Miwwi toivottavasti vauvalla kuitenkin kaikki hyvin, tsemppiä! :hug:
Synnytystoiveista on ollut puhetta ja olenkin tässä matkan varrella muutaman kerran kirjoitellutkin niistä, että toivoisin tällä kertaa synnytystä ainakin ilman epiduraalia, mielellään muitakin lääkkeitä, ja kaikista upeinta olisi jos pääsisi jopa synnyttämään veteen. Siinä matkalla on kuitenkin monta muttaa ja olen henkisesti varautunut myös siihen että toiveet ei välttämättä toteudu. Aion kuitenkin kirjoittaa jonkun lyhyen
synnytystoivelistan valmiiksi, joka on helppo sitten ojentaa kätilölle. Viimeksi täyttelin sairaalassa käynnistelyn yhteydessä vastaavan paperin, mutta en tiedä lukiko ne sitä edes, koska ainoa mitä ilmoitin haluavani kokeilla (suihku/vesi kivunlievityksenä) ei sitten koko kolmen päivän aikana oikeastaan kertaakaan ehdotettu. Oma-aloitteisesti kävin kerran istuskelemassa suihkussa.
Esikoista kun lähdin synnyttämään sain synnyttäneiltä tutuiltani aika yksimielisesti neuvoja tyyliin "pyydät heti kaikki lääkkeet mitä saat" ja ajattelin jo lähtökohtaisesti että en pärjäisi ilman. No tosiaan pitkän käynnistelyn jälkeen ne loppuvaiheen kivut oli sen verran kovat että en olisi ilman varmaan pärjännytkään. Mutta jotenkin tällä kertaa olen asennoitunut koko synnytykseen ihan eri tavalla ja haluan kovasti uskoa että luonnollisesta, omalla painollaan etenevästä synnytyksestä selviäisin kyllä ilman (suurempia) lääkkeellisiä kivunlievityksiäkin. Aion mennä ihan tilanteen mukaan enkä vaan "periaatteellisesti" kieltäytyä kaikesta mutta motivaatio on myös kova pärjätä ilman. Olen puhunut toiveestani muutamalle ja osa reaktioista on ollutkin aika epäuskoisia tai jopa huvittuneita : / Eipä sitten huvita paljoa asiasta puhua. Miestä olen kyllä preppaillut vähän kun häntäkin hieman jännittää tuo synnytys
NuVe kivaa että on tulossa vähän irtiottoja arjesta
Meillä on myös jonkin verran noita "vielä kun pystyy" suunnitelmia miehen kanssa ja ilman, mutta ei mitään suurempia reissuja tai muuta. Mun vanhemmat on patistelleetkin että enemmän pitäis viedä tuota esikoista hoitoon, varsinkin kun heidän olis tarkoitus hoitaa häntä synnytyksen ajan, mutta jotenkin en vaan ole saanut aikaiseksi. Viimeksi kun he kävivät "hoitamassa" esikoista hammaslääkärini ajan niin tottakai tyttö nukkui koko sen ajan, autuaan tietämättömänä että mummi ja pappa edes kävivät meillä
Tuntuu että pitäis keksimällä keksiä että miksi veisi tuon hoitoon kun en sillä tavalla tunne tarpeelliseksi viedä. Ehkä sitä voisi joku kerta mennä miehen kanssa ihan kaksistaan saunaan tai jotain...
eeku Uskon että noinkin päin voi olla kyllä rasittavaa. Itselläni on aika vaihtelevia kokemuksia. Varmaan pienellä mahallakin on ollut jotain vaikutusta asiaan, mutta ihan rauhassa olen saanut kyllä ärsytykseen asti raahailla kaikkea painavaa noita rappusiakin ylös. Esikoinen ja pari painavaa kassia tai muuta ei ole mikään tavaton näky. Kerran meinas kyllä mennä pata jumiin kun vielä naapuri rynni ovesta ulos niin että meinasin koko kuorman kanssa pyöriä ne rappuset alas. Eikä edes pyytänyt anteeksi, saati tarjoutunut auttamaan, vaikka näki miten hankalaa mulla oli
Tututkin unohtaa joskus että olen raskaana ja painavampiakin lasteja olen sitten kantanut ylimpiin kerroksiin kun en ole kehdannut sanoa mitään :ashamed: Eli vähän omaakin vikaa mukana.
Tietty sit kun kivut on tarpeeksi pahat ja mies sattuu olemaan kotona niin kyllä hän on tullut auttamaan kun olen pyytänyt. Aiemmin sitäkin kyllä ärsytti jos pyysin, mutta nyt sekin on huomannut miten kipeää muhun välillä tekee ja siitäkin on kuoritunut sellainen huolehtija
Tai sit se pelkää että meen niin huonoksi että se joutuu ottamaan esikoisen hoitovastuun kokonaan itselleen
Liitoskivuista on kyllä pakko taas valittaa vähän. Viikonlopun juoksemisten takia ne onkin nyt olleet ihan erityisen pahoja ja aika monen muun toiminnon ohella esimerkiksi istumasta nouseminen aiheuttaa aika järkyn kipuvihlaisun tuolla toisen pakaran alueella. Vihlaisu on sen verran kova että olen alkanut pelätä sitä nousemista, sitten tietenkin jännitän ja nousen jotenkin liian varovasti ja kipu on vielä pahempaa - ja kierre on valmis. Tietenkin ongelma on pahin kun nousen keittiönpöydän äärestä tai pöntöltä, kummassakin kun tulee istuttua monta kertaa päivässä :headwall: Mies puhalsi mulle tänään onneksi
jumppapallon mutta toi on vielä pienempi kuin muistin. Pitää ehdottomasti laittaa isompi hankintalistalle parin viikon sisällä. Tuo on niin paljon hellempi hanurille ja ehkä pystyn vähän jumppailemaankin sillä kun lattialla istuminen on ihan mahdoton ajatus tällä hetkellä
Viime päivinä on myös pieniä
supistuksia tullut päivän mittaan muutaman kerran. Ne tulee kuitenkin niin pitkillä aikaväleillä ja tosiaan niitä on ollut ehkä korekintaan 5 päivän aikana joten en ole sillä tavalla huolestunut, kertoo varmaan taas siitä että on tullut juoksenneltua turhan paljon. Tänään yritin pitää sitten lepopäivää vaikka kävin kyllä silti "löntystelylenkillä" ja vähän leikkipuistossa kun on niin ihanan keväistä
Ei vaan pää kestäis näiden vaivojen kanssa neljän seinän sisällä.
Ups, tulipas taas pitkä "terapiaisunto"
Kp & Kultakala 32+2