRAN noussut paino enemmän kuin sen "sallitun" 500 g/vko. Oli eka kerta vielä, kun tuota tätiä tapasin, niin ei jäänyt hirmu hyvä mieli. Ja kun vielä sanoin, että on ollut turvotusta. Jospa ensi kerralla sujuisi sitten paremmin...
Mulle voi muuten päivittää 14.1. sokerirasitus ja 15.1. neuvolalääkäri.

Tissit ei ole mulla juurikaan kasvaneet, vähän turvoksissa ja hirmu kipeät kyllä. Mutta vanhat liivit menee kyllä vielä.

Yöenkelille kiitos joulurunoista! :)

Paljon on teidän tekstejä lukiessa tullut mieleen kommentoitavaa, mutta kun ei ole ehtinyt vastailla, niin en kai niitä enää muista... jos sitä ensi vuoden puolella ryhdistäytyisi. :)

Nyt toivottelen omalta osaltani kaikille tasapuolisesti oikein mukavaa joulua! On tuo joulunalus vielä sellaista haipakkaa, että tuskin tänne koneelle ehtii...
 
Mä hain jo äitiysrahat ja äitiyspakkauksen netin kautta, tosin raskaustodistuksen saan vasta silloin 30.12. neuvolassa. Se pitääkin suoraan kiikuttaa sitten kelaan kun liitteet piti jättää 2.1. viimeistään. Hain siis varhennetun äitiysloman joka alkaa 27.2. ihan oikeastaan taloudellisen tilanteen takia kun olen tässä välissä nyt vajaa kolme kuukautta kotihoidontuella. Senkin kela oli laskenut aivan väärin, joten siitäkin piti laittaa ilmoitusta sitten :p Ja 2.1. vien kopion raskaustodistuksesta töihin ja käyn muutenkin juttelemassa jatkosta, sinnekin tuli vihdoin soitettua eilen :D

Me haetaan toi äitiyspakkaus rahana kun on ennestään jo noita vaatteita ja muuta mitä sieltä tulis, eli olis meille täysin tarpeeton. Jopa tuon 2013 pakkauksen vaatteita meiltä löytyy jo, kun siskon pieneltä on jo osa jäänyt pieneksi. Edes laatikkoa ei tarvita kun me saadaan sitten kehto lainaksi, ja onhan meillä tuolla yksi vanha laatikkokin tallessa :)

Kävin eilen hakemassa vihdoin tuon äitiystakin, joskaan ei ollut sitä minkä olisin halunnut. Ilmeisen suosittu malli kun se on monesti myyty tosi nopeesti loppuun :/ Pidän tuota ostamaani vielä viikonlopun yli pussissa että jos maanantaihin mennessä ei nettiin ole tullut sitä haluamaani niin otan sitten vasta käyttöön :D Siihen asti ajattelin mennä noilla villapaidoilla ja vanhalla takilla jos ei mitään ihmeellistä menoa tule.

Kp & Kultakala (nyt pitää laskea...) 21+3 :)
 
Pitkästä aikaa päivittelen, kovasti nopsaan on aika nyt tuntunut menevän ja kiireistä on elämä ollut! : /

Eilen oli sokerirasitus ja tänään tuli tulokset, kaikki arvot oikein hyvät, nyt saa hyvillä mielin mennä joulupöytään! :p 30.12 on seuraava neuvola ja 13.1 kontrolliultra TAYS:ssa.

Mulla ei oo kyllä tissit muuttuneet oikein mitenkään, samat liivit menee hyvin, tosin tämä sopii mulle.. mutta vauhti on hidastunut! Heti jos kävelee vähänkin pidemmän matkan/rivakammin, niin varmasti alkaa ottamaan alavatsalta/nivusista, onko sitten niitä harjoitussupistuksia vai mitä, mutta epämukava tuntemus joka tapauksessa, hetken hengähdystauko auttaa kyllä. Onko muilla ollut vastaavaa? Ja kun yrittää korjata puntteja seisaallaan niin jalan nostaminen käden ulottuville on vähän tukalaa ja tekee jopa vähän kipeää! Mutta kai nämä vaivat on vielä suht pieniä, tosin tässä on vielä kuukausia ehtiä keräilemään lisää oireita.. Onko kukaan ottanut vauvavakuutusta? Onko kokemuksia Pohjolan vakuutuksesta?

Tänään alkoi viikon loma, ihanaa!! Eikun joulunviettoon oman äidin patojen ääreen maalle! :heart:

Karviaismarja ja Irmeli 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Karviaismarja mulla nipistää mahasta joskus monestakin paikkaa jos kävelee nopeemmin tai vaikka ylämäkeen - ainakin rattaiden kanssa. Vähän samalta tuntuu kuin pistäminen mutta ei kuitenkaan. Ja se on sellainen mikä ei helpota kun jatkaa kävelyä vaan pahenee kunnes on pakko pysähtyä hetkeksi. Eli mummovauhtia joutuu kävelemään. Mutta niitä en miellä harjoitussupistuksiksi, niitä mulla on tullut vaan muistaakseni kahdesti kun on vähän rasittanut itseään enemmän. Harkkasupistukset tuntuu mulla tossa keskellä mahaa aika laajalla alueella ja se tuntuu erilaiselle. En tiedä kumpaa sulla on ollut sitten?

Mua häiritsee enemmän tuo nipistys kun se sattuu enemmän ja vaivaa aina kun lähtee kävelemään johonkin (ei kotona).Ja jos ei mahan nipistelyt haittaa niin sit on toi selkä ihan älyttömän kipeä :headwall: Eilen tuli käveltyä erityisen paljon taas ja aina kun kumartui rattaiden ylle jotain tekemään niin nousu oli kuin 80-vuotiaalla, sattuu ja meinaa jäädä jumiin just siihen asentoon :p Olen miettinytkin, että kelles soitan sitten jos mä jään siihen asentoon jumiin enkä pääse nousemaan :D Se oliskin kivaa jos sattuis olemaan yksin lapsen kanssa liikenteessä... No, toistaiseksi vielä onnistuu liikkuminen, mutta aikaa saa jo varata :)
 
Karviaismarja Mulla kanssa ottaa kivuliaasti tuohon alavatsalle aina kävellessä, enemmän tai vähemmän päivästä riippuen. En oikein osaa paikallistaa onko se liitoskipua vai mitä. Harjoitussuppareita mulla ei ole ollut, mutta ei mullakaan se kipu ole kyllä supistusmaista. Yllättävää kyllä tanssitunnilla kipua ei tunnu , olen ajatellut sen johtuvan siitä että syvät vatsalihakset on tanssiessa jännittyneet, ja siten tukevat - tai sitten vaan liikkeen erilaisuus, who knows. Siis syvien vatsalihasten parempi treenaus voisi ehkä auttaa.. Jokatapauksessa kävin ostamassa tukivyön, josta on hieman apua, sitä kannattaa kokeilla

On se jotenkin vähän tylsää tässä vaiheessa jo vaappua niinkuin laiska pingviini, kipua vältellen.
 
Viimeksi muokattu:
21. luukku 21.12.2013
Soi hiljaa joulunkellot,
ne juhla julistaa.
Lumi peittää metsät, pellot,
hohtaa valkeana maa.
On joulujuhlan aika,
on aika lahjojen.
Kaiken yllä outo on taika
kaikuu laulu lapsosten.
Ja tuikkii tähdet taivaan,
kuin tarinaa kertoen taas;
niin hyvä, lämmin on mieli-
on jälleen rauha maas.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
22.luukku 22.12.2013
Minä uskon Joulun taikaan,
se ihmeitä voi saada aikaan.
Se sotilaan saa halaamaan
vihollista kavalaa.
Se auringon saa paistamaan,
pimeän valoa maistamaan.
Se kiireen kauas karkoittaa,
kohti rauhaa kurkoittaa.
Se taika ikuisuuden, suuren rakkauden.
Katso tähtiin kaukaisiin ja
usko Joulun ihmeisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Äitiyspakkauksen ja muutkin Kela-asiat aion laittaa järjestykseen heti tammikuun alkupuolella kunhan saan raskaustodistuksen. Ainakin omaan silmään 2013 paketti näytti kivalta, saatiin sukulaisilta oikeastaan pelkästään vaaleanpunaisia tai muuten vaan todella tyttömäisiä vaatteita, niin kiva saada vähän neutraalimpiakin sinne joukkoon. :)

Karviaismarja Täällä kans liian reipas kävely aiheuttaa samanlaisia tuntemuksia, välillä tuntuu että keskiverto mummelikin etenee nopeammin kun minä.

Vauvavakuutus on täälläkin harkinnassa, tosin Fennian kautta. Saatiin jo vakuutusyhtiöltä paperitkin täytettäväksi, mutta pitää ottaa uudestaan koska kaikissa miehin nimi oli kirjoitettu väärin. Saa nähdä saadaanko hoidettua koko vakuutusasiaa ennen syntymää...

Onko muilla vaikeuksia löytää hyvää nukkumisasentoa? Öisin tulee aina käännähdettyä selälleen ja sitten herään, kun maha on muuttunut kiristäväksi ja ihan pinkeäksi. Noh, tuskinpa nämä olot tästä ainakaan helpottuu...

Ihanaa joulunaikaa kaikille! :heart:

ässä+pikkuinen 24+6
 
24.luukku 24.12.2013
Lämmin joulumieli

4 rkl joulun taikaa
ripaus herttaista hymyä
hyppysellinen lumihiutaleitten tanssia valkealla nietoksella
ruokalusikallinen jouluisia säveliä
2 hyppysellistä joulukuusen tuoksua ja kynttilöiden pehmeää valoa
3 ripausta lahjakäärön rapinaa
maustemitallinen jouluherkkujen huumaavia tuoksuja
2 kauhallista touhukasta jouluvilskettä ja iloista yhdessäoloa
kauhallinen lasten riemukasta ilonpitoa
höystä vielä maun mukaan ripauksella lahjatoivomuslistaa

Valmista rakkaudella ja hartaudella, lämmöllä ja ilolla.
Sekoita ainekset varovasti oikeassa suhteessa.
Voit maun mukaan lisätä joulumieleen vaikkapa tähtien tuiketta, joulupukin reen kilkatusta ja joulurauhaa.

Oikealla reseptillä lämmin joulumieli säilyy sydämissä pitkään.

TÄMÄN MYÖTÄ Oikein lämpöistä joulua Sinulle ja läheisillesi!
 
Iloista ja rauhallista joulua kaikille mahan kasvattajille! :heart: :xmas:

Esikoisen eka joulu ja kiinnostavin lahja oli ehdottomasti koiran luu, ei omat lahjat :D Tuli kyllä vedettyä niin paljon jouluruokaa että on maha jumissa, ja vielä kävin vaa'alla tietenkin ruokailun jälkeen :p Neuvolakäynnin jälkeen (vähän yli 3kk) on nyt tullut 7kg tuon mukaan :whistle: No mutta jouluna saa syödä ilman omantunnon tuskia :) Ja eilen tuli liikuttua aamusta iltaan, kun käytiin ostamassa suurin osa joululahjoista sekä joulunajan ruuat. Siihen päälle vielä siivosin yötä myöten, vaikka ei edes meillä kotona vietetty tätä joulua ;)

Kyllä taas huomaa selässä, kun se on muutenkin viikon verran ollut erityisen kipeänä. Ja nyt väsyttää niin armottomasti raskaan aterian päälle että kohta on pakko vetäytyä nukkumaan! Tosin vieläkin tekisi mieli kaivella rättejä esiin ja siivoilla pari kaappia, mutta jos saisi nyt rauhoitettua itsensä joulun ajaksi...

Kp & Kultakala 22+0 poks! (Ja tuplapoks kaikista jouluruuista :))
 
Rauhallista joulua!

Jouluruoka ähky :D

KULTAPUPU: me otettiin myös äitiysavustus rahana, kolme lasta jo ennestään niin on joitain ihanimpia tullut säästettyä ja sitten ajattelin rahalla ostaa jotain mitä erityisesti tarvii, ehkä keväthaalarin tai "turvaistuin haalarin/pussin", noh kuitenkin sitten sellaisia vaate-hankintoja, mitkä on todennut hyviksi. Välipäivien alestakin saatttaisi jotain löytöjä tehdä :) taitaa loppua avustus rahat kesken :)

Mulla neuvola+lääkäri jo ens maanantaina, ja voin vain kuvitella että joulusyömiset näkyy vaaassa :D

Sini-Tuulia ja Pikku-Bonus 25+0 tai 26+0 tai jotain ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Tässä kerkiää viel pari päivää sulatella ennekö sitten uudenvuden juhlintaa varten laitellaan pöytään lisää herkkuja :D ja sitten ei meekkään montaa päivää kun juhlitaan tuon nuorimmaisen 4v synttäreitä eli ne ois sit 6.1. :heart:

Saa siis herkutella oikeen urakalla ja se on siis alettava sit kakkujenkin tekoon.

26+0 POKS POKS



Yönenkeli ja Kontra 26+0
 
Moikka!
Kuulumisia täältäkin välillä! Jouluviikko mennyt tietysti syödessä, mutta salillakin oon kolme kertaa käynyt. Vatsa kasvaa ihan tajutonta vauhtia, painoakin tullut nyt n. 1 kg/ viikko viimeisen kuukauden aikana. Nyt paino 69,5 kg (ennen raskautta 58-59). Vatsan ympärys navan kohdalta nyt n. 96-97 cm (lähtö n. 70 cm). Maanantaina olis neuvola ja reilun viikon päästä 4D ultra :xmas: jee :) Vauva on tosi kova liikkumaan, potkut tuntuvat jo aika korkealla. Välillä pitää selvästi "kasvupäiviä" kun on rauhallisempi, sit taas siitä pari seuraavaa päivää myllertää ankarasti :)
Töitä olis jäljellä viis viikkoa, joista osa on vajaita! Ihanaa!
Iloista vuodenvaihdetta kaikille!

Bluediamond ja tytteli 26+4
 
Heipähei!
Muutaman kerran olen vasta tänne kirjoitellut, mutta ahkerasti olen kuitenki teidän jutusteluja seuraillut :) Nyt ajattelin sitten itsekin kirjoitella. Rakenneultra oli 2.12., jossa kaikki oli hyvin. Sukupuolta ei harmikseni ultraaja halunnut/pystynyt/ehtinyt näkemään, vaikka itse maallikkona olin näkevinäni tytön värkit. No onneksi mulla on todella mukava terkkari, jonka kanssa sitten ultrattiin seuraavalla neuvolakäynnillä. Vauveli oli niin vilkkaalla tuulella, ettei meinannut pysyä paikoillaan.. Sen verran jalkoväliä saatiin näkyville, että terkkari heitti tyttöveikkauksen... Kävin vielä ylimääräisessä ultrassa neuvolalääkärillä supistelujen takia, ja jälleen kysyin sukupuolesta. Lääkäri sanoi heti, että tyttöhän se siellä, ja printtasi mulle kuvankin vauvakirjaan laitettavaksi. Kaikista tyttöveikkauksista ja kuvista huolimatta nyt on iskenyt epävarmuus, ja siksi liitänkin teille kuvan (jos osaan) meidän pienokaisen värkeistä. Onko se tyttö?! Voiko häppikset näkyä noin selkeästi vai onko ne sittenkin kivekset... Olettaisin kyllä, että kivekset näkyis enemmänkin "yhtenä pallona" eikä noin, mutta jotenkin epäilyttää.. Sukupuolella ei sinänsä ole mitään väliä. Sekä tyttö että poika on erittäin tervetullut, mutta kun menin jo tilaamaan punaisen sitterin! :D
Seuraava neuvola on parin viikon päästä, enkä enää kehtaa pyytää ultrausta.. ;D



kuvassa siis ihan pyllynposket ja niiden välinen alue :)
 
Viimeksi muokattu:
Yönenkeli ihana pallukka sulla :)

sunjoy en osaa tulkita noita ultrakuvia varmaankaan, mutta jos ne jalat on tuonne ala-oikeelle, niin oudosti kyllä näkyisi häpikset. Vai oliskohan se jotenkin sellaisesta kulmasta tuo kuva? Mutta jos kaksi ammattilaista on antanut tyttöveikkauksen niin luottaisin varmaankin niihin, sikäli kun ultrakuviin voi luottaa :D

(.) Täällä varmaan herkuteltu vähän liikaakin kun närästys alkaa olee taas sitä luokkaa ;) Ihan jännittää toi ensi maanantain neuvolakäynti, pääsee ekaa kertaa kuuntelemaan sydänääniä ja jos siellä mitattais sitä kohdunpohjan korkeutta. Mulla ei itelläkään ole enää mitään varmuutta että missä mennään :D Ja jännittää vähän myös, että sanooko se esim painosta jotain tai muuta. Vaikkei se nyt älyttömästi ole noussut, mutta kuitenkin enemmän kuin koko viimeraskaudessa ehti nousta. Kun se terkka silloin reilu kolme kuukautta sitten oli niin sitä mieltä, että tuskin mulle mitään raskausdiabetesta tai muuta tulee kun se viimeraskaus meni niin...

Mä siis painoin ekan raskauden alussa 56kg (ekalla kolmanneksella putos sinne 51-52), synnärille mennessä noin 62kg ja synnäriltä poistuessa 57kg. Nyt lähtöpaino oli jopa 73kg (ekalla neuvolakäynnillä 72, ekalla kolmanneksella putos sinne 71) ja jouluaattona ruuan jälkeen siis oli 79kg! Että huomaa että ruoka on maistunut ja pysynyt sisällä tällä kertaa. Ehkä vähän liikaa ahdistaa toi painojuttu, kun ei tässä mitenkään älyttömästi ole raskaudessa tullut, enkä ole lähelläkään niitä huippulukemia mitä joskus olen painanut. Ja kyllähän mä sain sen 40kg pudotettua ennen tuota esikoista... Enkä nyt normaalisti edes ikinä vahtaile mitään vaakoja, sen takia en semmosta ole omistanut koskaan. MUTTA kun kerkesin niin vähän aikaa nautti tuosta normaalipainoisena olosta ennen ekaa raskautta ja just sain laihdutuksen taas käyntiin kun raskauduin tämän tokan kerran (kerkesin vissiin pari kolme kiloo vaan laihduttaa, mutta kuntoa sain jo kohotettua) niin en voi olla ajattelematta että mikä työ mulla on edessä sitten synnytyksen jälkeen. Ja pelottaa vähän kun onnistuin kolmessa kuukaudessa (paino rupes kertyy joskus nimiäisten jälkeen) saamaan 15-20kg(!) tuon ekan synnytyksen jälkeen, ennen kuin sain taas sitä itsestä huolehtimista tasapainoon, että miten käy kun on kaksi lasta huollettavana! Toisaalta tiedän nyt missä menin metsään sen jälkeen kun esikoinen syntyi ja osaan ehkä välttää niitä mun sudenkuoppia tällä kertaa, mutta onhan se silti eri tilanne taas kun niitä lapsia on kaksi :attn: Ja sit sitä oon miettinyt myös, että miten tragikoomista se olisi jos ekassa raskaudessa oksennan niin ettei paino nouse ja lapsikin syntyy pienipainoisena, jos tokassa raskaudessa mulla todettaiskin raskausdiabetes! En tiedä pitäiskö nauraa vai itkee, jos niin käy :D Ja vielä näin lyhyellä välillä... Anteeksi tämä kauhea tilitys, mutta tähän nyt puran tuon koko painoasian, ettei tartte taas vähään aikaan miettiä sitä :p Yritän olla ajattelematta koko asiaa ennen synnytystä, mutta jotenkin vaan välillä harmittaa koko juttu. Varsinkin kun nyt ei varsinaisesti voi tehdä asialle mitään, muuta kuin koittaa elää terveellisesti.

Ensviikolla oliskin sitten ohjelmaa: neuvola, hamppilääkäri, kela ja duunissakin pitäis pyörähtää. Ja siihen väliin vielä uusi vuosi! :D Katsotaan miten tuo meidän paukkukammoinen koira taas pärjää. Onneksi ollaan saatu sen ukonilman pelko rauhoitettua, niitä kun on vähän useammin kuin kerran vuodessa. Mutta taas on hyppinyt parina iltana seinille lähestulkoon, kun pennut etukäteen paukuttelee :mad: Siitähän sen paukkukammokin on tullut, kun joskus pienenä jotkut tenavat ilmeisesti oli heittäneet sitä kohti papatteja tai jotain vastaavaa :/ Mutta kaikesta huolimatta, uusi vuosi ja uudet vauvat :heart:

Kp & Kultakala 22+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Yönenkeli
Tänään oli taas neuvolakäynti. Kaikki ok, paino tänään 70,5 kg (apua). Sf-mitta 24, pissa puhdas, paineet ok, hb 132, vauvan sykkeet 150, liikkeet ++. Mitään ihmeellisyyksiä ei neuvolassa tänään siis ollut, peruskäynti. Seuraava käynti vasta 32+6 eli 10.2. jolloinka olen jo lomat aloittanut! Jee!
Eipä muuta tällä kertaa!

Bluediamond ja tyllerö 26+6.
 
  • Tykkää
Reactions: Sini-Tuulia
Mukavaa Joulunjälkeistä aikaa kaikille :)

Nyt tulee kyllä pelkkää omaa napaa:

Omalla kohdalla tuntuu siltä, että joulunajan rauhoittuminen sai myös aikaan sen, että vauvan odotus tuntuu paljon konkreettisemmalta.

Jouluun mennessä en ollut tehnyt mitään hankintoja äitiysvaatteita lukuunottamatta, mutta nyt iski jokin shoppailumania (onneksi kuitenkin lähinnä kirppiksillä, alesta selvisin muutamalla ostoksella..)!
Vauvanvaatteita löytyikin, ja nyt on jo joka koossa (52-62) jo ainakin yhdet bodyt, housut ja yökkärit. Täytyy vain varoa, ettei nyt liikaa hamstraa, koska aikaa ostella vielä on..
Oon miettinyt että hommaan käytettynä nuo pienimmät koot, ja koosta 68 lähinnä vasta ostan uutena.
Onko kokeneemmilla vinkkejä, mitkä vaatekappaleet kannattaa ostaa uutena (esim. body vs. housut)? Entä kauanko oikeasti noita pienimpiä kokoja tarvitsee, tarvitseeko 50 cm ollenkaan? Tai jotakin osviittaa, että montako mitäkin kokoa - oma suunnitelma oli että 5 x vaate x koko, ihan pieniä vähemmän.

Noissa vaatehankinnoissa alkuperäinen ajatus oli, että kaikki tulis neutraalia, mutta kun tämä tyttölupaus on, niin jotenkin puolet vaatteista on vaaleanpunasävyisiä - ja monelle olen jo sanonut että meillehän ei vaaleanpunaisia vaatteita tule! Entäs jos tuleekin poika..


zinna85 + tintti 23+5
Seuraava neuvola vasta helmikuun puolivälissä, lääkärineuvola ennen sitä!
 
Bluediamond kerrothan sitten lisää tuosta 4D-ultrasta! :) Vähän tekisi mieli itsekin käydä katselemassa vauvaa vielä ultrassa, huhtikuuhun tuntuu olevan vielä niin pitkä matka.

Kultapupu painonnousu meinaa ahdistaa täälläkin. Alkuraskaudesta ei tarttunut oikein mitään mukaan jatkuvan pahoinvoinnin vuoksi, mutta nyt sitten siitäkin edestä. Toisaalta ei hirveenä viittisi valittaakkaan näin pinnallisista asioista, mutta ei naurata kun vaaka näyttää ihan uusia lukuja. Raskausdiabetes huolestuttaa jonkin verran, ensimmäinen neuvolatäti sanoi, että sokerirasitukseen pitäisi mennä (sukurasite, mummullani oli diabetes). En kuitenkaan ikinä muista ottaa asiaa neuvolakäynnillä esille enkä ole tuota samaa neuvolatätiä toista kertaa tavannut, jospa sitä tammikuun neuvolakäynnillä muistaisi. :headwall:

(.) Töitä jäljellä enää 1,5 kk ja en malttaisi odottaa! Jatkuva väsymys on palannut ja joulunaikakin meni töissä, eli joululomastakaan ei päässyt nauttimaan. Ensi joulua odotan innolla, oma pikkuinen mukana ja ensimmäistä kertaa päästään miehen kanssa viettämään joulua yhdessä, tähän asti olen ollut aina töissä ja mies omien vanhempiensa luona Suomen toisella puolella. :)

ässä+pikkuinen 26+0
 
Ässä juu tuun sitten kertomaan ultrakuulumiset! :)
Tänään siis 27+0 eli 28. raskausviikko käynnistyi!!
Onko muita alkanut vauva valvottamaan öisin? Mulla nukahtaminen kestää tosi pitkään (jopa 1-2 tuntia) kun vauva myllää ja potkii ihan sairaasti alkuyöstä! Hirveen kiva... :D Muutenkin tuntuu, että hyvää nukkuma-asentoa on vaikea löytää vaikka on käytössä kaikenmaailman Doomoon imetystyynysetit jne.
Tänä aamuna käännyin vahingossa totaalisesti vatsalleen ja siitäkös pikkuneiti suuttui! aloitti sellaisen jytinän, joka loppui vasta kun käännyin kyljelleni :D
 
Bluediamond Täälläkin mahallaan nukkuminen aiheuttaa aina potkuja! Ennen raskautta nukuin yleensä mahallaan - nyt alkaa kyljellään nukkuminen välillä kolottamaan, ja yritän sitten asetella itseni sellaiseen "puolimahallaan" asentoon eli hartiat patjassa, lantiosta mutkalla.
Omalla kohdalla potkut aiheuttaa vielä lähinnä huvitusta (tuntuneet selkeästi alle kuukauden) mutta voi kyllä kuvitella että kipeetä tulee tekemään jossain vaiheessa... Eilen huusin miehen kokeilemaan että joko potkut tuntuu ulospäin ja selvästihän ne tuntuu <3
 
No niin, eilen oli siis neuvola ja hienosti oli asiat.
rv 22+6
paino 77,6 (+337g/viikko, yht tasan 5kg)
hb 129 (kuulemma seulonnoissa (rv10 tai 11) oli myös katsottu ja silloin oli ollut 127)
paineet 110/76 (kotona oonkin seuraillut, ollut 100/60 tai +/-10 vaihdellen)
pissa, lapsiveden määrä normaalit
liikkeet ++

Eli näyttäisi seurailevan esikoisen raskautta siinäkin, ettei tarttis lisärautaa ainakaan toistaiseksi aloittaa :)
Sf-mittaa ei otettukaan ollenkaan, kuulemma ei näillä viikoilla oteta tuolla, vasta ensikerralla. Katsoinkin sitten esikoisen raskauskortista ja siellä olikin eka mitta rv28+5.
Sydämen sykettä kuunneltiin ja oli heti alkuun samat mitä esikoisella eli siinä 150 pintaan :) Sitten kun rauhoittui potkimasta niin lukemaksi neuvolakorttiin saatiin 143. Ihana oli kuulla ekaa kertaa jumputusta, tuli mieleen esikon raskausaika :heart: Ja esikoinen oli mukana jaloissa ihmettelemässä sitä jumputusta :) :heart:

Muisti vielä terkka juosta perään ja antaa sokerirasituksen ajanvarauksen numeron, itsekään en koko asiaa muistanut kysyä ;) Seuraavaksi sitten lääkärineuvola 28.1. ja neuvola 20.2. jolloin on myös esikoisen 1v neuvola samassa :)

Seulonnoista (kun viime neuvolahan oli silloin rv7-8) terkka kertoi myös sen downin riskiluvun, eli oli siis 1:34 000 eli aika erinomainen tulos kuulemma. Kotiin tulee siitä aina vaan paperi että "normaali riski" että kiva kuulla sitten numeroitakin ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi :p

Jotenkin sitä vaan toisen kohdalla odottaa, että pakko siitä jotain vikaa on löytyä kun eka on niin terve ja täydellinen, ja toisaalta tietää paremmin että mitä kaikkea voisi olla (ja tulla). Tästä olen keskustellut myös siskoni kanssa ja hänellä oli samanlaisia ajatuksia toisessa raskaudessaan. Miten muilla jotka odottaa jo toista/kolmatta/... lastaan? Hienosti on ollut kaikki rakenneultria myöten, mutta jotenkin olen vaan tietoisempi kaikista riskeistä tämän toisen kohdalla.

Painon kehityksestä sain vaan positiivista palautetta, näköjään jouluruuan jälkeen aattona painoin 2kg enemmän kuin eilen :D Mutta se joulumättö saikin aikaan muutaman päivän dieetin ihan sen takia kun maha on kipeytynyt aina syömisen jälkeen ja huonoa oloa pukannut :$ Mutta ei mitään vakavempaa onneksi, näyttää miehelläkin vähän vetäneen jouluruoka mahan sekaisin. Saas nähdä mitkä tarjoilut tänään keksisi sitten :) Kiva kuulla että en ole ainoa joka näitä painoasioita pähkäilee. Tuntuu tosiaan pinnalliselta tässä tilassa valitella pikku painonnoususta, enemmän ehkä vaakakupissa painaa se kun olin niin ylpeä itsestäni kun sain sen 40kg pois ja nyt on jo puolet takaisin :/ Mutta sitä kerkiää murehtia myöhemmin, katsotaan mitä raskauden jälkeen on jäljellä ja mennään sen mukaan sitten. Ainakin tiedän että se pudotus onnistuu vaikka painoa kertyiskin enemmän.

Ihan tässä herkistyin kun tajusin että esikoisen eka uusi vuosi, ja huomenna on elänyt jo kahta vuotta :D Harmittavasti vaan taas pieni on räkiksessä, mutta pitäis olla lyhyt helppo nuhaflunssa vaan. Onneksi muuten sairastelee melko vähän! Tuntunut myös että tekee noita toisia hampaitakin tuossa että unet on nyt sen mukaiset :D Mutta Uutena vuotenahan kuuluu valvoa ja kattella raketteja ;)

Kp & Kultakala 23+0 POKS oikein räjähtävästi :D
 

Yhteistyössä