Mirenna valkovuotonäytteen otto oli tosi nopee juttu (paitsi tietty se housujen riisuminen ja pukeminen), pyöräytettiin vaan pumpulipuikolla vähän alapäästä ja se oli siinä. Multa otettiin kaksi kertaa kun siinä ekassa oli jotain "epäselvää" mutta toka oli sitten puhdas.
(.)
Neuvolassa tuli käytyä siis toissapäivänä,
viikkoja oli siis
32+6
Paino 83,8kg (+1167g/vk, rv30+2 80.8kg)
RR 109/74
sf 29,5cm (rv30+2 27cm)
Arveli vauvan olevan tällä kertaa
raivotarjonnassa joskin hieman viistossa ja vähän ylhäällä vielä, sykkeet rauhalliset 136 ja liikkeet ++. Tosiaan ennen neuvolaa kävellessä tuntui että se vauva olis suunnilleen poikittain (taas) kun työnsi/potki molemmille puolille mahaa
Mutta hyvä jos alkaa vihdoin asettua vähän oikeaan suuntaan, parin viikon päästä lääkärineuvolassa sitten tarkistetaan se tarjonta ultran kanssa.
Painosta tuli tosiaan sanomista, viimeksi se oli siinä kolmessa viikossa noussut 200 grammaa niin tämä 3kg oli kyllä aika järkytys itsellekin! Onhan tässä ollut ruokavaliossa vähän parantamista (käytiin vielä hesessä ennen neuvolaakin! Ei kaduttanut siinä vaa'alla yhtään...) ja lievää turvotusta. Th tenttasi että oonko liikkunut huonommin mutta sepäs se kun oon liikkunut jopa enemmän kun on ollut niin ihanat ilmat
Nyt on sitten kokonaistilanne +11,8kg :ashamed: Siskolla tuli kuulemma rv30 jälkeen 10kg eli puolet raskauskiloista. Toivottavasti en seuraa samaa kaavaa, jospa yrittäis taas vähän katsoa tarkemmin niitä syömisiä. Ja
sf-mitta oli tosiaan kivunnut nyt siihen keskikäyrälle
Sovittiin myös loput neuvola-ajat jotka on tuon seuraavan lääkärineuvolan (25.3.) jälkeen, eli
neuvola 7.4. (rv36+6), 22.4. (rv39+0) ja 6.5. (rv41+0) jos sinne asti päästään.
Me oltiin muuten esikoista varten varattu ennen synnytystä kaappiin
kaiken varalta pari purkkia korviketta, jotka jäivät sitten käyttämättä kun pärjättiinkin pumppauksilla ja imetyksillä koko vauva-aika. Ne pari purkkia ei kuitenkaan niin paljon maksa joten tälläkin kertaa ajateltiin että ihan varmuuden vuoksi hommattais. Tuli sitten muutama päivä sitten mieleen että kun mulla imetyksen lopettamisesta huolimatta yhä sitä maitoa heruu, että kumpi olis sitten parempi, nyt
(ennen synnytystä) pumpattu äidinmaito vai se 1-korvike. Kysyin tätä neuvolassa ja th oli sitä mieltä että kannattaa pumpata kerta sitä maitoa vielä tulee. Samaan hengenvetoon vielä selitti että kuulemma on tullut uusi suositus jota ei kai vielä olla käytännössä toteutettu(?) että
raskausdiabeteksesta kärsiville suositeltais näiltä viikoilta pumppaamaan valmiiksi sitä (esi)maitoa koska rd-vauvoilla usein ne sokerit laskee synnytyksen jälkeen, ja ilmeisesti se maito olis loppuraskaudessa sitten sokerisempaa tai jotain? Olettaen että sitä heruu jo ennen synnytystä.
Onko muille puhuttu tästä suosituksesta mitään? No mulla ei sitä rd:tä ollut mutta ajattelin nyt että jos jaksan niin pumppailen pari desiä sitten varamaitoa tuonne pakkaseen. Sen kummempia operaatioita en kyllä viitsi, saa siinä pumpun päässä varmaan istua sitten synnytyksen jälkeenkin
Loppuraskauden oireista täällä on välillä ollut
pahoinvointia. Onneksi aika satunnaisesti että vielä on ollut siedettävää. Illalla on välillä iskenyt niin että olen mennyt aiemmin sitten nukkumaan kun on ollut niin kurja olo. Närästystä on ollut useammin. Itse oon
nukkunut ihan kohtalaisesti vaikka pissalla pitää käydä 1-2krt/yössä mutta valon lisääntyminen on aiheuttanut sen että esikoinen herää koko aika vaan aiemmin. Normaali heräämisaika on jo pitkään ollut siinä 8.30-10.00. mutta viimeaikoina aikaistunut sinne 7.30. ja tänään heräsi 6.30. :stick: eikä suostunut enää nukkumaan takaisin. Päikkäritkin on nukuttu vähän huonosti. En ole ikinä ollut mikään aamuvirkku ja olen ollut onnellinen että tyttö on tullut minuun tuossa. Pitää vissiin mennä itsekin nyt 8 illalla nukkumaan ja toivoa että tyttö palaa takaisin tuohon normaaliin rytmiin
Tai hommata kunnon pimennysverhot...
Noihin
synnytystoiveisiin unohdin lisätä että jos vedessä synnyttäminen ei onnistu niin mua kiinnostaisi kokeilla kuitenkin synnyttää polviseisonnassa tai konttausasennossa, jakkarasta en ole kovin innostunut vaikka kai sitäkin voisi kokeilla jos ei noi onnistu. Jotenkin sellainen olo että noissa asennoissa tuntuisi että olis enemmän "hallinnassa" se tilanne jollain tapaa. Edellisessä synnytyksessä se sängyllä makaaminen ja puoli-istuva asento tuntui siltä että olis vaan "matkustajana" koko tapahtumassa, ponnistus onnistui siinäkin ihan hyvin kyllä vaikka sydänäänien takia turvaudututtiin sitten imukuppiin.
Kp & Kultakala 33+1